Hamsteri eläinkaupasta vai kasvattajalta?

Anonyymi

Kun tilanne on tämä, että meiltä ei löydy kasvattajia alle 200 km säteeltä ja poikueet on monilla vähissä, niin olisiko mitään järkeä ostaa hamsua tuolta eläinkaupasta? Varmaanki ostaisin Faunattaresta. Tästä aiheesta on paljon keskusteluja mutta kun ne ketjut on niin vanhoja, että varmasti on eläinkauppojen tilanne muuttunu sellasessa kymmenessä vuodessa. Ois kiva kuulla eri mielipiteitä ja kokemuksia mitkä vois helpottaa päätöksen tekemistä!

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipä voi tietyt asiat muuttua ennen kuin loppuu eläinten myynti lemmikkieläinliikkeissä kokonaan. Toivottavasti loppuukin. Tietyt ongelmat liikkeiden eläinmyyntiin liittyen ovat tismalleen samat kuin kymmenen vuotta sitten. Kun muuta väität, niin lienet olevan vähän pihalla siitä, millaisia eettisiä ongelmia tuohon liittyy.

      Kasvattajia siis kannattaa suosia. Esim. torissa on varmasti ympäri Suomen epävirallisten kasvattajien hamstereita myynnissä, kun vaan jaksaa pitää ilmoituksia silmällä.

    • Anonyymi

      kannattaa ostaa kasvattajalta jos sellaisia löytyy tai sitten ostaa juurikin esim. torista, sillä siellä usein myyjät ovat yksityisiä ja heillä todennäköisesti on paljon aikaa kasvattaa ja käsitellä poikasia jolloin ne ovat sosiaalisia. Itse olen ostanut yksityiseltä ja jopa roborovskini on todella hyvä käsitellä vaikka lajia usein kuvataan todella vilkkaana ja vaikeana käsitellä.

    • Anonyymi

      Okei, tämäpä selvä. Sattuuko jollakin kumminkaan olemaan kokemusta hamsuista eläinkaupoista? Mitä muutamalta tutulta olen kysynyt niin on Faunattaresta tullut sukutaulukkoineen ja syntymätodistuksineen, eli kasvattajilta eivätkä tukuista. Yksi tuttu kävi myös katsomassa yhden kasvattajan poikuetta (joka kuulemma löytyi Suomen Hamsteriyhdistyksen sivuilta), ja hamstereilla oli kuulemma huonommat olot kasvattajalla kuin eläinkaupassa. Tietysti tuo kuinka tottunut hamsu on käsittelyyn on varmaan aika iso ero eläinkaupan ja kasvattajan välillä.

      • Anonyymi

        Et siis vieläkään ole ymmärtänyt/viitsinyt ottaa selvää, millaisista eettisistä ongelmista nyt puhutaan. Niitä eivät paperit ratko.

        Ulosannistasi voi nyt päätellä, että olet päättänyt elikon sieltä paikallisesta eläinkaupasta hakea. Turha silloin on neuvoja kysellä, kun meinaa neuvoista huolimatta tehdä kuten itseä sattuu elukkahimoissaan huvittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis vieläkään ole ymmärtänyt/viitsinyt ottaa selvää, millaisista eettisistä ongelmista nyt puhutaan. Niitä eivät paperit ratko.

        Ulosannistasi voi nyt päätellä, että olet päättänyt elikon sieltä paikallisesta eläinkaupasta hakea. Turha silloin on neuvoja kysellä, kun meinaa neuvoista huolimatta tehdä kuten itseä sattuu elukkahimoissaan huvittamaan.

        Anteeksi jos en ole tarpeeksi osaava, mutta en ole vielä lopullista päätöstä tehnyt. Tietenkin eläinkauppa houkuttaisi kun niin paljon lähempää löytyisi, mutta haluatko sitten selventää nämä ongelmat mistä puhut sen sijaan, että vain väität niistä. Olen yrittänyt tästä aiheesta lukea mutta en ehkä sitten ymmärrä että mitä tarkoitat, joten selvennätkö :)? Kasvattajan valitsisin ehdottomasti jos vain lähempää löytyisi joku, eikä vieläkään se ole ehdoton ei.


    • Anonyymi

      Ja unohtui lisätä, että meillä on yksi hamsu tullut tuolta eläinkaupan puolelta, ja eli vajaa kolme vuotiaaksi terveenä. Tällöin kauppana kumminkin toimi Reporanka, jotai ei enää käsittääkseni ole.

    • Anonyymi

      Kyllähän eläinsuojelulaki ylettää eläinkauppoihin eikä niitä siellä huonoimmassa mahdollisessa paikassa voida pitää. Käsittely on kyllä varmasti jäänyt vähemmälle kun kasvattajalla mutta en varsinaisesti itsekkään ymmärrä toisen keskustelijan kantaa, mikä on niin suuri ongelma että se on heti ehdoton ei?

      • Anonyymi

        Niin, mitä nyt meidänkin paikallisessa liikkeessä on minidunan kokoiset terraariot syrkeille ja toisessa erittäin ison ketjun liikkeessä ei ole pesäkoppeja tai muitakaan piiloja, mutta kylpyhiekkaa sen sijaan on jokaisella! Ilmoitukset eivät ole tepsineet, joten se siitä eläinsuojelulain ja lajispesifisten ohjeiden ulottumisesta liikkeisiin. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mitä nyt meidänkin paikallisessa liikkeessä on minidunan kokoiset terraariot syrkeille ja toisessa erittäin ison ketjun liikkeessä ei ole pesäkoppeja tai muitakaan piiloja, mutta kylpyhiekkaa sen sijaan on jokaisella! Ilmoitukset eivät ole tepsineet, joten se siitä eläinsuojelulain ja lajispesifisten ohjeiden ulottumisesta liikkeisiin. 😂

        Hei kiitos kun kerroit kokemuksestas joka ei kyllä kovin hyvä ollutkaa. Täytyy ite käydä tsekkaa tuo eläinkauppa vielä että millaset olot siellä on. Mitä nyt aikasemmi oon käyny nii ihan hyvältä on näyttäny mutta ikinä ei voi olla varma. Pitää myös kysästä tietääkö ne niitten taustat ja että voiko ne käsitellä niitä ihan siinä omien silmien alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei kiitos kun kerroit kokemuksestas joka ei kyllä kovin hyvä ollutkaa. Täytyy ite käydä tsekkaa tuo eläinkauppa vielä että millaset olot siellä on. Mitä nyt aikasemmi oon käyny nii ihan hyvältä on näyttäny mutta ikinä ei voi olla varma. Pitää myös kysästä tietääkö ne niitten taustat ja että voiko ne käsitellä niitä ihan siinä omien silmien alla.

        Vaikka katsoisit siellä olevan ihan OK tilanne, niin tuet silti tuota toimintaa ylipäätään, jos sieltä ostat. Etkö sinä tämän vertaa kykene kokonaisuutta hahmottamaan?


    • Anonyymi

      Anna mennä vaan, hamsteri ei kuitenkaan voi olla mikään super sosiaalinen.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti kasvattajalta. Jos viitseliäisyys ja maltti ei riitä etsimään sopivaa myyntipalstoilta vaan eläin pitää saada hetijustnyt, niin puuhaan ei kannata lähteä ollenkaan.

      Kuten täällä on jo sanottukin, niin sukutaulu ei riitä kertomaan edes hamsun alkuperästä tarpeeksi saati sitten ratko muita ongelmia. Vain itse paikan päälle menemällä voi nähdä millaisista oloista hamsu on peräisin ja millaista toimintaa siten tukee! Näin välttää myös hamsun turhan stressaamisen useamman paikanvaihdon myötä, hamsu ei joudu vaihtamaan ruokavaliota monesti mikä sekin stressaa, hamsun kesytys on helpompaa kun hoitajia on ollut vähemmän jne jne jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta vähän pitäisi itse kullakin omatkin hoksottimet riittää keksimään miksi kasvattajalta suoraan itse hakeminen on miljoona kertaa parempi ratkaisu kuin eläinkaupassa shoppailu.

      Eläinkaupat muuten maksavat ihan järjettömän vähän kasvattajille eläimistä. Jokainen voi itse päätellä millaisella kasvattajalla on varaa lahjoittaa hyvin pientä korvausta vastaan eläimiä, mutta jää silti itsekin voitolle. Minulle on tarjottu faunattaresta 30 euroa marsujen poikasista. En tosiaankaan stressaa poikasia antamalla niitä johonkin lasin taakse eläinkauppaan kotia odottamaan ja jää jokaisesta poikasesta miinuksen puolelle, sillä hyvä hoito on maksanut minulle enemmän luovutusikään mennessä. Kiinnostaisi tietää millainen kasvattaja saa kulut pidettyä niin pieninä, että pystyy tuohon hintaan poikasia lahjoittamaan uudelleen myytäviksi.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon, tää oli hyvin kattava vastaus. Ei se hamsterin nyt tänne tarvitse edes muutaman kuukauden sisällä saapua joten jäädään tässä sitten odottelemaan ja ottamaan yhteyttä noihin kasvattajiin pikkuhiljaa! Kiitos kaikille kun vastasitte :)


      • Anonyymi

        Tuo 30 euroa kuulostaa kyllä ihan naurettavalta summalta. Meillä oli muutama vuosi sitten kaksi marsua joiden hinta oli 75 euroa per poikanen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 30 euroa kuulostaa kyllä ihan naurettavalta summalta. Meillä oli muutama vuosi sitten kaksi marsua joiden hinta oli 75 euroa per poikanen.

        Juu, kyllähän ne Faunattaressakin pyytävät helposti tuon 75€ tai enemmänkin. Kasvattajille eivät vaan maksa edes puolia siitä, sillä kyse on voittoa tavoittelevasta yrityksestä. Tokkopa kukaan asiallinen kasvattaja noin röyhkeään hintaan voi poikasiaan antaa pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe