Onko alkoholismi sairaus vai oma valinta vai molempia?

Anonyymi

Tervehdys kaikille.

Olen 18-vuotias nuori mies, jonka suvussa ilmenee paljon alkoholismia.

Olen itsekin kokenut oman isäni pahan alkoholismin aiheuttamat traumaattiset kokemukset. Sitä kesti useamman vuoden ajan, kunnes pari vuotta sitten isäni muutti meiltä pois äitini sekä sosiaaliviranomaisten painostuksen ansiosta. Hyvä niin.

Olen päässyt työstämään vaikeita kokemuksiani psykoterapiassa.

En itse käytä alkoholia kovin usein tai paljoa, suhtaudunkin alkoholijuomiin sekä humalaisiin ihmisiin varauksellisesti. Tämä on mielestäni vain hyvä asia.

Olen miettinyt melko paljon sitä kysymystä, että onko alkoholismi sairaus vai yksilön oma valinta. Olen tällä hetkellä siinä tunnossa, että se on molempia.

Alkoholismi muuttaa pysyvästi ihmisen aivoja, jonka vuoksi sekä ruumis että mieli tulevat riippuvaisiksi alkoholin saamisesta. Alkoholismi aiheuttaa monille fyysisiä vieroitusoireita, ihan samalla tavalla kuin nikotiiniriippuvuus tai huumausaineriippuvuus.

Fyysisen riippuvuuden lisäksi alkoholismi on ennen kaikkea psyykkinen riippuvuus. Monesti ihminen pyrkii pakenemaan omia traumojaan tai vaikeaa henkistä oloaan alkoholin juomisen aiheuttamaan rentoon olotilaan.

Kysymys kuitenkin on se, että onko alkoholismi väistämätön sairaus vai yksilön oma valinta.

Yhtäkään ihmistä ei ole pakotettu juomaan alkoholia tai ratkomaan vaikeuksiaan viinan litkimisellä. Päätös alkoholin juomisesta on aina juojan käsissä. Vaikeita asioita on mahdollista ratkoa terveellisemmillä ja rakentavimmilla tavoilla.

Toisaalta, jos ihminen on heikentynyt henkisesti esimerkiksi vaikea-asteisen masennustilan vuoksi, niin kykeneekö hän edes ratkaisemaan omia ongelmiaan puhumalla? Onko se vain helpompaa tarttua pulloon ja hukuttaa ongelmat kunnes ne palaavat tuplasti tai triplasti pahempina? Tämä ei tietenkään missään nimessä tee alkoholistin läheisilleen aiheuttamasta tuskasta ja sairaudesta hyväksyttävää.

Ymmärrän, että on inhimillistä hakea helpotusta omaan pahaan oloonsa. Asia vain on niin, että jotkin helpotuskeinot ovat epäterveitä ja tuhoavia, jotkut taas ei.

Suomalaisella alkoholikulttuurillakin saattaa olla oma vaikutuksensa asiaan, sillä täällä ihannoidaan perskännien vetämistä ja krapulassa vapisemista. Välillä minusta tuntuu, että ihmiset ihannoivat jopa alkoholismia ja haluavat hankkia sellaisen tarkoituksella itselleen.

Välillä olen ahdistuneisuudessani toivonut tänne Saudi-Arabian tyyppistä alkoholin täyskieltoa, mutta enää en ajattele tällä tavalla.

En tuomitse alkoholia nauttivia ihmisiä, sillä suurin osa ihmisistä kuitenkin suhtautuu alkoholiin ja sen nauttimiseen järkevällä ja terveellä tavalla. Itsekin tykkään silloin tällöin nauttia ystävieni seurassa pari pulloa kylmää olutta tai yhden saunakaljan itsekseni silloin kun käyn saunomassa. Kerran olen juonut itseni kunnon känniin ja kärsin sen jälkeen niin hirveästä krapulasta, että en enää halua juoda itseäni humalaan.

Kiitän teitä jotka jaksoitte lukea kirjoitukseni loppuun saakka. Kommentoikaa asiallisia jos teillä on jotain sanottavaa.

Hyvää kesää ja pysykää terveinä! :)

34

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos, miten hyvin kerroit alkoholismista. Minulla on useita alkoholisteja suvussa ja tuttavissa, kerta kaikkiaan vievät kaiken energian, en jaksa enää tavata. On myös menehtyneitä alkoholiin, tunsin sääliä ja vihaa, varsinkin kun koetin tukea, mutta turhaan. Paras pysyä erossa jatkossa, ettei itse sairastu.

    • Anonyymi

      Sairaudet ovat kehon ja elimistön häiriötiloja.Sairaus viittaa johonkin fyysiseen vikaan tai poikkeamaan.Mikäli alkoholistien aivoista löytyisi jokin vika se olisi silloin se sairaus.Mikään ajatus, tunne tai käytös ei ole eikä koskaan voikaan olla sairaus ne voisivat olla korkeintaan oireita.

      Koska alkoholisimissa on kyse siitä että henkilö ei kykene hallitsemaan juomistaan se ei myöskään voi olla oma valinta.

      • Anonyymi

        miten läheisten pitäisi alkoholistiin suhtautua, sillä läheinen voi saada oireita myös, onko läheinen sairas jos saa vaikka masennusta tai paniikkia, vai eikö hän hallitse hyysäämistään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miten läheisten pitäisi alkoholistiin suhtautua, sillä läheinen voi saada oireita myös, onko läheinen sairas jos saa vaikka masennusta tai paniikkia, vai eikö hän hallitse hyysäämistään

        Alkoholisien parissa vietetyistä vuosikymmenistä huolimatta en osaa sanoa kuinka lähimmäisten tulisi alkoholistiin suhtautua.Itse en ainakaan ole löytänyt keinoja muuttaa kenenkään juomista.Masennus ja /tai ahdistus ei ole sairaus.Tunteet eivät ole sairauksia, mikään käytös ei myöskään ole sairaus.On monia asioita jotka aiheuttavat kärsimystä jotka eivät ole sairauksia.


    • Anonyymi

      hei,

      kiitos syväluotaavasta analyysista alkkiksen lapsena. Minäkin olin, enkä kitise turhia.

      Kannattaisi miehistyä ja ottaa pullo 0,7L koskenkorvaa niin ymmärtäisit sinäkin jotain.

      • Anonyymi

        Hei.

        Kiitän vinkistäsi, mutta taidanpa kuitenkin kohteliaasti kieltäytyä! ;)

        Toivotan sinulle mukavaa kesää.


      • Anonyymi

        Hauskaa huumoria. Mutta kyllä se on että tosi juopon kanssa ei tule mistään mitään, hänel kun vaan se seuraava kerta mielessä koska saa taas ryypätä jos nyt sattu oleen kolmen viikon tai kolme kuukautta ilman. Laskee rahojaan ja kaikki muu maksaa ihan sairaasti paitsi viinaan ja ryypiskelyyn on varaa jätettävä. Aivot kuulee ja näkee väärin liika delidirium höyryissä, ihan turhaa aikaa kuluttaa sellasen kanssa menee vielä omatkin aivot sekasin. Hauskaa se olla pittää mutta voi sitä ilman viinaakin vaan kun joku sano että ilo ilman viinaksia on teeskentelyä , kaipa se juoppo sitten hakee omat ilonsa kun saapi kulautella . Juoppo ei välitä sinusta vaan itsestään.


    • Anonyymi

      Hieno aloitus. Ihan oman kokemuksen kerron opettamatta mitään.
      Koin nuorena pari kaljaa vapauttavana kaikesta kiltin tytön roolista, kaikesta tavoitteellisuudesta, vaatimuksista. Hetkeksi vain annoin itselleni hetken, jolloin en pyrkinyt mihinkään, olin vaan ja ajattelin.
      Naimisiin mentyäni koin avioliitossa puolison haluttomuuden minua kohtaan. Siedin seksin ja huomion puutetta ottamalla muutaman kaljan ja hoidin perheen mallikkaasti. Nyt jälkeenpäin ajatellen olin liian järkevä, puuttui blondin ehkä typerä heikkous ja mieheltä näennäinen turvan haku. Tosiasiassa en sitä tarvinnut. Jollakin toisella on toinen syy. Tiedän miksi Jeppe juo. Ei kestä ilman mitään, turvanlähteitä on monia riippuvuuksia, minulla vain alkoholi, muuten täydellinen, sorry leuhkinta mutta se on totta.
      Kunnianhimoni elämää kohtaan on voimakas, että elän Ihmisiksi. Kiitollisuus turvallisesta lapuudenperheestä, tuesta, kuulluksi tulemisesta, arvostuksesta ja vanhempien mallina olemisesta. Urheilen, toimin järjestöissä, syön terveellisesti, hoidan ihmissuhteet. Ja sitten haluan sen pullon ikäänkuin palkinnoksi hyvän ihmisen elämästä.
      Siitä pullosta ei pääse eroon. Pari vuotta sitten pidin tipattoman heinä- ja tammikuun. En enää.
      Juon kolme kertaa viikossa seitsemän grogin kännin ja näillä menen eteenpäin, sitä muuten täydellistä elämää eläen.
      Ja sitten vastaus kysymykseesi:
      En usko että minulla on geenejä alkoiholisoitumiseen vaikka kaksi sisarustani ovat nuorena kuolleet alkoholiin, katson heidän kuolemansa väärän seuran ja sattumien syyksi. Vanhempani eivät kumpikaan olleet juoppoja. Vahvin alkohoitumisen esto on Ihmisen Oma Voima. Sitä on tai ei.

      • Anonyymi

        Heh! Melkoinen provo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh! Melkoinen provo.

        Tarkoitatko aloitusta vai minua 15.06.2020 12:35? Mikä kohta on provo ja miten perustelet? Kiitos etukäteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko aloitusta vai minua 15.06.2020 12:35? Mikä kohta on provo ja miten perustelet? Kiitos etukäteen!

        Anonyymi
        15.06.2020 12:35

        Muu paitsi ehkä se, että kaksi sisarustasi on kuollut viinaan. Ole hyvä!

        P.s. Mistä syystä olet sattunut huomioimaan tällaisen palstan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        15.06.2020 12:35

        Muu paitsi ehkä se, että kaksi sisarustasi on kuollut viinaan. Ole hyvä!

        P.s. Mistä syystä olet sattunut huomioimaan tällaisen palstan?

        Koska en pärjää ilman alkoholia. Olen totuttanut itseni siihen. En kuitenkaan usko että se on geeneissä. Olen aikanaan itse valinnut alkoholin lieventämään asioista jotka elämästä puuttuvat tai jotka satuttavat. En vieläkään ymmärrä mikä on provoa.
        Sisarukseni joutuivat käymään läpi aikamoisen helvetin, myös he käyttivät alkoholia lieventääkseen ahdistusta. En halua avata heidän elämäänsä mutta oli rankempi kuin minun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska en pärjää ilman alkoholia. Olen totuttanut itseni siihen. En kuitenkaan usko että se on geeneissä. Olen aikanaan itse valinnut alkoholin lieventämään asioista jotka elämästä puuttuvat tai jotka satuttavat. En vieläkään ymmärrä mikä on provoa.
        Sisarukseni joutuivat käymään läpi aikamoisen helvetin, myös he käyttivät alkoholia lieventääkseen ahdistusta. En halua avata heidän elämäänsä mutta oli rankempi kuin minun.

        Et vastannut mikä sinut on näille hörneille tuonut. Tuskin alkoholismia käsitteleville palstoille muut kuin itsensä asianomaisiksi kokevat tulevat. Teksteistäsi päättelen, että ongelmasi taitavat kyllä olla mielenterveysosastojen kauraa.


    • Alkoholismi ei mielestäni ole sairaus, mutta toisilla meistä on suurempi taipumus alkoholisoitua. Syytä tai syitä siihen en enää pohdi kun en aikanaan löytänyt vastausta itsestäni enkä mistään. Jos se olisi sairaus, tuskin mistään muusta sairaudesta olisi helpompi parantua, noin fyysisessä mielessä, kuin tästä: jättää vain ryypyn ottamatta.

      Ensimmäisen kovan kännin jälkeisessä krapulassa kai jokainen päättää, että sai olla viimeinen kerta. Aniharvat pitävät lupauksensa.

      Jos asia sinua huolestuttaa, niin kuin se tehnee kun olet näille palstoille tullut, suosittelen että et käyttäisi alkoa ollenkaan. Sillähän siitä pääset.

      • Anonyymi

        Miksi alkoholisoituneet on niin syyllistäviä selvinkin päin, onko se luonnevika kun nauttivat kun saa alistaa ja mitätöidä läheisiä.


      • Anonyymi

        "Jos se olisi sairaus, tuskin mistään muusta sairaudesta olisi helpompi parantua, noin fyysisessä mielessä, kuin tästä: jättää vain ryypyn ottamatta."

        Niin tuolla logiikallahan alkoholismi ei tietenkään ole sairaus.
        Mutta jos yhtään mietit niin yllättävän monesta "sairaudesta" on ihan yhtä helppo parantua.
        - masentunut ottaa vaan itseään niskasta kiinni ja lähtee iloisesti hymyillen bailaamaan.
        - anorektikko tilaa itselleen ison pizzan ja syö sen elokuvaa katsellessa.
        - kleptomaani jättää sen huulipunan hyllyyn, tai maksaakin sen kassalla.
        - kuumepotilas ottaa mittarin pois kainalosta hiukan ennemmin ettei lukema nouse liiaksi.
        - narsisti ajattelee aluksi edes hetken aikaa muitakin ihmisiä jne...

        Oikeastaan kun mietin, niin luunmurtuma taitaa olla ainoita sairauksia mikä tosiaan on sairaus. Vai onko sekin kuitenkin vaan loukkaantuminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos se olisi sairaus, tuskin mistään muusta sairaudesta olisi helpompi parantua, noin fyysisessä mielessä, kuin tästä: jättää vain ryypyn ottamatta."

        Niin tuolla logiikallahan alkoholismi ei tietenkään ole sairaus.
        Mutta jos yhtään mietit niin yllättävän monesta "sairaudesta" on ihan yhtä helppo parantua.
        - masentunut ottaa vaan itseään niskasta kiinni ja lähtee iloisesti hymyillen bailaamaan.
        - anorektikko tilaa itselleen ison pizzan ja syö sen elokuvaa katsellessa.
        - kleptomaani jättää sen huulipunan hyllyyn, tai maksaakin sen kassalla.
        - kuumepotilas ottaa mittarin pois kainalosta hiukan ennemmin ettei lukema nouse liiaksi.
        - narsisti ajattelee aluksi edes hetken aikaa muitakin ihmisiä jne...

        Oikeastaan kun mietin, niin luunmurtuma taitaa olla ainoita sairauksia mikä tosiaan on sairaus. Vai onko sekin kuitenkin vaan loukkaantuminen?

        Anoreksia,masennus,kleptomania ja narsismi eivät ole sairauksia koska ne eivät viittaa mihinkään elimelliseen fyysiseen vikaan.Kuumekaan itsessään ei ymmärtääkesi ole sairaus vaan sairauden oire.

        "Sairauden tieteellinen käsite viittaa ruumiilliseen vaurioon, siis ruumiin koneiston aineelliseen – rakenteelliseen tai toiminnalliseen – epänormaaliin tilaan. Tämä on sairauden klassinen, viktoriaaninen, patologinen määritelmä, ja se on yhä se sairauden määritelmä, jota patologit ja tieteellisinä parantajina toimivat lääkärit käyttävät. Aivot ovat elin – kuten luut, maksa, munuainen jne. – ja voivat tietenkin sairastua. Tämä on neurologian alaa. Koska mieli ei ole ruumiin elin, se ei voi sairastua, paitsi metaforisessa mielessä – samassa mielessä kuin sanomme, että vitsi on sairas tai talous on sairas. Nuo ovat metaforisia (kuvaannollisia) tapoja sanoa, että jokin käyttäytyminen tai tila on paha, paheksuttu, murhetta aiheuttava jne."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anoreksia,masennus,kleptomania ja narsismi eivät ole sairauksia koska ne eivät viittaa mihinkään elimelliseen fyysiseen vikaan.Kuumekaan itsessään ei ymmärtääkesi ole sairaus vaan sairauden oire.

        "Sairauden tieteellinen käsite viittaa ruumiilliseen vaurioon, siis ruumiin koneiston aineelliseen – rakenteelliseen tai toiminnalliseen – epänormaaliin tilaan. Tämä on sairauden klassinen, viktoriaaninen, patologinen määritelmä, ja se on yhä se sairauden määritelmä, jota patologit ja tieteellisinä parantajina toimivat lääkärit käyttävät. Aivot ovat elin – kuten luut, maksa, munuainen jne. – ja voivat tietenkin sairastua. Tämä on neurologian alaa. Koska mieli ei ole ruumiin elin, se ei voi sairastua, paitsi metaforisessa mielessä – samassa mielessä kuin sanomme, että vitsi on sairas tai talous on sairas. Nuo ovat metaforisia (kuvaannollisia) tapoja sanoa, että jokin käyttäytyminen tai tila on paha, paheksuttu, murhetta aiheuttava jne."

        Aivan kuten kuume on sairauden oire, on alkoholin juominen myös oire.
        Oikeastaan alkoholi on ainoa toimiva lääke alkoholismiin - aikansa, kunnes kääntyy käyttäjäänsä vastaan. Näinhän hyvin monet lääkkeet ennenpitkää tekevät.
        Kuumekin auttaa ihmistä tuhoamaan tulehdusta aiheuttavia bakteereja, mutta liian korkea kuume, tai liian pitkään jatkunut kuume lopulta tuhoavat ihmisen.

        Olet oikeilla jäljillä viktoriaanisen ajan ohjeillasi, sillä ainoita oikeita sairauksia ovat vain pääntauti sekä rintatauti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kuten kuume on sairauden oire, on alkoholin juominen myös oire.
        Oikeastaan alkoholi on ainoa toimiva lääke alkoholismiin - aikansa, kunnes kääntyy käyttäjäänsä vastaan. Näinhän hyvin monet lääkkeet ennenpitkää tekevät.
        Kuumekin auttaa ihmistä tuhoamaan tulehdusta aiheuttavia bakteereja, mutta liian korkea kuume, tai liian pitkään jatkunut kuume lopulta tuhoavat ihmisen.

        Olet oikeilla jäljillä viktoriaanisen ajan ohjeillasi, sillä ainoita oikeita sairauksia ovat vain pääntauti sekä rintatauti.

        Olemme siis yhtä mieltä siitä että alkoholismi ei ole sairaus sillä oireet eivät ole sairauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme siis yhtä mieltä siitä että alkoholismi ei ole sairaus sillä oireet eivät ole sairauksia.

        Jos me olisimme asiasta yhtä mieltä niin silloinhan me molemmat olisimme väärässä, ja sitä minä en halua.
        Alkoholismi on sairaus jossa juominen on vain oire , eivätkä juodut määrät siksi ole merkitseviä. Toiset alkoholistit juovat enemmän ja toiset vähemmän, ja jotkut kuten minä, eivät juo ollenkaan, enää.

        Olisihan se nyt hullua jos vieläkin kuoltaisiin vain rintatautiin tai pääntautiin. Nykyäänhän eniten työikäistä väestöä tappaakin juuri alkoholismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos me olisimme asiasta yhtä mieltä niin silloinhan me molemmat olisimme väärässä, ja sitä minä en halua.
        Alkoholismi on sairaus jossa juominen on vain oire , eivätkä juodut määrät siksi ole merkitseviä. Toiset alkoholistit juovat enemmän ja toiset vähemmän, ja jotkut kuten minä, eivät juo ollenkaan, enää.

        Olisihan se nyt hullua jos vieläkin kuoltaisiin vain rintatautiin tai pääntautiin. Nykyäänhän eniten työikäistä väestöä tappaakin juuri alkoholismi.

        Sairaudet löydetään,ne ovat kehossa sijaitsevia fyysisiä/aineellisia vikoja/poikkeamia.Mikäli sairaus on mielestäsi jotain muuta kyse on vain sanojen merkityksen muuttamisesta enkä ole kiinnostunut koska asioiden nimeäminen uudelleen ei muuta faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos me olisimme asiasta yhtä mieltä niin silloinhan me molemmat olisimme väärässä, ja sitä minä en halua.
        Alkoholismi on sairaus jossa juominen on vain oire , eivätkä juodut määrät siksi ole merkitseviä. Toiset alkoholistit juovat enemmän ja toiset vähemmän, ja jotkut kuten minä, eivät juo ollenkaan, enää.

        Olisihan se nyt hullua jos vieläkin kuoltaisiin vain rintatautiin tai pääntautiin. Nykyäänhän eniten työikäistä väestöä tappaakin juuri alkoholismi.

        "Nykyäänhän eniten työikäistä väestöä tappaakin juuri alkoholismi."

        Kuoleeko ne alkoholismiin vai erilaisiin oikeisiin sairauksiin joita liiallinen alkoholinkäyttö ja muu siihen liittyvä epäterveellinen elämäntapa tuo tullessaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos me olisimme asiasta yhtä mieltä niin silloinhan me molemmat olisimme väärässä, ja sitä minä en halua.
        Alkoholismi on sairaus jossa juominen on vain oire , eivätkä juodut määrät siksi ole merkitseviä. Toiset alkoholistit juovat enemmän ja toiset vähemmän, ja jotkut kuten minä, eivät juo ollenkaan, enää.

        Olisihan se nyt hullua jos vieläkin kuoltaisiin vain rintatautiin tai pääntautiin. Nykyäänhän eniten työikäistä väestöä tappaakin juuri alkoholismi.

        Johtuuko mielipiteesi alkoholismista ei-sairautena sen takia koska olet itse joskus juonut? Kirjoitit ettet juo, enää.
        Onko kysymys siitä ettet ole myöntänyt itsellesi alkoholismin olevan sairaus.
        Monet jotka sairastuvat eivät halua myöntää olevansa sairaita. Usein se johtuu häpeästä.

        En tarkoita loukata, muuten vaan kiinnostaisi tietää kun alkoholistit ja raitistuneet ajattelevat asioista niin kovin eri tavoin.


    • Anonyymi

      Alkoholistit syyllistävät enimmäkseen itseään.
      Toki kun omaiset ja läheiset puuttuvat juomiseen moralisoimalla niin alkoholisti antaa omaa palautettaan, eikä se ole muiden syyllistämistä.

      Holistilla on tarpeeksi paha olla ilman muiden " saarnoja " ja kun joku asian ottaa puheeksi holistin itsesyytökset vaan lisääntyy. Turha " saarnata " kun holisti tietää itsekin tilanteensa ja sen että on paha olla ilman muiden huomautteluakin.

      Tuo 15.6 klo 12.35 kirjoittanut vaikuttaa kirjoittaneen rehellisesti omasta elämästään ja siitä huomaa että alko-ongelmia on myös paremmin pärjäävillä. Kun aina yleensä puhutaan että holistit ovat huonosti menestyneitä elämässäään jne. kaikenlaista syyllistämistä vaikka ihmisten taustoista ei tiedetä mitään.

      Alkoholisoituminen ei minunkaan mielestä ole varsinaisesti sairaus, mutta jokuhan siihenkin johtaa miksi jotkut alkavat juoda yltiöpäisesti. Syitä on varmaan yhtä paljon kuin on alkoholistejakin.

      Itsekin join ennen aivan riittävästi, ongelmaksi asti. Siinä tuli lisänä myös kaikki liitännäisongelmat.
      Pääsin eroon vuosia sitten pahimmasta mutta silti edelleen silloin tällöin otan jotain miedompia. Ja onhan sekin ongelma, miksi pitää edelleen ottaa uudestaan vaikka pahin on takana.
      En edes viitsi keksiä mitään selityksiä, se on turhaa.
      Tämä jeppe juo koska haluaa juoda.

      Juominenkin on niitä ikuisuuskysymyksiä, toiset puolustelee, toiset tuomitsee.
      Jokaisella on omat syynsä tehdä kumpaa sitten tekevätkään.

      • Anonyymi

        Olin 2vuotta alkoholistin ystävä, hän joi vaikka kuinka lupas lopettaa. Hänen läheiset pyys etten olis kaveri hälle, mutta aina hän sai manipuloitua ja jatkoin. Nyt tunnen syyllisyyttä, vaikka hän kuoli sairauteen. Koetin auttaa, ettei jää yksin ja nyt jäin itse yksin. Miksi en hylännyt heti ja uskonut hänen läheisiään.


    • Anonyymi

      Itse olen alkoholisti ja alkoholisoituminen tapahtui pikku hiljaa ja erittäin kavalasti. Juomiseni oli aina ollu humalahakuista , mutta se pysyi kuitenkin siinä mielessä kohtuudessa, että en juonut läheskään joka päivä, vaan joskus lauantaisin kun tuli lähdettyä kaverien kanssa viettämään iltaa.

      Pikku hiljaa aloin kuitenkin lääkitä itseäni alkoholilla masennuksen ja erään traumaattisen tapahtuman johdosta. MInua ei silloin oikein osattu auttaa mielenterveyspuolelle . Hoitajat ja lääkärit vaihtuivat tiuhaan tahtiin ja välillä oli todella vaikea saada lääkäriltä aikaa. Minulle määrättiin vain erilaisia mielialalääkkeitä jotka eivät parantaneet oloa millään,vaan lisäisivät ahdistunutta ja tuskaista oloa.

      Minulla on ollut aina huono itsetunto ja jotenkin koin että juomalla olin paljon sosiaalisempi ja että minun oli helpompi päästä porukoihin mukaan ja saada jonkinlaista hyväksyntään.

      Viimevuosina aloin sitten ottamaan aina tasoittavia, koska en kestänyt krapuloita enkä morkkiksia. Aloin myös tissuttelemaan . Viime aikoina tissuttelu oli jokapäiväistä ja vaikka kuinka tunsi syyllisyyttä juomisesta, sen peitteleystä, valehtelusta ja jostakin känni töppöyksistä ( mitään peruuttamatonta ei koskaan tapahtunut, lähinnä olen tehnyt itsestäni muiden silmissä idiootin josta juorutaan ym) , niin jatkoin vain sitä helvetin juomista. Tiesin kyllä että juon liikaa, mutta jotenkin aina vähättelin itselleni koko asiaa ja aina oli joku ihme syy tai selitys miksi juon ja aina ajattelin että pystyn lopettamaan tämän. No, minä en pystynyt lopettamaan juomista. Alkoholista oli tullut minulle pakonomaista ja lopulta minulle oli ihan sama että koska juon, missä juon, minkälaisessa seurassa juon. Ainoastaan sillä oli väiä että pääsin juomaan .

      MInä kuitenkin havahduin onneksi aikaisessa vaiheessa tuohon asiaan ja pääsin A-klinikan kautta katkaisuhoitoon ja sen jälkeiselle kuntoutusjaksolle ja sen ollut ehdottamista paras päätös minkä olen tehnyt. Sain todella hyvää ja asianmukaista hoitoa sekä myös tietoa alkoholismista ja nyt olen päässyt myös tämän paikan kautta mielenterveyspalveluiden puolelle missä asioihini suhtaudutaan asiantuntevasti ja olen saanut hoitoa masennukseeni ym.

      Olen ollut jo kauan raittiina ja olen päättänyt että en koskaan enää juo alkoholia, en edes pientä hörppyä, koska tiedän että en pysty lopettamaan sitä ja sitten olen taas takaisin siinä pisteessä mistä olen päässyt pois. En halua elää sellasita elämää missä alkoholi määrää kaiken.

      Itse pidän alkoholismia sairautena, mutta en voi syyttää siitä ketään . Se on ollut minun päätökseni juoda ja kukaan ei ole sitä kurkustani alas kaatunut, vaan itse olen juonut ja siitä kehittyi sitten riippuvuus.

      On monia alkholisteja jotka esimerkiksi elämäntilanteen tai vaikka masennuksen takia juovat ja sitten siitä kehittyy riippuvuus erittäin kavalasti. En syyttäisi ketään alkoholistia omasta tilastaan, mutta tosiasia on se, että alkoholismista voi toipua ainoastaan silloin kun pystyy myöntämään itselleen ongelman . Se jää jokaisen omaksi päätökseksi sitten, että mitä tekee ongelmalle ja haluaako itse muutoksen tilanteeseen.

    • Anonyymi

      Mun mutsi ei juonut ikinä faija joi ehkä pari kertaa vuodessa pari snapsia vodkaa ja mummo joi oluen kerran näin, isoisä muutaman kerran vuodessa.

      Meitä 5sisarusta joista jokainen on käyttänyt päihteitä.

      Huumeita "kovia" käytti 4/5. Mutta 5 dokas kun hullu ja edellen juo aika paljon.

      1 kuoli. 2 sekoili sai pitkiä tuomioita. En tiedä onko elossa. 3 sai skitsofrenian.
      4 juo siis melko paljon mun mielestä joku lavan vkossa. Käy sentään töissä.

      Sitten mä jolla pitkä 17v viihdekäyttöura. Huumeet ovat aina kuuluneet mun elämään enkä ikinä sano että lopetan nyt tai vuoden päästä. En sekoile. Mutta vedän viivan pari kolaa muutaman kerran vuodessa.

      Olen työelämässä mulla on auto mökki ja asunto. Olen velaton ja syön erittäin terveellisesti ja liikun ja matkustelen.

      Meidän kasvatus oli todella saiaras ja äiti oli täysin flipannut ja uskon että hänen ansioista kävi näin.. Meiltä puuttui koti jossa on saanut olla lapsi. Meiltä puuttui rakkaus ja turvallisuuden tunne ja meiltä puuttui kaikki "normaalit" elementit mitä perheissä pitää olla. Turpaan tuli fyysisesti ja henkisesti vielä pahempaa. Arpeja on mieli täynnä.

      Luulen että tässä meillä on ollut oma valinta eikä geenit. Traumat mitä moni meistä ei osannut käsitellä niin päihde oli helpoin tapa turrutta itseään.

      Itse pärjään todella hyvin kaiken saastan jälkeen mutta olen 1/5 mikä on musertavaa. Mutta tää on elämä ja se on elättävä :)

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä kirjoitus.
        Taas yksi siinä joukossa että ei aina tarvita lasista lapsuutta siihen että alkaa oma elämä lipsua vanhempana.
        Useimmiten puhutaan että alkoholistit ovat alkoholistien jälkeläisiä, joka ei läheskään aina pidä paikkaansa.

        Itsellänikin on ollut niin että kotoa en roolimallia juomiseeni saanut, oli iihan ok, keskiluokkainen koti. Silti oma elämä lähti täysin käsistä.

        Vaikka kotioloissa ei olisikaan alkoholin käyttöä niin tosiaan saattaa riittää ettei ole sitä rakkauden eikä turvallisuuden tunnetta. Ei vaikka saa tarpeeksi huomiota ja saattaa tuntua ettei tule hyväksytyksi ja pidetyksi.
        Herkästi alkaa kaveripiirissä hakea niitä tunteita, tuntemuksia ja käyttäytyy pitkälti samalla tavalla kuin kaverit. Haluaa tulla hyväksytyksi. Ihminenhän on sellainen että haluaa tuntea kuuluvansa johonkin, on se sitten kaveriporukka, harrastukset, työ tms.

        Alkoholilla tulee myös turrutettua niitä tunteita joita ei ehkä jostain syystä osaa tai halua käsitellä. Ne saattavat aiheuttaa ahdistusta ja masennusta ja alkoholia alkaa käyttää vähän kuin lääkkeenä omaan oloon.

        On myös ikävä lukea että sisaruksillasi on mennyt huonosti mutta onneksi sentään olet itse pärjännyt.
        Tavallaan tuon viihdekäytön ymmärrän vaikka en sellaista hyväksykään.
        Ole kuitenkin varovainen, joillain on alkanut ongelmat viihdekäytöstä, jopa niin ettei ole itse huomannut siirtymää rankempaan käyttöön/tarpeeseen.

        On kovin helppo " lipsahtaa " oli päihde sitten mikä tahansa.

        Ja oikeassa oot että tää on elämä ja se on elettävä, näinhän se tuppaa olemaan itse kullakin.


    • Anonyymi

      "Alkoholiriippuvuuden tiedetään esiintyvän usein suvuittain, mikä viittaa sen perinnölliseen taustaan. Väestötutkimuksissa, esimerkiksi kaksos- ja adoptiotutkimuksissa, alkoholiriippuvuuden perinnöllinen tausta onkin toistuvasti osoitettu. Perinnöllinen tausta, siis yksilön vanhemmiltaan perimät geenit, selittävät noin puolet sairastumisriskistä.

      Vaikka perimä vaikuttaa alkoholiriippuvuuden ilmenemiseen, ei ole olemassa yksittäistä alkoholiriippuvuuden geeniä, joka tuottaisi sairauden ympäristötekijöistä riippumatta. Siksi puhutaan mieluummin useista geeneistä, joiden yhdistelmä lisää yksilön riskiä sairastua alkoholiriippuvuuteen altistavissa olosuhteissa. Tällaisia ympäristön riskitekijöitä ovat esimerkiksi varhaislapsuuden traumaattiset kokemukset. Siten alkoholiriippuvuuteen sairastuminen on aina perintö- ja ympäristötekijöiden vuorovaikutuksen tulos."

      Näin ollen voidaan kai sanoa että alkoholismiin sairastuminen ei ole oma valinta, mutta alkoholin käytön aloittaminen on! Ei ole olemassa sairautta joka pakottaisi ihmisen aloittamaan alkoholin nauttimisen, kyllä se ensimmäinen ryyppy on aina oma valinta.
      Luulisi myös, että ihminen joka lapsuudenkotoaan on saanut esimerkin mitä alkoholismi tarkoittaa, itse karttaisi joutumasta samaan tilaan. Näin ei jostain syystä ole, vaan nämä henkilöt hakeutuvat itse alkoholin pariin.
      Mikään trauma tai paha olo ei ole selitys juomiselle. Se on pakoa. Ja pakoonhan sen avulla ei pääse, päin vastoin. Sinä aloittaja olet fiksu ja hieno nuori mies! Kaikkea hyvää sinulle!

    • Anonyymi

      Tunnen ihmisiä jotka ovat eläneet lapsuutensa alkoholisti-kodeissa mutta eivät ole itse alkoholisoituneet.
      Että sellaistakin kyllä on. Mitään ei voi ikinä yleistää kaikkia koskevaksi.

      Joskus käy niin kun kotona on käytetty alkoholia ja lapsi on sitä joutunut seuraamaan niin lapsi tajuaa huonot puolet mitä kaikkea pahaa se voi saada aikaiseksi, eikä välttämättä ala itse käyttää.

      Elämä on tosiaankin valintoja täynnä ja ne valinnat on jokaisen tehtävä itse.

      • Anonyymi

        Kun lapsi aamulla näkee oman isänsä tai äitinsä makaavan olohuoneen lattialla omissa eritteissään, niin lapsi ei todellakaan saa tästä ideaa, että noin minäkin haluan joskus pyhäisenä aamuna nukkua.
        Päinvastoin, on hyvin yleistä ja todennäköistä, että lapsi ei ala juomaan jos kotona on esiintynyt alkoholismia. Lasisen lapsuuden eläneet suhtautuvat vielä aikuisenakin alkoholismiin varautuneesti ja epänormaalisti.
        Mutta mikäli lapsi kuitenkin on perinyt päihderiippuvuuteen altistavan geenin vanhemmiltaan, niin lapselle saattaa hyvinkin kehittyä päihderiippuvuus. Se vain kohdistuu johonkin toiseen päihteeseen, esim. lääkkeisiin tai huumeisiin.

        Suomessa päihdehoito-politiikka konttaa edelleen jälkijunassa ja lapsenkengissä. Mielestäni osasyynä tähän on juuri lasisen lapsuuden viettäneet päättäjät sekä sosiaali- ja terveydenhoitoalan "ammattilaiset".
        Heidän mielestään alkoholismi on oma valinta, ja edelleenkin vain sosiaalinen ongelma.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään päihderiippuvuusgeeniä tms.
      Se on vain geeni joka altistaa riippuvuuksille ja on ihmisestä kiinni mihin se riippuvuus kohdistuu, oli se sitten alkoholi, pelaaminen, urheilu tai mikä tahansa.

      • Anonyymi

        Olen hyvin skeptinen sen suhteen että mikään geeni voitaisiin yhdistää minkäänlaiseen mielihaluun ja/tai käytökseen, millaisella tutkimuksella moinen syy-yhteys voitaisiin edes todentaa.


    • Anonyymi

      "Mutta mikäli lapsi kuitenkin on perinyt päihderiippuvuuteen altistavan geenin vanhemmiltaan, niin lapselle saattaa hyvinkin kehittyä päihderiippuvuus. Se vain kohdistuu johonkin toiseen päihteeseen, esim. lääkkeisiin tai huumeisiin.

      Suomessa päihdehoito-politiikka konttaa edelleen jälkijunassa ja lapsenkengissä. Mielestäni osasyynä tähän on juuri lasisen lapsuuden viettäneet päättäjät sekä sosiaali- ja terveydenhoitoalan "ammattilaiset".
      Heidän mielestään alkoholismi on oma valinta, ja edelleenkin vain sosiaalinen ongelma."


      Itse asiassa tuo uskomus että päihderiippuvuus olisi geneettistä on peräisin natsisaksasta, kyseessä on rotuoppi eli eugeniikka ikivanha uskomustiede jonka perusteella pakkosteriloitiin ja murhattiin ihmisiä.

      yle.fi/aihe/artikkeli/1998/09/07/laaketieteen-musta-historia-osa-i-kasikirjoitus

      (Perimä- ja rotubiologian propagandaa harjoitettiin kaikkialla: armeijassa ja terveysvalistuksessa - puhumattakaan lehdistöstä, radiosta tai elokuvista. Tähän tarkoitukseen tuotettiin erityisiä propagandafilmejä, vaikkakin "Ich klage an" tuotettiin varsin myöhään ja esitettiin vasta 1942, ja joka sivuaa aihetta melko hienokseltaan, ohimennen. Filmi on enemmänkin Hollywood-tyyppinen, joka tuottaa hienostuneen puolustelun mielisairaiden surmaamiseksi.)

      Suomalaislapsia lippuineen
      Speak: Rotutieteet eivät rajoittuneet Saksaan. Eugeniikkana tunnettu rotuoppi tunnustettiin monissa maissa: Englannissa, Yhdysvalloissa, Ruotsissa - ja myös Suomessa. Vasta itsenäistyneen maan tiedemiehet mittailivat ihmisten kalloja todistellen arvokkaasta taustastamme. Kauneuskilpailut näyttivät kepeältä viihteeltä, mutta palvelivat samaa tarkoitusta.
      -1935 Suomessa mentiin askel pidemmälle. Silloin otettiin käyttöön pakkosteriloinnit. Monilta vammaisilta kuten epileptikoilta haluttiin estää suvunjatkaminen, jotta sairaiden määrä ei kasvaisi.

      Speak: Parinkymmenen vuoden aikana steriloitiin eugenisin perustein toistatuhatta suomalaista. Viranomaiset saattoivat perustella määräämiään pakkokeinoja esimerkiksi näin:
      Lukija:
      - "30-vuotias pientilallisen poika.
      Isä hiukkasen omituinen.
      Yksi isän veljistä lapsuudesta saakka vähämielinen.
      Äiti arvostelukyvytön.
      Äidin isä kova juoppo.
      Yksi äidin sisarista mielisairas tai heikkomielinen.
      Kastraatio 1939."
      - "56-vuotias metallityömies.
      Nuoresta asti häilyvä luonne.
      Ollut erittäin huvittelunhaluinen ja oli avioliittonsakin aikana paljon luvattomissa suhteissa.
      Juopotellut runsaasti.
      Kastraatio 1939."
      - "23-vuotias kulkukauppias.
      Levoton.
      Näki kuvia entisestä elämästään, kehui lakkaamatta olevansa uimamaisteri.
      Ajatuksenjuoksu oli sekavaa.
      Kastraatio 1938."

      Speak: Rodunjalostus oli tavalla tai toisella mukana kaikkien tärkeiden väestöjärjestöjen ohjelmissa. Folkhälsan muun muassa antoi rahapalkkion sankariäideille, jotka olivat synnyttäneet vähintään neljä hienoa ruotsinkielistä lasta.

      Speak: Uuden suomalaisen ylimysrodun jalostustyön alkaminen olikin lähempänä kuin tähän asti on tiedetty. Löysimme hiljattain avautuneesta arkistokokoelmasta täydelliset suunnitelmat suomalaisen rodunjalostuslaitoksen perustamisesta Helsingin yliopistoon.

      Speak: Asialla oli arvostettu tiedemieskomitea. Sen oli asettanut Suomalainen tiedeakatemia 1943.
      Rodunparannuskomiteaan kuuluivat muiden muassa filosofi ja fysiologi Yrjö Reenpää sekä anatomian professori Niilo Pesonen. Hän nousi sodan jälkeen lääkintöhallituksen pääjohtajaksi.

      Speak: Uuden suomalaisen ylimysrodun jalostustyön alkaminen olikin lähempänä kuin tähän asti on tiedetty. Löysimme hiljattain avautuneesta arkistokokoelmasta täydelliset suunnitelmat suomalaisen rodunjalostuslaitoksen perustamisesta Helsingin yliopistoon.

      Speak: Asialla oli arvostettu tiedemieskomitea. Sen oli asettanut Suomalainen tiedeakatemia 1943.
      Rodunparannuskomiteaan kuuluivat muiden muassa filosofi ja fysiologi Yrjö Reenpää sekä anatomian professori Niilo Pesonen. Hän nousi sodan jälkeen lääkintöhallituksen pääjohtajaksi.

      Speak: Rodunjalostuslaitoksen piti kortistoida koko kansa. Suomalaiset olisi luokiteltu älykkyystestien perusteella. Kortistoon oli tarkoitus rekisteröidä kaikki poikkeavat kuten perinnöllisiä tauteja sairastavat, alkoholistit, vajaamieliset ja rikolliset. Heihin olisi sen jälkeen kohdistettu "ennakollisia ehkäisytoimenpiteitä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe