Katso ongelmaa sellaisena kuin se on

Katso ongelmaa sellaisena kuin se on

Kappaleessa 27 on hyvin tärkeä lause, joka on luvun ”Unen näkijä” toisen kappaleen alussa. Ensimmäisessä kappaleessa puhutaan kärsimyksestä ja toinen kappale alkaa lauseella, jossa todetaan että kärsimyksestä on tie ulos, joka sisältyy sanontaan: ”Katso ongelmaa sellaisena kuin se on, älä näe sitä sellaisena, jollaiseksi olet sen itse tehnyt.” Tämä on yksi Kurssin kaikkein tärkeimmistä lauseista, joka osuu anteeksiannon ytimeen ja joka on todella olennainen osa Kurssin opetusta.

Olemme kieltäneet sen, että ongelmat ovat läsnä omissa mielissämme ja samalla olemme kieltäneet sen, että meillä on mieli. Tämä on päätöksentekijän tekemä valinta egon puolesta, joka on samalla päätös valita ego opettajaksi. Se merkitsee valintaa samaistua egon synnin todellisuuteen perustuvaan ajattelujärjestelmään, jossa vallitsevat erillisyys, syyllisyys, synti, pelko, kärsimys, rankaiseminen ja lopulta kuolema. Ongelman ydin on juuri tässä. Me projisoimme ongelman itsemme ulkopuolelle ja sanomme: ”Ongelma ei ole minussa. Ongelma ei ole väärässä mielessäni tehdyt päätökset, ongelma on muualla, joku toinen on valinnut egonsa puolesta ja se on syynä minun tuskaani.” Tämä voi laajentua koskemaan myös kehon ongelmia, koska myös keho on meille ulkopuolinen asia. Tällöin siis tapa, jollaiseksi olemme ongelmamme tehneet, on sanoa: minun ongelmani ei ole syyllisyyden puolesta tehty päätös, vaan ongelmani on sairas keho, tai tyhjä pankkitili, tai kehno ihmissuhde, tai hallituksen ja presidentin päätöksistä koituneet ongelmat, tai säätila, tai ongelmat osakemarkkinoilla… siis loputtomasti ongelmia ongelmien perään. Tämä jatkuu lakkaamatta ja siitä on seurauksena kaikki kärsimys ja kaikki kärsimys tulee uskomuksesta, jonka mukaan ongelma on jossakin sellaisessa, missä se ei ole.

0

118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
        Maailman menoa
        223
        5052
      2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
        Ikävä
        191
        2715
      3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
        Ikävä
        67
        1582
      4. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
        Ikävä
        52
        1500
      5. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
        Ikävä
        9
        1302
      6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
        Ikävä
        104
        1291
      7. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
        Tuusniemi
        132
        1247
      8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
        Maailman menoa
        159
        1202
      9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
        Ikävä
        109
        1184
      10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
        Ikävä
        83
        1170
      Aihe