Miksi nuorena on helpompi muuttaa ulkomaille kuin vanhana?

Anonyymi

Täällä on puhuttu kotimaan vaihdosta. Itte oon jo päälle 50v ja tuntuu kauheelta ajatus, että joutuisin vaihtaa kotimaata.

Oon kuiteskin kuullu monista, jotka on muuttaneet maasta toiseen vielä vanhanakin. Jotkut muuttaa Espanjaan, toiset Kreikkaan, kolmannet Suomeen, Puolaan tai Tanskaan.

Kertokaa mulle, millaisia ominaisuuksia on niillä rohkeilla, jotka vielä iäkkäinä uskaltaa muuttaa ulkomaille. Miksi kotimaan vaihto pysyvän muuton kautta tuntuu niin pelottavalta tässä iässä? Muutinhan itsekin nuorena tänne Ruotsiin, joten oon sen maahanmuuton jo kerran kokenut ja siitä selvinnyt.

40

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      - Miksi iäkkäämpänä on vaikeampi aloittaa uusi harrastus?

      - Miksi iäkkäämpänä on vaikeampi muuttaa ruokavaliota?

      - Miksi iäkkäämpänä on vaikeampi vaihtaa ammattia tai suorittaa jokin tutkinto?

      - Miksi iäkkäämpänä on vaikeampi vaihtaa asuinpaikkakuntaa tai asunto (yhden ja saman maan sisällä)?

      - Miksi iäkkäämpänä on vaikeampi tehdä elämänmuutoksia kuten esimerkiksi ajaa ajokortti ja ryhtyä autoilijaksi? Tai ryhtyä käyttämään julkisia kulkuneuvoja, jos on aiemmin tottunut liikkumaan omalla autolla? Opetella uusi kieli? Opetella uimaan tai ajamaan polkupyörällä? Pudottaa painoa? Alkaa harrastamaan liikuntaa? Lopettaa tupakointi? Muuttaa omakotitalosta kerrostaloon? Muuttaa maalta kaupunkiin? Opetella laittamaan ruokaa esim. ruoanlaitosta vastanneen puolison kuoltua tai avioeron jälkeen? Opetella käyttämään uutta tekniikkaa kuten älypuhelimia ja tietokoneita?
      - - - - - -

      Suurimmat vaikeudet ovat ihmisten korvien välissä. Tietenkin on totta, että lapset ja nuoret oppivat monia taitoja nopeammin kuin iäkkäämmät. Se ei kuitenkaan tarkoita, että oppimiskyky katoaisi iän myötä. Kuulemma aikuisten ja ikääntyneiden oppiminen on vain erilaista kuin nuorempien. Moni varttunut saattaa kokeilla uuden opiskelua ja pettyä, kun oppiminen ei tapahdukaan niin nopeasti kuin muistelee sen tapahtuneen kouluiässä. Silloin kannattaisi kuitenkin jatkaa ja tunnustella omaa oppimiskykyään. Oppimiskyky on kuin fyysinen kunto. Ei sohvaperuna voi heti juosta maratonia, mutta sitkeästi harjoittelemalla se onnistuu useimmilta ennemmin tai myöhemmin.

      Iäkkäämpi oppija tarvitsee enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä. Hänen täytyy hyväksyä, ettei oppiminen vanhempana ole aivan samanlaista kuin lapsena. Kannattaa myös kyseenalaistaa omat muistot oppimiseen liittyen. Harva muistaa, miten kamalan vaikealta esimerkiksi polkupyörällä ajon opettelu lapsena saattoi tuntua. Tai lukemaan opettelu.

      Nuoret ihmiset kestävät myös usein paremmin epämukavuutta. Monilla nuorilla kun ei ole varallisuutta paljon, he ovat valmiita raatamaan pienipalkkaisissa töissä ja majoittumaan reissuillaan teltoissa ja kaverin sohvalla. Iän myötä elämä vakiintuu ja taloudellinen tilanne kohenee. Taloudellisen vaurastumisen mukana tulee myös mukavuudenhalu. Toki nuorilla on usein myös enemmän energiaa, mutta monien iäkkäämpien "energiapula" johtuu yleensä ainakin osittain omista elämäntavoista.

      "Laiska elämäntapa" vaikeuttaa liikkeelle lähtemistä sekä uuden kokeilemista. Ylipaino ja huonot ruokailutottumukset saattavat aiheuttaa väsymystä. Joskus diagnosoimattomat, hoitamattomat tai huonolla hoidolla olevat sairaudet (esim. masennus, diabetes, korkea verenpaine, kivut) heikentävät elämänlaatua. Osa on jäänyt alkoholin tai jonkun muun riippuvuutta aiheuttavan tekijän vangiksi. Myös yleinen lannistuneisuus tai heikko itsetunto saattavat vaikeuttaa elämänmuutoksen tekemistä. Tai huonolla tolalla oleva työelämä voi viedä kaikki mehut. Kannattaa miettiä, löytyykö oman energiapulan takaa joku asia, johon voisi vaikuttaa.

      Laitan toiseen viestiin tuohon alle inspiraation lähteiksi mielekiintoisia lehtijuttuja.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on muutamien yli 60-vuotiaana ylioppilaaksi kirjoittaneiden haastatteluita. Ensimmäisen linkin takaa löytyy 82-vuotiaana ylioppilaslakin päähänsä painaneen Matin tarina.

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201805312200982834

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b0baaf22-fddf-4584-9623-10189d3eb9d0

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005701522.html

        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/30/liisa-kirjoitti-ylioppilaaksi-69-vuotiaana

        On nämä kyl hurjia tyyppejä. Hattua nostaisi, mutta kun ei itseltä löydy. Voikohan Suomen nettilukiota suorittaa Ruotsista käsin? Kuulin että Suomessa on tällainen https://nettilukio.fi/nettilukion-kevaan-2020-ylioppilaat/


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut seniorit ovat myös hullaantuneet interrail-matkustamiseen.

        https://www.kaleva.fi/yli-60-vuotiaille-on-oma-interrail-passi-tarkeinta/1824128

        Tiedän muutaman ihmiset, jotka ovat yli 50-vuotiaina ns. tulleet kaapista. Esimerkiksi ikänsä heteroelämää elänyt ja avioliitossa lapsiakin saanut henkilö, otti ja rakastui omaa sukupuolta olevaan henkilöön. Aikamoinen elämänmuutos eikö?

        Ajatelkaa, jos jotkut uskaltavat yli viisikymppisinä tehdä noin radikaalin ratkaisun tai osallistua yli 80-vuotiaana ylioppilaskirjoituksiin, niin mikset sinä uskaltaisi lähteä tavoittelemaan omaa unelmasi.

        Kannattaa muistaa, että eihän ylioppilaskirjoituksiinkaan marssita kylmiltään. Ensin opiskellaan, tehdään läksyjä ja kurssikokeita, tehdään paljon virheitä, koetaan onnistumisia ja epätoivon hetkiä jne. Vasta pidemmän ajan jälkeen on se ylioppilaskokeiden vuoro ja lopulta toivottavasti lakkiaisjuhla. Samahan se on yleensä niillä, jotka haluaa tulla kaapista ulos. Yleensä he miettivät asiaa pitkään, lukevat aiheesta, ehkä osallistuvat vertaisryhmiin ja vasta asiaa harkittuaan alkavat keskustella aiheesta vähitellen kaikkein turvallisimpien ihmisten kanssa.

        Ei tarvitse kuuseen kurkottaa heti alussa!!!

        Aloittakaa elämänmuutos yhdellä pienellä teolla. Hankkikaa esimerkiksi luettavaa aiheesta, mikä kiinnostaa teitä. Internetistäkin löytyy luettavaa aiheesta kuin aiheesta, joten nyt vain googlamaan.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Interrail kiinnostaisi meikäläistä. Varsinkin Itä-Eurooppa kiinnostaisi kovasti. Unkari, Slovakia, Tsekki, Puola, Baltian maat, Kaliningradin alue... Mistäköhän voisi löytää matkaseuraa?

        Tässä on juttu suomalaisesta pariskunnasta, jotka aloittivat eläkeiässä painonnoston ja vielä kilpaurheilun kyseisessä lajissa. Nyt heillä on kaikenlaisia mitaleita ja mestaruuksia siinä hommassa. Treenaavat paljon ja matkustavat ympäri maailmaa kilpailuissa. Minuakin kiinnostaisi senioreiden kilpaurheilu, mutta mikä olis hyvä laji. Ratsastus? Moukarin heitto? Frisbeegolf (disc golf)? Curling? Keilaus? Suunnistus? Soutu? Tansseissa multa ainakin menee jalat solmuun :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on juttu suomalaisesta pariskunnasta, jotka aloittivat eläkeiässä painonnoston ja vielä kilpaurheilun kyseisessä lajissa. Nyt heillä on kaikenlaisia mitaleita ja mestaruuksia siinä hommassa. Treenaavat paljon ja matkustavat ympäri maailmaa kilpailuissa. Minuakin kiinnostaisi senioreiden kilpaurheilu, mutta mikä olis hyvä laji. Ratsastus? Moukarin heitto? Frisbeegolf (disc golf)? Curling? Keilaus? Suunnistus? Soutu? Tansseissa multa ainakin menee jalat solmuun :D

        Unohtu se linkki https://www.is.fi/hs-espoo/art-2000006571384.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtu se linkki https://www.is.fi/hs-espoo/art-2000006571384.html

        Tässä on juttu suomalaisnaisesta, joka opetteli yli 60-vuotiaana soittamaan ukulelea ja hyvinhän tuo soi yli seitsemänkymppiseltä. Lue koko juttu Seura-lehdestä ja katso jutun yhteydessä oleva video.

        https://seura.fi/ilmiot/tarinat/ukulele-taipuu-joululauluihinkin-kuuntele-ritva-pulkkisen-suosikki/

        Tässä on puolestaan juttu 64-vuotiaasta Karista, joka käy itseään paljon paljon nuorempien kanssa samoilla tanssitunneilla. Kaiken lisäksi hän on modernin tanssin ja afrotanssin tunneilla ainoa mies!!! Ihana juttu ennakkoluulottomasta miehestä, joka uskaltaa toteuttaa itseään.

        https://seura.fi/hyvinvointi/elakelainen-kari-harrastaa-tanssia/


    • Anonyymi

      Ai miten kipeä aihe! Kyllähän minäkin tahtoisin jonkun elämänmuutoksen tehdä. Yksi pienikin riittäisi, vaikka suurista haaveilen. Mutta mistä saisin voimaa, kun arki yksinään vie voimat?

      • Anonyymi

        Aloita ihan pienestä asiasta!
        Opettele paloittelemaan tavoitteet pieniksi palasiksi ja sitten teet yhden palasen kerrallaan.

        Minä pidän myös päiväkirjaa siitä, miten onnistun etenemään kohti tavoitetta. Se on hirveän palkitsevaa, kun huomaa, että edistystä totta vie tapahtuu pitkässä juoksussa.


    • Anonyymi

      Ei ole varmaankaan kauheata vaihtaa kotimaataan, koska afrikasta ja lähi-idästä on tulijoita suomeenkin pilvin pimein, ikään katsomatta, aivan vauvasta vaariin asti.

      • Anonyymi

        Ai hitto kun repesin 🤣

        Täällä me länsimaalaiset vaan stressataan kaikenlaisista pikkuasioista, kuten eri maiden verotusten eroavaisuuksista ja koirien rokotuspasseista maahanmuuttoon liittyen.

        Kehitysmaiden ja kehittyvien maiden väki se vaan ylittää valtioiden rajoja ilman huolen häivää. InsAllah ja God bless you man!


    • Anonyymi

      Sen verran kun oon ruotsinsuomalaisten kanssa jutellut, niin uskon useimpien heidän jäävän Ruotsiin loppuiäkseen. Täällä keskustelussa kun seikkailee usein se reissumies-leivän ystävä, joka aikoo pysytellä Skånessa loppuun asti. Terveisiä vaan sinne Skåneen. Sinun kommentit ovat hauskoja.

      Omalta kohdaltani olen kuitenkin päättänyt, että haluan muuttaa pois Ruotsista ja aion sen toteuttaa. Ikää mulla on jo yli 60 vuotta enkä koe itseäni yhtään liian vanhaksi sellaista tekemään. En osaa pitää itseäni kovin rohkeana, joten en osaa sanoa muille neuvoja.

      Sen olen huomannut, että jos joku muu ruotsinsuomalainen sanoo Ruotsissa, että en enää jaksa muuttaa pois täältä, niin mielessäni totean, että minäpäs aion jaksaa. Ja jos joku sanoo, että uskaltaisinpas muuttaa Suomeen/Espanjaan, niin minä ajattelen, että minä aion uskaltaa. Muiden haikailu vissiin antaa minulle sellaista sisua.

      Hissukseen tässä oon muuttoani valmistellut. Se vie kuulkaa aikaa ja voimia. Jos haaveilet ulkomaille muutosta, niin aloittakaa ihmeessä se urakka. Asioiden tutkimiseen ja selvittämiseen kuluu aikaa. Uuden kotipaikan etsiminen on seikkailu ja tavaroiden vähentämiseen menee usein hurjan paljon aikaa. Jos kesken urakan muuttaa mieltänsä, se on siinä vaiheessa vielä helppoa, kun ei ole hankkinut uutta kotia eikä luopunut vanhasta.

      • Anonyymi

        Terkut vaa Skoonesta :D

        Reissumiäs


    • Anonyymi

      Mun olis pitänyt aloittaa se hautaus siivous jo 4 vuotta sitten kun jäin eläkkeelle , kuinkas ollakaan , taijan olla "Piraten" sukua , mies joka siirsi kaikki tekemiset huomiseen , tosiaan sitten kuoli aikanaan .- Jaksaiskohan pestä talon ikkunat huomenna? :)

      Gubbe 71

      • Anonyymi

        Tsemppiä sulle. Mullakin on tänään sellainen päivä, että teen hommia, jotka olisi kannattanut tehdä jo 1-2 viikkoa sitten. Hieman voin kyllä vedota siihen, että on tullut sairasteltua, mutta kaikkea ei voi laittaa sairauksienkaan syyksi.

        Eilen sain tuettua kasveja, mitä olin huolellisesti ;) pari viikkoa suunnitellut. Se kävi nopsasti, kun sai ryhdytyksi. Tänään aion tutkia, mikä polkupyörässä rahisee. Ikkunat oon jo pessyt, mutta täytyisi vissiin jo pestä ne uudestaan, kun tää on sellainen pölyävä paikka lähellä sijaitsevien työmaiden vuoksi.


    • Anonyymi

      Osa ulkomaille muuttoa haikailevista ehkä vain puhuu. Ehkä he itsekin tietää, ettei haikailu koskaan toteudu. Osa ei ehkä tosissaan haluakaan muuttaa minnekään. Joillakuilla ne haaveet saattavat olla samanlaisia kuin lottopotista haaveileminen. Siihen malliin, että "olisipa rahaa, niin ostaisin oman linnan Etelä-Ranskasta". Erikseen on sitten ne henkilöt, jotka ei turhia haikaile vaan pistää töpinäksi. Muutaman Suomeen paluumuuttaneen tunnen. He eivät edes muutosta paljon puhuneet ennen kuin asiat olivat varmoja. Eräskin pariskunta julkisti asian vain kuusi viikkoa ennen muuttoa. Siinä vaiheessa oli Ruotsissa jo talokin myyty. Silloin moni kaveri Ruotsissa koki itsensä vähän loukatuksi. En tiedä, miksi se niin tuntui ikävältä. Kuin olisivat juonineet meidän muiden tuttavien selän takana asiaansa, vaikka heidän oma päätöshän se oli. Ei aina ole kyse rohkeuden puutteesta. Voi olla kyse saamattomuudesta tai vain sellaisesta omien haikailujen paljastamisesta.

    • Anonyymi

      Mitäs sitä sinne Suomeen ennään ku kaikki tutut jo Näsinmäellä :(

      • Anonyymi

        Onko Skånen mies Tampereelta? Minä oon Kouvolasta ja muija Lahesta :D


    • Anonyymi

      Noh, mie oon Porvoosta ja vaimo idästä :)

      • Anonyymi

        Aijaa, tässä oppiikin uutta. Olin niin varma, että Näsinmäki on Tampereella. Siellä kun on se Näsinneula. Myös Näsijärvi on siellä. Google ties kertoo, että Porvoossa on se Näsinmäki. Onhan siellä käynytkin. Jännä paikka. Porvoo on ihan fiksu kaupunki. On mullakin siellä vähän sukua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aijaa, tässä oppiikin uutta. Olin niin varma, että Näsinmäki on Tampereella. Siellä kun on se Näsinneula. Myös Näsijärvi on siellä. Google ties kertoo, että Porvoossa on se Näsinmäki. Onhan siellä käynytkin. Jännä paikka. Porvoo on ihan fiksu kaupunki. On mullakin siellä vähän sukua.

        Mikä ihme on 'näsi'? Mitä tuo sana siis tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Kaikki oli nuorena helpompaa , seisoi alvariinsa , nykyään tuskin kusilastissakaan :´-(

      • Anonyymi

        😆😆😆


    • Anonyymi

      Ominaisuudet: Kielitaitoa (riittävästi). Persaukisuus. 59v:nä Norjaan.

      • Anonyymi

        Jee! Joku on tehnyt rohkean päätöksen!!!

        Onnea matkaan Norjan maalle. Sieltä on kuulunut ihan tyytyväisiä puheita niiltä suomalaisilta, keiden tiedän sinne muuttaneen.


    • Anonyymi

      Ai kauhee ku tuli halu tehä jotai muutoksii omaa elämään. Ihan kipinä iski. Nyt vaan tarttee miettii et mikä se semmonen muutos vois olla.

    • Anonyymi

      Tietysti on helppo koska nuorella on energiaa enemmän.

    • Anonyymi

      Minäkin oon yli 50-vuotias eikä ajatus kotimaan vaihdosta ahdistaa yhtään, koska Ruotsista olisi hyvä päästä pois. Valitettavasti tässä iässä on vaikea löytää työtä muista maista. Norjaa olen vielä ajatellut. Josko sieltä löytäisi töitä. Eläkkeelle päästyä muuttaisin Suomen Lappiin, mistä on alun alkaen kotoisin.

    • Anonyymi

      * Nuoret ajattelevat, että heillä ei ole ns. hävittävää, jos kokeilevat ulkomailla asumista => Vanhemmat ihmiset ajattelevat, että he saattavat hävitä muutossa esim. taloudellisesti

      * Nuoret ajattelevat, että pääseehän sieltä aina muuttamaan takaisin, jos haluaa => Vanhemmat ihmiset luulevat, etteivät he enää pääsisi tai jaksaisi muuttaa takaisin, jos elämä uudessa paikassa olisikin pettymys

      * Nuoret ovat energisiä ja uskovat voimiensa riittävän muuttoprojektiin sekä uuden ympäristön tutkimiseen => Vanhemmat ihmiset kuvittelevat (usein ihan perusteetta), ettei heidän fyysiset ja psyykkiset voimat riittäisi muuttoon ja uuteen paikkaan asettumiseen

      * Nuoremmat etsivät aktiivisemmin tietoa erilaisista mahdollisuuksista ja haluavat rakentaa tulevaisuuttaan => Vanhemmat ihmiset ihan liian usein ajattelevat, että heidän elämänsä on jo ns. pelattu, eikä jäljellä ole enää mitään tavoiteltavaa

    • Anonyymi

      Tässä on lehtijuttu suomalaisen pariskunnan muutosta Espanjaan. He asuvat osan vuodesta Suomessa, osan Espanjassa. Alla sitaatti ja linkki lehtijuttuun:

      "On kiva miettiä, että vielä lähes viisikymppisenä voi vaihtaa maata, opetella uuden kielen ja kulttuurin, Minna Laine sanoo Ilta-Sanomille."

      https://www.is.fi/asuminen/art-2000007612423.html

      • Anonyymi

        Tämä pistää miettimään! Jos joku iloitsee siitä, että SAA muuttaa viisikymppisenä uuteen maahan, niin ehkä minäkin viisikymppisenä voisin muuttaa takaisin kotimaahani Suomeen. Ei tarvitsis ainakaan uutta kieltä opiskella. En kyllä tiedä, löytyisikö sieltä Suomesta töitä enää tämän ikäiselle. Ruotsissa mulla on vielä työpaikka, mutta saa nähdä, onko enää pitkään. Voisin opiskella jonkun uuden ammatinkin vaikka oppisopimuksella, jos keksisin sopivan alan, jolla olisi töitä tarjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä pistää miettimään! Jos joku iloitsee siitä, että SAA muuttaa viisikymppisenä uuteen maahan, niin ehkä minäkin viisikymppisenä voisin muuttaa takaisin kotimaahani Suomeen. Ei tarvitsis ainakaan uutta kieltä opiskella. En kyllä tiedä, löytyisikö sieltä Suomesta töitä enää tämän ikäiselle. Ruotsissa mulla on vielä työpaikka, mutta saa nähdä, onko enää pitkään. Voisin opiskella jonkun uuden ammatinkin vaikka oppisopimuksella, jos keksisin sopivan alan, jolla olisi töitä tarjolla.

        Kannattaa etsiä googlailemalla tietoa aikuisten oppisopimuskoulutuksesta. Sitä kautta voi opiskella tosi monia eri ammatteja. Eri paikkakunnilla on kuitenkin vähän eri tilanne sen suhteen, minkä alan työpaikkoja on tarjolla. Asumisen kannalta työpaikan sijainti on tärkeämpi kuin oppilaitoksen sijainti.

        Oppisopimuskoulutuksessa on ihan tavallista, että työpaikka ja oppilaitos ovat eri paikkakunnilla. Tiedän esimerkiksi erään, joka asui ja työskenteli pienehköllä paikkakunnalla Satakunnassa, mutta hän kävi säännöllisesti lähiopetusjaksoilla Lahdessa. Opiskeluviikkojen aikana hän majoittui oppilaitoksen asuntolassa. Samoin tiedän henkilön, joka oli töissä Etelä-Pohjanmaalla, mutta kävi opiskelujaksoilla Etelä-Savossa.


    • Anonyymi

      Suomeen muuttajista suuri osa on tällä hetkellä työikäisiä, joiden mukana Suomeen on muuttanut myös paljon lapsia ja nuoria. Myös opiskeluikäisiä eli sellaisia 18-28-vuotiaita on muuttanut Ruotsista Suomeen aika paljon.

      Joka kuukausi Ruotsista muuttaa Suomeen myös vanhuseläkkeellä olevia ruotsinsuomalaisia.

      Saattaa olla, että 50-65 -vuotiaita on muuttajien joukossa vähemmän nimenomaan työllisyystilanteen vuoksi. Olen kuullut joidenkin sen ikäisten muuttaneen Norjaan. On Suomestakin kuitenkin töitä löytynyt myös sen ikäisille. En kuitenkaan ehkä itse uskaltaisi irtisanoutua työpaikastani, jos olisi Ruotsissa joku järkevä työpaikka.

    • Anonyymi

      Ne ihmiset, jotka muuttavat kotimaataan iäkkäämpinä, ovat ihan tavallisia ihmisiä.
      Rohkeus löytyy itsestä, jos todella haluaa muuttaa.

    • Anonyymi

      Eipähän ne vanhat ukot afriikastakaan minnekään halua muuttaa, laittavat nuoremmat suomesta tienaamaan heille itselleen ja perheelleen. Sama pätee aasian valtioihin. Ohisalolla ja Marinilla on kuulema rahaa niin paljon jakaa, että ei se jakamalla lopukaan, vaan siitä, voi ottaa itsellensäkin muhkeat rahat ja Baltzareillekin antaa.

    • Anonyymi

      Jollei tuota coronaa olis nii tekis mieli keväällä Transsiperian junalla itään ja Thaimaahan :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1930
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1519
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      133
      1323
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      111
      896
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe