Hollantilaiset osaavat ajaa pyörillään liikenteessä

Anonyymi

16

120

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin siellä onnistui pyörällä liikkuminen. Mikä pisti myös silmään oli se, että ei siellä ajettu kuin "viimeistä päivää" vaan rauhassa ja sovussa.

      Täällä pääkaupunkiseudulla suurin osa pyöräilijöistä ajaa sen mitä kintuista ja pyörästä pääsee. Lisäksi huudellaan, soitetaan kelloa jne.

      Suomalaiset voisivat ottaa mallia Keski-Euroopan pyöräilijöistä!

      • Anonyymi

        Kyllä. Oikeassa olet. Liikenne ei ole mikään suorituspaikka eikä pyöräilyvelodromi. Siellä pitää todellakin liikkua rauhaisasti ja sovussa. Jos muita ei ole ympärillä, niin tilanne on eri mutta liikenteessä on useimmiten muitakin, ellei sitten esim. asu syrjässä tai liiku öiseen aikaan.


      • Anonyymi

        Kiinnitin heti huomiota siihen miten rauhallisesti ihmiset videolla pyöräilivät. Suomessahan joka toinen pyöräilijä ajaa niin kovaa kuin pääsee ja yleensä vieläpä muuta liikennettä seuraamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnitin heti huomiota siihen miten rauhallisesti ihmiset videolla pyöräilivät. Suomessahan joka toinen pyöräilijä ajaa niin kovaa kuin pääsee ja yleensä vieläpä muuta liikennettä seuraamatta.

        Olet valitettavasti oikeassa. Jotkut pyöräilijät kuten myös jotkut autoilijat eivät kykene ottamaan tilanteessa muut huomioon, vaan liikutaan muista piittaamatta ja välittämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet valitettavasti oikeassa. Jotkut pyöräilijät kuten myös jotkut autoilijat eivät kykene ottamaan tilanteessa muut huomioon, vaan liikutaan muista piittaamatta ja välittämättä.

        Aivan. Nykyään monella tuntuu olevan koko ajan kiire jonnekin, niin autoilijoilla, pyöräilijöillä kuin joskus jopa kävelijöilläkin (juoksijoilla). Hyvin moni autoilija ajaa jatkuvasti ylinopeutta ja/tai kovalla tilannenopeudella. Pyöräilijät harvemmin ylinopeutta ajavat mutta heistäkin erittäin moni ajaa jatkuvasti suurella tilannenopeudella. Näitä toheloita yhdistää vielä se, että he luottavat omaan tuuriinsa sekä siihen, että muut sitten tarpeen tullen väistävät. Jokainen tietää mitä siitä joskus seuraa kun nämä tohelot sattuvat osumaan samaan paikkaan samaan aikaan.


    • Anonyymi

      Amsterdamissa äskettäin käyneenä allekirjoitan tuon, että siellä ajetaan siististi. Pyörät ovat tavallisia mankeleita, ja pyöräilyasut ovat tavallisia vaatteita, jopa töistä lähdetään kotiin hameessa ja korkokengissä - siis pyörällä. Mutta rauhallisesti ajellaan eikä törmäillä.

      • Anonyymi

        Sitä sanotaan liikennekulttuuriksi.

        Alankomaissa ja Tanskassa pyörällä liikkuminen on saatu asemaan, jossa se on vakavasti otettava liikennemuoto. Sen vuoksi myös pyöräilijät tajuavat olevansa osa liikennettä ja liikennesääntöjen alaisia. Kypärää ei tarvita, kun liikutaan ennakoitavasti, rauhallisesti, joukossa ja sääntöjen mukaan. Kypärää käyttävät vain sellaiset pyöräilijät, jotka tietävät itse rikkovansa yhteisiä sääntöjä.

        Pyöräilyn infra on myös rakennettu tukemaan tätä. Pyöräväylät ovat pääasiassa pyöräkaistoja ja sellaisina yksisuuntaisia. Kukaan ei kuvittelekaan ajavansa väärään suuntaan ja pyöräkaistalla seikkaileva jalankulkija laitetaan nopeasti mutta päättäväisesti ruotuun. Pyörätiet täydentävät verkostoa niin, että pyörällä pääsee joka paikkaan. Autollakin voi päästä, mutta se ei ole välttämätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä sanotaan liikennekulttuuriksi.

        Alankomaissa ja Tanskassa pyörällä liikkuminen on saatu asemaan, jossa se on vakavasti otettava liikennemuoto. Sen vuoksi myös pyöräilijät tajuavat olevansa osa liikennettä ja liikennesääntöjen alaisia. Kypärää ei tarvita, kun liikutaan ennakoitavasti, rauhallisesti, joukossa ja sääntöjen mukaan. Kypärää käyttävät vain sellaiset pyöräilijät, jotka tietävät itse rikkovansa yhteisiä sääntöjä.

        Pyöräilyn infra on myös rakennettu tukemaan tätä. Pyöräväylät ovat pääasiassa pyöräkaistoja ja sellaisina yksisuuntaisia. Kukaan ei kuvittelekaan ajavansa väärään suuntaan ja pyöräkaistalla seikkaileva jalankulkija laitetaan nopeasti mutta päättäväisesti ruotuun. Pyörätiet täydentävät verkostoa niin, että pyörällä pääsee joka paikkaan. Autollakin voi päästä, mutta se ei ole välttämätöntä.

        Kypärää käyttävät kaikki, jotka haluavat suojata päänsä, eli kokevat pääkopan olevan suojaamisen arvoinen. Sitä käytetään vauhdista riippumatta. Ihan sama asia kuin auton turvavyön käyttö. Sitä käytetään yhtä lailla 25 km/h kuin 120 km/h vauhdissa.


    • Anonyymi

      Eipä näy kypärää kellään. Hollannissa kuolee liikenneonnettomuuksissa enemmän pyöräilijöitä, kuin autoilijoita, joten ei se siinä mielessä ole mikään pyöräilyn onnenmaa.

      • Anonyymi

        Onko faktatietoa tai statistiikkaa väitteillesi noista onnettomuustilastoista?

        Toki myös itselleni pisti silmään kypäröiden puute. Ihminen suojaa sitä mitä pitää tärkeänä ja suojelemisen arvoisena.


    • Anonyymi

      Sehän on päivänselvää. Videolla on satoja pyöräilijöitä muttei ensimmäistäkään tampereenjoonasta tai muuta spandex-ohjusta.

    • Anonyymi

      Kaikki ajavat sulassa sovussa eikä kukaan pyri ohittelemaan tai "hurjastelemaan", eli olemaan muita nopeampi.

    • Anonyymi

      Tuolla Helsingin kaupungin palaute sivuilla, joku pyöräilijä on sitä mieltä, että kaikki pyörätiet tulee olla 2-suuntaisia! Muuten joutuu ylittämään kadun kahteen kertaan!

      Niin autoilijatkin joutuvat ylittämään kadun kahteen kertaan määrätyissä paikoissa. Tai ajamaan pitkiä matkoja, että saa kääntyä vasemmalle tai muuten ajaa (esim. yksisuuntainen).

      Sitten sama ihminen vaatii, että pyörätiet ja jalkakäytävät on oltava samassa tasossa, koska korkea reuna välissä on vaarallinen pyöräilijöille!

      Kaupungin henkilö vastaa, että yksisuuntainen pyörätie ja jalankulun ja pyöräilyn välissä on tyypillinen ratkaisu Kööpenhaminassa ja Hollannissa ja Suomessa otetaan sieltä mallia. Lisää myös, että suurimmassa osassa Helsingin katuja pyörällä ajetaan ajoradalla, ja siellä pyöräiltäessä on reunakivi oikeassa reunassa myöskin.

      Mistä tuollaisia pyöräilijöitä sikiää? Mikäli ei selviä liikenteessä pyörällä täällä takapajulassa niin sitten tulee jättää se pyörä vuokraamatta tai ottamatta kotoa.

      Yksisuuntainen pyörätie on paras ratkaisu, silloin kuljetaan samaan suuntaan kuin autot siinä vieressä. Selvä erotus pyörätien ja jalkakäytävän välillä on paras vaihtoehto. Niitä on jo Helsingissä ja tulee olemaan lisää! Itse olen pyöräilijä, jolle eritasoratkaisu ei aiheuta vaaraa tai yksisuuntaisuus haittaa.

      Suurimmassa osassa Helsingin kaduilla pitäisi ajaa lain mukaan ajoradalla, mutta harva siellä ajaa. Itse en aja enkä ole ajanut koskaan jalkakäytävillä pyörällä.

      Olen pyöräilijä, joka ei ole vaatimassa pyöräilijöille kaikkia mahdollisia etuuksia ym.

      Myös jalankulkijat tulisi huomioita, mitä tällä hetkellä ei pahemmin tapahdu. Olen myös jalankulkija ja tiedän jalankulkijan näkövinkkelistä ongelmia.

      Helsingissä on joka puolella turvallista ajaa ajoradalla kuten koko Suomessa.

      • Anonyymi

        Selvä erotus jalkakäytävän, pyörätien JA autotien välillä on paras ratkaisu. Sitten ei ole epäselvää kenellekään ja kaikilla on turvallinen paikka missä olla. Pyörätiet pitäisi olal järjestetty jotenkin niin, ettei varsinkin ammattikuskit aina parkkeeraa niihin. Se ei ole turvallista kenellekään kun sellaisen ansan jättää pyörätielle.

        "Helsingissä on joka puolella turvallista ajaa ajoradalla kuten koko Suomessa."

        En tiedä missä maassa oikein asut, mutta Helsingistä ei voi ottaa mallia liikennekäyttäytymiseen koko Suomessa. Veikkan, että jo Helsingissäkin saattaa olla alue-eroja tämän asian suhteen. Tulee ruumiita, jos olettaa, että ajoradalla on pyöräilijän turvallista ajaa.
        Ei todellakaan ole, kun ei autoilijat mm. edes toisilleen osaa pitää sitä turvaväliä niin homma on vielä pahempi kun autot ei heti pääse pyörää ohittamaan niin ovat todella usein pyörän perässä kiinni ahdistelemassa. Tällä tavalla kiukutellaan kunnes pääsee änkäisemään liian läheltä ohitse.

        Sitten ajaessa räplätään puhelinta ja meni pari pyöräilijää sillä välin renkaiden alle. Oho kun vain katosivat tässä turvallisella ajarodalla. Ei mitenkään voinut olla tämän autokuskin vika, koska hän on sankari joka pelastaa aina pyöräilijöitä.

        Pyöräilijät olisivat mielellään ajoradanpuolella, jos siellä olisi mahdollisuus ajaa turvallisesti. Ei heidänkään mielestä ole mitään järkeä, että ovat jalankulkijoiden kanssa samassa väylässä. Tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa ei ole ennen kuin tulee erilliset pyörätiet, jotka on erotettu, jollain tapaa autojen ajoradalta ja estetty ettei niistä tule vain autojen parkkipaikkoja.
        Eikä mitään Tampereen kaupungin ratkaisuja missä tehdään jyrkkä kohotettu pyörä-sekä kävelytie erillään tasasella maalla menevästä autotiestä. Täytyy olla ika tyhmä eikä ikinä käyttänyt kävelemässä tai ajanut pyörää jos tolalisia ratkaisuja keksii.

        Kun on kaikki selkeästi jokaiselle eroteltu, ei voi olla epäselvää omista vastuualueistaan ja oikeuksistaan. Se takaa parhaiten kaikkien turvallisuuden ja oikeudet liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvä erotus jalkakäytävän, pyörätien JA autotien välillä on paras ratkaisu. Sitten ei ole epäselvää kenellekään ja kaikilla on turvallinen paikka missä olla. Pyörätiet pitäisi olal järjestetty jotenkin niin, ettei varsinkin ammattikuskit aina parkkeeraa niihin. Se ei ole turvallista kenellekään kun sellaisen ansan jättää pyörätielle.

        "Helsingissä on joka puolella turvallista ajaa ajoradalla kuten koko Suomessa."

        En tiedä missä maassa oikein asut, mutta Helsingistä ei voi ottaa mallia liikennekäyttäytymiseen koko Suomessa. Veikkan, että jo Helsingissäkin saattaa olla alue-eroja tämän asian suhteen. Tulee ruumiita, jos olettaa, että ajoradalla on pyöräilijän turvallista ajaa.
        Ei todellakaan ole, kun ei autoilijat mm. edes toisilleen osaa pitää sitä turvaväliä niin homma on vielä pahempi kun autot ei heti pääse pyörää ohittamaan niin ovat todella usein pyörän perässä kiinni ahdistelemassa. Tällä tavalla kiukutellaan kunnes pääsee änkäisemään liian läheltä ohitse.

        Sitten ajaessa räplätään puhelinta ja meni pari pyöräilijää sillä välin renkaiden alle. Oho kun vain katosivat tässä turvallisella ajarodalla. Ei mitenkään voinut olla tämän autokuskin vika, koska hän on sankari joka pelastaa aina pyöräilijöitä.

        Pyöräilijät olisivat mielellään ajoradanpuolella, jos siellä olisi mahdollisuus ajaa turvallisesti. Ei heidänkään mielestä ole mitään järkeä, että ovat jalankulkijoiden kanssa samassa väylässä. Tällä hetkellä muuta vaihtoehtoa ei ole ennen kuin tulee erilliset pyörätiet, jotka on erotettu, jollain tapaa autojen ajoradalta ja estetty ettei niistä tule vain autojen parkkipaikkoja.
        Eikä mitään Tampereen kaupungin ratkaisuja missä tehdään jyrkkä kohotettu pyörä-sekä kävelytie erillään tasasella maalla menevästä autotiestä. Täytyy olla ika tyhmä eikä ikinä käyttänyt kävelemässä tai ajanut pyörää jos tolalisia ratkaisuja keksii.

        Kun on kaikki selkeästi jokaiselle eroteltu, ei voi olla epäselvää omista vastuualueistaan ja oikeuksistaan. Se takaa parhaiten kaikkien turvallisuuden ja oikeudet liikenteessä.

        Olet sitä mieltä, että pyöräilijän pelkäessä ajaa ajoradalla niin hän saa tulla vaarantamaan jalankulkijat?

        Näin ei todellakaan ole!

        Siellä jalkakäytävällä liikkuu lapsia opettelemaan kävelemään, potkupyörällä, polkupyörällä, vanhukset heiveröisin askelin, rollaattorilla sekä tervejalkaiset ihmiset jne.

        Mikäli ei uskalla ajaa pyörällä ajoradalla niin silloin käytetään muita vaihtoehtoja; kävellen, bussilla, junalla, ratikalla, metrolla jne.

        Itse ajan myös Helsingin keskustassa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä tai pyöräkaistaa. Muualla Euroopassa isommissakin kaupungeissa kuin täällä ajan ajoradalla ellei ole pyörätietä tai pyöräkaistaa. On ollut jopa niin kapeita katuja, että autolla ei ole heti päässyt ohi, mutta pyöräilijänäkään ei ole mahdollista väistää, on esim. aita, oja, autoja pysäköitynä jne.

        Mutta hyvin siellä liikenne sujuu kaikilta osin.

        Suomalaisten pyöräilijöiden kannattaisi ottaa mallia ulkomailla ajokulttuuriinsa. Esim. siellä ei oikeastaan kukaan aja pyörällä jalkakäytävällä, mutta täällä Suomessa lähes jokainen. Ja se vauhtia täällä!


    • Anonyymi

      Ulkomailla osataan ajaa polkupyörillä muut huomioiden ja rauhallisesti.
      Meillä vedetän Spandexit jalkaa ja potta kiristää päätä ja verenkierto loppuu siihen ja ollaan niin sporttisia ja urheilullisia kun painellaan menemään kuin päättömät muista piittaamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      194
      14201
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      157
      11592
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      174
      6474
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      39
      5900
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      62
      4811
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      8
      4605
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3884
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      89
      3569
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      79
      3539
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3151
    Aihe