Kartio mastossa

Anonyymi

Taas kerran voisi puhua kartiosta moottorilla & purjeella ajavasta veneestä. Eli ei turhan usein edelleenkään näe kartiota mastossa vaikka purjepaatti ,jossa on purjeet ylhäällä liikkuu ilmiselvästi konevoimalla. Mikä siinä on niin vaikeata ? Ja ennenkaikkea,miksi ihmeessä pitää liikkua koneella purjeet ylhäällä ???
Toisaalta kuten tiedämme ,on yleinen meripelastajien tehtävä hinata purjevene,josta on polttoaine lopussa,satamaan. Tätä taustaa vasten on lienee ensin mainittua turha edes ihmetellä...

45

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eih...taas....kuinkahan paljon oikein liikut vesillä kun jo toukokuun loppupuolella on riittävästi uutta aineistoa noin paljon?

    • Anonyymi

      Niilin purjehtijat käyttävät kartiota Tutankhamonin ajoista alkaen.!

      • Aurajoen penkasta löytyneen Suomen vanhimman veneen keulassa oli kartion jäännöksiä. Turun lipun palanen löytyi maston huipusta, joten vene oli ilmeisesti uponnut päivällä.


    • Anonyymi

      Miksi kartio, kun "ilmiselvästi näkee, että konevoimalla liikkuu"? Mikä on kartion lisäarvo?

      • Anonyymi

        Miksi pysähtyä punaisiin, eihän sieltä ketään ole tulossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pysähtyä punaisiin, eihän sieltä ketään ole tulossa?

        Siksi, että päin punaisia ajamisesta saa isot sakot. Samasta syystä toisinaan on hyvä käyttää kartiota, muuhun sen käyttö ei vaikuta sen enempää kuin tyhjän risteyksen läpi punaisia päin ajaminenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pysähtyä punaisiin, eihän sieltä ketään ole tulossa?

        Kertoisitko vielä, mikä on sen kartion tuoma lisäarvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko vielä, mikä on sen kartion tuoma lisäarvo.

        "Ilmiselvästi" voi joskus nähdä kulkeeko koneella mutta ei läheskään aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ilmiselvästi" voi joskus nähdä kulkeeko koneella mutta ei läheskään aina.

        Takana on nyt 60 aktiivista purjehduskautta pääkaupunki kotisatamana, kausista 50 purjeveneellä. Sinä aikana ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa kartion käyttö tai käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut edes epämääräistä tilannetta. Pari kerta olen huomannut väistäneeni venettä, jossa onkin kone käynnissä. Oliko niissäkään veto päällä, vai pelkästään akkujen lataus, en tiedä. Siksi on aivan samantekevää, oliko aina koneella kulku ilmiselvää. Lähes aina se kuitenkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takana on nyt 60 aktiivista purjehduskautta pääkaupunki kotisatamana, kausista 50 purjeveneellä. Sinä aikana ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa kartion käyttö tai käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut edes epämääräistä tilannetta. Pari kerta olen huomannut väistäneeni venettä, jossa onkin kone käynnissä. Oliko niissäkään veto päällä, vai pelkästään akkujen lataus, en tiedä. Siksi on aivan samantekevää, oliko aina koneella kulku ilmiselvää. Lähes aina se kuitenkin on.

        "purjehduskautta pääkaupunki kotisatamana, kausista 50 purjeveneellä. Sinä aikana ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa kartion käyttö tai käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut edes epämääräistä tilannetta."

        Moottoriveneilijänä taas väitän että on tullut. Sinä toisena moottoriveneilijänä (kuljet konevoimin) et vain sitä ole noteeranut, kun kuljet purjealuksen oikeuksin.

        Vähän sama jos asentaisin sinisen vilkun autooni ja ajelisin aina se vilkkuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "purjehduskautta pääkaupunki kotisatamana, kausista 50 purjeveneellä. Sinä aikana ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa kartion käyttö tai käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut edes epämääräistä tilannetta."

        Moottoriveneilijänä taas väitän että on tullut. Sinä toisena moottoriveneilijänä (kuljet konevoimin) et vain sitä ole noteeranut, kun kuljet purjealuksen oikeuksin.

        Vähän sama jos asentaisin sinisen vilkun autooni ja ajelisin aina se vilkkuen.

        Kerrotko vielä missä tilanteissa oikeasti on väliä sillä onko purjeet ylhäällä oleva vene moottorialus vai ei? Se ei kuitenkaan yli 7 kn kulje ja nykyään 90% moottoriveneistä ajaa 20 solmua tai kovempaa.

        Tuolla nopeuserolla käytännössä nopeampi väistää, mutta tietysti hitaampi ei eteen saa kääntyä tai ajaa väistämisvelvollisena. Kuitenkin esim. risteävien väylien tilanteessa se hitaampi on jo risteyksessä kun nopeampi on niin kaukana, ettei sitä huomioida eikä sen aikeita voi tietää. Ei se hidas nopeudellaan yhtäkkiä siitä risteyksestä katoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "purjehduskautta pääkaupunki kotisatamana, kausista 50 purjeveneellä. Sinä aikana ei ole tullut yhtäkään tapausta, jossa kartion käyttö tai käyttämättä jättäminen olisi aiheuttanut edes epämääräistä tilannetta."

        Moottoriveneilijänä taas väitän että on tullut. Sinä toisena moottoriveneilijänä (kuljet konevoimin) et vain sitä ole noteeranut, kun kuljet purjealuksen oikeuksin.

        Vähän sama jos asentaisin sinisen vilkun autooni ja ajelisin aina se vilkkuen.

        Tilanne on kyllä päinvastoin. Purjehtijana olen väistövelvollinen keskimäärin joka toiseen purjeveneeseen, moottoriveneilijänä jokaiseen. Purjehtija siis joutuu väistämään "virheellisesti" kaksi kertaa useammin.

        Ja itse muuten en käytännössä koskaan jätä purjetta ylös siirtyessäni koneajoon. Sen verran arvokkaita purjeita käytän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko vielä missä tilanteissa oikeasti on väliä sillä onko purjeet ylhäällä oleva vene moottorialus vai ei? Se ei kuitenkaan yli 7 kn kulje ja nykyään 90% moottoriveneistä ajaa 20 solmua tai kovempaa.

        Tuolla nopeuserolla käytännössä nopeampi väistää, mutta tietysti hitaampi ei eteen saa kääntyä tai ajaa väistämisvelvollisena. Kuitenkin esim. risteävien väylien tilanteessa se hitaampi on jo risteyksessä kun nopeampi on niin kaukana, ettei sitä huomioida eikä sen aikeita voi tietää. Ei se hidas nopeudellaan yhtäkkiä siitä risteyksestä katoa.

        Ei nopeudella ole väliä väistämissääntöjen osalta. Ja entä ne veneet jotka kulkevat sinun kanssa samaa nopeutta. Mm. ne mastolliset moottoriveneet joiden purjeet on paketissa?

        Sinulla on tosin selkeä asenneongelma. Kai olet asentanut autoosikin jo sinisen vilkun?

        Et ole lisäksi 60 vuoden aikana vielä sisäistänyt väsitämissääntöjä. Väistäminen aloitetaan jo kaukaa. Sinä et edes tajua sitä, että toinen tekee väsitämistä. Se toinen saattaa muuttaa kurssia itselleen epäedulliseksi tai hidastaa vauhtia väistäessäsi sinua, joka ryöstät purjeveneen oikeudet ollessasi moottorivene. Teidänlaisia mulkkuja ei veneliikenteessä tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nopeudella ole väliä väistämissääntöjen osalta. Ja entä ne veneet jotka kulkevat sinun kanssa samaa nopeutta. Mm. ne mastolliset moottoriveneet joiden purjeet on paketissa?

        Sinulla on tosin selkeä asenneongelma. Kai olet asentanut autoosikin jo sinisen vilkun?

        Et ole lisäksi 60 vuoden aikana vielä sisäistänyt väsitämissääntöjä. Väistäminen aloitetaan jo kaukaa. Sinä et edes tajua sitä, että toinen tekee väsitämistä. Se toinen saattaa muuttaa kurssia itselleen epäedulliseksi tai hidastaa vauhtia väistäessäsi sinua, joka ryöstät purjeveneen oikeudet ollessasi moottorivene. Teidänlaisia mulkkuja ei veneliikenteessä tarvita.

        Minä en ole vielä läheskään 60-vuotias, joten en tietystikään ole 60 vuoden aikana sisäistänyt väistämissääntöjä. Olen kuitenkin veneillyt omalla veneellä yli 40 vuotta ja osa niistä on ollut moottori- ja osa purjeveneitä. Jos ajan 20 solmua, väistän kaikkia alle 10 solmua kulkevia, riippumatta siitä ovatko ne väistövelvollisia vai ei sääntöjen puitteissa. Koska käytännössä ne eivät voi väistää muuten kuin pysymällä poissa koko oletetulta kulkualueelta.

        Juu väistäminen aloitetaan ajoissa, jos tietää minne se väistettävä menee eikä lähempänä ole muita veneitä, joita pitää väistää tai joiden väistämistä ei saa hankaloittaa. Yli 500 m päästä katsotaan vain laivoja, koska veneiden väistöjä on aivan turha aloittaa noin kaukaa. Ei tiedä minne ne menevät tai miten muuttavat suuntaansa ja nopeuttaan ennen kuin tulevat lähemmäksi.

        Naurettava ajatus, että väylien risteyksen tai muun potentiaalisen kohtauspaikka ei saisi ylittää, jos jossain kilometrin päässä näkyy pieni kippo, joka saattaa sitten osua yhtäaikaa tuonne risteykseen. Tuolla nopeuserolla näkee vasta 10-20 s ennen onko se nopeampi tulossa ongelmallisen lähelle vai ei. Silloin on sen nopeamman helppo muuttaa suuntaa 10 astetta vs. hitaampi tekee paniikkipysähdyksen tai 180 asteen käännöksen.

        Kaikki, jotka ovat ajaneet sekä hitaalla että nopealla veneellä tajuavat tämän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nopeudella ole väliä väistämissääntöjen osalta. Ja entä ne veneet jotka kulkevat sinun kanssa samaa nopeutta. Mm. ne mastolliset moottoriveneet joiden purjeet on paketissa?

        Sinulla on tosin selkeä asenneongelma. Kai olet asentanut autoosikin jo sinisen vilkun?

        Et ole lisäksi 60 vuoden aikana vielä sisäistänyt väsitämissääntöjä. Väistäminen aloitetaan jo kaukaa. Sinä et edes tajua sitä, että toinen tekee väsitämistä. Se toinen saattaa muuttaa kurssia itselleen epäedulliseksi tai hidastaa vauhtia väistäessäsi sinua, joka ryöstät purjeveneen oikeudet ollessasi moottorivene. Teidänlaisia mulkkuja ei veneliikenteessä tarvita.

        Luehan uudelleen mitä olet kirjoittanut, kunhan ensin olet rauhoittunut.


    • Anonyymi

      "Ongelman" ratkaisuksi ehdotan kartiomaksua joka on progressivinen aluksen pituuden kolmanteen potenssiin.

      Peritään siltä, joka ilman Suomi24 direktoraatin hyväksyntää liikkuu aluksellaan ahtaalla väylällä ilman perälippua mutta vihreä viiri saalingin alla, sen estämättä mitä hyvät merimiestavat, tähystys, moitteeton alus ja sen taitava päällikkö yrittävät selittää......

    • Anonyymi

      Aloittajalle tiedoksi. Suuren maailman puolella pidetään usein isoa ylhäällä koneajossa.
      Se rauhoittaa menoa rullaavassa aallokossa ja näin saattaa joku pystyä jopa valmistamaan ruokaa pentryssä.
      Olen itsekin ajanut koneella iso ylhäällä ja todennut sen toimivaksi proseduuriksi - tietysti kartio näkyvissä D.
      Bootmann

    • Anonyymi

      Sitten voi olla niin, että purjeveneen kone on käynnissä vaikka ei olekkaan vedossa. Käytetään usein akkujen lataamiseen tai isommissa veneissä sähkökäyttöisten laitteiden vuoksi.

      Kone on siis käynnissä mutta alus liikkuu purjeilla eikä ole konealus.

    • Anonyymi

      Juuri näin eli ellet väistä jokaista purjevenettä, jolla on purje ylhäällä eikä kartiota, olet vaikeuksissa. Veto ei nimittäin ole koskaan päällä.

      • Anonyymi

        Kartion merkitys on kertoa mitä sääntöjä noudatetaan kohtaamisessa.
        Tieto lisää turvallisuutta.

        Ei ole vaikeaa päätellä kuinka hyvin purjeilla noustaan tuuleen ja varautua siihen. Jos vene kuitenkin yllättäen menee vastatuuleen purjeet lepattaen, siitä voi tulla vaaratilanne ahtailla väylillä.

        Toisaalta, kun nyt kaikki on ahtaita, moottoriveneellä voi kulkea oikeaa laitaa turvallisesti ilman, että se suututtaa ketään.

        Ongelma ei ole mielestäni iso koska väistettävä ei saa väistön jälkeen enää muuttaa suuntansa niin, että jo kerran väistänyt joutuu väistämään uudelleen riippumatta millä voimalla kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kartion merkitys on kertoa mitä sääntöjä noudatetaan kohtaamisessa.
        Tieto lisää turvallisuutta.

        Ei ole vaikeaa päätellä kuinka hyvin purjeilla noustaan tuuleen ja varautua siihen. Jos vene kuitenkin yllättäen menee vastatuuleen purjeet lepattaen, siitä voi tulla vaaratilanne ahtailla väylillä.

        Toisaalta, kun nyt kaikki on ahtaita, moottoriveneellä voi kulkea oikeaa laitaa turvallisesti ilman, että se suututtaa ketään.

        Ongelma ei ole mielestäni iso koska väistettävä ei saa väistön jälkeen enää muuttaa suuntansa niin, että jo kerran väistänyt joutuu väistämään uudelleen riippumatta millä voimalla kulkee.

        Amen, end of discussion!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kartion merkitys on kertoa mitä sääntöjä noudatetaan kohtaamisessa.
        Tieto lisää turvallisuutta.

        Ei ole vaikeaa päätellä kuinka hyvin purjeilla noustaan tuuleen ja varautua siihen. Jos vene kuitenkin yllättäen menee vastatuuleen purjeet lepattaen, siitä voi tulla vaaratilanne ahtailla väylillä.

        Toisaalta, kun nyt kaikki on ahtaita, moottoriveneellä voi kulkea oikeaa laitaa turvallisesti ilman, että se suututtaa ketään.

        Ongelma ei ole mielestäni iso koska väistettävä ei saa väistön jälkeen enää muuttaa suuntansa niin, että jo kerran väistänyt joutuu väistämään uudelleen riippumatta millä voimalla kulkee.

        Vaaratilanne on muutenkin, jos marginaalit on niin pienet, että yllättävä luovi on sulle ongelma. Silloinkin mennään vastaiseen purjeet lepattaen. Nopealla moottoriveneellä ajelen myös, eikä voisi vähempää kiinnostaa silloin, onko jollain purjeveneellä purjeet ylhäällä vai alhaalla. Joka tapauksessa ne on hitautensa takia kyvyttömiä väistämään minua ja minun täytyy tehdä ne ohjausliikkeet, joilla kolari ehkäistään.


    • Anonyymi

      Nimus nomus namii.

      Volvo Pentani ohejessa todetaan, että purjehdittaessa on käytettävä moottoria n. kerran tunnissa. On eri asia onko moottori käynnissä vai onko se kytketty vetolaitteen voimanlähteeksi.

    • Anonyymi

      Liikun vesillä paljon sekä purjeveneellä että hitailla ja nopeilla moottoriveneillä. Kertaakaan en ole kohdannut tilannetta, jossa kartion käyttämättömyys olisi aiheuttanut edes pientä harmia, saati vaaratilannetta. Mikäli aloittajalla on vaikeuksia pärjätä vesillä, kun joku kehtaa ajella koneella purjeet ylhäällä ilman kartiota, lienee aloittajan merenkulkutaidot sellaisella tasolla, että olisi parempi pysytellä kotosalla ja uittaa vaikkapa kylpyankkaa ammeessa.

    • Anonyymi

      "Eli ei turhan usein edelleenkään näe kartiota mastossa vaikka purjepaatti ,jossa on purjeet ylhäällä liikkuu ilmiselvästi konevoimalla. Mikä siinä on niin vaikeata ? Ja ennenkaikkea,miksi ihmeessä pitää liikkua koneella purjeet ylhäällä ???"

      Vaikeaahan se kartion asettaminen ei varsinaisesti ole. Vaivalloista kylläkin. Erityisesti suhteessa hyötyyn. Itsehän juuri toteat näkeväsi paatin liikkuvan ilmiselvästi konevoimalla. Mitähän lisäarvoa se kartio siis tuo?

      Ja niitä syitä liikkua koneella purjeet ylhäällä... Purjeet vakauttavat menoa. Antavat myös lisää eteenpäin vievää voimaa, olettaen ettei ihan vastatuuleen puksuteta. Kapeasta salmesta voi olla kiva tönäistä koneella läpi, ettei tarvitse luovimalla aiheuttaa sydämentykytystä harrastustaan aloittelevalle moottoriveneilijälle. Lyhyttä pöräytystä varten ei viitsi jumpata purjeita alas ja taas ylös. Saattaapa joskus olla myös tarpeen kuivatella purjeita sateen jäljiltä. Ehkäpä löytyy muitakin syitä, mutta tässä nyt muutama uteliaisuuttasi ruokkimaan.

      Nostatko muuten itse aina ankkuripallon, kun tipautat ankkurin pohjaan? Itse en ole koskaan nostanut. Kummallinen on se silmä, joka havaitsisi tuon merkin, mutta ei muuten veneen olevan poissa ajosta. Jos joskus joudun väylälle ankkuroitumaan, niin sitten nostan ihan selvyyden varmistamiseksi.

      • Anonyymi

        Kun luet meriteiden sääntöjä, niin huomaat ettei ankkuripalloa käytetä kuin kulkuväylien läheisyydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun luet meriteiden sääntöjä, niin huomaat ettei ankkuripalloa käytetä kuin kulkuväylien läheisyydessä.

        Enpä ole koskaan nähnyt ankkuripalloa väylän viereen kalastamaan pysähtyneessä veneessä. Enkä ole sitä kaivannut kuten en ole koskaan kaivannut kartiota.

        Ruotsissa kartiota ei edes vaadita (oliko alle 12 m?) ja siellä todella moottoripurjehditaan. Molemmat purjeet, joskus jopa spinnu, vedossa. Pitkään vaan ihmettelee, että onpa vaikea saada kiinni tuota venettä, vaikka pitäisi olla hitaampi. Sitten lopulta kiinni saatuaan huomaa koneen päälläolon. Kertaakaan en ole miettinyt, että olisin jotenkin väistämissääntöjen tai oman toiminnan takia kaivannut kartiota näkösälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole koskaan nähnyt ankkuripalloa väylän viereen kalastamaan pysähtyneessä veneessä. Enkä ole sitä kaivannut kuten en ole koskaan kaivannut kartiota.

        Ruotsissa kartiota ei edes vaadita (oliko alle 12 m?) ja siellä todella moottoripurjehditaan. Molemmat purjeet, joskus jopa spinnu, vedossa. Pitkään vaan ihmettelee, että onpa vaikea saada kiinni tuota venettä, vaikka pitäisi olla hitaampi. Sitten lopulta kiinni saatuaan huomaa koneen päälläolon. Kertaakaan en ole miettinyt, että olisin jotenkin väistämissääntöjen tai oman toiminnan takia kaivannut kartiota näkösälle.

        Ehkä vene ei ole ankkurissa.

        Mitä haittaa kartiosta on, kun siihen suhtaudutaan kovin tunteella?
        Ei kai sen nostaminen voi olla suuri vaivan niille, jotka ovat tottuneet nostamaan ja laskemaan purjeita.

        Vai onko kyse henkisestä jaksamisesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä vene ei ole ankkurissa.

        Mitä haittaa kartiosta on, kun siihen suhtaudutaan kovin tunteella?
        Ei kai sen nostaminen voi olla suuri vaivan niille, jotka ovat tottuneet nostamaan ja laskemaan purjeita.

        Vai onko kyse henkisestä jaksamisesta?

        Kyllä niillä yleensä joku köysi menee keulasta veteen, joten oletan olevan ankkurissa, mutta ei pätkääkään kiinnosta onko palloa vai ei. Pimeässä olisi kyllä syytä olla valo ja itsekin käytän ankkurivaloa.

        Kartio ja ankkuripallo ovat täysiä turhakkeita veneille normaalioloissa. Siksi en niitä käytä. Edes silloin harvoin kun ankkuroin väylän läheisyyteen moottori- tai purjeveneellä tai ajan hetken moottorilla purjeveneellä purjeita ylhäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niillä yleensä joku köysi menee keulasta veteen, joten oletan olevan ankkurissa, mutta ei pätkääkään kiinnosta onko palloa vai ei. Pimeässä olisi kyllä syytä olla valo ja itsekin käytän ankkurivaloa.

        Kartio ja ankkuripallo ovat täysiä turhakkeita veneille normaalioloissa. Siksi en niitä käytä. Edes silloin harvoin kun ankkuroin väylän läheisyyteen moottori- tai purjeveneellä tai ajan hetken moottorilla purjeveneellä purjeita ylhäällä.

        Jatketaan vielä, että ajan hyvin usein polkupyörällä päin punaista sekä tietysti kävelen päin punaista, jos autoja ei tule. Autollakin olen joskus ajanut päin punaista, mutta harvemmin.

        Olen varmasti kamala ihminen sellaisten silmissä, jotka näkevät punaista kartiottoman koneella purjeet ylhäällä ajavan purjeveneen nähdessään. Voi voi. Yhtä lailla minä näen punaista teidän olemassaolosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan vielä, että ajan hyvin usein polkupyörällä päin punaista sekä tietysti kävelen päin punaista, jos autoja ei tule. Autollakin olen joskus ajanut päin punaista, mutta harvemmin.

        Olen varmasti kamala ihminen sellaisten silmissä, jotka näkevät punaista kartiottoman koneella purjeet ylhäällä ajavan purjeveneen nähdessään. Voi voi. Yhtä lailla minä näen punaista teidän olemassaolosta.

        Juuri tuota minä tarkoitan sillä tunteisiin menemisellä.
        Se on vain muovinen kartio.


    • Anonyymi

      Musta kolmio: moottoripurjehdin.
      Punainen kolmio: lataan akkuja.
      Keltainen kolmio: kone ei käy, mutta virrat on päällä.
      Pinkki fluorosoiva kolmio: kone käy ja saatan tarvittaessa käyttää sitä.

      Korkeus jolle kulloinkin käytössä oleva kolmio on nostettu, määritelköön sillä annettavan signaalin merkityksellisyyden:
      Alempien saalinkien alapuolella: Tilanne ei akuutti/vakava, enemmänkin informatiivinen taso.
      Saalinkien välissä: Tilanne on mahdollisesti eskaloitumassa.
      Ylimpien saalinkien yläpuolella: Huomio! Kolmion kuvaama tilanne on kärjistynyt sataprosenttiselle asteelle.

      Noin laittaisin merkit omaan huvikuunariini, jos olisin tiukka kolmiomies.

      Ariel 336.

      • Anonyymi

        Tuossahan on hyvä pohjaehdotus tämän palztan kartionkehitystyöryhmälle.

        Voi olla että tällainen monipuolinen "tilannetaulu" kiinnostaisi enemmän kuin yksi ja musta kartio.

        Tuon pinkin värin haluaisin varata kyllä niille, jotka etsivät sähäkkää gastia yövahtiin.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan on hyvä pohjaehdotus tämän palztan kartionkehitystyöryhmälle.

        Voi olla että tällainen monipuolinen "tilannetaulu" kiinnostaisi enemmän kuin yksi ja musta kartio.

        Tuon pinkin värin haluaisin varata kyllä niille, jotka etsivät sähäkkää gastia yövahtiin.....

        Siihen yögastin hommaamiseen sopii parhaiten discopallo! Se ylös keulakolmioon niin päivällä saa keskustella Guardia Nacional Republicanin kanssa ankkuripallon oikeellisuudesta ja iltaisin toivoa parasta... ankkuripitoa.
        Sup -laudan keksijälle muuten 100 pointsia. Bikiniväkeä tulee eteläisillä ankkuripaikoilla utelemaan siniristilipusta ja tiedustelemaan juomia. Hommassa äkkiä täydentyy se SirBB:n tällä palstalla jo ammoin lanseeraama hernepullo. ;)
        Ariel 336.


    • Anonyymi

      Vaikka ruotsalaiset ovat koronan suhteen ehkä liiankin vapaamielisiä, niin kärkikolmion suhteen heillä on asenne kohdallaan.
      Kolmion vaatijat kuvittelevat, että heidän oikeuksiaan jotyenkin rikotaan. Heidän tulisi kuitenkin sisäistää vesiliikenne ihan toiselta kantilta, nimittäin vesillä on vain velvollisuuksia.

      • Anonyymi

        ! nimittäin vesillä on vain velvollisuuksia.!

        Näin juuri. Hyvä että olet sisäistänyt tämän. Laita siis se kartio näkyviin, niin huolehdit velvollisuuksistasi myös väistämissääntöjen suhteen.


    • Anonyymi

      Näin myös että busteri oli melkin vieressä ankkurissa eikä ankkuripalloa ollut missään. Melkeen yli vedin jahdillani mutta näin viimetipassa että ankkuriköysi sieltä meni keulasta mereen. Ei luulisi että on liian vaikeaa laittaa tuota palloa jos kerran on jo pysähdyksissä.

      • Anonyymi

        Busterissa ei tarvitse käyttää päivämerkkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Busterissa ei tarvitse käyttää päivämerkkejä.

        Muistattehan laittaa sukeltajalipun, jos menette veneestä uimaan?


    • Anonyymi

      Tulee näistä jutuista mieleen kaveri, joka muinoin esitti suuren kiukustuksensa. Silloin tällöin nimittäin joku vastaan kävelevä ei antanutkaa hänelle tietä, vaan hän joutui väistämään. Ja väistäminen oli hänelle mieltä korventava nöyryytys, jonka vastaantulija teki hänelle tahallaan.

    • Anonyymi

      Kartiohan on tosiaan ykkösasia ja sitä tulee vahtia myös muiden veneissä. Mitenköhän Ruotsissa pärjäävät kun kartion käytöstä on luovuttu, lienee melkoinen hässäkkä?

    • Anonyymi

      Monet ovat halukkaita pitämään kiinni oikeuksistaan ja valmiita laistamaan velvollisuuksistaan.

      Ei taida olla sattumaa, että sääntökeskustelua käydään aina purjehtijoiden kanssa ja kupletilla on sama juoni. Purjentijat tai sellaiseksi tekeytyjät vaativat muita väistämään ja kinaavat siitä koskeeko esimerkiksi ahtaan väylän säännöt heitä. He vaativat, ettei kukaan saa tulla lähelle eikä muiden veneistä saa kuulua ääntä eikä tulla aaltoja.

      Purjehtijat vaativat muita noudattamaan ei pelkästään sääntöjä vaan myös niitä tulkitoja säännöistä, joita ei ole mihinkään kirjoitettu. Siksi tuntuu huvittavalta, että sama porukka kilvan haluaa itse jättää selkeän (ehkä turhan) säännön noudattamatta.

      Itselleen turhan asian tekeminen ei ole kivaa, mutta sen ei pitäisi aikuista ihan hirveästi ketuttavan. Purjehtijat voisivat kuitenkin antaa siimaa moottoriveneilijöille, jotka eivät noudata itselleen turhaa sääntöä. Moraali kun ei toimi niin, että se koskee vain osaa...

      • Anonyymi

        Kyllä sitä taas niin mieliä pahoitetaan. Oikeuksien vaatiminen itselle kartion käyttämättä jättämisellä on juuri sitä, mistä yksi edellinen kirjoitti. Siis ihmisestä, joka kokee nöyryytystä joutuessaan ottamaan askeleen sivuun vastaantulijan takia kävellessään. Käytännössä kukaan, ei siis yksikään, ei jätä kartiota pois vaatiakseen itselleen oikeuksia. Tilaisuuksia väistellä tulee vain niin ylettömän harvoin. Taas viitaten aiempaan kirjoitukseen, ei edes kerran vuosikymmenessä tule tarpeettomasti väistäneeksi moottoripurjehtivaa. Ja vielä kolmas lainaus, niin purjehtivat kuin moottoripurjehtivatkin ovat liiukunopeuksia etenvälle kiinteitä objekteja ja säännöistä riippumatta oleellisesti nopeampi väistää, koska toinen ei sitä pysty tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä taas niin mieliä pahoitetaan. Oikeuksien vaatiminen itselle kartion käyttämättä jättämisellä on juuri sitä, mistä yksi edellinen kirjoitti. Siis ihmisestä, joka kokee nöyryytystä joutuessaan ottamaan askeleen sivuun vastaantulijan takia kävellessään. Käytännössä kukaan, ei siis yksikään, ei jätä kartiota pois vaatiakseen itselleen oikeuksia. Tilaisuuksia väistellä tulee vain niin ylettömän harvoin. Taas viitaten aiempaan kirjoitukseen, ei edes kerran vuosikymmenessä tule tarpeettomasti väistäneeksi moottoripurjehtivaa. Ja vielä kolmas lainaus, niin purjehtivat kuin moottoripurjehtivatkin ovat liiukunopeuksia etenvälle kiinteitä objekteja ja säännöistä riippumatta oleellisesti nopeampi väistää, koska toinen ei sitä pysty tekemään.

        Jaan ajatuksesi. Täysin riippumatta siitä miten itse ajelee, niin aina muut väistävät. Jos itse sitten tulee pari kertaa kymmeneen vuoteen väistettyä isoa laivaa, niin se on siinä.
        Tilaisuuksia joutua onnetomuuteen on tuhottoman vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaan ajatuksesi. Täysin riippumatta siitä miten itse ajelee, niin aina muut väistävät. Jos itse sitten tulee pari kertaa kymmeneen vuoteen väistettyä isoa laivaa, niin se on siinä.
        Tilaisuuksia joutua onnetomuuteen on tuhottoman vähän.

        Et jaa ajatuksiani, tuskin edes yritit ymmärtää niitä. Liekö olisit kyennytkään.

        Jos itse olen päässyt styyralla kolmen solmun vauhtiin kevyessä tuulessa, väistän mielihyvin paaralla kulkevaa, joka syystä tai toisesta on vain ohjailuvauhdin saavuttanut. Samoin annan toisen mennä kulkuoikeuksista riippumatta, jos hänen väistönsä vaatisi jiipin tekoa. Uistelijankin kierrän mahdollisuuksien mukaan kaukaa perän takaa, jos hänellä on rajoitetusti tilaa väistämiseen. Näin, koska on sujuvampaa, kun se väistää, jolle se on helppoa. Tilaisuuksia joutua onnettomuuteen on vähemmän kuin tuhottoman vähän, kun törmäyskurssilta poistutaan ajoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2458
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1858
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1766
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1295
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1218
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1178
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1058
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1050
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      904
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      882
    Aihe