80km/h Pystytkö?

Anonyymi

Pystytkö ajamaan yhden päivän max 80km/h? Itsellä kun rajoitin on säädetty tasan 80 niin silloin oikein huomaa kuinka paljon raskas liikenne ajaa ylinopeutta? Suurimmalla osalla kuljettajista on pakko päästä ohi paikkaa katsomatta kun hermo ei kestä yhtään! Tosi yleistä että väkisin ohi ja sit seuraavaan baarin ja hyöty muutama sekunti!

32

671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raskaan liikenteen nopeusrajoittimissa sallitaan muutaman km/h "pelivara" ylöspäin ja useimmiten rajoitin myös säädetään siihen.

      Kuskin on helppoa ajaa "rajoitinta vastaan", kun se toimii tavallaan vakionopeussäätimenä. Sitten kun joku jää jalkoihin, halutaan mennä ohi että voi jatkaa ajoaan vapaasti stressaamatta edessä menijän mahdollisia nopeusmuutoksia.

    • Anonyymi

      No nämä on moottoritiellä tai ohituskaistalla?
      Aja rekalla jotain maalaistietä 80:n alueella 89km/h tasanopeutta niin melkein jokainen henkilöauto menee ohi, riittää että sata metriä on tyhjää suoraa, loppuosa ohituksesta mennään sitten ylämäkeen tai mutkaan ja toivotaan ettei sieltä kukaan tule. Näitä hullumpia on sitten motoristit, ohi lähdetään vaikka joku vastaan tulisikin.

    • Anonyymi

      Nyt on meneillään raskaan liikenteen seuranta. Eikö nyt ole aika puuttua näiden ylinopuksiin ja puskurissa roikkumiseen. Rajoitukset koskee myös raskasta liikennettä.

    • Anonyymi

      Joillakin se on tuo ylikuuliainen orjakansan luonteenlaatu ja joillakin ei.

      • Anonyymi

        Mielestäsi lakien noudattajat ovat orjia? Jos ei halua olla orja, niin jokainen voi jättää lait noudattamatta. Mahtaakohan vaimonhakkaajat, rattijuopot, pedofilit, raiskaajat tai huumeiden käyttäjät ajatella kanssasi samalla tavalla? Vaikutat fiksulta ja älykkäältä kaverilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäsi lakien noudattajat ovat orjia? Jos ei halua olla orja, niin jokainen voi jättää lait noudattamatta. Mahtaakohan vaimonhakkaajat, rattijuopot, pedofilit, raiskaajat tai huumeiden käyttäjät ajatella kanssasi samalla tavalla? Vaikutat fiksulta ja älykkäältä kaverilta.

        No niin, vähän höpsöksi meinaa mennä taas jutut. Jonkinlainen suhteellisuudentajukin olisi ihan suotavaa. Vaimonhakkaajat sun muut ei ole ollenkaan samalla hehtaarilla kuin joku muutaman km/h nopeusrajoituksen ylittäjät, joita ei edes poliisi viitsi sakottaa.


      • Anonyymi

        Puhuu raskasjoneuvon kuski.
        Ei teitä koske nopeusrajoitukset.
        Ite henkilöautokuskina saan sakot yli 8 kympin bopeudesta.


    • Anonyymi

      Aikanaan Neste Oilin sopimusliikennöitsijöiden autojen nopeudenrajoittimet piti säätää 82km/h nopeuteen. Kyllä sitä vastustettiin kovasti jo etukäteen ja protestoitiin kuljettajien taholta, koska kuulemma hommia ei enää ehtisi hoitamaan ajoissa, koska säiliöautot kulkevat entistä hiljempaa. No, kuukausi kun oli ajettu maks. 82km/h huimattiin, että ihan samalla tavalla hommat tuli hoidettu, kuin silloin, kun autot vielä kulki 89km/h.
      Eli kyllä rajoitinta vasten ajaminen on ihan opittu tapa. Ei töiden ja ajojen hoituminen ajoissa sitä vaadi. Kilometripalkkauksella ajavat wanna be-rahtarit voivat tietysti olla eri mieltä, kun tunnissa tienaa 10 prosenttia vähemmän, mutta toisaalta eivät kilometriliksalla ajavat muutenkaan halua parasta mahdollista palkkaa työstään. He kun tekevät kuormat ja purut muutenkin ilman palkkaa, eikä odotuksistakaan heille mitään makseta.

      • Anonyymi

        Riippuu matkan pituudessa.Jos ajaa 730km 89km/h vrt. 80km/h ajoajassa voittaa n.35min. Riippuu täysin myös tieliikennemäärästä. Ajoaikalaki on säädetty, niin 35min kuulostaa pieneltä. Ne jotka ajaa ammatikseen tietää paljonko se tuo pelivaraa. Mielummin digipiirturiin 28pv seurantaa ajoaika 8:55 kuin 9:30. Yli 9h ajoajasta täytyisi pitää toinen 45min tauko. Aikataulutukset pilaa sen yleensä.Asiakkaalle on luvattu tavarat tiettyyn aikaan.

        Säiliöautoilla matkat yleensä lyhyempiä.Riippuu täysin mihin ja mistä ajetaan.Rahtiautoilla ajetaan runkoja pitkin poikin kotimaassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu matkan pituudessa.Jos ajaa 730km 89km/h vrt. 80km/h ajoajassa voittaa n.35min. Riippuu täysin myös tieliikennemäärästä. Ajoaikalaki on säädetty, niin 35min kuulostaa pieneltä. Ne jotka ajaa ammatikseen tietää paljonko se tuo pelivaraa. Mielummin digipiirturiin 28pv seurantaa ajoaika 8:55 kuin 9:30. Yli 9h ajoajasta täytyisi pitää toinen 45min tauko. Aikataulutukset pilaa sen yleensä.Asiakkaalle on luvattu tavarat tiettyyn aikaan.

        Säiliöautoilla matkat yleensä lyhyempiä.Riippuu täysin mihin ja mistä ajetaan.Rahtiautoilla ajetaan runkoja pitkin poikin kotimaassa.

        Maanteiden täystuhoille maksimi nopeus 70km/h niin tulee vähenpi vahinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanteiden täystuhoille maksimi nopeus 70km/h niin tulee vähenpi vahinkoa.

        Ja tavara alkaa maksamaan kaupoissa enemmän kun kuljetuskulut kasvaa.

        Onko sekään sitten kivaa kun 80 tiellä joudut ohittamaan jokaisen kuorma-auton. Nyt voit ajaa samaa nopeutta sen kuorma-auton kanssa ja sen kuski vahtii oikean nopeudenkin. Kunhan pidät kunnon välin että takaa tulevat sakonkerjääjät pääsee ohi yksi auto kerrallaan, niin mikäpä siinä on hyssytellessä.


    • Minun mielestäni raskaan kaluston ajajien koulutusta, varustelutasoa ja turvalaitteistoja sekä maanteiden laatuluokituksia pitäisi kehittää siten, että lopulta sallittaisiin vaatimukset täyttäville ajaja-ajoneuvoyhdistelmille 100 Km/h ajoneuvoluokkarajoitus.

      Yhdysvalloissa kuorma-autot ajavat useimmissa osavaltioissa sen, minkä henkilöautotkin. Onnettomuuksia sinänsä sattuu melko vähän, mutta ovat tietysti paljon vakavampia 130 km/h nopeudesta kuin kahdeksastakympistä. Jälki on hurjaa.

      Kompromissina 100 km/h on mielestäni hyvä Suomessa, koska tiet ovat täällä huonokuntoisia ja kapeita, sekä lisäksi ne harvat 120 km/h paikat ovat kaikki vähintään kaksikaistaisia kumpaankin suuntaan, joten 100 km/h ajava kuorma-auto ei olisi missään "tientukkona".

      • Anonyymi

        Australia on vielä "kovempi paikka" rekkakuskille. Ajetaan tuhatkuntakin kilometriä päivässä, ei siinä ehditä kuin päälle satasen nopeudella. Hyvät soratiet voivat olla laadultaan suomalaisen huonon soratien laatua kuoppineen. Pahimmat ovat sitten niin kamalaa nimismiehenkiharaa että australialainenkin kuski hiljentää ettei auto ja kuorma hajoa kokonaan.
        Taitojakin tarvitaan kun rekan (puoliperävaunu) perässä on dollyllä pari samanlaista lisää ja kaikki kolme monen kymmenen tonnin kuormassa. Kun vielä sekaan pistetään letkaan joku traileri kuormattuna vaikkapa kaivinkoneella tms. niin johan on melkoinen maantiejuna.


      • Anonyymi

        Ensinnäkään renkaat eivät kestä pidempää 100 km/h ajoa kuumenemisen vuoksi. Räjähtelevät renkaat ja niiden riekaleet ovat suuri vaaratekijä.
        Kuorma-autojen jarrut eikä kori-ja runkorakenteet ole mitoitettu nykyistä suuremmille nopeuksille. Lisäksi 20 prosenttia suurempi ajonopeus pidentään pysähtymismatkaa jarrutuksissa radikaalisti. 20 prosentin nopeudennosto lisää polttoaineenkulutusta vähintään saman määrän. Eli mikään oikeasti järkevä syy ei puolla raskaankaluston nopeudennistoa sataseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkään renkaat eivät kestä pidempää 100 km/h ajoa kuumenemisen vuoksi. Räjähtelevät renkaat ja niiden riekaleet ovat suuri vaaratekijä.
        Kuorma-autojen jarrut eikä kori-ja runkorakenteet ole mitoitettu nykyistä suuremmille nopeuksille. Lisäksi 20 prosenttia suurempi ajonopeus pidentään pysähtymismatkaa jarrutuksissa radikaalisti. 20 prosentin nopeudennosto lisää polttoaineenkulutusta vähintään saman määrän. Eli mikään oikeasti järkevä syy ei puolla raskaankaluston nopeudennistoa sataseen.

        Yhdysvalloissa ajetaan 120 km/h .

        Ehkä Suomessa on sitten erilaiset luonnonlait.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Yhdysvalloissa ajetaan 120 km/h .

        Ehkä Suomessa on sitten erilaiset luonnonlait.

        Yhdysvalloissa ajetaan paljon pienemmillä painoilla. Ja siellä ei todellakaan ajeta 120 km/h tai yli.

        20 prosenttia lisää vauhtia, lisää jarrutusmatkaa 40 prosenttia. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa turvallisuuden kannalta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhdysvalloissa ajetaan paljon pienemmillä painoilla. Ja siellä ei todellakaan ajeta 120 km/h tai yli.

        20 prosenttia lisää vauhtia, lisää jarrutusmatkaa 40 prosenttia. Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa turvallisuuden kannalta?

        Itse olen ajellut Yhdysvalloissa Highwaylla tiukasti suurinta sallittua 75 MPH etten ulkomaalaisena joutuisi vaikeuksiin ja rekat köröttelivät ohi. Eivät tietenkään kaikki, mutta hyvin monet.

        Minkälaisia kokemuksia sinulla on Yhdysvalloissa ajelemisesta?


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Itse olen ajellut Yhdysvalloissa Highwaylla tiukasti suurinta sallittua 75 MPH etten ulkomaalaisena joutuisi vaikeuksiin ja rekat köröttelivät ohi. Eivät tietenkään kaikki, mutta hyvin monet.

        Minkälaisia kokemuksia sinulla on Yhdysvalloissa ajelemisesta?

        Jenkeissä rekat, 18-wheelerit, ajavat korkeintaan 65 mailia tunnissa, joka on siis nk. yleisnopeusrajoitus. Kyseiset puoliperävaunujen kuormat ovat radikaalisti kevyempiä kuin Suomessa, josta kertoo jo vähäisempi akseli - ja rengasmäärä. Olisi mielenkiintoista nähdä normaali jenkkirekka suomalaisen 76 - tonnin kokonaispainoilla, tai vieläkin suuremilla painoilla. Hehe.
        Nää on hauskoja nää kaverit, joilla ei ole mitään konkreettista tietoa, kokemuksesta puhumattakaan raskaastakalustosta, niiden kuormista ja tekniikasta. Renkaat on jenkeissä ihan samoja kuin Suomessa, eikä niitäkään ole suunniteltu maksimikuormilla ajettavaksi yli 100 km/h.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jenkeissä rekat, 18-wheelerit, ajavat korkeintaan 65 mailia tunnissa, joka on siis nk. yleisnopeusrajoitus. Kyseiset puoliperävaunujen kuormat ovat radikaalisti kevyempiä kuin Suomessa, josta kertoo jo vähäisempi akseli - ja rengasmäärä. Olisi mielenkiintoista nähdä normaali jenkkirekka suomalaisen 76 - tonnin kokonaispainoilla, tai vieläkin suuremilla painoilla. Hehe.
        Nää on hauskoja nää kaverit, joilla ei ole mitään konkreettista tietoa, kokemuksesta puhumattakaan raskaastakalustosta, niiden kuormista ja tekniikasta. Renkaat on jenkeissä ihan samoja kuin Suomessa, eikä niitäkään ole suunniteltu maksimikuormilla ajettavaksi yli 100 km/h.

        Ei Yhdysvalloissa ole enää mitään yleisnopeusrajoituksia, vaan osavaltiot määräävät korkeimman sallitun nopeuden alueellaan. Kaikessa on poikkeuksia, koska Yhdysvaltain osavaltioilla on suuri itsemääräämisoikeus, mutta yleisimmin raskas kalusto saa lain mukaan ajaa muun yleistä nopeusrjoitusta.

        Moduulirekat, maksimi kokonaispaine 67 000 kg sallittiin liittovaltion laissa vuonna 2014, mutta toteutus koko liittovaltion alueelle voi kestää mm. siltojen rakennelaskelmien uudistamisen tarpeen ja puutteellisten siltojen kunnostuksen vuoksi.

        36 000 kg liittovaltion maksimikokonaispainoilla siis ajetaan jopa 140 km/h. Koska nopeuden vaikutus on eksponentiaalista, voitaisiin tietysti laskea, mitä esittämäni 100 km/h maksiminopeus eurooppalaisille yhdistelmille vastaisi.

        Valta toisi tietysti myös vastuuta huoltojen, tarkistusten, ennakoivan ajotavan ja maksimipainojen noudattamisen suhteen. Onko suomalaisista kuskeista ja huollon ammattilaisista sellaiseen? ; )


    • Anonyymi

      "Pystytkö ajamaan yhden päivän max 80km/h? "

      EN IKINÄ!

      Audi king.

      • Anonyymi

        Mihinkä hemmettiin rekoilla on kiire? 70km/h riittää, säästyy myös polttoainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinkä hemmettiin rekoilla on kiire? 70km/h riittää, säästyy myös polttoainetta.

        Perille on kiire! Kauppias ja asiakas odottaa tavaroitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perille on kiire! Kauppias ja asiakas odottaa tavaroitaan.

        Kun lähtee aikaisemmin liikkeile niin on ajoissa perillä, ei tarvi koheltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinkä hemmettiin rekoilla on kiire? 70km/h riittää, säästyy myös polttoainetta.

        Vaikka rekoilla ei olisi kiire sinne hemmettiin, niin monilla henkilöautokuskeilla sitäkin enenmmän näyttää olevan kiire sinne!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihinkä hemmettiin rekoilla on kiire? 70km/h riittää, säästyy myös polttoainetta.

        60 menee vielä vähemmän!


    • Anonyymi

      En pysty, enkä halua! Sopiva nopeus on 85km/t ja mäkisillä tieosuuksilla 85-90km/t. Leikkikää motarilla niin paljon kuin huvittaa niitä tasan kasikympin leikkejänne, mutta älkää tulko yksikaistaisille teille häiritsemään toisten työntekoa!
      Perustelut: Kasikymppiä ajettaessa todellinen keskinopeus jää huomattavasti sen alle, koska yhdistelmä n vauhti hiipuu yleensä joka pienimpäänkiin nousuun radikaalisti.
      Tämä taas on liikenteen sujuvuuden kannalta häiritsevä tekijä joka voi johtaa pahimmassa tapuksessa onnettomuuteen, koska usein joku takana tuleva menettää hermonsa ja lähtee yrittämään ohitusta harkitsemattomasti.

      • Anonyymi

        Minä ajan henkilöautolla 80 alueella 81 vakkariin mitäs meinaat asialle tehdä jos olen edessäsi tien tukkona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajan henkilöautolla 80 alueella 81 vakkariin mitäs meinaat asialle tehdä jos olen edessäsi tien tukkona?

        Eli todellisuudessa nopeutesi on hyvinkin alle 80km/t, koska miltei aina etenkin henkilöauton nopeusmittari näyttää muutaman km:n verran todellisuutta suurempaa nopeutta.
        Yleensä pidän kusitauon tuollaisessa tapauksessa. Turha hermojansa menettää siksi, koska ei kaikilta liikenteessä olevilta ihmisiltä voi vaatia ammattikuljettajan pelisilmää.

        Lähtökohtaisesti olet oikeassa, että tiekohtaista nopeusrajoitusta tulee noudattaa, mutta joskus joustaminen omasta, vaikka lain suomastakin oikeudestansa on enemmän turvallisuutta edistävä teko liikenteessä, kuin siitä tiukasti kiinni pitäminen!


    • Anonyymi

      No justjajust jotenkuten voi pystyä, jos en poistu tuosta päivittäisen oravanpyörän alueelta, jossa rajotukset on välillä 20-50 km/h. On kyllä tapana tuossa yhdellä pätkällä pikkusen polkasta, jolloin voi mennä se 80 hetkellisesti rikkikin.

      • Anonyymi

        80km/h on niin suuri nopeus varmasti kaataa rekkoja.


    • Anonyymi

      Ei kai tuollaiseen tarvitse pystyä, ihan turhaa saivartelua.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen tukkikuorma tuli vietyä vuonna 1975-2005 lopetin tuli tasan kaksi sakkoa oli poliisin mielestä vauhtia liikaa,kun ei ollutkaan ylikuormaa jostain piti sakottaa.Minusta kuorm-autolle nykyinen nopeus sopiva,kun aloitin nopeus oli 70km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe