onkos ketään, joka lukee pääaineenaan journalismia yliopistossa? onko millaista? olen aina haaveillut toimittajan ammatista, tai yleensäkin työskentelyssä median parissa. olen hakemassa nyt kevään yhteishaussa medianomiksi, mutta olisiko yliopisto parempi vaihtoehto? tietenkin korkeampi koulutus mutta minulla ei paljoa lukupäätä ole. ala kyllä kiinnostaa paljon, ja haluaisinkin kysyä, missä tätä alaa on fiksuinta opiskella ja kuinka vaikea on sisäänpääsy/pääsykoe? kauppiksesta valmistun nyt keväällä ja syksyllä kirjoitan ylioppilaaksi, eli kaksoistutkinnon olen syksyllä suorittanut. en siis aio aloittaa opiskeluja vielä syksyllä. kiitän jo etukäteen jos joku hieman valaisisi minua asiasta! :)
Journalismia..?
6
2266
Vastaukset
- - -- - -
En (vielä) opiskele journalismia, kylläkin haen tänä keväänä Helsingin yliopiston viestinnän laitokselle. Sen verran voin sanoa, että alan arvostetuin laitos on luultavasti Tampereen yliopiston tiedotusopin laitos, joka on Suomessa johtava alan tutkimuksessa.
- ...
Hmm... et opiskele ainetta, mutta vedät silti tuollaisen johtopäätöksen? Mielenkiintoista. No sentään kirjoitit "luultavasti". (Toimittajan muuten oletaan perinteisesti ottavan asioiden ja väitteiden taustoista selvää?.) No, en nyt sinänsä halua juuri sinun "henkilöösi" tarttua, joten älä ota henk.kohtaisesti - ärsyttää vain tämä ainainen (perusteeton) vertailu, mitä tällä palstalla jatkuvasti ilmenee.
- yllixxx
... kirjoitti:
Hmm... et opiskele ainetta, mutta vedät silti tuollaisen johtopäätöksen? Mielenkiintoista. No sentään kirjoitit "luultavasti". (Toimittajan muuten oletaan perinteisesti ottavan asioiden ja väitteiden taustoista selvää?.) No, en nyt sinänsä halua juuri sinun "henkilöösi" tarttua, joten älä ota henk.kohtaisesti - ärsyttää vain tämä ainainen (perusteeton) vertailu, mitä tällä palstalla jatkuvasti ilmenee.
Keskustelun alustaja kysyi juornalismista yliopistoissa ja voin sanoa, että Tampereen tiedotusoppi on nimenomaan siihen keskittynyt, siinä missä Helsingin viestintä mediaan ja viestintään laajemmin. Voi siis hyvinkin sanoa, että Tampereen yliopisto on Suomen arvostetuin JOURNALISMIN tutkimuslaitos, mutta se ei tarkoita, että Tampereen koulu olisi jotenkin Helsingin vastaavaa korkea-arvoisempi.
- ooo
Itselläni on kokemusta Jyväskylästä journalistiikan opiskelusta. Koulutus on sekä ammattiin valmentavaa että teoreettista. Samassa tutkinnossa saa siis sekä toimittajan että tutkijan valmiudet.
Käytännön toimittamisen kurssit ovat melko työntäyteisiä, mutta jos homma ylipäätään kiinnostaa niin varmaan niistä tykkää. Opetellaan itse toimittamaan jutut, kuvaamaan, äänittämään, editoimaan ja taittamaan. Lisäksi käytännön taitoja voi syventää vapaaehtoisesti tekemällä juttuja netti-telkkariin ja vissiin myös radioon. Lisäksi on pakollinen neljän kuukauden harjoittelu lehdessä, joten ensimmäinen varma (ja hyväpalkkainen) työpaikka on varma. Hyvä keino saada jalkaa oven väliin :)
Teoreettisen opetuksen tarkoitus on ensisijaisesti antaa valmiudet toimia tutkijana, mutta myös suhtautumaan kriittisesti tekemisiinsä toimittajana.
Pääsykoe on kaksivaiheinen, joista ensimmäinen on kirjoihin perustuva ja toiseen vaiheeseen kutsutaan 50 parasta. Toisessa vaiheessa katsotaan enemmän esiintymisvalmiutta (voi mm. joutua puhumaan kameralle annetusta aiheesta), ryhmätyötä (ryhmäkeskustelu) ja luovuutta (luovan kirjoittamisen tehtävä). Tehtävät voivat vaihdella vuosittain, mutta nuo ne ovat pääpiirteissään olleet.
Kaikissa viestintää ja toimitustyötä opettavissa laitoksissa on omat painopisteensä. Tampere on tietysti vanhin ja siksi arvostetuin, mutta jos yleinen viestintätiede kiinnostaa niin Helsinki on ehkä parempi paikka. Turku taas on kulttuurintutkimukseen painottunut. Vaasasta minulla ei ole tietoa.
Toivottavasti valaisi vähän. Kannattaa etsiä tutkintovaatimukset käsiin ja vertailla niitä, niistä näkee konkreettisesti mitä opinnoissa joutuu tekemään.- marikas
kiitoksia tiedoista :) valaisi jonkin verran. olen tällaistakin miettinyt, että kun olen nyt kohta valmistunut kauppakoulusta, ja suorittanut kaksoistutkinnon, niin ajattelin aluksi opiskella madianomiksi ja sen jälkeen mahdollisesti yliopistoon, ellei töitä löydy. koska minulla on aika huono yleissivistys vielä tällä hetkellä (kauppiksen tuntien). niin onko tämä fiksua vai kannattaisiko suoraan yliopistoon?
- ...
Vaasan viestintätieteiden laitos on monitieteinen ja painottunut mediatutkimukseen, multimediaviestintään ja soveltavaan kielitieteeseen. Eritoten mediatutkimuksen kurssit pitävät sisällään paljon saamaa mitä Turun opinnot ja Helsingin viestinnän opinnot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862