Aktiivista harrastusta?

Anonyymi

Jos omistaa isokaliiperisen pistoolin ja pitäisi olla aktiivinen ammunnan harrastaja niin tämä ei olekaan enää mahdollista.
Olen muuttanut paikkakunnalle jossa ei ole sellaista ampumarata jossa voisi ampua pistoolilla mihin on saatavana vain puolivaippaluodeilla ladattuja patruunoita, saa ampua vain lyijyluoteja!
Kiväärin kanssa on sama juttu, radan ohjeissa on että saa ampua vain pienoiskiväärillä joten molemmat aseet, pistooli ja kivääri jää käyttämättömiksi.
Naapuri paikkakunnan radalla pitäisi olla jonkun paikallisen seuran jäsen mukana. Vaikeaa on kun ei tunne ketään.

12

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota yhteyttä seuran puheenjohtajaan ja kerro haluavasi harrastaa ammuntaa. Siitä se lähtee, En ole koskaan kuullut, että pistooliradalla rajoitettaisiin ammunta lodin materiaalin suhteen. Yleensä teho ratkaisee, jotta ratalaitteetpysyvät ehjinä ja suojaetäisyydet riittävät. Oletkohan ymmärtänyt asian oikein? Todennäköisesti paikallinen rata on tarkoitettu vain .22 kaliberille.

      Kannattaa myös katsoa mikä on paikallinen ressuseura ja missä he ampuvat, Sitten vain hakemus kehiin ja mukaan toimintaan. Ressujen kanssa voi ampua kivääreillä ja isokaliberisilla pistooleilla. Lisäksi useimmilla seuroilla on laina-aseita. Homma on rentoa eikä jäsenmaksut ole kalliita.

      • Anonyymi

        Olen ottanut yhteyttä paikalliseen seuraan ja siellä sanoivat että eivät voi auttaa asiassa ja todellakin pistoolirata on tarkoitettu vain lyijyluodeille ja kivääri rata ainoastaan pienoiskiväärille.
        Olen hieman erakkoluonne enkä tykkää ampua ryhmässä vaikka kuulun reserviläisiä, reissut taitaa käydä ampumassa muualla. Tykkäsin harjoitella ihan omassa rauhassa kuten olen tähänkin saakka niin tehnyt ja aikataulunikin soveltuu arkipäivisin paremmin kuin muut taas ampuu iltaisin ja viikonloppuisin.
        Ammuntaa olen harrastanut jo vuodesta -1991, usealla paikkakunnalla olen asunut ja aina ollut mahdollisuus ampua omistamillani aseilla mutta nyt tuli sellainen paikkakunta jossa tätä mahdollisuutta ei enää ole.
        Näin ne vaan kiristyy ja supistuu aseharrastajien mahdollisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ottanut yhteyttä paikalliseen seuraan ja siellä sanoivat että eivät voi auttaa asiassa ja todellakin pistoolirata on tarkoitettu vain lyijyluodeille ja kivääri rata ainoastaan pienoiskiväärille.
        Olen hieman erakkoluonne enkä tykkää ampua ryhmässä vaikka kuulun reserviläisiä, reissut taitaa käydä ampumassa muualla. Tykkäsin harjoitella ihan omassa rauhassa kuten olen tähänkin saakka niin tehnyt ja aikataulunikin soveltuu arkipäivisin paremmin kuin muut taas ampuu iltaisin ja viikonloppuisin.
        Ammuntaa olen harrastanut jo vuodesta -1991, usealla paikkakunnalla olen asunut ja aina ollut mahdollisuus ampua omistamillani aseilla mutta nyt tuli sellainen paikkakunta jossa tätä mahdollisuutta ei enää ole.
        Näin ne vaan kiristyy ja supistuu aseharrastajien mahdollisuudet.

        Ei ne harrastusmahdollisuudet ole kiristyneet. Olet vaan itse muuttanut paikkakunnalle, jossa harrastusmahdollisuudet ovat rajatut. Sinulla on todennäköisesti auto, jolla liikut radoille. Käännä sen auton etupyörät sellaiseen suuntaan, mistä löytyy sellainen rata, mille pääset ampumaan haluamillasi aseilla. Tunnissa ajaa jo helposti toiseen pitäjään ja pääsee eri radoille. Ei se ole sen vaikeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ottanut yhteyttä paikalliseen seuraan ja siellä sanoivat että eivät voi auttaa asiassa ja todellakin pistoolirata on tarkoitettu vain lyijyluodeille ja kivääri rata ainoastaan pienoiskiväärille.
        Olen hieman erakkoluonne enkä tykkää ampua ryhmässä vaikka kuulun reserviläisiä, reissut taitaa käydä ampumassa muualla. Tykkäsin harjoitella ihan omassa rauhassa kuten olen tähänkin saakka niin tehnyt ja aikataulunikin soveltuu arkipäivisin paremmin kuin muut taas ampuu iltaisin ja viikonloppuisin.
        Ammuntaa olen harrastanut jo vuodesta -1991, usealla paikkakunnalla olen asunut ja aina ollut mahdollisuus ampua omistamillani aseilla mutta nyt tuli sellainen paikkakunta jossa tätä mahdollisuutta ei enää ole.
        Näin ne vaan kiristyy ja supistuu aseharrastajien mahdollisuudet.

        Mielenkiintoinen tuo kokolyijyluotipakko pistooliradalla. Tehdaspaukkuja löytyy todella vähän pelkästä lyijystä. Lähes kaikissa on lyijyn päällä vaippa. Et kysynyt mihin tuo määräys perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen tuo kokolyijyluotipakko pistooliradalla. Tehdaspaukkuja löytyy todella vähän pelkästä lyijystä. Lähes kaikissa on lyijyn päällä vaippa. Et kysynyt mihin tuo määräys perustuu?

        Seurat voivat määrätä radoillaan sääntönsä, ei niitä ole pakko perustella, arvauksena voisi olla kimmokkeiden pelko (todellinen tai ei) tai YLEENSÄ/USEIN pienempi läpäisevyys, ääni, teho, johtuen alhaisemmasta nopeudesta. Syitä voi olla vaikka kuinka & paljon..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seurat voivat määrätä radoillaan sääntönsä, ei niitä ole pakko perustella, arvauksena voisi olla kimmokkeiden pelko (todellinen tai ei) tai YLEENSÄ/USEIN pienempi läpäisevyys, ääni, teho, johtuen alhaisemmasta nopeudesta. Syitä voi olla vaikka kuinka & paljon..

        Luodin materiaali ei ole ratkaiseva läpäisevyydessä, äänessä tai tehossa. Siihen vaikuttaa paljon enemmän lataus ja kaliberi. Vai onko .50 kaliberin lyijyluoti turvallisempi kuin 6,35 kaliberin kuparivaipainen. Normaalisti radoilla rajoitus on kaliberi, jota voidaan jotenkin järkevästi perustella tehon mukaan.
        On kokonaan eri asia, jos ampumaseura on keskittynyt esim. mustaruutiasisiin, mutta tällöinkin tuollainen rajotus e i ole järkevää. Ihmettelen kovasti miten seurassa on saatu edes oäätettyä tuollainen sääntö, sillä se vaikeuttaa harrastusta huomattavasti.
        Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuolla radalla ammutaan, jos eu:n lyijyluoti kielto saadaan voimaa. Ilmeisesti siirrytään puuluoteihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luodin materiaali ei ole ratkaiseva läpäisevyydessä, äänessä tai tehossa. Siihen vaikuttaa paljon enemmän lataus ja kaliberi. Vai onko .50 kaliberin lyijyluoti turvallisempi kuin 6,35 kaliberin kuparivaipainen. Normaalisti radoilla rajoitus on kaliberi, jota voidaan jotenkin järkevästi perustella tehon mukaan.
        On kokonaan eri asia, jos ampumaseura on keskittynyt esim. mustaruutiasisiin, mutta tällöinkin tuollainen rajotus e i ole järkevää. Ihmettelen kovasti miten seurassa on saatu edes oäätettyä tuollainen sääntö, sillä se vaikeuttaa harrastusta huomattavasti.
        Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuolla radalla ammutaan, jos eu:n lyijyluoti kielto saadaan voimaa. Ilmeisesti siirrytään puuluoteihin?

        Lyijyluodit, siis vaipattomat sellaiset ladataan usein noin 200-400 m/s nopeuksiin, syinä vakautuminen/tarkkuus, piipun ylettömän lyijyttymisen estäminen/vähentäminen, kun nopeus jää alle äänennopeuden , melukin on hiljaisempi. Läpäisevyyteen luodin materiaali vaikuttaa paljonkin, kokeile, jos on tilaisuus, kokovaippa vs. lyijyluoti, vaikkapa 308 fmj vs. .50 musketin kuula.. Jos tiedät aloituksessa mainitusta ampumaradasta enemmän , esim. ko. radan ympäristöluvan ehdoista, kerro ihmeessä meille muillekin, olisiko parempi sulkea koko rata, ihan vaan siksi, ettei siellä saa ampua vaippakuulilla ? Mielestäni sellainen rata on parempi jossa saa ampua, kuin sellainen joka on suljettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyijyluodit, siis vaipattomat sellaiset ladataan usein noin 200-400 m/s nopeuksiin, syinä vakautuminen/tarkkuus, piipun ylettömän lyijyttymisen estäminen/vähentäminen, kun nopeus jää alle äänennopeuden , melukin on hiljaisempi. Läpäisevyyteen luodin materiaali vaikuttaa paljonkin, kokeile, jos on tilaisuus, kokovaippa vs. lyijyluoti, vaikkapa 308 fmj vs. .50 musketin kuula.. Jos tiedät aloituksessa mainitusta ampumaradasta enemmän , esim. ko. radan ympäristöluvan ehdoista, kerro ihmeessä meille muillekin, olisiko parempi sulkea koko rata, ihan vaan siksi, ettei siellä saa ampua vaippakuulilla ? Mielestäni sellainen rata on parempi jossa saa ampua, kuin sellainen joka on suljettu.

        Meluun vaikuttaminen luodin materiaalilla ei ole oikein järkevää ja sitä ei juuri pysty todentamaan. Lisäksi vaippaluodilla voi hyvin ladata patruunat aliäänisiksi tai käyttää äänenvaimenninta, jolloin melu on kaikkein pienin.
        Läpäisevyyteen toki vaipan materiaali ja luodin muoto vaikuttaa enemmän , mutta luodin energia paljon enemmän. Jos radalla saa ampua .50 cal lyijyluoteja, niin on vaikea perustella miksei saisi ampua 6,35 Brownig, jonka luoti painaa noin 3g ja lähto noin 300m/s. Tuollaisen tehohan on sadan joulen luokkaa ja on sama kuin tehokkaallla isokaliberisella ilmakiväärillä.
        Joku tuon radan säännöissä on mennyt pieleen taikka kyseessä on värinymmärrys. Voi olla myös, että rata halutaan pyhittää mustaruutiaseille. Veikkaan kyllä, että rata on tarkoitettu pienoispistooliradaksi, jos tuolla kivääriradallakin saa ampua vain piekkarilla. Luodin materiaali ei voi olla ratkaisevaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meluun vaikuttaminen luodin materiaalilla ei ole oikein järkevää ja sitä ei juuri pysty todentamaan. Lisäksi vaippaluodilla voi hyvin ladata patruunat aliäänisiksi tai käyttää äänenvaimenninta, jolloin melu on kaikkein pienin.
        Läpäisevyyteen toki vaipan materiaali ja luodin muoto vaikuttaa enemmän , mutta luodin energia paljon enemmän. Jos radalla saa ampua .50 cal lyijyluoteja, niin on vaikea perustella miksei saisi ampua 6,35 Brownig, jonka luoti painaa noin 3g ja lähto noin 300m/s. Tuollaisen tehohan on sadan joulen luokkaa ja on sama kuin tehokkaallla isokaliberisella ilmakiväärillä.
        Joku tuon radan säännöissä on mennyt pieleen taikka kyseessä on värinymmärrys. Voi olla myös, että rata halutaan pyhittää mustaruutiaseille. Veikkaan kyllä, että rata on tarkoitettu pienoispistooliradaksi, jos tuolla kivääriradallakin saa ampua vain piekkarilla. Luodin materiaali ei voi olla ratkaisevaa.

        Käsittääkseni aloittaja ei lataa paukkujaan itse, silloin pitää tarkastella mitä on myynnissä, ei sitä mitä kukakin voi itse latailla. jos luodin nopeus on yliääninen, melu on kovempi, kuin aliäänisellä. Siitä olemme varmastikin (toivottavasti) samaa mieltä, että ratoja pitäisi olla paljon enemmän..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni aloittaja ei lataa paukkujaan itse, silloin pitää tarkastella mitä on myynnissä, ei sitä mitä kukakin voi itse latailla. jos luodin nopeus on yliääninen, melu on kovempi, kuin aliäänisellä. Siitä olemme varmastikin (toivottavasti) samaa mieltä, että ratoja pitäisi olla paljon enemmän..

        Luodin lentoääni pistooliradalla hukkuu suupamauksen ääneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luodin lentoääni pistooliradalla hukkuu suupamauksen ääneen.

        käytännössä näin on, jos taas mitataan "nipottamalla niuhottamalla-periaatteella, saadaan muunlaisiakin tuloksia, kuulemma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytännössä näin on, jos taas mitataan "nipottamalla niuhottamalla-periaatteella, saadaan muunlaisiakin tuloksia, kuulemma.

        Syy on varmaan se että ampuradan rakenteet ei kestä kokovaippaluoteja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe