Tuleeko rikemaksu?

Anonyymi

Yle uutisoi tänään uudesta vesiliikennelaista:

"Päällikön tehtävänä on vastata siitä, että veneessä on pakolliset turvallisuusvarusteet, pelastusliivit on puettu olosuhteiden niin vaatiessa ja kaikki veneessä olevat osaavat toimia hätätilanteessa."

Jos siis huomenna lähden vesille alle kouluikäisten lasten kanssa, niin tuleeko virhemaksu sen vuoksi, että "kaikki veneessä olijat" eivät osaa toimia hätätilanteessa? Entä, jos kyydissä on lähes yhdeksänkymppiset isovanhemmat?

Millä tavoin viranomaiset varmistuvat veneen pysäytettyään, että kaikki veneessä olijat osaavat toimia hätätilanteessa? Pitääkö kaikkien veneessä olijoiden osata toimia kaikissa mahdollisissa hätätilanteissa? Millainen osaaminen katsotaan riittäväksi?

Miten veneen päällikön tulee todeta kaikkien veneessä olevien kyky toimia hätätilanteessa? Onko tämä toteaminen dokumentoitava esim. videoimalla pätevyyden osoittavat kuulustelut, haastattelut tai koulutukset?

Vai onko kyseessä YLEn leväperäisesti julkaisema virheeliinen tieto tai lainsäätäjän huolimattomuuttaan lakiin jättämä komealta kuulostava, mutta käytännössä mahdoton vaatimus?

12

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uusi laki on susi syntyessään. Osaamattomat ruorissa vielä upottavat tämän maan.

    • Anonyymi

      Päällikkö vastaa jatkossakin siitä että kyydissä olijoille riittää kunnollisia pelastusliivejä ja että ne ovat käytössä.

      Uudessa laissa on oikeudessa enemmän liikkumavaraa, turhaa byrokratiaa ja jäykkyyttä on vähennetty mutta hyvä päällikkö ei heittäydy tyhmäksi vaan on entistäkin huolellisempi. Osaat kyllä.

    • Anonyymi

      Tuo uusi laki on mielestäni askel kohti turvallisempaa veneilyä. Uudessa laissa tuodaan veneilyn piiriin ammattimerenkulussa jo kymmeniä ellei satoja vuosia olleita ihan perusjuttuja.
      Ammattimerenkulun safety briefing on veneilyssä sitä, että venettä laiturissa lastatessa kippari kertoo veneeseen tulijoille muutaman perusasian. Kertoo, että liivit ovat tuon kannen alla ja ne puetaan päälle jos minä sitä pyydän. Kertoo, että sammutin on tuolla tuon kannen alla. Kertoo, että "Niko" on varakuski. Kertoo, että yhtään roskaa ei heitetä laidan yli.
      Kertoo, että jos joudumme hätätilanteeseen, niin hommaan tarvittaessa apua paikalle ja annan hätätilanteessa ohjeita joita on kaikkien noudatettava.

      Mikä tässä on vaikeaa tai mikä näiden merenkulun perus periaatteiden tuomisessa lakiin tekee laista paskan kuten tuossa ylempänä kommentoitiin?

      • Anonyymi

        Isä lastensa kanssa soutelemassa on siis laiton porukka, ios lapset eivät ikänsä vuoksi osaa toimia vaaratilanteessa.

        Entä, jos olen kaverin kanssa saaressa ja kaveri saa sairauskohtauksen?

        Lakien noudattamista ei edistä yhtään, että niissä on hyväätärkoittavia korulauseita joiden tulkinta ja valvonta eivät toimi käytännössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä lastensa kanssa soutelemassa on siis laiton porukka, ios lapset eivät ikänsä vuoksi osaa toimia vaaratilanteessa.

        Entä, jos olen kaverin kanssa saaressa ja kaveri saa sairauskohtauksen?

        Lakien noudattamista ei edistä yhtään, että niissä on hyväätärkoittavia korulauseita joiden tulkinta ja valvonta eivät toimi käytännössä.

        "Isä lastensa kanssa soutelemassa..."

        Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikö tämä uusi laki koske REKISTERÖITYJÄ veneitä. Kuinka moni soutuvene on rekisterissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isä lastensa kanssa soutelemassa..."

        Olenko ymmärtänyt väärin, mutta eikö tämä uusi laki koske REKISTERÖITYJÄ veneitä. Kuinka moni soutuvene on rekisterissä?

        Olet ymmärtänyt väärin, kyllä se koskee kaikkia veneitä, joten soutelumatkalle lähtiessä on turvallisuusbriifaus paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä lastensa kanssa soutelemassa on siis laiton porukka, ios lapset eivät ikänsä vuoksi osaa toimia vaaratilanteessa.

        Entä, jos olen kaverin kanssa saaressa ja kaveri saa sairauskohtauksen?

        Lakien noudattamista ei edistä yhtään, että niissä on hyväätärkoittavia korulauseita joiden tulkinta ja valvonta eivät toimi käytännössä.

        Esimerkiksi lapsille on hyvä kertoa, että soutuveneen mahdollisesti kaatuessa jäädään veneen luokse. Ja että ei saa keikuttaa liikaa. Jne jne. Ei pitäisi olla liian vaikeaa ymmärtää. Mutta toki tuollaiset lauseet jättävät tilaa kaikenlaiselle periaattelliselle internet-vänkäykselle.


    • Anonyymi

      ..missä tämä "uusi laki" on luettavissa netitse siis?

      ..savon sanomat kirjoitti "lain muutos vaatii soutuveneeseankin äänimerkin antolaitteen" tms, jos lähdetään siitä laki on aina hyvä, niin mitä laki jota on mahdotonta valvoa, kansakunnan kykyjen ja varojen tuhlausta, tosin tässä lain kohdassa Vakuutusyhtiöt taputtanee käsiään,

      • Anonyymi

        Finlex. Kuten kaiken muunkin lainsäädännön suhteen. Pistä googleen hauksi "vesiliikennelaki" ja saat ensimmäisten linkkien joukossa sen, joka vie suoraan ajantasaiseen lakitekstiin. Ohita kaikki Traficomit yms., siellä on yleensä varsinaisen lakitekstin sijasta "kansanomaistusta".


    • Anonyymi

      Olisi hieno testata ruotsinlaivan ravintolassa kello 2 aamuyöstä, kuinka moni osaa ja on kykenevä toimimaan hätätilanteissa.

    • Anonyymi

      Tuo "toimimaan hätätilanteessa" ei tarkoita sitä, että on kipparin vika jos joku uuno on vajaamielinen.

      Jos kippari on antanut briiffauksen ja ohjeet hätätilanteen varalta, on velvollisuus täytetty. Jos joku sen jälkeen töpeksii, se on voi voi. Mutta jos briiffausta ei ole annettu, kippari on syyllinen.

    • Anonyymi

      Ei laissa lue niin vaan, että päällikön tulee huolehtia mm. siitä, että "vesikulkuneuvossa olevia henkilöitä on ohjeistettu riittävällä tavalla turvallisesta vesikulkuneuvossa toimimisesta".

      Noin periaatteessa siis voisi syntyä tilanne, että mies kännissä horjahtaa veteen savolaismallisesta soutuveneestä ja kertoo pelastajille, ettei tiennyt, ettei kannata nousta laidalle seisomaan kuselle; veneen omistaja istuu saman veneen perätuhdolla ja saa sakot (tai siis sen virhemaksun) siitä, ettei ole kertonut eikä kieltänyt.

      Lähinnä kyse on siis siitä, että päällikön tehtävä on huolehtia siitä, että kyydissäolevilla on ihan perusjutuista käsitys, miten ollaan veneessä. Eipä paljon muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3027
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2991
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2377
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1873
    5. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1763
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1729
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1586
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      78
      1294
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1260
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1080
    Aihe