Vertaistukea raittiuteen

Anonyymi

Hei

Olen noin 30-vuotias nainen ja kaipaisin vinkkejä ja vertaistukea raittiuteen.

En tiedä olenko alkoholisti, mutta ainakin suurkuluttaja olen. Aloin käyttää liikaa alkoholia noin kolme vuotta sitten ja se alkoi pikkuhiljaa ja salakavalasti. Käytin sitä ns lääkkeenä masennukseen ja huonoon itsetuntoon, mutta vaikka tiesin että oireet helpottavat vain hetkeksi ja palaavat sitten kamalimpina takaisin, niin silti minulle tuli tavaksi tissuttelu ja baareissa istuminen. Asun pienellä paikkakunnalla , jossa kaikki "tietävät" toisten asian ja olen saanut myös huomautuksia joiltakin tyypeiltä siitä, että istun jatkuvasti baarissa. Eli mainekin on jo tavallaan mennyt ja tämä lisää ahdistustani.

Pieniä aikoja pystyin olemaan juomatta, mutta aina tuli joku retkahdus, mistä taas seurasi pidempi tissuttelu putki.

Alkoholin käyttö on tuonut minulle paljon erilaisia ongelmia ja olen useasti nolannut itseni humalassa ym , mutta jotenkin tyhmänä ajatellut että " no sattuuhan sitä kaikille" ja sama meno jatkunut. Paino on myös noussut todella rajusti ja rahaa on mennyt aika paljon alkoholiin.

Nyt pystyin olemaan kuukauden juomatta ja tuona aikana painoni laski kivasti ja mitään psyykkisiä oireita ei ollut yhtään. Olin pirteä, positiivinen ja muutenkin tuntui että kaikki on kääntynyt paremmaksi. Ajattelin silloin , että en juo enää ollenkaan tippaakaan alkoholia.

Sitten kuitenkin tapahtui se klassinen. Tapasin ystäväni ja menimme sitten pussikaljalle. Tuli niiden kaljojen jälkeen taas tissuteltua kokainen viikko ja nyt hävettää todella paljon ja on myös hirveä morkkis siitä juomisesta. Ahdistaa, masentaa ja ei saa nukutuksi.

Olen nyt siis päättänyt tämän viime retkahduksen jälkeen sen, että en enää ikinä halua ottaa alkoholia, mutta miten onnistuisin tässä päätöksessä?


Olisiko kenelläkään mitään käytännön vinkkejä kyseiseen asiaan?

7

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pari vinkkiä.
      Ensiksi sinun olisi hyvä löytää jotain juomisen tilalle. Joku harrastus, johon keskityt. Mitä jos opettelisit vaikka soittamaan ukulelea?

      Toiseksi sinun pitäisi löytää muuta kuin pussikaljaseuraa. Sellaisia ihmisiä siis, joille alkoholi ei kuulu kuvioihin.

      Itse olin alkoholisti alle 25-vuotiaana ja pääsin hoitoonkin. Siitä alkoi tie tavalliseen elämään. Joitain satunnaisia retkahduksia sattui alkuvuosina. Mutta palasin heti normielämään. Nyt olen jo vanhuuseläkkeellä. Humalassa en ole ollut 30 vuoteen! Eläke on hyvä, yli keskitason. Kaappi on pullollaan vuosien varrella kertyneitä kalliitakin juomia. Taitavat säilyä kaapissa elämäni loppuun asti.

      Kerran alkoholisti, aina alkoholisti, sanotaan. Niin se yleensä onkin, mutta poikkeuksia on. Minä voin erilaisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa ottaa drinkin ja siihen se jää!

      Sinäkin pystyt, jos haluat!

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta.

      Ajattelin että voisin alkaa harrastamaan liikuntaa, sillä saisin painoa pois ja siitä tulee muutenkin virkeä ja hyvä mieli.

      Nää kaverit mitä mulla on, niin on lähes kaikki jostain baarista tavattu ja olen kyllä huomannut sen ,että heistä kukaan ei halua tehdä mitään sellaista mihin ei liity alkoholi ja olenkin päättänyt että en ole sitten missään tekemisissä enää. Eniten heissä kuitenkin ärsyttää se tuputtaminen . He eivät myöskään ymmärrä sitä, miksi olen päättänyt raitistua. He myös vähättelevät asiaa ja ovat sitä mieltä, että en onnistu että puhun vaan ja kohta olen taas tyhjentämässä olut tölkkiä.

      Eniten tässä kuitenkin hävettää se, että miten huonon maineen ja idiotin kuvan olen saanut itselleni aikaa tällä kyllä. En siis ole mitenkään riehunut enkä pahemmin örveltänyt missään ym. Lähinnä olen ollut vain niin älyttömän ylisosiaalinen ja höpötellyt kaikenlaista kaikille , halaillut ihmisiä , liioitellutkin jostain asioista ja istunut ieraiden pöytään höpöttämään mitä sattuu. Kerran lensin ulos baarista kun lauloin kännissä karaokea monta kertaa ja ihmiset valitti siitä. Olen myös juopotellut puistossa päivällä joidenkin randomien kanssa ym. Mitään miesjuttuja ei kuitenkaan ole koskaan ollut .
      Muutama kerta on tullut oltua päivystyksessä kaatumisen ja kännikohtausten takia.

      Onhan noista nyt aikaa vähäsen, mutta pistää vieläkin hävettämään ja ahdistamaan aivan älyttömästi.

      Päätin kuitenkin sen ,että enää en mene baariin ja en anna periksi juomiselle. Minulla ei kuitenkaan ole ollut mitään ns himoa juoda siitä vain tuli vuosien varrella sellainen paha tapa , josta on ollut vaikea päästä irti.

      Parasta varmaan on , että en ota enää tippaakaan ettei sitten tule sitä putkea taas päälle.

      Raitis kuukausi antoi minulle kuitenkin niin paljon hyviä asioita ja hyvää mieltä, että en enää tahdo pilata sitä juomalla.

      • Anonyymi

        Käytä tätä kesää ja luontoa hyväksesi ja ala harjoittaa kävelyjä ja rauhallisempaa voimistelua.
        Nopea HIIT JA TABATA auttavat, kun tunnet ahdistusta tai masennusta. Sisätiloissa sateessa.
        Tai hölkkä ulkona vie pois sitä, mikäli sää sallii tai on muuten turvallista.
        Tietysti harrasteet ovathyviä, mutta ne eivät anna rauhaa tietyissätilanteissa.

        Jätä muiden ihmisten mielipiteet omaan arvoonsa.
        He tulevat juoruamaan ja vastustamaan sabotoinnein,
        kun huomaavat sinun oikaisevan haluamisi tapoja.
        He eivät siedä hierarkian horjumista, koska kun sinä nouset pinnaa ylemmäs niin he putoavat automaattisesti pinnaa a lemmas. Ymmärrettävää ärsyyntymistä!

        Sinä olet itse vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Sinun tulisi olla paras ystäväsi.
        Älä sälytä sitä omaan hyvinvointisi kohentamista toisille, koska se on sinun vastuusi.


    • Anonyymi

      Ihan yksinkertaisesti, älä juo. En ymmärrämiksi viinasta ei voi kieltäytyä.

    • Anonyymi

      Moi.
      Kun tarpeeksi usein harjoittelee niin kyllä siinä viimein onnistuu.
      Joskus tuli juotua reippaasti useampi viikko, Nykyään ikää tullu lisää niin jää siihen yhteen iltaan. Näitä tulee ns, mielitekoja, viinaa saatava mutta menee kyllä ohi.
      Ei siihen tilalle kantsi ottaa mitään, menee muuten suorittamiseksi.
      Antaa ajan kulua niin elämä normalisoituu eikä viinaksia edes tee mieli.
      En osaa enempää ohjeistaa mutta tsemppiä sulle.

    • Anonyymi

      17 annosta per vrk on ihan ok!

      T Nuori lääkäri

      • Anonyymi

        Noh,Noh,


        eipäs puhuta pasketta. 17 annosta ei riitä mihinkään jos vähääkään tinttaa. 24 kpl minimi.

        Terv; Vanhempi Juoppo Lääkäri


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe