Kalle Päätalon Iijoki-sarjan vetovoima ?

Anonyymi

Todella ihmettelen, kuinka luen Iijoki-sarjaa vuodesta toiseen.
Viime kuukausien aikana tuli luettua kaikki osat, lähes, kuin huomaamatta.
Ei tietenkään sillai huomaamatta, mutta 2-3 h / vrk vauhtia.
Todella ikävimmät kohdat tuli hypittyä yli, mutta ne sopii muutaamaan kymmeneen sivuun. Todella vähemmän mielenkiintoista luettavaa on ensimmäisen vaimon kanssa käydyt riidat...ja niitä riittää runsaasti, kuitenkin nekin tuli luettua.

19

1024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Todella ihmettelen, että joku jaksaa lukea Iijoki-sarjaa paria kirjaa enempää. Itse luin ne pari ja se riitti minulle.

      • Anonyymi

        Pari kirjaa menee, vaikka kuinka helposti...vuodesta toiseen.


      • Anonyymi

        Taitaa kiinnostaa kuitenkin,ei tälle sivulle ihan vahingossa eksy.


    • Anonyymi

      kuulostaa päteviltä kirjallisuuden arvostelijoilta kun ovat jättäneet suurimman osan kirjoista lukematta tai hyppineet sivujen yli.
      miten voi arvostella kirjoja joita ei edes ole lukenut?
      on paljon kirjoja ja kirjailijoita joista en pidä mutta ei tulisi mieleenikään alkaa heitä solvaamaan ja kivittämään.
      miljoonat lukijat TIETÄVÄT että Kalle osaa!

      • Anonyymi

        Iskikö pilkka omaan nilkkaan....vai miten ?
        Olen lukenut Päätalon Iijoki-sarjan useaan kertaan kannesta kanteen joka sanan.
        Mutta muutamat riidat Helvin kanssa on alkanut jo kismittämään siinä määrin, jotta ne olen jättänyt lukematta. Oikein kunnolla ketuttaa kustantamon lyhennykset Päätalon käsikirjoituksista. Ehkä suuri yleisö säikähtäisi liki 1000 sivun Iijoki-sarjan osan lukemista, mutta minä en. Olen kuullut, jotta jotkut arvostelivat Päätalon syksyn tiiliskiven lukematta edes sitä. Taitaa Päätalolla kuitenkin olla vaki lukijansa, mutta pitäisi saada nuorempi polvi myös lukemaan Päätaloa, jotta saisivat käsityksen, millaista elämä joskus on ollut.


    • Anonyymi

      Niin lukea humpuukia? Oli paksu, pelokas poika koulussa. Oli metsätyömies joka ylensi itsensä ensirivin työmieheksi, parkkuulanssien kuninkaaksi tekemällä viisi tuntia pitempää päivää kun toiset. Oli peukalo keskellä kämmentä syntynyt rakennusmies, jonka timpurit ottivat porukkaan ryskätöitä tekemään. Oli vaivoin teknillisenkoulun läpikäynyt mestari, joka lopulta potkittiin työmaalta. Oli mies josta hyvänahkainen maisteri kouli auttavasti kirjoittamaan kykenevän kyhäilijän. Oli mies joka kirjoitti itsestään ja mitättömistä aineksista 30 kirjaa.

      • Anonyymi

        Muutaman olen lukenut ja tuntuu, että eipä tylsempää kirjallisuutta ole. Pitkää jankkaamista ja joka käymäläreissustakin suolsi monta sivua tekstiä. Puuduttavaa. Ei mitää kirjallisuuden helmiä, puhuttelee suurten ikäluokkien ihmisiä joille lapsuudesta tuttua tuon ajan kuvaus, meille muille "hebreaa".
        Maailmassa on paljon hyvää kirjallisuutta ja lukeminen kannattaa aina.


      • Anonyymi

        Eikös tällä ollut vähän ilkeä luonne ?


    • Anonyymi

      Joo, ihmiset kokevat kovin eritavoin asioita kuten ketjun kirjoituksista voidaan varmaan päätellä. Minulle myös olleet hyvinkin mielenkiintoisia luettavia, kuten monet muutkin kirjat, eipä silti.

      Ehkä se Minun Kirjani lie Stephen Becker aikoinaan tullut "Kiinalainen Rosvo"
      jonka olen lukenut jo neljällä eri vuosikymmenellä,,kymmenen vuoden välein.
      (Kymmenessä vuodessa sopivasti ehtii jo unehtumaan)

      Pitänee palata alle kymmenvuotiaana lukemiini Don Quijote Manchalaisen seikkailuihin seuraavaksi.

    • Anonyymi

      Kalle Päätalon syntymästä 101 vuotta...tänään 11.11.2020

    • Anonyymi

      Vieläkään ei ole selevinny mitä sulatejuustuva se Kassu veteli suksien päällä savotalta palatessaan!
      Oliko Vijolaa vaiko Olymppijaa?

      • Anonyymi

        Eiköhän se ollut tukinlaskijan juustoa tai jotain sinnepäin. Olympia juustosta ei maininnut...
        Elikkä nyt taidan muistaa...Koskenlaskija juustoa.


    • Anonyymi

      Tervehdys! Itse olen lukenut Kallio-poika kirjan. Sen innoittamana olen nyt tilannut antikvariaatista Huonemiehen poika-kirjan, ja tarkoitus on lukea jollakin aikataululla koko Ii-joki sarja, ja mahdollisesti myös muuta Päätalon tuotantoa. Vähän jännittää minkälaiseksi lukukokemus muodostuu. Yli 17000 sivua on melkoinen urakka lukijalle, sitä se oli varmaan myös Kallelle.

      • Anonyymi

        Kyllähä valmista tekstiä lukee...aivan toinen juttu sitten on kirjoittaminen.
        Ensimmäisen kerran luin Iijoki-sarjan melkoisella kiireellä, toinen lukukierros meni jo rauhallisemmin. Kun alkuun pääsee...Päätalon kerronta alkaa vetämään...


      • Anonyymi

        Vastaankin nyt itse omaan viestiini.

        Tänään se sitten tapahtui. Iijoki-sarja tuli luetuksi läpi. Aikaa meni yhteensä suurinpiirtein seitsemän kuukautta. Joinakin viikonloppuina ja vapaapäivinä kului lukiessa useita tunteja, joskus taas työpäivän jälkeen vain luku tai kaksi tuli luetuksi.

        Olipahan mukaansa tempaavaa luettavaa, joskin jotkin kerronnat aika hitaita ja ikäänkuin moneenkertaan kerrottuja. Kannatti kuitenkin lukea ja kokea Kallen tarina sanasta sanaan.

        Seuraavaksi aloitan Koillismaa-sarjan, ja sen jälkeen muuta Kallen tuotantoa. Kirjat ovat jo hyllyssä valmiiksi ostettuina, nyt kun vain olisi aikaa aloittaa...


    • Anonyymi

      Viimeaikoina olen huomannut, että äärivasemmistolaiset piirit ovat alkaneet omia Päätalon kirjallista perintöä poliittisiin tarkoituksiinsa.
      Se ei ole mitenkään röyhkeää, vaan tehdään hiljaa ja vähitellen, kuten Sirola-opistossa ja kommunistien opintopiireissä on opetettu.
      Olkaa varovaisia ja suhtautukaa kriittisesti Kallea käsitteleviin kirjoituksiin.

    • Anonyymi

      Hei.

      Ostin Tori.fi palvelun kautta Kalle Päätalon kirjan Pölhökanto Iijoen törmässä. Lueskellessani kirjaa, jostakin sivujen välistä tipahti lukijalle osoitettu paperilappunen, jonka Kalle on omakätisesti kirjoittanut. Lapussa hän pahoittelee Torsti Ekmanin nimen muuttuneen "lipsahtaen" Kustaaksi, ja asia ottaa Kallea hummeetiin ja raskaasti.

      Onko tuo lappunen ollut alunperin jokaisessa em. kirjan välissä, vai olenko onnistunut ostamaan Torista jotakin ainutlaatuista?

      • Anonyymi

        On joka kirjan mukana


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe