Meillä on ensimmäistä kesää 80-luvun talo, jossa on alkuperäinen Valmetin kotilämpökone, jossa on samassa siis öljylämmitys ja koneellinen ilmanvaihto. Siinä on kaksi säädinnuppia panelissa. Lämpötilaa ylösalas ja puhalluksen voimakkuus (se on asteikolla 1-6, lämpötilassa ei ole mitään asteita). Kesäksi järkevintä varmaan vetää lämmöt ihan alas, mutta riittääkö puhallukseen että on aina vaikka kakkosella, vai olisiko järkevää kovilla helteillä esim pitää kovempaa puhallusta ja viileänä taas pienempää? Tuoko koneellinen ilmanvaihto mitään helpotusta helteellä vaikka ei olekaan viilennysominaisuutta?
Entisenä kerrostaloasujana olen ihan hukassa ja tämän vuoden budjetti ei vielä venynyt lämmitys-ja ilmanvaihtojärjestelmän päivittämiseen.
Valmet kotilämpö & ilmanvaihto & kesä
Anonyymi
2
238
Vastaukset
- Anonyymi
Jos koneeseen tulee lämpöä niin kannattaahan sitä rajoittaa, usein termostaatit hoitavat sen itsekseen.
Puhaltimilla viilennys kannattaa tehdä yöllä kun on selvästi viileämpää kuin sisällä, päivällä sitten normaalisti, että viileys pysyy sisällä mahdollisimman pitkään. Suodattimien ja puhaltimien kunto on noissä vehkeissä tärkeä, - Anonyymi
Jos haluat viilennystä niin hanki ilmalämpöpumppu. Kustannus viilennyksestä on n. 1 euro vuorokaudessa. Pumppu alentaa lämmityskustannuksia n. 300-500 euroa vuodessa riippuen talon koosta ja eristetasosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362496- 372431
- 951745
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511310Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861291Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51185Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2751064- 561028
- 27760
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi37757