Kaipaan vinkkejä, miten isännöitsijä tulee paremmin toimeen taloyhtiön narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän kanssa sen jälkeen, kun välit ovat jo menneet poikki? Aavistin miehen narsistiksi, mutta hänen narsistisuutensa määrä yllätti minut täysin. Nyt hän ei puhu minulle enää. Veti herneen nenään pysyvästi.
Kaikkihan me tunnemme ainakin jonkin asteisesti tällaisista oireista kärsiviä:
suuret käsitykset itsestään eli liioittelee saavutuksiaan;
keskittyy mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta;
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot;
vaatii korostunutta ihailua;
mielestään oikeus erityiskohteluun;
muiden hyväksikäyttö;
empatian puute;
kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä); ja
ylimielisyys ja röyhkeys.
Tein sen virheen, että ihailun ja kehun sijaan annoin suoraa palautetta, mutta narsisti ei kestä kritiikkiä. Ei olisi pitänyt ottaa esiin hänen epäonnistumisiaan. Miten narsisti lepytetään? Ongelma tässä on se, että kaikki mitä sanoin oli totta, mutta edelleen asia tuntu olevan niin, että tosiasioita ei ole hyvä sanoa ääneen. Jotkut vetävät herneen nenään.
Narsistisen persoonallisuushäiriön, epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön, huomionhakuisen persoonallisuushäiriön ja epävakaan persoonallisuushäiriön esiintyvyys on keskimäärin 7-9 % yleisväestöstä. Psykiatrian erikoislääkärin ja psykoanalyytikko Gustav Schulmanin mukaan miehillä tämä luku on 11-18 %.
Tuo on suuri luku. Miehistä 18 % kärsii persoonallisuushäiriöstä. Isännöitsijä kohtaa työssään niin paljon ihmisiä, että liiottelematta saat olla päivittäin tekemisissä häiriintyneiden ihmisten kanssa. Miten tulla toimeen myös vaikeiden kanssa? Jatkuvaa nuoleskelua, totuuden välttelyä ja toisen kehumista?
Ei isännöitsijäkään jaksa päivästä toiseen vain nöyristellä joka ainoalle taloyhtiön ihmiselle. Välillä vaan sanoo suoraan, miten asia on. Mutta keisarin uusista vaatteista ei ole hyvä mainita. Siitä ei hyvä seuraa.
Narsisti taloyhtiössä - miten tulla toimeen?
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Entäs sitten ,kun tuo narsisti on puheenjohtaja , ja kun tämä tekee omassa tilassaan
osakkaalle kuuluvia remontteja talon laskuun ja itse olen kyseiset remontit itse kustantanut alakerrassa.
Hallituksen rouvat ovat kumileimsia ja ihmettelevät mikä on mennyt väleissäme
pieleen koska tuo herra on mukava. Minä vain olen hankala. - Anonyymi
Kannattaa jättää ainakin tuo diagnosointi ja siitä huutelu kokonaan pois. Ketään ei tarvitse nöyristellä eikä välttämättä tarvitse tulla edes toimeen, kun pidetään asiat asioina ja molemmat ajavat samoja tavoitteita eli taloyhtiön etua. Ei kannata tarttua lillukanvarsiin tai lähteä mihinkään henkilökohtaisuuksiin mukaan. Teet työsi läpinäkyvästi ja niin, että pystyt tarvittaessa perustelemaan joka ikisen siirron. Toki näin olisi hyvä toimia muutenkin.
Jos tuntuu, että toisella lähtee puheet ihan laukalle niin aina voi asiallisesti huomauttaa, että jospa nyt käsiteltäisiin tämä käsillä oleva asia. Jos kokous tai keskustelu menee huutokilpailuksi niin älä lähde mukaan sellaiseen tai muutenkaan laita bensaa liekkeihin. Jos isännöitsijä rupeaa lähtemään mukaan huuteluun tai syyttelyyn niin siitä on todella vaikea nousta, koska isännöitsijän kuuluu loppupeleissä olla se, joka vetää kokousta ja pitää sen raiteilla.
Kaikenlaisia tapauksia tulee vastaan taloyhtiömaailmassa eikä kaikista todellakaan tarvitse tai voikaan pitää. Mikäli tuntuu, että taloyhtiö teettää kohtuuttomasti töitä ja yhteistyö ei vaan suju, niin mielestäni on ihan ok laittaa hanskat tiskiin ja irtisanoa sopimus jos asioita ei saa keskustelemalla sujumaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124030MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822081Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin941366Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216916Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828