Kekkonen oli urheilija

Urho Kekkonen oli taitava monilla elämänaloilla, eikä vähiten niistä urheilijana.

Noin puolitoista vuotta sitten julkaistiin tietokirjailija Hannu Pelttarin teos "Kekkosen kisat – Urho Kekkonen ja urheilu", jossa kerrotaan, että jo koululaisena hän osallistui koko lailla kaikkiin kotipaikkansa Kajaanin urheilurientoihin, yleisurheilun lisäksi ainakin hiihtoon ja jalkapalloon. Lajikirjon painopiste oli juoksulajeissa sekä lajiyhdistelmin järjestetyissä moniotteluissa.

Aikuisikään ehdittyään hän keskittyi hyppylajeihin menestyen kansallisella tasolla erityisesti korkeushypyssä sekä vauhdittomassa kolmiloikassa, joskin arvokisoihin ei aivan onnitunut pääsemään. Vielä 70-vuotiaanakin hän esitteli loikkataitojaan Ylen tv-dokumentissa. Lisäksi Urho Kekkonen oli merkittävä suomalainen urheilujohtaja eri järjestöissä.

https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/kekkosen-kisat-urho-kekkonen-ja-urheilu/

Hyvä kirjoitus, mutta tästäkään ei selviä, kumpaa jalkaa Kekkonen käytti hypyissään, oikeaa vai vasenta. Siis kummalla hyppäsi korkeushypyssä, kumpaa käytti kolmiloikassa kaksi kertaa ja kummalla heilutti jalkapallossa maaliverkkoja?

Onko palstalaisilla tästä tietoa?

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytettiinkö tuohon aikaan vielä ulkojalan tyyliä. Sitten tuli sisäjalan tyyli ja sitten kierähdys ja floppi jota kaikki nykyään käyttävät 1968.

      • Joka tapauksessa Kekkosen askelmerkit olivat kohdallaan sotasyyllisyys"oikeudenkäynnissä'.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Joka tapauksessa Kekkosen askelmerkit olivat kohdallaan sotasyyllisyys"oikeudenkäynnissä'.

        Sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä askelmerkit asetti Paasikivi Valvonkomissiolta saamiensa ohjeiden mukaan, Kekkonen itse ei omia merkkejään saanut silloin asettaa. Hän oli pääministerin juoksupoika. Nopeakinttuinen toki.


      • Anonyymi

        Kuvista päätellen ulkojalkatyylillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä askelmerkit asetti Paasikivi Valvonkomissiolta saamiensa ohjeiden mukaan, Kekkonen itse ei omia merkkejään saanut silloin asettaa. Hän oli pääministerin juoksupoika. Nopeakinttuinen toki.

        Kekkonen oli oikeusministeri, hänellä oli jotain osaa kun syytettäviä "valittiin".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kekkonen oli oikeusministeri, hänellä oli jotain osaa kun syytettäviä "valittiin".

        Kekkonen oli yhteydessä "oikeuden" maalaisliittolaisiin jäseniin päivää ennen "tuomioiden" julistamista vaatien kovempia sellaisia
        Tämä asia selviää Lehtisen ja Rautkallion kirjasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekkonen oli oikeusministeri, hänellä oli jotain osaa kun syytettäviä "valittiin".

        Olet oikeassa. Kekkosella oli osaa kun syytettyjä valittiin. Hän sai lyhennettyä Valvontakomission esittämää listaa merkittävästi yhdessä Paasikiven kanssa.

        Koska Valvontakomission ehdoton vaatimus oli saada Ryti ja Tanner tuomiolle, heille syyteeksi luettujen seikkojen vuoksi vastaavilla perusteilla piti syyttää myös sellaisia, joita alkuperäisellä listalla ei ollut. Tämä oli enemmän juridiikkaa kuin politiikkaa.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Kekkonen oli yhteydessä "oikeuden" maalaisliittolaisiin jäseniin päivää ennen "tuomioiden" julistamista vaatien kovempia sellaisia
        Tämä asia selviää Lehtisen ja Rautkallion kirjasta.

        Aivan. Kekkonen oli yhteydessä Maalaisliittolaisiin, koska Paasikivi niin pyysi. Paasikivi itse oli yhteydessä kaikkiin muihin oikeuden jäseniin selvittäen heille Valvontakomission kannan. Paasikivi siis delegoi osan tästä informoinnista Kekkoselle, tämän oman puolueen osuuden. Ei siinä mitään Kekkosen omaa hääräilyä ollut.

        Pitää muistaa, että Lehtisen ja Rautkallion kirja ei ole kokonaiskuva tapahtuneista, se keskittyy (kuten kirjan esipuheessa todetaan) vain Kekkoseen. Valikoivin faktoin kirjaan on saatu sen myyntiä edistäviä kohu-uutisia Kekkosesta. Normaalia viihdekirjojen markkinointia siis.


      • Anonyymi

        Ulkojalkaa Kekkonen hyppäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ulkojalkaa Kekkonen hyppäsi.

        Euroopan mestari 1934 Kalevi Kotkas taisi myös hypätä ulkojalkaa.
        Vielä 1978 sittemmin viinaan kuollut Jastshenko hyppäsi kierähtämällä silloisen ME;n 235.


    • Anonyymi

      Olisi ollut onni suomalaisille, jos Kekkonen olisi keskittynyt vain urheilu-uraansa.

      • Anonyymi

        Aivan. Olisimme päässeet osaksi suurta ja mahtavaa kansandemokratioiden joukkoa viimeistään vuonna 1946 ilman Kekkosta.

        Se oli silloin meidän, sinun ja minun, kaltaisten sosialistien suuri unelma. Kekkonen piti meidät lännen yhteydessä ja itsenäisenä, eikä me koskaan päästy tuohon onnellisten kansandemokratioiden joukkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. Olisimme päässeet osaksi suurta ja mahtavaa kansandemokratioiden joukkoa viimeistään vuonna 1946 ilman Kekkosta.

        Se oli silloin meidän, sinun ja minun, kaltaisten sosialistien suuri unelma. Kekkonen piti meidät lännen yhteydessä ja itsenäisenä, eikä me koskaan päästy tuohon onnellisten kansandemokratioiden joukkoon.

        Kyllä ansio siitä ettemme päässeet kansandemokratioiden joukkoon kuuluu aivan muille kuin Kekkoselle!


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Kyllä ansio siitä ettemme päässeet kansandemokratioiden joukkoon kuuluu aivan muille kuin Kekkoselle!

        Juu oli siinä muitakin. Mutta Kekkonen piti yhteyden kunnossa niin länteen kuin itään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu oli siinä muitakin. Mutta Kekkonen piti yhteyden kunnossa niin länteen kuin itään.

        Itään olisivat riittäneet viileän asialliset yhteydet.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Itään olisivat riittäneet viileän asialliset yhteydet.

        Parempi lämpimän asialliset kuin viileän asialliset. Kaikkiin ilmansuuntiin.

        Halosella oli viileän asialliset suhteet länteen eikä se ollut mikään mestarisuoritus.


    • Anonyymi

      Ammunttaakin hän harrasti, mm Haminan valleilla tuli peräti 9 kymppiä, sotilaskiväärillä.

    • Anonyymi

      Kekkonen oli kova hyppimään eri urheilulajeja. Oli myös kova hyppimään mielipiteissänsä, käänsi takkinsa moneen kertaan. Natsista - kgp:n vakoojaksi. Uspenskin kirkontervaajasta - Evlut-kirkon päämieheksi.

      • Kekkonen tunnettiin myös nimellä "Timo'.




      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Asiasta toiseen. Oletko Pysty ajellut "rauhanjunalla"?

        En tietenkään, en edes käynyt katsomassa sitä rautatieasemilla.

        Sen sijaan Veikko Huovisen mainion novellin Rauhanjuna olen lukenut ja katsonut pariin kertaan siitä tehdyn pienoiselokuvan televisiosta. Esitettiin viimeksi pari vuotta sitten, katsoitko?


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        En tietenkään, en edes käynyt katsomassa sitä rautatieasemilla.

        Sen sijaan Veikko Huovisen mainion novellin Rauhanjuna olen lukenut ja katsonut pariin kertaan siitä tehdyn pienoiselokuvan televisiosta. Esitettiin viimeksi pari vuotta sitten, katsoitko?

        Minä pidän enemmän Juha Seppälän ja Jyrki Lehtolan vähän iskevämmästä tyylistä kirjoittaa. Huovisen kirjat ovat vähän samanlaista pitkäpiimäistä jaarittelus kuin Päätalon.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Minä pidän enemmän Juha Seppälän ja Jyrki Lehtolan vähän iskevämmästä tyylistä kirjoittaa. Huovisen kirjat ovat vähän samanlaista pitkäpiimäistä jaarittelus kuin Päätalon.

        PS. Arvostan molemmat herrat huomattavasti "kansalliskirjailijoiden" yläpuolelle.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        En tietenkään, en edes käynyt katsomassa sitä rautatieasemilla.

        Sen sijaan Veikko Huovisen mainion novellin Rauhanjuna olen lukenut ja katsonut pariin kertaan siitä tehdyn pienoiselokuvan televisiosta. Esitettiin viimeksi pari vuotta sitten, katsoitko?

        Rauhanjunalla ajelivat eri alojen taitelijat, muusikoista ainakin seuraavat: Sinikka Sokka, Katri Helena, Woude, M. A. Numminen, Dave Lindholm, Arja Saijonmaa ja Henrik Otto Donner.

        https://areena.yle.fi/1-2193732

        Noista olisin mennyt jossain muussa yhteydessä kuuntelemaan vain M.A. Nummista, jos ilmaiseksi olisin päässyt (itse asiassa olen päässyt parikin kertaa).


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        PS. Arvostan molemmat herrat huomattavasti "kansalliskirjailijoiden" yläpuolelle.

        Päätalo on välillä pitkäveteistä luettavaa. Kun Kalle käy ulkohuussissa paskalla ja katsoo reiästä perään, seuraa kymmenen sivua jaarirusta, mitä kaikkea se tuo mieleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päätalo on välillä pitkäveteistä luettavaa. Kun Kalle käy ulkohuussissa paskalla ja katsoo reiästä perään, seuraa kymmenen sivua jaarirusta, mitä kaikkea se tuo mieleen.

        En ole lukenut vielä yhtäkään Päätalon kirjaa johtuen pitkälti siitä, että luin kerran hänen uuden kirjansa arvostelun, jossa todettiin, että kirjailija kuvaili 19 sivun verran linja-auton odottamista.

        Minua valistuneempi ihminen kääntäisi tuon tietenkin toisin päin eli ottaisi selvää, millainen kirjailija sellaiseen pystyy ollen kuitenkin Suomen luetuimpia kirjailijoita kautta aikojen. Yritän ottaa haasteen joskus rohkeasti vastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päätalo on välillä pitkäveteistä luettavaa. Kun Kalle käy ulkohuussissa paskalla ja katsoo reiästä perään, seuraa kymmenen sivua jaarirusta, mitä kaikkea se tuo mieleen.

        Olen erityisen ihastunut Seppälän kirjan "Suomen Historia" rosoisiin ja rasioihin lauseen kahden mittaisiin mikronovelkeihin.
        Olen vähän plagioinut tuota tyyliä tänne kirjoittaessani.


      • OikeistoSosDem kirjoitti:

        Olen erityisen ihastunut Seppälän kirjan "Suomen Historia" rosoisiin ja rasioihin lauseen kahden mittaisiin mikronovelkeihin.
        Olen vähän plagioinut tuota tyyliä tänne kirjoittaessani.

        Siis rosoisiin ja raakoihin. Voi s..na tätä automaattista täyttöä.


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Olen erityisen ihastunut Seppälän kirjan "Suomen Historia" rosoisiin ja rasioihin lauseen kahden mittaisiin mikronovelkeihin.
        Olen vähän plagioinut tuota tyyliä tänne kirjoittaessani.

        Ah, sen takia kirjoituksistasi tuleekin mieleen kuva vanhasta käppänästä, joka elää menneisyydessä. Ja on katkera siitä(kin).


      • Anonyymi
        OikeistoSosDem kirjoitti:

        Siis rosoisiin ja raakoihin. Voi s..na tätä automaattista täyttöä.

        Laske välillä korvasta ulos, niin ei niin paljon silmämunatkaan kellastu.


    • Anonyymi

      Notta se on sitä kepulaasya politiikkaa. Minä mään ja teen mutten kanna mistään vastuuta, en edes tekemisistäni.

    • Anonyymi

      Mikä mies se Urpo Kepponen oli ???

    • Anonyymi

      Kavereitten naisten kimpussa yhtenään

    • Anonyymi

      Kekkonen oli ihan asiallinen ja hyvä kaveri. Osasi pelata Neuvosto-johtajien kanssa hvyin. Joi monet naapurijohtajat lähes pöydän alle ja juuri ennen kuin kaverilta virta loppui, työnsi Suomelle edullisen sopimuksen pöydälle ja kynän käteen. Näin hyvät sopimukset joskus saatiin aikaiseksi.

      Se on aika outo tieto, että jos joku voitti Kekkosen jossakin urheilusuorituksessa, niin hän olisi ollut siitä ikuisesti katkera. Ja se olisi vaikuttanut jopa muiden asioiden sujumiseen. Sitä ei oikein ymmärrä, että kuinka aikuisella ihmisellä näin tapahtuisi tuolla tasolla. Oli ehka varmasti siinä tapauksessa muutakin kismaa. Kaiken kaikkiaan hyvin hoiti hommansa. Rauha hänelle!

      • Kyllähän haastatteluissa huomaa jopa SM-tasolla vieläkin, että joitakin urheiljoita välittömästi kisan jälkeen tappio selvästi närästää. Ei siitä kuitenkaan kovin pitkää jälkeä jää, tuskin jäi Kekkosellekaan.


      • Hieno johtaja Kekkonen oli.


      • KäskeväSOTILAS kirjoitti:

        Hieno johtaja Kekkonen oli.

        Hoiteli taitavasti itänaapurissa asioidessaan isänmaan asioita.


      • KäskeväSOTILAS kirjoitti:

        Hoiteli taitavasti itänaapurissa asioidessaan isänmaan asioita.

        Samoin naapureita isännöidessään.


      • Anonyymi
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Samoin naapureita isännöidessään.

        Itsenäisen Suomen suurimmat valtiomiehet kautta aikojen ovat tässä järjestyksessä: Juho Kusti Paasikivi, Urho Kaleva Kekkonen ja Mauno Henrik Koivisto.
        Suomi ei ole kokenut ikinä historiansa aikana vastaavaa vaurastumisen kautta kuin nimenomaan oli sattumoisin YYA-sopimuksen aika 1940-luvun lopulta 1980-luvun loppuun.
        Neuvostoliiton hajotessa kuuluimme jo maailman vauraimpien kansakuntien joukkoon, mikä oli oikeastaan uskomaton saavutus, kun tiedetään mistä tuhkaläjästä ja silvotusta maasta lähdettiin liikkeelle. Länsi-Saksa oli yltänyt suunnilleen samaan BKT:hen.
        Yksi tärkeimmistä syistä tuohon vaurastumiseen oli se, että NL:n ja JKP:n sekä UKK:n välillä vallitsi luottamus, joka Kremlissä lausuttiin ties kuinka monta kertaa ääneen jo JKP:n ollessa vielä pääministerinä. Yksi luottamuksen osoitus oli Porkkalan palautus vuonna 1956. Zdanov lausui myöhemmin, että hän ei olisi palauttanut, jos olisi saanut päättää.
        Sanottakoon YYA-sopimuksen aikaa suomettumiseksi kaikin mokomin. Nähkääs sen ainoa vaihtoehto oli pitkään sovjettuminen - DDR:n tapaan.
        Hämmästykseni oli suunnaton, kun muutama vuosi sitten muuan pullamössöpoju esitti autuaan tietämättömänä kysymyksen: "Mikä se DDR oli?"

        UKK:n myöhempien vuosien rauhan asenteisiin vaikutti paljon hänen itsensä joutuminen yllättäen Haminan torilla käskystä teloituskomppaniaan. Haminan valleilla ammuttiin tuolloin 12 punaista 26.5.1918. Sota oli päättynyt kaikkialla maassa jo viimeistään toukokuun alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsenäisen Suomen suurimmat valtiomiehet kautta aikojen ovat tässä järjestyksessä: Juho Kusti Paasikivi, Urho Kaleva Kekkonen ja Mauno Henrik Koivisto.
        Suomi ei ole kokenut ikinä historiansa aikana vastaavaa vaurastumisen kautta kuin nimenomaan oli sattumoisin YYA-sopimuksen aika 1940-luvun lopulta 1980-luvun loppuun.
        Neuvostoliiton hajotessa kuuluimme jo maailman vauraimpien kansakuntien joukkoon, mikä oli oikeastaan uskomaton saavutus, kun tiedetään mistä tuhkaläjästä ja silvotusta maasta lähdettiin liikkeelle. Länsi-Saksa oli yltänyt suunnilleen samaan BKT:hen.
        Yksi tärkeimmistä syistä tuohon vaurastumiseen oli se, että NL:n ja JKP:n sekä UKK:n välillä vallitsi luottamus, joka Kremlissä lausuttiin ties kuinka monta kertaa ääneen jo JKP:n ollessa vielä pääministerinä. Yksi luottamuksen osoitus oli Porkkalan palautus vuonna 1956. Zdanov lausui myöhemmin, että hän ei olisi palauttanut, jos olisi saanut päättää.
        Sanottakoon YYA-sopimuksen aikaa suomettumiseksi kaikin mokomin. Nähkääs sen ainoa vaihtoehto oli pitkään sovjettuminen - DDR:n tapaan.
        Hämmästykseni oli suunnaton, kun muutama vuosi sitten muuan pullamössöpoju esitti autuaan tietämättömänä kysymyksen: "Mikä se DDR oli?"

        UKK:n myöhempien vuosien rauhan asenteisiin vaikutti paljon hänen itsensä joutuminen yllättäen Haminan torilla käskystä teloituskomppaniaan. Haminan valleilla ammuttiin tuolloin 12 punaista 26.5.1918. Sota oli päättynyt kaikkialla maassa jo viimeistään toukokuun alussa.

        Sorry, tuo katuvainen lausuja ei tietenkään ollut enää Zdanov, vaan MOLOTOV.
        Zdanov "paiskasi lusikan nurkkaan" jo 1948.


    • Anonyymi

      Miksi ihmiset(?), joilla on kaikkein eniten halua provosoida, mutta kaikken vähiten edellytyksiä ja tarvetta niin tehdä, kirjoittavat säännöllisesti juuri Kepun palstalla?

      Jotain erityistä Keskustassa on, kun se vetää vihaajikseen vain mielenterveysongelmaisia.

    • Anonyymi

      Äitini isä oli Kekkosen kanssa joissain kilpailuissa ja kertoi , että Kekkonen oli kovakuntoinen urheilija nuorena.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe