Skoda tuo markkinoille kevythybridit eli tosiasiassa roskahybridit

Anonyymi

Korjaamon automekaanikkona tunnen nämä hybridit, joten kerron teille mitä ne ovat:

Kevythybridit

Hybridiautojen kevyempää päätä edustavat nimensä mukaisesti niin sanotut kevythybridit. Ne ovat autoja, joissa on tyypillisesti pieni ajoakku sekä sähkömoottori, joka avustaa polttomoottoria liikkeellelähdöissä. Kevythybridi ei koskaan kulje pelkän sähkömoottorin voimin, mutta voimalinjan sähköistäminen mahdollistaa monissa kevythybridimalleissa sen, että polttomoottori sammuu esimerkiksi liikennevaloihin hidastettaessa alle 30 km/h nopeudessa.

Yksinkertaisimmillaan moottori on aivan tavallinen bensiini- tai dieselkone, jonka laturi on korvattu moottori-generaattorilla, ja johonkin kohtaa autoa on piilotettu pieni lisäakku.

Polttoainen kulutuksen kannalta kevythybridijärjestelmillä on mitätön vaikutus, joten sitä ei kannata pitää suuressa painoarvossa ostopäätöstä tehdessä. Tämä johtuu siitä, että ne ovat autoja, joissa polttomoottorin rinnalla toimii erillinen pienehkö sähkömoottori, joka toimii vain avustavana voimana. Se voi olla käytössä vain joitakin sekunteja, eikä se voi pääsääntöisesti kuljettaa autoa. TM:n kevythybridin koeajon kohdassa huonoa lukee: "Pieni vaikutus kulutukseen"

Ne kuitenkin pudottavat hieman uudessa WLTP-mittauksessa päästöjä ja tulevat markkinoille ainoastaan EU:n päästömääräysten vuoksi, eivätkä autonostajien toivomina.

Itselataavat täyshybridit

Itselataavat hybridiautot, toiselta nimeltään täyshybridit, ovat kevythybridejä hieman kehittyneempiä sähköisen ajon osalta. Täyshybridiautolla on mahdollista ajaa lyhyitä matkoja myös pelkän sähkömoottorin voimalla, mutta akun kapasiteetti riittää tyypillisesti vain muutaman kilometrin matkoihin. Pieni akku tarkoittaa toisaalta myös sitä, että sen lataaminen tyhjästä täyteen liike-energiantalteenotolla on nopeaa.

Itselataavat hybridit ovatkin parhaimmillaan kaupunki- ja taajama-ajossa, jossa liikenne on pysähtelevää. Moottori- ja maanteillä hybridi säästää kuitenkin polttoainetta vähintään samalla tavalla kuin taajamassakin. Ylivoimaisesti eniten tieliikenteestä löytyy Suomessa Toyotan täyshybridejä.

96

2036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ovatko ne nuo uuden TM:n lataushybridivertailun autot noita roskahybridejä? En löytänyt vastausta lehdestä. Millä sivulla on vastaus?

      • Anonyymi

        Kyllä jatkossa autonostajissa on pettyneitä ihmisiä kun vertailukaan ei kerro onko kyseessä humpuuki-hybridit.


      • Anonyymi

        Kaikki olivt roskahybridejä. Eivät iljenneet edes kertoa asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jatkossa autonostajissa on pettyneitä ihmisiä kun vertailukaan ei kerro onko kyseessä humpuuki-hybridit.

        TMn lukijat ovat kyllä tottuneet vaihtoehtoiseen todellisuuteen.


    • Anonyymi

      Hihii, mikä hönö.
      Kevyt hybrid vähentää bensankulutusta silloin kuin kulutus on suurinta ja polttomoottorille on edullisempaa että se käy kokoajan eikä sammuile yhtenään, kuten Toyotan höpöhybridissä. Tuo nykyinen päästötesti on edelleen surkea ja sen tarkoitus on vain saada ihmisiä ostamaan edes jonkinlaisia uusia autoja, että päästäisiin vanhoista romuista eroon.

      • Anonyymi

        Kevythybridillähän polttomoottori ei nimenomaan käy koko ajan vaan sammuilee jo valoihin liukuessa. Muutenhan se on mukava kun esim. mersussa tuo 150NM lisää vääntöä kiihdytyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevythybridillähän polttomoottori ei nimenomaan käy koko ajan vaan sammuilee jo valoihin liukuessa. Muutenhan se on mukava kun esim. mersussa tuo 150NM lisää vääntöä kiihdytyksiin.

        Juu ei käy mutta kevyt hybridi ei liiku pelkällä sähkömoottorilla.

        Voisikin oikeastaan ajatella että kevyhybridi on ihan tavallinen polttisauto missä on kunnolline starttimoottori niin että stop-start toiminto on oikeasti käyttökelpoinen eikä häiritse ajettavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei käy mutta kevyt hybridi ei liiku pelkällä sähkömoottorilla.

        Voisikin oikeastaan ajatella että kevyhybridi on ihan tavallinen polttisauto missä on kunnolline starttimoottori niin että stop-start toiminto on oikeasti käyttökelpoinen eikä häiritse ajettavuutta.

        Kevythybridi lähtee liikennevaloista sähäkästi. Siksi valintani on kevythybridi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ei käy mutta kevyt hybridi ei liiku pelkällä sähkömoottorilla.

        Voisikin oikeastaan ajatella että kevyhybridi on ihan tavallinen polttisauto missä on kunnolline starttimoottori niin että stop-start toiminto on oikeasti käyttökelpoinen eikä häiritse ajettavuutta.

        Kuitenkin itselataava/täyshybridi hakkaa kevythybridit/kerssit 6-0 kaikissa ominaisuuksissa. Vai mitä sanoo sweet spot-hönöboy...hihii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin itselataava/täyshybridi hakkaa kevythybridit/kerssit 6-0 kaikissa ominaisuuksissa. Vai mitä sanoo sweet spot-hönöboy...hihii.

        Jos näin on niin sulla on lähdetieto näille väitteillesi. Jo eläkkeelle siirtynyt Octavia mitattiin isommaksi, hiljaisemmaksi ja nopeammaksi kuin reilut neljä tonnia kaliimmi Corolla. Tämän voi lukea TM 15/2019.
        Mikä on sun lähdetieto tojohönö? Olet vain tyhjää puhetta ja teinityttöjen hymiötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näin on niin sulla on lähdetieto näille väitteillesi. Jo eläkkeelle siirtynyt Octavia mitattiin isommaksi, hiljaisemmaksi ja nopeammaksi kuin reilut neljä tonnia kaliimmi Corolla. Tämän voi lukea TM 15/2019.
        Mikä on sun lähdetieto tojohönö? Olet vain tyhjää puhetta ja teinityttöjen hymiötä.

        Pysy hönöboy aiheessa. Nyt vertaillaan saksalaisten paniikissa kyhäämää kevythybridiä ja käytännössä Tojon käyttämää ja kehittämää ja kiistatta kehittyneempää ja toimivaksi todettua hybriditekniikkaa.


      • Anonyymi

        Skootan ohuen ohut kevyt hyprisidi kuluttaa 7.9 litraa bensaa, hihii, oikea kevythyrpidisi!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin itselataava/täyshybridi hakkaa kevythybridit/kerssit 6-0 kaikissa ominaisuuksissa. Vai mitä sanoo sweet spot-hönöboy...hihii.

        nuohan ovat aivan samanlaisia bensa-autoja hieman eri kokoisella akulla. Kumpaankaan ei saa ladattua sähköä verkosta.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään roskahybrideitä. Ladataan pistokkeesta ja pelkällä sähköllä voi ajaa melkein 60 kilometriä.

    • Anonyymi

      Pärnäsen kesäpoika ei ole ajan tasalla.

    • Anonyymi

      Tämä on hyvin yksinkertainen asia jos on tekniikan perusasiat hallussa. Eurooppalaiset kevythybridit ovat oikeasti KERSejä jotka ottavat talteen kineettisen energian jarrutuksessa ja käyttävät sen kiihdytyksessä. Oikein fiksu peli.

      Tojon hybridit tekevät saman tempun mutta sen lisäksi ne polttavat bensaa tehdäkseen sähköä akkuihin. Tämä siksi että tojon Atkinson-koneiden sweet spot on niin kapea että hyötysuhde romahtaa jos koneen kuormitus ei osu just siihen parhaaseen alueeseen, Lisäksi tojon koneen vääntö alakierroksilla on todella surkea ja tarvitsee avukseen sähkömoottorin.

      Tässä lyhyt oppimäärä väärinnimetyistä kevythybrideistä jotka ovat oikeasti KERSejä ja tojon latauskelvottomista hybrideistä.

      • Anonyymi

        Edelleenkään Skodan Superbin ja Octavian pistokehybridit ei kuulu tähän höpöhybridien luokkaan, vaan ne kulkevat ihan aikuisten oikeasti sähköllä. Samalla latauksella tekee 20-30 km työmatkan molempiin suuntiin.


      • Anonyymi

        Mitäpä, jos siihen Toyotaan on mietitty se moottori hyvän polttoainetalouden kannalta eikä ole tavoitellakaan huipputehoja, joita tarvitaan vain harvoin. Onko tälläinen näkökanta käynyt koskaan mielessäsi.

        Remmivetoiset kevythybridit eivät koskaan säästä niin paljon polttoainetta, että säästöllä saisi maksettua käyttöhihnan, hihnapyörastön, toisen 48V akun sekä laturin lisääntyneen huollontarpeet ja varaosat. Halpa autonvalmistajalle, kallis auton omistajalle. Se nimenomaan ei ole fiksua.
        Mutta jotakin on pakko tehdä, jotta saadaan autoja kaupaksi. Samalla ssyntyy vilskettä varaosatiskille ja huoltoon.


      • Anonyymi

        Olet taas niin väärässä.

        Tässä on latauskelvollinen Toyota hybridi. Muuten sama hyvä hybridin perustekniikka kuin itselataavassakin. Näitä saa autokaupasta.

        https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/257f6c35-cf2f-4d9b-8cc4-396b7f5cc6ed

        Atkinson-moottorillakin ehtii auton 2000kg painosta huolimatta 0-100 tarvittaessa 6s:ssa. Sähköllä kulkee 75 km. Ja akulutus on pieni vielä 100km ajon jälkeenkin.


    • Anonyymi

      silmänlume

      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaan Tojon mukahybridiä. Se jos mikä on varsinainen silmänlume. Käyttää polttoainetta akun lataamiseen. Ainoa oikea tapa on ladata se sähkö töpselistä. Ja pitkällä matkalla vasta käyttää bensaa kun sähkö käy vähiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan Tojon mukahybridiä. Se jos mikä on varsinainen silmänlume. Käyttää polttoainetta akun lataamiseen. Ainoa oikea tapa on ladata se sähkö töpselistä. Ja pitkällä matkalla vasta käyttää bensaa kun sähkö käy vähiin.

        Et ole mikään ruudinkeksijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole mikään ruudinkeksijä.

        Kaveri on kuitenkin enemmän kartalla kuin tojon insinöörit. Ei ole mitään järkeä tehdä sähköä polttamalla erittäin kallista bensaa. Siitä on järki kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaveri on kuitenkin enemmän kartalla kuin tojon insinöörit. Ei ole mitään järkeä tehdä sähköä polttamalla erittäin kallista bensaa. Siitä on järki kaukana.

        En nyt noinkaan sanoisi. Skodahönöboy ei vain pysty käsittämään ja myöntämään Tojon teknistä ylivoimaa hybriditekniikassa. Se vain toimii ja täysin turha verrata lapselliseen kevythybridi-räpellykseen. Skeidan kaasu/bensa-hybridikin on fiksumpi ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan Tojon mukahybridiä. Se jos mikä on varsinainen silmänlume. Käyttää polttoainetta akun lataamiseen. Ainoa oikea tapa on ladata se sähkö töpselistä. Ja pitkällä matkalla vasta käyttää bensaa kun sähkö käy vähiin.

        Ajat varmaankin vain aurinkoisilla tai tuulisilla ilmoilla ja päiväsaikaan. Tai vain sateiseen vuodenaikaan. Muussa tapauksessa kuluttamasi sähkö on voitu tuottaa turpeella, hiilellä tai Venäjältä ostetulla kaasulla. Js saakos ne ydinjätteet haudata teidän takapihalle.

        Ei se sähkökään täysin ongelmallinen tuote ole. Näin perusteltiin asiaa, kun takavuosina nostettiin energiaveroa sähkölämmittäjille. Onko sähköautojen hypetyksessä tämä asia unohdettu. Mutta ainahan veroja voidaan taas korottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat varmaankin vain aurinkoisilla tai tuulisilla ilmoilla ja päiväsaikaan. Tai vain sateiseen vuodenaikaan. Muussa tapauksessa kuluttamasi sähkö on voitu tuottaa turpeella, hiilellä tai Venäjältä ostetulla kaasulla. Js saakos ne ydinjätteet haudata teidän takapihalle.

        Ei se sähkökään täysin ongelmallinen tuote ole. Näin perusteltiin asiaa, kun takavuosina nostettiin energiaveroa sähkölämmittäjille. Onko sähköautojen hypetyksessä tämä asia unohdettu. Mutta ainahan veroja voidaan taas korottaa.

        ongelmaton... sanan "ongelmallisen" tilalle


    • Anonyymi

      Syy on kuulemma se ettei osata tehdä Toyotan kaltaista kunnon täyshybridiä.

    • Anonyymi

      Toyotan hybridejä kutsutaan myös nimellä täyshybridi. Nimi kertoo tässäkin tapauksessa sen, että auto osaa itsenäisesti valvoa ja huolehtia polttomoottorin, sähkömoottorin ja akun saumattomasta yhteistoiminnasta. Täyshybridi on Toyotan termi ja nimi erottaa kuvaavasti Toyotan muiden valmistajien mikrohybrideistä tai kevythybrideistä.

    • Anonyymi

      "kevythybridejä" tehtaillaan vain ja ainoastaan verotus syistä ja maailman pelastamisen nimissä, muuta hyötyä ei niistä ole, itseasiassa haittoja enemmänkin, turhaan ängetään se olematon sähkömoottori bensa moottorin lisäksi, nostaa hiilijalanjälkeä turhaan, oikea ja vain sähköllä kulkeva ajoneuvo on sitten eri maata, eli sillä saadaan maailma pelastettua ;))), kunhan öljy-yhtiöt sallivat akkujen kehityksen niin, että niitten kehitys/kapasiteetti kasvaa paremmaksi kuin polttoaineella ajettavilla ajoneuvoilla=markkinat määrää millä ajetaan.

    • Anonyymi

      Saadaampa huoltaa enemmän. Jakopään lisäksi nyt myös akut! Hihi t. Skoda-huolto.

      • Anonyymi

        ... ja on myös hauskaakin: Kevythybridi. ;-))


    • Anonyymi

      Joo ajele sinä vaan tyytyväisenä tojotalla

      • Anonyymi

        Tojokuski on manipuloitu (ehdollistettu) kuvittelemaan olevansa tyytyväinen.


    • Anonyymi

      On väärin puhua tavanomaisesta "itselataavasta" hybridiautosta täyshybridinä. OIKEA täyshybridiauto on sellainen että auto liikkuu AINA pelkällä sähkömoottorilla ja polttomoottori pyörittää vain generaattoria joka syöttää sähköä sille sähkömoottorille ja mahdollisesti lataa ylijäämäsähköä akustoon. Akusto voisi olla sitä varten että autoa voisi ajaa halutessaan myös polttomoottori sammutettuna pelkästään sähköllä. Tuollaisessa täyshybridiautossa, jossa on akusto, polttomoottori voisi olla pieni (2 tai 3 sylintrinen) ja se pyörisi koko ajan tasaisella suurimman hyötysuhteen kierrosluvulla ladaten akustoa. Muuttuva voimankäyttö otetaan akustosta sähkömoottorille, eikä siis tarvita polttomoottoria auton liikuttamiseen.

      Tuollaista täyshybridi voimansiirtoa käytetään yleisesti suuremmissa dieselvetureissa ja laivoissa joskin ilman akustoa. Dieselmoottori pyörittää sähkögeneraattoria ja siitä saatava sähkö ohjataan sähkömoottoreihin jotka antavat liikevoiman veturiin tai laivaan.

      • Anonyymi

        Älä turhaan viitsi hölmöillä.


      • Anonyymi

        "OIKEA täyshybridiauto on sellainen että auto liikkuu AINA pelkällä sähkömoottorilla ja polttomoottori pyörittää vain generaattoria joka syöttää sähköä sille sähkömoottorille ja mahdollisesti lataa ylijäämäsähköä akustoon. "

        Miksi polttomoottorin pitäisi pyörittää ensin generaattoria ja generraattorin syöttää virtaa sähkömoottorille? On parempi toimia joustyavasti kuten Toyota on asian ratkaissut: sähkömoottorit (jotka voivat toimia myös generaattoreina) kuljettavat autoa eteenpäin. Kun akun varaus vähenee tai tarvitaan enemmän tehoa, polttomoottori käynnistyy ja kuljettaa autoa myös polttomoottorin voimin ja samalla toisella sähkömoottorilla, joka toimii tässä tilanteessa generaattorina, ladataan valmiiksi akkua. Tai käytetään sitäkin sähkömoottorina antamaan vielä enemmän tehoa.

        Sähkömoottorit toimivat joko generaattorina tai moottorina aina tilanteen, kuormituksen ja akun energiamäärän mukaan. Ja kaikki toimii saumattomasti yhteen. Hidastuksessa, alamäessä ja liikennevaloissa sekä pienessä tai tasaisessa nopeudessa polttomoottori voi olla seis.

        Jarrutuksessa, hidastuksessa ja alamäessä lisäksi ladataan akkua generaattoreina toimivien sähkömoottorien avulla vaikka polttomoottori ei käy.

        Miksi ne eri moottorit pitäisi kahlita vain yhteen tehtävään kun niitä voi Toyotan tavoin käyttää tilanteen mukaan joustavasti parhaalla mahdollisella tavalla.

        Toyotan hybridi on täyshybridi: auto kulkee ajoittain pelkän sähkömoottorin voimin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "OIKEA täyshybridiauto on sellainen että auto liikkuu AINA pelkällä sähkömoottorilla ja polttomoottori pyörittää vain generaattoria joka syöttää sähköä sille sähkömoottorille ja mahdollisesti lataa ylijäämäsähköä akustoon. "

        Miksi polttomoottorin pitäisi pyörittää ensin generaattoria ja generraattorin syöttää virtaa sähkömoottorille? On parempi toimia joustyavasti kuten Toyota on asian ratkaissut: sähkömoottorit (jotka voivat toimia myös generaattoreina) kuljettavat autoa eteenpäin. Kun akun varaus vähenee tai tarvitaan enemmän tehoa, polttomoottori käynnistyy ja kuljettaa autoa myös polttomoottorin voimin ja samalla toisella sähkömoottorilla, joka toimii tässä tilanteessa generaattorina, ladataan valmiiksi akkua. Tai käytetään sitäkin sähkömoottorina antamaan vielä enemmän tehoa.

        Sähkömoottorit toimivat joko generaattorina tai moottorina aina tilanteen, kuormituksen ja akun energiamäärän mukaan. Ja kaikki toimii saumattomasti yhteen. Hidastuksessa, alamäessä ja liikennevaloissa sekä pienessä tai tasaisessa nopeudessa polttomoottori voi olla seis.

        Jarrutuksessa, hidastuksessa ja alamäessä lisäksi ladataan akkua generaattoreina toimivien sähkömoottorien avulla vaikka polttomoottori ei käy.

        Miksi ne eri moottorit pitäisi kahlita vain yhteen tehtävään kun niitä voi Toyotan tavoin käyttää tilanteen mukaan joustavasti parhaalla mahdollisella tavalla.

        Toyotan hybridi on täyshybridi: auto kulkee ajoittain pelkän sähkömoottorin voimin.

        Ihmiset eivät luottaneet niihin muutamaan Volkswagen-konsernin markkinoille tulleeseen hybridiin niin yrittävät nyt kevythybrideillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "OIKEA täyshybridiauto on sellainen että auto liikkuu AINA pelkällä sähkömoottorilla ja polttomoottori pyörittää vain generaattoria joka syöttää sähköä sille sähkömoottorille ja mahdollisesti lataa ylijäämäsähköä akustoon. "

        Miksi polttomoottorin pitäisi pyörittää ensin generaattoria ja generraattorin syöttää virtaa sähkömoottorille? On parempi toimia joustyavasti kuten Toyota on asian ratkaissut: sähkömoottorit (jotka voivat toimia myös generaattoreina) kuljettavat autoa eteenpäin. Kun akun varaus vähenee tai tarvitaan enemmän tehoa, polttomoottori käynnistyy ja kuljettaa autoa myös polttomoottorin voimin ja samalla toisella sähkömoottorilla, joka toimii tässä tilanteessa generaattorina, ladataan valmiiksi akkua. Tai käytetään sitäkin sähkömoottorina antamaan vielä enemmän tehoa.

        Sähkömoottorit toimivat joko generaattorina tai moottorina aina tilanteen, kuormituksen ja akun energiamäärän mukaan. Ja kaikki toimii saumattomasti yhteen. Hidastuksessa, alamäessä ja liikennevaloissa sekä pienessä tai tasaisessa nopeudessa polttomoottori voi olla seis.

        Jarrutuksessa, hidastuksessa ja alamäessä lisäksi ladataan akkua generaattoreina toimivien sähkömoottorien avulla vaikka polttomoottori ei käy.

        Miksi ne eri moottorit pitäisi kahlita vain yhteen tehtävään kun niitä voi Toyotan tavoin käyttää tilanteen mukaan joustavasti parhaalla mahdollisella tavalla.

        Toyotan hybridi on täyshybridi: auto kulkee ajoittain pelkän sähkömoottorin voimin.

        Teen poikkeuksellisesti lisäyksen omaan kirjoitukseeni. Koska halua kertoa totuuden enkä vääristellä sitä.

        Vaikka tämän otsikon alla puhutaan kevythybrideistä, pari sanaa ladattavista.

        Toyotan tapauksessa plug-in version ja itselataavan hybridin perustekniikka on samaa edistyksellistä tekniikkaa. Ja plug-in hybridissä kulutus on samaa luokkaa kuin itselataavassa, ellei sitä lataa lainkaan sähköverkosta. Lataamalla ensimmäiset 75 km mennään nollakulutuksella. Sen jälkeen käytössä on käytännössä itselataavan hybridin tekniikka. Mutta aina on täysi teho käytettävissä, oli sähköllä ajoon tarkoitettu lataus käytetty tai ei.

        Skodan / VW / Audin tapauksessa ladattava hybriditekniikka (Esim Passa GTE, Skoda iV) on huomattavasti kehittyneempää kuin ko. automerkkien mikrohybrideissä. Niistä ei oikeastaan voi edes puhua samana päivänä.

        Mutta esim. Toyotan (plug-in tai itselataavaan) hybriditekniikkaan verrattuna tuo VAG-plug-in hybriditekniikka ei enää kovin merkittävästi eroa. Niitä voi jo verrata keskenään.

        Tässäkö selitys, miksi jotkut fanaatikot pitävät plug-in hybridin tekniikka edistyksellisempänä. Se on automerkkikohtainen asia. Toisilla on, toisilla ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teen poikkeuksellisesti lisäyksen omaan kirjoitukseeni. Koska halua kertoa totuuden enkä vääristellä sitä.

        Vaikka tämän otsikon alla puhutaan kevythybrideistä, pari sanaa ladattavista.

        Toyotan tapauksessa plug-in version ja itselataavan hybridin perustekniikka on samaa edistyksellistä tekniikkaa. Ja plug-in hybridissä kulutus on samaa luokkaa kuin itselataavassa, ellei sitä lataa lainkaan sähköverkosta. Lataamalla ensimmäiset 75 km mennään nollakulutuksella. Sen jälkeen käytössä on käytännössä itselataavan hybridin tekniikka. Mutta aina on täysi teho käytettävissä, oli sähköllä ajoon tarkoitettu lataus käytetty tai ei.

        Skodan / VW / Audin tapauksessa ladattava hybriditekniikka (Esim Passa GTE, Skoda iV) on huomattavasti kehittyneempää kuin ko. automerkkien mikrohybrideissä. Niistä ei oikeastaan voi edes puhua samana päivänä.

        Mutta esim. Toyotan (plug-in tai itselataavaan) hybriditekniikkaan verrattuna tuo VAG-plug-in hybriditekniikka ei enää kovin merkittävästi eroa. Niitä voi jo verrata keskenään.

        Tässäkö selitys, miksi jotkut fanaatikot pitävät plug-in hybridin tekniikka edistyksellisempänä. Se on automerkkikohtainen asia. Toisilla on, toisilla ei.

        Oleellisin ero volsun ja toyotan tekniikassa on että toyota on kestävä ja luotettava


      • Anonyymi

        "On väärin puhua tavanomaisesta "itselataavasta" hybridiautosta täyshybridinä. OIKEA täyshybridiauto on sellainen että auto liikkuu AINA pelkällä sähkömoottorilla ja polttomoottori pyörittää vain generaattoria joka syöttää sähköä sille sähkömoottorille ja mahdollisesti lataa ylijäämäsähköä akustoon. Akusto voisi olla sitä varten että autoa voisi ajaa halutessaan myös polttomoottori sammutettuna pelkästään sähköllä. Tuollaisessa täyshybridiautossa, jossa on akusto, polttomoottori voisi olla pieni (2 tai 3 sylintrinen) ja se pyörisi koko ajan tasaisella suurimman hyötysuhteen kierrosluvulla ladaten akustoa. Muuttuva voimankäyttö otetaan akustosta sähkömoottorille, eikä siis tarvita polttomoottoria auton liikuttamiseen."

        Haluat tuolla sanoa, että sarjahybridi on oikea hybridi mutta rinnakkaishybridi, mitä Toyota käyttää ei. Kyllä ne kumpikin ovat oikeita hybrideitä.

        Tuollainen sarjahybridi on ollut Opel Amperassa. Vanha keksintöhän se on.

        https://www.autotaloampeeri.fi/sarjahybridi-mullistava-keksinto/

        Renault on tehnyt hybridin, jossa nuo kumpikin (sarja- tai rinnakkaishybridi) ovat mahdollisia kombinaatioita. Käy kokeilemassa, kumpi hybridin toimintatapa on parempi.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a0ba46e-b0c0-4555-b0d2-caa17d6f1ba9


      • Anonyymi

        Opel Ampera on juuri tuollainen.polttomoottori vain lataa akkua, sähkömoottori liikuttaa autoa.


    • Anonyymi

      Aloittaja on oikein automekaanikko.. Wau! Rasvaa sinä vaan niveliä naama paskassa ja hitsaa Toyotaasi.

    • Anonyymi

      "Skodan / VW / Audin tapauksessa ladattava hybriditekniikka (Esim Passa GTE, Skoda iV) on huomattavasti kehittyneempää kuin ko. automerkkien mikrohybrideissä. Niistä ei oikeastaan voi edes puhua samana päivänä."
      VWn 48V KERSejä ei pitäisi missään nimessä kutsua kevythybrideiksi. Ne ovat vain ja ainoastaan KERSejä.
      Ne eivät polta typerästi bensaa sähkön tekemiseksi niinkuin tojot. Ne vain keräävät kineettisen energian jarrutuksessa. Suuri ero.
      Oikeasti on väärin nimittää mitään yhden käyttövoiman varassa kulkevaa hybridiksi.
      Vain kaasuautot ja plugarit ovat oikeasti kahdella käyttövoimalla kulkevia hybridejä.

      • Anonyymi

        Ymmärrätköhän sinä mitä kirjoitit? Mistähän se kineettinen energia syntyi, jonka KERS otti talteen? Ihmeiden aika ei ole ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätköhän sinä mitä kirjoitit? Mistähän se kineettinen energia syntyi, jonka KERS otti talteen? Ihmeiden aika ei ole ohi?

        Eipä tuosta tarinasta oikein käy selville, mitä skodahönöboy on tarkoittavinaan. Joka tapauksessa on täysin turhaa saivarrella eri järjestelmien nimistä saati sitten olla pahoittavinaan mieltään niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätköhän sinä mitä kirjoitit? Mistähän se kineettinen energia syntyi, jonka KERS otti talteen? Ihmeiden aika ei ole ohi?

        Mulla on riittävästi fysiikan opintoja takana ymmärtääkseni tämän asian. Oikeastaan jo lukion pitkän fysiikan kunnialla suorittanut ymmärtää mistä on kysymys. Sen jälkeen olen opiskellut alaa "hieman" syvemmälle. Mutta se ei ole oleellista koska Newtonin energiaperiaatteen ymmärtäminen ei vaadi muuta kuin maalaisjärkeä.
        Tojon latauskelvottomissa ja näissä eurooppilaisissa KERSeissä kineettinen energia tuotetaan vain ja ainoastaan bensaa polttamalla. Siksi ne kaikki ovay 100% fossiilipoltimia
        Sähkö käyttövoimana vaatii sen että auton voi ladata sähköä.
        Moneen voi ladata, Tojon latauskelvottomiin ei.

        Tässä pari esimerkkiä autoista joissa on oikeasti käyttövoimana sähkö.

        https://www.youtube.com/watch?v=ISqAFz4Rcjg

        https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on riittävästi fysiikan opintoja takana ymmärtääkseni tämän asian. Oikeastaan jo lukion pitkän fysiikan kunnialla suorittanut ymmärtää mistä on kysymys. Sen jälkeen olen opiskellut alaa "hieman" syvemmälle. Mutta se ei ole oleellista koska Newtonin energiaperiaatteen ymmärtäminen ei vaadi muuta kuin maalaisjärkeä.
        Tojon latauskelvottomissa ja näissä eurooppilaisissa KERSeissä kineettinen energia tuotetaan vain ja ainoastaan bensaa polttamalla. Siksi ne kaikki ovay 100% fossiilipoltimia
        Sähkö käyttövoimana vaatii sen että auton voi ladata sähköä.
        Moneen voi ladata, Tojon latauskelvottomiin ei.

        Tässä pari esimerkkiä autoista joissa on oikeasti käyttövoimana sähkö.

        https://www.youtube.com/watch?v=ISqAFz4Rcjg

        https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4

        Sinuna en mainostaisi plugi-in hybridiä, joka on merkiltään Skoda ja koostuu surullisen kuuluisasta TSI-pikkuturbosta (fosiilipoltin dinosaurusten ajalta) DSG-vaihteistolla varustettuna. Tuolla kun revittelet muutaman vuoden, kukaan ei osta sitä käytettynä: akkuriski, moottoririski ja vaihteistoriski. Sen lisäksi ainainen häpeä.

        Liikaa riskejä. Ne jää omistajien käsiin.

        Onneksi on luotettaviakin vaihtoehtoja tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinuna en mainostaisi plugi-in hybridiä, joka on merkiltään Skoda ja koostuu surullisen kuuluisasta TSI-pikkuturbosta (fosiilipoltin dinosaurusten ajalta) DSG-vaihteistolla varustettuna. Tuolla kun revittelet muutaman vuoden, kukaan ei osta sitä käytettynä: akkuriski, moottoririski ja vaihteistoriski. Sen lisäksi ainainen häpeä.

        Liikaa riskejä. Ne jää omistajien käsiin.

        Onneksi on luotettaviakin vaihtoehtoja tarjolla.

        Hyvässä provossa on ainakin pieni totuuden siemen. Tässä on vain tyhjää nillitystä sillä kaikki tutkimukset kertovat VW:n autojen olevan erittäin haluttuja käytettyinä. Tässä yksi tutkimus asiasta.

        https://www.uusisuomi.fi/uutiset/nama-kaytetyt-autot-kelpaavat-nyt-autoliikkeille-diesel-autojen-kysynta-surkeaa/bfcd284e-3358-469a-b11b-63ecc31fd583

        Top 5 bensiiniautot:
        Volkswagen Golf
        Volkswagen Polo
        Honda Civic
        Toyota Auris (Bensiini ja Hybridi)
        Audi A3

        Top 5 dieselautot:
        BMW 5-Sarja
        Audi A4
        Mercedes-Benz E
        Volkswagen Passat
        Skoda Octavia

        Kuten näkyy niin VW: valmistamat autot vievät kärkisijat suvereenisti. Jos trollaa TSI;stä niin ei todellakaan kannata ottaa puheeksi aihetta joka näyttää TSIn vahvuuden niin uutena kuin käytettynäkin.
        Ja hei, mitä luulet kumpi on viiden vuoden päästä halutumpi vaihtoauto. Latauskelvoton tojo vai plugin Skoda?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on riittävästi fysiikan opintoja takana ymmärtääkseni tämän asian. Oikeastaan jo lukion pitkän fysiikan kunnialla suorittanut ymmärtää mistä on kysymys. Sen jälkeen olen opiskellut alaa "hieman" syvemmälle. Mutta se ei ole oleellista koska Newtonin energiaperiaatteen ymmärtäminen ei vaadi muuta kuin maalaisjärkeä.
        Tojon latauskelvottomissa ja näissä eurooppilaisissa KERSeissä kineettinen energia tuotetaan vain ja ainoastaan bensaa polttamalla. Siksi ne kaikki ovay 100% fossiilipoltimia
        Sähkö käyttövoimana vaatii sen että auton voi ladata sähköä.
        Moneen voi ladata, Tojon latauskelvottomiin ei.

        Tässä pari esimerkkiä autoista joissa on oikeasti käyttövoimana sähkö.

        https://www.youtube.com/watch?v=ISqAFz4Rcjg

        https://www.youtube.com/watch?v=29VYHzmqcZ4

        Nyt on tainnut lukiolaisella mennä käsitteet hieman sekaisin. Ei se mitään. Sähkäri (täyssähköauto), plugari (töpseli hybridi), range-extender (sähkö polttomoottori kun sähköt loppuu), hybridi, kevythybridi (täällä kutsuttu roskahybridiksikin). Sitten on vielä polttokennovetyautot, jotka tosiasiassa täyssähköautoja nekin, sähkö vaan tuotetaan liikkeellä ollessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on tainnut lukiolaisella mennä käsitteet hieman sekaisin. Ei se mitään. Sähkäri (täyssähköauto), plugari (töpseli hybridi), range-extender (sähkö polttomoottori kun sähköt loppuu), hybridi, kevythybridi (täällä kutsuttu roskahybridiksikin). Sitten on vielä polttokennovetyautot, jotka tosiasiassa täyssähköautoja nekin, sähkö vaan tuotetaan liikkeellä ollessa.

        Aivan mahtavaa saada emoji-sukupolven kannanotto asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mahtavaa saada emoji-sukupolven kannanotto asiaan.

        Olipas asiapitoinen vastaus. Et nyt sitten taaskaan ymmärtänyt mikä virhe pitkässä postauksessasi oli. Antaa olla kun ei kerran mene perille.


    • Anonyymi

      Skodan paskahybridit... Muhahahahahahahhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!!!!!!!!!!!!

      No, leikkileikkin, Toyota on virheetön auto ja paras valmistaja. bensa, diesel tai hybridi. kaikkea löytyy ja latu on parasta. Faktaa.

      • Anonyymi

        Toyotalta puuttuu tärkein eli sähköautot. Ladattavia on kaksi kuppaista ja loput hybridit latauskelvottomia fossiilipolttimia menneisyydestä.
        Skoda julkaisee uusia sähköautoja vähän väliä. Skoda on on niin paljon edellä Tojoa.

        Ps. Tojo ei tee dieseleitä vaan PSA tekee ne Tojolle. Niinkuin BMW tekee Supran koneet. Ainoita hyviä konita joita saa autoon jossa on Tojon lätkä. Tojon omat koneet ovat surkeita väännöttömiä vaparivinguttimia.


    • Anonyymi

      Onneksi perehdyin näihin hybrideihin etten mennyt lankaan ja ostanut kevythybridiä.

      • Anonyymi

        Kaikessa yhteydessä tulisi aina mainita onko auto kevythybridi vai Toyoitan tapaan kunnon täyshybridi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikessa yhteydessä tulisi aina mainita onko auto kevythybridi vai Toyoitan tapaan kunnon täyshybridi.

        M iksi lehdet eivät mainitse, että kyseessä on roska- eli kevythybridi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        M iksi lehdet eivät mainitse, että kyseessä on roska- eli kevythybridi?

        Miksi nuo lähtivät tuolle surkealle kevythybriditielle.


    • Anonyymi

      Toivottavasti kukaan ei osta tuollaisia Skodan roskahybridejä. Hybridien tulee olla täyshybridejä kuten Toyotalla.

    • Anonyymi

      Joo noin varmaan mutta kehythybridi on valmistuskustanuksiltaa ihan toista kuin nämä hybridit. Kevytbybridi ei juurikaan eroa tavallisesta bensa tai diesel autosta mutta sillä pienellä erolla on saatu kuitenkin polttoaineenkulutusta pienemmäksi. Jarrutusenergian talteenotto on se paras ominaisuus mitä näillä kevythybrideillä saavutetaan. Lisäksi avustusta liikkeille lähdöissä.
      En usko itse näihin hybrideihin. Kalliista tekniikkaa jolla ei saavuteta mitään. Vanha kunnon diesel on edelleen ylivoimainen pitkillä matkoilla. Vähänkin jos pitää vielä vetää jotain niin eipä vaihtoehtoja ole.
      Pikkuturbo , esim volkkarin 1,5 tsi golfin korissa menee matkaa helposti alle 5 l per 100 km, eikä tarvi olla tientukkona. On testattu ja yllätti itsenikin. Vaikea perustella jotain kallista bensakonepmus akku hydridi viritelmää. Jos sille linjalle halutaan on oikea sähköauto ainoa vaijtoehto.

      • Anonyymi

        Tekniikan maailman kevythybridin koeajon teksti:

        HUONOA:

        Mitätön polttoaineen säästö.

        Millään pikkuturbolla ei pääse alle 6,2 l/100 km. Ei ole päästy missään koeajossa. Kaupungissa kulutus kaikkein säästeliäämmäläkin on 7,5 l/100 km.

        Museot eivät anna lainaksi enää noita dieseleitä.


    • Anonyymi

      Ottakaa selvää, ettei autossa jonka aiotte ostaa, ole kevythybridijärjestelmää.

    • Anonyymi

      Skodalla ei ole mitään uutta tekniikkaa, paitsi mainoksissa, vanhaa ja huonoa vain. Valhetta kaikki. Ostakaa Toyota tai edes Dacia, en ei valehtele vaikka koirat haukkuu ja skodistit rätkyttää.

      • Anonyymi

        Volkswagen-konsernin polttomoottoriautot ovat jääneet kehityksestä todella pahasti jälkeen. Johtuu siitä, että keskittyivät kehittämään vain päästöhuijausohjelmistoja.


    • Anonyymi

      Noin surkea virityskö on kevythybridi, kuten aloituksessa kuvataan? Oh hoh!

    • Anonyymi

      Kevyt hybridi on ihan hyvä juttu-. Se tekee stop-start tominnosta oikeasti toimivan ja se tuo pientä apua alakierrosten voimaa kaupunkiajossa.
      On jo aikakin päästä eroon perinteisestä starttimoottorista.

      Ei kevythybridi kuitenkaan juuri mitään säästä mutta tosiaan tekee polttiksesta hienostuneemman käyttöominaisuuksiltaan.

    • Anonyymi

      Skodalla on vielä niin kutsuttu työntöhybridi, jonka bensansäästö onkin jo huippuluokkaa.

    • Anonyymi

      Perehtykää hyvät ihmiset ennenkuin ostatte kevythybridin.

    • Anonyymi

      Totuushan on, että kaikki hybridit ovat roskahybridejä. Sähkikset ovat paljon parempia.

      • Anonyymi

        Ladattavissa hybrideissä on kevythybridejä, jotka ovat todellakin roskahybridejä.


    • Anonyymi

      Varo Skodan e-TEC merkinnällä varustettuja surkeita kevythybridien viritelmiä.

      Kevythybriditekniikkaa tarkoittava mallimerkinnän kirjainyhdistelmä e-TEC on Škodalle uutta. Näissä automalleissa TSI-bensiinimoottoria täydentää 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistinmoottorigeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku.

      • Anonyymi

        No sittenhän nuo toyotan hybridiviritelmät ovat ihan susia, kun talvivertailussa skoda hybridi pesi toyotan hybridin mennen tullen. Toyo ei pienellä pakkasella toiminut kuin bensalla. Se siitä toyon ylivoimaisesta tekniikasta.


      • Anonyymi

        Aikuisten oikeasti: Mitä "varomista" on 50 Nm:n lisäväännön tarjoavasta systeemistä, joka kommenttien mukaan toimii jopa kilpailijoita sivistyneemmin ajossa, tasaten dsg-laatikon viivettä liikkeellelähdössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikuisten oikeasti: Mitä "varomista" on 50 Nm:n lisäväännön tarjoavasta systeemistä, joka kommenttien mukaan toimii jopa kilpailijoita sivistyneemmin ajossa, tasaten dsg-laatikon viivettä liikkeellelähdössä.

        Joo nää varomiset onkin toyohönön epätoivoista vuodatusta tuplatappion jälkeen. Ei tullut toyotasta vuoden autoa, eikä pärjännyt talvitestissä ja kun vielä paljastu, ettei toyotan hybridi toimi pakkasella, onkin nyt aloitettava hyökkäys Skodan toimivaa systeemiä vastaan. On nää toyotan hönöt aika ressuja.


    • Anonyymi

      Varo Skodan e-TEC merkinnällä varustettuja surkeita kevythybridien viritelmiä.
      Kevythybriditekniikkaa tarkoittava mallimerkinnän kirjainyhdistelmä on e-TEC

      • Anonyymi

        Jos vaikka huutaisit, niin uskottaisiin?


      • Anonyymi

        Ja miksi pitäisi varoa toimivaa systeemiä, toisin kuin toyotassa, ei pelaa edes -10 pakkasella. Ihan onnetonta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksi pitäisi varoa toimivaa systeemiä, toisin kuin toyotassa, ei pelaa edes -10 pakkasella. Ihan onnetonta.

        Kannattaisi tutustua eri hybridien toiminta periaatteisiin, osasta on jopa ihan oikeasti hyötyä. Toyotan täysihybridi on käytännössä parempi kuin Skodan kevythybridi. Faktat faktoina, jokainen asiaan perhtymätön saa vapaasti olla mitä mieltä hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi tutustua eri hybridien toiminta periaatteisiin, osasta on jopa ihan oikeasti hyötyä. Toyotan täysihybridi on käytännössä parempi kuin Skodan kevythybridi. Faktat faktoina, jokainen asiaan perhtymätön saa vapaasti olla mitä mieltä hyvänsä.

        Vaginanvenyttäjät luottavat Toytotaan?


    • Anonyymi

      Onneksi Octaviasta on useita versioita ja vaihtoehtoja ja lisää tulee.
      On kaasu, ladattava hybrid, kevythybrid, sähkö tulossa jne...

      • Anonyymi

        Kaasu turha, ladattava hybrid - juna meni jo, kevythybrid - roskaa, sähkö - ei tule koskaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasu turha, ladattava hybrid - juna meni jo, kevythybrid - roskaa, sähkö - ei tule koskaan

        Ajakaamme siis bensalla! Sen on halpaa, kun Herra Yhdysvaltain presidentti Trump taas tekee diilejä. Ja ilmastonmuutos on viherpiipertäjien p*rseessä...

        MAGA


    • Anonyymi

      Kevythybridillä ei ole mitään todellista arvoa. Toyotan täyshybridien kulutus on kaikkein pienin.

      • Anonyymi

        Höpö höpö!


      • Anonyymi

        Väärin, se aika meni jo kun Toyota jäi jälkeen tekniikan saralla.


    • Anonyymi

      Perehtykää tuohon kevythybridsitekniikkaan ja verratkaa sitä täyshybrideihin ettette pety.

    • Anonyymi

      Maallikonkin on helppo ymmärtää että kevythybridit ovat todella surkeita.

      • Anonyymi

        Sanoisin, että käyttäjän kannalta parempia. Bensakone käy kokoajan ja näin lämmöt ym. pysyy optimaalisella tasolla, eikä se sammu ja paukuta käyntiin yhtenään. Akku avustaa niinä aikoina kun bensaa kuluisi enemmän, eli liikkeelle lähdössä ja kiihdytyksessä. Auto on näin yksinkertaisempi ja siksi vikoja ja ongelmia on vähemmän.


      • Anonyymi

        ...............ja nykyisin kallista bensaa palaa koko ajan.


    • Anonyymi

      Kevythybridejä ei pidä kenenkään erehtyä ostamaan.

      • Anonyymi

        ...vaikka Skoda postittikin valtavan kalliiksi tulleen mainoksen jokaiselle auton omistavalle. Myynti tippuu koko ajan. Satsaavat todella kalliiseen mainontaan.


    • Anonyymi

      Uskomatonta kuinka vähän ihmiset perehtyvät autoihin, vaikka maksavat siitä paljon. Jos perehtyisivät niin kukaan ei ostaisi kevythybridiä.

      • Anonyymi

        Myyjät eivät edes uskalla kertoa, että autossa on kevythybridillä varustettu vanhanaikainen pikkuturbo.


    • Anonyymi

      Skodan valtavat mainokset maakuntalehdissä kertovat korutonta kertomaa Skodan virheellisistä kevythybridivalinnoista.

      • Anonyymi

        Se on suuri Skodan harharetki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on suuri Skodan harharetki.

        Skoda lähti väärälle tielle.


    • Anonyymi

      Ajoin kaksi kuukautta Skodan kevythybridillä ja vaihdoin surkimuksen Toyotan täyshybridiin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe