Tuorevoitelu

Anonyymi

Miten varmistaa että tuorevoitelu toimii käytetyssä koneessa oikealla teholla?

24

4382

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1/100 öljyä sekaan, niin ainakin saa öljyä.

    • Anonyymi

      On siihen sellainen temppu, että seuraat säiliössä olevaa öljynmäärää, jotta väheneekö öljy.
      Öljynpainemittari olisi aika hyvä öljyn syöttöputkessa, mutta onkohan niitä missään kakstahtisessa.

      • Anonyymi

        Sillä voi todeta, jos seuraa pitkin kesää, mutta kun se öljyntulo loppuu, niin sen kuulee sitten äänestä ja silloin on myöhäistä. Tuo sekoitus pelastaa koneen ja jos on liian laiha seos, niin sen saattaa huomata käynnistä, mutta ei välttämättä vielä hajoita konetta.


    • Anonyymi

      Mikäli vähänkin epäilee että kone ei savuta tarpeeksi, niin täytyy toimia. Putsaa öljyjärjestelmän huolellisesti ja mittaa säiliöön tarkasti asteikkon tasalle seosöljyn. Sitten tekee varmuuden vuoksi seosbensan tankkiin ja ajaa sen tyhjäksi, jolloin myös tarkastaa kuluneen öljyn määrän.

      • Anonyymi

        No nyt taisi selvitä miksi jotkut kaksitahtiset savuttivat niin penteleesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt taisi selvitä miksi jotkut kaksitahtiset savuttivat niin penteleesti.

        Et osannu vähentää savutusta. Minun kaksitahtinen omssi ei savuta kylmänäkään. Öljyseos on 1,5%, synteettistä öljyä. On mukava uistella vaikka päivän, eikä pintaan noustessa pölläytä yhtään savua, ja käy paremmin kuin kello.


    • Anonyymi

      Tämä on varsin yleinen ongelma vanhoissa 2-tahdeissa. Useinkaan tuorevoitelujärjestelmissä ei ole mitään indikaattoria öljyn virtaukselle tai painneelle. On vain öljysäiliön alhaisen pinnan hälytys. Voitelun toimivuutta voi käytännössä tarkkailla vain öljynkulutusta seuraamalla. Ja tämä ei tietenkään ole millään muotoa luotettava tapa, sillä voitelun loppumisen huomaa käytännössä vasta silloin, kun moottori leikkaa kiinni.

      Öljyä ei kannata sekoittaa bensan sekaan "varmuuden vuoksi" koska liika öljy kylmäkäyntisessä perämoottorissa aiheuttaa karstoittumista ja männänrenkaiden jumiutumista joka voi johtaa moottorin kiinnileikaantumiseen.

      Tuorevoitelun voi jossain moottoreissa poistaa käytöstä kokonaan ja siirtyä pelkän seosbensan käyttöön, mikä onkin luotettavin tapa taata voitelu.
      Suoraruiskukoneissa tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä näissä bensa suihkutetaan suoraan palotilaan ja näin bensan seassa oleva öljy ei voitele laakereita.

    • Anonyymi

      Monessa tuorevoitelu koneessa varsinkin isommissa japanilaisissa öljyä johdetaan moneen paikkaan. Imusarjan lisäksi myös kampiakselin laakereille, joten tuorevoitelujärjestelmän poisto ja pelkkä seosbensa rikkoo moottorin. Useampi pyttyisissä on vielä se ongelma, että joka pytylle on omat öljyputket, jolloin järjestelmä saattaa vaikuttaa toimivalle kun kahdelle pytylle tulee öljyä, mutta yksi pytty pyörii sitten kuivana. Huolellinen puhdistus ja uuden pumpun osto on oikeastaan ainoat vaihtoehdot.

      • Anonyymi

        Juuri näin on ainakin suoraruiskukoneissa jossa bensaa ja öljyä ei missään vaiheessa sekoiteta.
        Tällöin ei seosbensaakaan voi käyttää.

        Sinänsö outoa että näissä ei ole mitään indikaattoria tilanteeseen jossa öljypumppu rikkoontuu. Ei edes vaikka käytössä olisi sähköinen öljypumppu.


      • Anonyymi

        Komepyttysessä yamahassa se ylin on kriittinen ja se hajoaa ekana. Stefa ja ylin laakeri ne pahimmat. 1/100 seosöljyä tankkiin ei ole ollenkaan paha juttu, kunhan käyttää kunnon öljyä. Se ei vielä juurikaan savuta, mutta jos esim vetää uistinta tunteja, niin voitelu on varmempaa, koska tyhjäkäynnillä ei öljyä mene juuri mihinkään ja kun sitten lähtee täyskaasulla kiihdyttämään, niin kone leikkaa kiinni. Perustuu kokemukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin on ainakin suoraruiskukoneissa jossa bensaa ja öljyä ei missään vaiheessa sekoiteta.
        Tällöin ei seosbensaakaan voi käyttää.

        Sinänsö outoa että näissä ei ole mitään indikaattoria tilanteeseen jossa öljypumppu rikkoontuu. Ei edes vaikka käytössä olisi sähköinen öljypumppu.

        Ainakin ETEC:ssä on hyvinkin herkkä öljynpainesensori, joka alkaa uikuttaa välittömästi, jos öljypumpun toimintapulssin jälkeen öljynpaine ei nousekaan odotetusti. Tähän riittää pienikin ilmakupla öljyletkuissa.

        "...liika öljy kylmäkäyntisessä perämoottorissa aiheuttaa karstoittumista ja männänrenkaiden jumiutumista..."
        ETEC:ssä on myös ominaisuus, että matalilla kierroksilla moottorin lämpö nostetaan 80-90 asteeseen. N. 1500 rpm aukeaa termostaattien ohitus, jolloin kovemmassa ajossa lämmöt laskevat 50 asteen tuntumaan. Eikö tällaista ole muissa 2-tahtisissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ETEC:ssä on hyvinkin herkkä öljynpainesensori, joka alkaa uikuttaa välittömästi, jos öljypumpun toimintapulssin jälkeen öljynpaine ei nousekaan odotetusti. Tähän riittää pienikin ilmakupla öljyletkuissa.

        "...liika öljy kylmäkäyntisessä perämoottorissa aiheuttaa karstoittumista ja männänrenkaiden jumiutumista..."
        ETEC:ssä on myös ominaisuus, että matalilla kierroksilla moottorin lämpö nostetaan 80-90 asteeseen. N. 1500 rpm aukeaa termostaattien ohitus, jolloin kovemmassa ajossa lämmöt laskevat 50 asteen tuntumaan. Eikö tällaista ole muissa 2-tahtisissa?

        Etecciä menisi kaupaksi muuallakin, kuin jossakin Helsngissä tai Espoossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin ETEC:ssä on hyvinkin herkkä öljynpainesensori, joka alkaa uikuttaa välittömästi, jos öljypumpun toimintapulssin jälkeen öljynpaine ei nousekaan odotetusti. Tähän riittää pienikin ilmakupla öljyletkuissa.

        "...liika öljy kylmäkäyntisessä perämoottorissa aiheuttaa karstoittumista ja männänrenkaiden jumiutumista..."
        ETEC:ssä on myös ominaisuus, että matalilla kierroksilla moottorin lämpö nostetaan 80-90 asteeseen. N. 1500 rpm aukeaa termostaattien ohitus, jolloin kovemmassa ajossa lämmöt laskevat 50 asteen tuntumaan. Eikö tällaista ole muissa 2-tahtisissa?

        Ei ainakaan useimmissa 2-tahtisissa. Toki monissa vanhoissa 2 tahdeissa on mekaaninen öljypumppu ja moottorit muutenkin "vanhanaikaisia" joten valmistaja ei ole varmaan katsonut tarpeelliseksi varustaa koneita öljyn paineanturilla, eikä se ollut tuon aikakauden koneissa edes kovin tarpeellista.

        Vaan eipä löydy öljynpaineanturia uudemmistakaan 2-tahdeista, ainakaan Mercuryn Optimax ja Tohatsun TLDI koneista, vaikka näissä käytetään sähköistä öljypumppua. Varsinkin sähköistä pumppua käytettäessä olisi öljynpaineanturi syytä olla, eikä siitä muutenkaan haittaa olisi.

        Käyntilämpötilat koneissa on tyypillisesti noin 60 astetta, enkä näe mitään käytännön hyötyä sen nostamisessa edes tyhjäkäynnillä. Suolaisessa vedessä ns. kattilakiveä muodostuu jäähdytysjärjestelmään jo pienemmilläkin lämpötiloilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan useimmissa 2-tahtisissa. Toki monissa vanhoissa 2 tahdeissa on mekaaninen öljypumppu ja moottorit muutenkin "vanhanaikaisia" joten valmistaja ei ole varmaan katsonut tarpeelliseksi varustaa koneita öljyn paineanturilla, eikä se ollut tuon aikakauden koneissa edes kovin tarpeellista.

        Vaan eipä löydy öljynpaineanturia uudemmistakaan 2-tahdeista, ainakaan Mercuryn Optimax ja Tohatsun TLDI koneista, vaikka näissä käytetään sähköistä öljypumppua. Varsinkin sähköistä pumppua käytettäessä olisi öljynpaineanturi syytä olla, eikä siitä muutenkaan haittaa olisi.

        Käyntilämpötilat koneissa on tyypillisesti noin 60 astetta, enkä näe mitään käytännön hyötyä sen nostamisessa edes tyhjäkäynnillä. Suolaisessa vedessä ns. kattilakiveä muodostuu jäähdytysjärjestelmään jo pienemmilläkin lämpötiloilla.

        Se tyhjäkäynti lämpötilan nosto onkin palotapahtuman parantamiseksi tehty. Sitä kattilakiveä voi torjua muilla keinoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tyhjäkäynti lämpötilan nosto onkin palotapahtuman parantamiseksi tehty. Sitä kattilakiveä voi torjua muilla keinoin.

        Tässä taas hyvä esimerkki siitä miksi 2-tahtinen on menettänyt kilpailukykynsä.
        Nelareissa tuollaisia käyntilämpötilojen nostoja tyhjäkäynnillä ei tarvitse edes miettiä, mutta 2-tahtisissa se on "pakko" tehdä karstoittumisen ehkäisemiseksi ja päästöjen kurissa pitämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas hyvä esimerkki siitä miksi 2-tahtinen on menettänyt kilpailukykynsä.
        Nelareissa tuollaisia käyntilämpötilojen nostoja tyhjäkäynnillä ei tarvitse edes miettiä, mutta 2-tahtisissa se on "pakko" tehdä karstoittumisen ehkäisemiseksi ja päästöjen kurissa pitämiseksi.

        Nelarien korkeat hinnat käytettyinäkin pitää kaksitahdit vielä kauan varteenotettavana vaihtoehtona. Samoin niiden helppohoitoisuus. Eikä varkaatkaan ole niin kiinnostuneita niistä. Yhteysveneessä mökkisaaren ja mantereen välillä menisi itsellä nelari vain hukkaan ja vilkkaasti liikennöidyn tien vierestä se luultavasti varastettaisi. 80-luvun Jonssonin voi huoletta jättää talveksi veneen perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nelarien korkeat hinnat käytettyinäkin pitää kaksitahdit vielä kauan varteenotettavana vaihtoehtona. Samoin niiden helppohoitoisuus. Eikä varkaatkaan ole niin kiinnostuneita niistä. Yhteysveneessä mökkisaaren ja mantereen välillä menisi itsellä nelari vain hukkaan ja vilkkaasti liikennöidyn tien vierestä se luultavasti varastettaisi. 80-luvun Jonssonin voi huoletta jättää talveksi veneen perään.

        Toki vanhoillakin koneilla on käyttöarvo ja niitä käytetään niin kauan, kun ne toimivat.
        Uusia 2 tahteja ei enää Suomessa myydä, joten 2 tahtien määrä vähenee hiljalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas hyvä esimerkki siitä miksi 2-tahtinen on menettänyt kilpailukykynsä.
        Nelareissa tuollaisia käyntilämpötilojen nostoja tyhjäkäynnillä ei tarvitse edes miettiä, mutta 2-tahtisissa se on "pakko" tehdä karstoittumisen ehkäisemiseksi ja päästöjen kurissa pitämiseksi.

        Eihän se lämpötilan noston vaatima tekniikka ole temostaattia kummempi riesa. Mutta nelarit kylmänä varsinkin rumputtaa bensiiniä mäntien ohi öljyn sekaan.


    • Anonyymi

      Ainakin Suzukeissa tuo suoraan imusarjaan ja laakereille öljyä työttävä järjestelmä on todella idioottivarma kapine ja kestää varmaan kauemmin kuin itse moottori. Ainoastaan käyttäjä voi rikkoa tuon laitteen päästämällä roskia säiliöön jotka sitten tukkii kanavia. Parissa kiinnileikanneessa varaosamoottorissa juuri tämä oli ollut syynä. Pitkään seisoneessa moottorissa voi mennä hetki ennenkuin öljy pääsee suuttimelle asti. Pitkään seisoneessa koneessa käytin pientä seosta alkuun ihan varmuuden vuoksi. Laakerit ehkä kävi hetken kuivahkoina, mutta eipä nuo ole hajonneet.

    • Anonyymi

      Parasta on paalata kaikki paskat 2t koneet.
      Ja ostaa nelitahtimoottori.

      • Anonyymi

        Ymmärrätkö edes mistä puhut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrätkö edes mistä puhut ?

        Ei kannata noista tyhjäpäistä välittää. Kun niille ei vastaile, niin ne lähtevät palstoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata noista tyhjäpäistä välittää. Kun niille ei vastaile, niin ne lähtevät palstoilta.

        Aivan oikein. Kunpa kaikki muistaisivat sivuuttaa nuo höppänät, niin ne kyllä liukenisivat vähitellen muualle.
        Ihmisellä on nimittäin tarve saada yhteys toiseen kulkijaan. Jos sitä ei muodostu, niin hän menettää mielenkiintonsa ja etsii kontaktia muualta.

        Hörhötieteen rosentti


    • Anonyymi

      Alkuperäiseen kysymykseen perusveneilijän vastaus: ei mistään. Siis että tuleeko sitä öljyä justiinsa sen verran kuin jaappanin insinöörit on todennäköisest 80-luvulla tehtaassa suunnitelleet. Mutta käytännössä: jos ei kylmänä savuta yhtään, niin ihmettelisin. Jos ei öljypinta vaju yhtään niin myös ihmettelisin (huom öljyä ei kuitenkaan litratolkulla mene, hyvin vähäistä kulutus on ainakin yamahassa). Sitten yamahassa on , 20hv DEO käyttöohjekirjan mukaan punainen piippari valo joka alkaa piipittää jos öljypuolella pipi. Mutta käytännössä: jos kylmänä pikkasen savuttaa, siten pian savut häviää, öljyä kuluu hissukseen kesän mittaan, ja moottorin ulostulovesikään ei ole tulikuumaa niin --- antaisin mennä vaan koska Tuorevoitelu TOIMII! Kaikkea ei voi maailmassa mitata tai ainakaan kannata mitata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3856
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      89
      2216
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1902
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1743
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1506
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      21
      1373
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1132
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1108
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      106
      1013
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1012
    Aihe