Kokemuksia sähköpotkulaudoista?

Anonyymi

En ole ilmastoaktivisti mutta ovathan nuo vehkeet hauskoja ja hyödyllisiä. Olen vähän tutkinut asiaa ja paras alle tonnin budjetilla taitaa olla tuo Ninebot Max G30. Kertokaahan kokeneemmat, vaativatko nuo paljon huoltoa? Kestävätkö renkaat myös vähän huonompia teitä, entä akut? Ovatko ns. umpikumirenkaat parempia/huonompia kuin ilmatäytteiset? Kiitoksia.

18

2642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noh saisikohan hieman kommentteja...

      • Anonyymi

        Poljen kaupungilla vanhalla fillarilla ja kohtaan noita jatkuvasti, mutta ei ole tullut syytä vuokrata noita kun fillarillani liikkuminen ei maksa eikä rasita ja saa samalla hieman kevyttä palauttavaa liikuntaakin. Urheiluna on sitten juoksua.


      • Anonyymi

        Liikenteessä ei pidä olla liian hauskaa. Liikenteessä on tarkoitus päästä paikasta A paikkaan B joustavasti ja turvallisesti, muitakaan vaarantamatta, oli ajoneuvo sitten mikä tahansa.


    • Anonyymi

      Fillari on parempi ratkaisu. Ne eivät myöskään jää sinne tänne lojumaan kuin nuo vuokrattavat sähkövempaimet.

      • Anonyymi

        Aloittaja on siis hankkimassa itselleen sähköpotkulautaa, ei vuokraamaan sellaisia.

        Mielestäni sähköpotkulauta on aika huono vaihtoehto kulkuvälineenä ja varsinkin kalliin laitteen ostaminen itselle. Potkulaudalla ei pysy kuljettamaan kovinkaan paljon tavaraa. Lähinnä repussa kuljettajan selässä tai pienessä nyssäkässä jalkojen edessä. Lisäksi sellaisen käyttöalueita on lähinnä asfaltoidut tiet (jalkakäytävällähän niillä ei saa ajaa). Lisäksi potkulaudan joutuu kuljettamaan mukanaan jonnekin sisätiloihin talteen ettei sitä varasteta kadulta.
        Parempi vaihtoehto olisi esimerkiksi shköavusteinen polkupyörä, jolla voi kulkea pitkiäkin matkoja huonommallakin tiellä ja ukaan saa tavaraa. Jos ei halua polkupyörän typpistä kulkuvälinettä, vaihtoehtona voisi olla sähkömopo, joko rekisteröimättömänä tai rekisteröitynä, jolloin ajonopeus on suurempi.


    • Anonyymi

      Sähkökäyttöinen potkulauta.

      Havaintoja : liikkuessa polkupyörällä tultiin tänään nenän edestä ohi tehden 90asteen käännöksen eturenkaan edestä risteysalueella. Kolari todella lähellä. Toinen tilanne oli kun väistin tien keskelle pysähtynyttä pyöräilijää jolloin takaapäin tulee potkulauta ja meinaa kiilata minut pientareelle. Ihan puhdasta häirintää. Olisi tehnyt mieli vetää turpaan. Ja joku kerta vielä teen sen.

      Silloin kun pitäisi hidastaa, ne lisää vauhtia.

      Syön lääkkeitä jotka ohentaa verta. Niimpä ei saisi tulla haavaa. Olen toipumassa onnettomuudesta jonka jälkeen kävelin kepeillä ja kuljen hiljaa ja rauhassa.En ole siis täydessä iskussa.

      Nämä potkulaudan käyttäjät ei oikein näytä ymmärtävän että liikenteessä on mukana myös tämmösiä.

      Lähes joka kerta ulkona ollessa näen että potkulaudalla mennään kakspäällä.

      Niitä parkkeerataan keskelle kevyenliikenteen tietä, keskelle pyörätietä että on vaarana tulla vahinko.

      Niillä ajetaan myös autotiellä.

      Yleisesti ottaen ne kulkee 20km/h.

      ( Tämäkin on jo liikaa, max 15km/h )

      Jotkut on virittäneet ja voi kulkea 40km/h tai 60km/h ( sehän on sama kuin mopo tai auto ).

      Kaikille potkulaudan käyttäjillä ei ole edes ajokorttia, ja sen kyllä huomaa.
      Ihan täysiä apinoita.

      Touhu on holtitonta, ja välillä vähintään kyseenalaista.

      Pois tommoset kadulta. Ottakoot lainapyörän alleen mielummin.

    • Anonyymi

      Vuokralautoihin yölliset rajoittimet ja niihin aikoihin alueilla kun on tapahtumia missä humalaisia ihmisiä paljon. Potkulautoihin ikärajoitus tehojen mukaisesti. 25km/h laudalla vähintään 14v.

      Minulla on ollut G30 pari vuotta. Renkaissa ei mitään ongelmia, ei ole mitään tarpeellista huoltoa ollut 2400km jälkeen paitsi takalokasuoja murtui. Saattoi osaltaan olla omaa tyhmyyttä, koska porraskelmassa lokasuoja osui laudan painolla. Kyllä se kuitenkin murtuu ilman tukea joskus kun väpättää aina kuopissa. Typerä puute valmistajalta itseltään tai tahallinen, jotta lokasuojia voisivat myydä.

    • Anonyymi

      En ole varma, liittyykö tämä juuri tähän ympäristöaiheeseen, mutta minua hämmästyttää lehtiartikkeleissa useampaan kertaan lukemani tieto siitä, että sähköpotkulauta ei ole moottoriajoneuvo. Millä lauta kulkee, ellei sähkömoottorilla? Onhan sähköautokin moottoriajoneuvo, vaikka kulkuenergiana on sähkö.

    • Anonyymi

      Lain silmissä sähköpotkulauta on polkupyörä eli siitä puuttuu kaikki vakuutusmaksut, korttivaatimukset sun muut kokonaan.

      Onhan sähköpotkulauta siitä erikoinen, että se on ensimmäinen kevyt moottoriajoneuvo suurelle yleisölle. Sähköpyöräkin olisi voinut olla sellainen, mutta laki vaatii polkemisen, jotta moottori voi toimia.

      • Anonyymi

        Melko paradoksaalista, että moottorikäyttöisellä ajoneuvolla saa ajaa jalkakäytävillä ja jokseenkin missä tahansa siksi, että sitä ei ole pakko vakuuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melko paradoksaalista, että moottorikäyttöisellä ajoneuvolla saa ajaa jalkakäytävillä ja jokseenkin missä tahansa siksi, että sitä ei ole pakko vakuuttaa.

        Sähköpotkulaudoilla tai polkupyörillä EI SAA ajaa jalkakäytävillä!

        Ei vaikka sähköpotkulautojen nopeuksia säädellään, sillä rakenteellinen nopeus ratkaisee. On kuorma-autoissakin nopeutta rajoitettu.

        Se, että esim. Helsingin keskustassa ei ole jokaisella kadulla pyörätietä tai -kaistaa ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä. Sähköpotkulauta tai polkupyörä kannattaa jättää kauppaan, kotiin tai vuokraamatta ellei uskalla ajaa ajoradalla.

        Minä olen pyöräilijä, joka uskallan ajaa jopa Helsingin keskustassa ajoradalla pyörällä.

        Todettakoon, että siellä ei ole vaarallista ajaa ja liikennesääntöjä kannattaa noudattaa.

        Jalkakäytävillä kävely se vasta on vaarallista, koska siellä ajaa ne sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät.

        Helsingissä suurin osa ajoradan ulkopuolisista väylistä on jalkakäytäviä. Pyörätien tunnistaa pyörätien liikennemerkistä ja jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. Ja jos on jalkakäytävän liikennemerkki niin se on jalkakäytävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpotkulaudoilla tai polkupyörillä EI SAA ajaa jalkakäytävillä!

        Ei vaikka sähköpotkulautojen nopeuksia säädellään, sillä rakenteellinen nopeus ratkaisee. On kuorma-autoissakin nopeutta rajoitettu.

        Se, että esim. Helsingin keskustassa ei ole jokaisella kadulla pyörätietä tai -kaistaa ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä. Sähköpotkulauta tai polkupyörä kannattaa jättää kauppaan, kotiin tai vuokraamatta ellei uskalla ajaa ajoradalla.

        Minä olen pyöräilijä, joka uskallan ajaa jopa Helsingin keskustassa ajoradalla pyörällä.

        Todettakoon, että siellä ei ole vaarallista ajaa ja liikennesääntöjä kannattaa noudattaa.

        Jalkakäytävillä kävely se vasta on vaarallista, koska siellä ajaa ne sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät.

        Helsingissä suurin osa ajoradan ulkopuolisista väylistä on jalkakäytäviä. Pyörätien tunnistaa pyörätien liikennemerkistä ja jos ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä. Ja jos on jalkakäytävän liikennemerkki niin se on jalkakäytävä.

        Olet siis pyöräilijä. Eli ihan kaikki se, mitä olet vuosien mittaan pyöräilijöistä kirjoittanut, pätee suoraan sinuun itseesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis pyöräilijä. Eli ihan kaikki se, mitä olet vuosien mittaan pyöräilijöistä kirjoittanut, pätee suoraan sinuun itseesi.

        On jokunen pyöräilijä, joka noudattaa liikennesääntöjä! Liikennesääntöjen mukaan ajavat pyöräilijät voivat silti kommentoida liikennesääntöjä rikkovista pyöräilijöistä ja sähköpötkupotkulautailijoista!

        Tässä jokunen päivä sitten minä kuusikymppinen nainen ajoin pyörällä ajoradalla, koska ei ollut pyörätietä, mutta siinä viereisellä jalkakäytävällä n. 40-50 vuotiaat miehet ajoivat sähköpotkulaudoilla kovaa vuokrasähköpotkulaudoilla. Ajorata on hiljainen ja nopeusrajoitus on 30 km/h. Minua ei saa ajamaan pyörällä jalkakäytäville. Tässä olen kohta lähdössä Helsingin keskustaan pyörällä ja sielläkin ajan ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Olen niitä harvoja pyöräilijöitä, jotka noudattavat liikennesääntöjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On jokunen pyöräilijä, joka noudattaa liikennesääntöjä! Liikennesääntöjen mukaan ajavat pyöräilijät voivat silti kommentoida liikennesääntöjä rikkovista pyöräilijöistä ja sähköpötkupotkulautailijoista!

        Tässä jokunen päivä sitten minä kuusikymppinen nainen ajoin pyörällä ajoradalla, koska ei ollut pyörätietä, mutta siinä viereisellä jalkakäytävällä n. 40-50 vuotiaat miehet ajoivat sähköpotkulaudoilla kovaa vuokrasähköpotkulaudoilla. Ajorata on hiljainen ja nopeusrajoitus on 30 km/h. Minua ei saa ajamaan pyörällä jalkakäytäville. Tässä olen kohta lähdössä Helsingin keskustaan pyörällä ja sielläkin ajan ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Olen niitä harvoja pyöräilijöitä, jotka noudattavat liikennesääntöjä!

        Kyllä täällä aika moni on kertonut, että pyöräilijät on hirveän vaarallisia. Joten sinäkin olet.


    • Anonyymi

      Nyt mennään Oslossa oikeaan suuntaan! Toivotaan, että Suomi seuraa perässä!

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e4c43f4d-810c-482d-a32f-4d32036d64f5

      Tänään päivällä Helsingin keskustassa lähes jokainen sähköpotkulautailija ajoi jalkakäytävällä ellei kadun samalla puolen ollut pyörätietä (tilastoa 9/10). Useimmissa oli kaksi henkilöä kyydissä. Vauhti useimmiten liian kova. Jalkakäytävillä ajettiin suoraan kohti jalankulkijoita/jalankulkijaryhmiä ja arvaatte varmaan ketkä joutuivat väistämään? Oikein, jalankulkijat, koska he eivät halunneet tulla tapetuksi.

      Sähköpotkulaudalla ajetaan ajoradalla tai pyörätiellä. Jos joku sanoo, että ei sitä tiedä niin lukekoon uudestaan sähköpotkulautafirmojen suomenkieliset sivut ja opetelkoon muutenkin liikennesäännöt. Onko äidiltä jäänyt opettamatta lapsilleen (nyt jopa 40-50 vuotias) liikennesäännöt? Kannattaisi nyt kysyä äidiltä opetusta!

      Lisäksi, kun miettii miten paljon on ollut puhetta julkisuudessa (radio, tv) ja kirjoituksia eri uutislehdissä, ei voi sanoa, että tietoa ei ole! Lisäksi myös se, että jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään häntä koskevat liikennesäännöt, opettelemaan ja noudattamaan niitä.

      Tänäänkään ei poliisit puuttuneet pyöräilijöiden ja sähköpötkulautailijoiden jalkakäytävällä vaikka vierestä menivät!

    • Anonyymi

      Luomufillari on joka tapauksessa ympäristöystävällisin valinta.

    • Anonyymi

      Näin todella hauskan näköisen ajoneuvon: kolmipyöräinen sähköpotkulauta, jossa istutaan :) Mihinkähän ajoneuvoryhmään tuollainen kuuluu?

    • Anonyymi

      mikä vois olla vikana kun ei ota enää latausta vastaan ja jos lataa ni sammuu heti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe