Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Päivitin, Ubuntu Mate 16.04, Ubuntu Mate 18.04.

Anonyymi

Muutoin meni hyvin mutta Epson WF-7610 printteri heitti toimimasta. Imuroin netistä, jossa valmistaja kertoi että LSB pitää asentaa ensin: apt-get install lsb .
Maten terminaali otti sen vastaan, mutta ei sitten antanut kirjoittaa salasanaa.

Uudella ohjeella yritin näitäkin
sudo apt-get update -y
sudo apt-get install -y lsb-core
Sama juttu, terminaali kysyi salasanaa mutta ei antanut kirjoittaa mitään.

Voikohan noita asentaa muuten kuin terminaalin kautta?

Toinen ongelma: en löydä ohjelma varastoa. Millähän nimellä se löytyy englannin kielisessä versiossa?

Kiitti vastauksista.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syy siihen miksi tuo ensimmäinen komento ei kysy salasanaa on se, että jätit sudon pois sen edestä. Jos annat komennon tuossa muodossa, niin sun pitää ajaa se root -käyttäjänä. Eli toisinsanoen sun pitää olla kirjautuneena root -käyttäjänä, jos haluat antaa komennon tuossa muodossa. Vaihtoehtoisesti sun pitää lisätä sudo komennon eteen.

      Noiden jälkimmäisten komentojen kohdall on pakko kysyä, että mitä trkotat sillä että salasanaa kysytään, mutta terminaali-ikkuna ei anna kirjoittaa mitään? Jos tarkoitat sitä, että miään merkkejä ei tule näkyviin kun kirjoitat salasanaa nin se on tietoturvaominaisuus. Salasanaa kirjoitettaessa merkkejä ei ihan tarkoituksellanäytetä. Kirjoita vain sen salasana ja paina enteriä.

      Toki voit asentaa nuo samat paketit myös esimerkiksi Synapticia käyttäen. Itse käytän Debiania, joten en sen kummemin ota kantaa tuon tulostimen käyttöönottoon Ubuntussa vaikka se todennäkösesti tapahtuukin samoin kuin tapahtuisi Debianissa. En just nyt ehdi tarkistaa vaatiiko tuo jotain toimiakseen.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        miksuh käytätkö sinä Debiania?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksuh käytätkö sinä Debiania?

        Paska puhetta, tuo tulostin tulostaa ubuntussa ilman mitän säätämistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksuh käytätkö sinä Debiania?

        No kyllä, niinhän mä just sanoin :-)

        T. miksuhe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paska puhetta, tuo tulostin tulostaa ubuntussa ilman mitän säätämistä.

        Siis mitä? Mikä tuossa muka oli paskapuhetta? Sekö kun sanoin, ettei ole just nyt aikaa tarkistaa vaatiiko tuo tulostin jotain toimiakseen vai pitäisikö sen toimia suoraan? Vai oliko mahdollisesti paskapuhetta se, että autoin ketjun alottajaa kertomalla mistä nuo hänen mainitsemansa ongelmat noiden komentojen kanssa johtuvat mitä ilmeisimmin?

        KVitun idiootti oikeasti. Kyllä on pakko ihmetellä, että mikä joitain ihmisiä oikein riivaa.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä, niinhän mä just sanoin :-)

        T. miksuhe

        "miksuhe", et sinä mitään sanonut.


    • Anonyymi

      Minäkin olen huomannut tuo salasanan syötön ongelmalliseksi, aina kun jokin ohje käskee käyttämään sudoa, se kyllä kysyy tuota salasanaa, mutta kun alan kirjoittamaan ei tapahdu yhtään mitään, ei ensimmäistäkään merkkiä tule näkyviin.

      Tietäisikö miksuh tähän hyvän ratkaisun.

      • Anonyymi

        lisätään vielä; en halua osioida kiintolevyä.


      • Anonyymi

        Ei ole tarkoitus, että salasana näkyisi, mutta se toimii kunhan kirjoitat oikein.
        Testasin vielä Mintillä. Yhtään merkkiä ei tule näkyviin, mutta kun painaa enter niin kirjoitettu näkymätön salasana toimii.


    • Anonyymi

      Hei miksuh
      Älä pilaa hyviä ohjeitasi mainostamalla joka toisessa lauseessa Debiania. Minä ymmärrän kyllä että mailman reikäisin jakelu tarvitsee nostetta, mutta mieti nyt onko se sen arvoinen.

      • Anonyymi

        Pitääkö täällä mainostaa Ubuntua joka lauseessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö täällä mainostaa Ubuntua joka lauseessa?

        Herrajumala mitä sinä kyselet, ei tietenkään pidä. Mainostoimistot on erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö täällä mainostaa Ubuntua joka lauseessa?

        Kato nyt meidän säppärin touhuja, aamusta se vääntää 100 ketjua Windowsin kehuja ylös, ja iltapäivästä sama Linuxsin kanssa, polkien aamupäivän työt piiloon. Tämä toistuu päivästä toiseen ja näyttää siltä ettei se koskaan saa selvyyttä kummin päin ne pitäisi olla.

        Koko soppa olisi yhtä kaaosta, jos joku alkaisi samalla tavalla rinnalla kiskomaan aamulla Debiania ylös ja Illalla Ubuntua. Meillä muilla olisi kirjoitusrauhaa vain yöllä kun nämä kaksi sankaria nukkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herrajumala mitä sinä kyselet, ei tietenkään pidä. Mainostoimistot on erikseen.

        Kai täällä saa kommentoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kato nyt meidän säppärin touhuja, aamusta se vääntää 100 ketjua Windowsin kehuja ylös, ja iltapäivästä sama Linuxsin kanssa, polkien aamupäivän työt piiloon. Tämä toistuu päivästä toiseen ja näyttää siltä ettei se koskaan saa selvyyttä kummin päin ne pitäisi olla.

        Koko soppa olisi yhtä kaaosta, jos joku alkaisi samalla tavalla rinnalla kiskomaan aamulla Debiania ylös ja Illalla Ubuntua. Meillä muilla olisi kirjoitusrauhaa vain yöllä kun nämä kaksi sankaria nukkuu.

        En minä tunne teidän säppäriä enkä tunne näitä trollejakaan.


      • Anonyymi

        No just. Sulla ei kyllä ole oikein kaikki ruuvit tallella. Mikä hiton fanaatikko sinä oikein olet? Ja mitäs se muka sinulle kuuluu, jos sanon käyttäväni Debiania? Se asia ei sinulle kuulu pienimmässäkään määrin, joten pidä huoli omista asioistasi.Ja mitä mainostusta se, muka on, jos sanon käyttäväni Debiania? Oikeasti se, että ylipäätänsä kirjotat tuollaista ja teet tuollaisen numeron siitä, että sanon käyttäväni Debiania osottaa sen, että sinä et kyllä ole oikein normaalijärkinen ihminen. Kukaan normaali ei reagoi tuolla tavalla.
        Jos asenne on tuollainen, niin minulta ei tipu apua. Minä olen käyttänyt linuxia jo kohta 22 vuotta, ja kyllä nimenomaan Debiania, ja olen mielelläni autellut muita riippumatta distrosta, joitahe käyttävät. Mutta minä en aio käyttää omaa aikaani fanaatikkojen kanssa leikkimiseen. Jos asenne on tuollainen niin apua ei tipu.

        Kyllähän minä tietenkin voin ottaa asenteen, että jatkossa en auta yhtäkään Ubuntu -käyttäjää, sitäkö sinä haluat?

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just. Sulla ei kyllä ole oikein kaikki ruuvit tallella. Mikä hiton fanaatikko sinä oikein olet? Ja mitäs se muka sinulle kuuluu, jos sanon käyttäväni Debiania? Se asia ei sinulle kuulu pienimmässäkään määrin, joten pidä huoli omista asioistasi.Ja mitä mainostusta se, muka on, jos sanon käyttäväni Debiania? Oikeasti se, että ylipäätänsä kirjotat tuollaista ja teet tuollaisen numeron siitä, että sanon käyttäväni Debiania osottaa sen, että sinä et kyllä ole oikein normaalijärkinen ihminen. Kukaan normaali ei reagoi tuolla tavalla.
        Jos asenne on tuollainen, niin minulta ei tipu apua. Minä olen käyttänyt linuxia jo kohta 22 vuotta, ja kyllä nimenomaan Debiania, ja olen mielelläni autellut muita riippumatta distrosta, joitahe käyttävät. Mutta minä en aio käyttää omaa aikaani fanaatikkojen kanssa leikkimiseen. Jos asenne on tuollainen niin apua ei tipu.

        Kyllähän minä tietenkin voin ottaa asenteen, että jatkossa en auta yhtäkään Ubuntu -käyttäjää, sitäkö sinä haluat?

        T. miksuh

        1.) käyttäväni Debiania
        2.) käyttäväni Debiania
        3.) käyttäväni Debiania
        4.) nimenomaan Debiania

        Oletko varma että käytät nimenomaan Debiania?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä tunne teidän säppäriä enkä tunne näitä trollejakaan.

        Ei kannata olla huolissaan ellet tunne, en tunne minäkään. Mutta sehän ei tarkoita ettei sellaista olisi olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai täällä saa kommentoida.

        "Kai täällä saa kommentoida."

        Mikä pisti epäilemään etteikö saisi kommentoida?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kai täällä saa kommentoida."

        Mikä pisti epäilemään etteikö saisi kommentoida?

        Vaikka tuollainan:
        "Herrajumala mitä sinä kyselet, ei ...."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka tuollainan:
        "Herrajumala mitä sinä kyselet, ei ...."

        Ja silläkö minä kielsin sinua kommentoimasta? Siinähän otettiin kantaa mainostoimiston perustamisesta tänne keskustelupalstalle.


    • Anonyymi

      Mikset päivittänyt uusimpaan versioon 20.04 materiaali ?

      • Anonyymi

        Perkeleen keksintö tuo Chromen ennakoiva tekstitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perkeleen keksintö tuo Chromen ennakoiva tekstitys.

        Epäilemättä on kun kerta sinä niin sanot, mitä se nyt meni tekemään?


    • Anonyymi

      Yksi asia mitä en ymmärrä on se, että näkövammaisten Linux -aiheisilla keskustelualueilla ei ole minkäänlaista tappelua distrojen välillä. Porukka pitää yhtä ja auttaa toisiaan. Miksi näkevät ei pysty samaan? Pääseekö näkevät liian helpolla, joten pilalle hemmoteltuina pitää sitten käyttää se energia muiden linux -käyttäjien kanssa. tappeluun. Sama koskee Linuxia ja Windowsia. Näkövammaisten keskustelualueilla tietotekniikka -alueella Linux ja Windows on sulassa sovussa. Täällä taas on jatkuva tappelu kokoajan sekä Linux -distrojen käyttäjien, että Linuxin ja Windowsin välillä. Windows -käyttäjät on jatkuvasti riehumassa täällä Linux -alueilla mikä on täysin käsittämätöntä. Näkövammaisten keskustelualueilla ei ole mitään tuollaista. Toki sielläkin on erilaisia mielipiteitä ja väittelyitäkin. Mutta siellä porukka ei ole toistensa kurkussa kiinni kuten täällä. Mikä hitto teitä oikein riivaa?

      Tosiasia tosin on se, että suurin osa suomalaisista näkövammasista, ja erittäin suuri osa kansainvälisestikin, käyttää nimenomaan Debiania. Siihen on erittäin hyvä syy. Debian on hyvä ja luotettava distro ja etenkin näkövammaisille on erittäin tärkeää, että käyttöjärjestelmä toimii kunnolla bugittamatta ja sekoilematta. Sen lisäksi Debian ottaa hyvin näkövammaiset huomioon toisin kuin useimmat muut distrot. Debianin voi jopa asentaa täysin sokeana ja puhuva ruudunlukuohjelma sekä pistenäyttö toimii asennetussa käyttiksestä heti asennuksen jälkeen. Samaa ei voi sanoa useimmista muista distroista. Mutta siitä huolimatta näkövammasissakin on muidenkin distrojen käyttäjiä. Eri distrojen käyttäjien välillä ei kuitenkaan ole minkäänlaista sotaa, ei suomessa eikä kansainvälisesti. Miksi näkevät ei pysty samaan?

      Eikö se nyt olisi kaikkien edun mukasta, että linux -käyttäjät pitäisivät yhtä ja auttaisivat toisiaan distrosta riippumatta sen sijaan, että revitään koko linux -yhteisö kappaleiksi keskinäisen tappelun takia?

      Kasvakaa nyt helvetti soikoon aikuisiksi! Ja Windows -käyttäjät voisivat painua sinne omille alueillenne. Mitä hittoa te oikein teette Linux -alueilla riehumassa? Mikä helvetti teitä oikein riivaa? Toki voitte lukea ja kirjotella Linux -alueille, jos osaatte käyttäytyä ja pysyä asiallisina, mutta tuollainen järjetön riehuminen muiden käyttisten keskustelualueilla on täysin idioottimaista.

      Mä olen käyttänyt linuxia kohta 22 vuotta, ja kyllä nimenomaan Debiania. Olen käyttänyt linuxia sekä näkevänä, että sokeutuneena. Olen kirjottanut vähintäänkin satoja ohjeita muille eri keskustelualueilla, koska autan mielelläni muita distrosta riippumatta jos vaan suinkin pystyn. Mutta mulla ei ole pienintäkään aikomusta käyttää omaa aikaani fanaatikkojen kanssa leikkimiseen. Mulla on muutakin tekemistä. Etenkin nyt sokeutuneena mulla ei kertakaikkiaan ole kiinnostusta siihen, että käytän omaa aikaani muiden auttamiseen ja sitten joku idiootti tulee aukomaan päätään sen takia, että sanon käyttäväni Debiania. Mä olen ennenkin kävellyt samasta syystä ulos näiltä suomi 24:n keskustelualueilta enkä sitten vuosiin kirjottanut yhtään viestiä tänne. Voin tehdä saman uudestaan, katotaan sitten vaikka kymmenen vuoden päästä onko porukka yhtään aikuistunut. Ihan kuinka van.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Sinä taidat tosiaankin käyttää Debiania, miksi? Havaintojeni mukaan se on tilastoitu haavoittuvuuksiltaan monena vuotena ensimmäiselle sijalle. Suosittelen vaihtamaan, ennen kuin sinulta menee hermot sen kanssa, vaikutat jo nyt hyvin ressaantuneelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taidat tosiaankin käyttää Debiania, miksi? Havaintojeni mukaan se on tilastoitu haavoittuvuuksiltaan monena vuotena ensimmäiselle sijalle. Suosittelen vaihtamaan, ennen kuin sinulta menee hermot sen kanssa, vaikutat jo nyt hyvin ressaantuneelta.

        Minäkin aikoinaan "ressaannuin" U:n käyttäjiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin aikoinaan "ressaannuin" U:n käyttäjiin.

        Älä nyt viitsi. Debian on todennäkösesti kaikki parhaiten testattu linux -jakelu mitä ylipäätänsä on olemassa. Se, ett' Debianin kohdalla havittuja tietoturva-aukkoja on runsaasti kertoo vain siitä, että Debianin kehittäjät oikeasti tekevät työtä niiden aukkojen korjaamiseksi. Ne havaittut aukot nimittäin myös korjataan Debianissa. Kannattaa nyt muistaa se, että ei ole olemassa mitään pelkästään Debianin ohjelmia lukuunottamatta Debianille itselleen kehitetyistä työkaluista. Eli ihan samat tietoturva-aukot on muissakin distroissa. Mitä se kertoo muista distroista kun samoja tietoturva-aukkoja ei kuitenkaan raportoida niiden kohdalla? No se kertoo sen, että muiden distrojen testaus on huomattavasti heikompilaatuista Debianiin verrattuna. Esimerkiksi Ubuntu ottaa käytännössä kaikki ohjelmat suoraan Debianin kehitysversiosta. Silti niitä aukkoja ei raportoida Ubuntulle samalla lailla vaikka ne aukot kuitenkin on siellä Ubuntussakin. Lisäksi pitää muistaa, että suurin osa distroista nykyään perustuu Debianiin, joten sama mikä pätee ubuntuun pätee useimpiin muihinkin. Eli ne aukot on useimmissa muissakin distroissa, mutta niitä ei havaita niissä, koska niiden muiden distrojen testaus ei ole ollenkaan yhtä perusteellista kuin Debianin. Sitäpaitsi esimerkiksi Ubuntu perustuu Debianin kehitysversioon, joka on jo lähtökohtaisesti paljon bugisempi kuin Debianin vakaat versiot. Eli jokainen Ubuntun julkaisu on paljon bugisempi kuin Debianin vakaat julkaisut. Tuo on fakta vaikka jotkut Ubuntu -teinit yrittää totuutta vääristelläkin. Ubuntusn julkaisuja lisäksi testataan vain 6kk, se pätee myös Ubuntun LTS -versioihin jotka eivät ole sen paremmin testattuja kuin muutkaan Ubuntun versiot. Debianin julkaisuja taas testataan kahden vuoden ajan, eli nelinkertaisen ajan Ubuntun julkaisuihin verrattuna. On täysin selvää, että Debianin julkaisuversioiden kehityksen aikana siis ehditään löytää ja korjata paljon enemmän bugeja ja tietoturva-aukkoja kuin Ubuntun kjulkaisujen kehityksen aikana. Ja se näkyy siinä, että Debian on vakaa kuin kallio. Hyvin monesti on nähty se, että sama ohjelma mikä tkaatuilee ja bugittaa Ubuntussa toimii Debianissa täysin ongelmitta. Sama pätee myös työpöytäympäristöihin ja käyttikseen ylipäätänsä. Debian on paljon luotettavampi kuin yksikään Ubuntun versio on koskaan ollut. Lisäksi Ubuntu ei edes tue virallisesti kaikkia distrossa olevia ohjelmapaketteja. Todellisuudessa suurin osa Ubuntussa olevista ohjelmapaketeista ei saa Ubuntulta minkäänlaista tukea distron julkaisun jälkeen. Ubuntu vain ottaa suurimman osan paketeista Debianin kehitysversiosta eikä Ubuntu sen jälkeen enää anna tukea niille. Kaikenlisäksi Ubuntun useimpien julkaisuiden tuki loppuu kun seuraava julkaisu tehdään. Debian puolestaan tukee irallisesti jokaikisstä ohjelmapakettia, jotka distron main -repositoryssä on. Eli jokainen Debianissa oleva paketti saa tietotuvapäivityksiä koko sen ajan kuin Debianin version tuki jatkuu. Ja Debianin jokainen julkaiu on LTS -versio nykyään, eli jokaista Debianin versiota tuetaan vähintään 5 vuotta. On täyttä hölynpölyä yrittää mustamaalata Debiania ja väittää sitä bugiseksi tai ettäsiinä olisi tietoturva-aukkoja enemmän kuin muissa. Asia on itseasiassa juuri päinvastoin, paremmin testattua distroa ei ole olemassa. Ubuntulla on jopa kaupallinen yritys takanaan, mutta silti Ubuntu on surkeasti testattu ja puutteellisesti tuettu sekä valtavan paljon bugisempi kuin Debian. Ei tarvitse kuin mennä katsomaan Debianin sivuilla olevia käyriä Debianin vakaiden versioiden tunnettujen julkaisukriittisten bugien määrästä verrattuna Debianin kehitysversion julkaisukriitisten bugien määrään verrattuna niin saa hyvän kuvan siitä kuinka paljon bugisempi Ubuntu on. Ja se on paljon bugisempi kuin Debian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt viitsi. Debian on todennäkösesti kaikki parhaiten testattu linux -jakelu mitä ylipäätänsä on olemassa. Se, ett' Debianin kohdalla havittuja tietoturva-aukkoja on runsaasti kertoo vain siitä, että Debianin kehittäjät oikeasti tekevät työtä niiden aukkojen korjaamiseksi. Ne havaittut aukot nimittäin myös korjataan Debianissa. Kannattaa nyt muistaa se, että ei ole olemassa mitään pelkästään Debianin ohjelmia lukuunottamatta Debianille itselleen kehitetyistä työkaluista. Eli ihan samat tietoturva-aukot on muissakin distroissa. Mitä se kertoo muista distroista kun samoja tietoturva-aukkoja ei kuitenkaan raportoida niiden kohdalla? No se kertoo sen, että muiden distrojen testaus on huomattavasti heikompilaatuista Debianiin verrattuna. Esimerkiksi Ubuntu ottaa käytännössä kaikki ohjelmat suoraan Debianin kehitysversiosta. Silti niitä aukkoja ei raportoida Ubuntulle samalla lailla vaikka ne aukot kuitenkin on siellä Ubuntussakin. Lisäksi pitää muistaa, että suurin osa distroista nykyään perustuu Debianiin, joten sama mikä pätee ubuntuun pätee useimpiin muihinkin. Eli ne aukot on useimmissa muissakin distroissa, mutta niitä ei havaita niissä, koska niiden muiden distrojen testaus ei ole ollenkaan yhtä perusteellista kuin Debianin. Sitäpaitsi esimerkiksi Ubuntu perustuu Debianin kehitysversioon, joka on jo lähtökohtaisesti paljon bugisempi kuin Debianin vakaat versiot. Eli jokainen Ubuntun julkaisu on paljon bugisempi kuin Debianin vakaat julkaisut. Tuo on fakta vaikka jotkut Ubuntu -teinit yrittää totuutta vääristelläkin. Ubuntusn julkaisuja lisäksi testataan vain 6kk, se pätee myös Ubuntun LTS -versioihin jotka eivät ole sen paremmin testattuja kuin muutkaan Ubuntun versiot. Debianin julkaisuja taas testataan kahden vuoden ajan, eli nelinkertaisen ajan Ubuntun julkaisuihin verrattuna. On täysin selvää, että Debianin julkaisuversioiden kehityksen aikana siis ehditään löytää ja korjata paljon enemmän bugeja ja tietoturva-aukkoja kuin Ubuntun kjulkaisujen kehityksen aikana. Ja se näkyy siinä, että Debian on vakaa kuin kallio. Hyvin monesti on nähty se, että sama ohjelma mikä tkaatuilee ja bugittaa Ubuntussa toimii Debianissa täysin ongelmitta. Sama pätee myös työpöytäympäristöihin ja käyttikseen ylipäätänsä. Debian on paljon luotettavampi kuin yksikään Ubuntun versio on koskaan ollut. Lisäksi Ubuntu ei edes tue virallisesti kaikkia distrossa olevia ohjelmapaketteja. Todellisuudessa suurin osa Ubuntussa olevista ohjelmapaketeista ei saa Ubuntulta minkäänlaista tukea distron julkaisun jälkeen. Ubuntu vain ottaa suurimman osan paketeista Debianin kehitysversiosta eikä Ubuntu sen jälkeen enää anna tukea niille. Kaikenlisäksi Ubuntun useimpien julkaisuiden tuki loppuu kun seuraava julkaisu tehdään. Debian puolestaan tukee irallisesti jokaikisstä ohjelmapakettia, jotka distron main -repositoryssä on. Eli jokainen Debianissa oleva paketti saa tietotuvapäivityksiä koko sen ajan kuin Debianin version tuki jatkuu. Ja Debianin jokainen julkaiu on LTS -versio nykyään, eli jokaista Debianin versiota tuetaan vähintään 5 vuotta. On täyttä hölynpölyä yrittää mustamaalata Debiania ja väittää sitä bugiseksi tai ettäsiinä olisi tietoturva-aukkoja enemmän kuin muissa. Asia on itseasiassa juuri päinvastoin, paremmin testattua distroa ei ole olemassa. Ubuntulla on jopa kaupallinen yritys takanaan, mutta silti Ubuntu on surkeasti testattu ja puutteellisesti tuettu sekä valtavan paljon bugisempi kuin Debian. Ei tarvitse kuin mennä katsomaan Debianin sivuilla olevia käyriä Debianin vakaiden versioiden tunnettujen julkaisukriittisten bugien määrästä verrattuna Debianin kehitysversion julkaisukriitisten bugien määrään verrattuna niin saa hyvän kuvan siitä kuinka paljon bugisempi Ubuntu on. Ja se on paljon bugisempi kuin Debian.

        Tässä voin olla vain samaa mieltä. Debian on varmasti parhaiten testattu nykyisesitä distroista. Se tietenkin näkyy siinä, että Debianissa olevat ohjelmat ei ole mitenkään vanhoja, mutta kuitenkaan ei niitä aivan kaikkein uusimpia versioita. Debianissa arvostetaan enemmän sitä, että ohjelmat on ehditty testata kunnolla sen sijaan, että niiden tarvitsisi olla kaikken uusimpia versioita. Se mikä on mielenkiintoista on se, että Debianissa olevat ohjelmaversiot on jo aiemmin ehtinyt olla muissa distroissa käytössä ja silti niissä ohjelmaversioissa olevat bugit ja aukot usein löydetään ja korjataan vasta Debianin kehityksen aikana ja Debianin julkasun tapahtuvan bugiraportoinnin aikana. Eli samat bugit ja aukot on kyllä ollut muissakin distroissa, mutta niitä ei ole havaittu tai korjattu. Ne havaitaan ja korjataan usein vasta kun Debian ottaa ne käyttöön. Kyllä tuo kertoo paljon siitä kuinka paljon perusteellisempi Debianin laadunvarmistustestaus on muihin distroihin verrattuna. On ihan nurinkurista väittää, että Debian olisi muka bugisempi kuin muut distrot, kyllä asia on juuri päin vastoin. Ja itse en käytä Debiania, muttaolen silti valmis myöntämään tuon. Olisi toivottavaa, että muutkin distrot panostaisivat enemmän testaukseen vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä, että distrossa ei ole ihan ne kaikki uusimmat ohjelmaversiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä voin olla vain samaa mieltä. Debian on varmasti parhaiten testattu nykyisesitä distroista. Se tietenkin näkyy siinä, että Debianissa olevat ohjelmat ei ole mitenkään vanhoja, mutta kuitenkaan ei niitä aivan kaikkein uusimpia versioita. Debianissa arvostetaan enemmän sitä, että ohjelmat on ehditty testata kunnolla sen sijaan, että niiden tarvitsisi olla kaikken uusimpia versioita. Se mikä on mielenkiintoista on se, että Debianissa olevat ohjelmaversiot on jo aiemmin ehtinyt olla muissa distroissa käytössä ja silti niissä ohjelmaversioissa olevat bugit ja aukot usein löydetään ja korjataan vasta Debianin kehityksen aikana ja Debianin julkasun tapahtuvan bugiraportoinnin aikana. Eli samat bugit ja aukot on kyllä ollut muissakin distroissa, mutta niitä ei ole havaittu tai korjattu. Ne havaitaan ja korjataan usein vasta kun Debian ottaa ne käyttöön. Kyllä tuo kertoo paljon siitä kuinka paljon perusteellisempi Debianin laadunvarmistustestaus on muihin distroihin verrattuna. On ihan nurinkurista väittää, että Debian olisi muka bugisempi kuin muut distrot, kyllä asia on juuri päin vastoin. Ja itse en käytä Debiania, muttaolen silti valmis myöntämään tuon. Olisi toivottavaa, että muutkin distrot panostaisivat enemmän testaukseen vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä, että distrossa ei ole ihan ne kaikki uusimmat ohjelmaversiot.

        Olen samaa mieltä, minä testaan edelleen Windows XP, ei ole ohjelmat eikä järjestelmä ihan sitä uusinta versiota, mutta toimii, ainakin osa. Mietin vaan että koskahan ne saa sen toimimaan kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, minä testaan edelleen Windows XP, ei ole ohjelmat eikä järjestelmä ihan sitä uusinta versiota, mutta toimii, ainakin osa. Mietin vaan että koskahan ne saa sen toimimaan kokonaan.

        Mutta minulla onkin tuuria matkassa, koska tuo näyttöohjain on Windows XP:een tukema, voin varmaan loputtomiin olla siirtymättä johonkin uuteen ja toimimattomaan.


    • Anonyymi

      Vie hyvä ihminen tämäkin kysymys sinne tubutin-palstalle, niin ehkäpä nämä linukshihhulit tulevat sinne edes vähäksi aikaa. Nythän he päivystävät koko ajan täällä ja se näkyy.

      • Anonyymi

        Häviä täältä haukkumasta linuxisteja hihhuleiksi ja tubutin on yhtäkuin windows!


    • Anonyymi

      Kyllä täytyy sanoa, että tuo Debiania mustamaalaava Ubuntukakara rei ole ihan täysipäinen näköjään. Ja kysehän tuossa mustamaalaamisessa on siitä, että kyseine n kakara pelkää että jos Debianista puhutaan positivisesti tai Debian mainitaan, niin porukka siirtyykin käyttämään Debiania Ubuntun sijasta. Joten kyseinen kakara yrittää vaientaa Debianista puhumisen. Siitä tuossa on kyse eikä mistään muusta. Ehkä olisi ihan syytäkin, että kaikki normaalijärkiset Ubuntukäyttäjät vaihtas distroa ja tollaset fanaatikot jäisi yksinään käyttämään sitä Ubuntua.

    • Anonyymi

      Kyllä suomeen selvästi tarvitaan uusi keskustelualue linuxia varten. Itsekin Debiania käyttävänä en itsekään viitsi katsella tuollaisia asenteita. Ubuntufanaatikot tekee vain oman distronsa maineelle hallaa, mutta eiväthän ne itä tajua.

      • Anonyymi

        Täällä Linux-Suomi24 -alueella on oma osionsa Debian keskustelulle.
        Käytän sekä Ubuntua että Debiania. Erinomaisia Linux-jakeluja molemmat.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti tuolle Debianista päätään aukoneelle ja sitä mustamaalanneelle on kova pala se, että kokeneemmat linuxin käyttäjät sanoo käyttävänsä Debiania. Kai noiden päänaukojien mielestä se sitten on jonkinlainen uhka Ubuntulle. Ilmeisesti pelkäävät, ettäjoku saattas siirtyä Ubuntusta Debianiin. Ei tollasta asennetta muuten voi selittää. Eikös asian kuuluisi olla niin, että jokainen valitsee itselleen mieleisen distron ja se ei sitten kuulu kenellekään kuka käyttää mitäkin. Eli tuollainen päänaukominen ja mustamaalaus osuu vain päänaukojia itseään nilkkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe