Elektroninen latauksenjakaja

Anonyymi

Suunnittelin elektronisen latauksenjakajan asennusta veneeseeni. Oikeastaan ostin jo akkujen määrään sopivan laitteen. Asennus vaikuttaa muuten simppeliltä; ohjeen mukaan vain siirretään laturin latausjohto kulkemaan latauksenjakajan kautta akulle. Mutta mieleen tuli, että osaako moottorilaturi aloittaa latauksen itsekseen vai pitääkö asialle tehdä jotain..? Joku heräte tai signaalipiuha? Latauksen jakajassa ei ole paikkaa muille kuin tulo- ja lähtöjohdoille sekä maajohdolle.

9

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Moro. Jos laturi on tähän asti pitänyt varauksen akussa, niin se toimii edelleen. . Laturi saa herätysvirran omien kytkentöjensä kautta ja se menee roottorille yleensä hiilisillan kautta. Googleta vaikka "vaihtovirtalaturi".

Latausvirran jako eri akuille tapahtuu laitteen oman elektroniikan ja mittauspiirien avulla.

Jos laite on tunnetun valmistajan tekemä niin yleensä kannattaa lukea toimintakuvaus ja noudattaa kytkentäohjetta.

• Anonyymi

Yleensä laturi herää roottorin jäännösmagneettisuudella. Ja jotkut laturit saattavat tarvita pienen potkun herätäkseen.

• Anonyymi

Olen hieman pettynyt, että et suunnitellut latauksenjakajaa, vaan pelkästään asennusta.

Mitäs, jos miettisit ihan itse, mitä tulee tehdä, ja lukisit vaikkapa sen valmiin tuotteen asennusohjeen.

• Anonyymi

Mulle laitettiin Mastervoltin jakaja. Ei toiminut lataus koneen laturilla ennen kuin laturille laitettiin "herätinvirta" diodilla virtalukolta.
      Eli koneen laturi saa herätyksen kun virrat kytketään.
      Latausjakaja ei päästä virtaa "taaksepäin", jolloin vaihtovirtalaturi ei välttämättä herää eloon ilman ko. järjestelyä.

En tehnyt asennuksia itse, vaan ne teki ammattimainen venesähköasentaja.

• Anonyymi

Tekikö hän ne asennusohjeen mukaan vai " hoksasi" itse?

• Anonyymi

Yleensä kuulemma toimii ilman lisäpiuhoja, joskus vaatii sen.

Riippuu laturin tyypistä.
      Eipä autoissakaan "älykäs laturi" lähde lataamaan ilman jännitettä.
      Jos akku on täysin kuollut, laturi ei lataa.

• Anonyymi

Kiitos asiallisista vastauksista. Kokeilen ensin ilman herätevirtaa ja toivon, että laturi pelittäisi ilman ja säästyisin ylimääräisiltä johtojen vedoilta :D

• Anonyymi

Vähän ehti aikaa kulua aloituksesta, mutta hyvin toimii ilman "ylimääräisten" johtojen vetoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän ehti aikaa kulua aloituksesta, mutta hyvin toimii ilman "ylimääräisten" johtojen vetoa.

Mukavaa kun tulit päivittämään tilanteen. Tällä tavalla saamme mahdollisimman paljon irti näistä keskusteluista.
        Minulle asennettiin Christecin jakaja, eikä siihenkään muistaakseni tarvinnut mitään sensepiuhaa vetää.
        Volvon kaksoisdiodin kanssa sitä vastoin piti laturilta viedä piuha pääkytkimen (Käyttö)akun puoleiseen napaan.
        Tuo diodi oli muuten helppokäyttöinen, mutta ilman erityisjärjestelyä ei akut tulleet koskaan täyteen, sillä diodit pudottavat 0,7 V jänitettä.
        En halunnut mitään jännitteen korotussysteemiä lähteä asentamaan ja siksi hankin tuon elektroonisen latauksen jakajan.
        Masaesbosta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      352
      4491
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      146
      2538
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2146
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      145
      1690
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1227
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      44
      1222
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      35
      1178
    8. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      79
      1101
    9. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      345
      1045
    10. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      143
      1029
    Aihe