Tetracyclin/lymecyclin antibiootit

mursu

Menin ihotautilääkärille pari viikkoa sitten ja sain ko. antibioottikuurin 6 vko:ksi eli 100 kapselia. Kyselisin kokemuksia, että onko auttanu? Mä olen epätoivoinen.. Oon syönyt 2vkoa enkä oo oikeen mitään vielä huomannu, tosin yläselän iho tuntuu vähän paremmalta. Mutta ei näytä. Kummallista. Lääkäri sanoi, että jos 3 viikossa ei ala näkymään tuloksia, pitää ottaa yhteyttä. Että viikko vielä. Olkaa ihania ja sanokaa että nää lääkkeet toimii sillä jos mulla on heinäkuussa vielä akne, vedän itseni hirteen.

11

3237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tuo kuurisi

      yleensä antib. syödään useamman kuukauden ajan.
      Olihan aloitusannoksesi ensin korkeampi viikon, parin ajan ja siitä sitten siir. terapeuttiseen annokseen?
      Pojallani oli keskivaikea acne, hän söi tetracycliniä 3,5 kk.
      Vasta kuukauden käytön jälkeen alkoi näkyä jotain paranemisen merkkejä.
      Ja tosiaan annos oli kahden ensim. viikon ajan tupla verrattuna sitten jatkoannostukseen.
      Näin meillä, kaikkihan ovat yksilöitä, pojalle ihot. lääkäri olikin sanonut jo alussa että saattaa mennä pitkäkin aika ennen kuin positiivisia muutoksia näkyy.
      Tämä tapahtui viime keväänä, kesä sitten aurinkoineen "paransi loput".
      Vajaa vuosi meni ok, mutta tammikuussa armeijaan astuttuaan kuukauden kuluttua acne taas nosti päätään, onneksi lievänä (siellä kun ei ole metsäreissuilla ym. mahdollisuutta kunnoliseen pesuun ym.) , nykyisin hän käyttää iltaisin paikallishoitona Skinorea ja iho on ok.

      • mursu

        No mulla on 6 vkoa 2 kapselia päivässä. Ja diagnoosina oli Acne Vulgaris. Ihan pätevältä mun ihotautilääkäri vaikutti, tiedä sitten.. Toivon vaan että toi toimii.


      • diana
        mursu kirjoitti:

        No mulla on 6 vkoa 2 kapselia päivässä. Ja diagnoosina oli Acne Vulgaris. Ihan pätevältä mun ihotautilääkäri vaikutti, tiedä sitten.. Toivon vaan että toi toimii.

        Lyhyt on kuuri!
        Mulla oli kuuri 3kk.
        EI se kyllä mitään auttanut, mutta kyllä se pieni parantuminen alkoi näkyä vasta siinä kolmannen kuukauden kohdalla.

        Harvoin nuo ikävä kyllä auttavat, mutta toivon sinulle parasta, jottet joudu kärsimään yhtä kauan kuin minä.


      • alussa
        mursu kirjoitti:

        No mulla on 6 vkoa 2 kapselia päivässä. Ja diagnoosina oli Acne Vulgaris. Ihan pätevältä mun ihotautilääkäri vaikutti, tiedä sitten.. Toivon vaan että toi toimii.

        annos on tosiaan korkeampi kuin ylläpitoannos, eli alussa otetaan yleensä 2000 mg/vr ja sitten jatketaan 1000 mg:lla.
        Katsohan lisätietoja vaikkapa os. www.yliopistonapteekki.fi, siellä lisätietoja.
        Kuurisi on tosi lyhyt, tuossa ajassa ei todennäköisesti parantumista tapahdu.
        Onko sinulla millainen paikallishoito tuon oraalisen lisäksi?


      • no hitto
        alussa kirjoitti:

        annos on tosiaan korkeampi kuin ylläpitoannos, eli alussa otetaan yleensä 2000 mg/vr ja sitten jatketaan 1000 mg:lla.
        Katsohan lisätietoja vaikkapa os. www.yliopistonapteekki.fi, siellä lisätietoja.
        Kuurisi on tosi lyhyt, tuossa ajassa ei todennäköisesti parantumista tapahdu.
        Onko sinulla millainen paikallishoito tuon oraalisen lisäksi?

        Ei mitään paikallishoitoa, vaan antibiootit. Kosmetologilta hommattuja Bion-tuotteita lärviini sivelin mut ei ne auttanu ni menin ihotautilääkärille, enkä käytä niitä enää. Onko mua nyt höynäytetty, pitäiskö mailata sille lääkärille?


    • mm85_o

      Sain tuossa jostain toissijaisen märkärupi-infektion, lääkärin määräyksestä kahta antibioottia kuukauden ajan.
      Oricyclin (tetracycliniä) 30pv, 500mg, 2x2tabl päivässä.
      Lisäksi Kefexiniä ekat 10pv Oricyclinin kyljessä, 750mg, 3x1tabl päivässä.

      Minulla oli kolmen vuoden ajan todella paha akne, viimeisen vuoden aikana se lähti hieman jo paranemaan itsestäänkin. Mutta alkoi taas lievästi pahentua syksyn mittaa.

      Kun aloitin kuurin märkärupea varten, alkoi jo viikossa näkyä aknen osalta parantumista. Kahden viikon jälkeen iho oli huomattavasti paremmassa kunnossa.
      Liekö sitten tuo Kefexin edesauttanut? Mutta se on kuulemma muutenkin aikamoista myrkkyä etten suosittele aknehoidon tueksi. :)

      Nyt kun tuo lyhyt kuukauden kuurini on 2 viikkoa sitten loppu, alkaa akne taas palautua vähitellen.
      Hirvittää kun vielä vähän aikaa sitten pystyi peilikuvaa katsomaan oikeasti tyytyväisenä, kun iho näytti päivä päivältä paremmalta.

      Kyllä tetra siis paremmalta kuulostaa omalta osaltani kuin joku roaccutan, siinä kun on mahdollista saada niitä helvetin psyykeoireita.

      Varasin juuri ajan ihotautilääkärille, ja meinasin pyytää uusintaa oricyclin kuurilleni.
      Tuntui ainakin omalla kohdallani toimivan.
      Mutta näähän tosiaan on yksilöllisiä asioita. :)

      • Hekeee

        Kun ei tahdo millään löytyä siitä tietoa että saako Oricyclin (Tetracyclin) lääkkeen kanssa käyttää alkoholia/ vaikuttaako tämä aknen paranemiseen?


      • mmmarrrika
        Hekeee kirjoitti:

        Kun ei tahdo millään löytyä siitä tietoa että saako Oricyclin (Tetracyclin) lääkkeen kanssa käyttää alkoholia/ vaikuttaako tämä aknen paranemiseen?

        Söin yhden 4 kk oricyklin kuurin vuosi sitten samoihin aikoihin kuin nyt. Kuurin ajan kaikki oli hyvin ja sen jälkeenkin hetken. Sitten. Kesällä akne palasi kamalampana kuin koskaan! Hain syksyllä vihdoin uuden kuurin ja olen syönyt sitä nyt 1 kk ja iho on rauhoittunut silmissä. Ensimmäisen antibioottikuurin jälkeinen akne oli aivan erinlainen kuin aiempi ihoni kunto. Otsa oli aivan märkänäpyillä ja ihohuokoset tulehtuneet ja punaiset. Mustapäät vilisi silmissä. Mietin johtuiko tälläinen "muutos" syömästäni antibioottikuurista? Pelottaa nyt syödä samaa lääkettä jos kuurin jälkeen iho on tuplasti pahempi! Onko kenelläkään kokemuksia tälläisestä?


      • heksu89
        mmmarrrika kirjoitti:

        Söin yhden 4 kk oricyklin kuurin vuosi sitten samoihin aikoihin kuin nyt. Kuurin ajan kaikki oli hyvin ja sen jälkeenkin hetken. Sitten. Kesällä akne palasi kamalampana kuin koskaan! Hain syksyllä vihdoin uuden kuurin ja olen syönyt sitä nyt 1 kk ja iho on rauhoittunut silmissä. Ensimmäisen antibioottikuurin jälkeinen akne oli aivan erinlainen kuin aiempi ihoni kunto. Otsa oli aivan märkänäpyillä ja ihohuokoset tulehtuneet ja punaiset. Mustapäät vilisi silmissä. Mietin johtuiko tälläinen "muutos" syömästäni antibioottikuurista? Pelottaa nyt syödä samaa lääkettä jos kuurin jälkeen iho on tuplasti pahempi! Onko kenelläkään kokemuksia tälläisestä?

        Minulla tetracyclin käytössä nyt 3 päivän ajan.. Olen huomannut, että mahani on alkanut oireilla.. Voiko tätä mahakipua mitenkään hoitaa? Ohjeissa käsketään ottaa mieluiten tyhjään vatsaan.. Mutta myös 2h ruuan jälkeen, itse otan aina ruuan jälkeen olosuhteiden pakosta.. Vaikuttaakohan tämä sitten siihen, että on näitä vatsaoireita? Mitään muita sivuvaikutuksia en ole vielä huomannut.
        Kasvojen punoitus on ehkä hieman hävinnyt...
        Itse kans pelkään, että tämän 3kk kuur in jälkeen akne vaan pahenee... Minulla nyt ekaa kertaa diagnosoitu akne.


      • 12+12
        heksu89 kirjoitti:

        Minulla tetracyclin käytössä nyt 3 päivän ajan.. Olen huomannut, että mahani on alkanut oireilla.. Voiko tätä mahakipua mitenkään hoitaa? Ohjeissa käsketään ottaa mieluiten tyhjään vatsaan.. Mutta myös 2h ruuan jälkeen, itse otan aina ruuan jälkeen olosuhteiden pakosta.. Vaikuttaakohan tämä sitten siihen, että on näitä vatsaoireita? Mitään muita sivuvaikutuksia en ole vielä huomannut.
        Kasvojen punoitus on ehkä hieman hävinnyt...
        Itse kans pelkään, että tämän 3kk kuur in jälkeen akne vaan pahenee... Minulla nyt ekaa kertaa diagnosoitu akne.

        Voin kokemuksesta kertoa, että aknesi tulee mitä luultavammin pahenemaan kuurin jälkeen. Ihanuutta kestää hetken, mutta akne palaa takaisin, koska antibiootit eivät hoida aknen syytä vain päällä olevan tulehduksen hetkellisesti. Ikävä tosiasia, mutta olisipa joku kertonut tästä minullekin kun aloitin ensimmäisen antibioottikuurin :-( Elin erittäin terveellisesti: jätin viinat, tupakan, aloin urheilemaan, join paljon vettä ja noduatin tarkasti vähähiilihydraattista ruokavaliota ja söin kalaöljyä. Nyt olen antibioottikierteessä! Akne palasin tuplasti pahempana 4 kk kuurin jälkeen. Olin pari kuukautta siloposki ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen, mutta sitten räjähti. En ymmärrä, miksi juuri minä..

        Ala syömään maitohappobakteereja! Ota mieluiten muutamia tunteja tetracyclin jälkeen.


    • Anonyymi

      Suosittelen acnea poteville vahvaa moni B-vitamiinia, päivittäin. Antibioottien kanssa aina vahvoja maitihppobakteerivalmisteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe