ADHD aikuisia?

Anonyymi

Keski-ikään ehtineellä puolisollani on erittäin paljon adhd-tyyppisiä oireita. Vuosien varrella näiden ymmärtäminen on kokoajan haastavampaa ja hänen levottomuus ahdistaa minua todella paljon.

Koulussa hän sai usein ehdot muutamista aineista, koulu ei kiinnostanut. Mieluiten vietti aikaa harrastuksen parissa, sama harrastus ollut näihin vuosikymmeniin saakka ja se vie ihan kaiken hänen aikansa ja huomionsa. Muusta ei juuri puhu kuin tästä, ei ole mikään seuramies kun puhuu toisten päälle ja pitää loputtomiin monologeja harrastuksestaan.
Kun ei ole kiinnostusta kuin yhteen asiaan, hän on aika heikko yleis sivistykseltään.

Hän muistelee että kärsi lapsena usein käsien tärinästä. Nykyisin on motorista levottomuutta, jalat hytkyttää, sormet nykii, kasvot vääntelehtivät, napsuttaa suuta, autolla ajaessa nytkyttää ratin lapetta.
Herkkä valolle, heräilee yöllä jos toisaalla talossa palaa sähkölaitteiden pienet herätevirta valot. Emme nuku enää samassa huoneessa koska hän kuulee unensa läpi miten minä hengitän ja sen vuoksi hän heräilee.

Hän ei voi olla paikoillaan, tekee kokoajan jotain joka liittyy harrastuksensa Muu oikeasti tärkeä ei kiinnosta ja jättää tekemättä.
Jos hän käy joskus esim kalassa, hän ei voi lopettaa ennenkuin osa saanut saalista enemmän kuin kukaan muu tai "suurinpiirtein koko järvi tyhjäksi kalasta". Kolme pakastinta pursuaa kalaa. Kaikki tällainen mihin hän ryhtyy, on ihan mahdotonta ja maksimaalista.
Elokuvissa ei voi käydä eikä kotonakaan katsoa telkkua, sanoo että ei ole järkeä istua aloillaan tuntitolkulla.
Motorinen levottomuus lisääntyy jos näkee että joku muu istuu rauhassa ja vaikka esim lukee kirjaa, hänen pitää saada tämä toinenkin ylös ja liikkeelle.
Ei ymmärrä ajan kulua. Saatan sanoa vaikka että lähden kohta lenkille. Mies kysyy vartin päästä, joko kävit sielä lenkillä. Vaikka ollaan oltu yhdessä sisällä samassa tilassa kokoajan.

Silloin kun hän on päissään, levottomuus asettuu. Hän saattaa istua tunninkin aloillaan mutta puhuu vain harrastuksestaan, ei siis mitään vuoropuhelua.

Nyt tuntuu että olen itse aika loppu, en pysy perässä, koko elämä jää elämättä kun ei voi pysähtyä ollenkaan ja nauttia elämästä. Kaipaan niin hirveästi juttuseuraa ja rauhallista olemista.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia, miten jaksatte puolisona?

2

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Epäilen omalla puolisollani olevan adhd, niin paljon on siihen viittaavia piirteitä. Enkä meinaa jaksaa. En tiedä mitä tehdä, ero tuntuu ainoalta vaihtoehdolta.
      Adhd-liiton esitteessä sanotaan, että adhd kohtelee puolisoaan usein epäsosiaalisesti ja epäkunnioittavasti. Tämän allekirjoitan, muille hän on ihan erilainen.

      • Anonyymi

        Piirteet eivät viittaa adhd:n, ne ovat adhd:ta.Jos on riittävä määrä tiettyjä piirteitä sille on annettu nimi adhd, mitään muuta siihen ei sisälly.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe