Fiftysixty

Anonyymi

Mikä osuus on uhrilla koska lähtee narsistin leikkiin mukaan? Järkevä ihminen ei lähde sellaiseen mukaan. Homma tyssäisi heti alkuunsa. Ovatko uhrit kokemattomia, taitamattomia ja kykenemättömiä näkemään itsensä, siis eivätkö he tunne edes itseään? Eikä varmasti narsistiakaan vaikka sellainen olkapäällä istuisi? Ovat uhrit omien tunteidensa vietävissä eli eivät hallitse itseään lainkaan.

24

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uhri ei näe ehkä, kun nämä ovat alussa noin taitavia esittämään. Pudotus alkaa hiuksen hienosti vähitellen. Ehkä kokenut voi nähdäkin. Ja pääsääntöisesti ihminen uskoo rakkauteen ja rakastuessa sitoutuu. Harva ns normaali ihminen pystyy olla niin kylmähermoinen, että osaa heti järkeillä tunteiden edelle. Ellei ole vankkaa kokemusta

    • Anonyymi

      Monen narsistin kohdalla on kysymys näyttelemisestä.
      Soidinmenoissa narsistit ovat ylivetoja heitä ei pidättele
      mikään.
      Estraadit ovat jääneet ilman näitä virtuoosomaisia taitajia.
      Luonteen kieroutumisen he näyttävät vasta sitten,
      kun uhri on kietoutunut hämähäkin verkkoon, niin että
      ei pääse siitä irti vahingoittamatta itseään.
      Näytteleminen jatkuu hoville lopun elämää ja
      siksi ympäristö ei tunnista narsisteja.
      Eniten reppanoita ovat siis hoviväki, joka ei
      koskaan tiedä palvelevansa narsistia.

    • Anonyymi

      Narsistin uhri on itse varsinainen pelinainen, joka ainoastaan leikkii toisella ihmisellä ja hluaa nähdä, kuinka pitkälle toinen on valmis menemään. Kiihottuu siitä, että toinen jättää oman puolison, kun pelinainen kolmantena hääräilee. Usein tunnistaa siitä, että pelinaisella on niitä tyyppejä enemmänkin samaan aikaan, joiden päätä pistää pyörälle.

      • Anonyymi

        Joko taas 'poiuskögögm'...


      • Anonyymi

        Minusta tuo kuulostaa enemmänkin narsistin käytökseltä. Vaikka uskon kyllä, että jotkut narsistin uhriksi joutuneet haluaisivat kostaa kokemansa vääryyden narsistille, ehkä juuri kuvailemallasi tavalla. Reactive abuse, englanninkielinen termi tulee mieleen.


    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että uhri voi olla kuka tahansa. Jos joku on turvassa, niin korkeintaan muut narsistit. Osa narsisteista on hyvin kieroja ja osaavat esittää mukavaa aluksi. Todellinen luonne paljastuu vasta parisuhteessa tai vasta myöhemmässä vaiheessa (mahdollisesti jo muutettu yhteen ja hankittu lapsi). Etenkin suhteessa, jossa ei vielä asuta yhdessä voi onnistua peittämään todellisen luonteensa. Narsisti voi myös onnistua manipuloimaan kenet hyvänsä. Joillain riski on tietysti suurempi kuin toisilla. Itse uskon myös, että tietyissä elämäntilanteissa ihminen on alttiimpi joutumaan narsistin uhriksi. Esimerkiksi läheisen kuoleman jälkeen, kun on voimakas suru päällä ihminen on haavoittuvaisempi kuin normaalisti. Ihastunutta ihmistä voi myös paremmin manipuloida. Ja se ihastuminen yleensä syntyy ennenkö tuntee narsistin todellista luonnetta. Ihastuminen tekee ihmisestä anteeksiantavaisemman ja estää näkemästä narsistia niin pahana kuin hän on.
      Empaattinen ihminen on suuremmassa riskissä joutua uhriksi kuin vähemmän empaattinen, mutta empatia on siitä huolimatta todella hyvä piirre ihmisessä.
      Suhteesta lähteminenkään ei useinkaan ole niin yksinkertaista. Monia pelottaa lähteä, koska he pelkäävät narsistin kostoa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että uhkaillaan sillä, että yhteiset lapset kuolevat jos jätät hänet.
      Sitten taas jos mietitään vaikkapa työpaikalla narsistin uhriksi joutumista niin usein se on se, joka tunnistaa narsistin ja uskaltaa nousta häntä vastaan.
      Narsistit voivat manipuloida taitavasti viranomaisia, mm. poliiseja ja psykiatreja.
      Suojaa narsistia vastaan antaa myös se, jos ihmisellä on sellainen ”narsistitutka”. Tämä tutka tulee osalle sen jälkeen, kun he ovat tunteneet narsistin läheisesti tai ovat esimerkiksi työskennelleet oikeuspsykiatrisella osastolla ja tavanneet siellä narsisteja. Vaisto voi herättää epäilykset narsismista hyvinkin nopeasti, mutta eipä tämäkään tutka ole aina oikeassa. Joskus vaisto ei välttämättä varoita narsismista ja joskus se voi varoittaa turhaan.
      Minua ärsyttää ihmiset jotka syyllistävät uhreja ja ajattelevat, että se olisi jollain tavalla heidän vikansa. Todella ylimielistä ajatella, että ”minä en ainakaan päätyisi tuollaisen kanssa yhteen”.

      • Anonyymi

        Kyllä sen ymmärtää jos olet syntynyt narsistin lapseksi ettei heti erota äitiänsä tai isäänsä narsistiksi. Se huonouden leima tulee siinä osaksi uhrin elämää ja uhri ajattelee että näin sen kuuluu hänen kohdallaan olla. Kun sama kohtelu jatkuu avioliitossa ei uhri osaa pitää sitä mitenkään erikoisena sellainen kuuluu hänelle. Olen itse narsistiäidin kasvattama joka teki itsetuntoon todella suuren aukon jonka paikkaamiseen menee koko elämä. Onneksi huomasin sen lopulta että minua pidettiin kelvottoma pitämisellä aina uskollisena palvelijana ja että olenkin älykkäämpi osaavampi taitavampi joka asiassa kuin äitini. Se oli alistamista jossa valta ei perustu tietoon tai taitoon saati osaamiseen vaan siihen että jossakin lukee että äitiä täytyy totella. Sen hän kyllä tiesi hyvin, että äiti on aina oikeassa. Äitit ovat kuin pyhiä lehmiä ja lapset pelkkää saastaa.


    • Anonyymi

      Järkevä ihminen ei lähde sellaiseen mukaan? Taitavat narkissotyypit kykenevät manipuloimaan jopa Suomen ylintä poliittista johtoa (Veijo Baltzar)...

    • Anonyymi

      Vain pitkäaikainen uhri tunnistaa narsistin
      käytöksestä melko pian.
      Muut eivät kykene siihen kymmeniin vuosiin.

    • Anonyymi

      Kaikki uhri eivät ole vapaaehtoisesti tekemisissä narsistin kanssa. Sekopäillä on lapsia, muita sukulaisia, työkavereita, alaisia, naapureita, .. eikä kyse todellakaan ole rakkaus- tai kiintymyssuhteesta.

    • Anonyymi

      Syitä voi olla monia; hyväuskoisuus, oikeudentaju, jota olettaa helposti muiltakin, pelko, kokemattomuus jne.

      • Anonyymi

        Alkoholisti on myös usein narsisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholisti on myös usein narsisti.

        Joo, mutta mä puhuin uhrista.


    • Anonyymi

      Järkeväkin lähtee mukaan.

    • Anonyymi

      Minulla se on ollut kiltteys siis aito kiltteys ja empatiakykyni jota narsisti osaa käyttää hyväkseen. Narsistin jälkeen luulin itse olevani se ongelma ja se narsisti, mutta en ollutkaan. Tuntui siltä kuin olisin herännyt jostakin pahasta unesta tai lumouksesta. En ollutkaan sellainen kuin narsisti syytteli vaan hän oli koko ajan projisoinut ja syytänyt päälleni omat vikansa ja puutteensa. Tiedän sata varmasti, että pystyn tuntemaan empatiaa ja sympatiaa kun itseeni sattuu jos toisiin sattuu. Lisäksi minulle tehtiin laajat pitkäkestoiset tutkimukset joissa selvisi ettei minulla ollut persoonallisuushäiriöitä. Narsisti osaa tehdä siitä kohteestaan "hullun" vaikket hullu olisi oikeasti ollenkaan, mutta vaikutat hullulta, koska alat oireilla narsun lähellä. Intuitio kertoo, että jossakin mättää. Alkaa tulla paniikkikohtauksia, stressiä, ahdistusta ja hämmentynyttä oloa. Narsu saatta väittää asioita ihan päinvastoin mitä ne oikesti ovat todellisuudessa. Tuskin ap, itsekkään tunnistaisit taitavaa narsistia. Heitä ei voi mitenkään ulkoisesti tunnistaa sillä he sulautuvat hyvin joukkoon ja heitä ei muiden "valkoisen lampaiden joukosta" voi tunnistaa mitenkään muuten kuin vasta sitten jos olet se narsistin valittu kohde. Narsisti ei paljasta todellista luonnettaan heti. Se empatikyvyttömyys tulee esille vasta vuoden parin jälkeen, meillä se tuli vasta sen jälkeen kun muutimme yhteen. Siitä alkoi kontrolloiminen, mitätöinti, vähättelyt, kritisoiminen, ulkonäön pilkaaminen yms. yms. Hän oli klassinen narsisti, mutten siltikään tunnistanut koska hän näytti ihan tavalliselta ihmiseltä. Ei miltään elokuvien bad boys tyyliseltä pahalta pojalta vaan ihan tavalliselta. Minut haettiin koulusta urheiluautolla ja vietiin kalliisiin ravintoloihin syömään, hemmoteltiin kalliilla lahjoilla ym....mutta vain sen aikaa kunnes hän oli saanut minut pauloihinsa. Lapseemme hän suhtautuu kuin omistusesineeseen. Se on hänen, kaikki on hänen ja hän on aktiivinen juuri vain sen verran ettei joudu itse mihinkään vaikeuksiin Sossujen kanssa. Muuten ei välitä lapsesta ja on samanlainen lastakin kohtaan kuin oli minulle, rankaiseva, ulkonäkökeskeinen, ostaa kalliita juttuja, muttei ole läsnä eikä välitä siitä missä seurassa lapsi liikkuu. Järjellä ei ole mitään tekemistä narsistin kanssa, koska he osaavat manipuoloida muita niin hyvin. Ei ole olemassakaan ihmistä, joka joskus ei olisi haksahtanut narsistin valheisiin. Se on kun ihminen pystyy valehtelemaan. Olet varmasti itsekkin uskonut jotakuta narsistia vaikka kuinka olisit järkevä niin ei kannata aliarvioida heitä tai kuvitella oman älyn riittävän. Minuakin pidetään viisaana ihmisenä, mutta silti haksahdin narsuun vaikka en edes etsinyt ketään aktiivisesti. Lähdin vain illanviettoon kapakkaan ja törmäsin häneen siellä. Itse säälin narsistia, koska he eivät osaa tai tiedä mitään muuta keinoa toimia muiden kanssa kuin jatkuva negatiivisuus, rankaisevuus, kontrolloiminen ym. he eivät ehkä koskaan tunne rauhaa kun koko ajan pitää olla jotenkin käyttämässä valtaa tai alistamassa muita. Siinä mielessä vaikka narsu omalle kohdalle osui niin ehkä mulle on tulevassa urassa ja ammatissa etua siitä, että tunnistan nyt narsistin omakohtaisen kokemuksen kautta. Narsut eivät enää kanssani pelleille, olen oppinut, että voin tuntea empatiaa, sääliä ja olla ystävällinen etäältä. Omalla empatiallani en voi parantaa enkä pelastaa ketään. Ihmisiä voi rakastaa ottamatta heitä kuitenkaan lähelle elämäänsä. Nyt tunnen enimmäkseen rauhaa ja seesteisyyttä. Yhteinen lapsemmekin on onneksi empaattinen ja hänellä on omatunto, tullut äitiinsä eli minuun siinä asiassa ja onneksi mallintanut minua enemmän. Mutta kyllä se narsun vaikutus näkyy siten, että jatkuvasti joutuu korjaamaan narsun opettamia tapoja mikä on oikein ja mikä väärin. Lapsi on kyllä sen jo huomannut ja totesi itsekin ettei isä taida olla ihan terve.

    • Anonyymi

      Ja tosiaan tuohon, että ei hallitse omia tunteitaan niin ei se minulla liittynyt itseni hallintaan vaan siihen, että narsisti osasi manipuloida empatian tunteitani ja osasi syyllistää sopivasti, hän pyrki mitätöimään ja vähättelemään sellaisin pienin harmittomilta kuulostavin lausein. Narsisti osaa saada sinut epäilemään itseäsi, tunteitasi ja vaistojasi. He osaavat myös kiristää sinut nopeasti suhteeseen. Suhde eteni meillä parin viikon tapailun jälkeen sitoumuksesksi. Hän osasi pelata sen niin, ettei ollut muuta vaihtoehtoa jos halusi jatkaa hänen tapailuaan. Sen vuoksi omille lapsille on tärkeää opettaa rajoittamista ja ei.n sanomista. Jokainen saa sanoa myös ei ihmisille, aina ei ole pakko totella ja jokaisella on oikeus asettaa rajoja ja hidastaa tahtia jos joku etenee liian nopeasti. Miksi en sitten itse oikein osannut hidastaa tai sanoa ei niin minusta se on ihan yhteiskunnallinen ongelma, ihmisten odotetaan olevan helposti ohjailtavia, tottelevaisia, kuulisia työläismuurahaisia, mutta kompastuskivi siinä on se, että ei se ole kuitenkaan hyvä asia sen ihmisen omalle elämälle. Se ehkä hyödyttää elinkeinoelämää kun työläismuurhaiset vain tekevät kyselemättä mitään. Narsisti kuitenkin voi käyttää hyväkseen tätä meidän huoli talous systeemiämme myös kohteensa kontrolloimiseen, vahtimiseen ym. Ei tarvi kuin tehdä huoli ilmoituksia niin narsun kohde joutuu jatkuvaan todistelun tilaan. Narsistin kohteen tekemiä huoli ilmituksia, jotka perustuvat todelliseen huoleen ei välttämättä heti oteta vakavasti, koska narsu osaa valehdella. Viranomaisista saattaa tuntua, että joku tässä mättää tai hämmentää. Kohde näyttäytyy väsyneeltä tyypiltä joka ei vain saa asioita hoidettua, mikä johtuu sitten taas siitä kun narsu tekee kohteelleen hallaa koko ajan. Jos otat jonkun kotiisi auttamaan niin saat pahimmassa tapauksessa jonkun kiusaamaan itseäsi lisää koska ei narsistin uhri tarvitse ketään tarkkailmaan itseään tai mitään vanhemmuusneuvoja Sossusta. Mutta sitä se narsun kanssa on, kohteen pitäisi koko ajan todistella itseään ja kykyjään. Näin ei jää energiaa työhön, uraan, itsestä huolehtimiseen ym. Vaikka kuinka olisit ennen narsua ollut elämäsi parhaassa kunnossa niin narsun kanssa alat näyttää junan alle jääneeltä väsy ihmiseltä. Narsiti tietysti voitti, sai lapsen, kaiken omaisuuden jne ja yrittää tietenkin nyhtää mahdollisimman paljon rahaa minulta vaikka olenkin köyhä ja mulla toinenkin lapsi elättettävänä. Hän näki minut ahneena jos halusin hänen auttavan minua, mutta ei koe itseään ahneeksi käyttäessään muita. Se minut on tehnyt alttiiksi narsujen kohteeksi kun ovat osanneet hyödyntää voimakasta emptiakykyäni. Mistä minä olisin voinut edes tietää miten joku voi manipuloida toisen tunteita kun en ole mikään Psykologian, Kriminologian tai muun vastaavan ammattilainen. Ei minun kuulukkaan tietää, mutta nyt tiedän ja opetan sitä omillekin lapsilleni etteivät he haksahtaisi narsiteihin. Minä en koskaan sellaista oppia saanut mistään, joten jouduin oppimaan kantapääkoulussa. En tiedä onko ap koskaan ollut rakastunut, ihmiset näes rakastuvat kaikenlaisiin ihmisiin. Rakastuminen ei ole mikään, että päätät kehen rakastut. Mutta narsistiin tuskin rakastun enää sillä tunnistan merkit. En ensinnäkään antaisi kenekään enää kohdella itseäni kuten narsisti kohtelisi vaan lähtisin heti pois samantien kun huomaisin yhdenkään merkin. Myöhemmin kuvaan tulivat myös painajaiset missä narsu rankaisi minua jossakin kidutuskammiossa ja rääkkäsi. Siitä oli jäänyt trauma. Vaikkei hän tehnyt mitään fyysisesti hän teki sen henkisesti. Voi olla ettet itse ole narsun kanssa vaarassa joutua parisuhteeseen, mutta tuskin olet niin älykäs, että olisit heistä jokaisen tunnistanut. Olet saattanut jopa osallistua joskus hoviin, muttet vain silloin huomannut. Nytkin kun tavallaan yrität syyllistää narstin kohteita/uhreja ja väittää etteivät he järkeviä olisi ja kyseenlaistaa heidän kykyään hallita itseään olet narsistin marionetti. Kuulut siis hoviin, yrität saada sen uhrin näyttämään siltä ongelmalta. Narsisti on se ongelma eikä kenenkään urhin pitäisi koskaan tarvia tuollaista. Muuten kyllä maailma luo narsisteja ihan vain silläkin että ryhtyy marionetiksi ja kuuluu hoviin. Kukaan ei sillätavoin viaton ole.

    • Anonyymi

      Niin ne pullapojat ja -tytöt rupeaa myötäilemään taikinamaisesti nasseja sen peittämiseksi, etteivät vain kestä yhtään painetta.

      • Anonyymi

        Epäilen kyllä, että sinä olisit koskaan myötäillyt narsistia missään yhteydessä. Tuollaisen asenteen vuoksi heillä juurikin on valtaa ja tutkitusti Psykopatian ja Narsitien määrä johtoportaassa vain kasvaa prosentuaalisesti. He menestyvät hyvin. On paljon todennäköisempää, että olet totellut narsistia joskus jossakin yhteydessä, tuskin sinulla on ollut aina sitä vaihtoehtoa olla tottelematta. Näkeehän sen työpaikoillakin miten ihmiset mieluiten myötäilevät kaikkea työpaikan menetyksen pelossa, kaikkea ihan älytöntäkin vaikka joku uskaltaisi tuoda epäkohtia esille. Yleensä siitä epäkohtien esille tuojasta pyritään pääsemään eroon. Eikä kyllä mistään paineensieto kyvystäkään ole tässä kyse nyt. Ja ihmiset on jopa valehtelemaan narsistin puolesta ja väittämään jotakin ihan muuta. Ihan vain säilyttääkseen kasvonsa. Meillä lapsi ei uskalla kertoa narsistiselle isälleen kaikkea vaan soittaa aina minulle kun luottaa minuun. Opettaja valehteli, että kyllähän se isällekkin kertoo. Että etpä tiedäkkään kuinka marionetteina ihmiset toimii ihan vain omaksi edukseen. Itse mokasivat niin täytyy peitellä oma moka ja esittää lapselle sitä luotto henkilöä. Näin Suomessakin kuviot menee. En vielä puhu asiasta omalla nimelläni, koska tiedän että joku hovi jäsen tai marionetti voisi kostaa esim. feikki huoli ilmoituksella. Tai muulla vallankäyttö yrityksellä.


    • Anonyymi

      Kyllä siinä iso osuus on itselläkin kun narsistin matkaan lähtee. Läheisriippuvuutta ainakin oli mulla. Nyt irti. Täytyy muistaa että narsistin koukkuun voi jäädä ihan kuka vaan hyvällä omallatunnolla ja itsetunnolla valjastettu vahva ihminen. Piilonarsistit ovat todella taitavia piilottamaan piirteensä alussa.

    • Anonyymi

      Jos ei ole mitään tietoa ja kokemusta narsismista ja narsisteista, ei sellaisia oikein osaa varoa. Voi tulla välillä tunne, että kaikki ei ole kunnossa, mutta kun ei osaa etsiä merkkejä, ei niitä helposti huomaa. Suhteen alussa narsisti on mitä ihanin ja huomaavaisin, kyllähän se vie monenkin mukanaan ja vaimentaa varoituskellojen ääntä.

      Ja varmasti elämäntilanteella on vaikutusta. Jos taustalla on jo epäonnistuneita ihmissuhteita ja itsetunto valmiiksi säröillä, narsistin huomaavaisuus on balsamia haavoille. Kun balsamin alla haavat eivät ole täysin parantuneet, narsistin on helppo myös repiä niitä välillä isommaksi, tarjotakseen taas kaivattua balsamia, joka tuntuu niiin hyvältä.

      On hyvin paljon ympäristöstä, kokemuksista, tiedosta, omasta jaksamisesta jne. kiinni missä vaiheessa varoituskellojen ääni puskee riittävästi läpi. Jos ihminen on jo uupunut tajutessaan tilanteen, hän ei enää jaksa taistella vastaan. Usein narsisti on hajottanut uhrinsa turvaverkot, joten sieltäkään ei uupuneelle tule apua. Uhri ehkä tarkoituksellisesti tunkee kellojen kilkatuksen pois tajunnastaan ja antaa virran viedä, vaikka se veisi omasta ihmisyydestä luopumiseen.

      He, joilla on elämä vakaalla pohjalla niin itsetunnon kuin luotettavien läheisten osalta, osaavat katsoa narsistia objektiivisemmin koska eivät varsinaisesti tarvitse tältä mitään. Aina vaan ei itse voi valita sitä vakaata pohjaa itselleen, elämä heittelee ketä mitenkin.

      Jos on tietoa ja kokemusta narsisteista, osaa jo etsiä niitä pieniä varoitusmerkkejä kaiken ihanuuden takaa. Toki sekään ei takaa mitään. Itse en huomannut yhden tuttavan narsistisuutta pitkään aikaan vaikka kuvittelin tunnistavani ko. käytöksen. Hän oli todella taitava roolissaan. Vasta kun aloin kuulla toisenlaista tarinaa hänen läheisiltään, tajusin tilanteen. Niin kauan kuin olin pelkästään narsistin "totuuden" varassa, kulissi piti hyvin.

    • Anonyymi

      Jos olet k*sipään naapuri, työkaveri, alainen, jne. joudut tuhotöiden kohteeksi ilman omaa valintaa.

      • Anonyymi

        Kyllä. Vaikka kuinka tunnistaisit narsistin ja pyrkisit välttelemään, aina se ei onnistu. Se on ison valinnan paikka, luopuako mielenkiintoisesta työstä ja urasta narsistin takia, alistuako vai yrittääkö taistella vastaan.

        Tiedän isovanhemmat jotka saaneet miniäksi narsisti. Pitääkseen yhteydet omaan lapseen ja lapsenlapsiin, on jollakin tasolla yritettävä tulla toimeen. Yhteyden säilyttäminen on vaatinut melkoista joustamista, palveluksia ja rahaakin, itsensä alentamista narsistin takia. Ja narsistihan tietää tämän, käyttää surutta hyväkseen.

        Ja mitä tekee vanhempi kun huomaa puolison narsistisuuden mutta pelissä on jo lapsia? Narsistille ei ole mikään ongelma käyttää lapsia kiusaamisen ja koston välineenä, jolloin vanhempi usein uhraa itsensä narsistin mielivallalle suojellakseen lapsiaan. Valitettavasti esim. huoltajuusasioissa naisella on usein etulyöntiasema, mikä antaa narsistiselle äidille tehokkaat aseet.

        Lapsihan ei vanhempiaan valitse, ovat luontaisesti lojaaleja ja usein eivät edes ymmärrä oman perheen poikkeavuutta koska heille se on arkea. Jos/kun joskus tilanne alkaa hahmottua, irtautuminen omasta vanhemmasta on hyvin vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Vaikka kuinka tunnistaisit narsistin ja pyrkisit välttelemään, aina se ei onnistu. Se on ison valinnan paikka, luopuako mielenkiintoisesta työstä ja urasta narsistin takia, alistuako vai yrittääkö taistella vastaan.

        Tiedän isovanhemmat jotka saaneet miniäksi narsisti. Pitääkseen yhteydet omaan lapseen ja lapsenlapsiin, on jollakin tasolla yritettävä tulla toimeen. Yhteyden säilyttäminen on vaatinut melkoista joustamista, palveluksia ja rahaakin, itsensä alentamista narsistin takia. Ja narsistihan tietää tämän, käyttää surutta hyväkseen.

        Ja mitä tekee vanhempi kun huomaa puolison narsistisuuden mutta pelissä on jo lapsia? Narsistille ei ole mikään ongelma käyttää lapsia kiusaamisen ja koston välineenä, jolloin vanhempi usein uhraa itsensä narsistin mielivallalle suojellakseen lapsiaan. Valitettavasti esim. huoltajuusasioissa naisella on usein etulyöntiasema, mikä antaa narsistiselle äidille tehokkaat aseet.

        Lapsihan ei vanhempiaan valitse, ovat luontaisesti lojaaleja ja usein eivät edes ymmärrä oman perheen poikkeavuutta koska heille se on arkea. Jos/kun joskus tilanne alkaa hahmottua, irtautuminen omasta vanhemmasta on hyvin vaikeaa.

        No jos yhtään lohduttaa niin lapset on taitavia kyllä huomaamaan jossain vaiheessa kuka se ongelma on oikeasti ja ketä käytettiin syntipukkina. Ainakin oma lapseni joka kerta kun narsu marionetteineen tekee jotakin kieroa, on lapsi huomannut jälkeenpäin mitä peliä pelasi. Enkä ole lasta itse mitenkään ohjannut siihen suuntaan vaan lapsi itse sen todennut, ettei isä ole terve ja miten kierosti hän marionetteineen toimii. Tiedän, että vielä nyt voivat uhkailla minut hiljaiseksi Sossujen uhkan kautta tai no toivoa, että sanoisin mielipiteitäni omalla naamallani, jotta se huomiokeila pysyisi minussa. Mutta se mihin nämä ihmiset eivät pysty on lapsen ikuinen kontrolloiminen ja pelailu, koska tuokin lapsi kasvaa joku päivä aikuiseksi ja ulos heidän vallan altaan. Ja hän voi puhua asioista itse ilman heidän valtapelejään. Sitähän he eivät nyt ota huomioon lainkaan ja ehkä on tekosyyt valmiina mietyttynä omien kasvojen pelastamiseksi. Esimerkiksi lapsemme terveydenhoitaja joka ryhtyi narsu isän marionetiksi hekumoi virka asemmallaan ja oli aivan onnessaan kun pääsi käyttelemään valtaa. Kun muistutin häntä hänen vastuustaan niin hän totesi ettei hän ole mistään vastuussa. Hyvin kiero ihminen. On virassa ja vallassa, mutta ei missään vastuussa. Hän käytti häikäläimettä sitä hyväkseen ja totesi, että tässä nyt on vaan sana sanaa vastaan tilanne. Todellisuudessa hän ei siitä lapsen edusta välittänyt oikeasti yhtään mitään vaan sai vain kiksit siitä kun pääsi jotakuta köyhempää äitiä vähän kyykyttämään ja sai siitä jonkun egon buustauksen. En oikein ymmärrä miten tuollainen yhtälö voi olla edes mahdollinen missä ihmisellä on itsekorostunut virka-asema, mutta ei mitään vastuuta tekemisistään. Oliko hänen toimintansa lakiin perustuvaa ja kuinka yleistä se on, että lapsiperheiden asioita hankkiutuu hoitamaan ihmisiä ihan vain siksi kun saa valtaa toiseen ihmiseen. Ja näitä pienituloisten matalasti koulutettujen naisten ja äitien hyväksikäyttäjiä Suomessakin riitää. On kiva päästä sanelemaan, kontrolloimaan ja määräilemään. Sillä ei ole mitään tekemistä sitten sen lapsen edun kanssa. Sinisilmäinen Suomalainen ei halua millään myöntää, että narsistien marionetteja toimii myös viroissa. Uhria syyllisetään sitten, että ei tarvisi olla vastuussa siitä mitä kiusaa tekee jollekkin. Omasta puolestani voin kertoa etten tule antamaan anteeksi enkä unohtamaan vaan toivon jokaiselle osalliselle karman lain toteutumista. Tasan samalla tavalla tietysti. Karma tuntuu toimivan paremmin, sillä silloin kun ihminen joutuu itse kokemaan sen minkä laittaa jonkun toisen kokemaan hän oppii siitä parhaiten ettei naurata enää. Ei huvita enää naureskella sivussa kun toisiin sattuu. Jos tiputat toisen, tiput itsekin jossakin vaiheessa ja se on sitä oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos yhtään lohduttaa niin lapset on taitavia kyllä huomaamaan jossain vaiheessa kuka se ongelma on oikeasti ja ketä käytettiin syntipukkina. Ainakin oma lapseni joka kerta kun narsu marionetteineen tekee jotakin kieroa, on lapsi huomannut jälkeenpäin mitä peliä pelasi. Enkä ole lasta itse mitenkään ohjannut siihen suuntaan vaan lapsi itse sen todennut, ettei isä ole terve ja miten kierosti hän marionetteineen toimii. Tiedän, että vielä nyt voivat uhkailla minut hiljaiseksi Sossujen uhkan kautta tai no toivoa, että sanoisin mielipiteitäni omalla naamallani, jotta se huomiokeila pysyisi minussa. Mutta se mihin nämä ihmiset eivät pysty on lapsen ikuinen kontrolloiminen ja pelailu, koska tuokin lapsi kasvaa joku päivä aikuiseksi ja ulos heidän vallan altaan. Ja hän voi puhua asioista itse ilman heidän valtapelejään. Sitähän he eivät nyt ota huomioon lainkaan ja ehkä on tekosyyt valmiina mietyttynä omien kasvojen pelastamiseksi. Esimerkiksi lapsemme terveydenhoitaja joka ryhtyi narsu isän marionetiksi hekumoi virka asemmallaan ja oli aivan onnessaan kun pääsi käyttelemään valtaa. Kun muistutin häntä hänen vastuustaan niin hän totesi ettei hän ole mistään vastuussa. Hyvin kiero ihminen. On virassa ja vallassa, mutta ei missään vastuussa. Hän käytti häikäläimettä sitä hyväkseen ja totesi, että tässä nyt on vaan sana sanaa vastaan tilanne. Todellisuudessa hän ei siitä lapsen edusta välittänyt oikeasti yhtään mitään vaan sai vain kiksit siitä kun pääsi jotakuta köyhempää äitiä vähän kyykyttämään ja sai siitä jonkun egon buustauksen. En oikein ymmärrä miten tuollainen yhtälö voi olla edes mahdollinen missä ihmisellä on itsekorostunut virka-asema, mutta ei mitään vastuuta tekemisistään. Oliko hänen toimintansa lakiin perustuvaa ja kuinka yleistä se on, että lapsiperheiden asioita hankkiutuu hoitamaan ihmisiä ihan vain siksi kun saa valtaa toiseen ihmiseen. Ja näitä pienituloisten matalasti koulutettujen naisten ja äitien hyväksikäyttäjiä Suomessakin riitää. On kiva päästä sanelemaan, kontrolloimaan ja määräilemään. Sillä ei ole mitään tekemistä sitten sen lapsen edun kanssa. Sinisilmäinen Suomalainen ei halua millään myöntää, että narsistien marionetteja toimii myös viroissa. Uhria syyllisetään sitten, että ei tarvisi olla vastuussa siitä mitä kiusaa tekee jollekkin. Omasta puolestani voin kertoa etten tule antamaan anteeksi enkä unohtamaan vaan toivon jokaiselle osalliselle karman lain toteutumista. Tasan samalla tavalla tietysti. Karma tuntuu toimivan paremmin, sillä silloin kun ihminen joutuu itse kokemaan sen minkä laittaa jonkun toisen kokemaan hän oppii siitä parhaiten ettei naurata enää. Ei huvita enää naureskella sivussa kun toisiin sattuu. Jos tiputat toisen, tiput itsekin jossakin vaiheessa ja se on sitä oikeutta.

        On hienoa jos lapsi on saanut riittävästi myös "tervettä" vanhemman mallia kyetäkseen erottamaan normaalin epänormaalista. Niitäkin tapauksia on, joissa toinen vanhempi lähtee narsistin toimintamalleihin mukaan, ainakin yrittää "normalisoida" tämän tekemisiä. Silloin lapsi ei pääse oikein vertailemaan.

        Omassa lähipiirissä narsistia suojellaan ja tämän tekosia hyssytellään. Miksi, syitä on varmaan monia. Osin pelätään konfliktia. Narsistin suututtaminen johtaa usein suhteettomiin tekoihin, kuten lapsen kiusaamiseen kostoksi. Osin kyse lienee raukkamaisuudesta, pään pensaaseen laittamisesta. Häpeällä on iso rooli. Ei kyetä kohtaamaan sitä häpeää mikä olisi pakko kohdata jos myöntäisi narsistin kus...neen jo vuosia, jopa vuosikymmeniä. Ei kyetä kohtaamaan häpeää siitä, että on altistanut omat lapset narsistin mielivallalle, mahdollisesti jopa tukenut sitä.

        Narsistin ympärillä on paljon niitä jotka kannattelevat narsistin kulisseja ja luovat jopa uusia. Lapselle toinen vanhempi selittelee ja puolustelee narsistin tekemisiä vaikka vastuullisena vanhempana pitäisi suojella lasta ja juosta tämän kanssa lujaa karkuun.

        Kun itse aikoinaan lakkasin sietämästä ja hyssyttelemästä, narsisti jäi itse sivummalle ja jätti puolustelun ja kiukuttelun muille. Sain kuulla monet kerrat kuinka "pitää tulla toimeen" ja kuinka on "noloa, että perheen sisällä tällä tavalla on riidellään". Puolustelijat eivät mitenkään ymmärtäneet minun oikeuttani asettaa rajoja myös perheen sisällä. Puolustelijat eivät ymmärtäneet, että kyse ei ole silloin riidasta jos toinen yrittää alistaa ja toinen ei suostu alistumaan. Minulta vaadittiin joustavuutta ja ymmärrystä, narsistilta ei todellakaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe