Afasia ja elämä

Anonyymi

Onko muita kohtalonkavereita jotka ovat pienestä asti kamppailleet puhevian eli afasian kanssa? Kiinnostaisi kuulla muiltakin. Välillä vituttaa rankasti tämä sönkytys ja sanomisen vaikeus. Olen 24v

5

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä. Facebookissa on vähän juttua. Koko afasiasta ei puhuta mitään.

    • Anonyymi

      mulla ei kai oo afasiaa, en oo ihan varma mitä kaikkia diagnooseja on, mutta mun puheen vaikeudet liittyy autismiin ja aloin puhua vasta joskus 5-vuotiaana ja käytän vieläkin jonkin verran AAC-laitetta. mulla on ainakin jotain motorisia vaikeuksia, jotka vaikuttaa puheeseen ja sen selkeyteen ja lisäks lauseet ja sanat ei yleensä tuu samalla tavalla ulos kun haluaisin/olisin halunnut. mun on usein vaikeeta sanottaa tai löytää oikeita sanoja sille, mitä haluan sanoa. olen 19-vuotias.

    • Anonyymi

      afasia on aivovaurion aiheuttama? läheisini sai aivoinfraktin ja siitä hänelle tuli afasia. vaurion jälkeen välittömästi puhetta ei tullut , oli käsittämätöntä mongerrusta.
      kaikenlaista kuntoutumista on että puhe palautuisi edes jollekin asteelle. mielestäni akateemisten ja oppineiden tulee huomioida ns tavisten entiset osaamistaidot ja siltä pohjalta lähteä kuntoutusta. yksinkertaisesti , ei liian vaikeasti , tavotteita ei saavuteta jos ihmisen äö muutoinkin huitelee jossain 85-90 tienoilla. kaikki kunnia korkeasti oppineille mutta heidän pitää laskeutua rns.rouohonjuuritasolle ajatellessaan miten tavallista suoriutujaa kuntoutetaan. arkipäivän sanastosta hyvä lähteä ja oman kokemukseni mukaan kun afaatikolle näyttää kuvia arkipäivän asioista mm. ruoanlaitto, peseytyminen, hampaiden harjaus, wc käynti, pyykkäys ja nimeää niihin liittyviä sanoja ja samalla opettaa kirjoittamista niin saadaan afaatikolta pikkuhiljaa tulemaan sanoja ja lauseitakin asiaan liittyen.kohdataan puheenkuntoutumisvaiheessa jokainen yksilönä, omine taustoineen ja osaamisineen ennen mitä se oli aivojen vaurioitumista.

      • Anonyymi

        Aivovaurion tai muun toiminnan häiriön seurauksena. Kaikkiin hyvin tavallisiin sairauksiin eli esimerkiksi aivo- ja sydänperäiset halvauksen,MS,aivovamman voi liittyä afasiaa.
        Se voi olla joko puhumisen tai puheen sisällön tuoton tai ymmärryksen häiriö. Älykkyys voi silti olla ihan hyväkin. Tuossa yläpuolella "23.34" vaikuttaa myös afasialta, vaikka syy eri. Kaipa myös glukoosi- ja elektrolyyttihäiriöt sekä lievää pahempi eepos voi aiheuttaa afasian kaltaisen vaikutuksen. Itsellä on jonkin verran puheen sisällön ongelma eikä ole geneettistä tai lapsuudestakaan. Monella paljon pahempi eli en isommin valita.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivovaurion tai muun toiminnan häiriön seurauksena. Kaikkiin hyvin tavallisiin sairauksiin eli esimerkiksi aivo- ja sydänperäiset halvauksen,MS,aivovamman voi liittyä afasiaa.
        Se voi olla joko puhumisen tai puheen sisällön tuoton tai ymmärryksen häiriö. Älykkyys voi silti olla ihan hyväkin. Tuossa yläpuolella "23.34" vaikuttaa myös afasialta, vaikka syy eri. Kaipa myös glukoosi- ja elektrolyyttihäiriöt sekä lievää pahempi eepos voi aiheuttaa afasian kaltaisen vaikutuksen. Itsellä on jonkin verran puheen sisällön ongelma eikä ole geneettistä tai lapsuudestakaan. Monella paljon pahempi eli en isommin valita.

        Monisairas

        ...eepos😁, depis se tietenkin piti olla! Omasta vielä sen verran, että ei onneksi ole myöskään jatkuvaa, vaan vaihtelee ajallisesti ja tilannekohtaisesti.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe