Kalsiumia kananmunan kuoresta ja seesamin siemenestä

rmt

Seuraava kysymys oli Helsingin Sanomain Kysy Kirstiltä -palstalla 20.3.2005.

Kuinka paljon jauhettua munankuorta pitää päivittäin syödä, jotta saisi 300 mg annoksen kalsiumia?

Kirstin vastaus lyhennettynä:

Kananmunan kuori on muodostunut pääasiassa kalsiumista, magnesiumista ja fosforista.

Eläinkokeissa kananmunan kuoren on havaittu imeytyvän yhtä hyvin kuin puhtaan kalsiumkarbonaatin, jota kalkkipillerit yleensä ovat. Kalsiumvalmisteissa sisältö ilmoitetaan usein seuraavasti: 1250-1300 mg kalsiumkarbonaattia eli 500 mg kalsiumia tai 630 mg kalsiumkarbonaattia eli 250 mg kalsiumia. Eli 300 mg kalsiumia olisi silloin 750 mg kalsiumkarbonaattia eli noin 750 mg jauhettua kananmunan kuorta.

Kananmunan kuori painaa noin 7 grammaa. Yhdestä munasta saa siis runsaan viikon annokset. Toisin sanoen riittää jos syö vajaan "maustemitallisen" (=yksi gramma) päivässä.

Munankuorta käytettäessä kuoret tulee keittää ja kuivata ennen jauhamista tai sitten käyttää keitetyn kananmunan kuoria. Kananmunan kuori on aivan käypää kalsiumia myös ihmiselle.

Munankuoressa oleva leima on vaaratonta elintarvikeväriä.

Lisäksi oma (rmt) reseptini:

Kalsiumia on myös erittäin runsaasti kuorimattomissa seesaminsiemenissä. Siemen sisältää myös runsaasti magnesiumia ja fosforia. Siemenet pitää liottaa vedessä joitakin tunteja ja jos mahdollista "idättää" (vesi kaadetaan pois ja annetaan valua siivilässä) 1-2 tuntia ennen syömistä. Tehosekoittajassa saa maukkaan puuron lisäämällä vettä, marjoja ja soijajauhoa. Keitetyt kananmunan kuoret voi myös heittää tehosekoittajaan. Puuro pitää verensokerin alhaalla ja nälän poissa tuntikausia.

17

8013

    Vastaukset

    • Mikä olisikaan luonnollisempi tapa tyydyttää päivän kalsiumitarve, kuin tuo kananmunan kuorien käyttäminen. Arvelen, että imeytyminenkin on näin luonnonmukaisessa tavassa eri luokkaa kuin kaupasta ostettavilla kalkkitableteilla. Suosittelen luomukanojen ja vapaiden kanojen munien käyttöä, ei häkkikanaloiden.
      Seesaminsiementen miinuksena on niiden kallis hinta.

      • omat vaaransa tuossa kananmunan kuorien syömisessä on. Söin munasta pelkät kuoret, yleisellä paikalla, poliisi tuli ja vei minut lääkäriin yrittäen hullujenhuoneeseen, onneksi lääkäri oli järkevämpi eikä kirjoittanut lähetettä munankuorien syömisen perusteella. = tosi tapaus !

        Tuo oli muuten hyvä vinkki, useimmat ostaa kalsiumin pillereinä kaupasta ja heittää munankuoret roskiin,
        tästä päivästä alkaen syödään nyt sitten munat kuorineen. Kuoret vain näkkileivän päälle ja rouskuttelemaan.


      • Puli Mia kirjoitti:

        omat vaaransa tuossa kananmunan kuorien syömisessä on. Söin munasta pelkät kuoret, yleisellä paikalla, poliisi tuli ja vei minut lääkäriin yrittäen hullujenhuoneeseen, onneksi lääkäri oli järkevämpi eikä kirjoittanut lähetettä munankuorien syömisen perusteella. = tosi tapaus !

        Tuo oli muuten hyvä vinkki, useimmat ostaa kalsiumin pillereinä kaupasta ja heittää munankuoret roskiin,
        tästä päivästä alkaen syödään nyt sitten munat kuorineen. Kuoret vain näkkileivän päälle ja rouskuttelemaan.

        Hei. Voi olla hyvä idea jauhaa jollain tapaa kuoret hienoksi ennen syömistä. Näin ainakin jotkut suosittelevat. Jos ei jauhaa niin ainakin hyvä muistaa pureskella ne hyvin, ettei niinkään kokonaisia isoja paloja niele. Mutta en usko että sellainen on vaarallista, kyllä kai ne sulaa jotenkuten vatsassa, mutta arvaan että paremmin kun pureskelee hyvin. Voi olla hyvää joskus myös syödä kuoret raakana, ettei aina syö keitettyjen munien kuoria. Eli jos paistaa munia niin silloinhan kuoret jäävät raaoiksi (= ilman lämpökäsittelyä).

        Uskon että jos kuoria syö niin ei tulisi syödä yksinään, vaan aina jonkun muun ruoan kanssa. Silloin ne imeytyy paremmin. Ja koska kuorissa on niin runsaasti kalsiumia niin hyvin vähäinen määrä riittää päivässä. Joku jossain sanoi että yhden munan kuori riittää koko viikoksi jos sen jauhaa ja jakaa viikon päiville. Ei pidä liikaa (kuoria) syödä ettei saa liikaa kalsiumia ja se alkaa keräytymään esim. munuaisiin. Mikä sitten olisi liikaa on vaikea sanoa, mutta ajattelen että ei ole mitenkään aiheellista syödä enemmän kuin 1 kuori päivässä. Se on jo paljon kalsiumia se.

        Kananmuna yleensä, eritoten luomumuna, on hyvin ravinteikas ruoka. Eritoten keltuainen. Keltuaisessa on kaikki parhaat ravinteet, joten sitä ei pidä missään nimessä heittää pois kuten jotkut tekevät tai suosittelevat tekemään. Munan keltuaisessa on kaikista paras proteiini. Kun verrataan ruokien proteiinin laatua niin verrataan kananmunan proteiiniin, koska se on paras. Paras tapa syödä muna on syödä se löysäksi keitettynä tai puolilöysäksi keitettynä. Keltuaisessa on sellaisia lämpöherkkiä ja hyviä ravintoaineita joita ei pitäisi liikaa kuumentaa. Elimistö pystyy parhaiten ottaa ne talteen kun hellävaraisesti kypsennetään se. Valkuaista ei pidä syödä raakana koska siinä toisinaan on joitakin aineita jotka voivat ehkäistä joidenkin proteiiniaineiden imeytymistä jos sitä syö kypsentämättä. Kananmunaa ei pidä koskaan paistaa liian kovaa tai keittää liian kauan (yli 6-7 minuuttia), koska siinä oleva kolesteroli voi silloin hapettua. Hellävaraisesti kypsentäessä sen kolesteroli ei hapetu. Jos munan muuten harmiton kolesteroli hapettuu, ja sitä hapettunutta kolesterolia sitten syödään, niin se voi sitten elimistössä saada aikaan ongelmia, mm. verisuonille. Munajauheessa, jota voi olla joissain valmisruoissa, on hapettunutta kolesterolia. Sentähden munajauhetta tulee välttää. Se muodostuu väkisin koska munajauhetta valmistetaan sellaisella tavalla että se ei voi olla syntymättä siinä prosessissa (liian kova lämpö).

        H M Granbacka


      • HMG kirjoitti:

        Hei. Voi olla hyvä idea jauhaa jollain tapaa kuoret hienoksi ennen syömistä. Näin ainakin jotkut suosittelevat. Jos ei jauhaa niin ainakin hyvä muistaa pureskella ne hyvin, ettei niinkään kokonaisia isoja paloja niele. Mutta en usko että sellainen on vaarallista, kyllä kai ne sulaa jotenkuten vatsassa, mutta arvaan että paremmin kun pureskelee hyvin. Voi olla hyvää joskus myös syödä kuoret raakana, ettei aina syö keitettyjen munien kuoria. Eli jos paistaa munia niin silloinhan kuoret jäävät raaoiksi (= ilman lämpökäsittelyä).

        Uskon että jos kuoria syö niin ei tulisi syödä yksinään, vaan aina jonkun muun ruoan kanssa. Silloin ne imeytyy paremmin. Ja koska kuorissa on niin runsaasti kalsiumia niin hyvin vähäinen määrä riittää päivässä. Joku jossain sanoi että yhden munan kuori riittää koko viikoksi jos sen jauhaa ja jakaa viikon päiville. Ei pidä liikaa (kuoria) syödä ettei saa liikaa kalsiumia ja se alkaa keräytymään esim. munuaisiin. Mikä sitten olisi liikaa on vaikea sanoa, mutta ajattelen että ei ole mitenkään aiheellista syödä enemmän kuin 1 kuori päivässä. Se on jo paljon kalsiumia se.

        Kananmuna yleensä, eritoten luomumuna, on hyvin ravinteikas ruoka. Eritoten keltuainen. Keltuaisessa on kaikki parhaat ravinteet, joten sitä ei pidä missään nimessä heittää pois kuten jotkut tekevät tai suosittelevat tekemään. Munan keltuaisessa on kaikista paras proteiini. Kun verrataan ruokien proteiinin laatua niin verrataan kananmunan proteiiniin, koska se on paras. Paras tapa syödä muna on syödä se löysäksi keitettynä tai puolilöysäksi keitettynä. Keltuaisessa on sellaisia lämpöherkkiä ja hyviä ravintoaineita joita ei pitäisi liikaa kuumentaa. Elimistö pystyy parhaiten ottaa ne talteen kun hellävaraisesti kypsennetään se. Valkuaista ei pidä syödä raakana koska siinä toisinaan on joitakin aineita jotka voivat ehkäistä joidenkin proteiiniaineiden imeytymistä jos sitä syö kypsentämättä. Kananmunaa ei pidä koskaan paistaa liian kovaa tai keittää liian kauan (yli 6-7 minuuttia), koska siinä oleva kolesteroli voi silloin hapettua. Hellävaraisesti kypsentäessä sen kolesteroli ei hapetu. Jos munan muuten harmiton kolesteroli hapettuu, ja sitä hapettunutta kolesterolia sitten syödään, niin se voi sitten elimistössä saada aikaan ongelmia, mm. verisuonille. Munajauheessa, jota voi olla joissain valmisruoissa, on hapettunutta kolesterolia. Sentähden munajauhetta tulee välttää. Se muodostuu väkisin koska munajauhetta valmistetaan sellaisella tavalla että se ei voi olla syntymättä siinä prosessissa (liian kova lämpö).

        H M Granbacka

        Kananmunan kuoret tulisi aina keittää salmonellavaaran vuoksi. Yksi munankuori päivässä on mielestäni liikaa. Yhdessä maustemitallisessahan on jo 750 mg kalsiumkarbonaattia. Ihminen saa kalsiumia toki muustakin ruuasta.


      • rmt kirjoitti:

        Kananmunan kuoret tulisi aina keittää salmonellavaaran vuoksi. Yksi munankuori päivässä on mielestäni liikaa. Yhdessä maustemitallisessahan on jo 750 mg kalsiumkarbonaattia. Ihminen saa kalsiumia toki muustakin ruuasta.

        Niin itsekin kuulin, että keittämättöminä on salmonellariski. Olen toki pari kertaa syönyt nuo ilman keittämistä, sen enempää en ole tainnut syödäkään. Ensimmäisellä kerralla toki ihan yllytyksen myötä, eurolla lähti. :) Kysymys vain kuuluu, että varastoituuko tuosta saatava kalsium, jos syö vaikka joka päivä noita kuoria. Entä vaurioittaako pureminen hampaita, jolla tavalla itse olen näitä syönyt. Olisi ihan kätevä, jos joku keksisi kananmunan jauhamislaitteen, olisi tyylikäs, jos sen saisi puristettua ihan tabletiksi jollain laitteella.

        Syön muutenkin kaiken mielellään raakana, kuten kananmunat ja toisinaan makaroonia nielaisten (ei mene hampaiden väliin, lisäksi kannattaa syödä tummaa, niin saa kuitua), se on yksinkertaisempaa, nopeampaa ja nykykäsityksen mukaan terveellisempää (jos tautiriskiä ei ole). Terveellisempää sen puolesta, että esim. paistaessa tulee karsinogeenejä ja keittämisessä monien kasvisruoka-aineiden glykeeminen indeksi nousee liian korkeaksi ja kaiken lisäksi ne menettävät mielestäni makunsa.


    • Kananmunan kuoret voi liuottaa happamaan nesteeseen, esim. sitruunamehuun tai kombutsaan.

    • Kalsiumkarbonatti on kalsiumkarbonaattia olkoon se sitten pillerissä tai kananmunankuoressa. Tiedoksi remelille.

    • Mait haurastuttaa luuta.

      Siis maito

    • minä syönyt kuoria jo vuosia,, hienonnanne hienoksi ja pistän sitten suolamyllyyn ja jauhan niitä tarpeen mukaan ruokiin,, verikokeissa kaikki napissaan ja luusto erittäinhyvässä kunnossa,,
      70v eränkäviä

      • KIIIIIITOS tästä vinkistä ! Papukaijamerkki myönnetty =)


    • Kiinnostava ja aina edelleen ajankohtainen avaus. Toisaalla väitetään kalsiumin imeytyvän paremmin sittraatimuotoisena, kun kannamunan kuorissa sen kerrotaan olevan karbonaatimuodossa, mutta liekö tuossa suurta eroa (?).

      Jos keitettyjen kannamunien kuoret jauhaa ja laittaa vaikka johonkin suljettuun lasipurkkiin, niin mitenköhän kauan ne säilyvät.

      Ps. Kannattanee ensin ottaa pois se ohut kalvo kuoren sisäpinnalta?

      Mutta jotta kalsium imeytyisi hyvin ja kohdistuisi luihin eikä kalkkeuttaisi sydän- ja verisuonia, niin rinnalle tarvitaan vähintäänkin D-vitamiiniä ja K2-menokinonia, joka ohjaa ja sitoo kalsiumin luustoon. Kuten kaikessa, niin kalsiuminkin suhteen yliannostus on terveydelle vahingollista.

      • Tuskinpa nykyään enää tarvitsee turvautua kalsiumia saadakseen kananmunankuoriin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nykyään enää tarvitsee turvautua kalsiumia saadakseen kananmunankuoriin.

        Nykyään enää ei tulisi joutua lukemaan tuollaisia ohi itse asian aivottomuuksia ;-)


    • Siitä vaan kuoria syömään niin on suolisto ja perse haavoilla.

      • Aika ärhäkästi ne kuoret liukenevat mahahappoihin.

        Yhdestä munankuoresta saa n. viikon saantisuosituksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      65
      3771
    2. Vapaavuorelle tuli kiire - Kaikki yleisötilaisuudet kielletään, mutta mites juottolat?

      Pelimies Vapaavuoren loppupeli Helsingin johdossa meni kimuraiseksi koronakriisin vuoksi. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637875.html "Vapaavuori
      Maailman menoa
      63
      2112