Tajuaako masentunut henkilö...

Anonyymi

Tajuaako masentunut henkilö parantuessaan niitä esim.ihmissuhteissa tehtyjä virheitä joita hän on masennuksensa aikana tehnyt? Jos vaikka eroaa masennuksen aikana, niin iskeekö katumus päälle kun masennus helpottaa?

3

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Veikkaan että hän kyllä tajuaa virheet ja jos ei pysty käyttäytymään toisia huomioon ottaen jos on masennus päällä. Katumuksesta en osaa sanoa voi riippua tilanteesta ja ihmissuhteesta. Mutta luulisi jos parisuhteessa on rakkautta ollut niin myöhemmin kaduttaisi jos olisi jättänyt masennusoireiden takia.

• Anonyymi

En tiedä sanoa tuohon ihmissuhteen katkeamiseen mitään kun ihmisiä on monenlaisia.

• Anonyymi

Vastakysymys: eikö nk. terve ja normaali ihminen tee mitään virheitä [ihmissuhteissa]?

Joskus voi olla oikeasti helpompaa olla yksin kuin kaksin ongelmiensa kanssa. Etenkin jos toisellakin osapuolellakin on ongelmia. Itselleni ero oli helpotus, ja on yhä yli 10 v myöhemmin. Eksäni oli vaikeampi sulattaa eroa. Tosin tuntuu, että hän on loppujen lopuksi epävakaampi kuin minä itse. Eli ongelmamme kahdestaan eivät olleet x 2 yhden ongelmat, vaan kerroin oli paljon suurempi.

Siksi toiseksi itse suosittelen nk. terveelle, mutta puolison oireilusta uupuneelle osapuolelle eroa. Ei tarvitse toimia toisen hoitajana. Sama pätee moneen psyykkiseen sairauteen. Puolison paapova käyttäytyminen voi jopa ylläpitää oireita, kuten vaikkapa joissakin aikuisten syömishäiriöoireissa. Kun jää yksin, joutuu vihdoinkin ottamaan itsestään yksin vastuun. Parisuhde ei ole aikuinen - lapsi -suhde. Mutta sellaiseksi se helposti muuttuu, kun toinen osapuoli oireilee. Parisuhteen kuuluisi olla aikuinen - aikuinen -suhde.

Kun omat voimavarat ovat heikot, niin kannattaakin karsia ihmissuhteista huonot pois. Valitettavasti mukana lähtee usein niitä hyviäkin. Mutta kun ei itse jaksa, niin on ihan turha hajottaa itseään vaikka alati valittavien ystävien tai sukulaisten puheluita kuunnellessa. Siinä väsyy ja vanhenee itse kymmenillä vuosilla yhden puhelun aikana.

Kaikella on puolensa. Kaikki ihmissuhteet eivät ole voimaannuttavia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      24
      10985
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      41
      8268
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      126
      5267
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      143
      3646
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3578
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3534
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3167
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2529
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2021
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1786
    Aihe