Suomen selvä pääkieli on suomi

Anonyymi

Suomen selvä pääkieli on suomen kieli.

Muuten Suomi on tänä päivänä monikielinen maa.

Suomen pitäisi siirtyä kielipolitiikassa pääkielimalliin. Ruotsin esimerkkiä seuraten.

Kaikissa muissa Pohjoismaissa, paitsi Suomessa, on voimassa pääkielimalli.

Pääkielimallissa pakkoruotsi lakkautetaan ja ruotsi muuttuu valinnaiskieleksi.

23

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sinulla on vähemmistöjä vastaan?

      • Anonyymi

        En tiedä, onko aloittajalla jotain vähemmistöjä vastaan. Tuskin ainakaan sen enempää kuin ruotsalaisillakaan.


      • Anonyymi

        Tuskinpa aloittajalla mitään vähemmistöjä vastaan on, mutta vastustaa sitä, että 95% enemmistö pakotetaan lukemaan vähemmistön hyödytöntä kieltä. Tyhmemmänkin pitäisi huomata, että tämä on aika sairasta touhua.


      • "Mitä sinulla on vähemmistöjä vastaan?"


        Kysymyksesi on niin tyhmä... että yhtä hyvin voisi kysyä, että mitä sinulla on enemmistöjä vastaan?


        :-)))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa aloittajalla mitään vähemmistöjä vastaan on, mutta vastustaa sitä, että 95% enemmistö pakotetaan lukemaan vähemmistön hyödytöntä kieltä. Tyhmemmänkin pitäisi huomata, että tämä on aika sairasta touhua.

        "Tyhmemmänkin pitäisi huomata, että tämä on aika sairasta touhua."

        Sivistys on tarttumassa hiljalleen myös suomenruotsalaisiin.
        Sillä moni heistä, ilmeisesti jo yli puolet kannattaa pakkoruotsista luopumista :)))))


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        "Tyhmemmänkin pitäisi huomata, että tämä on aika sairasta touhua."

        Sivistys on tarttumassa hiljalleen myös suomenruotsalaisiin.
        Sillä moni heistä, ilmeisesti jo yli puolet kannattaa pakkoruotsista luopumista :)))))

        Kansanäänestyksessä olisi mieltä, kun sitä ei poliittisilta päättäjiltä löydy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kansanäänestyksessä olisi mieltä, kun sitä ei poliittisilta päättäjiltä löydy.

        Olisikin kiva katsoa, miten valtamedia suhtautuisi lähestyvään äänestykseen.

        Moni iso mediatalo ja paikallislehtikin on muutaman suvun hallinnassa.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        "Tyhmemmänkin pitäisi huomata, että tämä on aika sairasta touhua."

        Sivistys on tarttumassa hiljalleen myös suomenruotsalaisiin.
        Sillä moni heistä, ilmeisesti jo yli puolet kannattaa pakkoruotsista luopumista :)))))

        Pakkoruotsin poistamista kannattavat surut ovat ihmeen hiljaa.
        Ilmeisesti äärisurut painostavat heitä.
        Kannattais kyllä sanoa ääneen, että pakkoruotsin ylläpito on kääntymässä suruja vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsin poistamista kannattavat surut ovat ihmeen hiljaa.
        Ilmeisesti äärisurut painostavat heitä.
        Kannattais kyllä sanoa ääneen, että pakkoruotsin ylläpito on kääntymässä suruja vastaan.

        RKP:n ja stiftelssien propaganda opettaa nopeasti, mistä asioista ei tule rapujuhlilla ääntä pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsin poistamista kannattavat surut ovat ihmeen hiljaa.
        Ilmeisesti äärisurut painostavat heitä.
        Kannattais kyllä sanoa ääneen, että pakkoruotsin ylläpito on kääntymässä suruja vastaan.

        Surut eivät ehdi hätäkokouksiltaan levittämään propagandaansa.


    • Anonyymi

      Kaikki kielet valinnaisiksi !

    • Anonyymi

      Ikävä kyllä suomi ei enää ole mitenkään selvästi maamme pääkieli. Englanti on jo sen verran pahasti syrjäyttänyt suomenkielen kyökkikieleksi.

      • Anonyymi

        Englanti ei ole syrjäyttänyt mitään, vain avannut ovia.

        Globalismi on tuonut liikkuvat asiantuntijat isoihin yrityksiin ja yliopistoille. Se on tietysti muuttanut kielikäytäntöjä, mutta on ihan oma ongelmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanti ei ole syrjäyttänyt mitään, vain avannut ovia.

        Globalismi on tuonut liikkuvat asiantuntijat isoihin yrityksiin ja yliopistoille. Se on tietysti muuttanut kielikäytäntöjä, mutta on ihan oma ongelmansa.

        Nokian kasvu ja kukoistus tuskin olisi syntynyt pakkoruotsilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokian kasvu ja kukoistus tuskin olisi syntynyt pakkoruotsilla.

        Hyvä huomio.

        Suomi englanti - ne olivat Nokiankin kasvun takana.


      • "Englanti on jo sen verran pahasti syrjäyttänyt suomenkielen kyökkikieleksi."

        Päin vastoin, ruotsinkielisen nuorison kielenä se voi hyvin.


        Katso Magman uutinen:"Englanti valtaa sijaa ruotsinkielisen nuorison arjessa"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio.

        Suomi englanti - ne olivat Nokiankin kasvun takana.

        "Suomi englanti - ne olivat Nokiankin kasvun takana."

        Ollilan leveät hartiat sen teki :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio.

        Suomi englanti - ne olivat Nokiankin kasvun takana.

        Nokia tuhottiin firmapakkoenglannilla l. kielifasismilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokia tuhottiin firmapakkoenglannilla l. kielifasismilla.

        Vai fasismilla...


    • Anonyymi

      Näin!

    • Anonyymi

      Tietysti

    • Anonyymi

      Suomi on ehdoton!

    • Anonyymi

      Suomessa suomi on kaikille tärkein kieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      54
      2794
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      88
      954
    3. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      11
      935
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      876
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      81
      805
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      751
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      88
      663
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      650
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      85
      586
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      565
    Aihe