neliveto/traileri paino/luiska

Petri

Olen pohdiskellut että mihinhän kokonaispainoon asti Volvo V70 etupyörissä riittää pito nostaa vene ja traileri ylös luiskalta. Luonnollisesti riippuu myös luiskan jyrkkyydestä.
Nouseeko 1000kg yhdistelmä etuvetoiselta autolta ylös ilman luistoa luiskalta kuin luiskalta.
Entä 1500kg, oliko jo käytönnössä perempi olla neliveto vai löytyykö helposti loivia luiskia josta yhdistelmä nousee myös etuvetoiselta autolta.

9

1653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomppa

      ota suosiolla nelivetoinen auto jos sellainen on saatavilla,itellä on trailerin omapaino 450 vene 1200kg olen kerran nostanut sen etuvetoisella h-autolla kyllä sitä sai muutaman kerran ottaa vautia liuskasta ja kumi paloi... en suosittele!

      • Mika

      • heh
        Mika kirjoitti:

        Tää on vanha juttu, mutta pakko lähettää tänne - liittyy vähän aiheeseenkin ... :)

        http://www.thejump.net/humor/pwc.htm

        Ilmeisesti kuskin pitäisi olla jonkun verran tehtäviensä tasalla.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Automaatti hakkaa käsivaihteisen V70:n 6-0 mutta ei korvaa Toyota Landcruiseria.


    • nostaja

      1000kg pitäs nousta melkeen miltä liuskalta vaan. kovilla auto tosin on jos liuska yhtään jyrkempi. 04 mondeo jakso nostaa reilun tonnin painoisen vene trailerin aika jyrkältä luiskalta mutta kyllä suti ja kytkin kärysi.

      • vetäjä

        Kyllä 1000kilonen nousee asfaltti tai betoniluiskalle kunhan ei ole hiekkaa tai muuta sotkua pyörien alla. 1500kilosta en lähtis koittamaan ilman nelivetoa. Jos on tarkoitus harrastaa traileriveneilyä niin mukavampi olisi jos vehkeet on mielummin ylimitoitettu. Veneilynautinto kärsii kyllä siitä jos pitää jännittää saako sen veneen ylös päivänpäätteeksi.


    • olli

      Morjesta vaan. Haluaisin hämmentää hiukan tätä keskustelua, koska tuota trailerikokemusta on tullut muutaman vuoden aikana keskimääräistä enemmän. Oma valinta oli neliveto enkä ole montaa kertaa asiaa katunut, mutta näkemykseni ovat omiani ja niitä pitää käsitellä sen mukaan. Oikeastaan tee valintasi sen mukaan mihin aikaan kesästä - syksystä veneilet ja kuinka paljon kulloinenkin sää vaikuttaa harrastukseesi. Perustelen asiaa omakohtaisuudella eli kuivassa säässä betoniluikalta etuvetoinenkin vetää tuon 1500 kg:n massan varsinkin jos sijoitat toisen vetopisteen auton keulaan, näin v70 kokoisestakin autosta tulee melkoinen veturi riippuen tietenkin pkin välityssuhteesta. Syyssateessa hiekka/soraluiskalla asia onkin sitten aivan toinen eli tällöin puhutaan rengastyypistä ja veden hävittämästä kitkasta. Omakin ruuhi olisi jäänyt viime syksynä kertaalleen mereen ilman nelivetoa, myrskyaallokko nääs hävitti pidon takapyöriltä kokonaan, karkea eturengastus pelasti tilanteen mutta oli siinä yksin aika vähäinen olo pimeässä ja sateessa.

      • heh

        Nelivedon valinta veturiksi olisi helppo päätös jos rahaa olisi paljon tai sitten luiskahommaa olisi paljon. Käytännössä useimmat tavalliset veneilijät joutuvat tekemään kompromisseja. Niinpä minäkin olen päätynyt siihen, että painotan arkiajoja. Silloin mikään halpa neliveto ei tule kysymykseen huonon suorituskyvyn ja epämukavien ajo-ominaisuuksien takia. Toki etuvetoisella on riskinä joutua joskus luiskalla kikkailemaan tai veneilykausi on rajoitettava hyviin keleihin, mutta toimii arkiajossa hyvin.

        Jos voisi pistää yli 70 000 maasturiin, niin voisin ottaa ainoaksi autoksi jonkun Toyotan Landcruiserin tai uuden M-sarjan Mersun (niihin saa jopa tasauspyörästön lukot) mutta 4 000 €:n lyhyellä Toyotan pikkukruiserilla en suostu ajamaan kaikkia ajoja.


    • cruiser

      Itse nostan 2000kg:n trailerin ylös etuvetoisella pakulla. Kuivalla betonirampilla ei mitään ongelmia, märällä rampilla saa olla jo kytkimen kanssa tarkkana mutta nousee vielä ihan ok. Hiekkarampilta en oo edes yrittänyt, kun lopputuloksen voi jo arvata...

      Jos veneen nostaa ainoastaan muutaman kerran vuodessa on mielestäni ihan turha sen takia autoa vaihtaa. Jos joskus tulee eteen tilanne, ettei yhdistelmä kerta kaikkiaan lähde liikkeelle, niin aina voi pyytää jotakuta paku/neliveto/kuorma-autokuskia auttamaan.

    • Petri

      Käsitinkö oikein että V70 Volvon keulaan voisi asentaa irroitettavan vetokoukun, silloin paino säilyisi etupyörillä. Vääntö varmaan autossa riittää ja autoni on automaatti (170hv), millä tosin ei liene merkitystä.

      Samaa mieltä etten autoa mitoita vain veneilyä varten, siis arvostan mielummin farmaria kuin citymaasturia. Pienikin citymaasturi lienee tosin luiskalla parempi kuin etuveto.

      4-veto taas Volvoon maksaa 9.000 euroa, tosin siinä tulee 210hv moottori jolla ei ole juuri merkitystä omissa ajoissani. Lisähinta on kohtuuton suhteessa veneen hintaan.

      Nykyveneeni on trailerin kanssa 750kg, mutta harkinnassa on muutamia veneitä joiden painot ovat 750kg, 1100kg, 1250kg lisäksi tulee trailerin paino. Alkaa olla liikaa laskea pelkän etuvedon varaan, ehkä. (pitäisiköhän jo olla teli trailerissa, siis 4-pyörää).

      Tosin perheemme pyrkii veneilemään kauniilla kesäkelillä, mutta kokien uusia vesistöjä Saaristomereltä Saimaalle, joten luiskat on luultavasti vaihtelevia.

      Volvon hinnalla saisi ehkä 4-veto Passatin tai vaikka Kia / Hyuandai / Ford citymaasturin. Hieman tulee vaikeaksi perustella perheelle että suuremman veneen myötä myös Volvoon tulee investoida 9000 euroa.

      Kysymys on mitä arvostaa, venettä nostaa kymmenisen kertaa vuodessa ja autolla taas joutuu ajamaan joka päivä. Autoon investoidessa puolet menee veroihin valtiolle ja arvo häviää parissa vuodessa. Veneessä investointi säilyy paljon paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      75
      1430
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      248
      1342
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      1116
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1098
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      795
    6. 65
      774
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      757
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      738
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      711
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      647
    Aihe