kummitustaloja

listatkaa mitä tiedätte

Eli tähän vois listata kummitustaloja, missä päin on täällä Suomessa, sellaisia mitä ei vielä olisi purettu. Ja liittyykö niihin tarinoita. Jos liittyy, niin millaisia tarinoita? Tähän listattavat kummitustalot voivat olla oikeastaan missä vain suomen rajojen sisäpuolella, pääasia on että niitä ei ole vielä purettu.

Itseäni kiinnostaa etenkin Jyväskylässä ja sen lähialueilla olevat kummitustalot, jos sellaisia on täälläpäin. Onko?

351

84466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En Tiiä

      Itse olen kuullut Rovaniemellä olevasta Jätkänkynttilänsillan vieressä olevasta isosta autiotalosta talosta... en kyllä pahemmin tiedä asiasta, enkä edes tiedä onko taloa olemassakaan, mutta jos on niin sitä ei ainakaan ole purettu... käy katsomassa... :)

      • :)

        mun mummi on käyny tuol joskus nuoruudessaan. :D Sano et mitn ei ollu sille tapahtunu, mut paikalliset oli kuulemma kärttäny hänelt "oudoista tapahtumista". Kuulemma tavarat liikkuu & kuuluu ihmisten äänii yms. perus kummitteluu. Olis kyl mielenkiintost käydä!


      • Kummitus perseessä!
        :) kirjoitti:

        mun mummi on käyny tuol joskus nuoruudessaan. :D Sano et mitn ei ollu sille tapahtunu, mut paikalliset oli kuulemma kärttäny hänelt "oudoista tapahtumista". Kuulemma tavarat liikkuu & kuuluu ihmisten äänii yms. perus kummitteluu. Olis kyl mielenkiintost käydä!

        tässä olisi yksi todella pelottava kummittelu...
        http://www.youtube.com/watch?v=9MmIQGqkwvs
        VAROITUS! KATSO OMALLA VASTUULLA!


      • .........

      • Anonyymi
        Kummitus perseessä! kirjoitti:

        tässä olisi yksi todella pelottava kummittelu...
        http://www.youtube.com/watch?v=9MmIQGqkwvs
        VAROITUS! KATSO OMALLA VASTUULLA!

        Oltiin mun kavereiden kanssa metsässä me liitdettiin yhdestä oksasta alas ja oli aika creepya kun nähtiin joku kenkä ja haistettiin savua ja nähtiin pelottavat portaat joka me nähtiin melkein joka päivä sit oltii sillee et lähetään pois täällä tääl on tulipalo mun pikku sisko näki kerran päiväkodissa kun ne oli metsässä niin super pieni KOLO mutta kuului pelottavan käärmeen sihinä ja se näki sen sillä oli punaiset silmät ja pitkä kieli ja me nähtiin kaikki yhtenä yönä kummituksia ja vanhempieni ovi oli auki vanhemmat nukkui rauhassa mutta kukaan ei ollut koskenut oveen sit me kaikki lapset HUUDETTIIN Apuaaaaaa!!!Auttakaaaaaa!!! MEITÄ PELOTTI HUOM EI HERKILLE!!!!!!!!


    • Somebody

      Minä myös olen kuullut Rovaniemen linja-auto aseman yläkerrassa kummittelevan.

      • tsdry

        harmi ku asun todella kaukana niistä *kummitustaloista olisi vain niin jännää käydä slaisissa vanhoissa taoissa. jyväskylään on täältä n. 100km ja muihin tietoisiin taloihin on saman verran tai yli :


      • viihtyisää

        hahaa, olen asunut Rovaniemen linja-auto aseman yläkerrassa isäni kanssa. En koskaan havainnut mitään kummittelua vaikka pari vuotta siellä asusteltiin :D


      • oululainen
        tsdry kirjoitti:

        harmi ku asun todella kaukana niistä *kummitustaloista olisi vain niin jännää käydä slaisissa vanhoissa taoissa. jyväskylään on täältä n. 100km ja muihin tietoisiin taloihin on saman verran tai yli :

        Muuta Ouluun!


    • vaadin

      Posiolla, jossakin Riisitunturin takana olevassa
      porokämpässä on todistettavasti yöllistä, äänekästä ja luonnotonta "toimintaa".
      Siellä on rohkea skeptikkokin saanut tuta voimakkaita ääniefektejä.
      Kämppä löytyy jos vain löydät Posiolaisen poromiehen.

      • onko niitä?

        Kaippa niitä jossakin on, mutta itse asiaan. Onko se porokämppä muuten autio?


      • vaadin
        onko niitä? kirjoitti:

        Kaippa niitä jossakin on, mutta itse asiaan. Onko se porokämppä muuten autio?

        Tunnen siellä yöpyneen miehen, sisareni appiukon ja hänen kokemuksensa, mutta en tiedä valitettavasti kämpän tarkempaa sijaintia.
        Kyseessä on jokin kämppä jota poromiehet ovat käyttäneet.

        Osoite kyllä löytyy tarvittaessa.


      • listatkaa mitä tiedätte
        vaadin kirjoitti:

        Tunnen siellä yöpyneen miehen, sisareni appiukon ja hänen kokemuksensa, mutta en tiedä valitettavasti kämpän tarkempaa sijaintia.
        Kyseessä on jokin kämppä jota poromiehet ovat käyttäneet.

        Osoite kyllä löytyy tarvittaessa.

        Olisiko tänne mahdollista saada sitä osoitetta tai sijaintia tarkemminkin? Joku voisi siellä käydä yöpymässä, tai sitten minä kun siellä päin liikun joskus.

        Millä lailla siellä muuten kummittelee/on kummitellut? Kiinnostaisi hieman tietää.


      • vaadin
        listatkaa mitä tiedätte kirjoitti:

        Olisiko tänne mahdollista saada sitä osoitetta tai sijaintia tarkemminkin? Joku voisi siellä käydä yöpymässä, tai sitten minä kun siellä päin liikun joskus.

        Millä lailla siellä muuten kummittelee/on kummitellut? Kiinnostaisi hieman tietää.

        Malta odotella. Tiedustelen asiaa ja vastaan kunhan palaan reissultani taas maisemiin.


        Esiintynyt änekästä metelöintiä, kuten olen kuullut, eli esineiden liikkumisesta johtuvaa ääntä.


      • Paddy39
        listatkaa mitä tiedätte kirjoitti:

        Olisiko tänne mahdollista saada sitä osoitetta tai sijaintia tarkemminkin? Joku voisi siellä käydä yöpymässä, tai sitten minä kun siellä päin liikun joskus.

        Millä lailla siellä muuten kummittelee/on kummitellut? Kiinnostaisi hieman tietää.

        Saariselältä löytyy 1 kpl,sitten vanha koulu koppelon kylässä,olen siellä yöllä käynyt 24.00-02.00 aikana,lähtö tuli mutta saattoi olla myös mielikuvituksella osuutta,kannattaa ite kokeilla ensin.Mutta kouluun ei kai enää pääse.


      • ilkka..

      • kukkkkkuu
        Paddy39 kirjoitti:

        Saariselältä löytyy 1 kpl,sitten vanha koulu koppelon kylässä,olen siellä yöllä käynyt 24.00-02.00 aikana,lähtö tuli mutta saattoi olla myös mielikuvituksella osuutta,kannattaa ite kokeilla ensin.Mutta kouluun ei kai enää pääse.

        Joo tuolla koppelon vanhassa kyläkoulussa oon käynyt. Lähin sinne vähän nauraen, mutta en kyllä nauranut kun lähettiin pois. Paikoissa kolisi ja yksi esine siirty. En löytänyt kolinoihin järkevää syytä. Esineen siirtyminen tapahtu ilman että kukaan sitä siirsi. Sillä olin viiminen joka näki sen oikeassa paikassa ja ensinmäinen joka löysi sen ja kukaan ei käynyt sillä välin siinä huoneessa. Oli aika jännä paikka


      • posiolainenn

        Oon ite käynnyt siellä ja nukkunnutkin, ei siellä ainakaan sillon mitään "epämääräistä" havaittu :)


      • ..........
        listatkaa mitä tiedätte kirjoitti:

        Olisiko tänne mahdollista saada sitä osoitetta tai sijaintia tarkemminkin? Joku voisi siellä käydä yöpymässä, tai sitten minä kun siellä päin liikun joskus.

        Millä lailla siellä muuten kummittelee/on kummitellut? Kiinnostaisi hieman tietää.

        http://www.youtube.com/watch?v=zye3gJEqkzU


    • hihhuli

      Helsingin kaikki kummitustalot on listattu johonkin kirjaan, nimeä en tiedä, mutta sen saa kirjastosta.

      Kuortaneen kansanopistolla kummittelee, koska se on rakennettu hautausmaan päälle ja talossa on tapettu ihminen.

      Raahessa on paljon kummitustaloja ja senkin kaupungin kummitustalot on listattu kirjaan.
      Oulussa on tuolla Franzenin puiston lähellä talo, jossa on ravintola ja samaisen talon yläkerrassa kummittelee tosi paljon. Kaikki oululaiset osaavat kyllä kertoa talosta jotain, mutta siellä myös kummittelee vanha opettajatar. Talon nimeä en muista.

      Parhaiten kummitustalon kummittelun huomaa silloin kun on talossa yksin passissa ja siellä kuulee mitä siellä tapahtuu, loogista.

      • Minä vaan

        Eihän Kuortaneen kansanopistolla voi kummitella, kun ei Kuortaneella ole kansanopistoa olemassakaan!!!


      • ei suotta tarvinnut lähteä
        Minä vaan kirjoitti:

        Eihän Kuortaneen kansanopistolla voi kummitella, kun ei Kuortaneella ole kansanopistoa olemassakaan!!!

        No hyvä jos nyt tämmöset tulee ilmi, että jossain ei sitten suotta tarvitse lähteä.


      • Ihan vaan...

        Sami Aaltosen Aavetaloja. Siinä on Helsingin paikat listattuna. Joo on se sama Sami Aaltonen.


      • miksu::S96

        mua oikeesti kiinnostaa ja oon ihan kalpeena kun uskon noinhin kummitusjuttuihin mutta hei voitteko te jotenki selventää että onko ihan oikeesti kummituksia olemassa pliis kertokaaaa.. lähettäkää mulle sähköpostia vaikka [email protected]


      • kuortane 15w

        Missä päin se kuortaneen kansanopisto on? kysyin yheltä sitä, mutta se sano ettei sellasta oo..??


      • Atte Ateisti

        "Kuortaneen kansanopistolla kummittelee, koska se on rakennettu hautausmaan päälle ja talossa on tapettu ihminen. "

        Onko kyseessä Kuortaneen urheiluopisto:

        http://www.kuortane.com


        Sinne olen kesälomalla menossakin. Mutta mihin perustuu tieto hautausmaan päälle rakentamisesta?


      • Atte Ateisti

        No niin, tuli sitten juhannus vietettyä Kuortaneen urheiluopistolla,eikä tulleet kummitukset vaivaamaan. Ehkä olin väärässä rakennuksessa?

        Uusi hotelli on valmistunut viitisen vuotta sitten, muut rakennukset ovat kymmeniä vuosia vanhoja.

        Samaa hiekkaista rantaa etelään noin 2km löytyy Kuortaneen kirkko, joka ainakin 1600-luvulta on ollut siinä. Opiston ja kirkon välissä tosin on vielä laaja leirintäaluekin.

        Kuortaneen seurakunnan tiedot eivät vahvista hautausmaan koskaan ulottuneen nykyiselle Urheiluopistolle saakka.

        http://kuortane.ekirkko.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00010383

        Eli aika irralliseksi jää tuo "tieto"...


      • maumaumau
        Minä vaan kirjoitti:

        Eihän Kuortaneen kansanopistolla voi kummitella, kun ei Kuortaneella ole kansanopistoa olemassakaan!!!

        Pari kesää sitten käytiin kavereiden kanssa kattomassa Kuortaneen tien varrelta joku vanha, olisko ollut joskus 50-60 -luvulla toiminut kesäsiirtola tms... Vanha puurakennus, melko latomainen kylläkin, pihalla joku ihme tyrmämäinen tiilihökkeli (vois kai olla wc, muttei sisällä mitään siihen viittaavaa ollut) jossa ovessa pieni kurkistusaukko... Sisällekin taisi päästä, myös osittain itse taloon. Jotain vessan jämää sieltäkin löytyi ja jotain heinäkasoja eli voi kai olla että joskus myöhemmin ollut joku lato vaan, en tiedä, mutta kuulemma kummittelee. Pihassa joku iso hiekkakasa... Seinäjoelta tullessa mennään Kuortaneelle päin ja on pieni, tosi aavemainen ainakin se tie ja vasemmalle. Ihan lähellä tielle näkyy ruskea iso rakennus, ei tietoa mikä mutta todellakin ihan autio ja hylätty, olisko joku varasto tms mutta muistaakseni on juuri ennen tätä ruskeaa taloa se käännös. Seuraava samantyyppinen autio tie vasemmalle vie vanhaan kellertävään omakotitaloon, tosi autiolta sekin näyttää.

        Mutta jos joku tietää enemmän, kertokoon vaan...


      • Tuurilainen
        maumaumau kirjoitti:

        Pari kesää sitten käytiin kavereiden kanssa kattomassa Kuortaneen tien varrelta joku vanha, olisko ollut joskus 50-60 -luvulla toiminut kesäsiirtola tms... Vanha puurakennus, melko latomainen kylläkin, pihalla joku ihme tyrmämäinen tiilihökkeli (vois kai olla wc, muttei sisällä mitään siihen viittaavaa ollut) jossa ovessa pieni kurkistusaukko... Sisällekin taisi päästä, myös osittain itse taloon. Jotain vessan jämää sieltäkin löytyi ja jotain heinäkasoja eli voi kai olla että joskus myöhemmin ollut joku lato vaan, en tiedä, mutta kuulemma kummittelee. Pihassa joku iso hiekkakasa... Seinäjoelta tullessa mennään Kuortaneelle päin ja on pieni, tosi aavemainen ainakin se tie ja vasemmalle. Ihan lähellä tielle näkyy ruskea iso rakennus, ei tietoa mikä mutta todellakin ihan autio ja hylätty, olisko joku varasto tms mutta muistaakseni on juuri ennen tätä ruskeaa taloa se käännös. Seuraava samantyyppinen autio tie vasemmalle vie vanhaan kellertävään omakotitaloon, tosi autiolta sekin näyttää.

        Mutta jos joku tietää enemmän, kertokoon vaan...

        Moikka.
        Tuo kyseinen "siirtola" kuortaneentien varrella, seinäjoella, on Törnävän sairaalan kesäsiirtola. Eli siis siellä on aikoinaan "hullut" laitettu tekemään sinne töitä ( maataloushommia). Huhut liikkuu että siellä on moni kuollut ja yksi tarina ainkin kertoo että joku siellä on tapettu talikolla. Ja moni "pöpi" olisi siellä päässyt karkaamaankin, tiedä sitten.
        Itse olen muutaman kerran vieraillut siellä ja suurin osa rakennuksista on purittu pois. Jäljellä on enää iso latomainen rakennus ja itse päärakennus ym. on purittu kokonaan pois.
        Täällä meidän lähipaikkakuntalaisten keskuudessa ainakin liikkuu tuosta paikasta monenlaisia juttuja.


      • dfgsdfhj<
        kuortane 15w kirjoitti:

        Missä päin se kuortaneen kansanopisto on? kysyin yheltä sitä, mutta se sano ettei sellasta oo..??

        Sitä ei ole olemassa eikä ole varmaan ollutkaan.


      • rauhaa1
        miksu::S96 kirjoitti:

        mua oikeesti kiinnostaa ja oon ihan kalpeena kun uskon noinhin kummitusjuttuihin mutta hei voitteko te jotenki selventää että onko ihan oikeesti kummituksia olemassa pliis kertokaaaa.. lähettäkää mulle sähköpostia vaikka [email protected]

        Kyllä kummituksia on, mutta ne ei ole välttämättä pahoja minun elässäni on ollut minulle kilttejä kummituksia. Ne eivät ole minulle näyttäytyneet, mutta ovat teoillaan osoittaneet olevansa läsnä elämässäni. Kun olin Kouvolan vanhoilla kasarmeilla lämmittämässä haloilla siellä olleita pysty uuneja. Sattui montakertaa niin että kun tulin. Halko kantamuksen kannssa jollekkin ovelle niin ovi aukeni itsestään, varmasti minun edes oveen koskematta. Joskus ne tuo minulle jonkin esineen jonka olen hukannut enkä muista minne olen sen laittanut. Tämä tapahtuu niin että esine vain ilmestyy eteeni esm pöydälle tai jollekkin muule tasolle. Olen toivonut, että nämä minun tutemattomat auttajani ilmestyisivät mulle silmin nähtävällä tavalla. Mutta sitä ne eivät ole tehneet. Nämä vanhat kasarmit Kouvolassa on rakennettu Venäjän vallan aikaan. Lehdessä oli juttu jossa kaksi naista sanoi, että niissä kasarmeissa kummittelee. Siellä on nyt tehty remontti ja ihmiset on sinne nyt sitten muuttaneet. Kummitteleeko siellä vielä? sitä en tiedä. Henkien ja enkeli ilmestykset on meille tuttuja jo raamatusta, raamattu onkin ilmestysten ja näkyjen kirja. Unien selitys ja niitten näkeminen on myös hyvin keskeinen raamatussa. Meitä ympäröi meille luonnollisin silmin näkymätön maailma johon joillakin luonnollisilla ihmisillä tulee tilaisuus kurkistaa unien ja näkyjen kautta.Se on meille tuntematon elämän muoto jota emme tule tässä elämässä kokonaisuudessaan näkemään. Minä näen unessa jonkin tapahtuman aivan prikulleen samanlaisena, kuin se tapahtuu sitten valve tilassa. Suomalaississa on muitakin ja ilokseni samanlaisia kuin itsekkin olen. Jos jonkun elämää piinaavat esm ns räyhä henget jotka on niitä jotka paiskovat esineitä ihan miten sattuu, pysytellen itse kuitenkin näkymättömänä, niin uskoisin, että tilanteeseen auttaa jonkun uskovan ihmisen rukous, siinä paikassa jossa räyhä henget räyhäävät. Rukouksen voima perustuu siihen että pahat henget joihin ns räyhä henkikin kuuluu pelkäävät jo Jeesus nimeäkin, Jeesus voitti pahan perus olemuksen perusteellisesti Golkatan ristin kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän edustaa meissä rakkautta anteeksi antamusta laupetta ja muita hyviä voimia hän voitti kuolemankin, koska hän nousi kuolleista ja ilmestyi opetus lapsilleen.


      • John Zaffis

        Tarkoitatko Sami Aaltosen kirjoittamaa teosta Aavetaloja?


      • jasse1
        Tuurilainen kirjoitti:

        Moikka.
        Tuo kyseinen "siirtola" kuortaneentien varrella, seinäjoella, on Törnävän sairaalan kesäsiirtola. Eli siis siellä on aikoinaan "hullut" laitettu tekemään sinne töitä ( maataloushommia). Huhut liikkuu että siellä on moni kuollut ja yksi tarina ainkin kertoo että joku siellä on tapettu talikolla. Ja moni "pöpi" olisi siellä päässyt karkaamaankin, tiedä sitten.
        Itse olen muutaman kerran vieraillut siellä ja suurin osa rakennuksista on purittu pois. Jäljellä on enää iso latomainen rakennus ja itse päärakennus ym. on purittu kokonaan pois.
        Täällä meidän lähipaikkakuntalaisten keskuudessa ainakin liikkuu tuosta paikasta monenlaisia juttuja.

        Se on vanha navetta se "latomainen"rakennus


      • e-a-r
        jasse1 kirjoitti:

        Se on vanha navetta se "latomainen"rakennus

        Tästä kyseisetä siirtolasta olis kiva kuulla lisää tarinoita / faktaa (näin seinäjokisena). Tuosta paikasta ei taida mitään virallista tietoa olla kirjoissa tms.?


      • Tuurilainen kirjoitti:

        Moikka.
        Tuo kyseinen "siirtola" kuortaneentien varrella, seinäjoella, on Törnävän sairaalan kesäsiirtola. Eli siis siellä on aikoinaan "hullut" laitettu tekemään sinne töitä ( maataloushommia). Huhut liikkuu että siellä on moni kuollut ja yksi tarina ainkin kertoo että joku siellä on tapettu talikolla. Ja moni "pöpi" olisi siellä päässyt karkaamaankin, tiedä sitten.
        Itse olen muutaman kerran vieraillut siellä ja suurin osa rakennuksista on purittu pois. Jäljellä on enää iso latomainen rakennus ja itse päärakennus ym. on purittu kokonaan pois.
        Täällä meidän lähipaikkakuntalaisten keskuudessa ainakin liikkuu tuosta paikasta monenlaisia juttuja.

        Osaisko joku vaikka linkata Google-mapsilla selvär koordinaatit tähän mestaan, kun nyt ei just aukee tää ”ja vasemmalle” -ohje? Meinaan, ett jos ei tiedä missä on, niin ohjeista ei oo hyötyä.


    • listatkaa mitä tiedätte

      Tässä vähän aikaa sitten mietin kaverin kanssa, että olisi (ainakin minulla ja minun kaverilla) kiinnostusta tehdä dokumenttia noista kummitustaloista, siis kuvata videolle. Olisiko tämmöiselle dokumenttielokuvalle kysyntää jos saataisiin se tehtyä ja jakoon?

      • p.g

        Kyllä varmaan kysyntää riittäisi, (täytyisi tietysti myös harkita tarkkaan kanavat joiden kautta mainostaa). Minä varmaan ainakin olisin kiinnostunut.
        Ja mikäli mitään yliluonnollista ei videolla tapahtuisikaan niin olisi silti mielenkiintoista kuulla kertomuksia ja nähdä paikkoja joissa väitetään kummittelevan.


      • siitä dokumenttielokuvasta
        p.g kirjoitti:

        Kyllä varmaan kysyntää riittäisi, (täytyisi tietysti myös harkita tarkkaan kanavat joiden kautta mainostaa). Minä varmaan ainakin olisin kiinnostunut.
        Ja mikäli mitään yliluonnollista ei videolla tapahtuisikaan niin olisi silti mielenkiintoista kuulla kertomuksia ja nähdä paikkoja joissa väitetään kummittelevan.

        jos kiinnostuneita on vielä joku, tai no luulen että niitä on enemmänkin kuin yksi, niin voin kyllä alkaa selvitellä mahdollisuuksia tehdä tuota dokumenttielokuvaa, ja jos saisi sen markkinoitua sillein että saisi sen jostakin (vaikka televisiosta jos suostuvat pistämään) ulos.


      • xara
        siitä dokumenttielokuvasta kirjoitti:

        jos kiinnostuneita on vielä joku, tai no luulen että niitä on enemmänkin kuin yksi, niin voin kyllä alkaa selvitellä mahdollisuuksia tehdä tuota dokumenttielokuvaa, ja jos saisi sen markkinoitua sillein että saisi sen jostakin (vaikka televisiosta jos suostuvat pistämään) ulos.

        KIIIIINNNOOOOSSSSTAAAAAAA!!!


      • dhbnge
        xara kirjoitti:

        KIIIIINNNOOOOSSSSTAAAAAAA!!!

        nurmijärven yhes kyläs on vanhat talot me oltiin mun yhen parhaan kaverini kans siel ja sat yhtäkii yhest talost kuulu ääntä ja joku oli kai sie me lähettiin mun kaverin kaa hiitee ja ne talot on hylättyi me oltiin siel talvel klo 20-21


      • 5555

        Minä ainakin olen valmis tekemään tätä hommaa. Samoja ajatuksia on ollut mutta kavereita ei tahdo löytyä. . . Ikäni on 15v ja sähköpostini [email protected]


      • Atte Ateisti
        dhbnge kirjoitti:

        nurmijärven yhes kyläs on vanhat talot me oltiin mun yhen parhaan kaverini kans siel ja sat yhtäkii yhest talost kuulu ääntä ja joku oli kai sie me lähettiin mun kaverin kaa hiitee ja ne talot on hylättyi me oltiin siel talvel klo 20-21

        "nurmijärven yhes kyläs on vanhat talot me oltiin mun yhen parhaan kaverini kans siel "

        No voi saatana näitä "juttuja"...


      • mummo from nurm.
        Atte Ateisti kirjoitti:

        "nurmijärven yhes kyläs on vanhat talot me oltiin mun yhen parhaan kaverini kans siel "

        No voi saatana näitä "juttuja"...

        Nurmijärven kylässä... Nurmijärvi on itsessään jo kylä >:(


      • ^^joni^

        mistäpäin olette? jos tarvisitte yhden "jäsenen" niin minua saa pyytää.


    • Raiku

      Olin harjoittelussa Hämeenlinnan teatterilla ja siellä minulle monikin kertoili nähneensä ja kuullensa kaikenlaista outoa. Joku kuollut näyttelijä kummittelisi siellä kuulemma. Ovien kiinni lyömisiä nenän edessä ja outoja katoavia hahmoja ja tavaroiden siirtymisiä. Vakavissaan puhuivat, tuskin vain harjoittelijan pelottelua.

    • listatkaa jos on

      ookie, kiitos kaikista tähän saakka tulleista vinkeistä. mutta onko täällä jyväskylässä päin yhtään kummitustaloa? muualla niitä kyllä tuntuu olevan, mutta onko täällä jyväskylässä?

    • Kesäkeskisuomalainen
      • kiitos vinkistä

        Jotenkin vaistosin, että täältä Jyväskylän lähipaikkakunnilta ainakin löytyy jotakin. Kiitos vinkistä.


      • -Susi--

        Missä päin saarijärveä on kummitustalo(ja)?

        Kuulemma Karstulassakin, mutta missä siellä?


      • maaima on paha.
        -Susi-- kirjoitti:

        Missä päin saarijärveä on kummitustalo(ja)?

        Kuulemma Karstulassakin, mutta missä siellä?

        esim rintamamiestaloissa voi tapahtuu kaikenlaista,tai pihamailla yleensäkin aivan normaaleilta näyttävät talot.hyvin monissa paikoissa tapahtuu selittämättömiä asoita,yleensä ihminen ei tiedosta tapahtumia vaikka niitä sattuukin. kummittelu on aina ihmiselle epänormaalia ja näiden asioiden kanssa ei kannata ryhtyä leikin varjollakaan leikkimään. se joka uskoo kummitteluun tai kummituksiin silloin se uskoo myös jumaalaan.on olemassa kaksi henkeä hyvä ja paha tämä paha on saanut paljon aikaan harhauttaen ihmiskuntaa kaikin tavoin.tämä pahan yksi muoto on kummittelu. oma neuvoni on elä etsimällä etsi itseli harmia.lisätäkseni viellä esim:vanhat esineet joita voi olla kirpparilla tai melkein missä vaan näyttävät usein harmittomilta .kannettuasi esim:kotiisi kotonasi voi ruveta kummittelemaan.henki olennoilla on valtavat voimat.kerron pienen pätkän en aivan koko juttua,eräässä talosa tuttavi perhe nukkui ja olivat vieraina tiedettiin talossa kummittelevan,kuului lasten itkua,naisen itkua,miehen huutoa,koiran haukuntaa,perheen isä joka oli noin 90kg erittäin riuska mies eli vahva kuuli kun laahavat äänet tuli oven taakse,hänpä tartui oveen kiini vetäen kahvasta ovi ei auennut .laittoi toisen jalan karmia vasten ja punnersi,ovi aukeni 2-3cm ja imaisi kuin mangeetti takaisin kiini.hän luopui repimisestä ja aukaisi oven rauhallisesti ovi oviaukesi.tässä talossa tapahtui ja pihamaalla paljon muutakin.kerron viellä 20vuotta sitten olimme 19v minä kaksi kaveria päätimme mennä tuohon taloon tämä talo oli kaverin sukutalo aivan normaalin näköinen mummon mökki.ajoimme 550km sinne saimme avaimmen ja kamat jätettiin taloon.lähdimme kylille ajelemaan autolla,eipä aikaakaan kun yksi kaverin sukulaisesta tuli etsimään meitä.pojat ajakaapa perässä menimme talolle. tupaan päästyämme sanoivat täällä te ette ole yöllä kysyimme miksi,sanoi olipa syy mikä oli niin tässä talossa ette yötä ole.sitten sanoi kummitusten takiako tulitte.kysyimme kummitteleekos täällä.no olipa syy mikä oli niin ette yötä ole.päivällä voitte olla kuinka paljon vaan mutta yöllä ei. ei auttanut kuin lähtee.yöllä tulimme kuitenkin pihalle, tuli valtavan kylmä todella kylmä mutta periksi ei annettu päätin sitten että heitellääns tikkaa.aikamme heiteltyä poistuimme ja tietenkin harmitti kun ajoimme 1100km melkeinpä turhaan.mutta näin oli parempi.koin myös useita kertoja erittäin pelottavia asioita.eräässä talossa missä nukuin meitä oli kolme samassa huoneessa kuului laahavat askeleet yläkertaa kohti missä nukuimme.kysyin kuiskaten toiselta kaverilta kuuletko vastaus kuulen.ovi aukesi oli pimeää haamu tuli viereen seisomaan olin hengittämättä.jotenkin häipyi mutta oli useita tunteja vierellä.kysyin aamulla kaverilta katsoitko sinä kun seiso vierellä vastaus ei uskaltanut oli minua 4vuotta vanhempi. se ei jäännyt yhteen kertaan vaan toistui esim:meni toiseen huoneeseen aivan niin kuin olisi ovet aukaissut. myös paljon muuta on olemassa..olen nähnytkin ja se on pelottavaa , varoituksena kaikille nuorille älkää edes hupina lähekö ikävyyksiä kerjäämään et ehkä pääse eroon yksi meistä kolmesta on kuolut kuoli 20v hirtti.itse otin köyden irti koivusta johon hirtäytyi. näiden asioiden kanssa ei kannata lähtee leikkimään.mukavaa se alussa on ja loppu ei välttämättä olekaan niin kivaa.


      • lisäys.
        maaima on paha. kirjoitti:

        esim rintamamiestaloissa voi tapahtuu kaikenlaista,tai pihamailla yleensäkin aivan normaaleilta näyttävät talot.hyvin monissa paikoissa tapahtuu selittämättömiä asoita,yleensä ihminen ei tiedosta tapahtumia vaikka niitä sattuukin. kummittelu on aina ihmiselle epänormaalia ja näiden asioiden kanssa ei kannata ryhtyä leikin varjollakaan leikkimään. se joka uskoo kummitteluun tai kummituksiin silloin se uskoo myös jumaalaan.on olemassa kaksi henkeä hyvä ja paha tämä paha on saanut paljon aikaan harhauttaen ihmiskuntaa kaikin tavoin.tämä pahan yksi muoto on kummittelu. oma neuvoni on elä etsimällä etsi itseli harmia.lisätäkseni viellä esim:vanhat esineet joita voi olla kirpparilla tai melkein missä vaan näyttävät usein harmittomilta .kannettuasi esim:kotiisi kotonasi voi ruveta kummittelemaan.henki olennoilla on valtavat voimat.kerron pienen pätkän en aivan koko juttua,eräässä talosa tuttavi perhe nukkui ja olivat vieraina tiedettiin talossa kummittelevan,kuului lasten itkua,naisen itkua,miehen huutoa,koiran haukuntaa,perheen isä joka oli noin 90kg erittäin riuska mies eli vahva kuuli kun laahavat äänet tuli oven taakse,hänpä tartui oveen kiini vetäen kahvasta ovi ei auennut .laittoi toisen jalan karmia vasten ja punnersi,ovi aukeni 2-3cm ja imaisi kuin mangeetti takaisin kiini.hän luopui repimisestä ja aukaisi oven rauhallisesti ovi oviaukesi.tässä talossa tapahtui ja pihamaalla paljon muutakin.kerron viellä 20vuotta sitten olimme 19v minä kaksi kaveria päätimme mennä tuohon taloon tämä talo oli kaverin sukutalo aivan normaalin näköinen mummon mökki.ajoimme 550km sinne saimme avaimmen ja kamat jätettiin taloon.lähdimme kylille ajelemaan autolla,eipä aikaakaan kun yksi kaverin sukulaisesta tuli etsimään meitä.pojat ajakaapa perässä menimme talolle. tupaan päästyämme sanoivat täällä te ette ole yöllä kysyimme miksi,sanoi olipa syy mikä oli niin tässä talossa ette yötä ole.sitten sanoi kummitusten takiako tulitte.kysyimme kummitteleekos täällä.no olipa syy mikä oli niin ette yötä ole.päivällä voitte olla kuinka paljon vaan mutta yöllä ei. ei auttanut kuin lähtee.yöllä tulimme kuitenkin pihalle, tuli valtavan kylmä todella kylmä mutta periksi ei annettu päätin sitten että heitellääns tikkaa.aikamme heiteltyä poistuimme ja tietenkin harmitti kun ajoimme 1100km melkeinpä turhaan.mutta näin oli parempi.koin myös useita kertoja erittäin pelottavia asioita.eräässä talossa missä nukuin meitä oli kolme samassa huoneessa kuului laahavat askeleet yläkertaa kohti missä nukuimme.kysyin kuiskaten toiselta kaverilta kuuletko vastaus kuulen.ovi aukesi oli pimeää haamu tuli viereen seisomaan olin hengittämättä.jotenkin häipyi mutta oli useita tunteja vierellä.kysyin aamulla kaverilta katsoitko sinä kun seiso vierellä vastaus ei uskaltanut oli minua 4vuotta vanhempi. se ei jäännyt yhteen kertaan vaan toistui esim:meni toiseen huoneeseen aivan niin kuin olisi ovet aukaissut. myös paljon muuta on olemassa..olen nähnytkin ja se on pelottavaa , varoituksena kaikille nuorille älkää edes hupina lähekö ikävyyksiä kerjäämään et ehkä pääse eroon yksi meistä kolmesta on kuolut kuoli 20v hirtti.itse otin köyden irti koivusta johon hirtäytyi. näiden asioiden kanssa ei kannata lähtee leikkimään.mukavaa se alussa on ja loppu ei välttämättä olekaan niin kivaa.

        lisään viellä että äskeinen kertomus on totta älkää villeimissä unissakaan pelatko spiritismiä koska meidän kolmen kaveri porukasta yksipelaili jota ei enään ole.kaikki henkimaaimaan liittyvät asiat ovat vaarallisia sellaisetkin mitä et ymmärrä.jos joku on oikein perehtynyt asiaan tietää että monet juhla pyhät on harhauttanut ihmisiä monella tapaa ja ovat aivan eri juhlia kuin niitä tänäpäivänä juhlitaan.no nyt sitten harhauduttiin vähän aiheesta mutta kummitus niin sanottu maailma on monimutkainen.


      • kuhmoi

        Tässä ketjussa oleva linkki Kuhmoisten kummitustarinaan ei toimi enää, voiko joku kerrata tarinan?


    • Punkalaitumella on sellainen talo, ei purettu. Siellä asuu perhe.

      No, siellä vähän aikaa sitten oli sellainen ''Topi'', pieni poika, joka oli vintiltä hakemassa tavaroita tai jotain ja näki siellä vanhan naisen, joka katosi kummiskin äkkiä. Topi kutsui äitinsä kattomaan, mutta tämä ei nähnyt mitään.

      Sama perhe asuu vieläkin talossa. Menen taloon käymään joku päivä.

    • Ouija

      Kauhajoella on yksi autiotalo, jossa on kerrottu tapahtuvan kaikkea merkillistä. Siinä talossa ei kauaa ole ihmiset viihtyneet ja nyt se onkin tyhjänä. Siellä on kerrottu kuuluvan askeleita ja muita ääniä ja oudon hahmon on kerrottu katsovan ikkunasta. Myös ovet avautuvat ja sulkeutuvat itsekseen. Kyseisessä talossa on kuuleman mukaan tapahtunut henkirikos! Siitä on ollut puhetta jo 80-luvulta lähtien. Olen itse käynyt katsomassa taloa ja en kyllä sinne muuttaisi. Yksi syy siihen on sekin että se on aika rapistunut koko talo.

      Se on väriltään vihreä ja sijaitsee Päntäneelle päin ajettaessa lähellä Kokonkylän risteystä. Talo on oikealla puolella tietä ja tosiaankin vihreä ja autiotalon näköinen. Päntäneelle päin ajettaessa se taisi olla ennen sitä kauppaa. Kauhajokiset ja lähialueella asuvat tietää mistä puhun.

      Että ei muuta ku sinne vaan yöksi ja kamera mukaan. Kukaan ei siellä yötä ole pystynyt viettämään.

      • jos on niin tänne vaan

        Jos joku muu on saanut sieltä kuvia niin pistäkää niit tänne vaan. Voisin tässä kun kerkeän niin kävästä vilaseen siel. Nytten keskellä viikkoa minnekkään kovin pitkälle tästä lähde kun on koulut tääl ja sillein.


      • Ouija
        jos on niin tänne vaan kirjoitti:

        Jos joku muu on saanut sieltä kuvia niin pistäkää niit tänne vaan. Voisin tässä kun kerkeän niin kävästä vilaseen siel. Nytten keskellä viikkoa minnekkään kovin pitkälle tästä lähde kun on koulut tääl ja sillein.

        Joo mulla ei tosiaan valitettavasti kuvia ole sieltä. Mutta sellainen paikka todellakin on. Kauhajoella on myös kuuleman mukaan muitakin taloja joissa on kerrottu kummittelevan. Ja kaikki nämä talot ovat autioina --> ei mikään yllätys


      • Nimetön
        jos on niin tänne vaan kirjoitti:

        Jos joku muu on saanut sieltä kuvia niin pistäkää niit tänne vaan. Voisin tässä kun kerkeän niin kävästä vilaseen siel. Nytten keskellä viikkoa minnekkään kovin pitkälle tästä lähde kun on koulut tääl ja sillein.

        Jos sä käyt joskus ottamassa sieltä kuvia niin haluaisin nähdä muutaman. Olisiko mahdollista?

        Onko sulla muuten tällä hetkellä mitään sellaista kuvaa, jossa näkyy jotain kummallista?

        Jos haluat niin lähetä kuva mulle:

        [email protected]

        Haluaisin vaan nähdä.


      • maxtuuning

        joo tuo kummitustalo juttu pitää paikkansa asun siitä noin 2,5km metrin päässä joskus joku yritti olla siellä yötä ja sit ku se olis halunnu lähteä kesken yön pois niin ovi ei auennu vaikka siinä ei ollu lukkoa en kyl muista kuinka se pääsi pois sieltä mut ne jota asia kiinnostaa niin yhteyttä [email protected]


      • jaskabaumi
        maxtuuning kirjoitti:

        joo tuo kummitustalo juttu pitää paikkansa asun siitä noin 2,5km metrin päässä joskus joku yritti olla siellä yötä ja sit ku se olis halunnu lähteä kesken yön pois niin ovi ei auennu vaikka siinä ei ollu lukkoa en kyl muista kuinka se pääsi pois sieltä mut ne jota asia kiinnostaa niin yhteyttä [email protected]

        missäs sijaitsee muut kauhajoen kummmitustalot


      • Pätsi
        maxtuuning kirjoitti:

        joo tuo kummitustalo juttu pitää paikkansa asun siitä noin 2,5km metrin päässä joskus joku yritti olla siellä yötä ja sit ku se olis halunnu lähteä kesken yön pois niin ovi ei auennu vaikka siinä ei ollu lukkoa en kyl muista kuinka se pääsi pois sieltä mut ne jota asia kiinnostaa niin yhteyttä [email protected]

        hmmm tästä oulun talosta sen verran et jos tarkotat tätä franzeinin taloa niin mun tietääkseni siellä ei ole kukaan joutunu lähtemään keskellä yötä.. ainoat asiat mitkä on totta että siellä kummittelee "vanhus" (franzeini) ja yöllä se käy vaan koputtelemassa oviin ja nykäsee välillä hihasta... olihan nyt aika vasta foorumissa juttu että joku oli nähny tämän kyseisen kummituksen... mut ajattelin jos muuttasin siihen niin voisin sanoa sitten siitä talosta enemmän :)


      • päntäneläinen

        sori vaan :) mut kyseisessä talossa ei ole tapahtunut henkirikosta vaan viimeisin asukas on kuollut metsässä.. syy miksi talossa ei ole asuttu vuosiin on siinä että talossa on ollut vuosia remontti kesken, nytkin sitä myydään puolitekoisena sellaiselle joka on kiinnostunut kyseisen asunnon kunnostamaan.. hassuja ootte :D


      • melekeen naapuri
        päntäneläinen kirjoitti:

        sori vaan :) mut kyseisessä talossa ei ole tapahtunut henkirikosta vaan viimeisin asukas on kuollut metsässä.. syy miksi talossa ei ole asuttu vuosiin on siinä että talossa on ollut vuosia remontti kesken, nytkin sitä myydään puolitekoisena sellaiselle joka on kiinnostunut kyseisen asunnon kunnostamaan.. hassuja ootte :D

        niin se on sen talon nykyinen omistaja :) jottei siä markiilla tehtääsi pahoja.
        Siitä vain ostamahan niin saa testata....
        Ja tuon päntäneläisen kirjoitus viimeisestä talon asukkaasta on tosi.


      • ohjkulkija
        Nimetön kirjoitti:

        Jos sä käyt joskus ottamassa sieltä kuvia niin haluaisin nähdä muutaman. Olisiko mahdollista?

        Onko sulla muuten tällä hetkellä mitään sellaista kuvaa, jossa näkyy jotain kummallista?

        Jos haluat niin lähetä kuva mulle:

        [email protected]

        Haluaisin vaan nähdä.

        osoitteesta etuovi.com (se on myynnissä)


      • jeicii
        maxtuuning kirjoitti:

        joo tuo kummitustalo juttu pitää paikkansa asun siitä noin 2,5km metrin päässä joskus joku yritti olla siellä yötä ja sit ku se olis halunnu lähteä kesken yön pois niin ovi ei auennu vaikka siinä ei ollu lukkoa en kyl muista kuinka se pääsi pois sieltä mut ne jota asia kiinnostaa niin yhteyttä [email protected]

        heyy, missäpäin kummitustalo olis? kiinnostaa just :))


      • -juzzi-
        maxtuuning kirjoitti:

        joo tuo kummitustalo juttu pitää paikkansa asun siitä noin 2,5km metrin päässä joskus joku yritti olla siellä yötä ja sit ku se olis halunnu lähteä kesken yön pois niin ovi ei auennu vaikka siinä ei ollu lukkoa en kyl muista kuinka se pääsi pois sieltä mut ne jota asia kiinnostaa niin yhteyttä [email protected]

        onko missä päin tämä kummitustalo josta kerroit?


      • Riikkiz

        Hei asun kauhajoella ja ollaan kavereiden kans innostuttu kummituksista. Lamminmaan kummituslato on käyty tutkiis mutta mitään ei tapahtunu... Mutta joku sieltä on joskus vauhdilla lähteny... Hassua että ladon lähimailla EI oo peltoa... Kyllikki Saarenki suo hauta on käyty kattoos tosin päivällä... Pitäis se käydä vielä yöllä tutkiis... Niin tosiaan... haluaasin kans jonkun moista listaa kauhajoen kummitustaloista ja muista paikoista joissa kummittelee... Lähi alueiden kummitusjutut kiinnostaa myös. Kiitos etukäteen.


      • ieaidnkfads
        päntäneläinen kirjoitti:

        sori vaan :) mut kyseisessä talossa ei ole tapahtunut henkirikosta vaan viimeisin asukas on kuollut metsässä.. syy miksi talossa ei ole asuttu vuosiin on siinä että talossa on ollut vuosia remontti kesken, nytkin sitä myydään puolitekoisena sellaiselle joka on kiinnostunut kyseisen asunnon kunnostamaan.. hassuja ootte :D

        Itekki oot aika nolo.


      • Tötteröpää
        ohjkulkija kirjoitti:

        osoitteesta etuovi.com (se on myynnissä)

        2 taloa, vihreää, oli etuovessa myynnissä. Oliko jompikumpi niistä? Sellanen tasakattoinen oli ja sit ihan maalaitalon pihapiiri.

        Ei näyttäneet kylläkään autiotaloilta kumpikaan...


      • tuok
        Tötteröpää kirjoitti:

        2 taloa, vihreää, oli etuovessa myynnissä. Oliko jompikumpi niistä? Sellanen tasakattoinen oli ja sit ihan maalaitalon pihapiiri.

        Ei näyttäneet kylläkään autiotaloilta kumpikaan...

        se nyt sentään enää 1,5 vuotta viestin jälkeen varmaan enää myynnissä ole. Vaikka väitetty kummitustalo olisikin (rajoittanee mahdollisia ostajia).


      • ~strange~

        Se vihree tupa josta ny on puhe.... tiättäkö vaikka se on ollu näin kauvan tyhjillää sen markiilla ei mikää kasva... kukakki kuolee ku ne istutetaa maaha oikiasti... siä asuva tyyppi sitä ihimeteliki kun ei siä oo eres pajukko kasvanu vaikka on ollu kauan autiona...


      • maumaumau

      • Suonististi
        Riikkiz kirjoitti:

        Hei asun kauhajoella ja ollaan kavereiden kans innostuttu kummituksista. Lamminmaan kummituslato on käyty tutkiis mutta mitään ei tapahtunu... Mutta joku sieltä on joskus vauhdilla lähteny... Hassua että ladon lähimailla EI oo peltoa... Kyllikki Saarenki suo hauta on käyty kattoos tosin päivällä... Pitäis se käydä vielä yöllä tutkiis... Niin tosiaan... haluaasin kans jonkun moista listaa kauhajoen kummitustaloista ja muista paikoista joissa kummittelee... Lähi alueiden kummitusjutut kiinnostaa myös. Kiitos etukäteen.

        Pakko sanoa tästä sivusta kommentoiden. Suoalueilla on aika inhottavan yleistä että eläinkummittelee, kuuluu hätääntyneen elukan huutoa mutta älä sitten KOSKAAN mene auttamaan sitä elukkaa, puiruparka kiskoudut samaan suonsilmään. Itse joskus olin suurella porukalla eräällä suoalueella ja hirviä sielä kummittelee aika paljonk oska ne on jäänyt suonsilmiin. Katteltiin keskiyöllä kuunvalossa (kuunsirppi valasee aukiolla aika hyvin) kun joku möykky kisko itteensä suonsilmässä, ei päässyt irti ja jumalaton melu kuului. Hirviä hirviä. Ja yksi kaveri meinas pimeellä kusella käydessä itekkin upota suonsilmään, eli kavereita mukaan.


      • Ouija2012

        Lisään tuohon seitsemän vuotta sitten kirjoittamaani, että tämä Kauhajoella sijaitseva epäilty kummitustalo on tämän seitsemän vuoden aikana ollut muutamaan kertaan asuttu usean eri asukkaan toimesta. Taloa on remontoitu ja päällisin puolin se on hyvän näköinenkin nykyään. Viikko sitten paikallislehdestä katsoin että kyseinen talo olisi jälleen myytävänä! En tiedä miksi asukkaat ei siellä kauaa viihdy? Joko siellä ei vaan viihdy tai sitten siellä oikeasti kummittelee niinkuin siitä vuosia on jo puhuttu!


      • koomajoki
        Riikkiz kirjoitti:

        Hei asun kauhajoella ja ollaan kavereiden kans innostuttu kummituksista. Lamminmaan kummituslato on käyty tutkiis mutta mitään ei tapahtunu... Mutta joku sieltä on joskus vauhdilla lähteny... Hassua että ladon lähimailla EI oo peltoa... Kyllikki Saarenki suo hauta on käyty kattoos tosin päivällä... Pitäis se käydä vielä yöllä tutkiis... Niin tosiaan... haluaasin kans jonkun moista listaa kauhajoen kummitustaloista ja muista paikoista joissa kummittelee... Lähi alueiden kummitusjutut kiinnostaa myös. Kiitos etukäteen.

        Hei! Missä päin lamminmaata kyseinen lato sijaitsee?? nim kauhajokelainen...


    • grumman
    • Ihan vaan...

      Kannattaa katsoa paikkakuntien historian kirjoista. Niissä on yleensä mainittuna kummituspaikat. Jotkut on tarinoita, toiset taas...noh päätelkää itse.

      • demonaz

        luin kaikki huuhaa-jutut läpi.. tarkotus olis kattoo kaikki ns. kummituspaikat ja todeta kuinka jauhetaan paskaa.. jos jollain on oikeita ideoita tai ovelia huijausjuttuja lähettäkää mailia [email protected]
        en usko mihkää yliluonnolliseen mutta jos joku väittää sellasta olevan lähetä mailia.


      • Jaskall

        Puretut kummitustalot:

        Sodankylä:
        2kpl vaalajärvellä, paikalliset kyllä tietävät kun kysytte sijainteja.

        1. Purettu papin yhteistyöllä: ehti jo metsistyä ja kasvaa metsän sisälle.
        Purettiin 2009 kesällä.

        Toinen pellolla, purettu myös papin yhteistyöllä sijaitsi metsän keskellä pellolla.
        Purettiin: Arvio 1990 luvulla.

        Kemi:
        Makkaratehdas Karihaaran botnian lähellä.

        Poltettu, jonka jälkeen purettu. Kerrotaan että tontilla oleilee edelleen henki.

        Poltettiin: 2007-8? en ole varma
        Purettu: -

        Tarinoita on useita, suurin osa saaneet kirouksen.

        Tornio:
        Trukinpäässä peltotien läheisyydessä, metsässä vanha metsästyspirtti tai muu sen tapainen.
        Purettu jo 1944 jälkeen, mutta talo ilmestyi aina täydenkuun aikaan viellä kun kirous oli voimassa.

        Useita ansoja ja kuoppia, joihin voi tippua herkästi. Kuopat sisältävät puita, jotka voivat lävistää ihmisen, sekä muuta romua.



        Kerrotaan, että talossa kummitteli sinne murhatut sotilaat.


        Ei purettu:

        Tornio
        Raumonkoulun takana, eräs vanhahko autio talo.
        Ei varsinaista kummittelua, sillä henget ovat heikkoja.
        Riivatut poistettu kertaalleen, uusiutumista en tiedä.

        Tarinat ovat erilaisia, mutta yhteistä on se, että jokaisessa on ollut valtahenkinä pahoja henkiä, useat ovat saaneet pikaisen kuoleman tai ajautuneet pehmustettuun hotelliin jossa aamiaiseksi on rauhoittavia.
        Myös vuosien riivaus on ollut taakkana useimmissa, ei tornion tapauksissa.


      • Ghostbuster Atte
        Jaskall kirjoitti:

        Puretut kummitustalot:

        Sodankylä:
        2kpl vaalajärvellä, paikalliset kyllä tietävät kun kysytte sijainteja.

        1. Purettu papin yhteistyöllä: ehti jo metsistyä ja kasvaa metsän sisälle.
        Purettiin 2009 kesällä.

        Toinen pellolla, purettu myös papin yhteistyöllä sijaitsi metsän keskellä pellolla.
        Purettiin: Arvio 1990 luvulla.

        Kemi:
        Makkaratehdas Karihaaran botnian lähellä.

        Poltettu, jonka jälkeen purettu. Kerrotaan että tontilla oleilee edelleen henki.

        Poltettiin: 2007-8? en ole varma
        Purettu: -

        Tarinoita on useita, suurin osa saaneet kirouksen.

        Tornio:
        Trukinpäässä peltotien läheisyydessä, metsässä vanha metsästyspirtti tai muu sen tapainen.
        Purettu jo 1944 jälkeen, mutta talo ilmestyi aina täydenkuun aikaan viellä kun kirous oli voimassa.

        Useita ansoja ja kuoppia, joihin voi tippua herkästi. Kuopat sisältävät puita, jotka voivat lävistää ihmisen, sekä muuta romua.



        Kerrotaan, että talossa kummitteli sinne murhatut sotilaat.


        Ei purettu:

        Tornio
        Raumonkoulun takana, eräs vanhahko autio talo.
        Ei varsinaista kummittelua, sillä henget ovat heikkoja.
        Riivatut poistettu kertaalleen, uusiutumista en tiedä.

        Tarinat ovat erilaisia, mutta yhteistä on se, että jokaisessa on ollut valtahenkinä pahoja henkiä, useat ovat saaneet pikaisen kuoleman tai ajautuneet pehmustettuun hotelliin jossa aamiaiseksi on rauhoittavia.
        Myös vuosien riivaus on ollut taakkana useimmissa, ei tornion tapauksissa.

        Veikeää, että monessa tarinassasi esiintyi tuo "purettu papin yhteistyöllä".

        Lapissa taitaa olla muuta maata enemmän eksorsismiin perehtyneitä pappeja, jotka ovat purattamassa vanhoja taloja?

        Meillä päin etelässä taloja puretaan siksi että ne ovat vanhoja ja huonokuntoisia. Ei siksi että niissä kummittelisi.


    • Grand Dessert

      Ankeriasjärventien alkupäässä on rinne johon on kaivettu jokin rakennelma. Siellä olen kuullut kummittelevan. Paikalliset sanovat, että joku murhattiin sinne 70-luvulla. Aika häijy paikka.

      • Atte Ateisti

        Jännää, että aika useaan kummitustarinaan liittyy "selitys". Joku on tullut paikalla tapetuksi tai muuten kärsinyt vääryyttä. Usein myös paikalla, jossa jonkun tiedetään surmatun, oletetaan automaattisesti myös kummituksia esiintyvän. Näin ei kuitenkaan ole.

        Yllättävän monessa tarinassa, jossa oikeasti parhaimmillaan on nähty ehkä vain häivähdys varjosta, on näky yhdistetty johonkin tunnettuun kartanonrouvaan tms., jonka elämästä ehkä tunnetaan joku traaginen hetki tai ei sitäkään. Näin varjot ja kuvastukset ovat saaneet tarinoissa nimiä ja selityksiä.


      • adfgadfnhjk
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Jännää, että aika useaan kummitustarinaan liittyy "selitys". Joku on tullut paikalla tapetuksi tai muuten kärsinyt vääryyttä. Usein myös paikalla, jossa jonkun tiedetään surmatun, oletetaan automaattisesti myös kummituksia esiintyvän. Näin ei kuitenkaan ole.

        Yllättävän monessa tarinassa, jossa oikeasti parhaimmillaan on nähty ehkä vain häivähdys varjosta, on näky yhdistetty johonkin tunnettuun kartanonrouvaan tms., jonka elämästä ehkä tunnetaan joku traaginen hetki tai ei sitäkään. Näin varjot ja kuvastukset ovat saaneet tarinoissa nimiä ja selityksiä.

        Niin, mieti paljonko isojen kaupunkien kaduilla kummittelisi silloin!


    • kummitustalo

      en muista tarkalleen paikan nimeä mutta kyseessä on iso huvila, luultavasti ainakin 100 vuotta vanha. sijaitsee lähellä ravirataa, rannassa. paikka on aika suosittu mm. hääjuhlissa. tosta on paljon ollu juttua että siellä tapahtuu kummia.

      • myye

        Olisikohan kyseessä Vainoniemen huvila Pyhäselän rannalla Linnunlahdella? Olin viereisellä Linnunniemen huvilalla kouluhommissa ja mainitsin, että talossa varmaan kummittelee, jolloin tähän vanhempi herra ja rouva kertoivat kuulleensa Vainoniemen huvilassa kyllä kummittelevan.


      • Olli S
        myye kirjoitti:

        Olisikohan kyseessä Vainoniemen huvila Pyhäselän rannalla Linnunlahdella? Olin viereisellä Linnunniemen huvilalla kouluhommissa ja mainitsin, että talossa varmaan kummittelee, jolloin tähän vanhempi herra ja rouva kertoivat kuulleensa Vainoniemen huvilassa kyllä kummittelevan.

        Vietin Linskassa kesät 48 - 66. Ei siellä kummitellut. Kummitukset kummittelevat jokaisen omassa mielikuvituksessa.
        Nyt Linnunniemi on Aikuisopiston koulutus- ja edustustila. Vietin siellä viikonlopun hetki sitten. Ei ollut kummituksia silloinkaan.


    • ville94-

      ruuhimäessä lievestuoreen lähellä eli lähellä jyväskylää on kummitus talo jota sanotaan kreivin kartanoksi.lisää mun mese osote niin kerron lisää ja osote on [email protected]

    • moras

      Karstulan vanhassa pappilassa kummittelee ja Turun kaupunginkirjastossa.

      • millamälli

        Tosiaan Inhan tehtairen vieres on semmonen helevetin iso kartano, on se aika karmivan näköönen, menee oikeen kunnon kuja sinne, mettäs se kylläki on ja talohan liittyy kyllä kertomus joka on tapahtunu 20 vuotta sitten. Fiskarssin tehtaiden omistaja ei sitä halua myyrä, no ihmekkös toi.. Tietääkö joku onko Jalasjärvellä tai Peräsenäjoella mitään kummitustaloja tai jtn kertomuksia ees?


      • minä1234567
        millamälli kirjoitti:

        Tosiaan Inhan tehtairen vieres on semmonen helevetin iso kartano, on se aika karmivan näköönen, menee oikeen kunnon kuja sinne, mettäs se kylläki on ja talohan liittyy kyllä kertomus joka on tapahtunu 20 vuotta sitten. Fiskarssin tehtaiden omistaja ei sitä halua myyrä, no ihmekkös toi.. Tietääkö joku onko Jalasjärvellä tai Peräsenäjoella mitään kummitustaloja tai jtn kertomuksia ees?

        Meillä täällä pomarkussa on vesitorni jossa kummittelee esmi.aina kun sinne huutaa jtn. sieltä kuuluu kolinaa, lyöntejä ja kolikoiden kilinää.


      • kummittelua
        minä1234567 kirjoitti:

        Meillä täällä pomarkussa on vesitorni jossa kummittelee esmi.aina kun sinne huutaa jtn. sieltä kuuluu kolinaa, lyöntejä ja kolikoiden kilinää.

        Tämä nyt varmaankin luokiteltaisiin pikemminkin kummitteleviin paikkoihin, mutta Kontulan metsissä olevissa juoksuhaudoissa kerrotaan liikuskelevan jonkin sortin aavehahmo. Kertoman mukaan tämä tumma varjomainen hahmo saattaa salakavalasti ilmestyä jokaisen sellaisen taakse joka iltahämärän aikaan käyskentelee juoksuhaudan pohjalla. Toisinaan hahmo on kuvattu kumaraisena miehenä, joka lipuu ketterästi juoksuhautaa pitkin. Mikäli hahmoa on yrittänyt seurata, on tämä kiihdyttänyt vauhtiaan ja ennen pitkään kadottanut seuraajansa. On arvailtu, että aave saattaisi olla joku rakennustöissä kuollut kiinalainen vanki, mutta myös muitakin ehdokkaita on esitetty. Toinen aavepaikka on samaisiin juoksuhautoihin kuuluva L-kirjaimen muotoinen luola, jossa kerrotaan kuuluneen matalaa korinaa, tunnettu kosketuksia, sekä nähty välähdyksenomaisia pimeässä loistavia silmiä. Hieman kyseenalaista ja omituista näissä kertomuksissa on tosin se, ettei kyseisissä juoksuhaudoissa ole koskaan taisteltu, eikä myöskään tiedetä, että rakennustöissä kukaan vangeista olisi kuollut (Tarkasti ottaen, varsinaiset juoksuhaudat oli rakentaneet suomalaiset/venäläiset muurarit, kirvesmiehet ja rakentajat, kiinalaisten vankien huolehtiessa vain vallien esitöistä). Ainoat juoksuhautojen osat, joissa on jossakin määrin hetkellisesti taisteltu (punaiset vastaan valkoiset), löytyvät useiden kilometrien päästä lännestä Leppävaarasta, mutta ainakaan itse en ole kuullut lainkaan tarinoita että niissä mikään/kukaan kummittelisi.


      • Atte Ateisti
        kummittelua kirjoitti:

        Tämä nyt varmaankin luokiteltaisiin pikemminkin kummitteleviin paikkoihin, mutta Kontulan metsissä olevissa juoksuhaudoissa kerrotaan liikuskelevan jonkin sortin aavehahmo. Kertoman mukaan tämä tumma varjomainen hahmo saattaa salakavalasti ilmestyä jokaisen sellaisen taakse joka iltahämärän aikaan käyskentelee juoksuhaudan pohjalla. Toisinaan hahmo on kuvattu kumaraisena miehenä, joka lipuu ketterästi juoksuhautaa pitkin. Mikäli hahmoa on yrittänyt seurata, on tämä kiihdyttänyt vauhtiaan ja ennen pitkään kadottanut seuraajansa. On arvailtu, että aave saattaisi olla joku rakennustöissä kuollut kiinalainen vanki, mutta myös muitakin ehdokkaita on esitetty. Toinen aavepaikka on samaisiin juoksuhautoihin kuuluva L-kirjaimen muotoinen luola, jossa kerrotaan kuuluneen matalaa korinaa, tunnettu kosketuksia, sekä nähty välähdyksenomaisia pimeässä loistavia silmiä. Hieman kyseenalaista ja omituista näissä kertomuksissa on tosin se, ettei kyseisissä juoksuhaudoissa ole koskaan taisteltu, eikä myöskään tiedetä, että rakennustöissä kukaan vangeista olisi kuollut (Tarkasti ottaen, varsinaiset juoksuhaudat oli rakentaneet suomalaiset/venäläiset muurarit, kirvesmiehet ja rakentajat, kiinalaisten vankien huolehtiessa vain vallien esitöistä). Ainoat juoksuhautojen osat, joissa on jossakin määrin hetkellisesti taisteltu (punaiset vastaan valkoiset), löytyvät useiden kilometrien päästä lännestä Leppävaarasta, mutta ainakaan itse en ole kuullut lainkaan tarinoita että niissä mikään/kukaan kummittelisi.

        Mielenkiintoista, uusi helsinkiläinen kummitustarina minulle. Mutta mitä lie paikkaa tarkoitettiin? Kontulan-Kivikon tienoilla juoksuhautoja on varsin hyvin näkyvillä monessa paikkaa.

        Yksi kuvaukseen sopiva paikka olisi Patterikuja 3:n kohdalla:

        http://omakaupunki.hs.fi/mesta/24609972/Kontulan maalinnoitus/kuvat/kuva/24610145/1


        Toisaalta toinen vastaava Kotikonnuntie 3:n takana.


      • minä vaan
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Mielenkiintoista, uusi helsinkiläinen kummitustarina minulle. Mutta mitä lie paikkaa tarkoitettiin? Kontulan-Kivikon tienoilla juoksuhautoja on varsin hyvin näkyvillä monessa paikkaa.

        Yksi kuvaukseen sopiva paikka olisi Patterikuja 3:n kohdalla:

        http://omakaupunki.hs.fi/mesta/24609972/Kontulan maalinnoitus/kuvat/kuva/24610145/1


        Toisaalta toinen vastaava Kotikonnuntie 3:n takana.

        vanajan linna.
        tuttu vartija kertoi että usen kamerat sammuvat tiettyyn aikaan, vikaa ei ole löydetty.
        Tuttu siivooja pitkään käytävään tullessa, pitkä matto yli 3m. pitkä, oli toisesta päästä pari metriä ilmassa ja laskeutui hitaasti maahan.
        Kaikkea muutakin tapahtunut ja esim. viinikellariin ei kukaan työntekijä uskalla yksin.
        Työntekijoitä kielletty puhumasta ulkopuolisille, minulle kertoivat ja itse en ole luvannut olla kertomatta.


      • -Cleo-
        minä vaan kirjoitti:

        vanajan linna.
        tuttu vartija kertoi että usen kamerat sammuvat tiettyyn aikaan, vikaa ei ole löydetty.
        Tuttu siivooja pitkään käytävään tullessa, pitkä matto yli 3m. pitkä, oli toisesta päästä pari metriä ilmassa ja laskeutui hitaasti maahan.
        Kaikkea muutakin tapahtunut ja esim. viinikellariin ei kukaan työntekijä uskalla yksin.
        Työntekijoitä kielletty puhumasta ulkopuolisille, minulle kertoivat ja itse en ole luvannut olla kertomatta.

        Jännältä vaikuttaa.

        Minuakin kiinnostaa, missä päin Saarijärveä on kummitustalo(ja) ja karstulassa.


      • kuli
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Mielenkiintoista, uusi helsinkiläinen kummitustarina minulle. Mutta mitä lie paikkaa tarkoitettiin? Kontulan-Kivikon tienoilla juoksuhautoja on varsin hyvin näkyvillä monessa paikkaa.

        Yksi kuvaukseen sopiva paikka olisi Patterikuja 3:n kohdalla:

        http://omakaupunki.hs.fi/mesta/24609972/Kontulan maalinnoitus/kuvat/kuva/24610145/1


        Toisaalta toinen vastaava Kotikonnuntie 3:n takana.

        aika sitkeitä kiinalaiset ovat olleet,jos tuommosen kanjonin lapiolla ovat kaivaneet.Kuvasta päätellen tuosta tulis sodassa joukkohauta.Niin syvä,ettei pääse hyökkäämään eikä pakoon.


      • Jorma...
        minä1234567 kirjoitti:

        Meillä täällä pomarkussa on vesitorni jossa kummittelee esmi.aina kun sinne huutaa jtn. sieltä kuuluu kolinaa, lyöntejä ja kolikoiden kilinää.

        Jos tarkoitat sitä junaradan vieressä olevaa vesitornia jossa on säiliö siellä ylhäällä. Olen käynyt siellä ihan ylhäällä asti. Tikkaat ylös on huone, ja siitä tikkaat ylös on iso vesisäiliö. Linnut sieltä lentoon lähtevät kun sinne huutaa.


      • Jorma juu
        minä1234567 kirjoitti:

        Meillä täällä pomarkussa on vesitorni jossa kummittelee esmi.aina kun sinne huutaa jtn. sieltä kuuluu kolinaa, lyöntejä ja kolikoiden kilinää.

        Jos tarkoitat sitä junaradan vieressä olevaa vesitornia jossa on säiliö siellä ylhäällä. Olen käynyt siellä ihan ylhäällä asti. Tikkaat ylös on huone, ja siitä tikkaat ylös on iso vesisäiliö. Linnut sieltä lentoon lähtevät kun sinne huutaa. Linnut ne mun kaljapullon korkit sieltä pudottaa kun lentoon lähtee ja se saattaa kolikoilta kuullostaa :)


      • zamaani
        minä vaan kirjoitti:

        vanajan linna.
        tuttu vartija kertoi että usen kamerat sammuvat tiettyyn aikaan, vikaa ei ole löydetty.
        Tuttu siivooja pitkään käytävään tullessa, pitkä matto yli 3m. pitkä, oli toisesta päästä pari metriä ilmassa ja laskeutui hitaasti maahan.
        Kaikkea muutakin tapahtunut ja esim. viinikellariin ei kukaan työntekijä uskalla yksin.
        Työntekijoitä kielletty puhumasta ulkopuolisille, minulle kertoivat ja itse en ole luvannut olla kertomatta.

        Sinne viinikellariin menisin kyllä yksin.Valittaisiin sitten asukin kanssa mitä maisteltais,punkkua vai valkkaria.Ite ottaisin madeiraa tai portviiniä.Pelko pois ja kippis.


      • Atte Ateisti
        minä vaan kirjoitti:

        vanajan linna.
        tuttu vartija kertoi että usen kamerat sammuvat tiettyyn aikaan, vikaa ei ole löydetty.
        Tuttu siivooja pitkään käytävään tullessa, pitkä matto yli 3m. pitkä, oli toisesta päästä pari metriä ilmassa ja laskeutui hitaasti maahan.
        Kaikkea muutakin tapahtunut ja esim. viinikellariin ei kukaan työntekijä uskalla yksin.
        Työntekijoitä kielletty puhumasta ulkopuolisille, minulle kertoivat ja itse en ole luvannut olla kertomatta.

        Vanajanlinna pääsikin esittäytymään hieman laajemmalti telkkarin "Vailla selitystä" -sarjassa:

        http://www.iltasanomat.fi/videot/viihde/vailla-selitysta-vanajanlinnan-mysteeri/vid-1288435806759.html


      • joku vaan
        kummittelua kirjoitti:

        Tämä nyt varmaankin luokiteltaisiin pikemminkin kummitteleviin paikkoihin, mutta Kontulan metsissä olevissa juoksuhaudoissa kerrotaan liikuskelevan jonkin sortin aavehahmo. Kertoman mukaan tämä tumma varjomainen hahmo saattaa salakavalasti ilmestyä jokaisen sellaisen taakse joka iltahämärän aikaan käyskentelee juoksuhaudan pohjalla. Toisinaan hahmo on kuvattu kumaraisena miehenä, joka lipuu ketterästi juoksuhautaa pitkin. Mikäli hahmoa on yrittänyt seurata, on tämä kiihdyttänyt vauhtiaan ja ennen pitkään kadottanut seuraajansa. On arvailtu, että aave saattaisi olla joku rakennustöissä kuollut kiinalainen vanki, mutta myös muitakin ehdokkaita on esitetty. Toinen aavepaikka on samaisiin juoksuhautoihin kuuluva L-kirjaimen muotoinen luola, jossa kerrotaan kuuluneen matalaa korinaa, tunnettu kosketuksia, sekä nähty välähdyksenomaisia pimeässä loistavia silmiä. Hieman kyseenalaista ja omituista näissä kertomuksissa on tosin se, ettei kyseisissä juoksuhaudoissa ole koskaan taisteltu, eikä myöskään tiedetä, että rakennustöissä kukaan vangeista olisi kuollut (Tarkasti ottaen, varsinaiset juoksuhaudat oli rakentaneet suomalaiset/venäläiset muurarit, kirvesmiehet ja rakentajat, kiinalaisten vankien huolehtiessa vain vallien esitöistä). Ainoat juoksuhautojen osat, joissa on jossakin määrin hetkellisesti taisteltu (punaiset vastaan valkoiset), löytyvät useiden kilometrien päästä lännestä Leppävaarasta, mutta ainakaan itse en ole kuullut lainkaan tarinoita että niissä mikään/kukaan kummittelisi.

        Myös puotilan kartanossa kuulemma kummittelee.


      • 17-vuotias
        kummittelua kirjoitti:

        Tämä nyt varmaankin luokiteltaisiin pikemminkin kummitteleviin paikkoihin, mutta Kontulan metsissä olevissa juoksuhaudoissa kerrotaan liikuskelevan jonkin sortin aavehahmo. Kertoman mukaan tämä tumma varjomainen hahmo saattaa salakavalasti ilmestyä jokaisen sellaisen taakse joka iltahämärän aikaan käyskentelee juoksuhaudan pohjalla. Toisinaan hahmo on kuvattu kumaraisena miehenä, joka lipuu ketterästi juoksuhautaa pitkin. Mikäli hahmoa on yrittänyt seurata, on tämä kiihdyttänyt vauhtiaan ja ennen pitkään kadottanut seuraajansa. On arvailtu, että aave saattaisi olla joku rakennustöissä kuollut kiinalainen vanki, mutta myös muitakin ehdokkaita on esitetty. Toinen aavepaikka on samaisiin juoksuhautoihin kuuluva L-kirjaimen muotoinen luola, jossa kerrotaan kuuluneen matalaa korinaa, tunnettu kosketuksia, sekä nähty välähdyksenomaisia pimeässä loistavia silmiä. Hieman kyseenalaista ja omituista näissä kertomuksissa on tosin se, ettei kyseisissä juoksuhaudoissa ole koskaan taisteltu, eikä myöskään tiedetä, että rakennustöissä kukaan vangeista olisi kuollut (Tarkasti ottaen, varsinaiset juoksuhaudat oli rakentaneet suomalaiset/venäläiset muurarit, kirvesmiehet ja rakentajat, kiinalaisten vankien huolehtiessa vain vallien esitöistä). Ainoat juoksuhautojen osat, joissa on jossakin määrin hetkellisesti taisteltu (punaiset vastaan valkoiset), löytyvät useiden kilometrien päästä lännestä Leppävaarasta, mutta ainakaan itse en ole kuullut lainkaan tarinoita että niissä mikään/kukaan kummittelisi.

        Myös vartiokylässä vanhan hyppyrimäen vieressä, metsässä (jossa on myös juoksuhautoja) kerran kaverini kanssa näin mustan varjon metsän vierestä ja kuulimme myös vauvan itkua samasta metsästä.


      • 17-vuotias
        kummittelua kirjoitti:

        Tämä nyt varmaankin luokiteltaisiin pikemminkin kummitteleviin paikkoihin, mutta Kontulan metsissä olevissa juoksuhaudoissa kerrotaan liikuskelevan jonkin sortin aavehahmo. Kertoman mukaan tämä tumma varjomainen hahmo saattaa salakavalasti ilmestyä jokaisen sellaisen taakse joka iltahämärän aikaan käyskentelee juoksuhaudan pohjalla. Toisinaan hahmo on kuvattu kumaraisena miehenä, joka lipuu ketterästi juoksuhautaa pitkin. Mikäli hahmoa on yrittänyt seurata, on tämä kiihdyttänyt vauhtiaan ja ennen pitkään kadottanut seuraajansa. On arvailtu, että aave saattaisi olla joku rakennustöissä kuollut kiinalainen vanki, mutta myös muitakin ehdokkaita on esitetty. Toinen aavepaikka on samaisiin juoksuhautoihin kuuluva L-kirjaimen muotoinen luola, jossa kerrotaan kuuluneen matalaa korinaa, tunnettu kosketuksia, sekä nähty välähdyksenomaisia pimeässä loistavia silmiä. Hieman kyseenalaista ja omituista näissä kertomuksissa on tosin se, ettei kyseisissä juoksuhaudoissa ole koskaan taisteltu, eikä myöskään tiedetä, että rakennustöissä kukaan vangeista olisi kuollut (Tarkasti ottaen, varsinaiset juoksuhaudat oli rakentaneet suomalaiset/venäläiset muurarit, kirvesmiehet ja rakentajat, kiinalaisten vankien huolehtiessa vain vallien esitöistä). Ainoat juoksuhautojen osat, joissa on jossakin määrin hetkellisesti taisteltu (punaiset vastaan valkoiset), löytyvät useiden kilometrien päästä lännestä Leppävaarasta, mutta ainakaan itse en ole kuullut lainkaan tarinoita että niissä mikään/kukaan kummittelisi.

        Myös vartiokylässä vanhan hyppyrimäen vieressä, metsässä (jossa on myös juoksuhautoja) kerran kaverini kanssa näin mustan varjon metsän vierestä ja kuulimme myös vauvan itkua samasta metsästä.


    • mutta..

      mustion kartano, joka sijaitsee karjaalla. Legendan mukaan vanha noitaakka kirosi aikoinaan yhden rakennuksen huoneista, eikä kukaan ole uskaltanut sen päivän jälkeen käydä siinä huoneessa. On hakattuna umpeen sen huoneen ovet. jne...

      Sielä on myös kummitellut siinä koko rakennuksessa, joten kai se vanha eukko jotakin sille huoneelle on tehny.. No anyway, hyvää kesää kaikille...

    • OSITutkimusseura

      Jos tiedätte Oulun seudulta, tai parinsadan kilometrin säteeltä näitä mahdollisia tutkimuskohteita, niin ilmoitelkaa niistä minulle vaikkapa OSIT foorumin kautta (tiedot löytyy suomi24 profiilisivulta).

      Hakusessa on aikalailla kaikenlaiset kohteet, niin hylätyt, yksityisessä- kuin yritysten omistuksessa olevat.

      • sieppiQuu

        Ranuan ala-aste. ("vanhapuoli" todella aavemainen yöllä. (on todistettu lukuisia kertoja yökouluissa", VARSINKIN VINTTI!).

        Nikkilän leirikeskus, Ranualla. (tavarat siirtyivät huoneiden ulkopuolelle mitä oudoimpiin paikkoihin huoneiden ollessa lukossa YÖLLÄ).

        Sodan aikainen bunkkeri, http://www.plappi.fi/kunnat/kemijarvi/kylatoiminta/joutsijarvi/sotahistoriaa/bunkkerit/

        (TIEDÄN MYÖS YHDEN JOKA ON JOSSAIN VÄLILLÄ ROVANIEMI-KEMIJÄRVI, MUTTEN MUISTA PAIKKAA. TOSI VANHA.. KUKAAN EI KUULEMMA USKALLA SINNE MENNÄ) EDES AIKUSET.


      • -riksu-
        sieppiQuu kirjoitti:

        Ranuan ala-aste. ("vanhapuoli" todella aavemainen yöllä. (on todistettu lukuisia kertoja yökouluissa", VARSINKIN VINTTI!).

        Nikkilän leirikeskus, Ranualla. (tavarat siirtyivät huoneiden ulkopuolelle mitä oudoimpiin paikkoihin huoneiden ollessa lukossa YÖLLÄ).

        Sodan aikainen bunkkeri, http://www.plappi.fi/kunnat/kemijarvi/kylatoiminta/joutsijarvi/sotahistoriaa/bunkkerit/

        (TIEDÄN MYÖS YHDEN JOKA ON JOSSAIN VÄLILLÄ ROVANIEMI-KEMIJÄRVI, MUTTEN MUISTA PAIKKAA. TOSI VANHA.. KUKAAN EI KUULEMMA USKALLA SINNE MENNÄ) EDES AIKUSET.

        Onko siellä ala-asteella sitten jotain joskus sattunu?
        ite olen siellä koulun käynyt. Kyllä se silloin lapsena pisti vähän pelottamaan ja yökoulun aikaan aina kummitusjuttuja siitä kerrottiin:)
        Tuosta leirikeskuksesta jotain juttuja olen kans kuullut ja pihlajaharjun leirikeskuksesta kans.


      • es

      • es
        es kirjoitti:

        Jos tarkemmat tiedot kiinnostaa, niin otapa yhteyttä [email protected]

        siis tuo vastaus on OSI:lle.


      • es
        es kirjoitti:

        siis tuo vastaus on OSI:lle.

        Ja siis paikka oli MUHOS


    • ROVANIEMELLÄ ASUVA

      JÄTKÄN KYNTTILÄN SILLAN VIERESSÄ OLE MITÄÄN AUTIO TALOA!
      SIINÄ ON OLLUT VALION TEHDAS, MUTTA MINUN MUISTIN MUKAAN EI MITÄÄN AUTIOTALOA OLE OLLUT. VIERESSÄ ON RAVINTOLA-TANSSIPAIKKA VALDEMARI.
      JA JOEN TOISELLA PUOLEN ON HOTELLI POHJANHOVI JA SEN VASTAKKAISELLA PUOLEN VAIN KERROSTALOJA.. HM...

      • paikkakunnalta

        Tarkottaa varmaan vanhansillan vieressä olevaa "autiotaloa" siinä poliisilaitoksen puolella rantaa.


    • Paattio

      sota-aikana sinne kerättiin saksalaisia kaatuneita.
      Siellä kummitelee.

      • Matkaa

        Syötteen seudulle jos olet kiinnostunut erämatkailusta, saatat päätyä Toraslammen autiotuvalle. Useat paikalla yöpyneet ovat nimittäin kertoneet tai ainakin vieraskirjaan kirjanneet oudoista kokemuksistaan. Eikä kyse ole mistä tahansa tapahtumista vaan paikkaa voidaan syystäkin pitää ehkä eräänä maamme aavemaisimmista, jossa jopa erittäin skeptiset henkilöt ovat joutuneet todistamaan näitä toistuvia ilmiöitä.


      • Atte Ateisti
        Matkaa kirjoitti:

        Syötteen seudulle jos olet kiinnostunut erämatkailusta, saatat päätyä Toraslammen autiotuvalle. Useat paikalla yöpyneet ovat nimittäin kertoneet tai ainakin vieraskirjaan kirjanneet oudoista kokemuksistaan. Eikä kyse ole mistä tahansa tapahtumista vaan paikkaa voidaan syystäkin pitää ehkä eräänä maamme aavemaisimmista, jossa jopa erittäin skeptiset henkilöt ovat joutuneet todistamaan näitä toistuvia ilmiöitä.

        http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1329&Item=2080


      • OSITutkimusseura
        Atte Ateisti kirjoitti:

        http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1329&Item=2080

        OSIT kävi Toraslammen autiotuvalla yhden yön tutkimassa ja ei siellä mitään tapahtunut. Tosin kaikkia tellenteita ei vielä olla keretty käydä läpi, joten toivotaan kovasti että niistä paljastuu jotain.
        Myöskään tuvan vieraskirjassa ei ollut mainintaa mistään selittämättömistä asioista, itse kummittelusta tai ufohavainnoista puhumattakaan.
        Liekkö paikan "asukkaat" lähteneet pois pysyvästi.


      • ??????
        OSITutkimusseura kirjoitti:

        OSIT kävi Toraslammen autiotuvalla yhden yön tutkimassa ja ei siellä mitään tapahtunut. Tosin kaikkia tellenteita ei vielä olla keretty käydä läpi, joten toivotaan kovasti että niistä paljastuu jotain.
        Myöskään tuvan vieraskirjassa ei ollut mainintaa mistään selittämättömistä asioista, itse kummittelusta tai ufohavainnoista puhumattakaan.
        Liekkö paikan "asukkaat" lähteneet pois pysyvästi.

        oulussa, entinen scanfilin tehdas. Ainakin kun itse siellä töissä olin, niin näkyi monesti ns. varjoihmisiä.


      • OSITutkimusseura
        ?????? kirjoitti:

        oulussa, entinen scanfilin tehdas. Ainakin kun itse siellä töissä olin, niin näkyi monesti ns. varjoihmisiä.

        Oliko kyseessä sama paikka jossa tehtiin tuo Lordin Dark Floors elokuva?


      • ?????
        OSITutkimusseura kirjoitti:

        Oliko kyseessä sama paikka jossa tehtiin tuo Lordin Dark Floors elokuva?

        Vähän myöhässä tulee vastaus, siellä tosin on nykyään formulacenter tms.


      • Suzuki TSR
        OSITutkimusseura kirjoitti:

        OSIT kävi Toraslammen autiotuvalla yhden yön tutkimassa ja ei siellä mitään tapahtunut. Tosin kaikkia tellenteita ei vielä olla keretty käydä läpi, joten toivotaan kovasti että niistä paljastuu jotain.
        Myöskään tuvan vieraskirjassa ei ollut mainintaa mistään selittämättömistä asioista, itse kummittelusta tai ufohavainnoista puhumattakaan.
        Liekkö paikan "asukkaat" lähteneet pois pysyvästi.

        Itse usempaan kertaan ko. paikassa yöpyneenä, voin kertoa että itse en koskaan ole huomannut mitään paranormaaleja ilmiöitä tai muuta vastaavaa.


      • ilkka..
        Suzuki TSR kirjoitti:

        Itse usempaan kertaan ko. paikassa yöpyneenä, voin kertoa että itse en koskaan ole huomannut mitään paranormaaleja ilmiöitä tai muuta vastaavaa.

        saunasaaren vanhassa kämpässä kummittelee. oltiin siellä yötä kesäkuun alussa v.2009 ja käytiin kynttilän kans pelleilee vanhemmassa kämpässä. henki kertoi paljon asioita, ja .v1976sattuneen "onnettomuuden" jossa surmasa saanut mies on jäänyt haahuilemaan paikalle. heitti rikkalapion lattialle, ja käski meidän häipyä. mentiin uudempaan mökkiin, ja henki seuras sinne. laitoin lapulle ylös hengen sanomat tiedot, se lappu piti kuitenkin hengen rauhoittamiseksi polttaa. kaiken kaikkiaan pelottava kokemus. saunasaari on joskus vuosisadan alussa ollut savotta aluetta, ja monet vieraskirjaan kirjoittaneista kertoivat savottamiesten kummittelevan alueella. näin se ei siis kuitenkaan ole. henki kielsi meitä ankarasti kirjoittamasta asiasta mitään vieraskirjaan. meidän piti lopulta laittaa ristit uudemman kämpän seinälle, jotta pystyttiin nukkumaan siellä. vaikka lapissa oli tuolloin jo yötön yö, niin henki oli aktiivinen noin: klo.22-05 enempää en uskalla, enkä halua kertoa.

        täs linkki:

        http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1333&Item=3185


    • En usko

      Eikä tartte listailla.Kummituksia nimittäin ei ole olemassa ,eikä siis kummitustaloja.Paranormaaleista ilmiöistä ain keskustellaan.Joku on niitä kokenut tai luulee kokeneensa.IKINÄ ei ikinä mitään materiaalia ei ole saatu todistettavasti taltioitua esim videolle.Väärennöksiä toki kyllä.Eikä suuremman todistajajoukon edessä nämä "kummitukset"ilmeisesti kehtaa näyttäytyä.Ujoja siis ovat.....Mielenkiinnosta jos tälläisen kummitutalon löydätte olen valmis tulemaan ja todistamaan nämä demonit kanssanne tai yksin ja yöllä.Eiks se ole just yö milloin kauheuksia tapahtuu.Tää on vähän sama kuin spiritismi.Tututkertoo miten lasi liikkuu ja mitä ihmeellisyyksiä on tapahtunut.Ite olen yksin tai heidän kanssa yrittänyt.Ainoa mitä tapahtuu on että aikaa kuluu.Se näistä höpinöistä.

      • Reissarinainen

        ...ja Vuohisaari Camping. Ylempi huoltorakennus ja naisten wc. Tömisi ovi koko ajan kun siellä olin asioilla. Vähän kummeksutti, mutta en ehtinyt alkaa miettimään ja tutkimaan sen enempiä, kun oli kiire.

        En tiedä mikä oli, mutta asun liian kaukana, jotta voisin asiaa tutkailla enempää. Tutkikaa joku muu, jos innostusta ja aikaa löytyy.


      • Reissarinainen
        Reissarinainen kirjoitti:

        ...ja Vuohisaari Camping. Ylempi huoltorakennus ja naisten wc. Tömisi ovi koko ajan kun siellä olin asioilla. Vähän kummeksutti, mutta en ehtinyt alkaa miettimään ja tutkimaan sen enempiä, kun oli kiire.

        En tiedä mikä oli, mutta asun liian kaukana, jotta voisin asiaa tutkailla enempää. Tutkikaa joku muu, jos innostusta ja aikaa löytyy.

        SE OLIKIN SIIS VUOHIMÄKI, eikä saari... Anteeksi hörhöily!


      • kummituskaveri

        Pakko sanoa, että ärsyttää, kun joutuu lukemaan joidenkin viestejä jotka ovat esim.:"EI KUMMITUKSIA OLE!" No mitäs sitä suotta sitten pyörii tällaisessa keskustelussa? Voi olla hiljaa jos ei ole asiaan kuuluvaa sanottavaa. (keskustelun aiheena ei näyttäisi olevan tarkoitusta kysyä mielipiteitä) Joka tapauksessa, olen kuullut Värtsilässä olevan kummitustalo. Joksikin "valkeaksi taloksi" sitä sanotaan. Kannattaa toki käydä katsomassa jos aikaa tällaiseen on. Mutta huomautuksena vielä, en itse ole talossa käynyt. Mutta olen kuullut kolahduksista ja muistakin epämääräisistä äänistä. (toisessa keskustelussa on kyllä sanottu ettei talolle enää pääse, mutta jos siellä päin asuu, niin asiasta voisi kertoa tarkempaa tietoa) itseäni kiinnostaisi tietää "valkean talon" kummituksista ja siellä olleiden kokemuksista.


    • reerwew

      Kemissä on oklaholmankatu täynnä zombeja.

      • hakasivuntie

        kukaan k-jokinen ikinä ajanut/käynyt hakasivuntien päässä olevassa autiotalossa? sitä vissiin hoitaa joku pössöö mies, en tiedä kummittelusta..


      • Vahonen
        hakasivuntie kirjoitti:

        kukaan k-jokinen ikinä ajanut/käynyt hakasivuntien päässä olevassa autiotalossa? sitä vissiin hoitaa joku pössöö mies, en tiedä kummittelusta..

        Karstulan Aho-Vastingilla, rantakylällä, on ainakin talo jossa on poltergeisti riehunut - Manaajakin on siellä aikoinaan vieraillut. Ikävä kyllä tarkkaa osoitetta en tiedä, muuten olisin siellä jo käynyt.


      • hpföko
        Vahonen kirjoitti:

        Karstulan Aho-Vastingilla, rantakylällä, on ainakin talo jossa on poltergeisti riehunut - Manaajakin on siellä aikoinaan vieraillut. Ikävä kyllä tarkkaa osoitetta en tiedä, muuten olisin siellä jo käynyt.

        Ei kummituksii oo! Varmaan uskotte että lehmätki lentää?


      • kaukopartiomies
        hpföko kirjoitti:

        Ei kummituksii oo! Varmaan uskotte että lehmätki lentää?

        kauheesti erilaisia sepostuksia kaiken maailman paikoista, vana ei kukaan osaa oikeesti mitää konkreettista kertoa. Siellä tahi täällä kuulemma kertoman mukana sitä tätä ja tota, faktat saat privana...? ei PRKL !

        Eiköhä se on parempi jotta keskitytte iha vaa oman elämänne ihmeellisyyksii, veikkaan et teil on iha riittämään niissäki setvimistä.


    • 41.vuotta

      täällä meillä turengissa on kummitustalo, tai niin ainakin minä ajattelen. samoilin tuossa kesällä sen talon ohi. oli jo ilta. olen utelas ihminen ja kurkistin sisään sameasta ikkunasta. näin siellä kauhukseni mustan hahmon. se käänsi päänsä minuun päin. järkytyin. lähdin juoksemaan naapuritalon ovea kohti. talon ikkuna pirstoutui takanani , kiihdytin vauhtiani. naapuri tuli avaamaan. sopersin hänelle tapahtuman. naapurini piti minua seonneena. katsoi uudelleen taloon ja ikkuna oli taas ehjä ,mutta kun irrotin katseeni talosta ja käännyin naapuriini päin näin silmäkulmasta mustan hahmon. kun yritin katsoa se katosi ja haistoin palaneen käryä. uskoo ken tahtoo mutta näin on!! (tämä tapahtui n.20 vuotta sitten.) t: 41 vuotias nainen turengista ps: taloa ei ole purettu..............

      • OSITutkimusseura

        Onko sinulla mitään tietoa ko. rakennuksen historiasta, entisistä asukkaista ja/tai heidän kohtaloistaan?


      • stenkkka

        Missäpäin turenkia talo on? Ja onko se nykyään minkälaisessa kunnossa?


    • Jeccia

      Teetkö jotakin tutkimusta aiheeseen liittyen? Itse olin nuoruudessani oudon kiinnostunt kaikesta mystisestä henkimaailman menosta. Jotenkin saatanallinen jännittä ja kiehtoo ihmismieltä. Kuntulin uskoon kohtasin Jeesuksen Kristuksen asia sevisi, paha yrittää saadfa oteen elämästäni ja kietoa voimiinsa. Ei kannat vehkeillä näiden voimien kanssa. He tuhoavat ihmissielun!

    • Zamaani

      on varmaan sellaisia taloja joita pelkää jo etukäteen. Vanhempien omistamassa -52 rakennetussa talossa kun olin alle 10v ja veli 3v. nuorempi. oltiin kaksistaan katsomassa tv:tä kun vanhemmat lähti naapureitten kanssa käymään tansseissa siinä lähi paikassa (Valolla )Toppilassa oulussa. Tuli kylmä tunne yhtäkkiä ja sanoin velipojalle sammutetaan tv ja lähdetään nukkumaan. Aikuisenakin asuin yksin siinä talossa, mutta yläkerrassa joskus tuntui että siellä on joku muukin mutta vessaan oli mentävä.Ihmisen aivot taitaa reagoida joskus niin kuin eläimen, ei toiset näe eikä kuule, mutta koira haukkuu.Tiedä sitten, mutta haluaisimpa nähdä livenä jonkun aaveet tai humanoidin.

      • pelokas2

        meidän talon vieressä on kummitustalo


    • Paattio.

      Siellä on näkynyt saksalaisia sotilaita haamuilemassa.
      Oli sota-aikana saksalaisten kaatuneiden kokoomispaikka.

      • Pikku Myy

        Uskon että suurin osa noista kummitustaloista on ihan tavallisia taloja joissa asutaan. Asukkaat ovat itse huomanneet talossa kummituksen mutta eivät kerro siitä muille ja vaikka menisit tällaiseen taloon et huomaisi siellä kummittelevan. Kummitukset eivät näyttäydy joka päivä, kummittelu kun ei ole ihan sellaista kuin mitä usein annetaan ymmärtää. Tietysti autiotaloista, linnoista ja kartanoista kerrotaan juttuja mutta kannattaa pitää korvat auki ja tuoda julki että uskot oikeasti henkiin niin joku saattaa kertoa oman tarinansa omasta kodistaan.


    • Kummitustalot

      Viis vuotta sitten kysytty jo, mut vastataan ku tänne kuitenkin kirjoteltu senkin jälkeen..

      Elikkäs Kuorevedellä ( Jämsä ) noin 2 km välimatkalla "tiedän" kolme taloa missä on tapahtunut kummallisia asioita.

      Aloitan yhdestä omasta kokemuksesta:

      Tästä on aikaa jo paljon, kun olin noin puolet nuorempi, niin menin erään vanhemman kaverini kanssa lähellä olevan rakennuksen vintille, jonne pääsee vain ulkokautta tikkaita kiipeämällä "ikkunasta" jossa hakanen joka oli kiinni. Wanha talo kyseessä.
      Eihän meillä lupaa ollut mennä, joten todellakin varmistettiin, että ketään EI ole missään.
      No sit koluttiin taskulampun kanssa koko pieni vintti.. Oli siis kesä ja päiväsaikakin, mutta valonpuutetta silti. Purua, vanhoja lehtiä, ikivanhoja tupakka-askeja, Armiron tai vastaavan pakkauksia löytyi muun roskan seasta. Mutta kiinnostavampia oli vanhat kortit ja kirjeet, joita tietenkin ruvettiin katselemaan tarkempaan. Luettiin niitä siinä toisillemme. Sitten käteeni sattui kirje, joka oli kutsu hautajaisiin, viereisen paikkakunnan ( Mänttä ) paperitehtaalla sattuneen onnettomuuden seurauksena oli kyseinen henkilö kuollut. Luin kirjettä eteenpäin ja sitten yhtäkkiä kuului "matalan ontto" vanhan miehen ääni, ja se ääni kuului sieltä tyhjän vintin perältä päin. Jähmetyin paikalleen.. Katoin kaveria ja se katto mua pelästyneenä. Kysyin, että kuuleeko se ton, ja vastas kyllä. Oltiin hetki paikallaan, ja paniikki valtas siinä vaiheessa niin pahasti meidät, että lähettiin saatanan nopeesti tikkaita alas ja juostiin kotiin kertoon mitä tapahtu.

      No sitten ku kerättiin rohkeutta, että uskallettiin mennä uudestaan sinne, (puukot taskussa jostain syystä kummallakin,heheh :D). Taas tutkittiin paikat läpikotaisin aluks ja sit huomasin lattialla sen kirjeen mitä luin sillon ku se ääni alko kuulumaan. Tai se ei ollu ihan samanlainen, revitty neljään osaan. Siinä vaiheessa tuli kylmät väreet ja rupes miettimään, että mitä vittua.. Tälle asialle en oo selitystä keksiny vielä tänäkään päivänä.

      Samasta paikasta kuullut sen jälkeen muita tarinoita. Ikkunassa nähty mieshahmo jne..

      Sitten toinen tarina, melkein kivenheiton päästä.

      Vanha talo tämäkin, sieltä kuultu mm.lapsen itkua. Ja tarina kertookin, että eräs piika tai vastaava aikanaan olisi synnyttänyt lapsen ja haudannut sen sitten sinne vintille.
      Läheiseni on asunut kyseisessä talossa joskus ja kokenut myös outoja tapahtumia. Esimerkkinä, kuullut kun rappuset on kävelty ylös ja sitten ajatteli säikyttää tulevan henkilön, mutta kun oven avannut niin ketään ei näkynytkään. (Huh, säikähdin muuten, ku tota kirjotin nii ovi paukahti takana:D mutta nyt oli looginen selitys asialle:D:D Sattu vaan hyvään saumaan just säikyttään =) )

      Ja kyseinen henkilö oli toisen sukulaiseni kanssa kyseisellä tilalla ja katseli ikkunasta ku tämä toinen oli luonnottomassa asennossa ulkona ja näytti työntävän jotain pois tieltään, edessä ei siis ollut mitään näkyvää. Kuulemma hän ei vain päässyt eteenpäin, oli kuin seinä vastassa.
      Eikä nuokaan ainoita tapauksia ollut tuosta paikasta.

      Tämä "seinään törmännyt" ihminen kertoi elinaikanaan monia erittäin yliluonnollisia ja pelottavia tapahtumia mitä hänelle oli elämässään sattunut. Mäntässä taisi tapahtua suurinosa. Ne jätetään toiseen kertaan.

      Jaa niin, yks mielenkiintonen homma kyseisestä talosta.. Sieltä vintiltä löys toi mun läheinen paljon ihmisen luita. Siellä asu joskus ennen eräs pappi jonka harrastuksena oli kerätä ihmisen luita. :S En kyllä ite tajuu että miksi ja miten :D Mutta tuokin on ihan fakta, kyseisen henkilön nimikin tiedossa. Vois kysästä, mutta yhteydet aina vähän arveluttavat tonne tuonpuoleiseen :D

      Ja se kolmas.

      Tuttavani talossa tavarat liikkuivat, kuvat kääntyilivät ja muuta merkillistä. Tämän todisti useampikin henkilö. Tapahtumat kuulemma loppuivat kuin seinään, jo edesmenneen henkilön täyttäessä pyöreät lukemat.

      En noita paikkoja sen tarkemmin rupea tässä kertomaan, kun yksityisasunnostakin kyse.

      • Aaveiden kaveri

        Jonkun matkan päässä kauhavalta (jätän paikkakunnan mainitsematta) rintamamiestalossa, joka on toiminut ennen myös kauppana, kummittelee. Mutta hyvin voidaan asua, eikä meitä pelota, henget antaa meidän olla rauhassa ja me niiden. Joskus yöllä/alkuyöstä kuuluu yläkerrasta kolinaa ja askelten ääniä, olen myös kuullut musiikkia, epäselvää puhetta ja nähnyt palvelustytön ja jonkun mummo hahmon. Sitten kerranpa oli myös ulko ovi auennut vaikka ovi oli lukossa! Ihan kiinnostuksesta voisi joskus kutsua meedion tänne tutkimaan ja selventämään asiat. Mitähän sellainen mahtaa maksaa, onko kellää tietoa?


    • kummita niinku

      turussa melko lähellä keskustaa on vanha kerrostalo, jossa meidän jotkut tutut asuivat. ne muutti kuitenkin pois, kun ei kestänyt enää asua siellä. tavaroita putoili mm. kattolamppu, ja makkarin läpi käveli melkein joka yö joku epämääräinen hahmo. jotain muutakin siellä taisi olla, jotain huutoa yms. mutta en muista :-D nykyään mielestäni siinä huoneistossa ei asu enää ketään, sillä kaverini joka asuu samassa talossa kertoi, että kaikki jotka sinne ovat muuttaneet, on lähteneet aika äkkiä.

      • kunhan aattelin...

        Missäpäin "lähellä keskustaa"? Olen itse juuri muuttanut keskustan liepeille ja minä sekä kissani joka tuijottelee tiettyyn kohtaan huonetta olemme aistivinamme asunnossa jotain. Tähän asti ei kyllä ainakaan mitään vihamielistä/pahaa.


      • Vilja....

        Kaverini kertoi hänen isosiskonsa asuneen keskustassa juuri tuonkaltaisessa asunnossa. Yöllä hän oli herännyt aivan kuin joku olisi astellut vaatekaapista ulos. Kännykkä lakkasi toimimasta kun hän yritti soittaa apua. Hän meni rappukäytävään ja palatessaan kaapinovi oli takaisin kiinni ja kännykkä toimi normaalisti. Muutti heti sen jälkeen pois.


    • ehehehehee

      No vaasalandias ainaki :P

    • Dante's hell

      Eli kertokaas turun suunnalle muuttaneelle missä täällä päin olisi "kummitustaloja" tai muita vastaavia paikkoja...rituaalipaikkoja tai jotain. matkaa turusta saa olla n.100km
      [email protected]

    • 34v viitasarelta

      En tiedä tiedätkö missä on sumiainen? Jumalan selän takana keskellä korpea kummiskin(n.60km jyväskylästä) on vanha päiväkoti(nimeä en mainitse) jossa perimä tiedon mukaan kummittelee päiväkodin rantaan hukkunut pikku lapsi ja sumiaisten seurakunnan joku kirkkoherra yms. sillä kyseinen päiväkoti on vanha pappila. Isäni on asunut sumiaisissa ja kertonut että talossa on ovet avautuneet ja sulkeutuneet itsestän ja vaikka valot on illalla sammutettu niin silti yläkerran ikkunoihin syttyy valot ja ikkunoista on nähty hämärät kasvot. nykyään talossa asuu perhe ja kuulemani mukaan hekin oat nähneet peileistä hahmoja yms.

      • didi cd

        Hei, mikä päiväkoti on kyseessä? Itse asun Jyväskylän rajaseuduilla, ja milloin tahansa voisin käydä katsomassa tuota paikkaa... Ja kiinnostunut olen menemään sinne.


      • Agrono
        didi cd kirjoitti:

        Hei, mikä päiväkoti on kyseessä? Itse asun Jyväskylän rajaseuduilla, ja milloin tahansa voisin käydä katsomassa tuota paikkaa... Ja kiinnostunut olen menemään sinne.

        Kyllä tähän nyt taas tarvittaisiin skeptikon tomera ilkkuminen, että ei kummituksia olekaan, eikä kummitustaloja ensinkään ja ainakaan skeptikko ei lähde niitä katsomaan ja jos lähtee ja palaa sieltä niin, että silmissä on outo loiste ja ektoplasmaa valuu korvista, niin sille on kaikelle ihan luonnollinen selitys. Niin onkin! Se, että putosi jo nuorena Stalinin pataan. Ja kielloista huolimatta on tullut sen jälkeenkin otettua taikajuomaa (aika tavalla).

        Tämä näin välihuomautuksena, että päästään taas jatkamaan keskustelua, asianmukaisessa järjestyksessä.


    • kelnuji

      röykässä.
      talo jota ei vielä purettu, ja jota en suosittele...

      • e6363ee

        itselläni on tällä hetkellä tutkinnan alla muiden muassa eräs varsin mielenkiintoinen talo Kaavilla.käykääpä katsomassa sieltä ottamiani kuvia osoitteesta www.ksk.kuvat.fi


      • Huuhaa Heikki
        e6363ee kirjoitti:

        itselläni on tällä hetkellä tutkinnan alla muiden muassa eräs varsin mielenkiintoinen talo Kaavilla.käykääpä katsomassa sieltä ottamiani kuvia osoitteesta www.ksk.kuvat.fi

        e6363ee. Näyttäisi olevan hyvin mahdollisesti "kummitustalo". Kummitustalon tunnistaa ikkunoista... Ne näyttää jotenki mustemmilta kuin tavallisesti...


      • e6363ee
        Huuhaa Heikki kirjoitti:

        e6363ee. Näyttäisi olevan hyvin mahdollisesti "kummitustalo". Kummitustalon tunnistaa ikkunoista... Ne näyttää jotenki mustemmilta kuin tavallisesti...

        joo. niinhän se onkin. ja sitten pahemman kerran. ne kuvat kannattaa tosiaan siirtää kunnolliseen kuvaohjelmaan jolla pääsee tarpeeksi lähelle.mulla on näitä paikkoja tiedossa montakin. tällä hetkellä tutkin pääasiassa kahta niistä.on myös olemassa paikkoja joita en varsinaisesti tutki mutta käyn ainoastaan puhdistamassa ja rauhoittamassa liian vilkasta ilmapiiriä. henkimaailmaan siirtyneitä ihmisiähän on lähes joka paikassa. heitä jututtamalla saa toisinaan hyvinkin tärkeää tietoa tutkittavan paikan historiasta ja menneistä tapahtumista. joskus he neuvovat ja auttavat ihan arkisissa askareissa. pitävät huolta. mutta on myös paljon sellaisia henkiä joista on syytä pysytellä niin kaukana kuin suinkin!!!


      • totta,totta.
        e6363ee kirjoitti:

        joo. niinhän se onkin. ja sitten pahemman kerran. ne kuvat kannattaa tosiaan siirtää kunnolliseen kuvaohjelmaan jolla pääsee tarpeeksi lähelle.mulla on näitä paikkoja tiedossa montakin. tällä hetkellä tutkin pääasiassa kahta niistä.on myös olemassa paikkoja joita en varsinaisesti tutki mutta käyn ainoastaan puhdistamassa ja rauhoittamassa liian vilkasta ilmapiiriä. henkimaailmaan siirtyneitä ihmisiähän on lähes joka paikassa. heitä jututtamalla saa toisinaan hyvinkin tärkeää tietoa tutkittavan paikan historiasta ja menneistä tapahtumista. joskus he neuvovat ja auttavat ihan arkisissa askareissa. pitävät huolta. mutta on myös paljon sellaisia henkiä joista on syytä pysytellä niin kaukana kuin suinkin!!!

        ovat ennen eläneitä ihmisiä, ja tietävät kyllä että heitä säälitään kun eivät enää voi elää maan päällä ja kokea samaa onnea kuin me.
        Siksi ne ovat usein vihaisia ja agressiivisia ja koputtelevat ja niiden maine on se että tulevat vain vilauksella.
        Ne on katkeria siitä että ne on unohdettu.


      • Huomasin samoja
        e6363ee kirjoitti:

        itselläni on tällä hetkellä tutkinnan alla muiden muassa eräs varsin mielenkiintoinen talo Kaavilla.käykääpä katsomassa sieltä ottamiani kuvia osoitteesta www.ksk.kuvat.fi

        Hei! Nyt on kuvassa sellaista matskua, että haluaisin analysoida tarkemmin ja saan tähän vielä kokeneemman asiantuntijan apua lisäksi.

        Laitatko osoitteesi ja mielellään juttua aiheesta, tästä tosiaan riittää mielin määrin.

        Jos muillakin on jotain outoa tai poikkeavaaa ilmestynyt kuviin, laittakaa tulemaaan tarinan kera, tutkin ihan ilmaiseksi puhtaasta tiedon janosta.

        [email protected]


      • röykänsairaala

        Vanha kommentti, mutta missä tämä kyseinen talo sijaitsee?


    • aviemore

      Kokkola: Teatteritalo. Lähistöllä 1700-luvun ruttokalmisto. Libeckin sairaala, jälkimmäisessä joku kulkee sairaalan käytävillä, kun potilas lähestyy kuolemaa. Henkilökunta puhuu kuoleman enkelistä. Ehkäpä se sitten on vanha Libeck itse, joka perusti sinne ensimmäisen sairaalan?
      Oulu: Lassintalo. Askelia. Itse todistin kuinka ovesta oli revitty, raadeltu rikki koristekranssi. Tuirankartano, hälytys soi iltaisin päivähoivan huoneissa, vaikka osasto suljettuna, alapuolella vainajainhuone. Kuusiluodon yläaste ja koulu, askeleet seuraavat ja joku tarkkailee, ovet avautuvat ja esineet sinkoilevat...

      • e6363ee

        Iisalmi, Runnin kylpylän vanha kartano.hahmoja liikuskelee ynpäriinsä ja siirtelee tavaroita ja muuttelee kattauksia.alakerran käytävässä tuoksuu pari kertaa päivässä sikari. erään nojatuolin päällä voi nähdä savunkin leijailemassa vaikkei käytävössä olisi ketään.


      • makes69
        e6363ee kirjoitti:

        Iisalmi, Runnin kylpylän vanha kartano.hahmoja liikuskelee ynpäriinsä ja siirtelee tavaroita ja muuttelee kattauksia.alakerran käytävässä tuoksuu pari kertaa päivässä sikari. erään nojatuolin päällä voi nähdä savunkin leijailemassa vaikkei käytävössä olisi ketään.

        Joensuussa asuin 80 -luvulla Jääkärinkatu 15 yläkerrassa, näin unen jossa saksalainen sotilas hirtti itsensä huoneessa olevaan kattoon jossa oli koukku, siinä oli silloin myöhemmin 80-luvulla joku leuanvetokapula. Mummoni sisko oli asunut viereisessä talossa sota-aikana ja sanoi että Penttilässä kyseisessä kaupunginosassa kyseisellä kadulla oli sakasalaisia sotilaita sota-aikaan paljonkin parakeissa ja jotkut ylemmät upseerit ihan taloissa ja että hän muistaa jonkun saksalaisen itsensä hirttäneen sinne johonkin taloon varmuutta vaan ei ollut että mihin niistä, tarina tuli esille kun kerroin omituisesta ja todellisesta unesta ja kyselin että kuka siinä asui sota-aikana.. Uni oli kuitenkin todentuntuinen eipä paljon nukuttanut muutamaan yöhön kun kelasin siinä katossa roikkuvaa tankoa ja niitä vanhoja koukkuja. Sitten Kettuvaaran kappelissa (Karsikko Joensuu)kuulemma kummittelee, vanha ruumishuone nykyinen puutarha vaja. Joensuussa Penttilän vanha yleissauna on kummittelun kohteena jo 70-luvun lopulla suljettu talo kuulemma päästelee saunomisen ääniä iltamyöhään iloisia kuitenkin ei pahanilkisiä sijainti Penttilässä Joenrannassa alkaa olla purkukunnossa SUOJELKAA SE! Sitten on se valopallo tuossa Onttolan-Jaamankankaan välissä joka lentelee siitä en tiedä enempää mutta näin sen itse ja se oli outoa siitä oli jollain foorumilla juttua että mikä se mahtaa olla itse ajattelen sen olevan armeijan juttuja koska varuskunta ja iso muuntajasähkölaitos on siinä lähellä, tosin siinä on pieni vanha hautausmaakin. Joensuun Teatteri on pomminvarma paikka jossa Hilppa niminen kummitus on näyttäytynyt vaikka millä tyylillä tarinaa löytyy netistä.Tossa linkki:http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Kägi/hilppa__teatterin_kummitus_3432495.html Ai joo ja vanhassa sotilaspäämajassa Niittylahdenopistolla kummittelee liikuntasalissa siellä ei voi yöpyä koska askeleet ja kolina häiritsee kaikkia yöpyjiä. Penttilän saha on historiallisia paikkoja perustaja patruunan koti on yhä kuosissaan Kustaa Cedenbergin Penttilän Hovi vuodelta 1890 on kummituspaikka. Missä historiaa siellä kummituksia.


      • hyi...
        makes69 kirjoitti:

        Joensuussa asuin 80 -luvulla Jääkärinkatu 15 yläkerrassa, näin unen jossa saksalainen sotilas hirtti itsensä huoneessa olevaan kattoon jossa oli koukku, siinä oli silloin myöhemmin 80-luvulla joku leuanvetokapula. Mummoni sisko oli asunut viereisessä talossa sota-aikana ja sanoi että Penttilässä kyseisessä kaupunginosassa kyseisellä kadulla oli sakasalaisia sotilaita sota-aikaan paljonkin parakeissa ja jotkut ylemmät upseerit ihan taloissa ja että hän muistaa jonkun saksalaisen itsensä hirttäneen sinne johonkin taloon varmuutta vaan ei ollut että mihin niistä, tarina tuli esille kun kerroin omituisesta ja todellisesta unesta ja kyselin että kuka siinä asui sota-aikana.. Uni oli kuitenkin todentuntuinen eipä paljon nukuttanut muutamaan yöhön kun kelasin siinä katossa roikkuvaa tankoa ja niitä vanhoja koukkuja. Sitten Kettuvaaran kappelissa (Karsikko Joensuu)kuulemma kummittelee, vanha ruumishuone nykyinen puutarha vaja. Joensuussa Penttilän vanha yleissauna on kummittelun kohteena jo 70-luvun lopulla suljettu talo kuulemma päästelee saunomisen ääniä iltamyöhään iloisia kuitenkin ei pahanilkisiä sijainti Penttilässä Joenrannassa alkaa olla purkukunnossa SUOJELKAA SE! Sitten on se valopallo tuossa Onttolan-Jaamankankaan välissä joka lentelee siitä en tiedä enempää mutta näin sen itse ja se oli outoa siitä oli jollain foorumilla juttua että mikä se mahtaa olla itse ajattelen sen olevan armeijan juttuja koska varuskunta ja iso muuntajasähkölaitos on siinä lähellä, tosin siinä on pieni vanha hautausmaakin. Joensuun Teatteri on pomminvarma paikka jossa Hilppa niminen kummitus on näyttäytynyt vaikka millä tyylillä tarinaa löytyy netistä.Tossa linkki:http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Kägi/hilppa__teatterin_kummitus_3432495.html Ai joo ja vanhassa sotilaspäämajassa Niittylahdenopistolla kummittelee liikuntasalissa siellä ei voi yöpyä koska askeleet ja kolina häiritsee kaikkia yöpyjiä. Penttilän saha on historiallisia paikkoja perustaja patruunan koti on yhä kuosissaan Kustaa Cedenbergin Penttilän Hovi vuodelta 1890 on kummituspaikka. Missä historiaa siellä kummituksia.

        Asuttiin muutama vuosi sitten vaimon kanssa raahessa eräässä kerrostalo kämpässä ja sielä tapahtu kaikenlaista kummaa päivin ja öin. Keittiössä kaappien ovet paukahteli itsestään todella kovasti vähän väliä ja kaikkein pahin oli "siivouskomeron ovi". Meillä on tuommonen täysin musta kolli kissa ja se sai ihme kohtauksia siinä asunnossa, saattoi keskellä yötä alkaa sähiseen ja mouruaan karvat pystyssä todella isoon ääneen et siinä meinas jo ihan paniikki yöllä tulla ku se meteli alkoi ja joskus tuota tapahtu myös päivisin Kaikista pahinta oli se että kissa katsoi aina tiettyyn pisteeseen ikäänkuin seurasi katseellaan jotain tiettyä. Monesti myös keittiön ovet paukahti kun itse istui pöydässä niin sivusilmällä näki että kaapin ovi aukes ja sitten paukahti kiinni. Sittemmin kun muutettiin pois siitä niin kuultiin jostain että siinä talossa olisi mies tappanut vaimonsa ja tunkenut siivouskomeroon joskus 70-80 luvulla ja emme olleet maininneet asiasta ikinä kenellekkään tiedä sitten pitääkö paikkaansa kun en ole asiasta mitään tietoa löytänyt..


    • että semmosta

      Täällä ruotsissa on yksi kaupunki, ja yksi kaupunkin osa missä on kerrostaloja. 3 kerroksisia, noin 20 taloa. Ja joka ikisessä huoneistossa kummittelee. Uskokaa tai älkää, mutta totta on. Ja jos menet asunto yhtiöön puhumaan asiasta, nauravat sinut ulos. Poikani asui perheineen pienten lasten kansa yhdessä niissä taloissa. Aina kun mies oli pois kotoa, kummituinen tuli ja puristi naista kurkusta, päivälläkin. Ja kolme vuotiasta poikaa piti ilmassa, että jalat eivät koskettaneet lattiaa. Ja sitä tapahtui monta kuukautta. ennen kuin nainen ilmoitti asiasta. Teki muuten kammariin tulipalon lattialle. Eräänä yönä tuli hätäinen puhelin soitto, avatkaa ulko ovi, eikä mitään selitystä puhelimessa, sieltä tuli hätääntynyt perhe kolmen pienen lapsen kansa. yksi lapsi oli sokissa. Minulla oli ylimääräinen noin kolmen kymmen neliön yksiö missä viisi henkeä asui monta kuukautta. Eikä he hakenneet mitään tavaroita asunnostaan. Oma epäilys on, että talot on rakennettu keski aikaisen hautausmaan päälle, eli vanhemmankin. Mutta minun kaksi muuta poikaa asuu samoissa taloissa, ja kyllä he ovat nähneet, kun musta olento menee eteisen seinän läpi rappu käytävään.

    • Siiri123

      Pykyn kämppä Sievissä. Sieltä kuulema yöpyjät on joutun lähtemään kesken pois.

      • elzu8

        Leppävaaran kartanossa Espoossa sanotaan kummittelevan. Siellä voi kuulla kuinka ullakolla kävelee joku. Ja minulle kerrottiin että joskus oli ullakolla ollut joku työmies lattiaa hiomassa ja hän oli yhtäkkiä tuntenut kuinka joku tuijottaa hänen työskentelyään. Mies oli kääntynyt mutta mitään/ketään ei näkynyt. Sama tunne toistui useasti mutta ketään ei koskaan näkynyt... Olen siis vain kuullut tuosta tapauksesta mutta en ole itse käynyt Leppävaaran kartanossa.


      • 1 kilo
        elzu8 kirjoitti:

        Leppävaaran kartanossa Espoossa sanotaan kummittelevan. Siellä voi kuulla kuinka ullakolla kävelee joku. Ja minulle kerrottiin että joskus oli ullakolla ollut joku työmies lattiaa hiomassa ja hän oli yhtäkkiä tuntenut kuinka joku tuijottaa hänen työskentelyään. Mies oli kääntynyt mutta mitään/ketään ei näkynyt. Sama tunne toistui useasti mutta ketään ei koskaan näkynyt... Olen siis vain kuullut tuosta tapauksesta mutta en ole itse käynyt Leppävaaran kartanossa.

        Onks siinä Lepuskissa muita mestoja lähellä? Onhan toi Kilokin aika vanha paikka,olisiko siel mitään?


      • Atte Ateisti
        elzu8 kirjoitti:

        Leppävaaran kartanossa Espoossa sanotaan kummittelevan. Siellä voi kuulla kuinka ullakolla kävelee joku. Ja minulle kerrottiin että joskus oli ullakolla ollut joku työmies lattiaa hiomassa ja hän oli yhtäkkiä tuntenut kuinka joku tuijottaa hänen työskentelyään. Mies oli kääntynyt mutta mitään/ketään ei näkynyt. Sama tunne toistui useasti mutta ketään ei koskaan näkynyt... Olen siis vain kuullut tuosta tapauksesta mutta en ole itse käynyt Leppävaaran kartanossa.

        No voi saatana....

        Tämä vika näissä teinipalstoissa on: tavallisimmatkin asiat vääntyvät tunnistamattomiksi eikä alkeellisimmatkaan perustiedot pidä paikkaansa.

        Leppävaaran kartano on ERI PAIKKA kuin mainitsemasi tarinan paikka. Tuo kertomasi juttu liittyy ALBERGAN kartanoon, joka on Leppävaaran rautatieasemasta ja Sellon kauppakeskuksesta etelään.

        Leppävaaran kartanokin on olemassa, mutta toisella suunnalla:

        http://www.cafelatte.fi/pages.php?page=yhteystiedot


    • matsen83

      luin tässä läpi kaikki viestit ja huomasin että täällä ainakin kiinnostusta löytyy paranormaalisiin ilmiöihin ja että kiinnostavia paikkoja näköjään löytyy ympäri suomea. Olen itse mukana dokumentoimassa yhtä sarjaa nimeltään Chasing the dead. 4 jaksoa ollaan tällä hetkellä kuvattu, yks on valmis ja löytyy dvd:nä, ne muut kolme editoidaan parhaillaan. Sarja on ruotsiksi, ja tekstitys englanniksi, mutta jos suomen kansa on silti kiinnostunut ja haluaa tietää lisää meistä, käykää facebookin sivulle kattoo: http://www.facebook.com/pages/Chasing-The-Dead/124299234314 tai youtube sivulle http://www.youtube.com/user/chasingthedead#p/a/u/2/Um1GOPb93rA sieltä löytyy infoa ja videomatskuu.
      Ja jos joku haluu omistaa ikioman dvd:n ekasta jaksosta RASEBORG CASTLE, niin ottakaa yhteyttä niin saa lisää tietoja. ja facebookin sivulta ja youtubin sivulta löytyy esimakuu siitä jaksosta
      tässä olis mun sähköposti osoite niin sa ottaa yhteyttä jos on jotain kysyttävää tai muuten vaan haluu sanoa jotain kiinnostavaa. [email protected]

    • hannahalm

      asun lahdessa luhtitalossa ahtialassa.
      tiedän äitini kertomana että talomme paikalla on aikanaan sijainnut kesäsiirtola ja suuri maatila.edelleen on pitkin asuinalueemme metsää havaittavissa vanha kivimuuri joka on ympäröinyt tilaa.meillä kotona on kerran kummitellut .minä,äitini ja kaksi tytärtäni olimme kauhusta jäykkänä.
      muutama vuosi sitten olimme yläkerrassamme kyseisten henkilöiden kanssa lastenhuoneessa.mieheni oli viereisessä huoneessa katsomassa tv:tä.yllättäen kaksi koiraamme nosti kauhean rähinän alakerrassa.aivan kun joku olisi ollut ovella.emme sen liiemmin alkuun kiinnitäneet siihen mitään huomiota koska ovikello ei soinut.pienen hetken kuluttua haukunnasta alkoi meidän puu portaat ryskäämään aivan kun joku olisi kiukus tullut ylös päin.otin peloissani sählymailan kouraan ja äitini ja tyttäreni istuivat valkoisina sängyllä.minä oviaukossa huoneen puolella maila tanassa että nyt sieltä tulee joku hullu meidät lahtaamaan.ääni kesti sen hetken kun päätyi ylätasanteelle.en uskaltanut alkuun mennä edes lähemmäs kun olin varma että joku seisoo portaiden yläpäässä.tyttäreni meni kurkkaamaan oviaukosta ja äkkiä peruutti takaisin ja pelästyen.tyttö oli nähnyt tumman varjon lehahtavan portaikkoon.pelko kun laantui uskalsin mennä katsomaan eikä missään ollut mitään.mieheni oli edelleen makuuhuoneessa ja katsoi telkkaa tietämättä tapahtuneesta.kokemus oli karmaiseva.
      joksus on ollut tunne että joku ylimääräinen on asunnossa niinpä olen ääneen toistellut että "ei teitä tänne kaivata.menkää pois"en tiedä onko tehonnut mutta mitään noin karmeaa ei ole sen jälken tapahtunut.

      kummitelu alkoi kun tien toiselle puolen rakennettiin uudet rivitalot jossa äitini asuu.äitini asunnossa onkin ollut kummia valoilmiöitä,puhetta,askelia,ryskettä ja tumma hahmo.metsässä liikkui outo usva kerran jonka näimme yhtä aikaa äitini kanssa.
      nyt tällä hetkelllä on ollut rauhallista.

      • Sattuhan sitä..

        Pakko tähän todeta että ainoa mitä en ole kokenut on henkilökohtaisesti näkyvä henki, aistinut olen sen pihapiirissä ja sen sisään tulon, ei voinut olla huomaamatta kun tv:t/mankat sekosi, sytkärit leneteli voimalla lattiaan keskeltä pöytää, se kylmyys joka kiipesi jalkoja myöten, kameran uudet patterit meni tyhjäksi ja ulkona aistin sen kun se meni lävitseni, sellainen järjetön sähköinen tunne navetan kulmalla, kuten olin näkynä siinä tapahtuneen nähnyt aiemmin ennen kuin tiesin paikkaa, siinä tapahtui myöhemmin muutakin. Tuon hahmon näki 3 kertaa ystäväni, joka menehtyi kun tuolta reissulta vein hänet kotiin, minä aistin sen muuten en nähnyt.

        Mutta nuo valot, nekin on nyt koettu, pari kuukautta sitten kaveri sanoi että vaatekomerossa ( vanhassa )kolisee, halusin käydä katsomassa paikkaa mutten odottanut mitään koska olin jo ajatellut kokevani kaiken ja hahmoa tuskin näkisin kun en ole tähänkään asti nähnyt, enkä tiedä kestäisikö pää nähnä vaikka kaiken muun olen kokenutk mitä täällä on kirjoitettu.

        Tuossa vaatekomerossa näin sitten puhelimenkameran kautta valoilmiön joka peitti koko näytön mennessään, se oli ensimmäinen kun nostin kameran sitä kohden että otan kuvan komerosta, tuo iso tuli kerran ja sen jälkeen se pieneni ja se vilahteli kaikkialla siinä komerossa, keskellä päivää, pyysin miehenikin katsomaan.

        Nyt ollen nähnyt ne tietoisesti, aikaisemmin olin nähnyt hieman erilaisen kun kuvasin takapihalla lintuja ja kamera oli jalustassa, siitä näytössä meni ensin oikeaan sellainen punpulipallon( mutta läpinäkyvä)näköinen vaakasuoraan, nostin katseen muttei mitään, aloin taas odottamaan lintuja niin se pallo tuli oikealta vasempaan, samaa vauhtia ja samalla korkeudella, mikä lie oli mutta siitä alkoi elämäni villein syksy jonka aikana jouduin kokemaan kaiken paitsi sitä hirveintä mitä en kestäisi, näkyvää hahmoa.

        Sain tuon hirveyden jälkeen kokea myöskin vesipallon merkeissä Jumalan läsnäolon, se oli päätös tarina tuolle kauhealle aikajaksolle jolle oli kyllä selityskin kaikelle. Unet, näyt...kaikki kävi toteet.

        Voi kun olisi joku jolle puhua, kirjoittaminen oln hirvittävän työlästä tuoda asiaa esiin, tapahtui niin paljon, niin laidasta laitaan, koko syksy oli kuin se olisi käsikirjoitettu etukäteen..ja varmasti olikin...sekin kun katsoin sielunisilmin kuoleman tullessa, unessa kuitenkin Jumalan vastaan saapuessa.

        Tiedän ettei tällaiseen usko kukaan, itse uskon koska olen läpi elämäni kokenut asioita ja tuo syksy oli niin voimaksta aikaa etten olisi uskonut.

        Liika on liikaa näissäkin, ainakin minulle, jos jotain vielä järkyttävämpää tapahtuu en tiedä kestääkö pää enää, pelkäisin lapseni puolesta, olen liian herkkä tunteinen muutenkin.


      • hollolalainen
        Sattuhan sitä.. kirjoitti:

        Pakko tähän todeta että ainoa mitä en ole kokenut on henkilökohtaisesti näkyvä henki, aistinut olen sen pihapiirissä ja sen sisään tulon, ei voinut olla huomaamatta kun tv:t/mankat sekosi, sytkärit leneteli voimalla lattiaan keskeltä pöytää, se kylmyys joka kiipesi jalkoja myöten, kameran uudet patterit meni tyhjäksi ja ulkona aistin sen kun se meni lävitseni, sellainen järjetön sähköinen tunne navetan kulmalla, kuten olin näkynä siinä tapahtuneen nähnyt aiemmin ennen kuin tiesin paikkaa, siinä tapahtui myöhemmin muutakin. Tuon hahmon näki 3 kertaa ystäväni, joka menehtyi kun tuolta reissulta vein hänet kotiin, minä aistin sen muuten en nähnyt.

        Mutta nuo valot, nekin on nyt koettu, pari kuukautta sitten kaveri sanoi että vaatekomerossa ( vanhassa )kolisee, halusin käydä katsomassa paikkaa mutten odottanut mitään koska olin jo ajatellut kokevani kaiken ja hahmoa tuskin näkisin kun en ole tähänkään asti nähnyt, enkä tiedä kestäisikö pää nähnä vaikka kaiken muun olen kokenutk mitä täällä on kirjoitettu.

        Tuossa vaatekomerossa näin sitten puhelimenkameran kautta valoilmiön joka peitti koko näytön mennessään, se oli ensimmäinen kun nostin kameran sitä kohden että otan kuvan komerosta, tuo iso tuli kerran ja sen jälkeen se pieneni ja se vilahteli kaikkialla siinä komerossa, keskellä päivää, pyysin miehenikin katsomaan.

        Nyt ollen nähnyt ne tietoisesti, aikaisemmin olin nähnyt hieman erilaisen kun kuvasin takapihalla lintuja ja kamera oli jalustassa, siitä näytössä meni ensin oikeaan sellainen punpulipallon( mutta läpinäkyvä)näköinen vaakasuoraan, nostin katseen muttei mitään, aloin taas odottamaan lintuja niin se pallo tuli oikealta vasempaan, samaa vauhtia ja samalla korkeudella, mikä lie oli mutta siitä alkoi elämäni villein syksy jonka aikana jouduin kokemaan kaiken paitsi sitä hirveintä mitä en kestäisi, näkyvää hahmoa.

        Sain tuon hirveyden jälkeen kokea myöskin vesipallon merkeissä Jumalan läsnäolon, se oli päätös tarina tuolle kauhealle aikajaksolle jolle oli kyllä selityskin kaikelle. Unet, näyt...kaikki kävi toteet.

        Voi kun olisi joku jolle puhua, kirjoittaminen oln hirvittävän työlästä tuoda asiaa esiin, tapahtui niin paljon, niin laidasta laitaan, koko syksy oli kuin se olisi käsikirjoitettu etukäteen..ja varmasti olikin...sekin kun katsoin sielunisilmin kuoleman tullessa, unessa kuitenkin Jumalan vastaan saapuessa.

        Tiedän ettei tällaiseen usko kukaan, itse uskon koska olen läpi elämäni kokenut asioita ja tuo syksy oli niin voimaksta aikaa etten olisi uskonut.

        Liika on liikaa näissäkin, ainakin minulle, jos jotain vielä järkyttävämpää tapahtuu en tiedä kestääkö pää enää, pelkäisin lapseni puolesta, olen liian herkkä tunteinen muutenkin.

        mä voisin keskustella mutta taitaa olla niin paljon aikaa tästä kirjoituksestasi, että olet ehkä löytänyt jo keskustelukumppanin, mutta jos et ole löytänyt niin vastaa tähän kirjoitukseen


    • Pöpöliini

      Maakasperä nimisessä metsässä on kai joku talo johon liittyy yks youtubessa näkemäni video.
      Sen videon nimessä oli toi Maakasperä.
      Talossa ja metsässä on kai tapahtunu jotain kamalaa joskus kauan sitte.

    • Paikallinen seikkail

      Jos kirjoittaa googleen hakusanaksi: Maakasperän legenda.
      Niin sieltä löytyy videoleike jossa mainittu talon raunio voi olla etsimäsi paikka.
      Paikasta liikkuu hurjia juttuja niin kylillä kuin keskustelupalstoillakin.
      Aluetta dominoivat karhut estävät heikkohermoisimpien tutkimusretkiä metsään jossa rauniot ovat.
      Videon mukaan karhujen suuri esiintymistiheys kyseisellä alueella liittyy juuri tuohon taloon ja sen tapahtumiin.

    • muimaumiu
    • it's me

      en osaa sanoa osoitetta enkä kadun nimeä enkä kaupunginosaa tai mitään tarkalleen kun en siellä asu, mutta tampereella aika lähellä sitä haulitornia on sellainen puinen talo (se on vähän korkeammalla kohdalla) jonka ulkoseinät on sotkettu spraymaalilla ja ikkunat rikottu. se on ollut tyhjillään niin kauan kun muistan. tietäisiköhän joku mitä siellä on mahdollisesti tapahtunut, tai miksi se on tyhjillään? tai tietäisikö joku sen osoitetta?

    • jackblackseed

      täällä iitissä on yksi tai aika useita autiotaloja. yhdessä oli huume piikkejä lattia täynnä ja verta oli pitkin seiniä! (purettu). täällä on monta autotaloa tiedän 3 autiotaloa iittissä. missään ei ole tapahtunut mitään paitsi yhdessä. ovet ovat siinä muna lukolla ja oven omalla lukolla kiinni mutta ku pistät ikkunan kautta pään sisään kuulet radion ääntä kävelyä töminää! joskus jopa posliini lautasten ja mukien kilinää! tämä kyseinen autiotalo on rauta tien varrella! jos löydät rautatien kävele sitä suoraan kunnes löydät ison 2 kerroksisen autiotalon! Iitti on nastolan ja kouvolan välissä!

      • jackblackseed

        lisää tähän jos tiedät missä Mankalan on (Iitin rajalla) niin varmaankin tiedät missä tapolan silta on! mene sen päälle ja ala kulkea vasenpaan rautatietä pitkin! löydät helposti sen!


    • RescA

      Kuuleman mukaan Hangossa Tvärminnessä olisi ns."kummitustalo" Kotkanpesäksi kutsutaan, talo on hylätty ja sinne pääsee mahd.sisälle! Aika pahoja juttuja joskus aikoinaan siellä sattunu!

    • hallonlakrits

      Olen lukenut, että Turun ruotsalaisessa teatterissa kummittelee.

    • Wiltzzu

      Turussa vanhoja autiotaloja on ainakin koroisten ristin läheisyydessä Halisiin päin mentäessä. Myös hirvensalossa, heinännokan leirikeskuksessa on yksi Rickhardsonin kartano. Yritimme kavereiden kanssa päästä sisälle. Koputimme oveen 666, ja yhtäkkiä kuului kauhea krätsähdys, muuten ei narissut missään. Talo on ollut aika hieno. Pihalla oleva pieni tekolampi (betonipohjainen) on aika pelottava, rupesi mielikuvitus heti laukkamaan, että mitäköhän siellä pohjassa onkaan. Otin maahan tippuneen ovesta irronneen vanhan lukon koristeeksi ;) olen kuullut että uittamolla päin olisi joku kummitustalo. Sitten vielä yksi autiotalo: räntämäessä tampereentien prismasta katsoen juuri sen vastapäätä olevan korjaamon vasemmalla puolella alkaa hiekkatie. Kun sitä menee vähän matkaa etenpäin, on oikealla valkoinen, ei ohitsekatsoen ihan tyydyttäväkuntoisen näköinen, valkoinen rintamamiestalo. Talon piha on melko villiintynyt, pihalla on pari omenapuuta ja pihalla on vaja. Epäilen, että talossa asuu pummeja tai huumetyyppejä sillä aulassa oli kaljatölkkejä ja joitain vilttejä.Eli jos sinne aijoit mennä, suosittelen, että kaikella varauksella. Pääovi sijaitsee talon takana ja se on rikottu auki. En nyt tiedä että onko se mikään varsinainen kummitustalo mutta autio kuitenkin. Kyllähän Turusta autiotaloja löytyy. Varsinkin koroisista.

      • Turkulainen utelias

        Moro! Tiedätkö enemmän tuosta Uittamon paikasta? Asun tässä lähellä ja ei ole osunut näkyviin autiota taloa,jossa kummittelisi? Voisikohan olla Pavioljonkin lähellä?


      • Atte Ateisti

        Tuo Koroisten talo on nyt (joulukuu 2011) tuhoutunut tulipalossa.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tulipalo-roihusi-muinaismuistoalueella-turussa---arvokas-talo-tuhoutui/art-1288434194167.html


        Ehdin siitä muutaman kerran ohi mennä, kesäkahvilaa en ehtinyt kokeilla.

        Kovasti heikkoon kuntoon talo oli päässyt, korjauskelvottomaksi sen totesin. Laitapuolen kulkijoita siellä sitten oli majaillutkin, ja näiden aikaansaanosta se palokin kai oli.

        Sen sjaan mitään kummitteluun viittaavaa en ole tuosta talosta kuullut.

        Jännää, ettei Turun kaupunkirakentaminen oli juuri edennyt tuolle Maarian kirkon ja Koroisten niemen väliselle alueelle?


      • Vilja ..
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Tuo Koroisten talo on nyt (joulukuu 2011) tuhoutunut tulipalossa.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tulipalo-roihusi-muinaismuistoalueella-turussa---arvokas-talo-tuhoutui/art-1288434194167.html


        Ehdin siitä muutaman kerran ohi mennä, kesäkahvilaa en ehtinyt kokeilla.

        Kovasti heikkoon kuntoon talo oli päässyt, korjauskelvottomaksi sen totesin. Laitapuolen kulkijoita siellä sitten oli majaillutkin, ja näiden aikaansaanosta se palokin kai oli.

        Sen sjaan mitään kummitteluun viittaavaa en ole tuosta talosta kuullut.

        Jännää, ettei Turun kaupunkirakentaminen oli juuri edennyt tuolle Maarian kirkon ja Koroisten niemen väliselle alueelle?

        Tässä talossa vielä 90-luvun puolivälissä asui keski-ikäinen mies.


      • Atte Ateisti

        "En nyt tiedä että onko se mikään varsinainen kummitustalo mutta autio kuitenkin"

        No voi saatana näitä juttuja....


      • Tiedän...

        No täällä Turun vieressä asustelen. Littoisissa kun asun, tässä ihan lähellä missä asun ni on vanha talo. Se on ihan lähellä littoisten ala-astetta, sippantien varrella. Siinä on ovi lukossa ja tällä hetkellä kaikki ikkunat suojattu puulla. "Autokatos" siinä on pieni, missä pressu edessä ja olen siellä käynytkin. Auto siellä on mutta autossa on kaikki ikkunat säpäleinä. Olen kuullut tarinaa että siellä jotain poika ja äiti on tapettu ja sinne murtauduttu. Kun johonkin ikkunaan katsoi niin näkyi siellä kuollut ihminen. Paikan löytää kun laittaa googlen siihen kartta osaan Littoisten ala-aste, ja alkaa mennä siitä ylämäestä ylös ja oikealle. Sen jälkeen mennään vaan suoraan kunnes tulee alamäki ja heti ylämäki. Ylämäessä on heti vasemmalla punainen ränsistynyt talo. Puita ja pensaita ympärillä on. En talon takaa tiedä onko ikkunoita suojattu. Littoisten ala-aste on edelleen käytössä. Mutta en tiedä kummitteleeko siellä punaisessa talossa.


    • jenskkkkkkuuuu

      Tuosta kauhajoen kummitustalosta, siinä asuu nykyään joku jehovantodistaja, ajelee semmosella kullanvärisellä pienellä autolla, en merkkiä muista. Mutta joo, itekki oon pikkulapsesta kuullu juttuja siitä talosta, että siinä olis jotain hämärää. Ja tutun kaveri asuu siinä naapurissa, ja niilläkin vissiin kuuluu yläkerrasta jotain outoja ääniä. Joku joskus kerto, että joku ihminen olis haudattu sen talon lattialankkujen alle, ja jotkut väittää että siinä maalla on ollu vanha hautausmaa.
      Ja jos joku nyt ei sitä taloa tiedä, niin se on semmonen vihree rapattu talo siinä oikeella puolella tietä, ku keskustasta mennään päntäneelle päin. Oikeesti karmivan näkönen talo, joskus pienenä mentiin sinne pimpottaan ovikelloa (jota ei kyllä köydetty:D) niin tuli vähän outo tunne...

    • CheQueLL

      Torniossa olen kuullut, että kahdessa paikkaa ("varmasti") kummittelee: Ammattiopisto Lappian Mediatalo 1, ennen Seminaarin Sairaala joskus toisen maailmansodan aikoihin. Kuulemma neljännessä kerroksessa tavataan pimeän aikoihin natsisotilas. Lienee kuollut sairaalassa ja jäänyt sen takia Suomeen.
      Toinen paikka on Raatihuoneen vieressä sijaitseva Maataloustoimisto, joka joskus ennen 1950-lukua toimi poliisilaitoksena. Käytävillä kuulemman kuultu suuren henkilön kävelyä ja seinällä oleva hevosenkenkä kääntyy ympäri, jos se käännetään toisinpäin.

      Myös Haaparannalla siinä juna-aseman lähettyvillä on vanha talo, jonka tuttavani aikoi kerran ostaa. Tutkiskeli taloa ja totesi ränsistyneeksi. Talossa kuulemma asustelee venäläisen kaupparatsun kummitus. Vaikka tuttava kiinnostui kummituksesta, ei kuitenkaan ostanut kyseistä taloa.

      Enempää en kummitustaloista tiedä. Onhan nuita tavallisia rötisköitä, joita väitetään kummitustaloiksi, mutta joista ei sen kummempia todisteita ole.

      • nykypäivän aaveet

        Menkää kertoon sille sakulle, että sota on loppu. Aika palata kotiin.

        Haaparannalla kummittelevalle venäläiselle kaupparatsulle vois myös osoittaa idän suuntaa, tai antaa matkalippu Amerikkaan, jonne kaikki karkulaiset perinteisesti ovat pyrkineet. Tältä kaverilta on vuosisadat vieläkin enemmän hukassa. Sanokaa, ettei liikaa pelästy, jos näkee semmoisia kovaa syöksyviä nelipyöräisiä hevosvaunuja ilman hevosia. Jos kummitus suvaitsee kurkistaa, niin ne hevoset juoksee siellä etupellin alla moottorissa.


      • chevy76

        Lappian Mediatalossa ei juuri nyt ollut ainakaan vainajia eikä kummituksia.
        Maataloustoimistosta taas löyti yksi Kummitus ja sen alta yksi vainaja. Kummitus on nyt poistettu ja vainaja kuntoutettu.


    • b
      • scared of ghosts

        Lahdessa Metsä-Hennalassa on todella vanha, murhataloksi kutsuttu talo. Aikanaan surmattu lukemattomia ihmisiä kyseisessä talossa. Netistä löytyy luultavasti lisää tietoa. Itse olen käynyt ulkopuolelta tönöä katsomassa ja todella karmiva paikka!

        Lahdesta hiukan itään, Nastolassa on yksi hylätty todella vanha maalaistalo, jossa ikkunat naulattu umpeen. Ulko-ovi on talossa auki ja yhdestä ikkunasta revitty laudoitus pois. Itselläni ei ollut pokkaa mennä sisälle ulko-ovea pidemmälle. Todella pelottava paikka, varsinkin kun on metsää ympärillä. Ulkorakennuksissa kävin, en kokenut muuta kuin kylmiä väreitä. Kannattaa uskaliaiden vierailla!

        Voi kysyy lisää jos kiinnostaa!


      • Scared of ghosts

        Ja myös Nastolan kirkonkylällä on vanha sota-aikainen parantola, muistaakseni hoidettiin keuhkosairauksia. Ollut autiona tosi monia vuosia, jossain vaiheessa piti alkaa kunnostamaan mut eipä oo remppamiehiä vuosiin näkynyt.. Itse nastolalaisena tiedän muutamia ihmisiä, jotka pimeällä ovat parantolassa vierailleet ja kuulemma creepy paikka, vanhat sängytkin tallella. Kiertää myös huhu, että jollain tietyllä käytävällä näkee kuolleita potilaita vaeltamassa. Hyi. Sydän kurkussa kiiruhdan paikan ohi, jos lenkkeilen siellä päin.


    • Kummittelee

      Helsingin diakonissalaitos ja elim-rakennus alppikadun ja kolmannen linjan kulmatalo. Yöhoitajat ovat kokeneet outoja asiota, käytävillä ovet aukeilee itsekseen yöllä vaikka asukkaat ovat vuodepotilaita,radiot menee itsekseen päälle, tuntuu kuin joku laahustaa käytävillä,peileistä vilahtelee hahmoja, ja se mikä on karmivinta, soitto tulee eräästä huoneesta aamuyöllä jossa kuollut puristi hoitajahälyä kuolleena.

      • chevy76

        Elim rakennuksessa oli 2 vainajaa..Ovat nyt lähetetty eteenpäin :)


      • edqweqw
        chevy76 kirjoitti:

        Elim rakennuksessa oli 2 vainajaa..Ovat nyt lähetetty eteenpäin :)

        Postissako lähetit


    • SJ

      Tietääkös kukaan kummitteleeko Seinäjoella missään?

      • Thelea

        Törnävän kartano, ruutimuseo ja vanha teatteri. Noin niin ku aluksi.

        T: seinäjokelainen


    • persto123

      Osaako kukaan sanoa tarkempia ohjeita kuortaneen kummitustaloon

    • parvialan kummitustalo pyhäjärvellä(pyhäsalmi) on kummitellut. talo on kerran purettu ja uusi päälle rakennettu. talossa asuu nykyään melko psyykkisesti sairas mies, ei päästä kuvaamaan yms. sukulaiset tuntevat

    • kummittelia

      no on tuo tevolassa kaverin mummolassa noin 500m on aave talo lintu tupa

      • kummittela

        kummiteleeko muuten liedakkalankoulusssa oon ollu yö koulussa joskus oon kuullu kolinaa


      • kummitelia
        kummittela kirjoitti:

        kummiteleeko muuten liedakkalankoulusssa oon ollu yö koulussa joskus oon kuullu kolinaa

        tuolla liedakkalan sota punkkerissa on varmaan ruumis ku on semmosii muoveja ja se on tosi vanha käykää kattoon


    • aksdmadf

      KRÖGHÖN.. Rovaniemellä OLI jätkäskynttilän lähellä autiotalo, mutta nykyään se on purettu PISTE

    • Minä vaan ...

      Nurmijärvi ; Röykkä; Hylätty autio sairaala http://fi.wikipedia.org/wiki/Nummelan_parantola

      "Keuhkotautiparantola lakkautettiin vuonna 1932, kun muutaman kilometrin päähän valmistui nykyaikaisempi ja tilavampi Kiljavan parantola; Helsingin kaupunki lunasti tyhjilleen jääneet parantolarakennukset, ja tiloihin sijoitettiin psykiatrinen sairaala. Laitoksen uudeksi nimeksi tuli Röykän sairaala, joskin vanha nimi esiintyi eri papereissa oikeastaan laitoksen sulkemiseen asti."


      Hyvinkään Kytäjällä on parikin paikkaa, kartano ja autio kerrostalo keskellä metsää... ja rajuja kokemuksia ja huhupuheita Karlbergin tilalla sijaitsee samanlainen kerrostalo. Karlberg on yksi Kytäjän kartanosta irrotetuista http://www.hyvinkaakuvat.com/paikkasivut/kytaja.htmsivutiloista.

      • Atte Ateisti

        Joo-o. Nurmijärven Röykässä todella on tällainen hylätty sairaalakiinteistö.

        Ja Hyvinkäällä tuo tärviölle päässyt Kytäjän kartano.

        Mutta miten nämä kiinteistöt liittyvät aiheeseen eli kummitteluun?


      • chevy76
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Joo-o. Nurmijärven Röykässä todella on tällainen hylätty sairaalakiinteistö.

        Ja Hyvinkäällä tuo tärviölle päässyt Kytäjän kartano.

        Mutta miten nämä kiinteistöt liittyvät aiheeseen eli kummitteluun?

        Kytäjän kartanossa oli 2 kummitusta ja 6 vainajaa..Mielenkiintoista..tunteeko kukaan tämän kartanon historiaa..? Kummitus on siis murhaajan luoma ajatusolento jonka tehtävä on pitää salassa tehnyt tuhotyöt..Tuo 6 vainajaa on melko paljon yhteen paikkaan..
        Kummitukset on nyt poistettu tuolta ja vainajat lähtetetty eteenpäin..


      • chevy76

        Röykän sairaalasta löytyi yksi kummitus ja yksi vainaja sen alta..Kummitus on nyt poistettu ja vainaja lähetetty eteenpäin..


    • huhuu-puuh!

      Periaatteessa voi sanoa, että monissa vanhoissa rakennuksissa, esim. kartanoissa, tai historiallisesti merkittävissä taloissa, joissa on liikkunut paljon erilaisia ihmisiä, on jonkinlainen kummitus.

      Tiedän joitain taloja, joita ei noissa listoissa näy.
      Yksi tunnettu paikka on Helsingin kansallisteatteri.
      Älkää jääkö sinne yöksi.

    • Kysymys:

      Tietääko ketään onko Porin lähellä mitään aavetaloja? itse olen kuullut vai että Noormarkussa olisi jotain mutta en ole varma

    • huhuu-puuh!

      Ovatko helsinkiläiset testanneet noita tunnettuja kummituspaikkoja?
      Esim. Santahaminan sillalla voi kai ihan päiväsaikaankin kuulua läheltä ääni: "oliskos (sotamiehellä) tarjota Norttia?"

      Itse en uskalla mennä kokeilemaan.
      Enkä sitäpaitsi tupakoi.

    • haamujengi

      Ainakin saariselällä sijaitsevassa Hotelli Laanihovissa kummittelee. Tiedän koska olen ollut siellä töissä ja näin ollen useita öitä. Siellä kuuluu ääniä, kuten puhetta, askelia, ovien aukaisusta ja sulkemisista tulevia ääniä, yms. Myös itse kummituksia olen siellä nähnyt muutaman kerran. Tavaroita siirtyilee "itsekseen". Ja monet asiakkaat ovat kertoneet samoista kokemuksista.

      Kyllähän se välillä pelotti, mutta en kuitenkaan hyppinyt seinille koska tiesin asiasta. Niitä oli mukava kertoa hotelliin majoittuville lapsille ;)

      • chevy76

        Tuolla hotellissa oli yksi maanläheinen vainaja joka on nyt lähetetty eteenpäin. Kummituksia sieltä ei löytynyt.. ;)


    • jokuu

      Kysyitte kummitus taloja. Raahessa on yksi kummitus talo meren rannalla, Gunillan talo. Monet sanovat että sen ikkunasta on nähty vaalea nais hahmo vaikka talo on ollu tyhjänä pitkään. Gunilla oli nainen, jonka rakstettu oli merimies, kerran hänen miehensä lähti merelle Gunillan isän kanssa, koska hän ei hyväksynyt heidän suhdettaan. Gunilla odotti miestä takaisin mutta se ei koskaan palannut. Hän odottaa yhä, olen itsekkin nähnyt siellä liikettä pimeällä. Tässä linkki kuvaan talosta: http://www.google.fi/imgres?q=gunillan talo&um=1&hl=fi&client=firefox-a&hs=aMz&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&biw=1366&bih=638&tbm=isch&tbnid=lUQ09F5Vsm5MiM:&imgrefurl=http://picasaweb.google.com/lh/photo/aJwBqiflcool9KzP8MReZg&docid=IHNXxUNLH0kqtM&imgurl=http://lh6.ggpht.com/-j6IGEMVelNI/S9x4NmtTqLI/AAAAAAAAALs/pMOx0Vtd7D0/IMG_1074DPP.JPG&w=1024&h=683&ei=O587T__MEsqO4gTsi52kBg&zoom=1&iact=hc&vpx=335&vpy=146&dur=1320&hovh=183&hovw=275&tx=164&ty=105&sig=112751467429401860337&page=1&tbnh=111&tbnw=167&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:1,s:0

    • jatsarisaapas

      Lahdessa on Vähätalonkadulla sijainnut Kummituslinna niminen talo. Tunteeko kukaan paikan historiaa?

    • jrfdrgdxsrtes

      HEI MÄ VOIN OTTAA SIITÄ KAUHAJOEN KUMMITUSTALOSTA KUVII JOS MUISTAN!!! :))))) HAHAHA

      • jrfdrgdxsrtes

        mietin et tarkotitkoha keturinkylää tolla kokokylällä, ku päntäneellä on iha ränsistyny vihree talo siinä suupohjan osuuspankin lähellä. löytyy myös google mapsilla... :--) se on siinä ihan risteyksen kohdalla missä lukee päntäne ->
        ja jajajammjaöööja sit


    • tässäparijuttua

      Moi! Eli tiedän Rovaniemeltä pari kummitustaloa, yhdestä olen kuullut juttuja ja toisessa olen itsekkin käynyt sillä asun sillä seudulla.
      n. 20km keskustasta sodankyläänpäin on Olkkajärvi, siellä on kyseinen talo joka on autio & sinne on 2010 kesällä haudattu mies.. Ja kävin kyseisenä kesänä ystäväni kanssa siellä, emme huomanneet tätä kyseistä miestä siellä, mutta kuulimme sieltä kolinaa & näimme talon ulkopuolella varjoja kun katsoimme ikkunaa. Kunnes mentiin pihan metsään ja lehtiä oli -80 luvun takaa. Eli siellä ei ole moniin kymmeniin vuosiin asunut kukaan. Talo on hyvin pieni ja aivan sekaisin , emme viitsineet katsoa kuin sisälle eteisestä, koska meitä pelotti. Joten ei tiedä mitä muissa huoneissa on. Mutta sen voin kertoa, että talo on sekainen ja pelottava. Narinaa kuuluu sieltä yms. Ja se on hyvin pelottava talo.

      toinen juttu::
      olen pelannut ystäväni kanssa yhdessa spiritismiä, sen voin sanoa että en suosittele pelaamaan sitä, sillä 1viikko sen jälkeen ponini kuoli, ja se oli silloin aivan terve...

      Myös on mannerheimin talo joka on kuulemma hyvin pelottava siitä en ole varma missä se oli, mutta isoveljeni ja kaverinsa on käynyt siellä.
      olkkajärvellä on toinenkin kummitus talo, siellä en ole käynyt mutta sekin on kuulemma hyvin pelottava.

      • Atte Ateisti

        "siellä on kyseinen talo joka on autio & sinne on 2010 kesällä haudattu mies"

        Hautaustoimilain mukaan ihmisiä ei saa haudata mihin sattuu.

        Montako ruumista omalle takapihallesi on haudattu?


        " Myös on mannerheimin talo joka on kuulemma hyvin pelottava "

        No voi jumalauta...kas kun ei Adolf Hitlerin talo! Ja missäköhän tämä "marskin talo" sijaitsee?


    • pytinki999

      ähtärissä sijaitseva ruukin-artano sijaitsee aivan inhantehtaiden läheisyydessä tunnetaan myös nimellä PYTINKI

      Vesa Keskinen osti kartanon mutta myi pois koska kuuli ääniä ja keskellä yötä kylmiä virtoja liikkui häneen. Hän oli myös nähnyt pitkä hiuksisen vaalea nais hahmon.


      Historia: siellä on haudattu noin 5. ihmistä talon takapihalle ja jokainen kuoli talossa. ja kerrotaan että siellä olleet vartijat olivat seonneet täydenkuuna aikaan keskellä yötä kello: 12.00 ja kukaan ei uskalla mennä vartioimaan sitä enää.

      Olen itse yrittänyt mennä sisään mutta sinne ei pääse koska ovet ovat lukittu. ja olen nähnyt keskellä yötä verhojen heiluvan ja savupiipusta nousevan savua ja samalla ikkunasta näkee ison takan ja takan valon varjosta huomasin (pitkä hiuksisen) hahmon kävelevän torniin jossa hän katsoi meitä kohti ( yökiikareilla havaittu) sitte lähettii vähä äkkiä pois..

      KUVIA: http://v5.lscache6.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/6759362.jpg , http://1.bp.blogspot.com/_qdvFVRJ9VdM/TUgtLbFFCJI/AAAAAAAAHE4/t-YZSKDIKlo/s1600/pytinki.jpg

      siinä jotian^ näin päiväkuvissa näyttää ihan siistiltä paikalta mutta yöllä en enää sinne mene ! KÄYKÄÄ KATTOMASSA !

      • Atte Ateisti

        "Historia: siellä on haudattu noin 5. ihmistä talon takapihalle ja jokainen kuoli talossa. "

        JASSOOO...

        Onko tuo hautaustoimilain mukaan edes laillista?

        Eli HÖPÖ HÖPÖ!


      • ghoosti

        Tämä nyt on höpöä koko juttu.
        Eihän Keskinen edes ostanut taloa, siellä oli jotain kosteusvaurioita ja Museovirasto ei kai antanut lupaa remontteihin ja mm. saunan rakentamiseen.

        Ovet on lukossa, koska se on Fiskarsin omistama ja eräänlainen edustuslinna. Ei tietysti pidetä ovia auki.
        Verhot voi heiluja eri syistä ja talossa voi olla jotain lämmitysjärjestelmiä, joten savuakin voi tulla.

        Hautauksista vaikea sanoa mitään. Vanha rakennus.

        Tuossa juttua:

        http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/ahtarin-pytinki-aiotaan-suojella-1.1079721


      • chevy76

        Siellä oli kuin olikin 5 maanläheistä vainajaa, jotka on lähetetty nyt eteenpäin.. :)


    • varsinkintalvella

      Isovanhempani asuivat talossa, jossa alkoi kummittelemaan sen jälkeen kun talon väki oli yöllä kuullut kuinka vintille meni joku/jokin kauhealla ryminällä. Öisin tuvasta kuului kolinaa aivan kuin siellä olisi ruokaa laiteltu.

      Vanhempani ostivat talon ja öisin kuului mm. askelia ja kuin tuolia olisi siirrelty (nämä äänet kuuluivat vain yhdestä perimmäisestä kammarista). Itse en muista kuulleni tuossa vanhassa talossa mitään erikoista, olin kyllä vielä melko pieni.

      Rakennettiin sitten uusi talo melkein viereen ja muutettiin sinne, siellä minäkin aloin kuulemaan kaikenlaista. Joskus talvisin iltamyöhällä kun katsoin telkkaria kuulin kuinka joku olisi ollut ulko-ovella ja tömistellyt siellä jalkojaan, niinkuin tehdään kun on kengät lumessa..kerran olin yksin kotona ja kuulin raskaita askelia talomme kylpyhuoneesta, ne loppuivat kun lähdin kulkemaan ääniä kohti. Kerran kesällä olimme ulkona koko perhe, satuin juuri katsomaan ulko-oven ripaa ja se taipui alas..muutkin sisarukset sen näkivät, siinä sitten ihmettelimme.

      Joulun aikaan tapahtui monasti kaikkea outoa kuten se että illalla kovassa pakkasessa joku hakkasi vanhan navetan katolla, pauke kuului selvästi ja on sitä hakkaamisen ääntä kuultu muulloinkin. Siskon ja poikakaverinsa auton konepeltiä pitkin oli kiivetty ja auton päällä näkyi paljaan jalan jäljet (jouluna jolloin oli hirmu kova pakkanen). Myöskin talon nurkalta kuului sisälle laahaavaa ääntä pimeinä iltoina.

      Sellainenkin piirre oli että tavaroita katosi, aina juuri ne mieluisimmat ja uusimmat, eipä niitä enää koskaan takaisin saanut.

      Monesti kun olimme kotona me lapset ja odottelimme vanhempia kotiin kauppareissulta, näimme ikkunasta että nyt ne tulee ja kuulimme kuinka auto ajoi pihaan, ovet paukkuivat..ryntäsimme ulos katsomaan..eikä pihalla ollutkaan ketään. Tulivat sitten hetken päästä eli etiäinenhän se..

      Nämä tapahtumat ovat pieneltä paikkakunnalta Pohjois-Pohjanmaalla, itse olen muuttanut jo aikapäiviä pois sieltä, enkä ole sen jälkeen enää mitään outoa kuullut enkä nähnyt.

    • kinnostunut

      oinko keski-pohjanmaalla yhtään kummitus taloja tietääkö kukaan

      • maruna

        Nivalan on Välikylässä kummitustalo. Tiedän sen, koska olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni siellä. Ahdistava paikka. Kuuluu askelia.Ovet aukeavat. Pallon pompotukselta kuuluvaa ääntä ja kolinaa kuuluu. Esineet siirtyvät. Talo ei kuitenkaan ole autio vaan lomakäytössä, joten en saa antaa tarkempia tietöjä talosta. Itse en sinne palaisi pimeän aikaan enää, en vaikka se on ollutkin lapsuudenkotini.


    • tiedän

      onko siis keski-pohjanmaan alueella esim.kokkola,veteli,kaustinen,perho alueella tai lähistollä kummitus taloja

      • maruna

        Kokkolassa on ainakin se vanha museo Neristanissa. Sellainen punamullalla maalattu rakennus. Muistaakseni ollut joskus leipomonakin. Takavuosina Kokkolalaisessa oli juttua, että siellä on penkillä nähty vanhan ukon haamu istuskelemassa penkillä. Satamaradan varrella, Koivuhaasta eteenpäin, hiekkakuoppien takana on autiotalo. Siitäkin on juttua ollut, että ikkunassa jotakin nähty. Vaan lähellä asutusta joten saa varoa, jos taloon sisälle menee. En koskaan koettanut, tuosta syystä, mutta kovasti ankealta paikalta näytti ainakin.


      • kummituksia

        Itse asiassa Kokkolassa on yksi Suomen tunnetuimmista kummittelupaikoista, nimittäin Harrbådan majakka. Väitetään että siellä kummittelee nuoren naisen haamu. Tämä nuori nainen tuli laivalla ja hukkui Harrbådan majakan lähellä. Toisen tarinan mukaan nainen jäi odottamaan miestään majakkaan, ja kun mies ei tullutkaan, nainen hyppäsi majakan ylimmästä ikkunasta alas ja kuoli. Nykyään hänet nähdään hyppäävän aina samaan aikaan ikkunasta ulos.

        Lisäksi Kokkolan alla on valtava maanalaisten käytävien verkosto. Näissä yleensä esiintyy kummittelua. Harmi vaan, että varmasti suurin osa on muurattu umpeen.

        Sitten Ylivieskan Raudaskylällä kummittelee liftari. Useat ovat nähneet sen Pyynkankaan suoralla. Kummitus aiheutti kammoa 70-luvulla. Kummituksen kerrotaan ilmestyvän auton takapenkille yhtäkkiä, ja taas katoavan. Eräässä tapauksessa joku oli yrittänyt karata kummitusta, kun oli nähnyt tämän. 130 km/h vauhti ei rittänyt, vaan kummitus ilmestyi hän takapenkilleen.


      • 19
        kummituksia kirjoitti:

        Itse asiassa Kokkolassa on yksi Suomen tunnetuimmista kummittelupaikoista, nimittäin Harrbådan majakka. Väitetään että siellä kummittelee nuoren naisen haamu. Tämä nuori nainen tuli laivalla ja hukkui Harrbådan majakan lähellä. Toisen tarinan mukaan nainen jäi odottamaan miestään majakkaan, ja kun mies ei tullutkaan, nainen hyppäsi majakan ylimmästä ikkunasta alas ja kuoli. Nykyään hänet nähdään hyppäävän aina samaan aikaan ikkunasta ulos.

        Lisäksi Kokkolan alla on valtava maanalaisten käytävien verkosto. Näissä yleensä esiintyy kummittelua. Harmi vaan, että varmasti suurin osa on muurattu umpeen.

        Sitten Ylivieskan Raudaskylällä kummittelee liftari. Useat ovat nähneet sen Pyynkankaan suoralla. Kummitus aiheutti kammoa 70-luvulla. Kummituksen kerrotaan ilmestyvän auton takapenkille yhtäkkiä, ja taas katoavan. Eräässä tapauksessa joku oli yrittänyt karata kummitusta, kun oli nähnyt tämän. 130 km/h vauhti ei rittänyt, vaan kummitus ilmestyi hän takapenkilleen.

        Tällaisesta kummitusliftarista kerrottiin aikoinaan.

        Eräässä auto-onnettomuudessa kuoleva mies, yksin autossaan ehti sanoa: "se tarttui rattiin..."


    • meidän mökkimme lähellä on vanha hylätty sauna.kävin siellä kerran kaverini kanssa viime kesänä.myös vaarini oli mukana (hän oli kova haamu friikki)koska hän oli aikoinaan käynyt samaisessa saunassa silloin kun se oli ollut kunnossa.no mennään asiaan kun menimme sinne näin siellä mustatukkaisen,alastoman verisen tytön hän katsoi meihin päin ja katosi.lähdimme äkkiä pois kaverini kanssa mutta vaarini jäi sinne.myöhemmin kun hän tuli ulos saunasta hän oli aivan hiljaa.parin viikon päästä vaarini kuoli.hän oli kyllä kova tupakoimaan mutta en usko sen olevan kuoleman syy.

    • artgiq

      Kouvolassa ainakin on sellainen keltainen vanha puutalo jossa on 2 ihmistä kuollut itsemurha-ampumisen seurauksena joskus 20vuotta sitten. Varmasti kummittelee, kun ohi kävelen, tulee sellainen selittämätön karmiva paha olo ja aivan kuin joku tarkkailisi..

    • Kemi

      Missä se makkaratehdas sijaitsee Kemin Karihaarassa?

      • Ex-opisk

        Vanha Niskasen Makkaratehdas, siis sen konttorirakennus oli osoitteessa Sahansaarentie 6. Keltainen kaksikerroksinen talo joka poltettiin kuulemma joskus 2007-2008. Asuimme pari talvea kyseisessa talossa opiskelukavereidemme kanssa 1988-1990 aikoihin - siis koko taloa emmekä havainneet tai olleet kuulleetkaan että talossa olisi kummitellut...


    • jeeedfdsf

      onko valkeakoskella mitään kummitustaloja?

    • TOTTA!

      helvetin helvetti
      saatana on saanut teidät valtaanne ja pelottelee teitä
      vitun kusiavivot jos uskot kummituksiin voi nähdä saatana ( pirun)

    • Iiiiiiikkkkk

      Onko kukaan kuullut Haapaveden härösen pirun talosta tolla nimellä löytää netissäkin juttua? Mun mummo asuu siinä naapurissa mutta en ole kyllä koskaa nähnyt siellä mitää outoa vaikka oon joka kesän siellä viettänyt. En kyllä oikee usko mihinkään yliluonnolliseen mutta jos jotain kiinnostaa niin käykää kattoo. Talosta ei ole kyllä paljoa jäljellä muistaakseni

      • juniper9

        Tässä ketjussa mainittu Ankeriasjärventien bunkkeri on paikka johon en suosittele kenenkään menevän ikinä. On nimittäin asunnottomien narkkarien valloittama ja poliisi tyhjentää sitä aina välillä.

        En tiedä olenko sitten poikkeuksellisen herkkä, mutta olen asunut jo kolmessa talossa jossa kummittelee. Nykyinen kotimme on myös vanha julkisrakennus jossa on sotien aikaan ollut niin evakkoja kuin ruumiitakin. On tässä pihamaallakin kuollut neljä nuorta vuosisadan saatossa..
        Ei ihan päivittäistä kummittelua mutta ainakin viikottaista.
        Jkl lähellä asutaan.

        Suosittelen jännityksenhakuisille Pönttövuoren vanhaa tunnelia, tarinan mukaan siellä voi nähdä kadonneen rakennusmiehen..


      • chevy76
        juniper9 kirjoitti:

        Tässä ketjussa mainittu Ankeriasjärventien bunkkeri on paikka johon en suosittele kenenkään menevän ikinä. On nimittäin asunnottomien narkkarien valloittama ja poliisi tyhjentää sitä aina välillä.

        En tiedä olenko sitten poikkeuksellisen herkkä, mutta olen asunut jo kolmessa talossa jossa kummittelee. Nykyinen kotimme on myös vanha julkisrakennus jossa on sotien aikaan ollut niin evakkoja kuin ruumiitakin. On tässä pihamaallakin kuollut neljä nuorta vuosisadan saatossa..
        Ei ihan päivittäistä kummittelua mutta ainakin viikottaista.
        Jkl lähellä asutaan.

        Suosittelen jännityksenhakuisille Pönttövuoren vanhaa tunnelia, tarinan mukaan siellä voi nähdä kadonneen rakennusmiehen..

        Laita mulle priva viestinä nuo asuinpaikat, niin voin tarkistaa onko siellä millaista elämää.. [email protected]


      • rakennusmies
        juniper9 kirjoitti:

        Tässä ketjussa mainittu Ankeriasjärventien bunkkeri on paikka johon en suosittele kenenkään menevän ikinä. On nimittäin asunnottomien narkkarien valloittama ja poliisi tyhjentää sitä aina välillä.

        En tiedä olenko sitten poikkeuksellisen herkkä, mutta olen asunut jo kolmessa talossa jossa kummittelee. Nykyinen kotimme on myös vanha julkisrakennus jossa on sotien aikaan ollut niin evakkoja kuin ruumiitakin. On tässä pihamaallakin kuollut neljä nuorta vuosisadan saatossa..
        Ei ihan päivittäistä kummittelua mutta ainakin viikottaista.
        Jkl lähellä asutaan.

        Suosittelen jännityksenhakuisille Pönttövuoren vanhaa tunnelia, tarinan mukaan siellä voi nähdä kadonneen rakennusmiehen..

        Pönttövuoren tunnelissa voi nähdä korkeintaan tägejä, metalliromua ja nuken jolla on sytytystulppa perseessä


    • katjen910

      Gunillan talo on ainaski raahessa. HUOM! Kummitus-talo!

    • ??

      kummitus taloja pyhäjärvellä(pyhäsalmi)?

    • kiinnostunut

      Hei ! Toivoisin että jos joku on tietoinen keski-suomen alueella olevista kummitustaloista nii olisi kiva kuulla omia kokemuksia..:) Itse olen kokenut joitain pieniä selittämättömiä juttuja......Tietyissä taloissa..

    • UE intoilija

      lapin autiot talot? kertokaa !

      • riippuu mistä lapista etit


      • lol

        tiedän ainakin että simonkyllällä on 2 kummitustaloa yksi on autiolla ja yksi tien vieressä simossa on kans 1 talo ja hepolassa 4 talo ja simoniemessä on 6 taloa pelottavia mutta ainakun avaat oven kato kaikki katon rajat että näkyykö siellä mitään


    • 2. WW

      Keski suomessa lähellä venäjän rajaa on korsu joka on pahasti vaurioitunut ja lahoamis pisteessä. Korsu on metsässä kai vieläkin... tämä korsu on 2. maailmansodan ajalta. Olen kerran käynyt ovi aukolla. Oli talvi joten oli jo pimeää.. Mutta näin selvästi korsun toisessa päässä vaalean hahmon kiivärin kanssa. Juoksin pois nopeasti autolle.Kuulin hiljaisen ampumis äänen samasta suunnasta vaikka olin jo about 1km päässä korsusta autolla.

      • _-_-_-

        mäkin näin kerran metsässä mummon joka näytti keskaria ja haihtui yht'äkkiä pois. en ole sen jälkeen uskaltautunut tuohon metsään. en ole trolli.


      • Mantsanmaikkasi

    • Nipa96

      Tampere, Lielahti! siellä on vanha M-realin paperitehdas, jossa yöpyy yleensä pummit ja muut pulsut mutta käytiinpä sie muuten vaan muutaman kaverin kans ja lähin sieltä aika outo tunne sisällä ;p iso paikka on ja paljon nähtävää ja tehtaan sisällekkin pääsee! Kolinaa kuulu mutta olis pitäny kyl mennä yöllä jos haluaa jännitystä :D

    • chevy76

      Tuolla Tampereen Lielahden paperitehtaalla oli yksi kummitus ja sen takana yksi vainaja joka kielii siitä, että siellä on tehty salaan jäänyt henkirikos. Kummitus on nyt poistettu ja vainaja lähetetty eteenpäin joten sieltä ei enää kummitusta löydy. Valitan jännityksen hakijat ;)

    • pelottavaa!!!

      simonkyllällä ku liikutte saatatte nähä talon joka on heikossa kunossa kun pyöräilin kaverin kanssa talon ohi nii pysähdyimme kaverini näki talon sisälää heiluvan lampun mutta miksi minä en nähnyt ja 3 ikkunaa on laudottu kiinni ja ovessa on raapimis jälkiä (verisiä) simonkyllällä kuuluu huhuja että siinä talossa on asunut vanha nainen joka oli kuollut talon sisälle ja sitten alkoi tapahtua siinä ei oo asuttu 100 vuoteen kirjastossa oli kirja raunuan kumitustalostakin!! kannattaa lukea se on hyvä!! nyt olen ihmetellyt kun lähdimme kotiin niin lensin pusikkoon vaikka ajoin ihan normaalisti

      • tytöt!!

        onko talon numero 6 koska siinäkin on laudottu ikkunoita kiinni. Koska kaverini kanssa pyöräiltiin ohi niin kaverinikin näki naisen kasvot ikkunasta.Olemme ihmetelleet monta päiväää kukakohan siellä asunut. VASTAUKSIA VASTAUKSIA!!!


      • pelottaa!!
        tytöt!! kirjoitti:

        onko talon numero 6 koska siinäkin on laudottu ikkunoita kiinni. Koska kaverini kanssa pyöräiltiin ohi niin kaverinikin näki naisen kasvot ikkunasta.Olemme ihmetelleet monta päiväää kukakohan siellä asunut. VASTAUKSIA VASTAUKSIA!!!

        Talon numeron 6.olen kuullut mieheltä joka oli nuoruudessan käynyt kyllässä siellä on asunut joku vanha rouva ja mies.mies oltiin tapettu maahan viemään tunneliin ja rouva nukkuipois. Talon pihalla ei saa käydä ja älä mene talon lähelle koska ei tiedä mitä siitä seuraa kävin me kaverinki kannssa eilen talon luona kävimme kokelimessa ovea mutta ovi ei aunet sitten kuulu ääni ja käännyimme katsomaan oveen päin ovi oli auki kaverini vetaisi ulko oven auki siellä ei näky muutakun katon rajassa musta hahmo lähdimme kauheella vauhilla pois mutta kaverini jalka jäi jumiin lähdin ilman häntä ja kun olin päässyt lähemmäs kotia käännyin kaverini pyörä oli pihassa vielä ja hän oli kadonnut pihasta :( toivottavasti kamuni löytyy hänen nimensä on Noora


      • jojoijoiijojo

        ehkä lensit pusikkoon koska olit kännissä vaikka ajoit ''normaalisti''.


      • Atte Ateisti
        pelottaa!! kirjoitti:

        Talon numeron 6.olen kuullut mieheltä joka oli nuoruudessan käynyt kyllässä siellä on asunut joku vanha rouva ja mies.mies oltiin tapettu maahan viemään tunneliin ja rouva nukkuipois. Talon pihalla ei saa käydä ja älä mene talon lähelle koska ei tiedä mitä siitä seuraa kävin me kaverinki kannssa eilen talon luona kävimme kokelimessa ovea mutta ovi ei aunet sitten kuulu ääni ja käännyimme katsomaan oveen päin ovi oli auki kaverini vetaisi ulko oven auki siellä ei näky muutakun katon rajassa musta hahmo lähdimme kauheella vauhilla pois mutta kaverini jalka jäi jumiin lähdin ilman häntä ja kun olin päässyt lähemmäs kotia käännyin kaverini pyörä oli pihassa vielä ja hän oli kadonnut pihasta :( toivottavasti kamuni löytyy hänen nimensä on Noora

        Toivottavasti Noora löytyi.

        :)

        En ole ainakaan nähnyt uutista, joka kertoisi Noora-nimisen tytön katoamisesta "kummitustaloon".


    • tappajatapiiri

      Urajärven kartano on ainoa ''kummitustalo'', jonka tiedän, ja se sijaitsee nimensä mukaisesti Urajärvellä. Itse olen kerran käynyt, mutta mitään kummallista en kyllä aistinut, vaikka siellä kuulemma kummitteleekin joku vanha käppänä, joka kuoli jonnekkin huoneeseen siellä. En muista tarkalleen miten tarina meni, mutta siellä on oppaat joilta voi kysyä asiasta jos he eivät kummittelusta muista kertoa. Urajärven kartanossa on nyt vissiin remontti meneillään, ja se aukeaa vasta ensi kesänä, mutta siellä oli muistaakseni avoimet ovet joskus tässä elokuussa, jos kiinnostaa käydä katsomassa remontin viimeistelyjä. Kummittelun takia sinne ei kannata mennä, sillä itsekkään en tarkka-aistisena huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Toki riippuu ihmisestä, kuka huomaa mitäkin, mutta mielestäni kummittelun puolesta Urajärven kartano on aika köyhä paikka.

    • (Tuntematon nimi)

      Turngin lähellä on yksi kummitus talo. Tarinaa en oikein tiedä mutta ävin itse siellä ja tunsin jonkin kylmän väreilyn enevän minusta. Taloon olisi voinut mennä sisäänkin muta kun tunsin jonki tarttuvan lähdin pois

    • Hax

      Terve! Osaisiko joku mainita näitä ns. "kummitustaloja" Iisalmesta? Tai Iisalmen lähialueilta? Olisi mielenkiintoista käydä tutkimassa. (Runnin kartano on jo vanha juttu.)

    • Kuka uskaltaa?

      Helsingissä ainakin Kulosaaren kartanossa ja Stansvikin kartanossa on kerrottu luotettavien tahojen kautta kummittelevan. Tavarat ovat siirtyneet, valot syttyy ja sammuu, portaikosta kuuluu ääniä ja tuolit jää kiinni lattiaan....

    • Keski-Suomi1

      Kertokaas Keski-Suomen kummitustaloista ja muista hylätyistä paikoista?

      Omia kokemuksia ovat Pönttövuoren tunneli, ihan siisti paikka mutta ei mitään ihmeellistä kuitenkaan. Puuppolassa oleva hylätty omakotitalo jossa erikoista mm. että joku piirrellyt surunaamoja jokaisen huoneen seinälle. Sitten Ruuhimäessä Reivinkartano jota on alettu kunnostamaan, mutta ilmeisesti jäänyt kesken, kameravalvonta ja päärakennukseen ei pääse sisälle. Joku puhui myös Erkintiestä, mutta siellä on lähinnä kesämökkejä, ja kodittomien majoja.

      • liiba

        sen verran tiiän että jyväskylän keljonkaalla sarvivuoressa on 3 hylättyä taloa kummitteluista tiedän sen verran että olen kuullut naputuksia vihreästä talosta. iso keltanen rapattu kivitalo on kyllä pelottava ovi on auki 2-3 kerroksinen luulisin mutta iso on talo eteiseen piirretty punaisella hymynaamoja jotain liikehdintää kuului portaista kellarin ovi on myös auki oven vieressä on autonakku vissiin että tuuli ovea ei paukuttaisi siellä oli seinillä sekä lattioilla sikojen korvamerkkejä ja heinää siellä täällä myös vanhoja pulloja oli rikottuna sinne. pihassa on rakennuksia jossa oli lautoja, pressuja vanha imuri vaikka mitä roinaan kun jatkaa vähän matkaa siitä vielä eteenpäin löytyy keltainen puinen mummon mökki kyllä sen verran vanhan näköistä että maybe 20 vuotta sitten asuttu siinä ladon oven lukko rikottiin kivellä siellä ei oikeen mitään näkynyt ei varmaan kummittele..? vihreän talon takana on maassa iso vaneerin palanen sen alla menee käytävä jonnekkin metalliset portaat en sen kummemmin käyny kattelemassa mut mitähän pontikka keitoksia omistajalla on aikoinaan siellä ollut


    • Olkakirves....

      Tietääkö / muistaako ketään täällä Iittalan (Hämeenlinna) Kotkajärven ns. Nukketalosta ja sen tarinasta mitään??? Kaipailisin tarkempia tietoja / tuntomerkkejä itse talosta sekä tapahtumista.
      Asun itse myös Iittalassa, joten olisi hienoa ja lyhyehkö matka käydä katsomassa / kuvaamassa paikkaa.
      Tästä talosta on ollut vähän juttua täällä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/2538952#comment-57648233

    • tzäpä

      Löytyykös Koillismaalta kummitustaloja?

    • aleksi901
    • hghhhg

      varkaus - kangaslampi - savonlinna ympäristö, löytyskö jotain autioita taloja joihin liittyisi jotain tarinoita myös?

    • VirtuaaliSepi PS3
    • hevostyttönen

      Oli pakko kirjoittaa. Laukaassa (Keski-Suomi)on eräs vanha talo, 'kartano', vaikkei niitä kyllä Keski-Suomessa tavallaan ole virallisesti yhtään, mutta kuitenkin iso vanha talo joka on käytössä tällä hetkellä. Talon ohi ja lähes vierestä menee yleinen maantie. Nykyisin sitä maastoa on muokattu niin että talo ei näy enää tielle samalla tavalla.
      Mutta 80-luvulla kävimme hevostelemassa talon lähellä. Tuolloin talo oli vuosia tyhjänä. Kun lähdimme pimeässä auton kyydissä kotiin niin tuijotin aina talon pimeitä ja luotaantyötäviä ikkunoita. Ne olivat tietenkin aina pimeät (koska talo oli tyhjillään) ja joskus niissä heijastui valo, mutta nekin opin tunnistamaan vastaantulevan auton valoiksi.
      Minua pelotti tuijottaa niitä ikkunoita ohiajaessamme koska paikka oli tuolloin todella aavemainen uloskinpäin pihapiireineen.
      Erään kerran sitten tuijottaessani ikkunoita pimeässä talvi-illassa näin kynttilänvalon menevän ikkunoiden ohitse talon sisällä. Kuka muu se lienee siihen aikaa illasta muuten täysin pimeässä talossa kuin...kummajainen??!

      Tuohon aikaan kuulin myös talosta juttua, että aikoinaan sieltä olisi kadonnut piika tai renki tms. Muuten en tiedä, onko se 'tunnettuja' Laukaan kummitustaloja; tai siis en ole kuullut talosta mitään kummitustarinoita. Asia on vaivannut nämä vuosikymmenet ja siksi oli pakko kirjoittaa tähän kun tällaisen juttuketjun löysin.

      • liiba

        tarkotaks ns. " kreivin kartanoa? "


    • virtuaalisepi1

      Tietääkö joku niitä Paraisten taloja? Sinne olis matka joku päivä mut paikkoi ei oo tiedos.

      • .........

    • Jotain tietoo on

      Oon kuullu kun jotkut ekaluokkaleiset höpöttää jostai "mustasta laguunista"
      Lielahdes ja rantatiellä on paljon.
      Luulen että musta laguuni on jotai huijausta kun on se sininen laguun,
      nii varmaa siitä keksiny... Haluisin tutkia asiaa :)

    • rapahousu

      Onko Kauhajoella muita kummitustaloja?

      • kauhajokinen

        Lamminmaassa kuulemma on joku talo jossa väitetään kummittelevan. Hyypästä löytyy parikin taloa jossa on väitetty kummittelevan ja sitten ihan keskustasta löytyy Myllytupa ja se uimahallin silta. Nämä nyt yhtäkkiä muistan.


    • QuickFIN2012

      QuickFIN2012 Yotubeen! Mun kanava. Siel on paljo videoita ja kuva linkki Picasaan. Kaikki omia. Jokanen o Turusta (TKU)

    • kummitusbongari

      Nukarill on yks kummitustalo joku tyyppi omistaa sen mut ei se siell asu mun kaverit oli siel ja näki vanhoi leluja mut sit joku lelu alko hirnumaan ja valot sytty näky hahmo ja valot sammu se on jääny autioks joskus sodass taino sielt kyll on löytyny huhujen mukaan ruumis se on punanen talo Nukarin urheilukentän vieres
      Sit on vanha hiihtomaja Nukarill menee osuustietä päähän asti sieltä menee tiheikön läpi (ovi lukittu) Ja sinne pääsee myös lenkkipolkuu pitkin

    • kalkki1

      Terve ! Ainakin sodankylän-ja kittilän välillä on sellainen (vihreä), jossa tarinan mukaan kummittelee.

      Ps. Minusta tuntuu, että meidän vanhassa mummolassakin teki sitä (ainakin koputuksista päätellen). Itse en kyllä mitään nähnyt.

      t. kari

    • pirttihirmu6

      Siikaisissa seurakunnan rannassa niissä vanhoissa pirteissä kuuluu outoja ääniä ja ryminää. Siellä on joskus pidetty jotain leirejä tai jotain. Kesäöisin, kun on valosaa saattaa nähdä liikettä pirttien takana olevassa metsässä. Muutenkin koko ranta vaikuttaa todella oudolta

      • Jason aka Jaska

        Onks tää se Suomen Crystal Lake?


      • Riparijuttuja

        Ite Saa-t-ana se siellä yrittää eksyttää viattomia riparilaisia...

        Seksiunia ja houkutuksia näiden nuorten päihin laittaa. Kyllä on niin monella riparilla nähty!


    • EMMA AIRASVIRTA

      meijänki kellarissa kummittelee. ja tää tarina on totta mitä MULLE TAPAHTU! no kävin kaupassa ja tulin kaupasta ja meidän kellarin ovi aukes. yht`äkkiä ja sit mä näin et siell oli valot. ja sit, siell ei ollut ketään ja sielt, kuulu kimeellä äänellä...

      muuta pois tai muuten... ja ei kuulunut muuta no se paukahti kii ja aukes taas ja kuulu tai muuten saatte kärsi ja se paukahti kii. en tiiä onkse nukke tai joku muu. älkää ikinä menkö kellariin yksin, tai jonkun muun kaa. kamun, tädin, sedän, papan, mummun, tai kenenkää kaa usko siell kummittelee ja seinässä luki verellä muuta pois tai saat kärsiä pahasti ja sukulaisesi ja kaverisi. uskokaa mua!!!! :rD

    • saurus4

      Kalajoella joenvarrella on talo, jossa kummittelee. Monet talossa asuneet ovat kummituksen nähneet. Vanha talo.

    • Heidi 1998

      Asun ite Lohjalla ja täällä Ojamon koulun lähellä on Ojamon kartano se on rakennettu vuonna 1761 ja siellä sanotaan kummittelevan ja jotkut on myös kertonut että jotkut jotka on sinne menny ei oo tullu enään takasin ite menin mun kamujen Eliaksen ja Sinin kanssa sinne, tai no ei me sinne taloon menty mut me käytiin sen viereises vanhas lados joka siis kuuluu siihen tonttiin ni siel näkyi joku tumma hahmo ku siellä on tavallaan kaks huonetta siin ladossa ni siin toisessa huoneessa ! Ja en tiiä onko ne totta mitä siitä talosta on huhuttu. Mutta tää on siitä totta että välillä se ulko-ovi on lukossa ja välillä auki, sieltä on myös kuultu kolinaa vaikka siellä ei pitäisi asua ketään, ja siellä on joku mies tappanut pikkupojan se oli uutisissakin... Ps:oon nyt 14v xd

    • Peijoona4
    • aavetalo

      jyväskylässä palokan k raudan vieressä on talo kerran kävin siellä kun olin yläkerrassa alhaalta kuului kun joku olisi tippunut kuului joku kolahdus niinku joku kulho ois tippunu lattialle

    • mhiiieee

      Lapaluodossa on Gunillan huvila. Merirosvon tytär hukkunut ja jäänyt kummittelemaan. Monia tarinoita on ollut. Kummituksen nimi on siis Gunilla. En ole itse käynyt. Paikka siis lähellä raahea.

      Raahessa myös vanhan juna-aseman viereisessä talossa on kummittelemassa mummo, joka on jäänyt junan alle.

    • kertoja1

      Oulusta n.100 km päässä sijaitsevassa paikassa nimeltään Kärsämäki on yksi vanha talo jossa käytiin kaksi vuotta sitten kesällä. Me menimme ikkunasta sisälle ja kun astuimme sisälle kuului yläkerrasta jonkinlaista narinaa. Yksi asia joka painautui kunnolla mieleen oli huoneen toisessa päädyssä oleva vaatekomero jonka ovi oli auki ja komerossa oli hengari josta roikkui paita.. Se nnäytti aika karmivalta kun paita heilui tuulen mukana niin näytti niinkuin olisi komerossa seisonut joku mies D: Kun vanhemmilta jotkamolemmatovatkotoisinnäilttäseuduilta) kysyin tästä kyseisestä talosta niin isäni sanoi että talon ullakolla oli kaksi miestä ollut juopottelemassa ja kun se toinen mies oli sammunut ullakolla olevaan sänkyyn niin rotat olivat syöneet hänen naamansa.. Tämä toinen mies joka oli juomassa siellä ullakolla oli lähtenyt ja jättänyt sammuneen henkilön oman onnen nojaan sinne ullakon sängylle ja kun sammuneesta miehestä oltiin tehty rikso ilmoitus niin se toinen mies oli sanonut että siellähän se ullakolla nukkuu.. Kun poliisit olivat menneet ullakolle katsomaan kadonnutta miestä niin he löysivät vaan kuoolleen ruumin ilman kasvoija. Tämä kyseinen talo löytyy Kärsämäen nesteen vastapäätä se on semmoinen pieni punainen talo. Kärsämäellä on monia muitakin taloja kysykä lisää tarinoita miulta jos kiinnostaa nimittäin minulla on vielä monta tarinaa tiedossa kyseiseltä seudulat ja sen kauhutaloista..

      • mut1

        haluatko kuulla itse mitä porkkalassa kuultu ,siis kärsämäen porkkalasta. Monta monta kertaa.


    • KUMMITUKSIA :D

      jos haluat tietää missää paikoissa kummitelee mene turunlinnaa yöllä tai mene joutsenossa siaitsevaan rauhan vanhaan mieli sairaalaan :) sieltä olen kuulut ihmisten sanovan käytävillä juoksevia potilaita pakkopaita päällään ja paljon lapsia ja pannormaaleja ilmiöitä :)

      • Asdertson

        Ja jossei kummajaisia Rauhassa vastaan tulisikaan, ota silti kunnon takanoja ja nauti elämästä.

        Rauhan sairaalan ympäristöön ja osin tiloihinkin on rakennettu Saimaa Gardensin kylpylähotellikompleksia.

        Luulisi siellä rauhattomienkin sielujen rauhoittuvan.


    • 17+14

      Raumalla murtamossa on yksi talo. Noim 800m lapin ja murtamon risteyksestä. Kun sitä metsäpolkua kävelee se tuntuu älyttömän pitkältä. Siellä yläkerrassa keskellä huonetta on ompelukone ja legendan mukaan sen vieressä oli ollut jokin hanska ja kun eräs nainen oli käynyt siellä ja ottanut kyseisen hanskan mukaan ja lähtenyt ajamaan autolla pois niin hanska olisi alkanut ikään kuin kiinnittymään naisen käteen kuin olisi ommeltu kiinni. Ja sitten kaikkea perus ääniä jne....

    • Tyttönen

      Hmm, voisitko kertoo enemmän tosta Laukaan "kummituskartanosta", nimittäin oon asunut koko ikäni melkeenpä Laukaassa, mut muutin n.vuos sitten Jyväskylään ja en oo kyllä koskaan kuullutkaan moisesta. Kyllähän mä pari aika "karmivaa" paikkaa sieltä tiedän, mutta nykyään molemmat ovat purettu.
      JA Pönttövuori on ihan turha paikka!! Toki kaikennäköstä juttua kuullu, mut uskonpa että suurin osa tai jopa kaikki kertomukset on iha täyttä p*skaa !

      • laukaa kierrä kaukaa

        Laukaan lähellä on ainaki Reivin kartano, osote muistaakseni Reivintie 130 tai 70. Tarinan mukaan talon isäntä 1900-luvun alussa tappo vaimonsa ja poltti kaks tytärtään uunissa. Kartanoo koitettiin kunnostaa 10 vuotta sitten mut homma jäi puolitiehen ja nykyään se on autiona. Tunnen pari tyyppiä jotka haettiin sieltä ambulanssilla pois tajuttomana, ite kun kävin kaverin kans siellä yläkerrassa ni yhtäkkiä nähtii pihalla valoo ja sit alakerrasta kuulu ett ovi avattii ja pistettii kiinni. Juostii nopeesti autolle ja laitettiin kartanon ulko-ovi kiinni. Ku oltii autossa ja katottii taloo päin ni eteisessä oli valot ja ulko-ovi auki. Minuutin päästä tien vierestä metsästä kuulu askelia ja lähettii lujaa pois sieltä. Oli kyllä pelottava paikka mut meen kyllä käymään uuestaan kun mahdollista.


    • 18+11

      Pomarkussa on kummitustalo, puinen omakotitalo korkealla paikalla yksinäisyydessään, ei muita taloja lähimain. Haimme mieheni tavaroita syyspimeällä talosta, sähköt olivat poikki jostain syystä, vaikka muualla matkan varrella oli sähkövalot ikkunoissa. Jääkaappi kylmänä, eli hiljattain sähköt katkenneet.
      Olimme talossa sisällä taskulampun kanssa, kun kuului koputus kolme kertaa, molemmat kuulimme sen, sekä askeleet...tuli kiire ulos. Sisällä ei periaatteessa voinut olla ketään, sillä talossa oli ovi lukossa, eikä mitään ulkonaisia murtojälkiä ollut missään, ikkunat ehjät, lukkoa ei oltu ropeloitu ym. Mieheni ex-vaimo oli kuollut taloon edellisenä keväänä. Seuraavan kerran kun menimme taas hakemaan tavaroita, sähköt olivat päällä jälleen, eikä kuulunut mitään.

      • a m

        Mä oon menny mun serkun kanssa nivavaaran kummitus taloon me heitettiin sinne kivi ja jonkin ajan päästä se tuli takas! Meit on sen jälkeen pelottanut joka asia


    • ^^joni^

      jos joku tarvitsee etsintäseuraa niin mua voi pyytää. mun sähköposti osoite [email protected]
      En hirveen useesti käy tuola ja oon 16 vuotias.

    • jokuvaa2

      Multialla..olikohan uitamonkosken(?) myllymuseo.. Siinä pihassa oleva, muistaakseni keltainen talo.. oon kerran käyny kurkisteleen kaverin kaa ja en todellakaan mene enää ikinä.. Kiljuen juostiin sieltä pois kun alko kuulua kaikkee "mukavaa"..mm. kuin joku olis kävelly portaita alakertaan jne. Yöllä nähty valojen sammuvan ja syttyvän vaikka talo ollut kauan hylättynä ja ikkunat ja ovet laudattu kiinni.. Hyi!

    • Vanha Loukasmäki

      Ilmajoella Vanhassa Loukasmäessä sanotaan kummittelevan ja se kuului kaverini isälle. Ollaan oltu sielä monet kerrat ja aina ollut yhtä ahdistava fiilis vaikka ollutkin muutama ihminen vierellä. Taloa käytetään toki vieläkin juhlapaikkana ja monet ovat sanoneet tuntevansa jotain mutta eivät tiedä mitä...

      Kyseisellä paikalla on ollut omat kotisivut mutta en meinaa löytää niitä, joten epäilen että ovat lopettaneet sivun.

      Suosittelen kaikille :)

      ja tottakai paikan osoite:
      Vanha Loukasmäki
      Fossilantie 520
      60800 Ilmajoki

      • lisäystä

        ja lisäystä vielä edelliseen:

        Talolla on monta nukkuma-tilaa, mutta yksi on ylitse muiden sillä lähes jokainen vieras joka on nukkunut tässä kyseisessä huoneessa ja sängyssä on heränny keskellä yötä siihen että joku/jokin vetää peiton pois päältä.

        Tiedetään myös että 1800-luvulla elänyt talon vanha renki on hirttänyt itsensä tontin viereiseen metsään ja moni vieras (minä mukaan lukien) on nähnyt metsän rannassa aivan kuin miehen joka kävelee metsään lyhdyn kanssa ja katoaa sinne.


      • lisäystä kirjoitti:

        ja lisäystä vielä edelliseen:

        Talolla on monta nukkuma-tilaa, mutta yksi on ylitse muiden sillä lähes jokainen vieras joka on nukkunut tässä kyseisessä huoneessa ja sängyssä on heränny keskellä yötä siihen että joku/jokin vetää peiton pois päältä.

        Tiedetään myös että 1800-luvulla elänyt talon vanha renki on hirttänyt itsensä tontin viereiseen metsään ja moni vieras (minä mukaan lukien) on nähnyt metsän rannassa aivan kuin miehen joka kävelee metsään lyhdyn kanssa ja katoaa sinne.

        Lainaus "Vanha Loukasmäki"/"lisäystä":

        _ _Talolla on monta nukkuma-tilaa, mutta yksi on ylitse muiden sillä lähes jokainen vieras joka on nukkunut tässä kyseisessä huoneessa ja sängyssä on heränny keskellä yötä siihen että joku/jokin vetää peiton pois päältä._ _

        Tyypillistä perinnetarinaa, jonka totuusarvo lähenee nollaa. Kävin Loukasmäessä muistaakseni 2000-luvun alun vaiheilla, kun siellä vietettiin "Möykähäästen yötä". Olin kuullut tuosta peiton vetämisestä, mutta kukaan ei ilmoittautunut kokijaksi. Yksi paikalla ollut oli kyllä kertomansa mukaan lähtenyt pakoon, kun hän oli ollut talossa yksin ja pihalla ollutta tynnyriä oli selittämättömästi kolisteltu.

        Nukuin luultavasti juuri tuossa mainitussa huoneessa yksin yhden yön, isäntäpariskunnan nukkuessa talon yläkerrassa. Oli aivan rauhallista ja könniläinen raksutteli vieressä omaan harvaan tahtiinsa. Taisi siinä mennä runsas tunti ennen kuin nukahdin, mutta rauhassa sain olla aamuun asti.


    • spög
    • impi

      Kummitustalo ja kellari.Tositapahtuma.
      Mitä tapahtui Martinin torpalla 12.1.1885.Oikeudessakin useaan otteeseen ollut.
      15 todistaa ja 87 selittämätöntä ilmiötä.
      Tuttumme kävi videoimassa paikanpäällä missä itse talo on jo purettu mutta läheltä löytyi talon vanha kellari risujen ja puskien alta.
      Kuva pimeä ja huono yöllä .Parempi video kellarista tulossa myöhemmin.
      Videolla hieman kuitenkin tarinaa tapahtuneesta.
      https://www.youtube.com/watch?v=2TCoXqfDlHY

    • sofiaaa1

      Menkääpä yöksi Lintupirttiin joka on Tervolassa 55e yö, myös luontoon.fi sivustolla mökin kuvailussa kerrotaan että on kummitustalo ja antaa jännitettä yöpyjille ! Joku Venäläinen sotavanki siellä haahuilee :)

      • Anonyymi

        Itekki oon tuolla lintupirtillä käyny, on aika ahistava paikka ja tästä paikasta on monia kertomuksia yks on että jos menet makaamaan takkahuoneen sängylle niin vierit siitä vaan alas


    • Ristiina Brahe

      Ristiinassa sen maaseudulla on entinen tila josta päärakennus viellä pystyssä.
      Talon vintillä kävelee niin öisin,kuin päivisinkin joku,ilmeisesti yksi talon omistavan suvun naisista joka kuoli 15 vuotiaana luultavasti polioon,vintiltä löytyy hänen tekojalkansa sekä kainalosauvat.
      Eteisessä asuu pahahenki,ei se mitään tee muuta kuin aiheuttaa valtavia pelkotiloja,kyseessä luultavasti iso-isä joka tunnettiin varsin häijynä miehenä joka mm. huvikseen pieksi lapsiaan,ei ole enää tervetullut taloon sisälle,joten on jäänyt eteiseen.
      Tuvassa on nainen,joka ripustaa öisin pyykkiä naruille joita ei tietenkään ole,mitä luultavimmin talon entisen omistaja perheen äiti joka kuoli nuorena keuhkokuumeeseen,perheen isä tällöin möi talon sen nykyisin omistavalle suvulle.
      Samoin talossa on nk.isokammari jossa nuori nainen ilmestyy öisin. Moni on huoneessa herännyt ja nähnyt tämän kauniin hahmon seisovan ovella,jota ei ole,hänen takaansa loistaa valtava kirkas valo.Oletettavasti toinen talon omistavan suvun naisista joka kuoli myös nuorena.
      Metsästä kuuluu tykin laukauksia sekä kirkumista.Paikalla on ollut sekä punaisten että valkoisten leirit ja lähistöllä on käyty taisteluita.
      Tilan alueella on kesämökkejä,joista yksi on rakennettu entiselle sotilaiden leiripaikalle, mökkiä kiertää sotilas jonka askeleet skeptikkokin on kuullut ja kurkistelee ikkunoista ilkeästi sisään selvästi pahat mielessään,mutta ei pääse mökkiin sisään,käsittääkseni siksi että mökki ei ole ollut tuolla paikalla hänen kuollessaan...

      Huhu kertoo että jokainen suvun ihmisistä kuollessaan joutuu tuonne,mummoni kuoltua tapasin hänet tuolla,juttelin hänen kanssaan ja hän sanoi että jokainen meistä palaa juurilleen,myös äitini joka eläessään tunnettiin ahkeruudestaan, on siellä tekemässä talveksi polttopuita ja kitkemässä kasvimaata.Itse olen osan näistä kummituksista tavannut.

      Haluaisitteko nähdä tämän talon?? Etsikää,olen jo antanut vihjeitä paikasta...

    • Kyllä vain

      Kyllä vain Hangossa Tvärminnessä on tämä "Kotkanpesä" :) Ainakin vielä vuosi sitten taloon pääsi sisälle. Huhun mukaan joskus kauan sitten siinä asui perhe ja perheessä oli piika jonka tämä perheenisä raiskasi ja tappoi kyseisen talon yläkertaan ja heinäkuun lopussa/elokuun alussa talosta kuuluisi naisen huutoa. Talo sijaitsee sellasen mäen päällä, syrjässä. Pihassa on kanssa liiteri ja jokin varasto tms. Hieno paikka muuten kesällä :)

    • Atte Ateisti

      Jokainen talo muuttuu kummitustaloksi, kun sen sisään astuu ihminen, jolla on "kummituksia" valmiiksi korviensa välissä.

      Enemmän kuin tyhjiä seiniä, kannattaisi tutkia kummitusten havainnoitsijoita. Siis näkevätkö he ylipäätään enemmän paranormaaleja juttuja kuin väestö keskimäärin.

      • Johanna18

        Ai että osaa olla ihminen ylimielinen, ei voi muuta sanoa.


      • Atte Ateisti
        Johanna18 kirjoitti:

        Ai että osaa olla ihminen ylimielinen, ei voi muuta sanoa.

        Jostain syystä juuri tällä palstalla ihmiset saavat raivareita jo pelkästi nimimerkistäni.

        Mistä lie johtuu?


    • Imatra vierailija
      • Atte ATeisti

        No mitäs siellä tapahtui?

        Olen meinaan aatellut mennä, jos varaustilanne antaisi joskus myöten.


      • Red Rum

        Jylhä mesta, tulee mieleen Overlook Hotel.


    • Jos kiinnostaa

      Tiedän muutaman "kummittelu"-paikan Laukaan Lievestuoreella. Yks ois Pönttövuoren vanha junatunneli, jossa kannattaa ehdottomasti käydä paistamassa makkaraa tai jtn, sit ois Reivin kartano, josta muutama tuttu on lähteny ambulanssilla tajuttomana pois. Sit viimene, jossa en kyllä ite oo käyny ois Lievestuoreen kuolemanlaakso, jonka nimi tulee siellä tehtyjen itsemurhien määrästä.

      • lisä tietoo

        Reivin kartanon tarinan mukaan sen isäntä oli tappanu vaimonsa ja polttanu kaks tytärtään kartanon uunissa. Kartanoo kunnostettii 10 vuotta sitten, mutta ei ikinä loppuun asti. Pihassa on vielä melkein kymmenen muuta rakennusta kartanon lisäks. Suosittelen, helkkarin creepy mesta!


      • kisufani

        Hyvinkäällä, monninkadulla on talo jossa eo ole edes numeroa, kaikissa muissa on ja öisin tässä talossa on valot ja välillä (hyvin harvoin) ikkunat ovat auki, kävin parin kaverin kanssa siellä ja maassa oli viikate, ja varastossa oli värttinä, käykää ihmees. kattomas. Ps: mun koti avaimet käy tähän taloon


    • ristor2

      Reivin kartanossa käyneille ja aikoville tiedoksi.

      Remontin alla olevaan kotiimme on murtauduttu kymmeniä kertoja. 25 ikkunaa ja ovia on särjetty. Historiallisia huonekaluja ja muita esineitä on tuhottu - vakuutussumma on tällä hetkellä n. 27 000 € ja remontti on viivästynyt jatkuvasti tuhotöiden vuoksi. Talo ei ole mikään hylätty autiotalo vaan ruuhkavuosia elävän perheen tuleva koti.

      Viimeksi eilen 23.11 poliisi kävi paikalla kolmen tunkeutujan vuoksi ja muiden talossamme kävijöiden etsinnät jatkuu valvontakameroiden kuvien, keskustelupalstojen IP osoitteiden ja sormen-, sekä kengänjälkien perusteella. Kaikki paikalla käyneet, videoita ja juttuja kirjoittaneet voitte varautua poliisin yhteydenottoon sekä korvausvaatimuksiin ja syytteisiin kotimme tuhoamisesta.

      Selvennykseksi voin kertoa että etsimänne lasten polttotalo on Paloisilla. Portaisiin ilmestyneet kengänjäljet ovat omani jotka jäivät kun kävelin yläkertaan ennen kuin maali kuivi. Itsestään sulkeutuvat ovet on säädetty siten jottei puulämmitteisen talon ovet jää vahingossakaan auki.

      Maalla ilman lupaa portista kulku on sama kuin kerrostalossa ilman lupaa toisen eteiseen meno. Voitte uskoa että palan halusta tavata teitä. Kohtaamista odotellen virkavallan kanssa tai ilman.

      Risto Reivi - talon omistaja

      • Jussi Särkkä

        MInäkin olen Riston kaverina talossa käynyt ja siellä usein yöpynyt. Kovasti pelottivat ne oravat ja hiiret, mutta muutoin oli kovasti rauhallista.
        Toisaalta, kun avasin saunan jälkeen terassilla koffin, kuului siitä kovasti sihausta; liekö henki pölähtänyt ulos? Jos taas talossa olisikin vanhan isännän henki, olisi jo oikeus ja kohtuus, jos se vähän teitä teinejä hivuttaisikin, sen verran olette täysin turhaan paikkoja rikkoneet.
        Vanhan talon kunnossapito on kovaa hommaa, mutta ehjä katto ja ikkunat pitävät sen mahdollisena. Jos nyt käytte kyläilemässä missä tahansa vanhassa miljöössä, voi sen kai tehdä sitä talovanhusta kunnioittaenkin.


    • pöö

      Kangasalla, tommilantiellä on kummittelua! Pienenä asuin siellä ja yöllä en usein heräillyt, mutta eräänä yönä heräsin aivan yhtäkkiä makasin selälläni avasin silmäni nopeasti ja samalla yläpuoleltani lähti valkoinen olento jolla oli suu ja silmät erottuivat hyvin. se katosi todella äkkiä. itkin ja juoksin äitini viereen, sitä en koskaan unohda. Olen myös kuullut että vessassa tavarat ovat vessassa liikkuneet ja henkarit pyörineet itsekseen!

    • mandariini98

      Etelä-pohjanmaalla syrjäkylällä olen kuullut puhuttavan ja itsekkin olen tätä ränsistynyttä taloa käynyt katsomassa, melkeeen romahtanut jo huonon kunnon vuoksi.. En tiedä talosta muuta kuin että outoja ääniä kuuluu ja näkyy...kerran iltahämärässä oltiin kavereiden kanssa lenkillä ja uteliaisuutta kurkittiin sisään uusista ikkunoista jotka oli juuri vaihdettu!!!!! Ovet ja muut sisäänkäynnit oli naulattu kiinni ja rappuset romahtanut mutta sisällä oli upouusi liesituuletin ja hetken päästä kuuluki jo yläkerran rappusista kolinaa, tuli helvetinmoinen kiire pois!.....kukaan ei Ollu liikkunu siinä pihassa varmaa 5 vuotee eikä ulkoakaan sisälle oltu menty ku ei murtojälkiä ollu......tuli kylmät väreet ku kirjotin tätä....

      • Seinämäki

        Missä päin tuo talo on? Onko kyse alavudella sijaitsevasta?


    • olllikas

      Vanhassa Vaasassa on museo jossa kummittelee, on ollut pohjalaislehdessäkin juttua. Sitten Vaasan keskustassa Vöyrin kadulla on yli satavuotinen hirsitalo, joka on asumiskäytössä. Huoneita remontoitu, on ollut aikanaan jonkin tehtaan työläis- asuntoina. Asuin perheeni kanssa yhdessä niistä huoneistossa jossa oli kamari jonne kumpikaan kissoistamme ei mennyt, jos vei väkisin niin juoksivat heti pois. Kohta kumpikin kissoista kuoli. Huone oli tyttäremme huoneena ja hän kertoi näkevänsä painajaisia ja jonkun kuiskivan hänelle öisin. Hän pelkäsi olevansa sairastumassa psyykkisesti. Kun muutimme, oireet katosivat. Osoitetta en tiedä voinko julkaista kun on vuokra- asunto, eikä kukaan sen jälkeen varmaan suostu vuokralaiseksi. Asuimme 2 kk.

    • jopsis

      Kuulemma kangasalla lepokodissa kummittelee.. joskus aikoinaan sinne pihalle on lahdattu punasia.

    • "Ei,olen lopettanut"

      Helsingin Santahaminan sillan luona (itse Santikseenhan ei pääse kuin sotilashenkilöt) voi kuulemma kohdata tupakkaa pummaavan vainajan.

      Seisopa siinä mantereen puolella hiljaa merta katsellen, saattaapi selkäsi takaa kuulua ääni: "ei sulla olis tarjota Norttia?" Tämä kuollut Nortin pummaaja vainoaa kuulemma varsinkin sillalla vartiossa olevia sotilaita.

    • tassu ja opel

      Tuttavat kävivät tänään alueella missä oli aikoinaan Martinin kummitustalo.
      Siitä on paljon tarinoita netissä nimellä Martinin pirut.Talo on purettu mutta oli mielenkiintoisia esineitä mitä löysivät entiseltä pihaalueelta maan alta ja mikä nyt on metsikköä saattoi olla löytö aikoinaan itse isännän kirves,veitsi kyseisen talon lukko.
      Talosta kerrotaan että veitsi liikkui itsekseen,tavarat lensivät.Poliisitkin todistivat oikeudessa vuonna 1885.
      Tekivät videon tänään löydöistä.Joku noista voi ollakin tuolta ajalta ja itse kummittellut esine.Elokuva on myös ollut tuosta pitkään tekeillä eli Everdark.
      https://www.youtube.com/watch?v=dDjtAwgJWUI

      • kummitustorjunta47

        Elokuun lopulla 2014.on käynti alueella joka maintaan täällä ja pihalta löytynyt tavaraa.Eli Martinin isännä talo joiden jätöksiä saamme seurata yön tunteina.Keräännymme sinne pimeyden tullessa kuuntelemaan ja katsomaan porukalla.Ilmoittaudu mukaan ja näe itse sekä kuule mitä metsä ja vanha talon jämä tarjoavat.Nyt yllätyt.


    • taloon autioon

      Oulussa, kuivasjärvellä on parikin autiotaloa. en ole käynyt, mutta jännältä näyttää. toiseen ei vissiin pääsekkään

      • remonttijonke

        siis korjaan... kuivasjärvellä missäpäin ku oon tosiaan jo toistamiseen kerrottuna ammatin puolesta lähes jokaisessa pirtissä alueella piipahtanut :)


    • kummitusukkeli

      meillä kummittelee työpaikalla, oon töissä yhessä harrastajateatterissa :) kuuluu ihmisääniä, askelia, oven ääniä yms vaikkei paikalla olisikaan ketään. kerran näin täällä tumman hahmon ja kuulin pikkutytön laulavan piemeässä, yksin ollessa pelottaa :s monella tämänkaltaisia kokemuksia

      • kummitusukkeli

        sijaitsee siis jyväskylässä ko. teatteri


    • wertyk

      Kummitustalossa repaleiset taprtitja huono tuuletus! Kummittelu aiheutuu tuollaisita!

    • joku18

      rauhaa1

      minäkin olen unessa nähnyt näkyjä, jotka tapahtuvat samalla tavalla hereillä ollessani. en tiedä ketään muita jolle tapahtuisi tälläista.

    • remonttijonke

      kuivasjärvellä misspäin?? kiinnostas tietää iha vaa niinkö mielenkiinnosta ku kuitenki ammatin puolesta jo lähes kaikissa taloissa käyny...

    • MaanPinnalle

      Ihme kysymyksiä aloittajalla ja vielä 10 vuoden jälkeen kommentoidaan ilmeisesti ihan tosissaan. Summa summarum: ei ole mitään kummitustaloja sen enempää kuin aavekaupunkejakaan. Se on vain huvittava nimitys. Tyhjiä hylättyjä kämppiä kyllä löytyy ja outoja lankkujen pauketta sekä eläinten rapinaa ynnä muita ilmiöitä. Kummitusten olemassaolosta ei ole mitään todisteita.

    • VITTU-----

      VITUN TALO

    • MÄNTYBAARI

      Espoossahan on ihan sikana hylättyjä omakotitaloja pitkin metsiä. Joissain niistä yöpyy kesäisin aika aavemaista jengiä

    • MITÄÄÄH

      Meidän talon hississä haisee leija aina kun meen sillä

    • Ylilääkäri

      Ho ho ho ho ho ho tulkaapas sairaalaani katsomaan kylmiötä... ho ho ho ho ho

    • RaskaitaAskelia

      Röyttään perällä Kyöppyrän kylässä on hylätty talo jossa Piru kopistaa vimmatusti yöllä ja irvistelee vintin ikkunassa!

    • kummituksia__

      Espoo, 70-l.kerrostalo: Seinään ilmestyi miehen kasvot, vaatekaapin ovet aukenivat itsekseen, eteisessä salamoi, vaikka ulkona ei ukkosilmaa ollenkaan, kukat tippuivat itsekseen lattialle ja kukkalautanen siiryi itsekseen syvemmälle hyllyä, ei siis tippunut lattialle, silkkikukka nyökkäsi itsekseen (siis liikkui itsekseen), kyyneliä tippui itsekseen yhtäkkiä kädelle ilmasta, märkä kissan tassun jäki tuli mattoon, ompelukone itsekseen lähti käyntiin,yhtäkkiä saattoi tuoksua voimaakkaasti kukille. Lamppu syttyi itsekseen päälle huoneessa. Joskus näkyi selkeitä haamuja, lähinnä valkoisia. Kirjahyllyn edessä saatoin nähdä kahden haamun leijailevan. Nuoren naisen laulua joskus kuului (ei kuitenkaan tullut naapurista).

      Vantaa, 70-l.kerrostalo: Jokaisen huoneen seinälle ilmestyi miehen kasvot, jokaiset kasvot kuitenkin eri miehistä eri asennoissa. Sohvapöydällä oleva huulipuna alkoi liikkua itsekseen pöydällä edestakaisin ja tippui sitten lattialle ja siitä sitten sohvan alle. Muovikassit liikkuvat itsekseen, hattuhyllyltä tippuvat tavarat itsekseen. Keittiössä kaapin ovet liikkuivat itsekseen kiinni ja auki, kaapissa olevat hautakynttilät olivat sulaneet kaappiin, hui! Parvekkeelle ilmestyi sydämen muotoinen iso tomaatti, jonka keskellä oli ikään kuin hymyilevät kasvot.

      Vuokra-asuntoja, en viitsi julkaista tarkempia osoitetietoja...

    • Jappelix

      Tai sitten ne jotka harrastavatspiritismiä ym juttuja niin heillä vaan alkaa vintti seota,aivan kuten uskoon tulleillakin kun pitää palvoa sitä jumalaa JA heidän oman lahkonsa johtajaa sekoo siinä sitten polla vähemmälläkin!
      En sano etteikö jotain yliluonnollista olis olemassa MUTTA monille teoille ja asioille onkin löytyny joku selitys vuosien jopa kymmenien satojen vuosien päästä!
      Äänet,tuulet,tuoksut,liikkeet voi johtua monesta,yhdessäkin paikassa tuuli naputti talon rakolistaa seinään,siinä oli sen talon kummitus mitä vanha emäntä epäili.
      Samoin puhutaan että vessa vetäytyi,todellisuudessa alipaine viemärissä oli imaissut WC vesikaukalon tyhjäksi kurlaten että aina voikin olla joku järkevä selitys.
      Hakut leijuvat kun ilma lämpenee toiset taas ilmestyy kun kylmenee

    • Paloka

      Savijärven kartano Sipoossa. Kartanossa oli taannoin tulipalo, jossa kuoli lapsi. Äiti etsii edelleen lastaan. Kerran kun olimme menossa ruokkimaan hevosia, näimme hevosten katsovan tallin käytävälle ja seuraavan katseellaan näkymätöntä kohdetta. Kyseessä oli varmasti Svarta damen.

    • Uudestisyntynyt

      USKO KUMMITUKSIIN TODISTAA SEN ,ETTÄ ON ETÄÄNTYNY JEESUKSEN PELASTUSSANOMASTA.SINÄ JOKA HAET KUMMITUSKOHTEITA TALOJA JANOAT NIITÄ JA NE TULEE VARMASTI LUOKSESI ASUMAAN.JÄTÄ NE RAUHAAN RUKOILE ETTÄ SAAT PYSYÄ NIISTÄ HERRAMME JEESUKSEN NIMEN TÄHDEN EROSSA,PYSYT HENKISESTI TERVEENÄ,JA OLET PELASTETTUJEN JOUKOSSA.

      • ihmettelevä

        Itse olen uskossa mutta olen silti kiinnostunut kummitustaloista :)


    • Anonyymi

      Seinäjoen joupissa on yks musta , iso ja melko vanha talo jostain 1970luvulta. Se on mun tietojen mukaan autio tai en ole ainakaan ikinä nähnyt pihassa autoa , pyörää tai mitään muuta tavaraa joka kertoisi siitä, että elävät ihmiset siinä asuvat. Talvella ei myöskään mene jalanjälkiä. Talossa on tehty henkirikos kuulemma muutama vuosi sitten.

      • Anonyymi

        Seinäjoen teinisurma?


    • Anonyymi

      Vanajanlinnassa kummittelee,sekä Uusikaupunki hotelli lännentie,siellä kuollut vanha nainen kummittelee öisin hotellin käytävillä ja suhisee.

      • Anonyymi

        Ylimaan taistelujen alueella on kummitellut, tai nähty jopa valkoinen aave hevonen. Paljon kuulin eräältä paikalliselta kullankaivaja kaverilta.


    • Anonyymi

      Eduskunta talo/sdp/vihreät/keskusta/vasemmistoliitto puolueiden toimistot ja missä he Suomen epäedustajat liikuvat .

    • Anonyymi

      Helsingissä on paljon kummitustaloja esim
      Sederholmin talossa joka toimii museona kummittelee asiasta on puhuttu uutisissakkin

    • Anonyymi

      Kokkolassa Kallisessa kummitteli aikoinaan yhdessä rintamamiestalossa. Hehkulamppuja paloi tosi usein sammuksiin ja tavaroita katosi tai vaihtoi paikkaa. Talossa oli usein outo tunnelma, vaikea selittää. Taloon tullessa talosta ei tahtonut lähteä, mutta lähdettyä talosta oli lopulta helpottunut olo. Outoa oli. Pelottava paikka.

    • Anonyymi

      Ylivieskan teatterilla on havaittu selkeitaä kummituksia yms ovet aukeaa ulkoa vaikka ketään ei tule vessassa on liike tunnistin valot ja ne koko ajan menevät päälle itsestään ja ovet aukeavat myös itsestään vaikka ketään ei ole lähelläkään

    • Anonyymi

      Lttlkrkrtkrkkriririeke

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe