407 maavaran korotus

Anonyymi

Tuli vuosi sitten hankittua tuommoinen, olen todella tyytyväinen. Muutimme uuteen asuntoon pari kuukautta sitten ja kuoppaisen hiekkatien päähän. Ongelma on 407:n keulan mataluus. Miten keulaa saisi ylös edes 50mm, nyt on pohjamuovi riekaleina jatkuvien pohjakosketusten seurauksena.

Yksi syy pohjauksiin on matalaprofiiliset renkaat. Alla on 215/45/17-renkaat, olisiko järkevämpää korkeammat 16-tuumaset, leveydestäkin voisi tinkiä... Mitä muita vaihtoehtoja, mersuissa käytettiin ainakin ennen jousien alaosassa ns kumikuppeja, onko niitä pösöön tarjolla? Mitä muita keinoja, autoa emme halua vaihtaa.

11

1863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Edes 5 cm" on aikamoinen nosto... kumipaloja tarvitaan monta kierteiden väliin..

      • Anonyymi

        Mitä, kierteisiin kumipaloja? Siis jouseen? Aivan outo juttu. Jousen alle laitettiin joihinkin autoihin korokkeita mutta ei jousiin. Ja tuossahan pitää laittaa iskaritkin uusiksi... Ei, tavoite olisi korottaa renkailla niin että iskareita ei tarvitse vaihtaa, eli enintään 20mm muulla kuin rengastuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä, kierteisiin kumipaloja? Siis jouseen? Aivan outo juttu. Jousen alle laitettiin joihinkin autoihin korokkeita mutta ei jousiin. Ja tuossahan pitää laittaa iskaritkin uusiksi... Ei, tavoite olisi korottaa renkailla niin että iskareita ei tarvitse vaihtaa, eli enintään 20mm muulla kuin rengastuksella.

        Outo ehkä sinulle, mutta noita kumeja oli ennen myytävänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outo ehkä sinulle, mutta noita kumeja oli ennen myytävänä.

        voihan vajaaälyinen pökelö. En jaksa tutustua ranskalaisen paskan rakenteeseen mutta monessa autossa korottaminen köy niin helposti että Jousen päälle tai alle korokorengas.


    • Anonyymi

      Renkaiden vaihto ei auta. Korkeampiprofiilinen (pienemmällä vannekoolla) on samankorkuinen, sillä renkaan ympärysmitta pitää säilya määrätyllä toleranssilla samana. Sallitut rengaskoot on merkitty auton rekisteriotteeseen. Poikkeava koko on muutoskatsastettava ja kovin suuri muutos aiheuttaa muutoksia välityksissä ja mm. matka- ja nopeusmittarin virhettä.

      Minkähän ikäinen auto on? Olisiko jousitus painunut, tai jopa laskettu jousituksella. Jos tie on huonokuntoinen, kannattaa valittaa tien ylläpidosta. Joka tapauksessa kannattaa hieman valita ajolinjoja ettei pohja nappaa kiinni joka kohdasta.

      Kaikenlaiset kumihärpäkkeet jousissa määrätään poistettavaksi katsastuksessa.

      • Anonyymi

        Renkaiden vaihtokin auttaa vähän. Ostat hieman korkeammalla profiililla esim. jos vakio koko esim 205/55 16 niin hankit 205/60/16. Tulee noin 1 senttimetri lisää maavaraa.
        Katsastuksessa ei todennäköisesti sanota yhtään mitään. Nopeusmittarikikn alkaa näyttää enemmän oikein, et ole enää tien tukko liikenteessä. (Sitäpaitsi joissain autoissa ne mittarit voi kalibroida.)

        Jouset sitten joko vähän jämymmät tai samalla jäykkyydellä mutta pitemmät TAI saman jäykkyyden jouset korotuspalat.


    • Anonyymi

      Väittäisin, että sinun pitää hommata oikean kokoiset vanteet ja renkaat.

    • Anonyymi

      googletuksella selviää että maavara on kaksilitraisella SW mallilla 130mm, pari muuta sivustoa väittää sen olevan 110mm, noissa ei ole kuitenkaan mallia kerrottu tarkemmin

      kun vielä 407:ssa on poikkeuksellisen pitkä etuylitys, niin ongelmia on tiedossa

      jos tuota keulaa alkaa jollain metodilla nostamaan voi olla että auton normaalit ajo-ominaisuudet kärsii ja/tai alustan nivelien kestoikä lyhenee

      väärä autovalinta, auto vaihtoon ja valinnaksi sellainen missä maavaraa on vähintään 200mm

      • Anonyymi

        Eli citikka ois hyvä vaihtoehto, c5, c6, tai vanhempaa kalustoa Xantia tai XM, itellä oli aikoinaan XM ja se oli ja on edelleen paras auto mitä on ollut. Mökkiteillä nosti maavaran 20:een senttiin, ja lumessa myös, pääsi aurausvallien yli helposti. Autoon on myös helppo nousta ja autosta pois. Vähän kovaksi se jousitus muuttui, mutta yleensä ne ajot on väliaikaisia hiljaisella nopeudella. 16 cm on vakio korkeus. Ja vielä yksi etu : silloin käytin ahkerasti kattotelinettä, auton sai laskettua vielä 10 cm alas, jolloin yltää paremmin sitoa kuormaa tai käyttää suksiboksia, ja 5 metriä pitkänä autona rimoja ja lautoja voi kuljettaa 5,5 metrin pituisena, tai jopa 7 metristä tankoa. Todella harmi, että citikka luopui erinomaisesta kaasunestejousitukseta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli citikka ois hyvä vaihtoehto, c5, c6, tai vanhempaa kalustoa Xantia tai XM, itellä oli aikoinaan XM ja se oli ja on edelleen paras auto mitä on ollut. Mökkiteillä nosti maavaran 20:een senttiin, ja lumessa myös, pääsi aurausvallien yli helposti. Autoon on myös helppo nousta ja autosta pois. Vähän kovaksi se jousitus muuttui, mutta yleensä ne ajot on väliaikaisia hiljaisella nopeudella. 16 cm on vakio korkeus. Ja vielä yksi etu : silloin käytin ahkerasti kattotelinettä, auton sai laskettua vielä 10 cm alas, jolloin yltää paremmin sitoa kuormaa tai käyttää suksiboksia, ja 5 metriä pitkänä autona rimoja ja lautoja voi kuljettaa 5,5 metrin pituisena, tai jopa 7 metristä tankoa. Todella harmi, että citikka luopui erinomaisesta kaasunestejousitukseta.

        "Todella harmi, että citikka luopui erinomaisesta kaasunestejousitukseta."

        taisi ilmajousitus tarjota samoja ominaisuuksia pienemmillä valmistuskustannuksilla, eli ei pärjännyt enää kilpailussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Todella harmi, että citikka luopui erinomaisesta kaasunestejousitukseta."

        taisi ilmajousitus tarjota samoja ominaisuuksia pienemmillä valmistuskustannuksilla, eli ei pärjännyt enää kilpailussa

        Valmistuskustannuksissa ehkä, mutta ei huoltokustannuksissa. 50e jousipallojen vaihtoon per nurkka ja konehuoneeseen 1 =250 ynnä työn osuus. Vastaavasti Audissa tai Range roverissa muutama tonni / nurkka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7905
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2051
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1990
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe