Äitini ei myönnä sairastuneensa

Anonyymi

-Puhevaikeuksia (sanojen hakeminen, lievä änkytys, tätä ollut jo hänen ollessaan 40 vuotias)

- Pään vapina, esim. tv:tä katsellessaan. Tästä on tietoinen ollut jo 30 vuotta mutta hermostuu vain jos tästä puhe tulee.

- Tasapaino vaikeudet (2 krt. minun aikana kompastunut rappusissa, muuten kävely heittelehtii välillä esim. kaupoilla johon vain sanonut "ihan kuin kännissä olisin mutta niin se heittelehti äidilläkin")

- Nimenomaan kaupoilla ollessamme ja hänen kävellessä käsi koukussa, 3 sormea alaspäin taivutettuna (äiti toteaa että: " Mitä sitten, kaikilla siskoilla ja veljillä sama juttu") ja huomasin kyllä 3 hänen siskoaan joilla oli sormet samalla tavalla taivutettuna mutta pään vapinaa en ole huomannut.

-Mieliala vaihteleva. Edesmennyt isäni sanoi että "äiti on muuttunut, aina jostain osaa sanoa mitä teen väärin " jne. Huomasin saman asian.. Saa iloa ensiksi jostain asiasta, sitten kääntää asian negatiiviseksi.( Äiti sanoo, että on kokenut liikaa negatiivisia asioita, siksi tämä reaktio/t. Ymmärrän äidin surun, menetti poikansa ja miehensä 2 vuoden aikana mikä minullekin oli ja on kova paikka. Olen ainut lapsi nyt)

-Unohtelee pikkuasioita kun olemme kaupoilla tai asioinneilla (pistää iän piikkiin)

- Kumara asento kun työntää esim. kauppakärryjä.

-Suun nykiminen on tullut nyt vuoden aikana. (Mainitsin kerran tästä ja hän hermostui).

Aina kun vain mainitsenkin Parkisonin taudin, hän sekoaa täysin: " Just niin, minullahan on kaikki tuollaiset, nyt riitti, heippa!".

Äitini isä sairasti Parkinsonia ja Altzheimerin tautia.
Muistan kyllä äitini äidin, joka käveli ihan samalla tavalla (heittelehtien ja sormet samalla tavalla taivutettuna alaspäin) mutta ei ikinä ollut puhetta oliko hänellä Parkinsonin tauti.

Olen äitini kanssa tullut aina toimeen ja ollut minulle rakas ja monet hauskat hetket olemme yhdessä viettäneet mutta nyt hän on kuin toinen ihminen. Hän on 72 vuotias.

On vaikeaa, kun haluaa auttaa, mutta toinen on sitä mieltä, ettei mikään vaivaa..

10

1184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos saisin jotain kommentteja olisin kiitollinen.

• Anonyymi

Varaa heti terveyskeskuksesta aika äidillesi ja mene hänen mukaansa ja kerro lääkärille nuo samat asiat ennen kuin on liian myöhäistä!

• Anonyymi

Pään vapina ei ole parkinsonin oire se kuuluu mm. Essentiaalisen vapinan oireisiin.

• Anonyymi

Lepovapina, eli peukalon pyöritys etusormen kanssa esim. autossa ja suun pakkoliikkeet ja nyt tullut agressiivisuus..ei tämä normaalia ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lepovapina, eli peukalon pyöritys etusormen kanssa esim. autossa ja suun pakkoliikkeet ja nyt tullut agressiivisuus..ei tämä normaalia ole.

Ja häntä ei ikimaailmassa saa Tk:hon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja häntä ei ikimaailmassa saa Tk:hon.

En edes uskalla enää mainitakaan Parkinsonista, saatika muista terveys asioista. Kun esim. mainitsin hänelle tässä joku aika sitten että hänellä on turvonnut nilkka, pitkään ollut. Siitä suuttui silmittömästi, siis räjähti täysin ja lähti ovet paukkuen pois.
        Vaikeaa olla läsnä läheisenä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En edes uskalla enää mainitakaan Parkinsonista, saatika muista terveys asioista. Kun esim. mainitsin hänelle tässä joku aika sitten että hänellä on turvonnut nilkka, pitkään ollut. Siitä suuttui silmittömästi, siis räjähti täysin ja lähti ovet paukkuen pois.
        Vaikeaa olla läsnä läheisenä..

Ensin äiti innostuu jostain, sitten taas melankolia iskee ja taas hänen elämänsä on kaikkein vaikeinta, muilla ei, minun asioita ei pysty kuuntelemaan jos on vähänkin negatiivista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensin äiti innostuu jostain, sitten taas melankolia iskee ja taas hänen elämänsä on kaikkein vaikeinta, muilla ei, minun asioita ei pysty kuuntelemaan jos on vähänkin negatiivista.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

• Anonyymi

.... toinen on sitä mieltä, ettei mikään vaivaa......

Se on sitä suomalaista sisua, pitää pärjätä yksin. Mutta asiasta toiseen niin eivät äitisi oireet mielestänin oikein hyvin parkkiin sovin. Googlaapas sana parkinsonismi, esim. tämä https://terveytta.net/mika-on-parkinsonismi. Netissä on paljon asiaa, kannattaa selata ja lukea.

• Anonyymi

Hei, ja kiva kun vastasit.
        Olen lukenut Essentiaalisesta vapinasta ja Parkinsonista paljon.
        Työni puolesta tiedän Parkinsonista käytännössä jonkin verran.

Käden vapina on siis edennyt myös peukalon pyöritysliikkeisiin ja pään heiluminen on miltein jo jatkuvaa, suun pakkoliikkeet myös lisääntyneet.

Yritän kuitenkin ymmärtää hänen masentuneisuutta ym. ja olla kärsivällinen ja piristää häntä vaikka hän on erittäin vaikea.
        Mutta kunpa hän myöntäisi, että jotain todellakin vialla : (

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2617
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1890
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1667
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1351
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1021
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1010
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      999
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      924
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe