Tuleeko rikemaksu?

Anonyymi

Yle uutisoi tänään uudesta vesiliikennelaista:

"Päällikön tehtävänä on vastata siitä, että veneessä on pakolliset turvallisuusvarusteet, pelastusliivit on puettu olosuhteiden niin vaatiessa ja kaikki veneessä olevat osaavat toimia hätätilanteessa."

Jos siis huomenna lähden vesille alle kouluikäisten lasten kanssa, niin tuleeko virhemaksu sen vuoksi, että "kaikki veneessä olijat" eivät osaa toimia hätätilanteessa? Entä, jos kyydissä on lähes yhdeksänkymppiset isovanhemmat?

Millä tavoin viranomaiset varmistuvat veneen pysäytettyään, että kaikki veneessä olijat osaavat toimia hätätilanteessa? Pitääkö kaikkien veneessä olijoiden osata toimia kaikissa mahdollisissa hätätilanteissa? Millainen osaaminen katsotaan riittäväksi?

Miten veneen päällikön tulee todeta kaikkien veneessä olevien kyky toimia hätätilanteessa? Onko tämä toteaminen dokumentoitava esim. videoimalla pätevyyden osoittavat kuulustelut, haastattelut tai koulutukset?

Vai onko kyseessä YLEn leväperäisesti julkaisema virheeliinen tieto tai lainsäätäjän huolimattomuuttaan lakiin jättämä komealta kuulostava, mutta käytännössä mahdoton vaatimus?

12

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uusi laki on susi syntyessään. Osaamattomat ruorissa vielä upottavat tämän maan.

    • Anonyymi

      Päällikkö vastaa jatkossakin siitä että kyydissä olijoille riittää kunnollisia pelastusliivejä ja että ne ovat käytössä.

      Uudessa laissa on oikeudessa enemmän liikkumavaraa, turhaa byrokratiaa ja jäykkyyttä on vähennetty mutta hyvä päällikkö ei heittäydy tyhmäksi vaan on entistäkin huolellisempi. Osaat kyllä.

    • Anonyymi

      Tuo uusi laki on mielestäni askel kohti turvallisempaa veneilyä. Uudessa laissa tuodaan veneilyn piiriin ammattimerenkulussa jo kymmeniä ellei satoja vuosia olleita ihan perusjuttuja.
      Ammattimerenkulun safety briefing on veneilyssä sitä, että venettä laiturissa lastatessa kippari kertoo veneeseen tulijoille muutaman perusasian. Kertoo, että liivit ovat tuon kannen alla ja ne puetaan päälle jos minä sitä pyydän. Kertoo, että sammutin on tuolla tuon kannen alla. Kertoo, että "Niko" on varakuski. Kertoo, että yhtään roskaa ei heitetä laidan yli.
      Kertoo, että jos joudumme hätätilanteeseen, niin hommaan tarvittaessa apua paikalle ja annan hätätilanteessa ohjeita joita on kaikkien noudatettava.

      Mikä tässä on vaikeaa tai mikä näiden merenkulun perus periaatteiden tuomisessa lakiin tekee laista paskan kuten tuossa ylempänä kommentoitiin?

      • Anonyymi

        Isä lastensa kanssa soutelemassa on siis laiton porukka, ios lapset eivät ikänsä vuoksi osaa toimia vaaratilanteessa.

        Entä, jos olen kaverin kanssa saaressa ja kaveri saa sairauskohtauksen?

        Lakien noudattamista ei edistä yhtään, että niissä on hyväätärkoittavia korulauseita joiden tulkinta ja valvonta eivät toimi käytännössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä lastensa kanssa soutelemassa on siis laiton porukka, ios lapset eivät ikänsä vuoksi osaa toimia vaaratilanteessa.

        Entä, jos olen kaverin kanssa saaressa ja kaveri saa sairauskohtauksen?

        Lakien noudattamista ei edistä yhtään, että niissä on hyväätärkoittavia korulauseita joiden tulkinta ja valvonta eivät toimi käytännössä.

        "Isä lastensa kanssa soutelemassa..."

        Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikö tämä uusi laki koske REKISTERÖITYJÄ veneitä. Kuinka moni soutuvene on rekisterissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isä lastensa kanssa soutelemassa..."

        Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikö tämä uusi laki koske REKISTERÖITYJÄ veneitä. Kuinka moni soutuvene on rekisterissä?

        Olet ymmärtänyt väärin, kyllä se koskee kaikkia veneitä, joten soutelumatkalle lähtiessä on turvallisuusbriifaus paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä lastensa kanssa soutelemassa on siis laiton porukka, ios lapset eivät ikänsä vuoksi osaa toimia vaaratilanteessa.

        Entä, jos olen kaverin kanssa saaressa ja kaveri saa sairauskohtauksen?

        Lakien noudattamista ei edistä yhtään, että niissä on hyväätärkoittavia korulauseita joiden tulkinta ja valvonta eivät toimi käytännössä.

        Esimerkiksi lapsille on hyvä kertoa, että soutuveneen mahdollisesti kaatuessa jäädään veneen luokse. Ja että ei saa keikuttaa liikaa. Jne jne. Ei pitäisi olla liian vaikeaa ymmärtää. Mutta toki tuollaiset lauseet jättävät tilaa kaikenlaiselle periaattelliselle internet-vänkäykselle.


    • Anonyymi

      ..missä tämä "uusi laki" on luettavissa netitse siis?

      ..savon sanomat kirjoitti "lain muutos vaatii soutuveneeseankin äänimerkin antolaitteen" tms, jos lähdetään siitä laki on aina hyvä, niin mitä laki jota on mahdotonta valvoa, kansakunnan kykyjen ja varojen tuhlausta, tosin tässä lain kohdassa Vakuutusyhtiöt taputtanee käsiään,

      • Anonyymi

        Finlex. Kuten kaiken muunkin lainsäädännön suhteen. Pistä googleen hauksi "vesiliikennelaki" ja saat ensimmäisten linkkien joukossa sen, joka vie suoraan ajantasaiseen lakitekstiin. Ohita kaikki Traficomit yms., siellä on yleensä varsinaisen lakitekstin sijasta "kansanomaistusta".


    • Anonyymi

      Olisi hieno testata ruotsinlaivan ravintolassa kello 2 aamuyöstä, kuinka moni osaa ja on kykenevä toimimaan hätätilanteissa.

    • Anonyymi

      Tuo "toimimaan hätätilanteessa" ei tarkoita sitä, että on kipparin vika jos joku uuno on vajaamielinen.

      Jos kippari on antanut briiffauksen ja ohjeet hätätilanteen varalta, on velvollisuus täytetty. Jos joku sen jälkeen töpeksii, se on voi voi. Mutta jos briiffausta ei ole annettu, kippari on syyllinen.

    • Anonyymi

      Ei laissa lue niin vaan, että päällikön tulee huolehtia mm. siitä, että "vesikulkuneuvossa olevia henkilöitä on ohjeistettu riittävällä tavalla turvallisesta vesikulkuneuvossa toimimisesta".

      Noin periaatteessa siis voisi syntyä tilanne, että mies kännissä horjahtaa veteen savolaismallisesta soutuveneestä ja kertoo pelastajille, ettei tiennyt, ettei kannata nousta laidalle seisomaan kuselle; veneen omistaja istuu saman veneen perätuhdolla ja saa sakot (tai siis sen virhemaksun) siitä, ettei ole kertonut eikä kieltänyt.

      Lähinnä kyse on siis siitä, että päällikön tehtävä on huolehtia siitä, että kyydissäolevilla on ihan perusjutuista käsitys, miten ollaan veneessä. Eipä paljon muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4251
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2360
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1891
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      77
      1505
    5. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      159
      1473
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1294
    7. Olisitko maailmani?

      Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      788
    8. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      10
      751
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      747
    10. Mies miten tämä

      Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      721
    Aihe