Kesän tuulet

Eilen ilmatieteen laitos ennusti saaristomerelle koko päiväksi itätuulta. Lähdettiin Houtskäristä 4m/s lounaistuulella kohti Paraista. Ensin pari tuntia spinnulla. Sitten tuuli kuoli, ajettiin puoli tuntia moottorilla. Nousi 5m/s pohjoistuuli, purjehdittiin puoli tuntia, kunnes tuli tyyni. Ajettiin moottorilla puoli tuntia, nousi 6m/s etelätuuli, jota jatkui kotiin.

Ei mennyt ihan nappiin, ilmatieteen laitos, kuten ei monena aikaisempanakaan kertana tänä kesänä. Windguru onnistui taas paljon paremmin.

15

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kesän tuulet ovat olleet heikkoja ja oudoista suunnista. Tasaisesta lounaistuulesta ei ole tietoakaan.
      Ehkä siksi maatuulen merkitys kasvaa.

      • Anonyymi

        Maatuultahan meillä ei ole kuin joskus lokakuussa - silloinkin heikkona - mutta merituuli tulee toki osata arvioida itse, kun sitä ei tavata sääpovauksissa huomioida.


    • Anonyymi

      On se hyvä että nykyään noita sääpalveluja on niin monta että suuremmalla todennäköisyydellä joku niistä osuu oikeaan. Norjalaiset arvasivat eilen kohtuuhyvin Nauvon eteläpuolen.

    • Anonyymi

      Onko windguru fiksumpi kuin windy? Mikä on oleellinen ero?

      • Anonyymi

        Windy tarjoaa ilmaiseksi useamman säämallin ennusteet. Wingurun Pro-versiossa se maksaa 20 egee vuodessa, mutta vielä laajempana valikoimana. Vakiossa on vain GFS ja 100x100 km hilalla. Muutoin samaa tavaraa vähän erilaisella esitystavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windy tarjoaa ilmaiseksi useamman säämallin ennusteet. Wingurun Pro-versiossa se maksaa 20 egee vuodessa, mutta vielä laajempana valikoimana. Vakiossa on vain GFS ja 100x100 km hilalla. Muutoin samaa tavaraa vähän erilaisella esitystavalla.

        Kiitos vastauksesta. Selvensi. Olen itse käytänyt Windyä jonkun verran.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Selvensi. Olen itse käytänyt Windyä jonkun verran.

        Windyn animaatio on aivan loistava, ja siksi sitä on mukava katsella. Windgurun 2 d värikuva (tuuli eri korkeuksilla) kertoo purjehtijalle olennaisen tiedon, tuuleeko vaiko eikö. Jos valkoinen alue yltää merenpinnalle asti, tuuli on auttamattomasti heikkoa, mutta jos punainen laskeutuu alas asti, tuulta kyllä riittää, ja sen suunnastakin saa hyvän arvion. Ennustetarkkuus ei valitettavasti ulotu kuin parin päivän päähän korkeintaan.


    • Anonyymi

      Aika vaikean tuntuista. Vedettiin samanlainen pätkä koneella, tasaista 6,8 knts koko matka ja autopilotti ohjasi. En edes kiinnittänyt huomiota mistä tuuli tuli. Aurinkoa ja lämpöä oli luvatusti.

    • Anonyymi

      80-luvulla kuunneltiin radion säätiedotus aamusella ja paineltiin menemään. Aina löytyi sopivat kelit oli yö tai päivä. Ihmeinisijöitä nykyään liikkeellä kun mikään ei kelpaa vaikka tietoa saa enemmän kuin ikinä olisi voinut 40 vuotta takaperin kuvitellakaan.
      Pysykää kotona jos noin pelottaa!

      • Tieto lisää tuskaa.


      • Anonyymi

        Tähän voisi todeta vaikka näin: O tempora, o mores.
        Bootmann


      • Anonyymi

        Kekkosen aikana oli moni asia paremmin. Ei yleensä koskaan kuunneltu säätietoja, pantiin vaan menemään. Kukaan ei valittanut.

        Moni on ratkaissut tuon syynäämällä kaikelaisia ulkolaisia säähavaintoja ja ajelemalla koneella. Kaikki viihtyy kyydissä ja takuumaileja tulee tasaisesti. Volvot ja Yanmarit ovat voittajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekkosen aikana oli moni asia paremmin. Ei yleensä koskaan kuunneltu säätietoja, pantiin vaan menemään. Kukaan ei valittanut.

        Moni on ratkaissut tuon syynäämällä kaikelaisia ulkolaisia säähavaintoja ja ajelemalla koneella. Kaikki viihtyy kyydissä ja takuumaileja tulee tasaisesti. Volvot ja Yanmarit ovat voittajia.

        Ennen vanhaan oli Ruissalon ja Hirvensalon rannat täynnä veneitä maanantaiaamuna,, kun tuuli ei riittänytkään Tepsin tai ASS:n poijuun sti.


    • Anonyymi

      Ilmatieteenlaitos on itse tunnustanut, että esim. Helsingin sään oikein ennustaminen on heille usein jokseenkin mahdotonta.

      • Anonyymi

        Sehän on vain ennuste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1241
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      919
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      825
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      621
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      557
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe