Merikarttojen luotettavuus

Anonyymi

Tervehdys veneilijät!

Maallikko kysyy tyhmiä, toivottavasti vastaatte kuitenkin.

Eli kuinka paikkansapitäviä merikorttien kivi- ja karimerkit ovat sisävesillä, varsinkin kun puhutaan suurista tunnetuista järvistä esim. Päijänne/Saimaa/Oulujärvi/Puulavesi jne. Jos veneilen keskellä selkää syvässä ja kartassa ei ole ko. paikassa karia niin oletan että en voi törmätä kiveen? Tarkoitan tottakai uusimpia karttoja, ei ole ajatuksena seikkailla isoisän perintönä saaduilla v. 1913 kartoilla.

Olettaisin että ko. alueilla syvillä vesillä ja väylävesillä voi ajaa huoleti ilman pohjakosketuksia? Toki saarten rannat ovat asia erikseen ja näissä varmaan jokaista pientä kiveä ei lie merkitty karttoihin mutta eipä siellä vauhtia ajetakaan?

10

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika luotettavia, mutta vastuu on silti kipparilla. Ainoastaan merkityt väylät ovat käytännössä 100% varmoja ja niissäkin voi olla uppotukki tai jokin muu iso upoksissa tai puoliksi upoksissa oleva esine

    • Anonyymi

      Riippuu miten kartta on tehty, kuinka vanha se on ja mikä on mittakaava.
      Yksittäisen kiven merkki voi peittää 10x10 metrin alueen joten sitä tarkemmin kartta ei sitä näytä.

      • Anonyymi

        Mielestäni se karimerkki on 63 x63m


    • Anonyymi

      "Olettaisin että ko. alueilla syvillä vesillä ja väylävesillä voi ajaa huoleti ilman pohjakosketuksia? "

      Katselleppa joskus mäkisellä alueella maanpinnan topografiaa. Välillä maastosta löytyy korkeita jyrkkäreunaisia kallioita. Joillakin alueilla enemmän kuin toisilla. Sama näky on sitten siellä veden alla. Mäen huiput on niitä matalikkoja.

      Eli kyllä se matala voi olla hyvinkin syvän veden vieressä.

      Väyläalueilla voit kulkea rauhassa, ne on harattu ja nimelliskulkusyvyys taattu. Väyläalueen viereiset alueeet on myös luodattu kohtuu hyvin. Jopa harattu.

      Väyläalueiden ulkopuolella tilanne on aivan toinen. Alueita ei ole harattu ja yksittäisiä kivikoita ja matalikkoja puuttuu edelleen kaikista Suomen kartoista. Syvyystiedot ovat usein yksittäisiä mittauksia sieltä täältä. Niiden välissä voi olla mitä tahansa. Varsnkin jos on syvää vettä sillä alueella.

      Kartassa oleva kivimerkkikän ei ole metrilleen paikallaan. Saattaa olla 20 metrin päässäkin.

    • Anonyymi

      Topografi- eli maastokartoissa on usein kivet merkitty paremmin kuin merikartoissa. Mökkimme nurkalla oli viime kesänä melko iso jahti tiukasti kivellä alueella, josta se ilmeisesti oli ajanut jo monena vuonna, mutta ei juuri siitä kohtaa. Merikartassa ei siinä ole kiveä (noin 80 metriä 3m väylästä), mutta maastokartassa kivi on merkitty, ja kari näkyy myös Google Mapsin satelliittikuvassa.

      Itse veneilen mökkini kivisillä lähivesillä topografikartan enkä merikartan voimin.

      • Anonyymi

        Venelehdistössäkin on asiaa päivitelty ettei maastokartoista löytyviä kiviä saada merikortteihin. Siksipä merikorttisarja on ainoastaan varalla ja navigointi tapahtuu Loisto Marinerilla jossa on sekä merikorttiaineisto että maastokartta. Silti löytyy paikkoja joissa väylän tuntumassa on kiviä vaikkei ole mihinkään karttaan merkitty, ja paikkoja joissa ei kiviä ole vaikka merikortti niin väittää.


    • Anonyymi

      Ajelen paljon väylien ulkopuolella apuna eteenpäin luotaava kaiku ja jonkin verran on heittoja vs kartta plotteri/paperikartta.

      Varovainen saa olla...

    • Anonyymi

      Karttojen laatijat ovat kertoneet avoimesti, ettei kaikkia tunnettuja kiviä edes haluta merkitä merikarttaan, jotta se säilyy luettavana. Eli kivimerkintöjä karsitaan tarkoituksella sieltä, missä kulkijoita ei arvella olevan tai luettavuus kärsii.

      Lisäksi väylien ulkopuolella on tietysti kiviä, joita ei ole karttojen laatijoilla tiedossa vaikka olisi syytä olla merkittynä.

      Silti, oma veneilytapani on kulkea hyvin paljon väylien ulkopuolella ja reilun 10 vuoden aikana ainoa yllättävä pohjakosketus tapahtui Ahvenanmaan Jurmon polttoainetankkauspaikalla :)

      • Anonyymi

        No jo on selitykset. Jos oletetaan ettei kulkijoita ole, ei luettavuuskaan kärsi vaikka kivet merkitään. Eihän luettavuudella ole merkitystä ellei ole sinne menossa.


    • Anonyymi

      Merikartta on tehty väylien esittämiseksi ammatti liikenteelle ja vain väyläalueen syvyystiedot ovat oikein.
      Virallinen merikartta on painettu paperille ja sähköisenä ECDIS muodossa .
      Kaikki muut ovat epävirallisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      127
      5725
    2. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      396
      2539
    3. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      134
      2457
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      5
      2053
    5. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

      Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      12
      1213
    6. Kun ei numeroa

      niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      8
      1022
    7. Kerro kaivattusi etunimi

      Naisille
      Ikävä
      57
      1016
    8. Mikä musta tekee

      Oikein haluttavan sun silmissä? Mä en ymmärrä. Parasta aika mennyt ko ohi 😃
      Ikävä
      51
      892
    9. Millainen on

      Ihanne kumppani
      Ikävä
      76
      815
    10. Temusta tilaamiseen tulee muutos

      Alle 150 euron tullivapaus poistuu. Vihdoinkin kankea EU saa jotakin aikaiseksi. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/
      Maailman menoa
      101
      795
    Aihe