Onko täällä ketään nykyisen lähihoitajakoulutuksen käynyttä hammashoitajaa? Mitä mieltä olette koulutuksesta? Joutuvatko tulevat hammashoitajatkin opettelemaan tuon verikokeiden oton/katetroinnin jne, mistä täällä on kovasti ollut puhetta?
Entäpä tuo suuhygienistin koulutus? Yhden AMK tutkinnon suorittaneena epäröin hieman uudestaan AMK:un lähtemistä, puolet opetuksesta oli mielestäni turhanpäiväistä jorinaa, varsinaisen alan taitojen opettelu jäi vähemmälle....
Sitten vielä palkkauksesta, onko 1500€ tavallinen palkkaus hammashoitajilla? Entä mikä se on suuhygienisteillä?
Hammashoitaja vs. Suuhygienisti
4
3818
Vastaukset
- hamppihoitaja
vuoden pituinen suu- ja hammashoidon koulutusohjelma on aika lyhyt, mutta kolme työssäoppimisjaksoa opettavat todella paljon. niistä kannattaa ottaa irti kaikki....itse voi olla aktiivinen ja osallistuva, niin oppii parhaiten.
ei me ainakaan opeteltu verikokeiden ottoa, eikö se kuulu sairaanhoitajille? katetrointia harjoiteltiin perusopintojen sairaanhoito-ja huolenpidon jaksolla. ite en joutunut työssäoppimisjaksolla edes katetroimaan.
minkä tutkinnon olet suorittanut amk:ssa? jos mietit suuhygienistin ammattia, niin luulisin että sun ei tarvitsisi käydä kaikkia opintoja alusta, koska sulla on jo yks tutkinto (jos se on sosiaali- ja terveysalan tutkinto).
hammashoitajan peruspalkka on n. 1550 euroa, varmaan vaihtelee yksityisellä sektorilla.
suuhygienistin palkan arvelisin olevan jotain 1800 euroa- Hammashoitajaksiko
Kiva että joku hampihoitaja löyty täältä! Mitäs olet tykännyt työstäsi? Ilmeisesti olet siis kunnallisella puolella? Hammashoitajille taitaa riittää ihan kivasti töitä, ainakin Etelä-Suomessa, mut mä olen ymmärtäny et suuhygienisteille ei oo paljoa koulutusta vastaavia paikkoja tarjolla..vai olenko ihan väärässä..?
Se mun AMK-tutkinto on ihan eri alalta, olen restonomi, joten se ei varmaan paljoa auta suuhygienistikoulutuksessa. Eli ihan totaalisesti olen alaa vaihtamassa kun hotra-puoli ei kiinnosta! - hamppihoitaja
Hammashoitajaksiko kirjoitti:
Kiva että joku hampihoitaja löyty täältä! Mitäs olet tykännyt työstäsi? Ilmeisesti olet siis kunnallisella puolella? Hammashoitajille taitaa riittää ihan kivasti töitä, ainakin Etelä-Suomessa, mut mä olen ymmärtäny et suuhygienisteille ei oo paljoa koulutusta vastaavia paikkoja tarjolla..vai olenko ihan väärässä..?
Se mun AMK-tutkinto on ihan eri alalta, olen restonomi, joten se ei varmaan paljoa auta suuhygienistikoulutuksessa. Eli ihan totaalisesti olen alaa vaihtamassa kun hotra-puoli ei kiinnosta!joo kunnallisella puolella olen ja teen keikkatöitä eri hammashoitoloihin. ihan kivaa on ollut, vähän tietenkin haittaa se kun hoitola saattaa vaihtua parin viikon välein ja samalla lääkäri kenen kanssa tekee töitä. joten aina joutuu opettelemaan uudestaan sen tietyn lääkärin tyyliä tehä paikkaus jne. mutta enköhän mä joskus saa ihan vakipaikan jostain. näin alkuun mulle on tärkeintä että työkokemusta kertyy....
etelä-suomessa on pula hammashoitajista ja sinne menijät saa varmasti heti paikan.
suuhygienisteille ei varmaankaan niin paljoo ole "tarvetta", ainakaan mollin sivujen mukaan.
ei muuta kuin opiskelemaan hammashoitajaksi, lähihoitaja koulu kestää sulla luultavasti sen 2 vuotta, koska sulla on jo ammattitutkinto takana, en oo kyllä ihan varma. eka vuosi on semmoista ihan perusjakso, jolloin on päiväkotiharjoittelu, vuodeosastoharjoittelu ja kotipalvelu tai muu sellainen eli kolme harjoittelujaksoa teoriaa. toka vuosi onkin sitte suuntautuminen suu- ja hammashoitoon. se onkin sitte ihan erilaista opiskelua verrattuna perusjaksoon. kaikki asiat uusia.... - hammashoitaja
hamppihoitaja kirjoitti:
joo kunnallisella puolella olen ja teen keikkatöitä eri hammashoitoloihin. ihan kivaa on ollut, vähän tietenkin haittaa se kun hoitola saattaa vaihtua parin viikon välein ja samalla lääkäri kenen kanssa tekee töitä. joten aina joutuu opettelemaan uudestaan sen tietyn lääkärin tyyliä tehä paikkaus jne. mutta enköhän mä joskus saa ihan vakipaikan jostain. näin alkuun mulle on tärkeintä että työkokemusta kertyy....
etelä-suomessa on pula hammashoitajista ja sinne menijät saa varmasti heti paikan.
suuhygienisteille ei varmaankaan niin paljoo ole "tarvetta", ainakaan mollin sivujen mukaan.
ei muuta kuin opiskelemaan hammashoitajaksi, lähihoitaja koulu kestää sulla luultavasti sen 2 vuotta, koska sulla on jo ammattitutkinto takana, en oo kyllä ihan varma. eka vuosi on semmoista ihan perusjakso, jolloin on päiväkotiharjoittelu, vuodeosastoharjoittelu ja kotipalvelu tai muu sellainen eli kolme harjoittelujaksoa teoriaa. toka vuosi onkin sitte suuntautuminen suu- ja hammashoitoon. se onkin sitte ihan erilaista opiskelua verrattuna perusjaksoon. kaikki asiat uusia....mä valmistuin 2003 hammashoitajaks siis lähihoitajaks ja nyt lähen lukee ouluun suuhygienistiks. valitettavasti en saa pätkäkään hyväksilukuja hammashoitajan koulutuksestani!! typerää! alota sit alusta hampaiden numeroinnista ym.. mut ei auta.. kolme ja puoli vuotta sit vielä et saa pari sataa enemmän kuukaudessa.
No tosiaan .. sen takia mä lähinnä lähin tuohon suuhygienistin koulutukseen et sais tehä vähän laajemmin kaikkee vastaanotolla.. muutaki ku avustaa lääkäriä ja tehä putseja!
Oon nyt kesän yksityisellä hammaslääkärillä keski-suomessa ja mukavaa on! Keski-suomessa ei varmaan vielä ihan hirveesti on hoitajan töitä mut kyllä niitä alkaa vähitellen varmaa ilmaantuu.. keikkaa kyllä on. Ku on päässy sisään ni aina soitetaan sieltä uuestaan ku tarvii.. raskasta vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla
Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk32510820Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä
Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi489871Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava
Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta1798494Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä
HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html3067941Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös
seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.1936755Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit86649Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?
Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k906173Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro
Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j725999Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?375856Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan
Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit1035017