Työpaikkakiusaaminen

Anonyymi

Löytyykö joukostanne työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneita? Tai oletteko seuranneet sivusta? Jos, haluaisitteko kertoa, miten ilmeni ja miten siitä selvisitte tai miten tilannetta käsiteltiin (jos käsiteltiin?)

Itsellä viimeisen 1,5 vuoden ajan enenevässä määrin vaikeuksia aiheuttanut työyhteisössä yksi henkilö, jonka toimintaa nyt vihdoin ollaan rajoittamassa. Tähän asti kukin kärsi tahoillaan, tyyppi siis kiusasi eri ihmisiä vuoronperään, ja lopulta tarinat yhdistyivät siten, että paljastui laajamittaisempi kiusaamisvyyhti. Nyt kun tilanne on ratkeamassa parhain päin (tai niin toivon) luulin olevani jo asian yli, mutta satuin katsomaan tv-sarjaa, jossa vähän samantyyppinen kuvio ja alkoi ahdistaa kauheasti. Ehkä siitä voi jäädä pysyvämmät jäljet? Kaameeta miten yks tyyppi voi mädättää koko työyhteisön.. joskus siihen tietty muut myös osallistuvat, jos ei muuten niin hiljaisuudellaan. Tässä tapauksessa onneksi olen saanut tukea, muutkin omin silmin toimintaa todistaneena ja sen kohteeksi joutuneinakin.

22

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä TV-sarja?

Se on kyllä hurjaa, kun joku älykäs, mutta psyykkisesti sairas persoona pystyy pyörittämään kokonaista työyhteisöä, vetelemällä oikeista naruista ja saa siitä vielä sairaalla tavalla Itselleen tyydytystä. Kukaan, ei uskalla puuttua tai sanoa mitään, koska tämä manipuloiva henkilö osaa taitavasti kääntää asian sen syyksi joka uskaltaa avata suunsa ja tuoda asian esiin.

• Anonyymi

Brittisarja Puukkoa selkään, yksi jakso Areenassa. Piti lopettaa katselu kesken kun alkoi päähenkilön puolesta niin ahdistaa.. ja samalla tietty omasta, vaikka onkin ilmennyt eri tavalla se kiusaaminen.

• Anonyymi kirjoitti:

Brittisarja Puukkoa selkään, yksi jakso Areenassa. Piti lopettaa katselu kesken kun alkoi päähenkilön puolesta niin ahdistaa.. ja samalla tietty omasta, vaikka onkin ilmennyt eri tavalla se kiusaaminen.

Kiitos! Kuulostaa, että teidän työpaikkakiusaaminen on jätetty hoitamatta, jos nostaa tunteet pintaan. Toivottavasti saatte selvitettyä, tuollaisista voi tosiaan jäädä aika kipeät jäljet! (Vielä jos siihen liittyy jonkun suuntautumisen vuoksi tehtyä kiusaa, se menee niin syvälle.)

• Anonyymi kirjoitti:

Miten teillä ilmeni se kiusaaminen?

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Miten teillä ilmeni se kiusaaminen?

Tyyppi käyttäytyi kuin ois ollut tietyn porukan esihenkilö, vaikkei ollutkaan. Pompotti ja arvosteli, jos ei muut hänen mielestään tehneet tarpeeksi hommia. Useampi on saanut haukut tehtyään jotain "väärin", kun kyse oli siitä että tyypin mielestä vain homma piti hoitaa tietyllä tavalla. Harvoin näissä keisseissä on ollut kyse siitä, että oikeasti jotain ois sössitty, kyseessä usein monitulkintaiset tai monella tavalla toteutettavissa olevat prosessit. Saattoi myös ottaa jonkun työtehtävän muiden listalta neuvottelematta, ja sitten syytellä, että muut ovat slarvanneet, että hänen piti seivata. Yhteisviestinnässä saattoi kyykyttää muita vaatimalla selittämään juurta jaksain jotakin käynnissä olevaa työtoimintoa, ikään kuin selvittääkseen onko henkilö tehtävien tasalla, ja sitten moittia tai ilkkua, jos ei selitystä tullut hänen mielestään tyhjentävästi. Olen myös saanut lukemattomia meilejä, joissa asiatonta tekstiä, syyttelyä tai kyseenalaistusta, ja kolmansien osapuolien mustamaalausta. On hankkiutunut myös riitoihin useiden yhteistyökumppaneiden kanssa, väittäen, että ongelma siellä päässä - no ei voi aina olla syy muissa, ihan täyspäisissä ihmisissä kyllä hän niitä instigoi. Niitä on jouduttu ratkomaan sitten hartiavoimin. Ja olen eräässäkin palaverissa istunut, missä hän kriiseili itkuun asti sitä miten häntä ei ymmärretä - sai tilanteen näyttämään siltä, että häntä ylikuormitetaan töillä kun muut laiskottelevat, uskomatonta manipulaatiota.

• Anonyymi kirjoitti:

Tyyppi käyttäytyi kuin ois ollut tietyn porukan esihenkilö, vaikkei ollutkaan. Pompotti ja arvosteli, jos ei muut hänen mielestään tehneet tarpeeksi hommia. Useampi on saanut haukut tehtyään jotain "väärin", kun kyse oli siitä että tyypin mielestä vain homma piti hoitaa tietyllä tavalla. Harvoin näissä keisseissä on ollut kyse siitä, että oikeasti jotain ois sössitty, kyseessä usein monitulkintaiset tai monella tavalla toteutettavissa olevat prosessit. Saattoi myös ottaa jonkun työtehtävän muiden listalta neuvottelematta, ja sitten syytellä, että muut ovat slarvanneet, että hänen piti seivata. Yhteisviestinnässä saattoi kyykyttää muita vaatimalla selittämään juurta jaksain jotakin käynnissä olevaa työtoimintoa, ikään kuin selvittääkseen onko henkilö tehtävien tasalla, ja sitten moittia tai ilkkua, jos ei selitystä tullut hänen mielestään tyhjentävästi. Olen myös saanut lukemattomia meilejä, joissa asiatonta tekstiä, syyttelyä tai kyseenalaistusta, ja kolmansien osapuolien mustamaalausta. On hankkiutunut myös riitoihin useiden yhteistyökumppaneiden kanssa, väittäen, että ongelma siellä päässä - no ei voi aina olla syy muissa, ihan täyspäisissä ihmisissä kyllä hän niitä instigoi. Niitä on jouduttu ratkomaan sitten hartiavoimin. Ja olen eräässäkin palaverissa istunut, missä hän kriiseili itkuun asti sitä miten häntä ei ymmärretä - sai tilanteen näyttämään siltä, että häntä ylikuormitetaan töillä kun muut laiskottelevat, uskomatonta manipulaatiota.

😳huh miten on päässyt tilanne eskaloitumaan! Yhdessä työyhteisössä jossa olin sijaisena oli vastaava tilanne, se yksi psyykkisesti epäterve oli laittanut oikein olantakaa koko porukan sekaisin. Sellaiset fiksutkin tyypit oli saatu manipuloitua mukaan ja naruista vedetty toisiaan vastaan.

Mun oli ulkopuolisena helppo nähdä tilanteen kummallisuus, jos olisin ollut kiinteä osa työyhteisössä, olisin varmaan itsekkin sotkeutunut samaan verkkoon. Sellainen ihan fiksun oloinen suoraselkäinen tyyppi oltiin saatu puolustelemaan sitä manipuloivat henkilöä. Osa sosiaalisen ryhmän ulkokehällä olevista työntekijöistä ei uskaltanut sanoa sanaakaan, mutta ilmeistä päätellen ei ollut kaikkiin se mätä uponnut.

Tollaisissa kuvioissa jos on itse sisällä, ei välttämättä itsekkään enään tiedä mihin ja kerä uskoa. Omat tunteet menee sekaisin, silloin aikalisä ja katsoa asiaa etäämmältä. Minkälainen olo jonkun henkilön läheisyydessä tulee, onko se hyvä vai paha. Kahdesta puusta se josta tulee hyvänmakuista hedelmää on hyvä, vaikka molemmat näyttää ulospäin samalta. Mikä maku ihmisestä jää.

Hei tosi paljon voimia ja viisautta, asian eteenpäin viemiseksi!

• TiuhtinWau kirjoitti:

😳huh miten on päässyt tilanne eskaloitumaan! Yhdessä työyhteisössä jossa olin sijaisena oli vastaava tilanne, se yksi psyykkisesti epäterve oli laittanut oikein olantakaa koko porukan sekaisin. Sellaiset fiksutkin tyypit oli saatu manipuloitua mukaan ja naruista vedetty toisiaan vastaan.

Mun oli ulkopuolisena helppo nähdä tilanteen kummallisuus, jos olisin ollut kiinteä osa työyhteisössä, olisin varmaan itsekkin sotkeutunut samaan verkkoon. Sellainen ihan fiksun oloinen suoraselkäinen tyyppi oltiin saatu puolustelemaan sitä manipuloivat henkilöä. Osa sosiaalisen ryhmän ulkokehällä olevista työntekijöistä ei uskaltanut sanoa sanaakaan, mutta ilmeistä päätellen ei ollut kaikkiin se mätä uponnut.

Tollaisissa kuvioissa jos on itse sisällä, ei välttämättä itsekkään enään tiedä mihin ja kerä uskoa. Omat tunteet menee sekaisin, silloin aikalisä ja katsoa asiaa etäämmältä. Minkälainen olo jonkun henkilön läheisyydessä tulee, onko se hyvä vai paha. Kahdesta puusta se josta tulee hyvänmakuista hedelmää on hyvä, vaikka molemmat näyttää ulospäin samalta. Mikä maku ihmisestä jää.

*ketä uskoa

• Anonyymi kirjoitti:

Toi mustamaalaus paha! Jotkut on niin taitavia😨

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Kiitos! Onneksi on nyt asiaan havahtuneita ihmisiä tarpeeksi, jotta asiaan voidaan saada muutosta. Sitten vaan armoa itselle, jos kestää toipua vielä tovi..

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos! Onneksi on nyt asiaan havahtuneita ihmisiä tarpeeksi, jotta asiaan voidaan saada muutosta. Sitten vaan armoa itselle, jos kestää toipua vielä tovi..

Kun on valot päällä, niin näkee hyvin. Onneksi ei tarvii omassa valossa (totuudessa) asoita katsoa. Ole lempeä ja armollinen itsellesi, kuka tahansa olisi voinut langeta samaan verkkoon!

A nsioton
        R akkaus
        M eidän
        O saksemme

❣️

Halaus

• TiuhtinWau kirjoitti:

Kun on valot päällä, niin näkee hyvin. Onneksi ei tarvii omassa valossa (totuudessa) asoita katsoa. Ole lempeä ja armollinen itsellesi, kuka tahansa olisi voinut langeta samaan verkkoon!

A nsioton
        R akkaus
        M eidän
        O saksemme

❣️

Halaus

A nnettu

• Ulkopuolinen luotettava taho voisi olla tarpeen, jos mennyt noin pahaksi. Toivottavasti saatte kerättyä rohkeutenne ja saatte tilanteen ratkaistua parhainpäin!

• Anonyymi

Joo, kyllä muutoksia on tiedossa, siis työnkuvaansa tulossa muutoksia ja neuvottelua siitä, että siirtyisi kokonaan muihin hommiin, mutta jännään miten tää henkilö siihen suhtautuu. Kun ei varmaankaan näe itsessään syytä ja on sitä mieltä että muut toimivat lähinnä hänen kiusakseen... vaikka on ihan toisin päin. Äkkiväärä tyyppi joka on raivonnut mistä milloinkin ja käyttäytyy muutenkin arvaamattomasti. Mahdollisesta selkkauksesta ei välttämättä suoria seurauksia omaan työhön, mutta pelottaa kohdata sellainen irrationaalinen ihminen tai mahdollinen vihanpurkaus. Ei pitäis kenenkään työpaikallaan sellasta joutua kohtaamaan - tai missään, mutta duunista on vaikea vaihtaa ykskaks maisemaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, kyllä muutoksia on tiedossa, siis työnkuvaansa tulossa muutoksia ja neuvottelua siitä, että siirtyisi kokonaan muihin hommiin, mutta jännään miten tää henkilö siihen suhtautuu. Kun ei varmaankaan näe itsessään syytä ja on sitä mieltä että muut toimivat lähinnä hänen kiusakseen... vaikka on ihan toisin päin. Äkkiväärä tyyppi joka on raivonnut mistä milloinkin ja käyttäytyy muutenkin arvaamattomasti. Mahdollisesta selkkauksesta ei välttämättä suoria seurauksia omaan työhön, mutta pelottaa kohdata sellainen irrationaalinen ihminen tai mahdollinen vihanpurkaus. Ei pitäis kenenkään työpaikallaan sellasta joutua kohtaamaan - tai missään, mutta duunista on vaikea vaihtaa ykskaks maisemaa.

Miten se kiusaaminen ilmenee?

Asian esille otto ja hänen reaktio paljastaa lopulta todellisen luonteen. Henkisen etäisyyden pitäminen viisasta.

• Tälläiset tyypit tunnistaa siitäkin, ettei koskaan paljasta itsestään missään mitään, mutta toisten asiat on pöydällä, tapetilla ja suurennuslasin alla.

Manipuloimiseksi voi joskus itkeä jotain, jos hyötyy siitä tilanteessa vaikka just saamalla sen fiksun tyypin puolustamaan itseään ja muita vastaan, mutta syvimpiä epävarmuuksua ei muille itsestään paljasta, jos itsellekään.

Sitten saattaa just olla vaikka yksi täysin muista eristetty tyyppi, jonka on ottanut ”luotto ihmisellekin” se on yleensä sellainen kiltti, tunnollinen ja hyväsydäminen joka tekee tyypin eteen kaiken ja ajattelee, että muut ei vain ymmärrä kuinka väärinkohdeltu tämä henkilö on.

• *”luotto ihmiseksi” (lue =panttivangiksi)

• Anonyymi

kokemusta on täälä myös koulu kiusattu opettajat ja oppilaat olivat kateelisia kun tein parempia tuoteita kun muut se että jos joku on toiselle kateellinen että toinen tekee paremmin asiat kun muut ja lahjakain opilas tai työssä paras joutuu kiusaamisen kohteeksi opettajat joutu jatko koulutukseen kun hallitus huomasi että oppilas onkin lahjaakaampi yrittivät mua saada kilpailuihin jotta paljastaisin omat ideat tai varastetaan toisen idea yritetään kopioida ideat myydä ne

jos joku on lahjakaampi saa aina kateutta ei muuta kun puhumaan päälikölle
      mä nostin asian puheeksi esimiehelle opettajan päälikölle

Gillis

sen vuoksi en lähtenyt Taitajat kilpailuihin

• Anonyymi

niin ja sain kateuden vuoksi huonot arvosanat todistukseen opettajien kateuden vuoksi

Gillis

• Anonyymi

En ole työpaikkakiusattu, mutta joutunut narsismin uhriksi. Ei oo heleppoo

• Anonyymi

Kyllä se on inhottavaa.olin nuorena töissä
      Yhdessä firmassa siellä oli yksi ns rakkikoira
      mikä haukku ihmisiä kun ei ollut hänen mieleen
      se oli ihan kauheaa olin vaan hiljaa hyökkäsi aina minun päälle .ja kun niitä rahapummeja riitti kun en lainannut rahaa niin se ei ollut hyvä . siitäkin piti aukoa päätä.sitten kun en kertonut henkilö kohtaisia asioita mikä huuto.olen sitä mieltä että
      Henkilökohtaisia asioita ei tarvitse kertoa jos ei halua.otin sitten lopputilin tein oikean päätöksen
      Enkä ole päivääkään katunut nyt kaikki on toisin ja se paska on takana

• Anonyymi

Onko työpaikat sitä varten että siellä pumpataan rahaa kauheeta sitten vielä suutaan jos ei lainata
        On se kumma kun työntekijöillä on suuri valta
        Hyvä että et ole siellä.paskan saa ilman pyytämättä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko työpaikat sitä varten että siellä pumpataan rahaa kauheeta sitten vielä suutaan jos ei lainata
        On se kumma kun työntekijöillä on suuri valta
        Hyvä että et ole siellä.paskan saa ilman pyytämättä

Miten tämä juttu meni? Pysyitkö päätöksessä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2353
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1861
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1286
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    Aihe