På tal om mat

En_av_oss

Nu lite annat än språkpolitik.
Hörde här om dagen att vi skall få en (lunch-?) restaurang till Helsingfors som skall servera finlandssvensk mat. Det gav mej myror i skallen.
Nu undrar jag och ställer er frågan: vad är finlandssvensk mat, finns det något att sätta på tallriken som kunde kallas typiskt finlandssvenskt? Eller någon mattradition som skulle vara typisk för oss. Är själv Helsingforsare och kan inte så här på rak arm komma på något, med undantag av sill & snaps och Åländsk limpa. Jag är själv väldigt matglad och tycker om att stå i köket, men typiskt finlandssvensk mat?? Hmmm..

18

7062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wahls Örar

      -Sötsur limpa typ Malaxlimpa
      -Kams (Råriven urvriden potatis som blandas med vetemjöl och kokas som tillplattatde bullar, serveras varma med smör)
      -Böckling
      -Korngrynsgröt
      -Blodkorv på fårblod och fårtarm
      -Klimpsoppa på fårkött, potatis och ärter. (Obs! Klimparna skall ha russin i)
      -Surströmming (Uppfanns egentligen i Österbotten men numera utdöd tradition i Finland...)

      • En_av_oss

        Inte något hot mot det franska köket precis :D Vi är visst inga läckergommar :( Böckling är ju gott för all del men exporten av surströmmingen upplever jag inte som nån stor förlust precis. Jag är heller ingen vän av sötsura limpor, den finska sura versionen faller mej mer i smaken. Hur smakar kams? Kams låter inte så farligt, en fs version av rösti.
        Roligt att höra, berätta mera :)
        Malax limpa har jag förresten aldrig smakat på, vad är det för speciellt med den, till skillnad från Åländsk limpa t.ex ?


      • Wahls Örar
        En_av_oss kirjoitti:

        Inte något hot mot det franska köket precis :D Vi är visst inga läckergommar :( Böckling är ju gott för all del men exporten av surströmmingen upplever jag inte som nån stor förlust precis. Jag är heller ingen vän av sötsura limpor, den finska sura versionen faller mej mer i smaken. Hur smakar kams? Kams låter inte så farligt, en fs version av rösti.
        Roligt att höra, berätta mera :)
        Malax limpa har jag förresten aldrig smakat på, vad är det för speciellt med den, till skillnad från Åländsk limpa t.ex ?

        Nej, jag tror inte fransoserna skulle bli direkt överförtjusta.... :)
        Kams är gott tycker jag, lite jobbigt att tillreda då man moste riva potatisen och laka/krama ur massan tills det mesta av den lösliga stärkelsen gått ur.
        Bör avnjutas varma med (helst hemkärnat) extrasaltat smör. Svårt att definiera smaken. Måste upplevas själv.
        Malaxlimpan jämfört med Ålandslimpan och hur det utfaller kan jag heller inte yttra mig om.
        Malaxlimpan är en mörk limpa på rågmjöl, förmodligen en surdeg, sötad med sirap och helst gräddad i stenugn.


      • Karita
        Wahls Örar kirjoitti:

        Nej, jag tror inte fransoserna skulle bli direkt överförtjusta.... :)
        Kams är gott tycker jag, lite jobbigt att tillreda då man moste riva potatisen och laka/krama ur massan tills det mesta av den lösliga stärkelsen gått ur.
        Bör avnjutas varma med (helst hemkärnat) extrasaltat smör. Svårt att definiera smaken. Måste upplevas själv.
        Malaxlimpan jämfört med Ålandslimpan och hur det utfaller kan jag heller inte yttra mig om.
        Malaxlimpan är en mörk limpa på rågmjöl, förmodligen en surdeg, sötad med sirap och helst gräddad i stenugn.

        är från Kimito och hon lagade någonting sådant som potatisgröt. Jag tyckte inte om det, men det är hennes delikatess. Skulle ätas med smöröga i. Överbliven gröt stektes följande dag i stekpanna och det var enligt henne ännu godare!!


      • Wahls Örar
        Karita kirjoitti:

        är från Kimito och hon lagade någonting sådant som potatisgröt. Jag tyckte inte om det, men det är hennes delikatess. Skulle ätas med smöröga i. Överbliven gröt stektes följande dag i stekpanna och det var enligt henne ännu godare!!

        Skulle svara på potatisgröten här men det hamnade i fel gren av denhär tråden. Kanske sheriffen kan flytta det hit?


      • Wahls Örar kirjoitti:

        Skulle svara på potatisgröten här men det hamnade i fel gren av denhär tråden. Kanske sheriffen kan flytta det hit?

        Tyvärr kan jag inte flytta det.
        Jag kan bara skicka inlägg till andra spalter.

        Jag är säker på att alla som kan läsa hittar potatisgröt-meddelandet =)

        Hur är det förresten med blodbröd? Det finns ju ett bageri i Närpes som tillverkar det? Är det nåt typiskt finlandssvenskt?


      • Wahls Örar
        shampaNjaruusu kirjoitti:

        Tyvärr kan jag inte flytta det.
        Jag kan bara skicka inlägg till andra spalter.

        Jag är säker på att alla som kan läsa hittar potatisgröt-meddelandet =)

        Hur är det förresten med blodbröd? Det finns ju ett bageri i Närpes som tillverkar det? Är det nåt typiskt finlandssvenskt?

        Det är okej med mitt inlägg om potatisgröten som ju tycks vara typisk finlandssvensk eller åtminstone en "kustnära" maträtt.
        Blodbröd vet jag inte om det är så typiskt finlandssvenskt men hemma hos oss hörde det till basfödan eftersom så gott som alla i byn hade 10 - 20 får och det slaktades minst ett halvdussin varje höst.
        Av fårblodet gjorde man allehanda rätter, t.ex. den blodkorv jag nämnt tidigare och så förstås blodbröd.
        Blodbrödet fanns i en "mager" och en "fet" variant. Den magra var i princip bakt som ett vanligt rågbröd där vätskan var ersatt med avfibriniserad (=vispad) fårblod, medan den feta varianten bakades på samma smet men formades till en liten limpa där man bakade in fårtalg länst inne.
        När vintern framskred hårdnade brödet och blev hårt som tegelpannor... :)
        Man tillredde det då så att man bröt åt sig lagomstora bitar och kokte dem tills det mjuknade såpass att det blev ätbart. Den magra varianten åts med smör medan den feta varianten skulle kokas så länge att den inbakta talgen blev helt genomskinlig/halvflytande och åts sedan med talgen som sås istället för smör.
        Nam!


    • U.F.O
    • Wahls Örar

      Hur i hela världen kunde jag glömma potatisgröten...! Det var likadant hemma hos oss i skärgården utanför Vasa. Potatisgröt skulle kokas på hösten när man hade tagit upp potatisen. Det är inte bara en gång man proppat i sig potatisgröt tills man fick magknip.... :)

      En annan sak som var standard i vårt hushåll var gröt kokt på kornmjöl. Såg ut som tapetklister och smakade ungefär likadant.
      Men gårdagens kornmjölsgröt stekt med smör i stekpanna nästa dag var hur gott som helst. Precis som gröt kokat på korngryn, konstigt...

      • En_av_oss

        Det här blev ju riktigt roligt. Jag orkar knappast vänta på att den nya restaurangen öppnar.
        Potatisgröt, malaxlimpa, blodbröd, blodkorv, kams, klimpsoppa, surströmming, tapetklister, diverse fårrätter. Kanske det rentav kommer att finnas en österbottninsk variant av Haggis på menun, korn mm i fårmage. Inga fiskrätter?? Det borde det väl finnas? För min egen del tror jag nog att det kommer att gå åt en hel del snaps för att komma igenom menyn här ovan.


      • karita
        En_av_oss kirjoitti:

        Det här blev ju riktigt roligt. Jag orkar knappast vänta på att den nya restaurangen öppnar.
        Potatisgröt, malaxlimpa, blodbröd, blodkorv, kams, klimpsoppa, surströmming, tapetklister, diverse fårrätter. Kanske det rentav kommer att finnas en österbottninsk variant av Haggis på menun, korn mm i fårmage. Inga fiskrätter?? Det borde det väl finnas? För min egen del tror jag nog att det kommer att gå åt en hel del snaps för att komma igenom menyn här ovan.

        med äggsås.. det lagade mamma ofta också. Inte tyckte jag heller det var så mums, men verkar vara en gammaldags rätt. Gädda är ju litet smaklös.


      • Wahls Örar
        karita kirjoitti:

        med äggsås.. det lagade mamma ofta också. Inte tyckte jag heller det var så mums, men verkar vara en gammaldags rätt. Gädda är ju litet smaklös.

        ...smakar ofta ungefär lika upphetsande som en meterlång björkvedshalva...
        Men nyrökt havsabborre modell större, fiskad med minst 45 mm. nät på djupt vatten nära Valsörarna... Det är nåt att fröjdas åt det!


      • karita
        Wahls Örar kirjoitti:

        ...smakar ofta ungefär lika upphetsande som en meterlång björkvedshalva...
        Men nyrökt havsabborre modell större, fiskad med minst 45 mm. nät på djupt vatten nära Valsörarna... Det är nåt att fröjdas åt det!

        de är namis... man blir ju riktigt hungrig här :)


    • soppa

      Ni har nog glömtdet bästa simpsoppa simpan är värdens godaste fisk till soppa och så är den ju vacker också..

      • Suski

        Jo,de e så jätte vacker (;


      • Jussi

        Har du recept hur man lagar simpsoppa.Om du har vore jag tacksam om jag fick den,för jag har en full ämbare med simpor.H.Jussi


      • från byin
        Jussi kirjoitti:

        Har du recept hur man lagar simpsoppa.Om du har vore jag tacksam om jag fick den,för jag har en full ämbare med simpor.H.Jussi

        Har läst igenom inläggen, intressant. Men hemma hos oss gjorde vi kolaströming. Man halstrade strömming i spisen på glöden, sen doppade man den i saltvatten. Detta åt man till kokt potatis med smör.
        Inte att förglömma bullasoppa. Gammal bulle koktes upp i mjölk med socker och kanel.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe