Sähkön kulutus omakotitalossa

Anonyymi

Omakotitalossa on suora sähkölämmitys, varaava takka ja ilmalämpöpumppu. Lisäksi koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Enwrgiatodistuksen mukaan vuodessa lämmitykseen menee sähköä 10 000kwh ja lisäksi takka tukee 3000kwh. Kokonaissähkönkulutus on 25 000kwh vuodessa. Yllätyin kuinka paljon sähköä kuluu ns lämmityksen ulkopuolelle. koneellinen ilmanvaihto vie 5000kwh, käytyösähkö 5000kwh, veden lämmitys 5000kwh.

Ajatuksena on painaa sähkön kulutus mahdollisimman alas ja hankkia toimen ilmalämpöpumppu. Mikä olisi varmasti järkevää ja monet säästää ilmalämpöpumpun oikealla käytöllä paljon. Myös jos talvet jatkuu lauhoina niin pumppu voisi toimia päälämmityslähteenä.

Minusta sähköä kuluu kuitenki paljon asioihin joihin ei voi itse vaikuttaa, kuten ilmanvaihto. Lisäksi jos lämmittämäksi kestää noin puoli vuotta niin kesäkuukausina sähkölasku olisi n 200e ja talvikuukausina jopa 500e.

Millaisia kokemuksia teillä on ilmalämpöpumpuista? Onko sähkölaskut olleet hervottomia talvella? Toki kulutuksen mukaan laskutetaan eikä tuhlata, mutta en halua palella talvella.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on kahdessa talossani ilmalämpöpumppulämmitys. Kaupunkitalossa, jossa ei juuri asuta, yksi Mitsu, ja vähän lattialämmitystä. Viime vuonna sähköä meni alle 10 000 kWh.
      Vanhassa maalaistalossa, jossa asumme, on kaksi ilppiä. Mitsu ja Vivax. Sähköä meni koko huushollissa viime vuonna hiukan yli 10 000 kWh. Lämmin vuosi, mutta yllättävän vähän se vaikutti ilppien sähkönkulutukseen.

    • Anonyymi

      Kun talossa on suora sähkölämmitys niin ilmalämpöpumpun hankinnalla säästää lämmityskuluja noin kolmasosan. Uusilla pumpuilla pääsee jonkin verran parempaankin tulokseen.

    • Anonyymi

      Minulla kuluu lämmityksen lisäksi sähköä 3 000 kWh vuodessa josta siitäkin osa tulee lämmityskaudella lämmityksen hyödyksi.

    • Anonyymi

      Ilmanvaihto itsessään ei paljoa sähköä kuluta, mutta välillisesti voi puskea pahimmillaan lämmitetyn ilman harakoille. Lisäksi jos on käytössä vielä IV-koneessa sähköinen jälkilämmitys lämmittämässä tuloilmaa, sekin on aikamoinen energiasyöppö.
      Toisaalta nuo energiatodistuksen kulutuslukemat ovat ihan hihasta ravisteltuja, ainoastaan kokonaiskulutus saattaa olla todellinen.

    • Anonyymi

      Minkä kokoinen talo...neliöt ja kuutiot? Minkä ikäinen talo ja millaisilla eristyspaksuuksilla? Paljonko sisälämpätilat?

      Mitä itse olen kuulostellut niin samankokoiset talot ja saman kokoiset perheet niin helposti kulutukset 18000-30000kwh/vuosi eli jokin elämäntavassa vaikuttaa paljon. Tuskin taloissa on niin paljon "vikaa".

    • Anonyymi

      <Koneellinen ilmanvaihto vie 5000kWh
      Josasakin on vikaa...
      Minulla on koneellinen ilmanvaihto ja öljylämmitys, sähkön kulutus on n. 6000 kWh/v

      • Anonyymi

        Esim tuo vanhempi 50% hyötysuhde kone vallox 95 neliportaisella säädöllä, ykkösteholla n 350kwh/v ja kakosella vajaa 1000kwh ja rutkasti lisää jos jälkilämmitys päällä,eli se säätö 5c asteeseen. Uudemmat 96 digit todella vähä kulutteisia mikäli jälkilämpö säädetty 11-15c. Talvella 11c ei alle, muuten menee kennon ohitustilaan, ja kun ulkona 5c tai enempi voi säätää 14c asteeseen jotta ei tule kennon ohitusta lämmityskaudella. Ja muista sitten se talvi/kesäläppä aina laittaa noissa vanhoissa koneissa keväisin ja syksyisin oikein.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe