Eli olen nyt käynyt kolme kurssia (neljäs menossa) numeroin 7,7,5 ja nyt tuntuu, että homma rupeaa menemään liian vaikeaksi. Eli jos vaihdan lyhyeen matematiikkaan, niin mitä ovia se sulkee minulta tulevaisuudessa? Eli mihin opintopaikkoihin/työpaikkoihin ei pääse ilman pitkän matematiikan 'tutkintoa'?
Pitkän matematiikan vaihto lyhyeen
6
3413
Vastaukset
- fluyhg
Ei kannata vahtaa. Lääkikseen ja teknilleiseen korkeakouluun ei pääse (ainakaan helposti), eikä useimpiin yliopistoihin (ainakaan luonnontieteitä). Olen melko varma, että lyhyt matikka alkasi tympiä pitkään verrattuna.
Tartu itseäsi niskasta kiinni ja jatka pitkän matikan opiskelua; ei se ole mitenkään mahdotonta.- kannattaa..
JATKAA pitkää! Kyllä se siitä, kunhan pääset vaan kaikista kursseista edes suurin piirtein läpi niin jeps. Kyllä niistä kirjoituksistakin suht helpolla pääsee läpi, ei sitä kannata pelätä! Mut kaikkein kivoin tunne tulee kun oikein yrittää ja opiskelee ainetta ahkerasti JO kurssien aikana niin sit on viisas olo! Kehittää loogista ajattelukykyä, jos niin voi sanoa! TSEMPPIÄ!!
- omppu....
kannattaa.. kirjoitti:
JATKAA pitkää! Kyllä se siitä, kunhan pääset vaan kaikista kursseista edes suurin piirtein läpi niin jeps. Kyllä niistä kirjoituksistakin suht helpolla pääsee läpi, ei sitä kannata pelätä! Mut kaikkein kivoin tunne tulee kun oikein yrittää ja opiskelee ainetta ahkerasti JO kurssien aikana niin sit on viisas olo! Kehittää loogista ajattelukykyä, jos niin voi sanoa! TSEMPPIÄ!!
ei missään tapauksessa kannata lopettaa! lääkiksessä, teknillisissä korkeakouluissa, ja VALTAOSISSA yliopistoista arvostaa todella paljon pitkän matikan lukijoita, esim. luokanopettajankoulutuksessa saa 2!!! Lisäpistettä haussa, ja se on PALJON!!!!! (esim. vuoden avoimen yliopiston opinnoista esim. aprobaatturin opiskelusta saa sen 2 pistettä, ja maksa satoja euroja!)
Siis, vaikka kirjottaisit PITKÄSTÄ MATIKASTA A:n, niin se on yhtä arvokas kuin L...ainakin hauissa!
Mua harmittaa PERKULEESTI, että en lukenut pitkää matikkaa...pääsisin yliopistoon ensi syksynä...nyt en pääse=(
- nm. kokemusta on
minulla ainakin arvosanat ja osaaminen alkoi parantua kursseja eteenpäin mentäessä! Osalla kestää pidemmän aikaa ennenkuin he löytävät itselleen sopivan tavan opiskella matematiikkaa. Minulla se taisi kestää pari kurssia. Nelosesta eteenpäin arvosanat sitten nousivat kivasti :)!! Eli ei kannata lannistua... kyllä se vielä alkaa sujua, kun saat haudutettua asioita tarpeeksi kursseilla.
- Carry
lisäksi, kannnustan myös sinua jatkamaan pitkän matikan opiskelua, vaikka osa kursseista saattaa tuntua vaikeilta: itse huomasin, että mm. geometria-kurssi ei kolahtanut täysiä (johtuneeko että meille naisille ei oo suotu sellasia ajattelutapoja;)) mutta esim. integraalikurssista taas tuli 10 todistukseen jne.
Kolmannen luokan kurssit eivät siis välttämättä ole niitä vaikeimpia! (Itse asiassa ne ne vasta perusasioita onkin, todennäköisyys ja lukujonot)
Älä sulje ovia edessäsi! - JJP
Kiitos kaikille aiemmin jo vastanneille, sain aivan uusia tietoja ja näkökulmia :).
... Ja jatkoa eli muutama jatkokysymys tuli vielä mieleen. JOS nyt vaihdan pitkästä lyhyeen, niin kuinka nuo aikasemmat pitkän matematiikan numerot näkyvät lukion päättötodistuksessa jos käyn loput reilut kaksi vuotta lyhyttä matematiikkaa?
Ja jos nyt satun jatkamaan, niin kumpi olisi järkevämpää; lukea pitkä ~5:n keskiarvolla vai lyhyt 8-9:n keskiarvolla? Tekeekö noin huonolla enään yhtään mitään? Töitä tuohonkin joutuu varmasti jonkun verran tekemään vaikka vähän tyhmältä kuulostaisikin.
Onko aivan idioottimaista taistella puolet lukiosta 5:n keskiarvolla ja hypätä siinä vaiheessa vasta uppoavasta laivasta?
Ja vielä viimeinen kysymys asiasta, eli jos satun saamaan uusintojenkin jälkeen kaksi peräkkäistä nelosta, niin onko mahdollista vaihtaa lyhyeen matematiikkaan ilman, että joutuisi käymään seuraavana vuonna ainakin jomman kumman hylätyistä kursseista uusiksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859