Kirjoitan tätä 24 tuuman näytöltä. Tältä voi katsella karttoja ihan eri tavalla kuin plotterin pieneltä näytöltä. Tuskin tämän suojaaminen säältä montaa tonnia maksaisi, ei ainakaan yli kahta.
Onko näitä kuitenkaan säältä suojattuna myynnissä?
Miksi plotterien näytöt ovat niin pieniä?
27
120
Vastaukset
Lowrace hds 7 tuumaa kuluttaa 2,4 ampeeria, sama 16-tuumaisena kuluttaa 3,6 A. Siinä yksi vastaus.
- Anonyymi
Hankit Raspberry PI:n ja siihen ison 12V näytön - askartele joku muovisuoja jos haluat ja siinä onkin sitten toimiva plotteri isolla näytöllä hintaluokkaa 200 EUR. Hintaa tulee huimat 80 EUR lisää, jos haluat vastaanottavan AIS-palikan kaapeleineen.
Suomen kartat löytyy ilmaiseksi valtion toimesta - jotain vastinetta verorahoille. Niiden konvertointi OpenPlotterin ymmärtämään muotoon vie hetken, mutta homma helpottuu ja rutinoituu nopeasti.
Itsellä on juuri tuollainen kombo, enkä voi ymmärtää "oikeiden" plottereiden hintoja. Sama LINUX-pönttö sielläkin pyörii, tosin hieman eri käyttiksellä...- Anonyymi
Nyt kehiin. Mistä löytyy ilmaiset kartat? Mulla on tuo Raspberrysetti, mutta jouduin ostamaan maksulliset kartat.
- Anonyymi
Toimiiko näyttösi myös suorassa auringonvalossa kuten plottereissa, eli näkyykö kuva kirkkaana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kehiin. Mistä löytyy ilmaiset kartat? Mulla on tuo Raspberrysetti, mutta jouduin ostamaan maksulliset kartat.
Tämä jäi minuakin kiinnostamaan. Löydän vain OCN:n kartat (Suomessa ei syvyystietoja). Ja Suomen merikartat löytyy myös cd:llä josta uusin versio toimii Windows XP:llä. Raspille sen paremmin kuin muullekaan tietokoneille ei mielestäni voi saada ajantasaista karttatietoailmaiselsi kuin hakkeroimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimiiko näyttösi myös suorassa auringonvalossa kuten plottereissa, eli näkyykö kuva kirkkaana.
Toimii. Lisäksi siihen saa netin ja tätä kautta karttapohjan päälle esim. tuulitiedot. Mitään käyttöä tälle ominaisuudelle en tosin ole vielä keksinyt...
Pallohiiri ohjaamoon ja "plotteria" on suhteellisen helppo käyttää etäältäkin.
Unohti mainita, joo tarvitaan tietenkin GPS-palikka, joka taisi maksaa 15EUR - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä jäi minuakin kiinnostamaan. Löydän vain OCN:n kartat (Suomessa ei syvyystietoja). Ja Suomen merikartat löytyy myös cd:llä josta uusin versio toimii Windows XP:llä. Raspille sen paremmin kuin muullekaan tietokoneille ei mielestäni voi saada ajantasaista karttatietoailmaiselsi kuin hakkeroimalla.
Googleta "2018_12 OpenPlotter & avoin data" - Suomi24 keskustelupalsta. Näillä ohjeilla sain itse hankittua ilmaiseksi Suomen merikartat.
Disclaimer: En ole kokeillut tämän ratkaisun toimivuutta sitten kevään 2019 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimii. Lisäksi siihen saa netin ja tätä kautta karttapohjan päälle esim. tuulitiedot. Mitään käyttöä tälle ominaisuudelle en tosin ole vielä keksinyt...
Pallohiiri ohjaamoon ja "plotteria" on suhteellisen helppo käyttää etäältäkin.
Unohti mainita, joo tarvitaan tietenkin GPS-palikka, joka taisi maksaa 15EUROhjaamoon? Mikä se on?
- Anonyymi
Vain pieneen osaan veneitä mahtuu isot näytöt.
- Anonyymi
Sitäpä minäkin ajattelin. Purjeveneen avotilaan 24" näyttö olisi todennäköisesti jatkuvasti tiellä ja rikki. Joku voisi kehittää puomiin kiinnitettävän valovoimaisen lähiprojektorin kun siinä on iso valkokangas valmiina. Olisi kartalla näköä ja kokoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitäpä minäkin ajattelin. Purjeveneen avotilaan 24" näyttö olisi todennäköisesti jatkuvasti tiellä ja rikki. Joku voisi kehittää puomiin kiinnitettävän valovoimaisen lähiprojektorin kun siinä on iso valkokangas valmiina. Olisi kartalla näköä ja kokoa.
Minä kehittäisin älylasit. Äänikomennolla saa laseihin heijastettua plotterinäkymän tai halutun reitin maastossa. Lasit seuraa katseen suuntaa ja näyttää esim. maastossa luoviviivat, karikot, AIS-maalit ja reimarit. Purjeita kun katsoo, lasit analysoi trimmin ja ehdottaa korjauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kehittäisin älylasit. Äänikomennolla saa laseihin heijastettua plotterinäkymän tai halutun reitin maastossa. Lasit seuraa katseen suuntaa ja näyttää esim. maastossa luoviviivat, karikot, AIS-maalit ja reimarit. Purjeita kun katsoo, lasit analysoi trimmin ja ehdottaa korjauksia.
Niin monta aurinkolasia on jo merenpohjaan päätynyt että olen oppinut olemaan ilman.
- Anonyymi
Paljon suurempiakin näyttöjä, jopa valmiiksi säänkestävinä ja erinomaisella näkyvyydellä auringossa on halvalla tarjolla. Niitä sanotaan paperikartoiksi.
- Anonyymi
Ei ne näy pimeässä. Ei näy sijainti. Ei näy kuljettu reitti. Ei näy suunta. Ei näy nopeus. Kartan scrollauskin on heikohko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne näy pimeässä. Ei näy sijainti. Ei näy kuljettu reitti. Ei näy suunta. Ei näy nopeus. Kartan scrollauskin on heikohko.
Nuo asiat näkyvät vaikka pikkuisellakin plotterilla. Kartan scrollaus taas on monin verroin jouhevampaa pitkin paperia.
Eihän sitä paperiakaan tarvita tutuilla vesillä ja vieraammilla vain kerran päivässä. - Anonyymi
Olet sekoittanut asiat.
Paperikartta ei ole näyttö eikä kirjoittaminen reaaliaikaista printtaamista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sekoittanut asiat.
Paperikartta ei ole näyttö eikä kirjoittaminen reaaliaikaista printtaamista.Kyllä paperikartta on juuri sellainen näyttö, jota aloittaja kaipaili. Ja on muuten helkkarin paljon helpompi taitella pois tieltä kuin se hehtaarikokoinen elektroninen. Printtaamista en ole vielä veneellä tarvinnut, eikä aloittajakaan mitään printannut.
- Anonyymi
Tuossa on kuvakaappaus 21-tuuman näytöltä. Kartta ei kattanut koko kuva-alaa.
Piirsin kuvaan kahden kilometrin viivan, jotta mittasuhde selviää. Tuolla tarkkuustasolla näkyvät myös kivet (maastokartassa ne on tarkemmin merkitty kuin merikartassa).
Ettekö näe mitään etua siitä, että kuva olisi noin suuri?
https://i.imgur.com/NPgH4NC.png- Anonyymi
Ei lähellekään kolossaalisen näytön haittoja korvaavia etuja. Kotona tuolla on tietysti kiva katsella reittejä.
P.S. On muuten merikarttaan verrattuna todella vaikeasti luettava koosta riippumatta.
- Anonyymi
Kartoista vielä. Löytyykö jostain osoitetta mistä löytyy ilmaisia karttoja ihan tavalliselle uunolle? Siis karttalataukset tyhmille.
Waretin joskus kartat opencpn:lle. Kartat oli kylläkin joskus vuosituhannen vaihteen tienoilta.
- Anonyymi
Mulla on 55" töllö kajuutan seinässä wifillä. Kartat näkee kaikissa olosuhteissa sitloodasta katsomalla kajuuttaan sisään.
Ei tarvitse edes rillejä.- Anonyymi
On se vähän tylsää pitää luukkuja sateessa ja tuulessa auki vain siksi että näkisi näytön. Pienempi näyttö lähempänä katsojaa kattaa yhtä suuren osan näkökentästä ja toistaa samat yksityiskohdat.
- Anonyymi
Siis edelleen me Opencpn käyttäjät maksamme kartoista ja mitään ilmaisia karttoja ei ole olemassa.
- Anonyymi
Jos puhut filosofisesti niin joo, me OpenCPN käyttäjät maksamme verojen muodossa kartoista, jotka on valtion toimesta ilmaiseksi saatavissa.
- Anonyymi
Suomen uudet OpenCPN-rannikkokartat (OEsenc) maksaa noin 36€ ja niitä voi päivittää yhden vuoden tuolla hinnalla. Kartat eivät kuitenkaan kata sisävesiä.
- Anonyymi
Onko kokemuksia? Onko toimivia? Onko osto ok? Tuohon hintaan voisi hyvin ostaa - ilmaisten karttojen hankkiminen kun maksaa aikaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412348Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101838Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse691623Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801265- 631164
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171138TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901020Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42874- 70862