"Kuudenkympin ja kuoleman välillä"

Anonyymi

On sanontoja tainnut täällä olla avauksissakin. En tiiä onko kelleen tuttu tuo, otsikossa oleva.
Näillä vuosin ei kuulosta kivalta, paitsi että siinä ei mitään järkeä. Kuka sitä tietää seuraavaa päivääkään, vuosista huolimatta.
Jonkinmoisesta ikärasismista lienee kyse, ja kun jo jotkui 40 ihmiset 'pitää itseään vanhoina'. niin jotta että en tiedä mitä ajattelisi.. elikkäs parempi ettei mitään.

43

446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kakskymppiä täytettyään ihminen alkaa pitää itseään vanhana.
      Ensin on kiire tulla aikuiseksi ja sitten alkaa haluta jarrutella vanhenemista.
      7-kymppisestä alkaen alkaa jengi laota. On todennäköisempää, ettei aamulla enää herää. Vain puolet 7-kymppisistä ehtii täyttää 80.
      nm. 73v.

      • Anonyymi

        Tiedän virkeitä ihmisiä, yli 80 reippaaasti.
        Ajatus on kirkas, liikkuminen sujuu, vaikuttavat tyytyväisiltä oloonsa. Ikä lienee tuonut viisautta, esim. korona-aikaan yksinäisyyteen.
        Mitään ei voi yleistää, en tiedä "tilastotietoja", moniko ehtii täyttää 80.
        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän virkeitä ihmisiä, yli 80 reippaaasti.
        Ajatus on kirkas, liikkuminen sujuu, vaikuttavat tyytyväisiltä oloonsa. Ikä lienee tuonut viisautta, esim. korona-aikaan yksinäisyyteen.
        Mitään ei voi yleistää, en tiedä "tilastotietoja", moniko ehtii täyttää 80.
        ap

        En muista tilastoja tarkkaan. Tilastokeskuksen sivuja jonain lähivuonna selailin,
        kuinka paljon elossa on 70 täyttäneitä, 80 täyttäneitä ja 90 täyttäneitä.
        Jos 70 täyttäneitä oli 500000, 80 täyttäneitä oli enää 250000
        ja 90 täyttäneitä vain nelisenkymmentätuhatta.
        Eihän moni elä 70-vuotiaaksikaan.


    • Anonyymi

      Kuudenkympin ja kuoleman välissa vaan sattuu sointumaan yhteen. Ja onhan kuusikymppinen tilastollisesti lähempänä kuolemaa kuin kolmekymppinen.

      Tapasin vanhan työkaverin, jonka kanssa oltiin reissattu työn merkeissä Kaliforniaa Ja Floridaa myöten hyvinkin runsaan kotimaan reissailun lisäksi. Siinä menneitä muistellen hän sanoi jossain vaiheessa, että kyllä se Pekka on tunnustettava, että meillä alkaa jo laskeutumisvalot näkyä. Ja tottahan toveri turisi.

      Kun tuttavapiirissä on vanhempaakin ikäluokkaa, niin pakostakin alkaa niitä kavereita putoilla. Vuoden sisään kolme yli seitsemänkymppistä ja keväällä yksi kasikutonen siirtyi toisiin sfääreihin. Jokin aika sitten aivokasvain vei minua pari kuukautta nuoremman kaverin, joka oli pitkään läheisimpiä kolleegojani. Ei sitä tiedä, milloin se lähtö tulee. Sen tietää, että se tulee.

      Elämän pitäisi olla osaltaan kuolemaan valmistautumista, kuten jollain keskiaikaisella munkkikunnalla oli päiväohjelmassa. Tulee, kun on tullakseen ja siihen asti eletään niin hyvin kuin ikinä vaan osataan.

      KM.

      • Anonyymi

        Kommenttisi viimeiseen kappaleeseen sisältyy ihmisen elämä täällä varjojen maassa.
        Munkeila oli viisaita ajatuksia.

        Jotain samaa on tässä laulussa.
        https://www.youtube.com/watch?v=FcrRvZ2UT3k

        kylmätotuus


    • Taitaa suurinosa koulukavereista olla jo haudassa, nimittäin pojista, muutama muuten tuttu. Kai naisia on enemmän elossa, kun en tiedä kun kahden kuolleen.
      Miten sitten elelisi, ettei nämä viimeiset vuodet valuisi hukkaan.
      Sen oon ajatellut, etteipienistä asioista kannata mieltään pahoittaa ja alkaa päätään vaivata.
      Voi sitä viisaita kirjoitella, mutta tämäkin päivä meni kahden katkenneen pultin irrotukseen. Ei ehkä toivotunlaista elämää, mutta siinä päivä kului, ei ainakaan palellu.
      Näitä päiviä tulee, joskus voi palellakkin.
      Ihminen tekee, mikä mukavaa on, ei sitä, minkä kuvittelee mukavaksi.

      • Anonyymi

        On hyvä viisaus tuossa viimeisessä lauseessa!
        ap


    • Anonyymi

      En ole kuullut aloituksessa mainittua sanontaa, mutta nyt menen vessaan, sillä minua kusettaa kun palokunnan hevosta.

      • Anonyymi

        En ole kuullut. Kuudenkympin kullitus ja viidenkympin villitys on yleisesti käytössä
        Älä koskaan naura miehesi valinnoille, sillä olet yksi niistä.


    • Anonyymi

      En ole kuullut sanontaa ja oletan, että se on hyvin vanha.

      Vuosikymmeniä sitten ko. sanonta on ehkä ollutkin "kansanviisaus", muttei enää, kun elinikä on huomattavasti pidentynyt.

      Tosiasiahan on kuitenkin, että olemme lähempänä lähtöämme tästä elämästä kuin tänne tuloamme.

      Minusta on turha miettiä kuolemaa, koska jokaisella se on edessä joskus.
      Keskitytään mieluummin elämään, koska emme tiedä, milloin se päättyy.
      On hyödytöntä jäädä "viikatemiestä" odottamaan,
      60 ei ole ikä, jolloin vieras voi tulla.
      Jos jäämme sitä odottamaan, niin 20- 30 vuotta elämästämme voi mennä hukkaan odotellessa.

      Viikatemies on ollut kintereilläni syntymästäni saakka ja yritti se viedä poikanikin.
      Jotenkin olen aina aistinut sen läsnäolon ja tottunut ajatukseen, että "väliaikaista" kaikki on vaan.

      Vaikka elämä tuntuukin joskus ahdistavalta, niin kenties seuraava päivä on valoisampi.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Oisko vähä sitä nykymaailman asennetta, nuorekkuuden tavoittelua.. ei yleistäen, mutta joillakin.
        "Viiskyt on uus kolkyt", sanotaan myös, kun puolivuosisataa täyttynyt.
        Niin ottanut korvaan jostain, jo ennen kuin itse 60 täyttänyt.
        ap


      • Anonyymi

        Eihän se pirä paikkaansa, onhan päivä vielä huomennakin, jos kuolee tänään!

        Ei ainakaan sen kuolleen kohralla

        Näitä täyselämän viisauksia ja viittauksia..


    • Anonyymi

      Vain yksi vanhoista, hyvistä kavereistani tavoitti tuon maagisen rajan ja varmuuden vuosi jo 2 vuotta rajan ylittämisen jälkeen vaihtoi hiippakuntaa.

      1969 miesvaltaiseen ammattiin valmistuneista opiskelukavereistani osa on "kateissa", osan tiedämme kuolleen emmekä tiedä ketään täysin tervettä.
      Itse en voi purnata kuin toisesta olkapäästäni ja polvestani. Olkapää rajoittaa tiettyjä punnerruksia ja toinen polveni kaipaa tukea kyykkyihin ja maastavetoihin. Toistaiseksi nousee yli 2 x oma paino.
      Sisäkalut ja aineenvaihdunta ovat moittettomassa kunnossa ml. maksa jonka toipuminen useamman viikon kuormitusjakson jälkeen vaatii muutaman viikon.
      "Äkkilähdön" uhka tuli tietooni vasta 9 vuotta sitten. Yhden valtimon ilmeisen perinnöllinen laajentuma jonka vuoksi ei saisi ponnistella. Onneksi en tiennyt aikaisemmin.

    • Anonyymi

      Kuullut olen jo lapsuudessa, joskus 60-luvulla ollessani jo koulussa. Tosin siihen aikaan jo monet 40 pitivät itseään ikäloppuna ainakin maalla raskaissa maatalon töissä olevat. Meidänkin naapurin emäntä kulki kuin vanha mummo huivi päässä ja valitteli vaivojaan vaikka oli vasta hiukan yli 40

      • Anonyymi

        Ollessani nuori viisikymppisiä pidettiin jo vanhoina. Syntymäpäivälahjaksi saattoi tulla hopeapäinen kävelykeppi.
        Kun kävin viitisentoista vuotta sitten vanhan kaverini viisikymppisillä, hänen lapsensa olivat vuokranneet isukilleen 1200 kuutioisen Harrikan.

        Totta on, että elinikä on noussut paljon ja nykyään osataan hoitaa vaivoja, joihin ennen ei olisi ollut hoitoa. Itse en kävelisi enää ilman neurokirurgiaa, korttiporukassamme ainakin yhdellä on keinolonkat, parilla on polvet leikattu ja kuulolaite on ainakin kahdella. Verenpainetaudit, aikuisiän diat ja korkeat kolesterolit osataan hoitaa jo hyvin.

        Viisikymmentä vuotta sitten useat sellaiset vaivat, jotka hoidetaan nyt rutiinilla, johtivat jonkin asteiseeen invaliditeettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollessani nuori viisikymppisiä pidettiin jo vanhoina. Syntymäpäivälahjaksi saattoi tulla hopeapäinen kävelykeppi.
        Kun kävin viitisentoista vuotta sitten vanhan kaverini viisikymppisillä, hänen lapsensa olivat vuokranneet isukilleen 1200 kuutioisen Harrikan.

        Totta on, että elinikä on noussut paljon ja nykyään osataan hoitaa vaivoja, joihin ennen ei olisi ollut hoitoa. Itse en kävelisi enää ilman neurokirurgiaa, korttiporukassamme ainakin yhdellä on keinolonkat, parilla on polvet leikattu ja kuulolaite on ainakin kahdella. Verenpainetaudit, aikuisiän diat ja korkeat kolesterolit osataan hoitaa jo hyvin.

        Viisikymmentä vuotta sitten useat sellaiset vaivat, jotka hoidetaan nyt rutiinilla, johtivat jonkin asteiseeen invaliditeettiin.

        Sukulaismiehiä ja muita tuttuja miehiä kuoli paljon viidenkympin kahtapuolen, jotka olivat olleet vuosia sodassa, ja ruumiillsen työntekijöitä. Muistan, kuinka juonteikkaat kasvot olivat niillä miehillä.
        Heikompi ravinto ja kova työ, sekä osalla viikonlopun nollaus tiukalla viinalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollessani nuori viisikymppisiä pidettiin jo vanhoina. Syntymäpäivälahjaksi saattoi tulla hopeapäinen kävelykeppi.
        Kun kävin viitisentoista vuotta sitten vanhan kaverini viisikymppisillä, hänen lapsensa olivat vuokranneet isukilleen 1200 kuutioisen Harrikan.

        Totta on, että elinikä on noussut paljon ja nykyään osataan hoitaa vaivoja, joihin ennen ei olisi ollut hoitoa. Itse en kävelisi enää ilman neurokirurgiaa, korttiporukassamme ainakin yhdellä on keinolonkat, parilla on polvet leikattu ja kuulolaite on ainakin kahdella. Verenpainetaudit, aikuisiän diat ja korkeat kolesterolit osataan hoitaa jo hyvin.

        Viisikymmentä vuotta sitten useat sellaiset vaivat, jotka hoidetaan nyt rutiinilla, johtivat jonkin asteiseeen invaliditeettiin.

        itse en vielä 60 v. pidä "vanhana", vaikka kai se aika paljon johtuu siitäkin, minkä kuntoinen on ? Tiedän useita joilla jo "rapakunto" n, 60 v, en ymmärrä miten jotkut ei välitä omasta fyysisen kunnon hoitamisesta, monille tulee ruoka entistä tärkeämmäksi, ja onhan se hyvä katsoa mitä suuhunsa laittaa, vaan kun yhtä paljon ajattelisi, vaikkapa: mennäkkö autolla, vai vaikka kävellen, noh se kävellen kulkeminen huomattavasti parempi vaihtoehto, ja siinä sitten edes jonkinlaista liikuntaa, sekin parempi kuin ei mitään.
        Itse ajattelen liikunnan siksikin, että en todellakaan huonokuntoisena jaksaisi myöhemmin mahdollisesti jossain hoitolaitoksessa, ja huomata vieläpä, että "itse aiheuttanut . . ."
        kaikki mitä yhdenkin päivän aikana liikkuu, tekee, on itselle "plussaa"
        nimim. "pysytään virkeinä"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itse en vielä 60 v. pidä "vanhana", vaikka kai se aika paljon johtuu siitäkin, minkä kuntoinen on ? Tiedän useita joilla jo "rapakunto" n, 60 v, en ymmärrä miten jotkut ei välitä omasta fyysisen kunnon hoitamisesta, monille tulee ruoka entistä tärkeämmäksi, ja onhan se hyvä katsoa mitä suuhunsa laittaa, vaan kun yhtä paljon ajattelisi, vaikkapa: mennäkkö autolla, vai vaikka kävellen, noh se kävellen kulkeminen huomattavasti parempi vaihtoehto, ja siinä sitten edes jonkinlaista liikuntaa, sekin parempi kuin ei mitään.
        Itse ajattelen liikunnan siksikin, että en todellakaan huonokuntoisena jaksaisi myöhemmin mahdollisesti jossain hoitolaitoksessa, ja huomata vieläpä, että "itse aiheuttanut . . ."
        kaikki mitä yhdenkin päivän aikana liikkuu, tekee, on itselle "plussaa"
        nimim. "pysytään virkeinä"

        Kipinää kuntoiluun ja muihinkin elämätapojen muutoksiin.
        Olin elänyt 3 vuotta täydellistä rappioelämää kunnes kuukautta vaille 6-kymppisenä havahduin.
        Lääkityksestä huolimatta vetelivät molemmat verenpaineet "pilvissä". = 170/90. Leposyke 80. 80mg/vrk statiinista huolimatta kokonaiskole yli 7:n.
        Eiväthän nämä vielä hälyttäneet mutta kun mieskunto varoitteli hiipumisesta niin jopa ukko ryhdistäytyi.
        Intensiivistä kuntoilua 10h/vko ja harkittua, perustarvikkeista itse tehtyä sapuskaa.
        6kk myöhemmin kaikki lukemat olivat paljon paremmat ilman lääkitystäkin ja vyötärö ohentunut 6 - 7 cm ilman painon laskemista.

        Tuohon tulee syksyllä aikaa 17 vuotta.


    • En ole koskaan aikaisemmin kuullut aloituksessa mainittua sanontaa. Oikea vapaamuotoinen elämä on nimenomaan alkanut, kun olen päässyt eläkkeelle.
      Vielä on paljon elämää edessäpäin, ainakin toivottavasti. No, se täytyy myöntää, että luokkakavereiden vanhemmista ei monikaan ole enää elossa.

    • Anonyymi

      Joskus entisvanhaan käytin ko sanontaa, mutta ikäännyttyäni ko ikäryhmään, muutin sanontani: kuoleman kahdeksankympin välillä.

      • Anonyymi

        Olen seurannut Studia Generalian yleisöluentoja keväisin ja syksyisin.
        Kerran oli puhe vammaisuudesta ja yhteiskunnan esteistä. Yleisökyselyn aikana eräs hyvin charmantti harmaatukkainen rouva kysyi, olisiko vanhuksetkin syytä lukea vammaisiksi, kun vanhuksilla on useimmiten jonkin asteista liikuntarajoitusta. Sitten kyseinen leidi kiirehti selittämään, että tarkoittaa vanhuksilla yli 85 vuotiaita. Taisi olla itse seiskaviiden pintaan.
        Proffa (joka taisi tänä keväänä jäädä eläkkeelle) vastasi, etten itse ainakaan uskaltaisi äitiäni vammaiseksi sanoa, vaikka hän onkin jo yli 85.

        Käsitys vanhuudesta on muuttunut paljon.
        Sain tänään SP viestin vanhalta ammattikoulu-, intti, teku- ja kämppäkaveriltani. Se oli lähetetty kaikille 1970 syksyllä Turun Juhannuskukkulalla puhelinlinjan aloittaneille "nuorukaisille", jotka vielä olivat hengissä ja työopettajallemme. Suunnittelemme luokkakokousta laivalla ammattikoulun aloittamisen 50-vuotispäivän kunniaksi.

        Ei jumankekka.
        Siitä on jo 50 vuotta, kun teoriaopettajamme Säpyskän Olli kävi hakemassa luokkamme pihalta sisään. Ja joskus pidin 50 vuotta vanhoja ihmisiä lähes ikäloppuina.

        KM.


    • Anonyymi

      Tavoitteeni on päästä noin 90 vuoden ikään.
      .Mää Turust päin

      • Anonyymi

        Kyl määki Turuus. Vaik Raisiost olenki. Iha sielt Naantali rajalt. Ku meijä pellolt loikkas oja yli, oliki jo Naantalis.

        Sitten on elämä heitellyt ja nyt asun keskeisessä Suomessa paikkakunnalla, jonka mannekiiniksi Rokan Anttia Tuntemattomassa kutsuttiin.

        KM.


      • Anonyymi

        Irvinillä oli sama tavoite, mutta se tipahti 47 vuotiaana.


    • Anonyymi

      Minun viidellä ihan terveellä kaverilla oli ehkä tavoite lähelle kahdeksankymppiä.
      Vanhimmaksi kerinnyt lähti 72-vuotiaana. Illalla oli kaikki ok. Aivoinfarkti yöllä.
      Taival päättyi siihen.

    • Anonyymi

      En ole kuullut, hyvin on aloiitaja keksinyt. Minä kuulin viimeviikolla sanonnan "maassa maan tavalla" sitäkään en ollut koskaan ennen kuullut.

      • Anonyymi

        "Maassa maan tavalla" usealla kielellä , paperi pitäisi lyödä jokaiselle tulijalle käteen maahantullessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maassa maan tavalla" usealla kielellä , paperi pitäisi lyödä jokaiselle tulijalle käteen maahantullessa.

        Unohtamatta sen jatkoa: TAI MAASTA POIS!
        Tuo olisi valvottava ja tarvittaessa myös toteutettava ilman jahkailuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtamatta sen jatkoa: TAI MAASTA POIS!
        Tuo olisi valvottava ja tarvittaessa myös toteutettava ilman jahkailuja.

        Ja marjat jäis pellolle ja pääkaupunginalue hukkuis paskaan.
        90% siivoustyötä tekevistä on ulkomaalaisia, yleensä tummia.
        Olen käyttänyt 14 vuotta siivouspalvelua, yhtään Suomalaista kohtuuhinataista en ole tavannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja marjat jäis pellolle ja pääkaupunginalue hukkuis paskaan.
        90% siivoustyötä tekevistä on ulkomaalaisia, yleensä tummia.
        Olen käyttänyt 14 vuotta siivouspalvelua, yhtään Suomalaista kohtuuhinataista en ole tavannut.

        Nuo ryhmät joihin viittaat ovat niitä harvoja kotoutuneita!
        Häiriköiviä syöttiläitä on hyvin suuri osa.

        Muut kuin Lähi-Idän ja Afrikan muslimit asennoituvat ja mukautuvat oloihimme täysin toisin kuin ainoaan, oikeaan oppiin vihkiytyneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja marjat jäis pellolle ja pääkaupunginalue hukkuis paskaan.
        90% siivoustyötä tekevistä on ulkomaalaisia, yleensä tummia.
        Olen käyttänyt 14 vuotta siivouspalvelua, yhtään Suomalaista kohtuuhinataista en ole tavannut.

        Ei yksi pääsky kesää tee eikä muutama pääsky muodosta parvea!
        Jos kurkistaa pöntön reunan yli niin on mahdollista nähdä asioita laajemmin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yksi pääsky kesää tee eikä muutama pääsky muodosta parvea!
        Jos kurkistaa pöntön reunan yli niin on mahdollista nähdä asioita laajemmin!

        No miksi et sitten kurkista? Anonyymin kommentti oli aivan asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ryhmät joihin viittaat ovat niitä harvoja kotoutuneita!
        Häiriköiviä syöttiläitä on hyvin suuri osa.

        Muut kuin Lähi-Idän ja Afrikan muslimit asennoituvat ja mukautuvat oloihimme täysin toisin kuin ainoaan, oikeaan oppiin vihkiytyneet.

        Ano 16:55
        Vähänpä tiedät siellä hölmölässä, Pöntttövuoren tunnelin takana.
        Luolassa asut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ryhmät joihin viittaat ovat niitä harvoja kotoutuneita!
        Häiriköiviä syöttiläitä on hyvin suuri osa.

        Muut kuin Lähi-Idän ja Afrikan muslimit asennoituvat ja mukautuvat oloihimme täysin toisin kuin ainoaan, oikeaan oppiin vihkiytyneet.

        Mene lentoasemalle, linja-autoasemalle, tavarataloihin, virstoihin, pelloille, taksiin, linja-autoon pääkaupunkiseudulle, niin nät ulkomaalaisia työntekijöitä satamäärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja marjat jäis pellolle ja pääkaupunginalue hukkuis paskaan.
        90% siivoustyötä tekevistä on ulkomaalaisia, yleensä tummia.
        Olen käyttänyt 14 vuotta siivouspalvelua, yhtään Suomalaista kohtuuhinataista en ole tavannut.

        Ei kahta ilman kolmasosaa, opetti matikan ope.

        En kyllä käsittänyt, mitä ukko tarkotti


    • Anonyymi

      En ole koskaan kuullut tuota. Eilen kuulin uuden: "niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan". sekä "suu on kuiva kun kaskenpolttajan mono".

    • Anonyymi

      Olen 65v ja ajatuksenakin jo kauhea, jos eläisi yli satavuotiaaksi. Mitä ihmettä tekisi vielä kolmekymmentäviisi vuotta? Kertakaikkiaan järjetöntä! Jo ajatuksenakin!

      • Anonyymi

        Olen 76v ja ajatus, että eläisin tätä nykyisen kaltaista elämää vielä 24 vuotta tuntuu ajatuksena tavattoman kiehtovalle mutta realistisesti ajatellen mahdottomalle. Mutta, teoretisoiden, tekisin nuo vuodet sitä samaa kuin nykyisinkin!


    • Tuttu sanonta. Konkretisoituu tänä kesänä kun täytän kuuskyt. Kohta myös kuoleman ajatus hiipii mieleen kun on syöpäsairauden vuosikontrolli. Semmonenkin sanonta on kuin "peleko persiissä" :). Kunnes kontrolli hyvine uutisineen(toivottavasti) on ohi.

      Elämä on lyhyt, vaikka mieli voisi olla elossa kroppa väsähtää aiemmin. (87-vuotias anoppini sanoi kuolinvuoteellaan sairastuttuaan lyhyeen mutta vakavaan sairauteen että oisi kai sitä vielä voinut elää........

      Aika menee niin nopeasti.

    • Anonyymi

      Niin, onhan jo tilastollisestikin finaali reippaasti lähmpänä tämän palstan teeman puitteissa, kuin vaikkapa 2-kymppiä nuorempana. Syntymä on kuolemantuomio.

      Toisaalta, elämä on osin lottoakin, sillä tevettä ja terveellä ruokavaliolla, savuttomana, sekä normipainoisena säännöllistä ja liikunnallista elämä viettänyt saattaa lähteä aivan liinan aikaisin jonkin yllättävän terveysmurheen, syövän ymv. vuoksi.

      Samaan aikaan jokin suorastaan epäterveellisyyden ruumillistuma massiivisine ylipainoineen keikkuu elävien kirjoissa edelleen yli 8-kymppisenä. Naapurustossa yksi sellainen esimerkki.

      Edellisestä huolimatta, henkisesti ja fyysisesti kaikin puolin terveet elintavat ovat se paras vakuutus paremmalle terveydelle ja potentiaalisti pidemmällä baanalle.

      Alla olevasta herrasta oli hiljattain juttua aihepiiriä käsittelevässä ulkolaisen kanavan dokumentissä.

      "Miljonääri maksaa 2 miljoonaa dollaria vuodessa tavoitellessaan 18-vuotiaan kehoa"

      "Lääkäreiden mukaan multimiljonääri on onnistunut nuorentamaan kehoaan viiden vuoden edestä."

      - https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/59d30d43-1452-4404-a1a6-c5688ede4a12

      "A 45-year-old biotech CEO may have reduced his biological age by at least 5 years ... "

      - https://www.businessinsider.com/bryan-johnson-45-reduced-biological-age-5-years-project-blueprint-2023-1?op=1&r=US&IR=T

      Tuon ylläolevan vastakohtana tulee mieleen pahoin ylipainoinen brittipariskunta, joka voitti aivan hurjan begapotin lotossa.

      Välittömästi tuli mieleen, että siinä olisi osaltaan motiivia totaaliseen elämäntaparemonttiin, jotta voisi nauttia mahdollisimman terveenä ja mahdollisimman kauan kohdalleen osuneesta tilaisuudesta. Mutta valitettavasti ei.

      "Skotlantilainen Colin Weir voitti yhden Euroopan kaikkien aikojen suurimmista lottopoteista. Sitten asiat alkoivat mennä pieleen."

      - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f6359866-ed37-4b1f-a99c-97e32e922cc5

    • Anonyymi

      Tuttu sanonta on, mutta mitäs siitä, ei kiinnosta. Kiinnostaa vain se, että tässä "kuudenkympin ja kuoleman välissä" vielä uusi ihmissuhdekin löytymässä. Vielä tässä kerkee elämästäkin nauttimaan, toisen samanhenkisen ihmisen kanssa.

      entinenmiäs

      • Anonyymi

        Se elämästä nauttiminen kuitenkin antaa enempi kuin surkuttelu, että tässäkö se nyt sitten oli. Kaikki hyvä on vielä mahdollista, eniten sen hyvän saavuttaminen on vain itsestä ja omasta elämänasenteesta kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se elämästä nauttiminen kuitenkin antaa enempi kuin surkuttelu, että tässäkö se nyt sitten oli. Kaikki hyvä on vielä mahdollista, eniten sen hyvän saavuttaminen on vain itsestä ja omasta elämänasenteesta kiinni.

        "Se elämästä nauttiminen kuitenkin antaa enempi kuin surkuttelu, että tässäkö se nyt sitten oli. "

        Missä niin on maalailtu, että jäljellä olevan baanan rajallisuuden realistinen tiedostaminen ja tilanneanalyysi edellyttäisi yllä olevaa mentaliteettiä ja vieläpä pysyväluontoisena mielentilana. Toki osalle / joillekin aihepiiri on likipäin tabu.

        Ajatteleva ja analyyttinen ihminen luonnostaan pohtii myös elämän merkityksellisyyttä.

        Joka tapauksessa, vuosikymmenet menevät yllättävänkin nopeasti. Parikymppisen mielen moodi on luonnostaan aivan toinen kun tuntee omaavansa ainutkertaista elämää edelliin liki "loputtomasti" ... hieman eri perspektiivi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2334
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      355
      2052
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe