Iäkäs dieselmoottori?

Anonyymi

Kertokaapa miten hyvin 80-90 -luvun dieselkoneet kestävät keskimäärin? Teholuokka 80-150 heppaa eli esim Yanmar tai Volvo TAMD31? Riippuu toki paljonkon ja miten ajettu sekä miten huollettu mutta jos ollut edes kohtuullisella pidolla, miten kestäviä ovat? Harkinnassa käytetty vene joissa em. koneita. Saako varautua isoihin remppoihin? Turbo ainakin kallis korjata tai uusia

9

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Otin aikani kuluksi yksi talvi auki TMD40A koneen vuodelta 83, oli meidän marinossa. Avaus oli 05/06. Pytyissä ns. hoonausjäljet näkyvissä. Vanhoillakin männänrenkailla välyset alle rajan. Se viimenenkin, kutospytty, oli huonoin mutta selvästi alle rajan.
      Turbo on kuluva osa ja riippuu paljon kuinka on jäähdytetty ajon jälkeen. 97 ku ostettiin niin turboon 1700mk remppa ja 06 uus vaihtoturbo 1000e.
      Tiivisteet alkaa toki kuolaamaan mut lähinnä esteettinen.
      2014 alle 89 tristan jossa 200hv volvo, ei oo vielä porsinu.

    • Anonyymi

      Vanhassa koneessa huollon ja ylläpidon merkitys korostuu. Laiminlyönneillä voi pilata koneen vähässä ajassa.

      40 vuotta vanha kone on jo vanha.

    • Anonyymi

      Minulla oli käytetty Nimbus 27C moottorivene vm 91, jossa Volvo Penta TAMD31D moottori. Tunteja oli ostettaessa takana n. 850. Viisi kesää ajeltiin ja hyvin toimi. Tunteja tuli lisää n. 350, joten aika paljon ajeltiin. Öljyä ei tarvinnut koskaan lisätä kauden aikana. Pari juttua tuli käytössä ilmi. VP koneiden kierroslukumittari alaosassa oleva tuntimittari pimeni n. viimeisenä syksynä. Se on noissa VDO:n mittareissa "ominaisuus", joka voidaan korjata uusimalla mittariin led- näyttö, joka on helppo juttu. Tunnit säilyvät mittarin muistissa. Toinen 30-ja 40 sarjan koneissa ilmenevä pakkasnesteen pieni tippuminen talven aikana pilssiin on sekin "ominaisuus", jolle ei tarvitse tehdä mitään. Tippuminen loppuu, kun yölämpötilat ovat selvästi plussan puolella.
      Kuten aikaisemmista kommenteista käy ilmi, on koneen kestävyyden tärkein asia asianmukainen ja osaavan tekijän tekemä säännöllinen huolto valmistajan ohjeiden mukaan. Etenkin syyshuolto on tärkeä. Lisäksi moottorin oikea käyttö. Moottori normaaliin lämpöön ennen kovempia kierroksia. Riittävän pitkä "jäähdyttelyajo" matkanopeudella ajon jälkeen, jotta koneessa ja etenkin turbossa lämmöt ehtivät tasaantua. Tuota asiaahan ei käytetyssä veneessä voi mitenkään varmistaa. Ostaessa kurkistus moottoritilaan ja pilssiin kertoo yleensä totuuden veneen yleisestä käytöstä etenkin, jos vene ollut pitempään samalla omistajalla. Siisti ja puhdas moottoritila korreloi aika hyvin myös veneen yleistä käyttöä. Tuo kone kyllä kestää asianmukaisesti huollettuna ja käytettynä ainakin 3000 tuntia ennen peruskorjausta. Aika voi tulla eteen ennen käyttötunteja.

      • Anonyymi

        Aika vähän sitten kestävät. Itse ajan ammatikseni metsäkonetta ja niillä ihan yleisesti ajetaan moottoreilla 20 000 - 30 000 h ilman koneremonttia. Miksi moottorit eivät venekäytössä kestä enempää?


    • Anonyymi

      Venekäytössä ajetaan usein tuntitolkulla 90% tai hieman yli teholla. Sama moottori esimerkiksi rekan nupissa ei ole koskaan vastaavalla kuorimituksella.

      • Anonyymi

        Talvi seisokki ja epäasiallinen huolto ne venemoottorit tuhoaa. Harvoin ne "väljäksi" kuluu vene käytössä.
        Kyllä se kone lujille joutuu rekannupissakin vaihtelevissa olosuhteissa, pakkasta, hellettä, pölyä jne, jos ei sillä ihan terveisin ajeta. Niillä kuitenkin voidaan ajaa miljoona kilometriä haslaamatta.


    • Anonyymi

      Juuri tuosta syystä upoumarunkoisen veneen moottori kestää usein kauemmin kuin liukuvan veneen kone. Myös se kuinka paljon % tehoja tarvitaan kyseisellä vene/moottori-yhdistelmällä ottaa irti jotta vene kulkee matkanopeutta merkitsee paljon koneen iän odotusarvossa. Jos matkanopeus on 50-70% maksimista voi olettaa, että kone kestää kauan.

      • Anonyymi

        Ei se ihan noinkaan mene. Moottori on tehty tietylle kuormalle ja se kestää parhaiten oikealla sille suunnitellulla kierroaslueella ja kuormalla.
        Liian pienen tehon eli venekäytössä myös kierrosluvun käyttäminen ei myöskään tee hyvää. Silloin koneen nesteet eivät kierrä riittävästi ja kone ei saavuta riittävää lämpötilaa vaan käy aina kylmänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihan noinkaan mene. Moottori on tehty tietylle kuormalle ja se kestää parhaiten oikealla sille suunnitellulla kierroaslueella ja kuormalla.
        Liian pienen tehon eli venekäytössä myös kierrosluvun käyttäminen ei myöskään tee hyvää. Silloin koneen nesteet eivät kierrä riittävästi ja kone ei saavuta riittävää lämpötilaa vaan käy aina kylmänä.

        Ei se myöskään ihan noin mene.

        Itse olen taipuvainen uskomaan tämän gurun näkemyksiä

        https://www.sbmar.com/articles/engine-life-vs-engine-loading/

        Olen myös varmistanut koneeni valmistajalta onko ok ajaa konettani 5.9L 380 hepoa pienillä kierroksilla pidempiä aikoja ja vastaus oli 800 rmp on matalin jolla koneella voi ajaa 24/7 ilman mitään murheita lasittumksesta, karstasta, lämmöistä ja max rmp koneella 3000. Kone on common rail ja siksi mahdollista, vanhan kannan koneilla homma ei toimine ihan yhtä hyvin, vaan välillä on polteltava karstoja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2132
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      173
      1661
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1358
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1342
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      287
      1192
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1069
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1033
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1032
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      892
    Aihe