Kielletyistä ruoka-aineista

Huvittunut!

Pakko ihmetellä, että mahtaako joku tietää, miksi viinirypäleitä ei saisi syödä raskausaikana? Tässä olen niitä juuri kohta puolisen kiloa syönyt - taas kerran.

Entä miksi pellavansiemeniä ei saisi syödä? On niitä muitakin aineita, joita ei kai saisi syödä, en vaan tiedä miksi.

Noudattaako joku tosiaan noita kaikkia säännöksiä?

Jos joku kertoo mulle hyvän perustelun, miksi ei, niin totta kai jätän välistä. En esimerkiksi polta tupakkaa tai juo alkoholia. Mutta en millään pysty ottamaan todesta kieltoa, jota en ymmärrä.

19

8151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menia

      mäkään en tajua sitä miksei viinirypäleitä saisi syödä olen kyllä vetäny niitä hyvällä omalla tunnolla!!! enkä kyllä ole kuullutkaan ettei niitä saisi syödä!

      pellavansiemenistä sen verran olen kuullut että niissä on jotakin ainetta joka ei ole sikiölle hyväksi!!

    • Tarkka mamma

      Pellavansiemenet ja -rouhe ovat kiellettyjä niiden sisältämän kadmiumin takia. "Tavalliselle" ihmiselle ne eivät ole haitallisia, mutta pienetkin määrät kadmiumia voivat olla sikiölle vaarallisia!

      Kadmium on raskasmetalli, joten se kuten kaikki muutkin raskasmetallit voivat aiheuttaa sikiölle solunjakautumista sekä hidastavat sikiön kasvua.

      Pellavaöljy ei sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä.

    • RV22

      Ilmoittaudun sellaiseksi, joka noudattaa kaikkia neuvolan antamia säännöksiä eikä ole edes tiukkaa tehnyt.

      Suurinta osaa niistä ruoka-aineista, joita kehoitetaan välttämään, ei ole tehnyt yhtään mieli, en mistään hinnasta olisi suostunut syömään esim. maksaruokia, pelkkä haju ällöttää nytkin kun ajattelen. Ei mulla ole ruokahalu ollut mikään hyvä raskauden aikana, useat tuoksut ja hajut ällöttää vieläkin rv22.

      • Marru-96

        Ei meidan neuvolassa ole kenellekkään annettu minkään näköisiä suosituksi/kielettyjä ruoka listaa. Ainoastaan jotka kielettiin oli maksan syönti, raaan kalan, sulatejuuston, mutta täti sanoi että valion uskaltaa syödä. Onhan tietenkin kiva, jos jaksaa panostaa syömiseen ja sen tarkkailuun. Ja nuokin lista jutut on vain suosituksia, ja riippuu kauheasti kuka sanoo ja mitä. Terveidenhoitajia on monenlaisia, jotkun on kauheita terveys intoilijoita, ja pelottelevat turhaan raskaana olevia ja liioittelevat mitä saa syödä ja mitä ei.


    • rv23

      En voi myös käsittää mikä ihmeen vimma odottajilla on syynätä eri ruoka-aineita hysteerisen lailla! Sitä ja sitä ei saisi syödä...ja mikä mahdollisuus taikka todennäköisyys olisi että niistä olisi mitään haittaa, puhumattakaan, että joku olisi niistä jotain sikiövaurioita saanut, huh huh, minusta aika rankkaa puhetta nämä! Itse syön kaikkea mitä ennenkin, myös viinirypäleitä yms. ja vielä hyvällä omalla tunnolla, en ota huolekseni ahdistua mitä suuhuni pistän, on kai sitä hertti sentään muutakin ajateltavaa ja tekemistä! Kaipa tämäkin jokin trendi kuvio olevinaan tai tylsistyneiden kotiäitien aate!

      • RV22

        Vaikka olenkin noudattanut kaikkia ruokasuosituksia, niin en kyllä myönnä olevani mitenkään trendikäs ja tylsistyneistä kotiäideistä en tiedä vielä mitään, en taida edes tuntea yhtään.... itsestäni voi tulla tietty sellainen sitten syksymmällä, kun vauva on syntynyt, mistä sitä vielä tietää... :-)

        Eikä tämä mitään hysteeristä vahtimista ole vaatinut, kuten jo sanoin, niin ruokahalu on ollut tosi huono, on ollut vähän liiankin helppoa olla syömättä. Olen syönyt aivan tavallista perusruokaa ja sitäkin vähän väkisin kun ei oikein mikään tahdo maistua, on ollut tosi helppoa olla syömättä maksaa tai lakritsia paljon tai kahvia, kun yleensä saa syötyä vain vähän kerrallaan eikä tee mieli ainakaan mitään voimakkaita makuja.

        t. nimimerkki työssäkäyvä esikoisen odottaja :-)


    • rv 32

      Mä olen ainoastaan välttäny lakritsaa ja maksaa, vaikka maksaa en muutenkaan syö. Muuten olen syönyt mitä olen halunnut.

    • rv 32

      ..olen syönyt viinirypäleitä melkein joka päivä.En ole kuullutkaan ettei niitä saisi syödä-en usko että on totta. Luotan neuvolasta saataviin ohjeisiin kielletyistä ruoka-aineista.Aluksi en tosin huomannut varoa leipiä, joissa on pellavaa..joten on tullut syötyä pellavaa leivässä jonkin verran. Mutta en ota tuosta stressiä - jostakin luin, että sikiölle voisi aiheutua vasta sitten vaaraa pellavasta, jos pellavarouhetta oikein lusikkakaupalla alkaa suuhunsa mättämään. Eiköhän se kuitenkin niin ole, että kohtuus kaikessa ;) Leppoisaa odotusaikaa kaikille!

      • alkup.

        Mulle kyllä ihan neuvolasta sanottiin, ettei viinirypäleitä saa syödä. Ajattelin sen silloin johtuvan siitä, kun kaikki hedelmät ja vihannekset pitäisi neuvolantädin mielestä kuoria, mutten ole varma, onko se syynä... En kyllä kuori edes omenoita, kun niitä evääksi otan mukaani.

        Sinänsä mulle ei kyllä teetä ongelmia suurin osa kielletyistä ruoka-aineista. Maksakin on sen verran pahaa, etten sitä muutenkaan käytä.

        Leipien sisältämiä pellavia en ole koskaan tutkinut. Ei kai niissä niin kauheesti voi sitä olla. Ja yleensä syön ruisleipää.


    • rv26

      Sanoi ainoastaan että maksaruokia tulisi välttää, mutta niitäkään ei tarvi alkaa hysteerisesti varoa. Eli kaikkea saa syödä kohtuudella. Tätä olen noudattanut.

      Alkoholia ja tupakkaa en tietenkään nauti.

    • jaah-a

      Veikkaan et tää hysteria on alkanu kuulopuheista.Niitä joilla on taipumus verensokerin nousuun niin kerrottui et viinirypäleet nostaa veren sokeria nopeaan.eli siks tarvis välttää.

      Serkkuni täti sai keskenmenon seittämännellä kuullu kun söi homejuustoa.Mut jokainenhan tekee omat valinnat

      • ahaa

        Hyvä sekin tietää, kun on tullut tavaksi ostaa niitä säännöllisesti. Ja toki kaikissa hedelmissä niitä tuholaistorjunta- ym.ainejäämiäkin on, jotka aiheuttavat herkästi ihottumia ja allergisia reaktioita. Tosin syön paljon muutakin hyvää ja makiata, että joskohan minulle sokeritautikin vielä kaiken muun vaivan lisäksi puskisi tässä vieläkohta päälle ;) Odotuksessa on hyvä elää.. :)


      • Elina Kristiina

        homejuusto keskenmenon??? epäilen. homejustoa syödessä, kuten muita patoroimattomia tuotteita syödessä on se listeria vaara, mut ei ne keskenmenoa aiheuta. en mäkään ole saanu keskenmenoa vaikka olen juonut ihan puhdasta maatilalta tullutta maitoa....


      • jaah-a
        Elina Kristiina kirjoitti:

        homejuusto keskenmenon??? epäilen. homejustoa syödessä, kuten muita patoroimattomia tuotteita syödessä on se listeria vaara, mut ei ne keskenmenoa aiheuta. en mäkään ole saanu keskenmenoa vaikka olen juonut ihan puhdasta maatilalta tullutta maitoa....

        Listeria ei ole äidille vaarallinen vaan sikiölle.Ja se voi aiheuttaa nimenomaan keskenmenoja.No joo tässä lainattu perhesuunnittelu sivulta.

        Mistä keskenmeno johtuu?

        Ensimmäisen raskauskolmanneksen keskenmenoissa syy on yleensä sikiöperäinen. Yli 50% tapauksista syynä on kromosomipoikkeavuudet. Muina sikiöperäisinä syinä voivat olla sikiön ja istukan rakenteelliset poikkeavuudet. Muita yleisiä keskenmenon syitä ovat tulehdukset ja infektiot: esim. toksoplasma, listeria, herpes, klamydia tai jopa vaaraton emätintulehdus levitessään kohtuun. Näiden lisäksi myös ulkoiset tekijät kuten alkoholi, tupakka tai säteily. Myös kohdun rakenteelliset ja hormonaaliset syyt voivat johtaa keskenmenoon. Harvinaisena myös naisen ja miehen immunologiset syyt.

        Mut kuten sanoin jokainen taplaa tyylillään.


      • vaan voi
        Elina Kristiina kirjoitti:

        homejuusto keskenmenon??? epäilen. homejustoa syödessä, kuten muita patoroimattomia tuotteita syödessä on se listeria vaara, mut ei ne keskenmenoa aiheuta. en mäkään ole saanu keskenmenoa vaikka olen juonut ihan puhdasta maatilalta tullutta maitoa....

        keskenmeno tulla jos tosiaan saa listerian!!! Tosin listeriabakteeriahan ei silti kaikissa pastöroimattomissa tuotteissa tietenkään ole! Listeriabakteerille hyvä kasvualusta on pastöroimaton maitotuote, siksi kaikkia pastöroimattomia maitotuotteita kannattaa raskausaikana välttää! Listeriabakteeri tuhoutuu yli 60 asteessa, joten ruoanvalmistuksessa esim. homejuustoja voi käyttää, vaikkapa pizzassa!


      • Elina Kristiina
        jaah-a kirjoitti:

        Listeria ei ole äidille vaarallinen vaan sikiölle.Ja se voi aiheuttaa nimenomaan keskenmenoja.No joo tässä lainattu perhesuunnittelu sivulta.

        Mistä keskenmeno johtuu?

        Ensimmäisen raskauskolmanneksen keskenmenoissa syy on yleensä sikiöperäinen. Yli 50% tapauksista syynä on kromosomipoikkeavuudet. Muina sikiöperäisinä syinä voivat olla sikiön ja istukan rakenteelliset poikkeavuudet. Muita yleisiä keskenmenon syitä ovat tulehdukset ja infektiot: esim. toksoplasma, listeria, herpes, klamydia tai jopa vaaraton emätintulehdus levitessään kohtuun. Näiden lisäksi myös ulkoiset tekijät kuten alkoholi, tupakka tai säteily. Myös kohdun rakenteelliset ja hormonaaliset syyt voivat johtaa keskenmenoon. Harvinaisena myös naisen ja miehen immunologiset syyt.

        Mut kuten sanoin jokainen taplaa tyylillään.

        lukea rivit, ei niiden välistä. tiedän kyllä mitä listeria vaikuttaa, kun ne koulussa päntättiin päähän ja kunnolla(mutta mitäs se salmonella sitten tekee? :) ??). mutta kuten sanoin, etten usko sen homejuuston aiheuttavan sitä keskenmenoa. mikäli siinä homejuustossa ON SE LISTERIA, niin asia on toinen. kun tuossa edellä puhuttiin siitä että se homejuuston syöminen aiheutti sen keskenmenon... eli ei tässä ole mistään tyylistä kysymys, mun käsittääkseni... :)


      • jaah-a
        Elina Kristiina kirjoitti:

        lukea rivit, ei niiden välistä. tiedän kyllä mitä listeria vaikuttaa, kun ne koulussa päntättiin päähän ja kunnolla(mutta mitäs se salmonella sitten tekee? :) ??). mutta kuten sanoin, etten usko sen homejuuston aiheuttavan sitä keskenmenoa. mikäli siinä homejuustossa ON SE LISTERIA, niin asia on toinen. kun tuossa edellä puhuttiin siitä että se homejuuston syöminen aiheutti sen keskenmenon... eli ei tässä ole mistään tyylistä kysymys, mun käsittääkseni... :)

        No tässä on asia väännetty rautalangasta.Kyseisessä HOMEJUUSTOSSA oli listeria bakteeri, joka aiheutti KESKENMENON.Eli käsittääkseni keskenmenon aiheutti HOMEJUUSTO!!!!!Vai?
        Hyvä että koulussa on opetettu tosin et ole oppinut kun väitit että listeria ei voi aiheuttaa keskenmenoa.

        Kerropas mistä etukäteen tiedät onko listeria vai ei jos menet niitä kiellettyjä ruokia kypsentämättöminä syömään.

        Kuten sanoin jokainen tyylillään,mut turha tullu itkeen sit kun on myöhästä.


      • Elina Kristiina
        jaah-a kirjoitti:

        No tässä on asia väännetty rautalangasta.Kyseisessä HOMEJUUSTOSSA oli listeria bakteeri, joka aiheutti KESKENMENON.Eli käsittääkseni keskenmenon aiheutti HOMEJUUSTO!!!!!Vai?
        Hyvä että koulussa on opetettu tosin et ole oppinut kun väitit että listeria ei voi aiheuttaa keskenmenoa.

        Kerropas mistä etukäteen tiedät onko listeria vai ei jos menet niitä kiellettyjä ruokia kypsentämättöminä syömään.

        Kuten sanoin jokainen tyylillään,mut turha tullu itkeen sit kun on myöhästä.

        "Serkkuni täti sai keskenmenon seittämännellä kuullu kun söi homejuustoa" luki alkuperäisessä johon vastasin "pastoroimattomia tuotteita syödessä on se listeria vaara, mut ei ne keskenmenoa aiheuta"(siis ne pastoroimattomat tuotteet)vaan se listeria jos niissä on se.

        missään vaiheessa en saanut teksteistä ilmi että kyseisessä homejuustossa OLISI OLLUT SE LISTERIA. minä en väittänyt ettei se listeria aiheuta komplikaatiota(eli kukin käsittää asiat miten haluaa ja tästä päästääkin siihen kukin tyylillään), mutta mitä turhaa tästä kinastelemaan kun asia kerran on harvinaisen selvä? ;)


    • Anonyymi

      Viinirypäleissä on myrkkyjä enemmän kuin muissa hedelmissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe