Suunnittelin elektronisen latauksenjakajan asennusta veneeseeni. Oikeastaan ostin jo akkujen määrään sopivan laitteen. Asennus vaikuttaa muuten simppeliltä; ohjeen mukaan vain siirretään laturin latausjohto kulkemaan latauksenjakajan kautta akulle. Mutta mieleen tuli, että osaako moottorilaturi aloittaa latauksen itsekseen vai pitääkö asialle tehdä jotain..? Joku heräte tai signaalipiuha? Latauksen jakajassa ei ole paikkaa muille kuin tulo- ja lähtöjohdoille sekä maajohdolle.
Elektroninen latauksenjakaja
9
837
Vastaukset
- Anonyymi
Moro. Jos laturi on tähän asti pitänyt varauksen akussa, niin se toimii edelleen. . Laturi saa herätysvirran omien kytkentöjensä kautta ja se menee roottorille yleensä hiilisillan kautta. Googleta vaikka "vaihtovirtalaturi".
Latausvirran jako eri akuille tapahtuu laitteen oman elektroniikan ja mittauspiirien avulla.
Jos laite on tunnetun valmistajan tekemä niin yleensä kannattaa lukea toimintakuvaus ja noudattaa kytkentäohjetta.- Anonyymi
Yleensä laturi herää roottorin jäännösmagneettisuudella. Ja jotkut laturit saattavat tarvita pienen potkun herätäkseen.
- Anonyymi
Olen hieman pettynyt, että et suunnitellut latauksenjakajaa, vaan pelkästään asennusta.
Mitäs, jos miettisit ihan itse, mitä tulee tehdä, ja lukisit vaikkapa sen valmiin tuotteen asennusohjeen. - Anonyymi
Mulle laitettiin Mastervoltin jakaja. Ei toiminut lataus koneen laturilla ennen kuin laturille laitettiin "herätinvirta" diodilla virtalukolta.
Eli koneen laturi saa herätyksen kun virrat kytketään.
Latausjakaja ei päästä virtaa "taaksepäin", jolloin vaihtovirtalaturi ei välttämättä herää eloon ilman ko. järjestelyä.
En tehnyt asennuksia itse, vaan ne teki ammattimainen venesähköasentaja.- Anonyymi
Tekikö hän ne asennusohjeen mukaan vai " hoksasi" itse?
- Anonyymi
Yleensä kuulemma toimii ilman lisäpiuhoja, joskus vaatii sen.
Riippuu laturin tyypistä.
Eipä autoissakaan "älykäs laturi" lähde lataamaan ilman jännitettä.
Jos akku on täysin kuollut, laturi ei lataa. - Anonyymi
Kiitos asiallisista vastauksista. Kokeilen ensin ilman herätevirtaa ja toivon, että laturi pelittäisi ilman ja säästyisin ylimääräisiltä johtojen vedoilta :D
- Anonyymi
Vähän ehti aikaa kulua aloituksesta, mutta hyvin toimii ilman "ylimääräisten" johtojen vetoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän ehti aikaa kulua aloituksesta, mutta hyvin toimii ilman "ylimääräisten" johtojen vetoa.
Mukavaa kun tulit päivittämään tilanteen. Tällä tavalla saamme mahdollisimman paljon irti näistä keskusteluista.
Minulle asennettiin Christecin jakaja, eikä siihenkään muistaakseni tarvinnut mitään sensepiuhaa vetää.
Volvon kaksoisdiodin kanssa sitä vastoin piti laturilta viedä piuha pääkytkimen (Käyttö)akun puoleiseen napaan.
Tuo diodi oli muuten helppokäyttöinen, mutta ilman erityisjärjestelyä ei akut tulleet koskaan täyteen, sillä diodit pudottavat 0,7 V jänitettä.
En halunnut mitään jännitteen korotussysteemiä lähteä asentamaan ja siksi hankin tuon elektroonisen latauksen jakajan.
Masaesbosta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3524491Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1462538Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822146- 1451690
- 261227
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!441222- 351178
- 791101
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!3451045Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein1431029