Sektion jalkeen, alatiesynnytys vai suunniteltu sektio?

infoa vailla

Odotan toista lasta (27. viikko meneillaan). Esikoinen syntyi sektiolla reilu 3 vuotta sitten, lapsi oli iso (4200g) ja kasvotarjonnassa, jumiutui tyontovaiheessa.

Nyt olen loytanyt hyvin ristiriitaista tietoa, mita tehda toisen synnytyksen kanssa. Asun talla hetkella Yhdysvalloissa ja taalla alatiesynnytysta keisarinleikkauksen jalkeen pidetaan niin vaarallisena, etta monet sairaalat kieltavat ne kokonaan (lakisyytteiden pelossa) ja vaativat sektion.

Yritin loytaa tietoa mika tilanne on muualla, onko kohdunrepeaman riski todella niin suuri? Ja jo kohtu repaa niin saadaanko lapsi pelastettua? En haluaisi taas paatya veitsen alle, mutten halua vaarantaa lastakaan!

Miten suomessa? Sektion jalkeen, onko seuraavat synnytykset oletusarvoisesti sektiota?

6

773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anya

      Minulla oli ensimmäinen synnytys normaalisynnytys, seuraava oli sektio perätilan takia. Kolmas lapsi (4160 g) syntyi normaalisti kaksi vuotta sektion jälkeen. Kaksi vuotta on jo ihan hyvä aika kohdun parantua; tuttavani tosin synnytti toisen lapsensa normaalisti jo 1 v 3 kk ensimmäisen, leikatun lapsen jälkeen. Eli ihan hyvin voit jo normaalisti synnyttää. Kohdun repeämistä ei tarvitse pelätä. Viides lapseni syntyi taas sektiolla, ja nyt en enää kahden sektion jälkeen saisi normaalisti synnyttää.

      • noin

        Anteeksi kun puutun tällä tavoin keskusteluun, mutta mielestäni ei saa sanoa, että kohdun repeämistriskiä ei ole.

        Itselleni sanottiin jopa hiukan yliolkaisesti juuri noin, ja kohtuni repesi.

        Se on hyvin mahdollista, vaikka sen riski onkin pieni...

        Itse muistan järkytyksen, joka johtui siitä osittain, että minulle oli valehdeltu, että niin ei voi tapahtua.

        Onni onnettomuudessa on kuitenkin se, että lapseni saatiin kuitenkin ajoissa ulos ja elvytettyä, hän vaikuttaa kehittyneen normaalisti, vaikka kärsikin hapenpuutteesta.


      • anya
        noin kirjoitti:

        Anteeksi kun puutun tällä tavoin keskusteluun, mutta mielestäni ei saa sanoa, että kohdun repeämistriskiä ei ole.

        Itselleni sanottiin jopa hiukan yliolkaisesti juuri noin, ja kohtuni repesi.

        Se on hyvin mahdollista, vaikka sen riski onkin pieni...

        Itse muistan järkytyksen, joka johtui siitä osittain, että minulle oli valehdeltu, että niin ei voi tapahtua.

        Onni onnettomuudessa on kuitenkin se, että lapseni saatiin kuitenkin ajoissa ulos ja elvytettyä, hän vaikuttaa kehittyneen normaalisti, vaikka kärsikin hapenpuutteesta.

        Muotoilin väärin tekstini. Yleensä pidetään hyvänä sektion ja normaalisynnytyksen välinä kahta vuotta. Eihän koskaan kuitenkaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan. Kohtu voi revetä jopa ensimmäisessä normaalisynnytyksessä, siis ilman, että kohdussa on mitään vanhoja arpia. Näin kävi yhdelle tuttavalleni. Silti tuntuu oudolta, ettei edes yritettäisi normaalisynnytystä sektion jälkeen, jos mitään varsinaisia esteitä sille ei ole.


    • 3 normi symmytystä

      Sektiosta ei ollu aikaa ku 1v 10kk kun synnytin normisti alakautta ilman ongelmia. muutama vuosi än jälkeen synnytin viä 2 normi synnytystä nyt viides lapsi ja tod näkönen sektio.

    • äiti

      Hei.Section jälkeen on ihan mahdollista synnyttää normaalisti alakautta,mutta koska ensimmäinen lapsesi on ollut melko isokokoinen ja kasvotarjoutumassa ,on lapsen koolla iso osuus seuraavaan synnytykseen.Edellinen lapsesi ei ilmeisesti olisi sopinut syntymään alakautta,sen takia tuo asentovirhe.Mutta vauvasi kasvua seurataan ilmeisesti myös tarkkaan siellä missä nyt asut,joten jos tulevasta vauvasta näyttää tulevan yhtä iso on sectio varmaan ainoa synnytys tapa,mutta jos vauva pienempi kuin edellinen niin esteitä ei alatie synnytykselle liene ole jos lantiosi on tutkittu normaaliksi..Vain jos lantio on todettu ensimmäisen lapsen aikaan ahtaaksi niin seuraava synnytys on myös sectiolla,muuten mietitään synnytystapa joka raskauden aikana tilanteen mukaan..

    • susisielu1

      Itse halusin suunnitellun sektion synnytyspelon vuoksi ja semmosen sain n.26 raskausviikolla pyysin neuvolasta lähetettä pelkopolille ja 29-30viikolla sinne pääsin juttelu käynnille, olin jo 2viikkoa aijemmin kirjoittanut paperille toivomukseni ja pelot kun olen niin ujo/arka ihminen nii jännitän niin paljon puhumista et oli parempi niin, niin se nainen luki sen lapun ja sanoi että lääkäri päättää seuraavalla kerralla tuleeko sektio ja sanoi että kyllä on aivan varma että tulen sen saamaan että älä stressaa:) lääkärille tuli aika n.33 rv ja lääkäri myönsi tutkimuksen jälkeen sen samantien. Leikkaus päivä päätettiin tasan 39rv:elle. se päivä koitti ja jännitin aivan sairaasti, pelkäsin sitä katetrin laittoa et se sattuu ja sattuhan se kun rentonakaan ei pystynyt olla ja tipan laitto myös. sit olisi pitänyt 2 tosi isoa pilleria ottaa ja juua järkyn makusta jotain suolavettä:D no mä sanoin et mä en rupee edes koittaa saada näitä pillereitä alas ku eivät tule menemää ku en pieniäkää pillereitä meinaa saada alas edes juoman kanssa niin saatika sellaset pillerit jonkun suolaveden kans:D noh pillerit jäi ottamatta mut se suola juttu piti juua ja siihenkin meni varmaan 20minsaa:// yöks!! sit pääsin leikkaus saliin ja spinaalia selkään, vähän tuntu se mut ei erityisemmin sattunut. sit kun paikat rupesi puutumaan niin kamala paniikki iski kun koskaa ennen en ei oo puudutettu. en uskaltanut suuta aukasta vaa kärvistelin siinä paniikissa:D sit olo vähän ajan päästä rauhottui ja ei mennyt kauaan kun kuulin tyttövauvan ihanaa itku ääntä, oli aivan upea tunne!(= 9.9pisteen tyttö syntyi ja aivan mielettömän kaunis! Leikkauslääkärit ja hoitajat kehuivat ruusunnupuksi aivan siltä se näyttikin!=)) leikkauksen jälkee oli kipuja kun tyrkytettiin pilleri särkylääkkeitä kun en niitä pystynyt ottaa niin sai välillä pitkään odottaa et tuovat nestemäisenä kipulääkkeitä. Mut oli se kaikki kipu sen arvoistakin! Sektioon menen seuraavankin kerran! en voisi kuvitellakaan synnyttäväni alakautta ihan jo pelkästää sosiaalisen pelokkuuden takia! =/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe