Varhainen kana madon löytää...

Tämä kana heräsi varhain , meni heti mansikkaostoksille,
nyt on marjat jo pakkasessa.
Säilöminen on kivaa puuhaa.
Seuraavaksi leikkaan tillit, persiljat ja pinaatit pakkaseen.
basilika ei taida kestää, sen kuivaan.

Väliin syön mansikkamaitoa ja nautin kesästä
Pitäisi tehdä heinätöitä, eli leikata nurmikkoa, teen sen ennen iltaa,
laitan pihan viikonloppukuntoon, niin ja terassin, uudet kukat pyttyihin, nyt kukkii luonnossa nappikukka ja mesiangervo, niitä jos haluaisi pitäisi mennä lenkille mutta kehtaisiko. Päivänkakkaroita löytäisi vielä omasta pihasta. ja heinätkin on aika kivoja isona kimppuna.
Tässä välissä syön taas mansikoita nyt jäätelön kera.

Taidan iltapäivällä tehdä vielä uuden kierroksen kaupunkiin,
kattelen kaikki puutarhamyymälät, jos halvalla jonkun ihastuksen löytäisi, nyt saisi ruusuja tosi halvalla, ne kukkivat kunnolla sitten ensi vuonna.
Samalla reissulla käyn katsomassa ystävääni sairaalassa, höpisemässä päivän tapahtumista.

Päivän hyvä työkin tuli jo tehtyä, meinasi käydä verovirastossa, mutta meinaamiseksi jäi, on auki vain muutaman tunnin
alkuviikosta,
olin kuitenkin kahdeksi tunniksi maksanut parkkilapun, joten annoin sen nuorelle miehelle, oli menossa löytötavaratoimistoon ja sinne mennessä löysi parkkilapunkin...

Mites on, onko säilötty, onko tehty hyvä työ...
Suun saa ainakin makeaksi jos mansikoita syö...

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari viikkoa sitten ostin mansikkarasian, oli ihan paikallinen kasvattaja.
      Niin hyviä en ennen muista saaneeni ja samaa mieltä olivat nuoretkin.
      Sitten ostin kaupasta, kotimaiselta tilalta nekin, mutta niin mauttomia, että piti syödessä vähän sokeria ripotella päälle.
      Olen kaikkia säilömistouhuja vähentänyt. Kun olen täällä maalla myöhäiseen syksyyn, en viitsi kotona pitää jääkaappipakastinta päällä.
      Mustikkaa ja puolukkaa aion noukkia, kunhan kypsyvät kunnolla.
      Joskus kauan sitten kasvatin kurkkuja ja kurpitsoja ja tein säilykkeitä. Nyt on muutama kurpitsan taimi laatikossa kasvamassa.

      • Ihan lähikaupasta ostin tuon laatikollisen, jonka sitten säilöin.
        Aikaisempina kesinä olen suoraan paikalliselta viljelijältä hakenut,
        tässä kaupan laatikossa oli isot marjat kyllä houkuttelevina päällimmäisenä ,
        ja loppu vähän sekalaista, mutta viljelijän laatikossa oli aina isoja kaikki.

        Polka on mieleinen marja mutta polkkakin maistuu joskus makeammalta ja joskus ei niin makealta.

        Kurpitsan kasvattaminen on tosi satoisaa puuhaa,
        syksyllä muutamastakin taimesta
        riittää jaettavaa koko suvulle.


    • Anonyymi

      Ei vielä, mansikka kausikin vasta alussa, mutta ensi viikolla ostan laatikon pari: aika hintavia ovat , 35 euroa 5 kilon latikko., mutta hyviä.

      Mustikoiden kypsyminen on vasta alussa, ei viiti raakana mitään marjoja kerätä.

      Metsässä ja kaupassa ne miun pakastettvat nykyään on, ja eipä yksi immeinen liikoja pakkaseen tarvitsekaan, vaikka kivaa hommaahan se säilöntä ja pakastaminen olisi.

      Pirre

      • Maksoin ostamasta laatikosta 29 euroa ja se tuntui aikamoiselta, ei niistä marjoista paljon hilloa raaski tehdä, saatikka mehua.
        Korona korottaa varmaan hintoja,
        suomalaisille poimijoille pitää maksaa enemmän.
        kovaa hommaa se kerääminen on, että mielummin maksan kuin menen pellolle
        vääristelemään ja kykkäämään.


      • miina4
        maissii kirjoitti:

        Maksoin ostamasta laatikosta 29 euroa ja se tuntui aikamoiselta, ei niistä marjoista paljon hilloa raaski tehdä, saatikka mehua.
        Korona korottaa varmaan hintoja,
        suomalaisille poimijoille pitää maksaa enemmän.
        kovaa hommaa se kerääminen on, että mielummin maksan kuin menen pellolle
        vääristelemään ja kykkäämään.

        Täällä ei ole alle 35 euron/5kg mansikoita, kalliita ovat vielä, en tiedä laskeeko niiden hinta vielä vai kohoaako.
        Ajattelen tosin elleivät saaneet kerääjiä tarpeeksion, viljelijöiden pian pakko myydä mansikat halvempaan hintaan,


    • Anonyymi

      Hyttynen nähty. Lähden tutkimaan.

      • Täälläkin nähty yksi a sanomalehtitötteröllä sen hengiltä litistin.
        ei ole sen jälkeen nähty hyttysen hyttystä.


    • Jaa. Viideltä heräsin ja yritin kovasti sitä matoa etsiä, mutta en tiedä löytäneeni..))

      Ehkä vika oli siinä kuuluisassa asenteessa. Ellei sitä löydä, ei löydä matoakaan...

      Pikkupakkoja on kai hyvä itselleen asettaa. Huomenna on pienen miehen isot juhlat, neljä vuotta tuli mittariin. Nyt pidetään päivät meidän takapihalla, vuorotellaan. Onneksi on luvattu hyvää säätä, hellettä suorastaan, joten koronaa ei tarvitse muistella kun takapihalle laitetaan kattaus ja ulkona istutaan.
      Vähän toistakymmentä meitä on yhteensä tulee, kevyttä tarjoiltavaa, pari mansikkakakkua olen luvannut väsätä. Ne ovat olleet kysyttyjä kun meidän isovanhempien jengissä muut eivät välitä leipoa. Nihkeätä se minullakin pakkaa olla. mutta yritän tarvittaessa terästäytyä.

      Säilömistä olen minäkin päättänyt vähentää, kaupasta saa valmiiksi pakastettua.
      Metsämarjoja olen aina poiminut, säilönyt ja jakanut omille ja vieraille. Nyt aion pienentää jakeluverkostoa.
      Onkohan korona vai mikä vaikuttanut, kun olen päättänyt arvioida uudelleen omat voimavarani ja myös ne prioriteetit. Aikaa ei ole hukattavaksi..))

      • Kun aikaisin herään, tuntuu, että päivä on paljon pitempi, sitä mukamas ehtii tehdä vaikka mitä enemmän. Voihan se olla pientä harhakuvitelmaa, kun yhtään enempää ei saa suunnitelmiaan kuitenkaan toteutettua,
        Talvisin nukuttaa pitempään, mutta näin valoisana aikana ei malta ja valokin varmasti aktivoi monella tapaa.
        Aamut näin kauniina ja aurinkoisena kesänä kasvattavat kummasti sen tilin saldoa, jota talvella saa muistella. Kaikki kukkii ja kasvaa ihan eri lailla kuin harmaana sateisena kesänä, niitäkin on joskus koettu.

        Sinulla on edessä kiva ja ehkä vähän työteliäs päivä kakkumestarina.
        Mansikkakakku on kyllä kesäisten juhlien kruunu ja maistuu kaikille.
        Kertomastasi tulee mieleen Carl Larssonin maalaukset, valosta ja ilosta kertovat kuvat,
        tunnelmallisen pihan ja puiden katveessa pitkä pöytä ja paljon porukkaa pöydän ympärillä kaikilla juhlatunnelma.
        Neljä vuotta on hyvä ikä pienelle miehelle, joten
        onnea vaan syntymäpäiväsankarille ja sankarin mummoillekin.


    • Anonyymi

      Tänään heräsin n. 6:40. Mitään en ole saanut aikaiseksi enkä löytänyt vielä. Aamu on mennyt aamupalaa syöden ja uutisia lukien. Noh, kastelin minä terassin kasvit heti aamutuimaan, ehtivät imeä vettä ennen kuin aurinko haihduttaa."

      Mustikoita olen kerännyt kolmisen litraa pakastimeen. Nykyisin minulla marjametsällä on vain sellainen 1,2 litran astia mukana. Olen huomannut, että kiinnostus keräämiseen menee nopeasti ohi, jos ei saa tuloksia aikaiseksi. Pienempi astia täyttyy nopeasti.
      Olen myös sitä "koulukuntaa", joka ei oppinut käyttämään poimuria mustikoiden keruuseen. Yksitellen noukin marjat. Semmoinenkin "sääntö" on etten yhtään mustikkaa pistä suuhuni kerätessä. Jos metsämansikoita osuu kohdalle, ne syön heti.
      Mansikoita en pakasta, en ole vielä yhtään ostanutkaan eikä ole omasta takaa. Mistä lie johtuu ettei nyt ole mansikan nälkää.
      Vadelmia ja lakkoja poimisin ja säilöisin, mutta niitä ei lähitienoolla ole.
      Odottelen tiistain viilenevää säätä, että tekisin uuniruokaa ja leipoisin mustikkapiirakan.
      Taitaa olla "laiskamato" se tämän päivän mato minkä löydän ;)

      • Ällös huoli, se mato usein luikertelee täälläkin...
        mietin tuota kana-mato-sanontaa ja se ilmeisesti tulee siitä, että madot kömpivät viileämpään yöaikaan lähemmäksi pintaa, silloin niitä on helpompi noukkia, sateellahan ne madot nousevat jopa maanpinnalle haukkomaan henkeään, kun vesi täyttää niiden kanavat...men ja tiedä kuin asia oikein on.

        Aikoinaan kun keräsin itse mustikoita muutenkin kuin vain suuhuni, olin koriin laittanut valmiiksi pakastusrasiat, joskus käytin pestyjä maitopurkkejakin, kun litrakaupalla kerättiin, ja keräsin käsin suoraan niihin purkkeihin. Mikään ei ole niin rasittavaa puuhaa kuin mustikoiden perkaaminen ja raakoina ei niitäkään viitsi kerätä.
        Puolukat on ihan eri juttu, ne eivät mehustu poimurilla kerätessäkään niin kuin mustikat.

        Tänään ajattelin tehdä etikkakurkkuja.
        Aurinkoisinä päivinä puutarhoilla kypsyy paljon kurkkuja ja tomaatteja ja hinta laskee, ostin useita pitkiä kurkkuja ja vaikka ne maistuvat hyvältä syödä sillään, niin joskus etikkakurkutkin sopivat. Aviisin viikkoliitteessä oli tehty Aasialaisen mummon etikkakurkkuja, chiliä, limettiä ja korianteria, ei houkutellut, pitäydyn vain tutussa perinteisessä tillissä ja pippurissa noissa mausteasioissa. Purkin päälle laitan aina mustaherukanlehden.


    • Mansikat on ostettu, osa syöty, osa pakastettu talvea varten, 25-35 euroa viiden kilon laatikot.
      Mustikoita ollaan kerätty, alkavat olla kypsiä, myöhemmin keräämne puolukoita, niin hamsterit pärjäävät omillaan talven yli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terno Hedman Oy

      Onko kokemuksia tästä yrityksestä?
      Tampere
      21
      2646
    2. Pettymys faneille? Lisätietoa Katri Helena vierailusta Vain elämää -ohjelmassa: "Nytten..."

      Katri Helena - tuo sinivalkoinen suomalainen ääni ja laulajalegenda - on tällä kaudella mukana yllätysvieraana Vain eläm
      Vain elämää
      12
      1783
    3. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      31
      1745
    4. Mä koin helpompana

      Kun emme nähneet. Vaikka ensimmäinen ero repi sydäntä. Pakotat mut tuntemaan tunteita joita en saisi ja tiedät miten syv
      Ikävä
      13
      1730
    5. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      175
      1683
    6. Mitä ajattelet tästä kaikesta

      Palstailusta ylipäätään ja se miten asiat menee?
      Ikävä
      33
      1366
    7. Parkanolainen tappoi Tampereella Hämeenkadulla

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ampumiskahakasta-ruovedella-vuosien-vankeustuomio-rivitalon-pihalle-ilmestyi-hauliko
      Parkano
      17
      1085
    8. Luovutitko jo nainen?

      En ole itse päässyt vielä kunnolla edes alkuun. Oikeasti sä oot hyvä nainen ja hyvällä asenteella varustettu. Tykkään ja
      Ikävä
      55
      1058
    9. Kysytään nyt sitten vielä

      Mitä ajattelisit siitä jos ottaisin yhteyttä sinuun? Yrittäisin jälleen saada sinuun yhteyden ja kertoa edelleen tuntei
      Ikävä
      38
      945
    10. Tappelen mielelläni palstalla

      Itseäni älyllisesti päätä lyhyempien kanssa, ei nukuta ja telkkarissa ei ole mitään. Riidellään vaan.
      Ikävä
      36
      928
    Aihe