Onko vanhoillislestadiolaisilla kantaa vainajan tuhkaamiseen? Pitäisi valita vanhoillislestadiolaiselle sukulaiselle hautausmuoto, eikä ole tietoa hänen omasta tahdosta. Emme haluaisi kuitenkaan tuhkata häntä jos hänelle rakas herätysliike suhtautuu siihen kielteisesti. Kiitos asiallisista vastauksista!
Vainajan tuhkaaminen
9
241
Vastaukset
- Anonyymi
Minun mielestä tuhkaaminen on vähän raakaa, uskonto ei sitä kiellä.
- Anonyymi
Monta kymmentä vuotta sitten luin Päivämiehestä asiasta, ja sain sen käsityksen, että silloin tuhkaamista ei välttämättä pidetty hyvänä. Perusteltiin, että ihminen on maasta tullut, ja maaksi pitää jälleen muuttua.
Luulen, että se torjuva asenne tuhkaamiseen on muuttunut. Olen ajatellut, että siihen aikaan tuhkaaminen oli vasta tulollaan, oli vielä harvinaista. Arvelen, että tuhkaamisen yleistyessä myös vl:iä saatetaan tuhkata. Ei tuhkaamiseen taida Raamatusta löytyä kieltoa, sillä maaksihan sitä muuttuu tuhkaamisen jälkeenkin.
Itse en kuitenkaan omalle kohdalleni tuhkaamista haluaisi, syy ei kuitenkaan ole uskossa. Mielestäni se on liian äkkinäinen, jotenkin väkivaltainen tapa kohdella ruumista, vaikka tiedänkin, että sielu, ihmisen tärkein osa, ei enää ole siinä. Itse haluan maatua hiljalleen. - Anonyymi
Onhan se vähän "brutaali" tapa tuo tuhkaus / hautaus, mutta siinä olisi hyvä tietää vainajan oma tahto. Näistä kuoleman jälkeisistä asioista olisi hyvä keskustella jo eläessämme, jos mahdollista. Poislähtö on joskus meillä jokaisella edessä, sehän on totuus !
Olen yhden kerran ollut tuhkatun vainajan hautajaisissa. Tuhkat oli ulkomailla kuolleen henkilön "jäämistö", vainaja oli tuhkattu jo ulkomailla !! Sukuhauta on Suomessa.
Vaikuttava tapahtuma, kun uurna oli kappelissa siinä samassa kohdin missä tavallisesti arkku. Pappi suoritti siunaustapahtuman, kukkia ei laskettu kirkossa, vaan sitten hautaan ( kuoppaan ) laitettua.
Vainajan mies kantoi yksin sen uurnan haudalle, se tuntui olevan "raskas" kantaa ! Siitä jäi ikuinen muistikuva mieleen. Yhtä arvokas siunaustapahtuma kuin arkkuhautauskin.
Maaksihan sitä muututaan siellä haudassa, hitaammin tosin, kuin poltettuna ! Omaisille läheisen hautaan lasku on "kova rasti", se on niin lopullista ! Toisaalta sitten myöhemmin siellä haudalla käynti voi olla helpotus, kun ruumis on jollain tapaa vielä "ehjä". Tuo tuhkahautaus voi olla ja onkin "tapauskohtainen" asia.
Jossain päin maailmaa vainajat poltetaan roviolla, koska ei ole muuta vaihtoehtoa, taitaa olla mm. Intiassa se tapa, vieläpä ilman arkkuja, "käärinliinoissa" ! Verrataan esim. Jeesuksen hautaaminen ja siihen aikaan oleva käytäntö !?!?
Suomessakin enenemässä määrin on tuhkaus käytäntö. Nämä asiat ovat monisyisiä pohdittavaksi. En ole kuullut VL-väen pohtivan kyseistä asiaa koskaan, vaikka tiedän "porukasta" jotain, jostain syystä !!! - Anonyymi
Joo samoin se palaa kuin pakanakin. Uuniin vaan!!
- Anonyymi
Joh 5:28 Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
29 He nousevat haudoistaan -- hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.
Jeesus ja Lasaruskin nousivat ihan omissa ruumissaansa, joten miksi ei meille kävisi myös samoin. Jos on tuhkattu, ruumista ei ole, vaan jäänteet. Ruumiin hautaaminen arkussa,koskemattomana, on oikea vaihtoehto hautaamiselle.- Anonyymi
Kyllä se on uusi ruumis ylösnousemuksessa, sen saa on tuhkattu tai ei.
- Anonyymi
Onhan se arkkuhautaus kumminkin se tavallisin tapa, minunkin mielestä, mutta ajat ja tavat muuttuvat.
Sitten on vielä se "elinten luovutus" juttu ! Aivokuolleet "silvotaan" ja joku tarvitseva voi saada "vainajan" elimiä ja voi näin pelastua. Mikä kanta tähän tapaan otettaisiin !?
Lopulta vainaja "kursitaan" jotenkin kokoon ja haudataan, miten nyt sitten omaiset toimivatkaan....
En ole tietoinen miten esim ortodoksi vainajien tuhkaus tehdään ? Hautajaisissa ainakin arkku on auki ja siinä käydään "hyvästelemässä" vainaja. Sen kertainen sukulaismies haudattiin normaalisti, maahan.
Nämä asiat kun taitavat olla lähempänä kuin koskaan, jo ikämme puolesta , näin vanhemmalla ikää, jotenkin jäin "jumiin" tämän asian suhteen. Tietysti omalta kohdalta asia jää tietämättömiin, kun olen ehkä siinä arkussa sitten, mihin omaiset minut "kippaavat", mutta toiveitahan voi esittää , eläessään ! Vai mitä !?
Tämä ketju aihe on ihan mielenkiintoinen, koska nyt mietityttää koko "touhu"! Oikeastaan ihan asiallinen pohdittavaksi, vaikka tässä vähän "pilke silmäkulmassa" kirjoittelenkin, vakavalla asialla. Satumme asumaan vielä kahden "marmoripuutarhan" lähettyvillä, asiat ovat aika "läheisiä "!?!? - Anonyymi
Eiköhän se elintenluovutus ole ihan hyvä juttu, näin apua tarjoavat voivat auttaa lääketieteen viisauden kautta kanssaihmisiä. Myös elossa olevat voivat auttaa, mm. Ruotsin kruununprinsessan puoliso Daniel sai isältään toisen munuaisen.
- Anonyymi
NIINPÄ, se on suurta rakkautta jos auttaa toista ihmistä, vaikka luovuttamalla munuaisen, kun yhdelläkin pärjää ! Ruotsin Daniel vaikuttaakin fiksulta mieheltä ja koko nuori perhe suloisia.
Kyllä sitä omille lapsille antaa vaikka "kuun taivaalta", jos se olisi mahdollista, aikuisillekin lapsille avuksi, mitä vain on mahdollista.
Normi oloissa ne lapset sitten joskus päättää, lopulta, miten se tuokin hautaaminen toimitetaan. Luottakaamme heihin !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145