pyörän kyytiin ?

fillaristi

Minkä ikäisenä olette ottaneet lapsen pyörän kyytiin ? Meillä tyttö on reilu 8 kk ja istunut jo monta kuukautta. Entä kypärän käyttö ???

6

1059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      ehdottomasti ja eikun menoksi.
      Meillä ovat kaikki olleet ensimmäisenä kesänään elikkä n.6-8kk ikäisenä pyörän kyydissä.
      Itse en vielä ole oppinut pyöräilykypärän käyttöä,mutta lapsille ehdottomasti.

      • 3:n äiti

        Ja kannattaa ostaa sellainen kypärä, joka todella pysyy päässä eikä keinu ja heilu kun lapsi kääntelee päätään. Kannattaa siis kokeilla erilaisia, ja jos ei ensimmäisestä kaupasta löydy sopivaa, mennä toiseen.

        Huonot (lasten) pyöräilykypärät pitäisi kieltää lailla. Sellaisista saattaa olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja lapsi oppii inhoamaan kypärää jos joutuu käyttämään sellaista, joka tuntuu epämukavalta päässä.


    • Heti kun lapsi kunnolla istuu (tietysti matkan pituus pitää suhteuttaa lapsen mukaan). Kypärä on meillä ollut päässä alusta asti, koska kaatuessa se on lapsen pää, joka ensimmäisenä kolahtaa johonkin, lapsi ei osaa varoa ollenkaan. Kannattaa ostaa kunnon kypärä, ei liikaa kasvuvaraa (urheiluliikkeistä ainakin saa sellaisia, joissa on lisäpehmusteita joilla kypärän saa hyvin istumaan, ettei keiku). Kypärät on hintavia lähes joka vuosi pienelle lapselle ostaa, mutta turvallisuus ennen kaikkea! Yleensähän mitään ei satu, meidänkin tyttö kaatui eka kerran kunnolla pyörällä noin 9 vuotiaana, ja laittoi sitten kypärän syyksi, kun päähän sattui.. Pää oli kuitenkin kunnossa, ainoastaan nilkkaan tuli ikävän näköinen ruhje.

    • Pottapää

      Ja molemmille kypärä päähän! Perhetutulle kävi huonosti kymmenisen vuotta sitten. Silloin viisikymmpinen pappa (eli suhteellisen nuori mies) oli lapsenlapsensa kanssa pyöräilemässä. Lapsella turvaistuimessa oli kypärä, pappalla ei. Ko. tieosuudella on vajaan metrin levyinen jalkakäytävä ja yksi yksisuuntainen ajokaista ja toisella reunalla parkkiruudut. Kapealla kadulla tuli auto takaa päin. Mies ilmeisesti koitti väistää ajamalla vielä lähempänä jalkakäytävän reunaa, pyörä todennäköisesti osui kiveykseen ja pyörä kaatui. Lopputuloksena oli, että lapsi selvisi pelästyksellä, mutta mies kuoli välittömästi lyötään päänsä jalkakäytävän reunaan.

      Olin itse vielä melkein lapsi tuolloin. Tein silloin päätöksen, että jos joskus lapsia saan, niin koskaan en kuljeta heitä pyörällä kypärä päässä, jossei sitä ole itsellänikin. Myöhemmin lapsia ohjatessani työssäni olen todennut, etten voi ohjata hyvällä omalla tunnolla kypärän käyttöön, jos en sitä itse käytä ja pääti käyttää aina kypärää pyöräillessä. Ja molemmat päätökset ovat pitäneet. Edelleen minua hirvittää nähdä lapsia pyörän takana, jos vanhemmalla ei ole kypärää.

      • marina

        oma esimerkki on paras keino opettaa!

        miten voi olettaa, että muksu haluaa käyttää kypärää ja ymmärtää sen tärkeyden, jos vanhemmat itse viis veisaavat tuosta kohtuullisen halvasta henkivakuutuksesta.

        itse aloin käyttää pyöräilykypärää vasta, kun lapset tulivat mukaan kuvioihin, mutta nyt ei tulisi mieleenikään jättää sitä pois, vaikka olisin yksinkin liikenteessä.

        vielä alkuperäiselle kysyjälle... hamaxin kiss istuimen ohjeessa (josta minulla siis on ainoat kokemukseni) on rajoituksina n. 9kk-6v/22kg


    • joku

      Lapsen pitää osata istua TUKEVASTI, eikä sittenkään tulis pitää kiirettä pyöräilyn kans.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe