Haluaisin kuulla muiden kokemuksia suonikohjuista ja elämisestä niiden kanssa.
Ahdistaa tällä hetkellä suunnattomasti, sillä alaraajojen laskimovajaatoimintani on mennyt entistä paskempaan suuntaan ja olen kuitenkin vasta 29v. No en nyt enää sinänsä kovin nuori, mutta suonikohjuista pitäisi kai (ellei ole perinnöllistä alttiutta) kärsiä lähinnä vasta keski-iässä/sen jälkeen. Ensimmäinen pieni suonikohju tuli pohkeeseen jo 18-vuotiaana ja samoihin aikoihin sain ekan (pinnallisen) laskimotukoksen, jonka paraneminen oli yhtä tuskaa.
Pari vuotta sitten toiseen pohkeeseen alkoi muodostua kunnon suonikohjupatti, joka on vaan kasvanut ja muutenkin koko jalka turpoilee, kipuilee ja kuumottaa etenkin iltaa kohti. Vain jalan kohottaminen ylös auttaa hetken aikaa. Pienempiä suonikohjuja on useita. Tämä on itselläni vahvasti perinnöllistä: isälläni on kananmunan kokoisia suonikohjuja molemmat sääret täynnä ja se näky on järkyttävä. Suonikohjuja on myös isän siskolla ja jo edesmenneillä isän vanhemmilla. Myös äidillä on kohjuja, äidin sisaruksilla ja niiden lapsilla ja äidin vanhemmilla. Olen alipainoinen, vegaani ja liikun, joten esim. ylipaino ei ole tässä riskitekijänä.
Kävin juuri tänään lääkärissä ja kuulemma on erittäin paha juttu, että tää sairaus alkoi jo näin nuorena, kun pahenee kovaa vauhtia. Ja mun pitäisi kuulemma alkaa käyttää mittatilaustyönä tehtyjä tukisukkia, jotka jo ajatuksena ahdistaa. En saa istua kuin lyhyitä aikoja, joten lentomatkat ja pidemmät matkat autoilla, busseilla yms on myös kielletty. Samoin pitkäaikainen seisominen. Koska syvän laskimotukoksen (jonka mun sukulaisista on saanut ties kuinka moni) ja keuhkoembolian riski on erittäin korkea.
Tuo isoin suonikohjupatti on aristanut jo parin vuoden ajan, jos sitä painaa. Kuulemma suonikohjut eivät saisi yleensä aristaa, ellei kyseessä ole pinnallinen laskimotukos. Mutta vaikea uskoa, että samassa kohdassa olisi ollut laskimotulehdus näin kauan. Miten teillä on tuon aristuksen laita?
Alaraajojen laskimovajaatoiminta - kysymyksiä suonikohjuista
4
1391
Vastaukset
- Anonyymi
Sukurasitteena suonikohjut. Itselläni näkynyt pohkeissa suonikohjuja jo teini-ikäisestä lähtien. Joskus kipeytyneet, mutta parantuneet itsestään. Pinnallisia laskimotukoksia ollut muutaman kerran. Kävely tuotti tuskaa. Ultrakuvaukset. Hoidoksi sain verenohennuslääkettä ja kehoituksen liikkua. Yksityisellä puolella asialle ei tehty enempää, joten olen menossa yksityiseen sairaalaan hoidattamaan jalat kuntoon.
- Anonyymi
Korjaus edelliseen: julkisessa sairaanhoidossa ei katsottu tarvetta hoitaa suonikohjuja.
- Anonyymi
Ultraäänitutkimuksen jälkeen olen menossa yksityiselle suonikohjujen laserhoitoon.
- Anonyymi
Toipuminen laserhoidosta ollut kivutonta. Tukisukat, liikunta ja verenohennuslääke hoitomuotona. Myöhemmin tulossa hoitoa tarvitsevien pienten suonten vaahtoruiskutus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123620MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar701915Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja641027Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768