OLIN liian lihava

mätisäkki

Vielä helmikuussa painoin 83 kg, nyt enää 78. Ihannepainoon on matkaa 1 kilo, jonka saavutan parissa päivässä.
Miksi aloitin laihduttaan, siksi , kun lääkäri haukkui vastaanotolla kaikin tavoin ja totesi minun olevan LIHAVA. Ei se 6 kg ylipaino juurikaan näkynyt, saati vaivannut, mutta terveyskeskuslääkärin mieliksi pudotan läskit pois.

Tuli vaan mieleeni että moniko todella ylipainoinen saa samanlaista törkeää kohtelua lääkärissä käydessään. Kyseessä oli n 60v, pyöreä, melko lihava siis, nainen tietenkin ja paikkakunta helsinki.
Vastaanotolla en ollut edes potilas vaan saattaja, eikä pieni ylipainoni kuulunut asioihin millään tavoin.
Ymmärrän kyllä jos lääkärillä on aihetta lihavuudesta mainita mutta tapauksessani katson tuon sanomisen vit......si.

20

2144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *fatboy*

Ehdottomasti valitus potilasasiamiehelle, sinulla oli todistaja mukana, joten voit vain sitten naureskella kun lääkäri parka ottaa yhteyttä sovitellakseen. :)

• Bulla

Aika tärähtänyttä porukkaa sielläpäin terveyskeskuslääkäreinä, jos muutamasta kilosta tuollaisen sätkyn saa. Seuraavan kerran kun menet, nyt siis laihduttaneena, se varmaan alkaa nalkuttaa jostain takkisi väristä.

• keio

ei ole ensimmäinen kerta kun lääkäri haukkuu ihan ilman syytä. menin lääkärille loppiaisena, koska sain korvatulehduksen. Senkin lääkäri pisti lihavuuteni piikkiin. Ei kuulemma ilman vaihto toimi lihavien korvissa... hohhoh.

muistan tv2:lta kerran tulleen ohjelman jossa oli joukko reilusti ylipainoisia naisia. siellä joku sanoikin että meneepä lääkärille vaikka korvan tai sormen takia, kaikki on lihavuuden syytä.

että ollaan me suomalaiset hyvissä käsissä terveydenhuollossa :D

• käsketään

tietenkin lihottaa. Sellaista minulla ainakin on ollut. Monta vuotta terveystarkastuksissa sanottiin, että pitää laihduttaa, vaikka olin kasvuiässä ja vain muutama kilo ylipainoa.
        Nykyisin taas jouduin tarkkailuun alipainon takia ja syytetään siitä pituuskasvunkin loppumista, kun aloitin laihduttamaan liian aikaisin.
        Ikinä ei ole sopiva.

• no joo

kaikkea sitä maailmaan mahtuu :)

• Laalo

Joo, lihava tuttavani saa selittämättömiä kovia mahakipukohtauksia. Lääkäri ei suostunut tutkimaan vaan laittoi ylipainon syyksi. Ystäväni pyysi että tähystettäisiin mahalaukku. Uskomatonta.

• kohtaus?!?!

Ei kun toiselle lääkärille.

• "ylipainoinen"

Itse olen myös saanut haukut terveyskeskuslääkäriltä muutaman kilon tähden. Miksi helvetissä lääkäri puuttuu henkilökohtaisiin asioihin, varsinkin kun kiloista ei ole haittaa,
      täytyy todeta että entinen omalääkäri oli hieno, asiallinen mies, joka tutki, lääkitsi, eli hoiti hommat kuten pitikin. 2 vuoden ajan kävin Hänen luonaan ja kaikki meni hyvin.
      Mielestäni paras asiantuntija olen itse kun aletaan puhumaan minun kiloistani.

• lihavana syntynyt : /

Minä ikäni lihavan elänyt olen kans saanut kuulla lääkäreiden suusta vaikka mitä . Viidentoista ikäisenä menin angiinan vuoksi lääkäriin . En ehtinyt kynnystä pidemmälle kun lääkäri sanoi " painoa pois " Tuntui uskomattoman ikävältä siinä tilanteessa kun kuumetta oli melk. 40 ja kurkku kipeä . Muutama vuosi sitten liukastuin ja satutin polveni pahasti . Vaivaani ei koskaan tutkittu kunnolla . Polvi ei ole parantunut täysin kuntoon vaan turpoaa ja särkee...aina jos erehdyn siitä mainitsemaan syyksi laitetaan ylipaino . 15 v. sitten pyysin työterv. huollon kautta kaikki tutkimukset . Kun menin kuulemaan tuloksia sairaalan lääkäri huusi painostani . Se on ihan oma vikasi , hän hoki . Kun viimein sain suunvuoron , kysyin mitä tutkimuksissa selvisi . Hän tokaisi vihaisena " ei löytynyt mitään vikaa " ! Siis hän kiukutteli minulle siksi että kehtasin olla terve vaikka olen lihava : ) Nyt on käsi vaivannut . Puutuu ja särkee . En viitsi mennä lääkäriin ettei sekin vain laiteta lihavuuden syyksi !

• kirsti
        lihavana syntynyt : / kirjoitti:

Minä ikäni lihavan elänyt olen kans saanut kuulla lääkäreiden suusta vaikka mitä . Viidentoista ikäisenä menin angiinan vuoksi lääkäriin . En ehtinyt kynnystä pidemmälle kun lääkäri sanoi " painoa pois " Tuntui uskomattoman ikävältä siinä tilanteessa kun kuumetta oli melk. 40 ja kurkku kipeä . Muutama vuosi sitten liukastuin ja satutin polveni pahasti . Vaivaani ei koskaan tutkittu kunnolla . Polvi ei ole parantunut täysin kuntoon vaan turpoaa ja särkee...aina jos erehdyn siitä mainitsemaan syyksi laitetaan ylipaino . 15 v. sitten pyysin työterv. huollon kautta kaikki tutkimukset . Kun menin kuulemaan tuloksia sairaalan lääkäri huusi painostani . Se on ihan oma vikasi , hän hoki . Kun viimein sain suunvuoron , kysyin mitä tutkimuksissa selvisi . Hän tokaisi vihaisena " ei löytynyt mitään vikaa " ! Siis hän kiukutteli minulle siksi että kehtasin olla terve vaikka olen lihava : ) Nyt on käsi vaivannut . Puutuu ja särkee . En viitsi mennä lääkäriin ettei sekin vain laiteta lihavuuden syyksi !

Pitäkää hyvät ihmiset puolenne. Itse olen sanonut lääkäreille aina ihan suorat sanat. Vaatii kyllä jonkun verran itsetuntoa antaa takaisin , mutta niitten tehtävä ei ole haukkua potilasta!!! Itse sanon suorat sanat jos lääkäri mainitseekin painoistani asian yhteydessä johon se ei mitenkään liity. Kyllä ovat menneet hiljaiseksi. Yhdestä lääkäristä olen tehnyt valituksenkin vain koska katsoi halveksuvasti! Kannattaa tehdä ilmoituksia ihan vaan vaikka huvin vuoksi niistä jotka käyttäytyy teitä kohtaan epäkunnioittavasti! Siitä ei ole mitään haittaa ja saavat lääkäritkin palautetta. Itselläni ylipainoa n.50kg ja en tiiä johtuuko hyvästä itseluottamuksesta joka näkyy päälle päin, mutta aika harvoin kukaan sanoo mitään mulle painostani. Asiallisesti saa minulle asiasta huomauttaa, mutta jos esim. lääkäri jollain tavalla minua halveksuvasti neuvoisi niin turpaan tulisi... siis henkisesti!!! NOKKA PYSTYYN JOKA NAINEN JA MIES SIELLÄ!!!

• lääkäriin
        kirsti kirjoitti:

Pitäkää hyvät ihmiset puolenne. Itse olen sanonut lääkäreille aina ihan suorat sanat. Vaatii kyllä jonkun verran itsetuntoa antaa takaisin , mutta niitten tehtävä ei ole haukkua potilasta!!! Itse sanon suorat sanat jos lääkäri mainitseekin painoistani asian yhteydessä johon se ei mitenkään liity. Kyllä ovat menneet hiljaiseksi. Yhdestä lääkäristä olen tehnyt valituksenkin vain koska katsoi halveksuvasti! Kannattaa tehdä ilmoituksia ihan vaan vaikka huvin vuoksi niistä jotka käyttäytyy teitä kohtaan epäkunnioittavasti! Siitä ei ole mitään haittaa ja saavat lääkäritkin palautetta. Itselläni ylipainoa n.50kg ja en tiiä johtuuko hyvästä itseluottamuksesta joka näkyy päälle päin, mutta aika harvoin kukaan sanoo mitään mulle painostani. Asiallisesti saa minulle asiasta huomauttaa, mutta jos esim. lääkäri jollain tavalla minua halveksuvasti neuvoisi niin turpaan tulisi... siis henkisesti!!! NOKKA PYSTYYN JOKA NAINEN JA MIES SIELLÄ!!!

AINA mennessäni lääkäriin pistän nauhurin taskussa pyörimään. Niin siksi kun vittui...via lääkäreitä on alkanut oleen entistä useimmin.
        Seuraava paskanjauhaja lähtee käräjille tms. Nauhuri on ollut jo vuosia muiden viranomaisten toimistossa käydessä.
        Enää ei kannata lääkäriin mennä lakki kourassa ja kumarrellen,kuten joskus niin on tehty.

• Vaimo81
        lääkäriin kirjoitti:

AINA mennessäni lääkäriin pistän nauhurin taskussa pyörimään. Niin siksi kun vittui...via lääkäreitä on alkanut oleen entistä useimmin.
        Seuraava paskanjauhaja lähtee käräjille tms. Nauhuri on ollut jo vuosia muiden viranomaisten toimistossa käydessä.
        Enää ei kannata lääkäriin mennä lakki kourassa ja kumarrellen,kuten joskus niin on tehty.

Kyllä mielestäni lääkäri opastaa saa mutta ei haukkua, itsellä ylipaino oli vain hetkellistä. Sen kierteen osittain katkaisi, teveydenhoitajan huomautus. sanoi pojan 6kk neuvolassa että kannattaisi painoa vähän puottaa, ettei mahdollinen seuraava raskaus ole hankala. Sanoi nimenomaan asiallisesti, ja ei jäänyt jankuttamaan. Ei ollut siis luokkaava, ennemminkin herättävä.

Jos polttaa tupakkaa, tupakka on syy. Älyttömin jonka tiedän on se että hammaslääkääri syyttää 40vuotiasta siitä että tutinkäyttö on aiheuttanut huonon purennan:)...

• nauhoittaa
        lääkäriin kirjoitti:

Toivottavasti lääkärisikin nauhoittaa juttusi, taitaa lääkärikin nykyään kuulla kaikenmoista ei-painokelpoista Sinunlaisiltasi potilailta!

• Vaimo81
        nauhoittaa kirjoitti:

Toivottavasti lääkärisikin nauhoittaa juttusi, taitaa lääkärikin nykyään kuulla kaikenmoista ei-painokelpoista Sinunlaisiltasi potilailta!

Jos siltä tuntuu että aina kuulee pelkkää painosta niuhottamista ja haukkumista niin miksei siitä voi yrittää tehdä loppua. Kyllä lihavatkin on ihmisiä siinä missä laihatkin ja lääkärin etiikkaan tuskin kuuluu, ylipainoisen ihmisen nujertaminen...

Mutta toki pitää vetää raja siihen mikä o sitä ei hyväksyttävää ja hyväksyttävää. Totta se kuitenkin on että ylipaino aiheuttaa terveyshaittoja, vaikkei niitä välttämättä ole nuorena niin kunhan tulee ikää lisää riskit kasvaa. Ja kyllä itse antaisin yhden kerran lääkärille anteeksi, vaikka huonon päivän varjolla. Mutta jatkuva motkotus on varmasti liiikaa!

• lihavalady
        kirsti kirjoitti:

Tiesittekö, että tervelyskeskuslääkärin VELVOLLISUUS on antaa terveyskasvatusta pyydettäessä ja MUULLOINKIN!!!
        Tätä opportunistista terveysvalistusta lääkärin on ANNETTAVA aina, kun hän huomaa potilaallaan jonkin sellaisen asian, jota voitaisiin muuttaa ja jonka muuttaminen voisi vaikuttaa potilaan terveydentilaan SUOTUISASTI!!!

Kun potilas haisee viinalta, lääkärin VELVOLLISUUS on kertoa alkoholin haitoista, samoin tupakan. Ja jos potilas on LIHAVA, lääkärin velvollisuus on kertoa potilaalle, lihavuuden riskeistä!!!!

Se ei ole haukkumista, mikäli lääkäri lihavuudestamme mainitsee, vaan potilaasta VÄLITTÄMISTÄ!!! Luuletteko, että lääkäri muuten siitä mainitsisi, jollei sillä olisi terveydentilaamme vaikutusta? Olipa kyseessä vaikutus siihen asiaan, jonka vuoksi lääkärissä olemme tai sitten ei!

Joten muistakaa , että mikäli lääkärinne ei lihavuudestamme mainitse, hän ei ole kiinnostunut meidän terveydentilastamme tosissaan... Lihavuudesta on AINA mainittava; ehkä se yksi kerta sitten lopulta saa ihmisen itse innostumaan laihduttamisestaan!

• lahopää
        lihavalady kirjoitti:

Tiesittekö, että tervelyskeskuslääkärin VELVOLLISUUS on antaa terveyskasvatusta pyydettäessä ja MUULLOINKIN!!!
        Tätä opportunistista terveysvalistusta lääkärin on ANNETTAVA aina, kun hän huomaa potilaallaan jonkin sellaisen asian, jota voitaisiin muuttaa ja jonka muuttaminen voisi vaikuttaa potilaan terveydentilaan SUOTUISASTI!!!

Kun potilas haisee viinalta, lääkärin VELVOLLISUUS on kertoa alkoholin haitoista, samoin tupakan. Ja jos potilas on LIHAVA, lääkärin velvollisuus on kertoa potilaalle, lihavuuden riskeistä!!!!

Se ei ole haukkumista, mikäli lääkäri lihavuudestamme mainitsee, vaan potilaasta VÄLITTÄMISTÄ!!! Luuletteko, että lääkäri muuten siitä mainitsisi, jollei sillä olisi terveydentilaamme vaikutusta? Olipa kyseessä vaikutus siihen asiaan, jonka vuoksi lääkärissä olemme tai sitten ei!

Joten muistakaa , että mikäli lääkärinne ei lihavuudestamme mainitse, hän ei ole kiinnostunut meidän terveydentilastamme tosissaan... Lihavuudesta on AINA mainittava; ehkä se yksi kerta sitten lopulta saa ihmisen itse innostumaan laihduttamisestaan!

tällainen käytös laihduttamaan? Vai mahdoitko lihava ollakkaan!!!

• saanut
        lahopää kirjoitti:

tällainen käytös laihduttamaan? Vai mahdoitko lihava ollakkaan!!!

No ei tietenkään!!!

Mutta niin lääkäreitä opetetaan: "Terveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy ovat oleellinen osa yleislääkärin työtä. Tavoitteena on potilaan elämänlaadun parantaminen, sairauden tai haitan ehkäisy ja odotettavissa olevan eliniän pidentyminen. Käytännössä tämä usein toteutuu opportunistisella terveysneuvonnalla eli sillä, että lääkäri ottaa esille oleelliset terveysneuvontakysymykset..." lukee yleislääketieteen oppikirjassa sivulla 251.

Eli kun potilas on lihava, lääkärin on kerrottava lihavuuden vaaroista sille lihavalle, jos ei se itse sitä älyä!!!

• Tuulapaa

Lääkärit on aivopestyjä pellejä jankuttamaan ylipainosta aikuisille ihmisille jotka varmasti tietävät lihavuuden haitat. Lääkärit piiloutuvat ylipaino puheiden taakse ettei tarvitse hoitaa potilasts. Lääkärit ovat palveluammatissa ja heidän kuuluu hoitaa potilas kuin potilas kunnioittaen häntä ja tehdä käynnistä miellyttävä. Olin aikoinani lääkärissä ja alkoi natkuttaa asiasta, aikansa räksytti kun sain puheen vuoron sanoin, kirjoita papereihini isoilla kirjaimilla, antakaa olla viimmeinen kerta kun puutuyte minun liikalihavuuteen, jokaisesta törkeästä käytöksestä teen valituksen. Lääkäri meni raivon punaiseksi ei sanonut sanaakaan vasta sitten rupesi tutkimaan rannettani oikeasti jossa oli jännetupen tulehdus. Ilmeisesti kirjoitti sen papereihin koska kukaan ei sen jälkeen ole kommentoinut kilojani. Lopuksi sanoin lääkärille , olet mimua lihavampi että kuinka kehtaat paasata muille että häpeä ja lähdin. Tiedän että osin asiatonta oli,mutta tehokasta

• ppkkl

"Lääkäri on palveluammatissa", höpö, höpö. Ei terveydenhoito mitään palveluammatti ole vaan koulutetun asiantuntijan antamaa hoitoa. Ihmeen herkkänahkaisia kaikki lihavat ihmiset, mitään ei saisi sanoa heidän epäterveellisestä koostaan, vaikka se tutkitusti aiheuttaa terveysriskejä.

• inssivaan

Joo lääkäri uhkasi määrätä lääkkeet ellen pudota painoa olikohan 12 kg. Tuon jälkeen tullut painoa 7 kg lisää, joten pudotettavaa noin 20 kg. Sama lääkäri piti minua luulotautisena ja ilmaisi sen myös suoraan - ettei tarvitse kuvitella minun lukevan riviein välistä.

Myöhemmin tuo vaivani sai toiselta lääkäriltä, nim. urologilta , konkreettisen diagnoosin ja siis oli todellinen vaiva. Krooninen eturauhasen tulehdus ja paha sellainen - et sillee ja tällee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3115
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2203
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1829
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1667
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1381
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1351
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1220
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1167
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1127
    Aihe