Siilinjärvi on ruma

Anonyymi

Savon Sanomissa oli juttu mistä muistui mieleen kylämme rumuus. Kylämme valittiin 1990 suomen rumimmaksi kunnaksi ja on sitä edelleen. Meidän nuorisolta kun kysyin asiaa niin tyttö sanoi, että onneksi tuossa vieressä on yksi suomen kauneimmista kaupungista. Hän myös sanoi muuttavansa Kuopioon heti kun annan luvan no meneepähän lähelle. Eipä näin pienessä kylässä nuorisolle riitäkään tekemistä.

187

2221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oli sitä aikaa, kun rakennettiin moottoritietä kylän kohdalla. Paikka oli yhtä suurta soramonttu. Mutta eipä ole enää, ihan on siisti kirkonkylä.
      Puutteita ja vikaratkaisuja on, mutta pitää yrittää jotenkin päästä eteenpäin.
      Tosin, taitaa kunnan keinot olla vähissä, taidetaan mennä enemmänkin markkinamiesten ehdoilla.

    • Anonyymi

      Kyllä se on minunkin mielestä ruma ainakin tuo betonikeskusta vähän niin kuin mini Kouvola. Olen nyt asunut siilissä 6 vuotta ja mielestäni ihmiset ovat sellaisia kylmiä 6-0 tyyppejä ainakin kun vertaa Lappeenrantaan.

      • Anonyymi

        Siilinjärven "rumuus" (jossa suuri osa on myös "oletettua rumuutta") on aika suhteetonta valtakunnan mittakaavassa. Ja lähinnä outoa, että se vieläkin muistetaan. Tosin kerran otsaansa leiman saanut kantaa sitä, ihmisten muisti on pitkä joissakin asioissa, syitä voidaan silti pohtia vähän pitemmällekin.

        Siilinjärvellä on koko maan mittakaavassa aika vähän merkitystä. Maakunnallisesti se on tosin ollut kasvukeskus, vaikka muualta maakunnasta on väki lähtenyt. Silti tämäkään tilastollinen poikkeama ei ole kehyskunnissa erikoista. Jos ja kun lähinnä maakunnan ykköskunta on kasvava, niin myös kehyskunta/-kunnat yleensä siitä hyötyvät. Joka vaikutta myöskin mm.koko rakentamiskulttuuriin, ja mm.suojeltavia rakennuksia kehyskuntaan (yleensäkään) rakennetaa, vaan ne yleensä rakennetaan maakuntakeskukseen, tai sen suurimpaan asutuskeskittymään.

        Voihan Siilinjärveä verrata sitten vaikka mihin. Liioiteltua on tosin kuntaa verrata vaikka Espooseen, koska mitä isompi kasvukeskittymä on, niin sitä monimutkaisempi (kenties -puolisempikin??!) on myöskin asukasjakauma. Myöskin Kouvola on aika kaukaa haettu, ja varsinkin viimeisten kuntaliitosten jäljiltä. Ainoa mihin voisi verrata on liikenteellinen risteyskohta, siinä Kouvola lyö Siilinjärven aika reilusti.

        Eli järkevintä ja ristiriidatonta lienee tehdä rumuuden yms. suhteen vertailuja lähinnä toisiin kehyskuntiin, ja sielläkin ehkä etupäässä vastaavilla seuduilla, esim.Oulun ja Joensuun kehyskuntiin (tai Vaasakin voisi menetellä).


    • Anonyymi

      Olin 15-16v silloin 1990 eikä minusta ollut oikein leimata Siilinjärveä Suomen rumimmaksi kunnaksi, koska moottoritien rakennustyömaa oli meneillään silloin.
      Valmistuttuaan maisemat siistiytyivät oleellisesti ja makuasia tietysti, mutta en sanoisi rumaksi lopputulosta.
      Moottoritien rakennus tuntui silloin edistykseltä, vaikka eihän torin ympäristö silloin vielä kovin vanha ollut muutenkaan., kymmenisen vuotta. Itse asiassa en edes muista aikaa ennen torin ympäristön keskuskorttelia. Kuvia kun olen nähnyt sitä edeltäneeltä ajalta, niin hämmästelen, että onko tosiaan ollut tuollainen Siilinjärven keskusta ennenvanhaan, näyttää ihan oudolta.

      • Anonyymi

        On varmasti täysin totta, että "rakennusongelmat" olisi paljon monimuotoisemmat, jos moottoritie olisi laitettu kulkemaan keskusta itäpuolelta. Joka siis oli silloin toinen vaihtoehto, ja kunnanvaltuuston äänestys oli myöskin muistaakseni varsin tiukka.

        Mutta ei "Siilinjärven rumuus" nyt pelkästään siihen moottoritien tulloon rajoittunut. Kyse oli/on monista muistakin asioista, jotka tuotti mm.se, että Siilinjärvi oli edellisinä vuosikymmeninä suuri kasvukeskus (varsinkin suhteessa siihen, että ympäristökunnat kadottuvat samaan aikaa väkilukuaan), ja vaikkapa keskusta on edelleen varsin paljon sijantinsa ja (ilm.alati muuttuvan) kaavansa kautta suhteutettu kooltaan siihen kuntakokoon, joka oli noin kunnan perustamisvaiheissa olemassa (Siilinjärven kunnan perustamisvuosi oli v.1925, jolloin asukkaita oli reilut 4 500, eli kunta on verraten nuori edelleen ...).


      • Anonyymi

        Rakennettiin moottoritietä ja myös tie no 75 oli rakenteilla.Molemmat haluaisivat Siilinjärven ja näkymä oli soramonttua.Tulkaa nyt katsomaan ! Meillä on hyvät liikenneyhteydet,moottoritie,rautatie ja LENTOKENTTÄ Siilinjärven Rissalassa ,jota on Kuopio yrittänyt omia.Nimi on Kuopion lentokenttä, vaikka se on Siilinjärvellä !


    • Anonyymi

      Mikä on siilinjärvi pari lähiötä Kuopiosta pohjoiseen ja joku kalkkikaivos.

      • Anonyymi

        Heh jos keskusta on mini Kouvola niin koko siili on mini Espoo joku taajama vaan.


      • Anonyymi

        Näin sanoo kateellinen Kuopiolainen.


    • Anonyymi

      Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Siilinjärvi on etenkin keskustan alueen osalta, ja ympäristöltään täysin ruma.

      En tiedä, mitä kunnan päättäjät ovat oikein mielessään ajatelleet, ja kuka näistä asioista ylipäätään on päättänyt.

      Jonkinlainen rahapula lienee tullut näissä asioissa eteen.

      No mutta, ainakin Suomen rumimman kunnan maine tullee pysymään..
      Ellei siihen, ja tähän asiantilaan tule jotakin muutosta tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        Ympäristöltään ruma? Onko ympäristö kasvanut rumaksi? Rannat, järvet, metsät, mäet.
        Suomalainen luonto ei ole ruma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristöltään ruma? Onko ympäristö kasvanut rumaksi? Rannat, järvet, metsät, mäet.
        Suomalainen luonto ei ole ruma.

        Kaikkea kivaa betonista ja kalkista. Onhan siili oikeasti ruma täytyy myöntää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea kivaa betonista ja kalkista. Onhan siili oikeasti ruma täytyy myöntää.

        Ei kai nyt kaikki ole betonista ja kalkista? Metsät, järvet jne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristöltään ruma? Onko ympäristö kasvanut rumaksi? Rannat, järvet, metsät, mäet.
        Suomalainen luonto ei ole ruma.

        Niin. olisikohan mitään paikkaa jossa Siililahden tienoille voisi vaikka rakentaa hyvään paikka näkötornin, ja vaikka noin parin kilometrin luontopolun?!

        On tosiaan älytöntä verrata rumuutta (oletettua tai ei) kunnan keskustan ja esim.sen luonnon välillä. Tosin Siilinjärvikin voisi vaikkapa lisää panostusta laittaa kunnan kauneudenkin eteen, vaikkapa luonnon kauneuden, onhan kunnassa paljon vielä mm.harjumaisemaakin, jota voisi paljon nykyistä enemmän tuoda esille, ja myöskin vaikka suojella.

        Rakennusfirmoiltakaan ei luontoarvojenkaan nostaminen esiin olisi pois. Koska monilla paikoilla voi tulla jopa luontoon liittyvä matkailukeskittymä (=parhaassa tapauksessa) ja muitakin mitä moninaisempia rakennelmia liittyä. Ei pidä yleensä ajatella KOSKAAN liian yksioikoisesti !!!


    • Anonyymi

      Siilit on minusta hyvin suloisia. Mutta minä olen ruma. Paljon rumempi kuin Siilinjärvi. Ihmisen tulee hyväksyä tosiolemuksensa, menee siinä sitten yksi Siilinjärvikin muun murheen ohessa.

    • Anonyymi

      Kasvattakaa edes lapsillenne jotain käytöstapoja jotta eivät heilu sapelin tai puukkojen kanssa heti kun kaupunkiin pääsevät.

    • Anonyymi

      Siilinjärvi on todella ruma.

    • Anonyymi

      Tottahan se on. Myös voin sanoa, että tuo nuorison tekemisen puute on kyllä totta, ei ole ihme että lähtevät muualle.

    • Anonyymi

      Ei Siilinjärveä voi enää rumaksi sanoa. Tänne rakennetaan koko ajan uutta ja tietysti rakennusajan ympäristö on mitä on mutta se korjaantuu kun rakennus on valmis. keskustaan ollaan koko ajan rakentamassa uusia kerrostaloja ja liikerakennuksia niin vähän aikaa näyttää taas rumalta, mutta kun rakennukset valmistuvat näyttää kesuskortteli taas entistä ehommalta ja alkaa Siilinjärven keskustakin näyttää entistä kaupunkimaiselta.

    • Anonyymi

      No niin, ja taas, mutta ja niin ... EI OLE sen rumempi (Siilinjärvi) kuin on monet muut kunnat joita on rakennettu samaan aikaan. Ruma se toki on, mutta niin on moni muukin noin 5000 - 40 000 asukkaan kunta (siis samoin rakennusperiaattein mitattuna, olkoon se mittaustapa, nyt vaikkapa missä ... ) ...

      Se äänestys oli muistaakseni jopa Hesarissa (eikä Mullikassa), mutta perusteet oli siis mistä .... Sudeettisavolaisetko kertoivat ja esittivät omat kademielteensä??! .....

      • Anonyymi

        Kyllä Siilin kirkonkylä peittoaa monet muut Pohjois-Savon kunnat tyylikkyydellään. Siihen kuuluu myös se, että kylästä lähtevät maantiet ja rautatiet moneen suuntaan. Lentokenttäkin on. Järviä on ja harjuja. Mitäpä muuta siihen kauneuteen tarvittaisiinkaan! Jos kauneuskilpailu pidettäisiin nyt, veikkaanpa, että Siilinjärvi sijoittuisi kärkijoukkoon!


    • Anonyymi

      1990 kesällä Juice oli keikalla Huvarilla. Totesi, että ainoa asia joka Siilinjärvellä on vihreää, on Alkon vihreä tunnus. Todellakin sitä se silloin oli.

    • Anonyymi

      Oikein on kaunis Siilinjärvi ja hyvin moternin näköinen. Hieman koristeellisuutta voisi lisätä. Tämä pääjohtaja Kataisen johtama rahasto voisi järjestää aiheesta arkitehtikilpailun kun on itsekin täältä kotoisin.

    • Anonyymi

      Voisko vesa hommata betonikukkia keskustaan Kouvolan malliin. Kyllä on hikinen kylämme kaunis jos harmaasta tykkää.

    • Anonyymi

      Eikö muita häiritse tuo luonnoton kipsivuori joka näkyy keskustaan ja myrskyissä pölisee kylälle. Ruma tämä kylä kyllä on.

      • Anonyymi

        Ei häiritse. Päinvastoin, sehän näyttää ihan alppimaan lumipeitteiseltä vuorelta kun sillä silmällä katsoo. Ja ajattelehan, miten paljon hyvinvointia noiden kukkuloiden vieressä oleva tehdas ja lähistön avolouhos ovat tuoneetkaan paikkakunnalle vuosikymmenien ajan! Ilman niitä Siilinjärvikin olisi vain taantuva pikkupaikkakunta. Nyt se sen sijaan on tyylikäs ja nuorekas kaikin puolin. Vaikea keksiä mitään kielteistä sanottavaa.


      • Anonyymi

        Ei se taida pölytä lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei häiritse. Päinvastoin, sehän näyttää ihan alppimaan lumipeitteiseltä vuorelta kun sillä silmällä katsoo. Ja ajattelehan, miten paljon hyvinvointia noiden kukkuloiden vieressä oleva tehdas ja lähistön avolouhos ovat tuoneetkaan paikkakunnalle vuosikymmenien ajan! Ilman niitä Siilinjärvikin olisi vain taantuva pikkupaikkakunta. Nyt se sen sijaan on tyylikäs ja nuorekas kaikin puolin. Vaikea keksiä mitään kielteistä sanottavaa.

        Tyylikäs ja nuorekas salli minun nauraa ja ihmiset ovat yhtä rumia kuin kylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se taida pölytä lainkaan.

        Kyllä pölyää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pölyää.

        Paljonkohan Siilinjärven hengitysilmassa on sitä kipsipölyä, ei liene terveellistä sekään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonkohan Siilinjärven hengitysilmassa on sitä kipsipölyä, ei liene terveellistä sekään...

        Ei sitä ole ilmassa lainkaan. Kipsi ei pölyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä ole ilmassa lainkaan. Kipsi ei pölyä.

        Simonsalossa asun ja auton konepelti on jatkuvasti kipsipölyssä.


      • Anonyymi

        Ei se pölise,eikä näy omaankaan kotiini !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Simonsalossa asun ja auton konepelti on jatkuvasti kipsipölyssä.

        Minä asun keskustassa Viinamäen alueella, eikä minua häiritse.Käykää katsomassa muita tehdas-ja kaivosalueita!


    • Anonyymi

      ruma se kylä on

    • Anonyymi

      Ihmiset ovat täällä myös kauheita. Oma ura on pääasia ja sen takia lapset jäävät kasvatusta vaille. Päihteiden kokeilu on huomattavasti suurempaa kuin Kuopiossa siis väkilukuun laskettuna. Ei ihme että näitä sapelimiehiä kylältämme tulee.

      • Anonyymi

        Minäkin tunnen muutaman siilinjärveläisen ja kieltämättä ainakin he ovat sellaisia minä ensin tyyppejä.


      • Anonyymi

        Miten en ole havainnut tuollaista ollenkaan.Ihmiset ovat täällä yhtä kauniita ja sivistyneitä kuin muuallakin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin tunnen muutaman siilinjärveläisen ja kieltämättä ainakin he ovat sellaisia minä ensin tyyppejä.

        Taidat olla itse minä itse tyyppi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla itse minä itse tyyppi !

        Taas joku hullu täällä ampui rekkoja. Ihme porukkaa.


    • Anonyymi

      Vierailin Siilinjärvellä heinäkuussa ja mieleen tuli eräs Vantaan lähiöistä. Onneksi teillä on lähellä Kuopio joka on todella viihtyisä.

    • Anonyymi

      Kauniita, iloisia savolaisrouvia kesämielellä.

    • Anonyymi

      Vieläkö rumin kunta kilpailuja järjestetään? Ilmoitan kylämme kisaan, varma voitto vai mitä vesku?

      • Anonyymi

        Karpohan se taisi nimetä Siilinjärven Suomen rumimmaksi kunnaksi, vaikkei mitään kilpailua aiheesta ollutkaan.

        On niitä varmaan paikkakuntia, joissa ei ole tapahtunut juuri mitään muutoksia puoleen vuosisataan, en tiedä olisiko sekään hyvä jos kaikki pysyisi ikuisesti samanlaisena?


    • Anonyymi

      Karpoko nimesi?!!Siis milloin ja missä??!!

      Kyllä se oli sen Suomen sosiaalidemokraattisin puuaineenkannattaja Husari, joka joskus 80luvun lopulla sen äänestyksen piti ... Ja iaiheesta ihan yhtä rumia kuntia saatoi lukea silloin, sekä luetella nyttenkin, ei se Siilinjärkään järkijään muutt (=kaunehemmaksi) ... On tässä maassa, ja mm.Siilinjärvelläkin kauniita paikkoja, mutta ei monenkaan kunnan arkkitehtuuria ole kovin sillä esteettisyydellä (=kauneusarvoilla) kovinkaan paljon kyllä mitattu ... Eikä mitatakaan (=varmaan) ...

    • Anonyymi

      Kylläpä taas pölyää tuo kipsi, meinasin talvikiekot jo vaihtaa ku maa oli valkosena. Emäntä sanoi että odota vielä pari kuukautta.

    • Anonyymi

      Rumalla kunnalla pitää olla ruma kunnanjohtaja.

    • Anonyymi

      Onko oikea ketju mutta ketä oksettava tuo Kunnonpaikan mainos? Yaran kipsipölyssä oleva ukko tönästään siihen kuuluisaan noroaltaaseen ja sitten hyi mitä murretta yms.

    • Anonyymi

      Siilinjärvi oli 70-luvun loppupuolella ja 80-luvun ensimmäisillä kahdella kolmanneksella ihan mukava ja omalla tavallaan kauniskin paikka, minä tykkäsin asua siellä. Sitten kun Siilinjärvi muuttui Kuopion lähiöksi, niin siitä lähtien Siilinjärveä on rakennettu vai raha mielessä, eli ne (pisnes mie... ei kun henkilöt) ovat muokanneet Siilinjärveä, ja kuten mainitsin jo aikaisemmin , kaikilla oli vain raha mielessä (mikä on luonnollista kun tehdään "pisnestä"). Itsekin olin yrittäjä silloin Siilinjärven aikoinani. Asuin Siilinjärvellä perheeni kanssa Räisälän alueella, noin vajaat kymmenen vuotta. Meillä oli yrityksiä silloin Siilinjärven lisäksi Iisalmessa ja Kuopiossa, lapset oli hoidossa Siilinjärvellä noin 24h vrk, ei aina kerennyt kotiin. Me touhuttiin muun muassa silloisten Siilinjärven "vaikuttajien" kuten Savolaisten, Hirvosten, Kokkosten ja Lujabetonin kanssa yhteistyössä. Mutta ei me koskaan puhuttu "maisema kauneudesta" eli miltä se Siilinjärvi näyttää noin maisemallisesti, kun suunnittelimme jotain, olipa katsojana asukas tai Siilinjärven ohikulkija. HUOM! HUOM! Ohikulkija, ne sinne haluttiin, ne ohikulkijat poikkeamaan Siilinjärvelle eikä muussa mielessä kuin vain kaapassa käämään. Mainos olisi voinut olla tällainen - Tulukee tänne jättäkee rahat ja häepykee. ja sitten seoroova olokee hööli, kätteesellä vuen myyvään, rahat tiskiin kiitos ja näkemiin. Mutta loppujen lopuksi minulle jäi hyvä kuva Siilinjärvestä, mutta minä näinkin sen muultakin kuin vain viitostieltä. Jos nyt pitäisi muuttaa pois täältä Etelä-Suomesta niin vahva ehdokas olisi Siilinjärvi minne muuttaisin. Hyvä paikka asua ja elää kun katsot muualtakin kuin vain viitostieltä.

      • Anonyymi

        Liekö Siilinjärveläisten yrittäjien kampanjan tulosta nämä keltaiset pyöreät tarrat, jossa lukee "Siili tekee kauppaa - osta Siilinjärveltä" ja keskellä valkoinen siilihahmo kassi kädessään.
        Näitä kerääntyi jokunen laatikonpohjalle lojumaan silloin joskus 80-luvulla ja vieläkin ovat tallessa, kaivelin tätä kirjoittaessa pari tarraa esillekin. Nyt varmaan hirmu arvokkaita, satasen kappale :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liekö Siilinjärveläisten yrittäjien kampanjan tulosta nämä keltaiset pyöreät tarrat, jossa lukee "Siili tekee kauppaa - osta Siilinjärveltä" ja keskellä valkoinen siilihahmo kassi kädessään.
        Näitä kerääntyi jokunen laatikonpohjalle lojumaan silloin joskus 80-luvulla ja vieläkin ovat tallessa, kaivelin tätä kirjoittaessa pari tarraa esillekin. Nyt varmaan hirmu arvokkaita, satasen kappale :D

        Laita sellainen tarra valkoiseen hihanauhaan kun menet seuraavan kerran kaapuntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita sellainen tarra valkoiseen hihanauhaan kun menet seuraavan kerran kaapuntiin.

        En kyllä kantele mitään mainostarroja tai kylttejä mukanani ilmaiseksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä kantele mitään mainostarroja tai kylttejä mukanani ilmaiseksi...

        Juu älä kantele, jos ja kun et tota tajunnut.


      • Anonyymi

        Kiinnostava kirjoitus, ja kenties saatan kirjoittajan tietää, tai jopa tunteakin. Mutta se pitää vaan lisätä, että 70ja80 luvuilla oli kyllä Siilinjärvellä sellaisiakin, joilla EI OLLUT "vain raha mielessä", ainakaan niin mustavalkoisesti, että se olisi ollut vain itsellä, ja että se ei olisi kehittänyt kuntaa juuri ollenkaan missään mielessä.

        Todellakin : ymmärrän kyllä tämän näkökulman, ja se ei ole "siilinjärveläinen", mutta se on kylläkin poliittinen. ja siilä tavoin en itse ymmärrä sitä olleenkaan (enkä omasta puolestani sitä mihinkään ja minkäänlaiseen "puolueajatteluun" halua johtaa), mutta se viittaa kylläkin pyrkyryyteen ja vaikkapa oligarkismiin, ja ties vaikka mihin. ELI : kyllä kuntaa pitää hoitaa muunkin kuin "omatalouden" kautta, ja tämä pistää ajatuttamaan, kun paljon kuullut asioita kunnan nykyisestä nuorison päihdetilanteesta ja sellaisesta "päämäärättömyydestä", onko tälläinen "kasvu" juurikin se seikka, jonka vuoksi ei kasvun luomia ongelmia enää edes halutakaan ajatella?!! ... Mielestäni se on aivan hirveää, ja aivan liian suuri ongelma, mutta sikäli juurikin sellainen, että siihen pitäisi paneutua, sillä seuraus on muutoin seuraavien sukupolvien aikana vain entistäkin suurempi (puhumaton&kuulematon) arvovääristymä ...


      • Anonyymi

        Pitipäs sattua asuin viime kevääseen asti Räisälän alueella


    • Anonyymi

      Onko kukaan kuullut milloin ruuhkamaksut tulee kaupunkiin?

      • Anonyymi

        Varmaan parin vuoden päästä. Kunhan top 5 kaupungit saavat ensin päätettyä asiat niin pienemmät perässä sitten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan parin vuoden päästä. Kunhan top 5 kaupungit saavat ensin päätettyä asiat niin pienemmät perässä sitten

        Siilinjärvi jääpi mottiin ruuhkamaksutullien keskelle. Jos ee oo rahhoo, nii et piäse siilistä minnekkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siilinjärvi jääpi mottiin ruuhkamaksutullien keskelle. Jos ee oo rahhoo, nii et piäse siilistä minnekkään.

        Ruuhkamaksu on kuulemma n. 50€ /kk. Ja sekin jos ajelee ruuhka-aikoina 7-9, 15-17. Eipä haittaa meikäläistä kun eläkkeellä olen. Toinen juttu mikä tulee on työmatkakulujen verovähennysten poisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkamaksu on kuulemma n. 50€ /kk. Ja sekin jos ajelee ruuhka-aikoina 7-9, 15-17. Eipä haittaa meikäläistä kun eläkkeellä olen. Toinen juttu mikä tulee on työmatkakulujen verovähennysten poisto.

        No se vaan pitää sitten maksaa jos kaupunkiin ajelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkamaksu on kuulemma n. 50€ /kk. Ja sekin jos ajelee ruuhka-aikoina 7-9, 15-17. Eipä haittaa meikäläistä kun eläkkeellä olen. Toinen juttu mikä tulee on työmatkakulujen verovähennysten poisto.

        Ruuhkat siirtyy siihen ennen seitentä uamulla ja viijen jäläkeen illalla. Unohit vielä mainita sen työpaikkojen pysäköintiedun verollepanon. Eli jos työpaekalta löötyy parkkipaekka aatolle, on se verottajan mielestä niin hieno juttu, että sitä pittää verottoo.
        Näin tässä hölmölässä kannustetaan työntekoon...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkat siirtyy siihen ennen seitentä uamulla ja viijen jäläkeen illalla. Unohit vielä mainita sen työpaikkojen pysäköintiedun verollepanon. Eli jos työpaekalta löötyy parkkipaekka aatolle, on se verottajan mielestä niin hieno juttu, että sitä pittää verottoo.
        Näin tässä hölmölässä kannustetaan työntekoon...

        Muuta kaupunkiin ni et maksa.


    • Anonyymi

      Onneksi kuitenkin Savon kauneimmat ja kuumimmat kotirouvat!

      • Anonyymi

        Vanha kansa sanoi ettei Siilinjärvellä asu kuin hulluja ja keuhkotaatisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha kansa sanoi ettei Siilinjärvellä asu kuin hulluja ja keuhkotaatisia.

        Ja huomenna taas pölyää.


    • Anonyymi

      onneksi tulee vettä niin kipsi painuu tällä kertaa maahan

    • Anonyymi

      eikö olekin ja likainen järvi, kalatkaan eivät viihdy

      • Anonyymi

        Olet varmaan Kuopiolainen !


    • Anonyymi

      Rumuus ja riitaisuus on kylässämme. Valtuusto tappelee keskenään kun osa haluaisi uudistuksia ja yhteistyötä. Vanhat kepujäpäkyöpät asettuvat siilipuolustukseen ja huutavat jo valmiiksi EI ennen kuin on vielä edes kysytty. Milloin pääsemme heistä? Miettikää nyt ihmiset kun äänestätte keväällä, että mitä esim. yhteistyö isoveljen kanssa hyödyttäisi vai haluammeko olla tällainen gallian peräkylä loputtomiin. Tosin muuttamalla pois asia on helposti ratkaistu.

      • Anonyymi

        Tämä on varmaan totta koska ss kirjoitti tänään jotenkin noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on varmaan totta koska ss kirjoitti tänään jotenkin noin.

        Ruma on todellakin. Ei mitään ideaa kylässä, Kuopion pohjoinen lähiö.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Katohan, hienoa mikä löytö. Vielä ylivoimainen voitto ja rumempaa saa hakea itärajan takaa. Vielä tiedettiin että ollaan kärkisijoilla. Tämä pitää tulostaa kunnantalon seinälle. Haluaisin kyllä ne betooniruusut kylän raitille. Ei haittais talvikaan aina kukkii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katohan, hienoa mikä löytö. Vielä ylivoimainen voitto ja rumempaa saa hakea itärajan takaa. Vielä tiedettiin että ollaan kärkisijoilla. Tämä pitää tulostaa kunnantalon seinälle. Haluaisin kyllä ne betooniruusut kylän raitille. Ei haittais talvikaan aina kukkii.

        Siilistoliitto on ku suoraan Venäjältä. Ihmettelen kuka viihtyy sellaisessa rekka pölyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siilistoliitto on ku suoraan Venäjältä. Ihmettelen kuka viihtyy sellaisessa rekka pölyssä.

        kylän voisi varmaan uudelleennimetä "yezhik ozero" (siilin järvi venäjäksi).
        käännöskone lausuu tuon jotenkin näin: "jose kosera" :D


    • Anonyymi

      Mikähän olisi arvosana, jos Siilinjärven keskusta olisikin pysynyt 70-luvun asussaan, torikorttelin tilalla olisi vain laaja sorakenttä, jne.

    • Anonyymi

      Suoraan tulee ainakin 100 kuntaa jotka nyt taikka silloin voisi julistaa rumemmaksi. Enkä tällä sano, että koskaan olisin pitänyt Siilinjärveä mitenkään nättinä.

      Moderni markkinatalousarkkitehtuuri vasta noin tuolloin alkoi vallata koko kunnan, persoonattomuus ja suorat linjat ajoivat ohi perinteen ja persoonallisuuden. Myöskin on kovin totta, että Siilinjärven keskusta on noin reilun 20 000 asukkaaseen nähden erikoisesti rakennettu, ja siksikin ahtaan tuntuinen. Sorakuopat on siinä sivuseikkoja, vaikka kai niitäkin voisi jo kovastikin hyödyntää.

      Tosiaan : "Siiliä" voisi verrata moneenkin vastaavaan, suomalaiseen "kehyskuntaan", ja monessa suhteessa aika yhdennäköistä monien summien osalta. Lähin vastaava kunta olisi varmaankin Kontiolahti, joka on 20 viime vuoden aikana kasvanut yhä enenevästi Joensuun kupeeseen. Mutta ihan samalla tavoin voisi verrata lähes vaikka mihin "suurkaupungin" lähiöön, kehyskunta ja lähiö ei ole kaiketikaan monessa mielessä kovinkaan kaukana toisistaan.

      Ihan sama sikäli, että jo vuosikymmeniä alkaa itsellä olla kun olen kunnassa asunut. Ja sekin, että kunnan kaavaa jatkuvasti (kenties noillta vuosikymmeniä vanhoilla syillä) muutellaan, kyllä niitä muistoja kuluttaa paljonkin.
      Perinnettä on aika reilulla kädellä Siilinjärvellä kuitenkin kulutettu eli ajettu pois mm.rakennusperinteellisesti tuonkin äänestyksen jälkeen. Osin siitä syystä että kunta on kasvanut yhä ( vaikkakin 70 ja 80 luku olivat suurimmat kasvun vuosikymmenet) ja senkin äänestyksen jälkeen jonkin verran, ainakin verrattuna lähialueisiin.
      Voisiko silti samoin käydä nykyisissä äänestyksissä??!

    • Anonyymi

      Ei ole siili muuttunut edukseen 30 vuodessa. Rumempi on kuin jakomäki. Muutenkin ihan betonista tehty kylä.

    • Anonyymi

      Hyi että on ruma ja ihmiset ihan kylmiä. Hyvä että sain myytyä asunnon kohtuu hinnalla pois. Muutin Kuopioon ja olen nyt tyytyväinen.

      • Anonyymi

        Jälkimmäisen toteamuksen kohdalla, että ihmiset ovat ihan kylmiä, olen aivan samaa mieltä.
        Ilmapiiri vähän kuppikuntainen.
        Tiedä, mistä johtuneenkaan?


    • Anonyymi

      Kunnan rumuus & ihmisten kylmyys ei kyllä ole aivan ollenkaan sama asia.

      Siilinjärvi on ruma suhteessaan moderniin kuntakehykseen, ja mahdollisesti tiiviiseen keskustaan. Silti tunnen kylläkin paljon hyviä ja mukavia ihmisiä sieltä.

      Rumuus on pakkoa ja mikä ei ole pakotettua, se ei ole rumaa. Sikäli on monikin kehyskunta taikka lähiö rumakin, kenties.

      Mutta parempi olisi, että kuntaa rakennettaisiin "sisältä käsin", Siilinjärvi on kyllä hyä esimerkki kunnasta, josta perinne on kovinkin nopeaan kadonnut. Miksi, sitä voi vaan kysyä, sillä mahdollisuuksiahan on useita, ja käytännössä on kaikilla mahdollisuus tuoda mielipiteensä näissä(kin) asioissa esille ...

      • Anonyymi

        Siis kyse "nopeasti katoavasta perinteestä" liittyy hyvinkin paljon Siilijärven kunnalliseen olemukseen, eli kyseessä on kehyskunta. Siksi myös kasvu on ollut kunnassa nopeaa, tosin muutamia muitakin syitä voi löytää, esim.Jorma Hakalan v.1950 lähettämä kälkkikivinäyte ja sen tuoma innostus kuntakeskuksen itäpuolelle(=nyk.Yara).

        Rumuus EI ole pakkoa, mutta yleensä kehyskunnat on otollinen paikka "rakenne ja pura ja rakenna taas" - menettelylle. Sitä mitä on tehty Siilinjärvellä ei olisi voitu tehdä Kuopiossa, saati vaikkapa pääkaupungissa. Mutta sitä on tehty ja tehdää monissa vastaavissa ja pienemmissä kunnissa nyt ja jatkuvasti.

        Toisaalta myöskin on Siilinjärvi kasvanut niin lujaa (=suhteessa), että "rakennuskulttuuria" ei ole ehtinyt syntyä, ja yleensä monissa tutkimuksissa on todettu, että ihmisten suhde rakennuksiin syntyy vasta kovin pitkällä aika välillä. 60-70 vuotta ei siihen riitä, mitä taitaa olla jokseenkin maksimi-ikä eri kuntien julkisille rakennuksille noin koko maassa (tarkempia tilastoja voi toki joku hakea, ja toki itse niistä myös kiinnostunut olen ...).
        Jos Siilinjärvi oli rakennettu vaikka 1600 luvulla, ja nyt niiltä ajoita olevia rakennuksia haluttaisiin purkaa, niin siitä nousisi heti vähintään kansallinen puheenaihe. Kyse on kaiketi siitä, että ihmisten on vaikea ymmärtää ja suhteuttaa sitä aikaa ja vaikkapa rakennustyylien merkityksiä siinä ajassa jossa he elävät.
        Myöskään perustelujen ei pitäisi olla siinä, että 60 tai 30 vuotiaat rakennukset hajoavat (tai vaikka kärsivät homeesta), koska monissa maissa on useita satoja vuosia vanhoja rakennuksia, jotka ovat edelleenkin erittäin hyvässä käytössä. Kyse on joko vain kytköksistä nk."hyväveli" - bisneksessä, taikka sitten jopa (jostain syystä) huonosta rakentamisesta. Talviaika on myös huono peruste, vielä 70luvulla arkkitehdit ottivat pikaituksissaan mallia mm.Espanjasta. Ne oli myös virheitä, jotka maksoivat paljon monissa kunnissa ...


    • Anonyymi

      Miksi kasurilassa haisee välillä se itse. Muutimme elokuussa ja välillä ilmastoinnin joutuu pistämään pois. Tietääkö joku?

      • Anonyymi

        ei riitä että on ruma, kylmä ja pölyisä vaan pitää vielä haista sille itelleen..nyt ei ole helppoa pöljällä


      • Anonyymi

        Tervetuloa kasurilaan. Se on jätevedenpuhdistamo joka haisee itätuulella lahden toisella puolen.


    • Anonyymi

      Saanko esittää erään havainnon, jonka olen tehnyt monien vuosien jälkeen, ja siis tuohon vuosikymmeniä sitten "rumin kunta" - äänestyksen (mikä vuosi se nyt sitten tarkalleen oli?) suhteen?! No, esitän sen nyt joka tapauksessa :

      Ensinnäkin moisiin äänestyksiin ei kannattaisi suhtautua yhtään, eikä lähes hevon..ps..kaakaan ... Kuitenkin kun niihin suhtaudutaan, ja muistetaan vuosikymmeniä päivitellen, niin kannattaisi muistaa muutamia asioita. Ensinnäkin enemmistön mielipide ei monestikaan ole kovinkaan viisas, enemmistö on 90% väärässä vähintään, ja mitä suurempi on enemmistö, niin sitä enemmän on mukana älytöntä "mukailua" (=tiedä lopulta mistä johtuu, selvittäkööt sosiologit tm.).

      Toisekseen epäilen ja ajattelen kovastikin niin, että silloiset äänestäjät halveksivat "kasvavaa maaseutukuntaa" (= mitä tarkoittaneekaan, tuskin tässäkään tapauksessa juurikaan mitään?), ja nimenomaan siksi koska ovat itse sinne matkustaneet maaseutukunnista, ja muuttaneet (mm.pk-seudulle siis ...), eli kyse on jostakin mitä älyttämimmästä "kateudesta", syystä tai kolmannesta (= tuskin koskaan voi tietää, miksi?). Tuskin siis tunsivat kuntaa, mutta halveksivat sillä äänestyksellä itseään, ja sitä "pelkuruuttaan" miksi kasvukeskuksiin muuttivat.

      Älyttömintä on kaiketikin edelleenkin se, että kasvukeskuksiin muutetaan, ja Siilinjärvikin on alueen kasvukeskus ollut jo vuosikymmeniä. Sillä äänestyksellä ihmiset vain todistivat nk."massa-ajattelun" itsessään, ja aivan täysin ja turhaan, ihan samalla tavoin Kontiolahti, Ylöjärvi tai Kempele olisi voitu valita "rumimmaksi", en näe että näistä kolmesta missään olisi "kehyskuntana" jotain rakennusarkkitehtoonista kauneutta, mitä ei Siilinjärvellä ole, vaikka erojakin voi jonkin verran löytää.

      Outo kysymys on tekemäni havainto (ajattelee siitä kuka tahansa mitä tahansa), että "rumuutta" löydetään sieltä mitä on jätetty taakse, eli omasta menneisyydestä, eikä ollenkaan siitä mitä tunnetaan. Tämän oletukseni voi ehkä todistaa vääräksikin, mitä tosin itse tässä paljonkin epäilen.

      Mutta kyllä : mielestäni on "ruminta" se että yleensä missä ja milloin vaan ei arvosta omaa ja ympäristönsä historiaa, ja siksi haluaa muutosta aina ja koko ajan. Sillä sitä tekee markkinataloudellinen voitontavoittelu (=myös kunta-ja kaupunkirakentamisessa) yhä enenevästi tälläkin hetkellä. Ja kaikista ruminta on se, että kehitys luo koko ajant "tyhjää historiaa", unohdusta kaikesta, kuka sitä voi todellakaan haluta?! Sitä vastaan ainakin itse pyrin aina ja kaikessa, vaikka läpi harmaitten kivien ja ainiaa, entäs te muut siellä??!! ....

      • Anonyymi

        Siilinjärven keskustahan muuttui rajusti 70-80-lukujen taitteessa ja sitten taas 10 vuoden kuluttua alkoi moottoritietyömaa, joka myös muutti rajusti keskustan ilmettä. Samoihin aikoihin tuli lisää rakennuksia keskustaan muutenkin, Fontanella, jne.
        Olen joskus miettinyt, tuntuiko 80-luku siksi niin kovan kehityksen ajalta, koska kasvoin silloin Siilinjärvellä (olin 5-15v 80-luvulla), jolloin oli kova rakentaminen ja kehitys päällä, keskusta oli silloin vielä melko uusi rakennelma, mutta toki 80-luvulla Suomessa meni muutenkin hyvin.
        Mutta jos olisinkin asunut vaikkapa 60-luvulle paikalleen jämähtäneellä pikkupaikkakunnalla, olisikohan tuo aika tuntunut yhtä vaikuttavalta? Ja olisikohan sellainen paikalleen uinahtanut paikkakunta tuntunut rumalta? Itse en pitänyt Siilinjärven kehittymistä rumana, yleinen ilmapiirihän oli silloin optimistinen ja kohti tulevaisuutta luottavaisesti katsova, tuntui, että etenimme kohti parempaa koko ajan.
        Sitten tuli 90-luvun lama ja kaikki romahti, mutta se on toinen juttu se...


      • Anonyymi

        Millä tavalla Siilinjärvi on kaunis? Pari harmaata lähiötä Kuopion pohjoispuolella. Mielestäni ei ole edes mikään kylä, miniespoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla Siilinjärvi on kaunis? Pari harmaata lähiötä Kuopion pohjoispuolella. Mielestäni ei ole edes mikään kylä, miniespoo.

        Kukaan ei tässä ketjussa (ilm.suunnilleen kaikilla jokin kytkös paikkakuntaan) ole väittänytkään Siilinjärveä kauniiksi. Lue ketju, ennen kuin edes lyhyesti (ja "kaikkitietäen") kommentoit ... Niin, onko joku joka väittää vaikka jotain Espoon lähiötä "kauniiksi", ok on siellä(kin) joitakin kauniita alueita, mutta niin joka seudulla, eikä ainakaa kova ja nopea kasvu saa mistään alueesta kauneutta irti, osin se kaikki on toki kiinni itse alueessa ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siilinjärven keskustahan muuttui rajusti 70-80-lukujen taitteessa ja sitten taas 10 vuoden kuluttua alkoi moottoritietyömaa, joka myös muutti rajusti keskustan ilmettä. Samoihin aikoihin tuli lisää rakennuksia keskustaan muutenkin, Fontanella, jne.
        Olen joskus miettinyt, tuntuiko 80-luku siksi niin kovan kehityksen ajalta, koska kasvoin silloin Siilinjärvellä (olin 5-15v 80-luvulla), jolloin oli kova rakentaminen ja kehitys päällä, keskusta oli silloin vielä melko uusi rakennelma, mutta toki 80-luvulla Suomessa meni muutenkin hyvin.
        Mutta jos olisinkin asunut vaikkapa 60-luvulle paikalleen jämähtäneellä pikkupaikkakunnalla, olisikohan tuo aika tuntunut yhtä vaikuttavalta? Ja olisikohan sellainen paikalleen uinahtanut paikkakunta tuntunut rumalta? Itse en pitänyt Siilinjärven kehittymistä rumana, yleinen ilmapiirihän oli silloin optimistinen ja kohti tulevaisuutta luottavaisesti katsova, tuntui, että etenimme kohti parempaa koko ajan.
        Sitten tuli 90-luvun lama ja kaikki romahti, mutta se on toinen juttu se...

        Et ole yksin noin ajatteleva. Mutta kuitenkin ja ihan kaikkialla : nopea "kehitys" ei luo mitään kaunista missään eikä koskaan. Ja tuskinpa kukaan vielä nuorena osaa ajatella asioita kovinkaan kriittisessä mielessä.

        Tottahan vain on että rakentaminen alkoi mennä juurikin silloin 70-80lukujen aikana yhä enenevästi valmisrakentamisen tyyliin, toki mm.elementtikerrostalot oli jo silloin luotu vähän vastaavalla tekniikalla. Kyse on nopeasta ja (usein) edullisimmasta rakennustavasta, taikka -tavoista, niitähän on jo kovinkin monia.

        Jos on huomioinut kehityksen, niin tuskin sekään kotikunnasta on kovinkaan riippuvainen, vaikkakin varmasti siitä miten paljon kunnassa rakennetaan. Suomessa yleensäkin on miesten yleensäkin suurin ammatti ollut rakennusalan ammatti, joka toisaalta puoltaa kaikkea rakentamista edistymisen ajatteluna, vaikka pelkkä työllistyminen on vain eräs osa alue (vaikkakin kovin tärkeä, perheitä ajatellen) edistyksessä. Ja jos jatkuvasti on kehitys vain kehitysta rakentamisessa, eikä sen laajemmassa yhteydessä siihen, millaista kulttuuria ja tulevaisuutta sellainen kehitys luo, niin voitaneen kyseenalaistaa koko kehityskin sitä kautta lähes täysin ... Kaikki on suhteellista, ja paljon on kyse siitä mikä ihmisistä tuntuu mielekkäältä ja mikä ei, onko esim.jatkuva kasvu sitten mielekästä vaiko ei?!! ... Jossakin ne rajat vain menevät ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla Siilinjärvi on kaunis? Pari harmaata lähiötä Kuopion pohjoispuolella. Mielestäni ei ole edes mikään kylä, miniespoo.

        Lapsuus- ja nuoruusmaisemia tulee tietysti ajateltua aina niin, että aurinko paistoi aina, kesät oli kuumia ja niin pois päin. Vaikka olisi kasvanutkin betonin ja soramonttujen koristamalla paikkakunnalla :P
        Tietysti lapsena se elinpiiri on aika pieni ja jos on kasvanut vaikkapa idyllisellä omakotialueella, niin sehän se jää päällimmäisenä mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla Siilinjärvi on kaunis? Pari harmaata lähiötä Kuopion pohjoispuolella. Mielestäni ei ole edes mikään kylä, miniespoo.

        Siilinjärveä ei ole kyllä juuri mitään mieltä eikä syytä Espooseen verrata. Jos joku tuntee espoolaisen, jolla on on jonkinlainen "espoolainen" identiteetti, niin kyse on kyllä harvinaisuudesta, josta moderni kaupunkitutkija (tai "vastaava") olisi varmaankin innoissaan. (Noin jokainen asuu siellä "lähiössään" eikä Espoossa, jolla ei ole kuin tekaistuja keskustoja kuntahallinnon yms.vuoksi.)

        Eli Siilinjärvi on tosiaan ehkä se "pari harmaata lähiötä", mutta Espoossa niitä on vaan useita kymmeniä enemmän taikka vähemmän eri värivivahtein. Pohjois-savolaisessa kunnassa on kuitenkin jonkinnäköinen paikallinen identiteetti, jollaista on aika harvassa lähiössä, jotka on kasvaneet sitä mukaa kun noin sotien jälkeen sinne on työllisyysmahdollisuuksien perässä alettu pakata. Taikka se paikallisuus on ainakin eri tavoin sinne muodostunut.

        Ja kauneudesta ei nyt kukaan tosiaan ole kirjoittellut juurikaan mitään. Yleensäkin kun noita äänestyksiä "kauneimmasta" taikka "rumimmasta" kunnasta on, niin harvoin äänestäjät jonkin rakentamistuloksen siihen mukaan ottavat, Jos nyt ei ole tieten tahtoen rakennusperinteitä täysin jyrsitty kasaan.
        Enemmän kai ympäristön ja luonnon ja ehkä sitä kautta luonnonmukaisen rakentamisen kautta niitä arvioita on tehty. Ja toki myöskin niin, että sitä luonnonmukaista rakentamista rajoittaa se miten rakennuskaavat tehdään, taikka miten niitä voidaan yleensä tehdä. Mutta miten sitten pitäisi rakentaa kunta taikka lähiötä, että sitä voisi yleensä kutsua "kauniisti rakennetuksi"?!! Luulisin, että €:uroja voisi siihen upota jokusia enemmän kuin kassa itse sallisi, sillä kannattavuudesta rakentamisessa on myöskin todella paljon aina kyse, jota ei näemmä ihan aina halutakaan muistaa, kun "viherrellään" ehkä vähän sitten liikaa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siilinjärveä ei ole kyllä juuri mitään mieltä eikä syytä Espooseen verrata. Jos joku tuntee espoolaisen, jolla on on jonkinlainen "espoolainen" identiteetti, niin kyse on kyllä harvinaisuudesta, josta moderni kaupunkitutkija (tai "vastaava") olisi varmaankin innoissaan. (Noin jokainen asuu siellä "lähiössään" eikä Espoossa, jolla ei ole kuin tekaistuja keskustoja kuntahallinnon yms.vuoksi.)

        Eli Siilinjärvi on tosiaan ehkä se "pari harmaata lähiötä", mutta Espoossa niitä on vaan useita kymmeniä enemmän taikka vähemmän eri värivivahtein. Pohjois-savolaisessa kunnassa on kuitenkin jonkinnäköinen paikallinen identiteetti, jollaista on aika harvassa lähiössä, jotka on kasvaneet sitä mukaa kun noin sotien jälkeen sinne on työllisyysmahdollisuuksien perässä alettu pakata. Taikka se paikallisuus on ainakin eri tavoin sinne muodostunut.

        Ja kauneudesta ei nyt kukaan tosiaan ole kirjoittellut juurikaan mitään. Yleensäkin kun noita äänestyksiä "kauneimmasta" taikka "rumimmasta" kunnasta on, niin harvoin äänestäjät jonkin rakentamistuloksen siihen mukaan ottavat, Jos nyt ei ole tieten tahtoen rakennusperinteitä täysin jyrsitty kasaan.
        Enemmän kai ympäristön ja luonnon ja ehkä sitä kautta luonnonmukaisen rakentamisen kautta niitä arvioita on tehty. Ja toki myöskin niin, että sitä luonnonmukaista rakentamista rajoittaa se miten rakennuskaavat tehdään, taikka miten niitä voidaan yleensä tehdä. Mutta miten sitten pitäisi rakentaa kunta taikka lähiötä, että sitä voisi yleensä kutsua "kauniisti rakennetuksi"?!! Luulisin, että €:uroja voisi siihen upota jokusia enemmän kuin kassa itse sallisi, sillä kannattavuudesta rakentamisessa on myöskin todella paljon aina kyse, jota ei näemmä ihan aina halutakaan muistaa, kun "viherrellään" ehkä vähän sitten liikaa ...

        Onhan meillä kaunis pöljä.


    • Anonyymi

      "Mutta jos olisinkin asunut vaikkapa 60-luvulle paikalleen jämähtäneellä pikkupaikkakunnalla ..."

      Muuten, tälläistä paikkakuntaa ei taida juurikaan löytyä, sillä 60luvullahan (nk.suurten ikäluokkien kasvettua täysi-ikäiseksi) alkoi juurikin massamuutto mm.etelään,Ruotsiin ja kasvukeskuksiin yleensäkin, eritoten itä- ja pohjoissuomen kunnista monissa alkoi väkiluku jyrkästi vähetä, sikäli tämä liittyy ketjun aiheeseen, että Siilinjärvi itäsuomalaisena kuntana alkoi päinvastaisesti kasvattaa väkilukuaan, syynä oli kaiketi mm.keskeinen paikka kulkuyhteyksiin verraten sekä 70luvulla silloisen Kemiran (nyk.Yara:n) luoma työllisyysvaikutus.

      Ilman noita olisi Siilinjärvikin nykyään aika piskunen itäsuomalaiskunta, ehkä 3000 - 5000 asukasta, ehkä 1900 luvun alun sairaalamiljööt "maaseutu rentouttaa" - tyylisesti vielä ajatuksina voimissaan, kenties ... Vaikea tietenkään tietää kaikkea jos, "entä jos niin olisi tapahtunut" - periaatteen kautta ...

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onhan tuo muuttunut rumemmaksi 30 vuodessa. Hiekka oli parempi kuin harmaa betoni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuo muuttunut rumemmaksi 30 vuodessa. Hiekka oli parempi kuin harmaa betoni.

        70-luvun harmaabetoninen kerrostalokasarmi, neukkukuutiotalo tällaisella harmaalla vetisellä kelillä, voiko enää masentavampaa näkyä ollakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70-luvun harmaabetoninen kerrostalokasarmi, neukkukuutiotalo tällaisella harmaalla vetisellä kelillä, voiko enää masentavampaa näkyä ollakaan...

        Kyllä on jollakin paha olla kun noin pitää purkautua !


    • Anonyymi

      Yhtä ruma kuin ite päälikkö

    • Anonyymi

      Rohkenetko myöntää tytölle muuttoluvan ennen 50v syntymäpäiväänsä?

    • Anonyymi

      Miksi vihreät eivät puutu tuohon norjalaisten tekemään ympäristörikokseen kauniilla kylällämme.

      • Anonyymi

        Silloin veronmaksajat vähenisi ja ilonpito loppuisi niiltä vihreiltäkin. Pian sitten syksyllä tämäkin kunta palaisi siihen sairaalamiljööseen, ja asukaslukua kääntyisi (hyvin) jyrkästi laskuun ....


    • Anonyymi

      Jouluvalot on tosi huonot, Vesa jotain rotia hommaan kiitos.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kävin eilen Siilinjärvellä ensimmäistä kertaa ja ruma se on. Mieleen tulee kotiseudun Vantaan betonilähiöt. Kuopio oli sen sijaan viihtyisä mutta onhan se sentään kaupunki.

    • Anonyymi

      Eikä pelkästään kylä ole ruma vaan ihmiset myös ainakin sisältä päin. Tunnen aika monta minäminä tyyppiä kylältä ja jotenkin he ovat sellaisia kylmiä pyrkyreitä jotka eivät kasvata edes lapsiaan. En kyllä voi kehua. Itse en enää luojan kiitos asu siilissä.

    • Anonyymi

      Siilinjärvi kun on niin laajalti mainostettu Suomen rumimmaksi kunnaksi, niin kaikki tulevat jo sillä ennakkoasenteella katsomaan, miltä ruma kylä näyttää, eikä miltä Siilinjärvi näyttää.

    • Anonyymi

      Kaiketi kannattaisi ennenkaikkea myöskin luodata sitä, ketkä on tästä "rumuudesta", eli toisin sanoet rakennusalasta eniten tällä paikkakunnalla hyötyneet. Itse rakennusmiehiä (taikka -naisiakaan) tuskin kannattaa nimetä. Kun rakennusala on kuitenkin suhteessa ehdottomasti eniten miehiä työllistävä ala koko maassa ....

      Kuitenkin se on vähän outoa loppujen lopuksi miksi ei kunnassa tule kaavoituksena eikä yleensä julkisena rakentamisena lopullista selvää, vaikka sitä on yritetty pingottaa ja pingottaa jo vuosikymmeniä, olkootkin, että kunta on kasvanut hyvin ja nopeasti, kun samalla aikaa ovat naapurikunnat lähinnä menettäneet vlukuaan ....

    • Anonyymi

      Eräs tuttavani asuu siilinjärvellä,kehui oikein taivaaliseksi kuinka kaunis on,minä sieläkäyneenä jo 70 luvulta asti ja viime talvena viimeksi mietin että liekkö heppu sokea?jantteri kun ei oo asunut kuin kuopiossa ja tuolla betonikylässä nukkumalähiössä.Tämä piti kauniina tätä suomen rumimpia alueita,on toki kouvolankin keskusta.Ja kyllähän siinä on ero karjalaisiin nähden kuin yö ja päivä.

      • Anonyymi

        Karjalalaisiin, onko Joensuun taikka Lappenrannan keskustat sitten kovinkin nättejä??!! Niihin nähden on vaikkapa Siilinjärvikin luonnokaunilla paikalla, mutta piruakos siitä kuka syyttä, jos paikka on ahdas ja vaikea sikälikin rakentaa ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karjalalaisiin, onko Joensuun taikka Lappenrannan keskustat sitten kovinkin nättejä??!! Niihin nähden on vaikkapa Siilinjärvikin luonnokaunilla paikalla, mutta piruakos siitä kuka syyttä, jos paikka on ahdas ja vaikea sikälikin rakentaa ...

        Niin on, ja kukas sitä kiistämään ja miksi : Siilin keskusta on rakennettu omituisesti ja ahtaasi yhdelle mäennyppylälle, joka oli ahdas jo kun väkiluki läheni ensimmäistä kymmentätuhatta. Nykyjään on vieläkin ahtaampi, eikä "risteyskuntana" toiminta ainakaan vähennä näitä vaikeuksia monltakaan osin ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karjalalaisiin, onko Joensuun taikka Lappenrannan keskustat sitten kovinkin nättejä??!! Niihin nähden on vaikkapa Siilinjärvikin luonnokaunilla paikalla, mutta piruakos siitä kuka syyttä, jos paikka on ahdas ja vaikea sikälikin rakentaa ...

        No taatusti on,etpä oo tainu ihaäsken käydä noissa.Joensuu saattaa olla suomen kauneimpia kaupunkeja.Esim:toriremontti on valmistunut ja nyt tekevät joen toistapuolta,siellä on alue joka on kuin aurinkoranta helsingissä jos oot käyny siellä.


    • Anonyymi

      Sen kun vaan älyää että lähtee tarpeeksi ajoissa,en tarkoita nyt kuopioa koska valitettavan usein siilijärven asukki kuvittelee sen olevan helesinki,ett semmosta.

      • Anonyymi

        Helsinki se vasta ahdistava betonikylä olisikin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki se vasta ahdistava betonikylä olisikin...

        Onhan se siili ruma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki se vasta ahdistava betonikylä olisikin...

        Kana ei vaan näe itse sitä mistä se kusee .... Kuka ja ketä siis k...tta ...nut ....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki se vasta ahdistava betonikylä olisikin...

        Helsingissäkin on joskus ollut ihan mukavia lähiöitä, joissa kohtuulliset hinnat asumisellekin. Sittemmin on yhä ahtaammaksi ja kalliimmaksi käynyt, eikä hintojan suhteutettua juuri mikään älyllinen kyllä saisi sinne massojan mukana muuttamaan.
        Eikä siinä mitään, koska on sitä Helsinkiä isompiakin kaupunkeja maailmassa, jotka monessa (etenkin harvempaan asuntun) viihtyisässä mielessä monta kertaa viihtysämpiä. Joten ei asukanlukukaan kaikkea kerro viihtyisyydestäkään, mutta siltkin osan .... as.tiheys ehkä jo enempi ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissäkin on joskus ollut ihan mukavia lähiöitä, joissa kohtuulliset hinnat asumisellekin. Sittemmin on yhä ahtaammaksi ja kalliimmaksi käynyt, eikä hintojan suhteutettua juuri mikään älyllinen kyllä saisi sinne massojan mukana muuttamaan.
        Eikä siinä mitään, koska on sitä Helsinkiä isompiakin kaupunkeja maailmassa, jotka monessa (etenkin harvempaan asuntun) viihtyisässä mielessä monta kertaa viihtysämpiä. Joten ei asukanlukukaan kaikkea kerro viihtyisyydestäkään, mutta siltkin osan .... as.tiheys ehkä jo enempi ...

        On se kummallista, kun keskustellaan Siilinjärveltä ja sitä koskeneesta lehtiartikkeleita, niin jopa silloinkin puhe kääntyy Helsinkiin


      • Anonyymi

        Olen asunut Helsingissä, tai edä mikä se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki se vasta ahdistava betonikylä olisikin...

        Kyllä Siilinjärvellä on hyvä asua !


    • Anonyymi

      Ei turhaan ole valittu suomen rumimmaksi kunnaksi.

      • Anonyymi

        Keskusta on kieltämättä jäätävän kolkko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskusta on kieltämättä jäätävän kolkko.

        Keskusta on Siilinjärvellä asukaslukuun nähden aika olematon paikka. En tiedä miten kolkko se on, varmaan yhtä kolkko kuin minkä tahansa markettien piha missä tahansa kunnassa (lähinnä markettien pihaahan se on).
        En missään nimessä pidä Siilinjärveä "nättinä", mutta mahdollisuuksi olisi ollut ja on edelleen sitä kaunistaakin. Taitaa vaan olla että kunnan yms.päättääjät tekee nuo uudet hankkeet ja kaavoitukset liian äkkipikaistuksissa ja sitä kautta liikaa rahanhimo silmissään. Eikä se nyt kaunista tuota koskaan eikä missään. Mutta samaa vika on monessa muussakin paikassa.

        Noin yleensä muuten : onko joskus pidetty äänestyksiä "maan kauneimmasta kuntakeskuksesta"?! Nehän on yhä rumempia kuin rakennusala ja sen työllistämisvaikutuksetkin pakottaa tekemään ns.nopeita ratkaisuja, ja historiaa puretaan ennen kuin sitä ehtii juurikaan syntyäkään.

        Joskus "pikkuespooksi" on joku Siilijärveä maininnut. Tässä sen sijaan linkki juttuun, jossa kerrotaan miten Vantaan (lähinnä Tikkurilan) lähihistoriaa on myös purettu nopeasi pois aina uusien ja uusien kaavojen alta :

        https://www.is.fi/hs-vantaa/art-2000007691292.html


    • Anonyymi

      Voisimme vaihtaa slogania "Ylpeästi ruma" ja siihen taustakuvaksi yaran kipsivuoret tai onnikka-asema.

    • Anonyymi

      Voisi näennäesesti ainakin kääntää tuon 1990 äänestyksen tulokset eduksi (linkkihän löytyy tästä ketjusta yltä), mm.kuntalaisten voimakas krittisyys omaa kuntaa kohtaan, "Suomen kriittisin kunta", miten olisi??!!

      Tosin ajatukset "juurettomuudesta" ja "pahoinvoinnista" tuntuvat aika ikäviltä. Siilinjärvi kasvoi 70ja 80 luvuilla paljolti silloisen Kemiran vaikutuksesta, jolloin muualta maasta muutti paljon asukkaita kuntaan. Muuta syytä juurettomuudelle en paljon keksi, tosin monilla tehdaspaikkakunnilla on vaikutukset olleet siihenkin aikaan vähintäänkin vastaavia. Pitäneekö tässäkin pitäytyä "kriittisyyden" mitassa??!!

      Tosin tuo 197 äänestäjää on aivan mitätön saalis, ja siihenkin voi miettiä kertooko niin pieni äänestysmäärä luotettavaa tulosta. 23 ääntä on voinut lähteä aika vähästä, jostakin kaveripiiristä vaikka. Muistelin (taikka oletin) että kyse olisi ollut vähintään joistakin tuhansista (jopa kymmenistä tuhansista) äänistä silloin ...

      • Anonyymi

        Niin... keitä lopulta ovat ns. alkuperäiset Siilinjärveläiset? Olen itsekin 70-luvulla syntynyt ja vanhempani muuttivat Siilinjärvelle muualta, nyt ollaan muutettu jo Siilistäkin pois...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... keitä lopulta ovat ns. alkuperäiset Siilinjärveläiset? Olen itsekin 70-luvulla syntynyt ja vanhempani muuttivat Siilinjärvelle muualta, nyt ollaan muutettu jo Siilistäkin pois...

        Alkuperäiset siilinjärveläiset : Ehkä saamelaisia olivat?! ... Muuten muuttoliikettä on aina ollut syystä tai toisesta. Ja siilinjärven alkuperäisiä sukuja löytyy käsittääkseni keskivertoa paremmin paikkakunnan paikannimistä muun muassa ...


    • Anonyymi

      Ruma ja rosvoja täynnä, kuka vei minun jouluvalot?

    • Anonyymi

      Rumuudesta viis, mutta Siilinjärven keskusta on rakennettu kyllä kauniille paikalle, keskelle koko maan pisintä harjujaksoa. Saisiko keskusta nykyään minkäänlaista rakennuslupaa, NIIN KAUNIILLE paikalle, onhan vähemmästäkin harjumaisemaa suojeltu eri paikoissa ...

      Jos halua KAUNEIN kunta äänestykseen vielä on niin suosittaisin koko keskusta purkamista, siirtämistä, sekä harjumaiseman palauttamista mahdollisimman ennalleen ...

      https://retkipaikka.fi/siilinjarven-kivoilla-harjuilla-patakukkula-tarinaharjun-luontopolku-45-km/

      https://www.siilinjarvi.fi/ajankohtaista/tarinaharjun-luonnonsuojelualue-perustettu/

      • Anonyymi

        Jos taajaman keskusta muodostuu marketeista ja niiden pysäköintialueista niin ei kai tuon kummempaa voi odottaakaan. Joku on joskus sanonut että asiallinen on kaunis. Jos on sitä mieltä että kaikkien kauppojen pitää olla keskellä kylää, niin siinä se on. Kaavoittajat ja suunnittelijat olivat 60-ja 70-luvulla, niin kuin nykyäänkin aika pöllöjä, eivatkä tajunneet juurikaan mitään. Siis mitään omaperäistä ei ole ehtinyt muodostua monenkaan tien risteykseen niinkuin Sjärvelle. Silloin kun kulkureitit olivat vesistöjä, talvisin jäitä pitkin ja kesällä veneillä, olivat taajamat "kauniita". Niitä on Savossakin. Esim. Kuopio. Nykyisin puretaan useimmissa taajamissa kaikki puiset 30...50-luvuilla rakennetut talot, osa vanhemmista on onneksi ehditty suojella.
        Tällaista on nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taajaman keskusta muodostuu marketeista ja niiden pysäköintialueista niin ei kai tuon kummempaa voi odottaakaan. Joku on joskus sanonut että asiallinen on kaunis. Jos on sitä mieltä että kaikkien kauppojen pitää olla keskellä kylää, niin siinä se on. Kaavoittajat ja suunnittelijat olivat 60-ja 70-luvulla, niin kuin nykyäänkin aika pöllöjä, eivatkä tajunneet juurikaan mitään. Siis mitään omaperäistä ei ole ehtinyt muodostua monenkaan tien risteykseen niinkuin Sjärvelle. Silloin kun kulkureitit olivat vesistöjä, talvisin jäitä pitkin ja kesällä veneillä, olivat taajamat "kauniita". Niitä on Savossakin. Esim. Kuopio. Nykyisin puretaan useimmissa taajamissa kaikki puiset 30...50-luvuilla rakennetut talot, osa vanhemmista on onneksi ehditty suojella.
        Tällaista on nykyään.

        Kuopiossahan häätivät autot keskustasta pois ja nyt siellä olevat kävelykadut ja liiketilat ammottavat tyhjyyttään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taajaman keskusta muodostuu marketeista ja niiden pysäköintialueista niin ei kai tuon kummempaa voi odottaakaan. Joku on joskus sanonut että asiallinen on kaunis. Jos on sitä mieltä että kaikkien kauppojen pitää olla keskellä kylää, niin siinä se on. Kaavoittajat ja suunnittelijat olivat 60-ja 70-luvulla, niin kuin nykyäänkin aika pöllöjä, eivatkä tajunneet juurikaan mitään. Siis mitään omaperäistä ei ole ehtinyt muodostua monenkaan tien risteykseen niinkuin Sjärvelle. Silloin kun kulkureitit olivat vesistöjä, talvisin jäitä pitkin ja kesällä veneillä, olivat taajamat "kauniita". Niitä on Savossakin. Esim. Kuopio. Nykyisin puretaan useimmissa taajamissa kaikki puiset 30...50-luvuilla rakennetut talot, osa vanhemmista on onneksi ehditty suojella.
        Tällaista on nykyään.

        Minne sitten kauppojen pitäisi muuttaa?!

        Ei ole hyvä mikäli kaupatkaan on kaukana asukkaista, kaikilla ei ole autoja, eivät voi ajaa automarketteihin?! ...

        Mitä pitäisi muuttaa?! Mitä keskustassa pitäisi olla?!!

        Vai onko kyse vain ja taas siitä, että Siilin keskusta on kovin piskuinen alaltaa nykyseen asukaslukuun ja tarvittavaan palveluntarjontaan verraten?!! ...


      • Anonyymi

        No ei kyllä ole maan pisin harjujakso. Mieleen tulee heti vaikka Salpausselkä noin esimerkkinä.

        Ei tuota keskustaa voi ennallistaa edes rakennukset purkamalla, kun Siilinjärvi on täynnä sorakuoppia Patakukkulan kuoppa lähinnä keskustaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä ole maan pisin harjujakso. Mieleen tulee heti vaikka Salpausselkä noin esimerkkinä.

        Ei tuota keskustaa voi ennallistaa edes rakennukset purkamalla, kun Siilinjärvi on täynnä sorakuoppia Patakukkulan kuoppa lähinnä keskustaa

        Ja mihin ajankohtaan Siilinjärvi tulisi "ennallistaa"? 1970-luvulle? 1960-luvulle? 1800-luvulle? Kun olen nähnyt kuvia 70-luvun Siilinjärven keskustasta, en ole tunnistaa koko paikkaa, vaikka ensimmäiset elinvuoteni elinkin 70-luvulla... tyystin jo unohtunut keskusta ajalta ennen Siilin toria, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taajaman keskusta muodostuu marketeista ja niiden pysäköintialueista niin ei kai tuon kummempaa voi odottaakaan. Joku on joskus sanonut että asiallinen on kaunis. Jos on sitä mieltä että kaikkien kauppojen pitää olla keskellä kylää, niin siinä se on. Kaavoittajat ja suunnittelijat olivat 60-ja 70-luvulla, niin kuin nykyäänkin aika pöllöjä, eivatkä tajunneet juurikaan mitään. Siis mitään omaperäistä ei ole ehtinyt muodostua monenkaan tien risteykseen niinkuin Sjärvelle. Silloin kun kulkureitit olivat vesistöjä, talvisin jäitä pitkin ja kesällä veneillä, olivat taajamat "kauniita". Niitä on Savossakin. Esim. Kuopio. Nykyisin puretaan useimmissa taajamissa kaikki puiset 30...50-luvuilla rakennetut talot, osa vanhemmista on onneksi ehditty suojella.
        Tällaista on nykyään.

        Kaavoittajat ja suunnittelijat ovat kaiketi saman koulutuksen ja sitä kautta samat tiedot saaneet. En siis 60, 70, 80 yms.luvuilta heitä syyttäisi, tai sitten pitäisi verrata moniin muihinkin paikkakuntiin.

        Se on vaan huomiona aika erinomainen, että Siilinjärven keskusta on nopeahkosti kasvanut, erikoisen harjumaisenman päälle rakennettu ja kunnan kokoon nähden pienehkö ja rakennusteknisesti yllättävän vaativa paikka.

        Kasvun syynä kunnassa on ollut etupäässä "risteyskuntana" sekä "kehyskuntana" olo, sekä kaivosteollisuuden kasvu.

        Siitä ole ehdottomasti samaa mieltä, että jos "harjun" sijaan keskusta olis rakennettu esim.Siilinlahden rannalle alunperin, niin Siilinjärveä pidettäisiin lähtökohtaisesti ja kenties kaikin puolin kauniina kuntana.
        Sijainnin lisäksi myös "sijoittelu" ratkaisee, nyanssista voitaneen kai tässä puhua ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaavoittajat ja suunnittelijat ovat kaiketi saman koulutuksen ja sitä kautta samat tiedot saaneet. En siis 60, 70, 80 yms.luvuilta heitä syyttäisi, tai sitten pitäisi verrata moniin muihinkin paikkakuntiin.

        Se on vaan huomiona aika erinomainen, että Siilinjärven keskusta on nopeahkosti kasvanut, erikoisen harjumaisenman päälle rakennettu ja kunnan kokoon nähden pienehkö ja rakennusteknisesti yllättävän vaativa paikka.

        Kasvun syynä kunnassa on ollut etupäässä "risteyskuntana" sekä "kehyskuntana" olo, sekä kaivosteollisuuden kasvu.

        Siitä ole ehdottomasti samaa mieltä, että jos "harjun" sijaan keskusta olis rakennettu esim.Siilinlahden rannalle alunperin, niin Siilinjärveä pidettäisiin lähtökohtaisesti ja kenties kaikin puolin kauniina kuntana.
        Sijainnin lisäksi myös "sijoittelu" ratkaisee, nyanssista voitaneen kai tässä puhua ...

        Siilinjärven keskusta ei ole nopeahkosti kasvanut ellei 1980-luvulla ja nyt 2020-luvulle jatkuvaa keskustan rakentamista pidä nopeana. Rakennetaan han siinä tuota aluetta jo viidellä vuosikymmenellä. Keskustan rumuus ei johdu sen ympäristöstä, vaan millaiseksi on alueen rakentaminen tehty. Marketteja parkkialueineen ja epäviihtyisiä torin seutu ovat tätä rumuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siilinjärven keskusta ei ole nopeahkosti kasvanut ellei 1980-luvulla ja nyt 2020-luvulle jatkuvaa keskustan rakentamista pidä nopeana. Rakennetaan han siinä tuota aluetta jo viidellä vuosikymmenellä. Keskustan rumuus ei johdu sen ympäristöstä, vaan millaiseksi on alueen rakentaminen tehty. Marketteja parkkialueineen ja epäviihtyisiä torin seutu ovat tätä rumuutta.

        Kyllä ne kaavat on aina pakko rakentaa siihen ympäristöön. Sikäli alueen kauneus taikka rumuus johtuu paljolti ja pakostakin aika paljon ympäristöstä, mihin kaavoitukset on tehty.

        Siilinjärven keskusta ei ole nopeasti kasvanut, mutta asukasluku on, etenkin lähikuntiin verrattuna. Koetetaanhan saada noihin ilmaisullisiin asioihin vähän edes tolkkua. Marketit ja parkkialueet löytyy nykyään kaikista vastaavista kunnista, ja sikälikin vaikea on löytää muita kriteereitä kuin kunnan koko ja se ympäristö, johon rakennukset ja kaavat on tehty.

        No, toki myöskin rakennustyylit vaikuttavat, mutta niitä ei tehdä joka kuntaan erilaisiksi, paitsi mikäli yletön määrä on rahaa jostain laittaa suunnitteluun. Sikäli ei Siilinjärven kuntarakentamisessa ole kyllä muita erikoisuuksia kuin ympäristö, johon kunta on rakennettu, sekä kunnan kasvuolot verrattuna muihin vastaaviin kuntiin.
        Jos joku muita merkittäviä vertausperusteita löytää, niin olen toki valmis ne kuulemaan ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne kaavat on aina pakko rakentaa siihen ympäristöön. Sikäli alueen kauneus taikka rumuus johtuu paljolti ja pakostakin aika paljon ympäristöstä, mihin kaavoitukset on tehty.

        Siilinjärven keskusta ei ole nopeasti kasvanut, mutta asukasluku on, etenkin lähikuntiin verrattuna. Koetetaanhan saada noihin ilmaisullisiin asioihin vähän edes tolkkua. Marketit ja parkkialueet löytyy nykyään kaikista vastaavista kunnista, ja sikälikin vaikea on löytää muita kriteereitä kuin kunnan koko ja se ympäristö, johon rakennukset ja kaavat on tehty.

        No, toki myöskin rakennustyylit vaikuttavat, mutta niitä ei tehdä joka kuntaan erilaisiksi, paitsi mikäli yletön määrä on rahaa jostain laittaa suunnitteluun. Sikäli ei Siilinjärven kuntarakentamisessa ole kyllä muita erikoisuuksia kuin ympäristö, johon kunta on rakennettu, sekä kunnan kasvuolot verrattuna muihin vastaaviin kuntiin.
        Jos joku muita merkittäviä vertausperusteita löytää, niin olen toki valmis ne kuulemaan ...

        Tolkkua tosiaan tarvittaisiin ilmaisullisiin asioihin.

        Kaavoituksella päätetään juuri minkälaiseksi alue muodostuu. Sillä nimenomaanpitkälti määritetään mitenkä viihtyisä tai epäviihtyisä alue on. Siilinjärvellä kaavoituksella on viime vuosina edelleen vähennetty keskustan viihtyisyyttä. Viheralue ja leikkikenttä esimerkiksi poistettiin. Ja tätä viihtyisyyden vähentämistä siis on jatkettu viime aikoinakin.
        Rumimmaksi määrittely sopii edelleen hyvin, kun on jo paljon nuhjuisuuttakin.

        On jo huvittavaa verrata Siilinjärveä muihin lähikuntiin. Viimeinen vuosikymmenen puolikas ollaan toki oltu samanlaisesti vähenevän väestön kunta. Nopea asukasluvun kasvu oli 70-80 luvuilla. On monia kehyskuntia, joissa ei todellakaan ole keskustan rumaa markettialuetta. Marketteja ei ole keskitetty, vaan niitä on rakennettu lähemmäs ihmisiä ja asuinalueita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tolkkua tosiaan tarvittaisiin ilmaisullisiin asioihin.

        Kaavoituksella päätetään juuri minkälaiseksi alue muodostuu. Sillä nimenomaanpitkälti määritetään mitenkä viihtyisä tai epäviihtyisä alue on. Siilinjärvellä kaavoituksella on viime vuosina edelleen vähennetty keskustan viihtyisyyttä. Viheralue ja leikkikenttä esimerkiksi poistettiin. Ja tätä viihtyisyyden vähentämistä siis on jatkettu viime aikoinakin.
        Rumimmaksi määrittely sopii edelleen hyvin, kun on jo paljon nuhjuisuuttakin.

        On jo huvittavaa verrata Siilinjärveä muihin lähikuntiin. Viimeinen vuosikymmenen puolikas ollaan toki oltu samanlaisesti vähenevän väestön kunta. Nopea asukasluvun kasvu oli 70-80 luvuilla. On monia kehyskuntia, joissa ei todellakaan ole keskustan rumaa markettialuetta. Marketteja ei ole keskitetty, vaan niitä on rakennettu lähemmäs ihmisiä ja asuinalueita.

        Niinpä : vastaaviin kehyskuntiikin verrattuna (ja jopa moniin paljon pienempiinkin kuntiin verrattuna) on Siilinjärven keskustan rakennusmahdollisuuden varsin rajalliset.

        Sikäli pitäisi kaiketi keskustaa pyrkiä laajentamaan, esim 5tien länsipuolelle. Kaavotuksilla ei ole ollut varaa laajentua, esim.johonkin ruutukaavaan, kivijalkoihin, taikka muihin "kaupunkimaisempiin" suuntiin, siksi ei lopullista kaavoitusta ole syntynyt.

        Marketitkin on useimmissa kunnissa saatu nykyisellään paljon kauemas muista palveluista, ainakin tämä kokoisissa kunnissa. Joissakin paljon pienemmissä kunnissa on vain joissakin palvelut niin paljon yhdessä kasassa kuin Siilinjärvellä on edelleen ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä : vastaaviin kehyskuntiikin verrattuna (ja jopa moniin paljon pienempiinkin kuntiin verrattuna) on Siilinjärven keskustan rakennusmahdollisuuden varsin rajalliset.

        Sikäli pitäisi kaiketi keskustaa pyrkiä laajentamaan, esim 5tien länsipuolelle. Kaavotuksilla ei ole ollut varaa laajentua, esim.johonkin ruutukaavaan, kivijalkoihin, taikka muihin "kaupunkimaisempiin" suuntiin, siksi ei lopullista kaavoitusta ole syntynyt.

        Marketitkin on useimmissa kunnissa saatu nykyisellään paljon kauemas muista palveluista, ainakin tämä kokoisissa kunnissa. Joissakin paljon pienemmissä kunnissa on vain joissakin palvelut niin paljon yhdessä kasassa kuin Siilinjärvellä on edelleen ...

        Eiköhän tämä kaavoitus kuitenkin ole valitettavasti Siilinjärvellä lopullista. Kunta on odottanut, josko jokin kauppaketju osoittaisi halukkuutta sijoittua Siiliin ja sitten kunta on tarjonnut tonttia tästä keskuksesta. Eikö siellä ole ollut pokkaa ehdottaa kaupan sijoittamista hyvin saavutettavan paikkaan keskusta ulkopuolelle lähemmäs asuinalueita. Silloin olisi voitu tehdä keskusta viihtyisämpi alue ja vaikka kunnan kokoon nähden oletettu kaupunkimainen keskusta.


    • Anonyymi

      Uutisvieterissä oli taas juttua Suomen rumimmaksi kirkonkylåksi valitsemisesta. Lötjönen muistutti, että tuolloin vuonna 1990 oli Siilinjärvellä moottoritien rakenraminen kesken jne syynä tuon rumimman tittelin saamiselle. Olipa siinä nähtävillä tuo Hesarin juttu siitä tittelin saamisesta vuonna 1990 ja kuinka ollakaan siinä oli kuva Siilinjärven torilta. Ei torin miljöö ole juurikaan kaunistunut siitä, päinvastoin rakennukset ovat rapistuneet näitä vuosikymmeninä. Titteli on edelleen mitä sopivin kuvaamaan Siilinjärveä, vaikka Lötjönenkin paheksui kuulevansa edelleen mainittavan tuosta nimityksestä.

      • Anonyymi

        Hesarin juttu nyt olisi varmaan unohtunut hyvin pian, mutta kun Karpo teki aiheesta ohjelman, se on varmasti jäänyt Hesarin juttua paremmin Suomalaisten mieleen.


      • Anonyymi

        Taisi jäädä Lötjöseltä(kin) muistamatta että on tälläkin hetkellä keskustassa keskeneräistä rakentamista. Moottoritie ei edes suoraan keskustaa koskettanut, tosin samoihin aikoihin (vuosia en enää voi muistaa tarkkaan) oli keskustassakin monenlaista tie- ja rakennushomma, jotka kyllä kosketti kuntalaisia silloin enemmän ...

        Lähihistoria muuten rakennuksineen rapistuu monien muidenkin (kuin siiilinjärveläisten) mielestä aivan liian nopeasti. Rakennusperinne saa suurta kannatusta vasta kuin useat sukupolvet ovat sen kokeneet. Mitä nopeammin rakennetaan uutta, niin sitä vähemmän se kannatusta saa. Tosin monet "modernit" rakennustavat eivät kai pitkään taida kestääkään ...


    • Anonyymi

      Uutisjousen kuvassa näkyy, että Hesarin kuvatekstissä huomautettiin suihkulähteen olevan keskusta pehmeimmillään. No ei Siilin keskustan ole pehmentynyt tuosta, kun viheralueetkin on rakennettu eikä kaavassakaan taida olla luvassa kuin uutta markettia parin äänivallina toimivan asuinkerrostalon lisäksi.

    • Anonyymi

      Meidän pitää vaan hyväksyä että ruma kylämme on ja jonkunhan on oltava se rumin.

      • Anonyymi

        Älyvapaita tuollaiset äänestykset, jossa ei edes syitä pyydetä kertomaan. Sikäli niitä (syitä) pitäisi vieläkin paljon enemmän pohtia ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älyvapaita tuollaiset äänestykset, jossa ei edes syitä pyydetä kertomaan. Sikäli niitä (syitä) pitäisi vieläkin paljon enemmän pohtia ...

        Kysyttiin mikä on mielestänne rumin kirkonkylä. Kyllä tuossa on ihan selvästi ilmaistu valinnan kriteeri äänestystä varten. Kovin monta kertaa on lehdissä äänestyksiä kauniimmasta kaupungintalolla tai joka vuotinen äänestys kauneimmasta kaupungin joulukuusesta. Nyt vaan tulos ei miellyttänyt Siilinjärvellä.


    • Anonyymi

      OIkeasti hei kylämme on tosi ruma ja jopa niin ruma että lähden tästä muutenkin masentuneesta kylästä isompiin kuvioihin hyvästi.

      • Anonyymi

        Hyvästi teille.


      • Anonyymi

        Onnea sinne uudelle paikkakunnalle lähtiessäsi ja muuttaessasi! Toivottavasti saat siellä itsellesi parempia kokemuksia ja tulet onnelliseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvästi teille.

        Kaikkea hyvää jatkoa itsellesi!


    • Anonyymi

      Kylän rumuus korostaa kyläläisten kauneutta .

      • Anonyymi

        Mutta kun ne kyläläiset on kaikki niin rumia niin ei voi enää tietää kumpi rumempi, kylä vai ihmiset vai molemmat


      • Anonyymi

        Ei se kyllä niin mee! Kylän ankeus ei korosta kyläläisten kauneutta ja ulkonäköä millään tavalla.
        Joka niin uskoo, ei elä tässä todellisuudessa. Vaan fantasiamaailmassa.

        Suunnittelussa, kaavoituksisa ja arkkitehtuurissa on menty vuosikymmeniä sitten pieleen.
        Joitakin asioita on tehty väärin. Esim. viheralueita ei ole otettu millään tavalla kaavoittamisessa ja suunnittelemisessä huomioon. Rakennusten värit ovat rumat. Ja lähes kaikkialla on vain betoniviidakkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ne kyläläiset on kaikki niin rumia niin ei voi enää tietää kumpi rumempi, kylä vai ihmiset vai molemmat

        Kaunetta on, tai ainakin pitäisi olla ja löytyä enemmän sieltä ihmisten sisältä. Käytöstavoista, ystävällisyydestä ja sekä toisten ihmisten enemmän huomioonottamisesta.

        Ilmapiirillä ja asenteilla on paljon väliä.


    • Anonyymi

      kontit ovat kauniita niitä lisää

    • Anonyymi

      Etelä Suomessa työmatkoillani minulle usein sanotaan ai olet suomen rumimmasta kylästä. Kyllästyttää tuomonen joten ehdotan että luovumme Siilinjärvi nimestä ja otamme vaikka jonkun kylämme nimen käyttöön kehvo, pöljä onhan näitä. Mitä mieltä olette.

    • Anonyymi

      Tämä Siilinjärven rumuutta koskettava keskustelu kaipaisi hieman perusteluja.
      Mainitaan vain, että Siilinjärvi on ruma, Keskusta on ruma, ihmiset ovat rumia.
      Kyllä tuohon kaivataan edes jotain perusteluja, niitä ei tosin näy.

      Koettakaa nyt edes hieman perustella mielipidettänne, muuten tähän väittämään menee uskottavuus.

    • Anonyymi

      Oletettuja vastauksia kysymykseen. "miksi ruma" :

      - kunnan koko on kasvanut huomattavasti keskustaan nähden
      -kunnan keskusta paikka rikkoo sijainniltaan mm.harjumaisemaa
      -kunnan keskusta on kuitenkin kasvanut varsin nopeasti, eikä sikäli kaikki puolia olla osattu ottaa rakennuskaavioissa huomioon
      -Yleensäkin keskustaa on muokattu liian usein, ja pitempi aikainen kaavoitus jäänyt siltikin tekemättä
      - keskustaan tähän asti on sijoitettu melkein kaikki palvelut elintarvikeketjuista kunnallisiin palveluihin, vaikka keskusta koko on asukaslukuun nähden aika pieni
      -Yleensä mielletään kunnan sijainti liikenneväylien mukaan hyväksi, mutta toisaalta ne luovat myös (5tie, junarata, lentoaseme ym.) osaltaan rauhattomuutta ...
      -kunnasta puuttuvat jokseenkin täysin nk.erityspiirteet mm.kulttuurin ja matkailun osalta, joita on monissa pienemmissäkin kunnissa
      muutenkin mm.kuntarakentamisen suhteen on kunta aika persoonaton, yleiskaavaan ei kuulu, eikä suunnitelmissa ole mitään nk.tavallisuudesta poikkeavaa

      Omana huomiona lisäisin, että "rumin kunta" tilalle olisi parempi ehkä "tavallisin kunta" .....

      • Anonyymi

        Nuo kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Keskusta on kasvanut, välillä ei ole kasvanut. Kunta on kasvanut, mutta keskusta ei ole kasvanut. Voi, voi, kun harjumuodostelmakin on rikottu keskustan sijainnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Keskusta on kasvanut, välillä ei ole kasvanut. Kunta on kasvanut, mutta keskusta ei ole kasvanut. Voi, voi, kun harjumuodostelmakin on rikottu keskustan sijainnilla.

        Voisiko olla niin ihmeellinen asia joillekin tajuta, että kirjoittajia on useita ja mielipiteet erilaisia =)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Keskusta on kasvanut, välillä ei ole kasvanut. Kunta on kasvanut, mutta keskusta ei ole kasvanut. Voi, voi, kun harjumuodostelmakin on rikottu keskustan sijainnilla.

        Kolmannen kohdan "kunnan keskusta on kasvanut", kuuluisi ainakin "kunnan väkiluku on kasvanut", pahoittelen tätä ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Keskusta on kasvanut, välillä ei ole kasvanut. Kunta on kasvanut, mutta keskusta ei ole kasvanut. Voi, voi, kun harjumuodostelmakin on rikottu keskustan sijainnilla.

        "Voi, voi, kun harjumuodostelmakin on rikottu keskustan sijainnilla."

        Monia pienempiäkin harjumuodostelmia on eri paikkakunnilla kylläkin kierretty. Tämä harjumuodostelma, jonka Siilinjärven nykyinen keskusta on aikoinaan katkaissut on koko maan pisin harjumuodostelma. Sikäli ajatus on hyvinkin perusteltu.
        Joitakin kuntia on pidetty Suomen kaunempina (mm.Punkaharju) kun harjumuodostelmat on saaneet olla rauhassa rakennuskaavoita. Siilijärveä taasen pidetty "rumimpana kuntana" ja rakennettu harjumuodostumien keskelle, onko siinä sitten kaikki vain sattumaa??!! ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kommentit ovat osittain ristiriitaisia. Keskusta on kasvanut, välillä ei ole kasvanut. Kunta on kasvanut, mutta keskusta ei ole kasvanut. Voi, voi, kun harjumuodostelmakin on rikottu keskustan sijainnilla.

        Keskustan ja ylipäänsä kunnan asukasluku on kasvanut huomattavasti, suhteessa mm.naapurikuntiin. Kun taasen kunnan (ydin)keskustan pinta-ala on vaikealla paikalla (laajennuksia yms.ajatellen), sekä yleensäkin vaikealla paikalla laajennusta ajatellen.
        Tuskin kovin vaikeata ajatella, kun asia koettaa luonnon mukaisesti tms.hahmoittaa ...


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kylämme näyttää kuin olisit itänaapurissa.

      • Anonyymi

        Osataan sitä "lännessäkin", lieneeköhän tämä New Yorkilainen pilvenpiirtäjä betonibrutalismin hirvein tuotos koko maailmassa?
        https://thumbor.forbes.com/thumbor/fit-in/1200x0/filters:format(jpg)/https://blogs-images.forbes.com/keithflamer/files/2017/06/33-Thomas-Street-Bright-1200x1600.jpg

        70-luvulla ilmeisesti rakennettu tuo ikkunaton betonihirviö, sisällä nähtävästi pelkkiä laitteistoräkkejä ja arkistoja, kuin roboteille suunniteltu kammotus:
        https://long-lines.net/places-routes/Palmyra_WI/equipment6.jpg


      • Anonyymi

        Suunnitelma-/komentotalous sai aikaa kaupunkien/taajamien pysymisen matalina, ja korkeimmmat rakennukset pystytettiin sitä kauemmaksi. Kun talot pystytettiin (en viittaa tällä "sukuun Isotalo!!") Siilinärvellä, on viitanut rakennuskulttuurina lähinnä länsimaiseen rakennuskulttuuriin, ei itäiseen ... Kumpaakaan sinänsä väheksymättä, mutta paikkaa, joihin kunta rakennettiin, silti aika kovasti oudoksuen (=nykypäivän kannalta muun muassa) .....


    • Anonyymi

      Olen asunut siilissä nyt vuoden. Muutin tänne työn perässä etelä Saimaan rannoilta. Ketjun aloittajan mielestä kylä on ruma ja se kyllä pitää paikkansa. Todella vähän vesistöä ja 70 luvun harmaa tönökeskittymä hiekkaharjulla jota halkoo rata ja kaksi ruuhkasta rekkaränniä. Saasteita riittää ja ihmiset ovat ahdistuneita ja vähän holisteja. Onneksi olen löytänyt nyt Kuopiosta asunnon ja kaupunki on todella kaunis. Miten kaksi vastakohtaa voikaan olla näin lähekkäin.

      • Anonyymi

        Totta joka sana, itse muutin pois kun kyllästyin näihin pieniin kuvioihin mutta kylläpä tämä vanhoille ihmisille kelpaa.


      • Anonyymi

        Vesistöä on vähän lähinnä siksi, koska Siilinjärven keskusta sijaitsee harjujonon päällä. Kyllähän kilometrin päässä jo se Kallavesi tule vastaan.

        Yleensä kuntia ja kaupunkeja arvostetaa luonnonmukaisen miljöön ja rakentamisen kautta. Siellä Kuopiossakaan nyt "puijonsarjvennennee" monikaan piäse tuijottammaan .... Sieltä 90 luvun alusta tehtiin näihin molempiin keskustoihin suuret mylläykset, mm.torit muan alle ja sitteän rattoo .... Mukavahan kuulla työtäen ja hyötäen, kun myöteän ee olla enneen tieltäen vuon myötäen vuan ....


      • Anonyymi

        Onhan se ainakin Siilinlahti kohtuumatkan päässä keskustasta, taitaa vaan kesäisin olla rantaremmin juopottelupaikkana, ainakin ennenwanhaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ainakin Siilinlahti kohtuumatkan päässä keskustasta, taitaa vaan kesäisin olla rantaremmin juopottelupaikkana, ainakin ennenwanhaan...

        Ei kyllä heti tule mieleen rumempaa paikkaa suomesta.


    • Anonyymi

      Kävin eilen siilissä. Viime kerrasta on vierähtänyt varmaan 10 vuotta mutta ei ole kylä muuttunut yhtään paremmaksi. Luulen että on mennyt vielä rumemmaksi jotain ihme kontteja ympäriinsä. Keskustassa kävin kaupan parkkipaikalla niin karmea meteli ja pöly ja täysin väärin suunniteltu kokonaisuus. Olen siis entinen kyläläinen ja voin sanoa että turha tuota on muuttaa ei sijannilleen mitään voi.

      • Anonyymi

        Sijainti (=harjujonon päällä/keskellä) on todellakin huono sijainti. Kulkuyhteydet on hyvät, mutta sitä pahemmin kärsinyt on ympäristö ... Paikka keskustan on hyvin huono ... :(


    • Anonyymi

      Silloin oli moneen suuntaan tietyömaat keskellä kylää, joten ei kannata enää muistella !

      • Anonyymi

        Seliseli kylämme on aina yhtä ruma, pari lähiöö kaupungin perään ja hikinen keskusta motarin varrella. Kipsikasa löytyy ja jossain paskalaitoksen kulmilla vähän vettä ei voi kehua. Harmittaa kun ei rahat riitä muuttoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seliseli kylämme on aina yhtä ruma, pari lähiöö kaupungin perään ja hikinen keskusta motarin varrella. Kipsikasa löytyy ja jossain paskalaitoksen kulmilla vähän vettä ei voi kehua. Harmittaa kun ei rahat riitä muuttoon.

        No ei nyt ihan äkkiä tule rumempaa paikkaa mieleen tässä valtakunnassa.


    • Anonyymi

      Minusta Siilinjärvi oli kauneimmillaan 1980-luvun puolivälissä. Nyt tuo idylli on pilattu.

      • Anonyymi

        En ole kovinkaan eri mieltä ... Tosin jos kasvun olisi kuntasuunnittelijat ennustaneet, niin keskustan paikka olisi ollut jossain ihan muualla ollut (harjun päällä vähintäänkin ahdasta ollut jo pitkään) ... Rumia paikkoja taas on valtakunta täynnä (=rakennuskulttuuri liian nuorta, ja kaunistelematonta !), vaikka olisihan tuon keskustan voinut rakentaa muuallekin aikoinaan ...


      • Anonyymi

        Aika lailla samaa mieltä, ja talousajattelun syytä kylläkin. Sanotaan, että muistan sen ajan varsin idyllisenä kun keskustan painopiste oli vielä paljolti Asematiellä, sitten alettiin rakentaan merkillisiä laatikoita yhä enenevästi, ja vailla kaavaa kokonaiskuvasta. Myöhemmin sitten korkeita kerrostaloja törröttämään myös merkillisesti sinne tänne (=ok, ehkä tilaa ei ole "yhtenäisesti" rakentaa, mikä on ihan nykykeskustan ahtauden syytä).

        Monet rakennnustekniset ongelmat on myös olleet riesana (=syyt kaiketi edelleen tiedostamatta?!) homeongelmineen, ja tuon ajan rakennuksia onkin pitänyt viimeisinä vuosina tiuhaan purkaa ja uusia.

        Tiivistetysti : tämän kokoiset kunnat on pahimmat sikäli, että niissä ei ole enää pikkukunnan idylliä kuin katoavana jäljellä, ja toisaalta tuntuu kestävän pitkään, että kaupunki - imago löytyy sellaisena, että se otettaisiin asukkaissa vastaan.
        Ihmetyttää tosin lähinnä se, että epäyhtenäisellä rakentamisella on kunnassa rakennettu lähinnä "historiattomuutta", jolla on vain "pura ja kokoa" - merkitystä. Se varmasti toimii, niin kauan kun kasvua riittää, mutta mitä tapahtuu esim.kun nykyinen Yara alkaa mahdollisessa lähitulevaisuudessa ajaa toimintojaan alas?!

        Itse tuskin muuttaisin kuntaan tällä hetkellä juuri mistäkään hinnasta, eikä ole kyllä tarviskaan. Valitettavasti aika moni muukin kunta tässä maassa on rakennettu samaan tapaan nopeasti, ja kaiketi rahan kiilto silmissä (=mikä toki on toisaalta pakkokin), ja samalla tyylittömästi, katoavan histoorian kyseenalaista näkökulmaa kunnioittaen.
        Kaiketi se on niin, että talousajattelu ei paljon viihtyvyyttä ihmisille takaa, sillä vaikka SIilinjärven rakentamista on julkisesti toki lähinnä positiivisessa valossa päättäjät perustelleet, niin ei esim.näiltä sivuilta tunnu paljon arvostusta hankkeille löytyvän.

        No, postiivista näissä nykyisissä kuntarakenteissa (muuallakin) on ainakin niitten käytännöllisyys. Tosin kyseenalaista sekin paljon on, että onko palvelujen keskittäminenkään pelkästään hyvästä, sillä kun yritysketjut suurenevat, on hyötyjiä aina ja aina vähemmän, mutta hyöty heille sitten sitäkin enemmän. Kaiketi tälläistä rakennemuutosta ja kehitystapaa, mikä tämän maan kunnissa jo vuosikymmeniä vellonut pitäisi tutkia ja tarkastella etupäässä eri kapitalististen teorioitten näkökulmasta :

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapitalismi


    • Anonyymi

      Ruma on sen tietää kaikki jotka ovat joutuneet vierailemaan ko. kylässä.

    • Anonyymi

      Terveiset täältä kauniista Jyväskylästä. Olin viime viikolla työkomennuksella teidän todella rumassa kylässä. Mitähän kaavoittajat ovat aikoinaan ajatelleet kun ovat moottoritien viereen kylän raapustelleet vai ovatko he olleet niin päissään. Täytyy kyllä sanoa että onhan teillä vieressä sitten vastakohta ja kaupunki. Kuopio on todella kaunis.

      • Anonyymi

        Jyväskylä on myös mottoritien varessa. Mitenhän olisi, kun realismilla verrattaisi ESIM.Jyväskylään ... :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylä on myös mottoritien varessa. Mitenhän olisi, kun realismilla verrattaisi ESIM.Jyväskylään ... :D

        Kohta losahtaa.


    • Anonyymi

      Moi 🥹

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe