Ei olla köyhiä eikä kipeitä jatko-osa

Yllättäen tuo ykkösketju jatkui noin pitkäksi.
Aloin siis ihmettelemään ikäihmisten teräskuntoa kaikenlaisissa toimissa.

Jopa epäilin, ehkä vieläkin, heidän jaksamistaan.
Nyt on vastauksia sadellut.
On puhuttu lapsuuden ja nuoruuden töistä ja siitä syntyneestä hyvästä pohjakunnosta.
Silloin joutui raataamaan jossain kotitilalla melkoisesti.
On säästetty ja eletty "suu säkkiä myöden"
Mitähän tuo sanonta tarkoittaa?
Nyt sitten on kaikki maksettu ja asutaan omassa talossa.
Joo näinhän se joillakin menee.

Mutta pakkaa sekoittaa erot, kuolemat, sairaudet, perintöriidat jne.
Kun vanhempana tarvitsisi jälkikasvun apua, he ovat lähteneet.
Joku täysin riidoissa.
Talo lahoaa ympäriltä, remppaporukkaa ei löydy.

Sairaus on istuttanut seniorin pyörätuoliin, kipuineen, särkyineen.
Lähinomainen on viranomainen.
Pakko on muuttaa johonkin vuokralle, missä on normimukavuudet.

Tässä selitystä ihmisistä joita tunnen ja tiedän.
Heille tuodaan ruoka keskuskeittiöstä.
Heillä käy pesijä kerran viikossa.
Heitä käydään nostamassa kolme kertaa päivässä.
Heillä on virkistystaksioikeudet, mutta ei ketään joka olisi kaverina taksissa.
He ovat tavallaan vankeina omassa vuokra-asunnossaan

Oma talo lahoaa edelleen, samoin kuin mökki.
Jälkikasvu on hylännyt.
Perinnönjaossa he yleensä ovat mukana.

Elämä on hyvin raadollista monille.
Jotkut taas tuntuvat selviytyvän pahimmilta karikoilta.
Olisiko se jokin kohtalo.

87

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joillekkin elämä on raadollista jo nuorena, kun viina vie. Ei viitsi kouluttautua, käydä töissä, hoitaa parisuhdetta ja perhettä , jos on sattunut sellaiset saamaan. Jos vaan löhöö ja lihoo, syö roskaruokaa , polttaa ja ryyppää, käyttää huumeita, on yhteiskunnan elätti jo nuorella iällä. Mene vaikka eläkeläistansseihin ja harrastuspiireihin , niin näet mikä on meno ja kunto vielä 8-kymppisillä. 70-kymppiset onkin ihan rautaa, eläkkeellle päästyään alkaneet yhä enemmän kuntoilla ja harrastaa. Turha yleistää omia ja lähipiirinsä kokemuksia.

      • Anonyymi

        Tuo on vähän turhaa hakea päihteitten käyttöä ainoaksi syyksi elämän raiteiltaan menoon. Joskus on vaan niin, että epäonni kohtaa, vaikka kuinka eläisi säntillisesti. Kaikki ei ole samasta muotista valettu, harva on syntynyt hopealusikka suussa, vaan on joutunut elämään kovimman kautta päästääkseen edes tyydyttävään elämään.
        Me jo 80 vuotta täyttäneet tiedämme jo lapsuuden sota-ajan eläneenä, vanhempiemme kovaa elämää seuranneena, että elämä on suurimmilta osin taistelua, jotta yltäisi edes melko onnelliseen elämään, aina ei itse voi vaikuttaa.
        Osa on onnistunut luomaan hyvän elämän, mutta helposti sen voi menettääkin. Ollaan onnekkaita me, jotka vielä täällä olemme, vaikkapa enemmän tai vähemmän kouluttautuneina.
        Ilmeisesti olemme hyvin osanneet elää, kun vielä täällä pötköttelemme kuka missäkin.
        Hyvä me!
        Nautinnollista loppuelämää kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on vähän turhaa hakea päihteitten käyttöä ainoaksi syyksi elämän raiteiltaan menoon. Joskus on vaan niin, että epäonni kohtaa, vaikka kuinka eläisi säntillisesti. Kaikki ei ole samasta muotista valettu, harva on syntynyt hopealusikka suussa, vaan on joutunut elämään kovimman kautta päästääkseen edes tyydyttävään elämään.
        Me jo 80 vuotta täyttäneet tiedämme jo lapsuuden sota-ajan eläneenä, vanhempiemme kovaa elämää seuranneena, että elämä on suurimmilta osin taistelua, jotta yltäisi edes melko onnelliseen elämään, aina ei itse voi vaikuttaa.
        Osa on onnistunut luomaan hyvän elämän, mutta helposti sen voi menettääkin. Ollaan onnekkaita me, jotka vielä täällä olemme, vaikkapa enemmän tai vähemmän kouluttautuneina.
        Ilmeisesti olemme hyvin osanneet elää, kun vielä täällä pötköttelemme kuka missäkin.
        Hyvä me!
        Nautinnollista loppuelämää kaikille!

        " Joskus on vaan niin, että epäonni kohtaa, vaikka kuinka eläisi säntillisesti." ??

        Kerro lisää, kuinka se olisi mahdollista, jos elää säntillisesti, muuta kuin sairaus ja sekin hoidetaan Suomessa hyvin ja korvaukset tulee..

        Tietenkin, jos alkoholi vie jo nuorena, kuten monia sen aikaisia, ainakin poikia ja sitten tuli hieman "rötösteltyä" ja jokunen vuosi katsellen kaltereita, niin eihän sellaisille edes töitä ollut.

        Itse elin säntillisesti ja töitä löytyi aina, lapsen piiasta alkaen 12-v, mutta siitä eteenpäin jatkoin.

        Muistan vuodet, kun minut vihittiin -63 ja palkkatuloilla elimme vuokra-asunnossa, mutta sitten ns. "onni potkaisi", kun saimme ostaa tontin silloisella 30,000,- mk , jossa oli rakennettu Kuorma-auto tallista asunto, tosi vaatimaton.

        Nyt tämän kyseisen tontin ja sinne rakennetun talon arvo hipaisee jo ainakin 300.000,-€

        Mielestäni kaikki oli mahdollista silloin meidän ikäluokassa, koska minullakin oli, tyhjästä lähteneenä tyttönä-.


      • Ano
        Eläkeläistanssit eivät ole minun juttuni.
        Olen ollut kahvikaisana pavilijongilla ja se riittää.
        Siellä todellakin näkee tanssitaitoisia, hyväkuntoisia eläkeläispariskuntia.
        Siellähän nuo ketkuttelevat paita märkänä humppaa ja jenkkaa.
        Yksin on turha mennä, kukaan ei hae tanssimaan.

        Harrastuksena riittää hoitokoiran kanssa lenkkeily ja samalla luonnosta nauttiminen.
        Tänäänkin näimme 30 merihanhea, 5 lammasta, kaksi hevosta, kissoja ja koiria.

        Paras on oli torille meno kun kauppias antoi koiralle makkarapötköjä.
        Koira oli intoa piukassa.
        Kirkolla juotiin raikasta vettä.

        En minä mitään yleistä, mutta kun satun asumaan vanhustentalossa, täällä näkee väkisinkin yhtä sun toista.

        Palvelukodissa, jossa asuu veljeni. en välty katsomasta ja näkemästä vain sairaita ja pyörätuolissa istuvia.

        Me elämme jokainen omanlaistamme elämää.
        Senverran kuitenkin olen nähnyt tätä menoa, että ei ihan kaikki huippusuoritukset iäkkäiltä ihmisiltä mene läpi.
        Ovat sitten täysin yksittäistapauksia ja harvinaisia.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano
        Eläkeläistanssit eivät ole minun juttuni.
        Olen ollut kahvikaisana pavilijongilla ja se riittää.
        Siellä todellakin näkee tanssitaitoisia, hyväkuntoisia eläkeläispariskuntia.
        Siellähän nuo ketkuttelevat paita märkänä humppaa ja jenkkaa.
        Yksin on turha mennä, kukaan ei hae tanssimaan.

        Harrastuksena riittää hoitokoiran kanssa lenkkeily ja samalla luonnosta nauttiminen.
        Tänäänkin näimme 30 merihanhea, 5 lammasta, kaksi hevosta, kissoja ja koiria.

        Paras on oli torille meno kun kauppias antoi koiralle makkarapötköjä.
        Koira oli intoa piukassa.
        Kirkolla juotiin raikasta vettä.

        En minä mitään yleistä, mutta kun satun asumaan vanhustentalossa, täällä näkee väkisinkin yhtä sun toista.

        Palvelukodissa, jossa asuu veljeni. en välty katsomasta ja näkemästä vain sairaita ja pyörätuolissa istuvia.

        Me elämme jokainen omanlaistamme elämää.
        Senverran kuitenkin olen nähnyt tätä menoa, että ei ihan kaikki huippusuoritukset iäkkäiltä ihmisiltä mene läpi.
        Ovat sitten täysin yksittäistapauksia ja harvinaisia.

        Eipä ihme kun vanhustentalossa asut, näet niitä huonompikuntoisia ympärilläsi päivittäin. Eihän sinne pääsekään muut kuin tositarpeessa olevat.
        Silloin normieläkeläiset vaikuttavatkin ihmeen tekeviltä, koska vertailukohteesi on nuo toisten autettavat eläkeläiset.

        Olen ymmärtänyt olleesi myös entinen alkoholisti, ja nyt raitistunut, mikä onkin hieno asia, murtta jälkensä on juominen jättänyt sinuun, niinkuin on huomattu monen muunkin kohdalla. Kalliin hinnan olette maksaneet, joilla siihen oli vetoa!


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano
        Eläkeläistanssit eivät ole minun juttuni.
        Olen ollut kahvikaisana pavilijongilla ja se riittää.
        Siellä todellakin näkee tanssitaitoisia, hyväkuntoisia eläkeläispariskuntia.
        Siellähän nuo ketkuttelevat paita märkänä humppaa ja jenkkaa.
        Yksin on turha mennä, kukaan ei hae tanssimaan.

        Harrastuksena riittää hoitokoiran kanssa lenkkeily ja samalla luonnosta nauttiminen.
        Tänäänkin näimme 30 merihanhea, 5 lammasta, kaksi hevosta, kissoja ja koiria.

        Paras on oli torille meno kun kauppias antoi koiralle makkarapötköjä.
        Koira oli intoa piukassa.
        Kirkolla juotiin raikasta vettä.

        En minä mitään yleistä, mutta kun satun asumaan vanhustentalossa, täällä näkee väkisinkin yhtä sun toista.

        Palvelukodissa, jossa asuu veljeni. en välty katsomasta ja näkemästä vain sairaita ja pyörätuolissa istuvia.

        Me elämme jokainen omanlaistamme elämää.
        Senverran kuitenkin olen nähnyt tätä menoa, että ei ihan kaikki huippusuoritukset iäkkäiltä ihmisiltä mene läpi.
        Ovat sitten täysin yksittäistapauksia ja harvinaisia.

        Mitä ihmeen huippusuorituksia ovat 70-kymppisten puutarhan hoidot ja matkailut, marjastukset ja mökkeilyt , lastenlasten kanssa puuhailut ja omat liikunta ym harrastukset ? Ihan tavallisia, ihan tavallista asua omassa kodissaan vaikka kuolemaansa asti. Sinulla on vaan tarve koettaa pilkata näitä tavallista hyvää elämää eläviä. Minä näin joka päivä työssäni sairaalassa sairaita, silti suurin osa heistä parani enkä koskaan leimaa ikäryhmiä tai muitakaan ryhmiä sen mukaan mitä töissäni näin. Pieni osa ikäihmistäkin on laitoksissa, suurin osa ei ehkä vuottakaan elämästään. Ne laitosvanhukset ei täällä kirjoittele, vaan elämässä kiinni olevat, henkisesti vireitä, fyysinen kunto voi vaihdella. Relaa jo, kyllä me pärjätään, ihan luonnollista kertoa miten hyvää elämä on tässäkin vaiheessa. Kaikkea hyvää sinullekkin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Joskus on vaan niin, että epäonni kohtaa, vaikka kuinka eläisi säntillisesti." ??

        Kerro lisää, kuinka se olisi mahdollista, jos elää säntillisesti, muuta kuin sairaus ja sekin hoidetaan Suomessa hyvin ja korvaukset tulee..

        Tietenkin, jos alkoholi vie jo nuorena, kuten monia sen aikaisia, ainakin poikia ja sitten tuli hieman "rötösteltyä" ja jokunen vuosi katsellen kaltereita, niin eihän sellaisille edes töitä ollut.

        Itse elin säntillisesti ja töitä löytyi aina, lapsen piiasta alkaen 12-v, mutta siitä eteenpäin jatkoin.

        Muistan vuodet, kun minut vihittiin -63 ja palkkatuloilla elimme vuokra-asunnossa, mutta sitten ns. "onni potkaisi", kun saimme ostaa tontin silloisella 30,000,- mk , jossa oli rakennettu Kuorma-auto tallista asunto, tosi vaatimaton.

        Nyt tämän kyseisen tontin ja sinne rakennetun talon arvo hipaisee jo ainakin 300.000,-€

        Mielestäni kaikki oli mahdollista silloin meidän ikäluokassa, koska minullakin oli, tyhjästä lähteneenä tyttönä-.

        Olet onnekas, kaikille ei vaan käy niin. Elämässä sattuu kaikenlaista, turha niitä on enää repostella, mutta selviytyjiä on, luojalle kiitos, enempää ei tarvitse sanoa täällä palstan tuntemattomille ihmisille. Kiitollinen olen elämästä, joka on kantanut tähän asti. Jokaisella päivälläni joka hetki on armo uus, ja olen siihen tyytyväinen.


      • Anonyymi

        Viinan viemänä. Keitin pontikkaa 1970 ALKOn lakosta alkaen 1988 vuoden alkpuolelle.
        Myös kotiviinejä marjoista ja uuteoluita.
        Oli kulutusta ja kavereita.

        57v ikäisestä kuukautta vaille 6-kymppiseksi ryyppäämiseni oli päivittäistä lukuun ottamatta satunnaisia vaimoni kuljetuksia.

        Koko etuaikaiseläkeikäni olen pitänyt kahdesti vuodessa 4 - 6:n viikon päivittäisiä putkia.
        Noiden lisäksi vuosittain muutamia viikon mittaisia repäisyjä.
        Yhtenä esimerkkinä 74v ikäisenä eräs vaimoni kanssa tehty viikon täysihoitoristeily. Laivalla rannekkeeseeni kirjaantui 65 alkoholiannosta. Satamapaikoissa noin 30kpl lisää mutta ne olivat suurelta osin olutta.
        Nyt 77v lähestyessä ovat sisäkaluni moitteettomassa kunnossa. Veriarvot hyvät eikä ilmeisesti tämän ikäisen ukon tarvitse hävetä kahta päivittäistä pilleriä jotka eturauhasen tarvitsee takaakseen minulle keskeytymättömän yöunen.

        Antaa siis viinan viedä kunhan joukossa on myös olutta ja hieman viiniä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ihme kun vanhustentalossa asut, näet niitä huonompikuntoisia ympärilläsi päivittäin. Eihän sinne pääsekään muut kuin tositarpeessa olevat.
        Silloin normieläkeläiset vaikuttavatkin ihmeen tekeviltä, koska vertailukohteesi on nuo toisten autettavat eläkeläiset.

        Olen ymmärtänyt olleesi myös entinen alkoholisti, ja nyt raitistunut, mikä onkin hieno asia, murtta jälkensä on juominen jättänyt sinuun, niinkuin on huomattu monen muunkin kohdalla. Kalliin hinnan olette maksaneet, joilla siihen oli vetoa!

        Ano
        Näihin vuokrarivareihin pääsee asumaan kuka tahansa. Vanha nimitys on jäänyt voimaan.
        Yli puolet kävelevät ja hoitavat asiansa itsenäisesti.
        Osalle tuodaan ruoka ja jotkut tarvitsevat enemmän apua.
        Hyvä täällä on asua.
        Kun olen juomisen jättänyt, niin mitä jälkiä se on mielestäsi jättänyt minuun

        Ethän ole kosksaan tuntenut minua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen huippusuorituksia ovat 70-kymppisten puutarhan hoidot ja matkailut, marjastukset ja mökkeilyt , lastenlasten kanssa puuhailut ja omat liikunta ym harrastukset ? Ihan tavallisia, ihan tavallista asua omassa kodissaan vaikka kuolemaansa asti. Sinulla on vaan tarve koettaa pilkata näitä tavallista hyvää elämää eläviä. Minä näin joka päivä työssäni sairaalassa sairaita, silti suurin osa heistä parani enkä koskaan leimaa ikäryhmiä tai muitakaan ryhmiä sen mukaan mitä töissäni näin. Pieni osa ikäihmistäkin on laitoksissa, suurin osa ei ehkä vuottakaan elämästään. Ne laitosvanhukset ei täällä kirjoittele, vaan elämässä kiinni olevat, henkisesti vireitä, fyysinen kunto voi vaihdella. Relaa jo, kyllä me pärjätään, ihan luonnollista kertoa miten hyvää elämä on tässäkin vaiheessa. Kaikkea hyvää sinullekkin !

        Tämä palsta on 80 plus, ja heistä on kyse.
        Mitä minä nyt 70-vee välitän.
        Kait ne nyt jaksaa vielä ainakin kymmenen vuotta paahtaa ja bailata.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Tämä palsta on 80 plus, ja heistä on kyse.
        Mitä minä nyt 70-vee välitän.
        Kait ne nyt jaksaa vielä ainakin kymmenen vuotta paahtaa ja bailata.

        Oletko lesken itse 80 v täyttänyt, kun täällä riehut ? 70kymppiset on jo selittäneet, miksi täällä ovat. Mutta saitpa haukutuksi monta kirjoittajaa ihan nikillään. Tosin eipä ne taida sinun haukuista viis veisata, ehkä itseäsi helpotti. Sinun eniten mollaamasi kirjoittaja k sieltä kuuskymppisistä tulleena on oikein sopiva tänne ja kaikki tykkää hänestä. Ketuttaako ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lesken itse 80 v täyttänyt, kun täällä riehut ? 70kymppiset on jo selittäneet, miksi täällä ovat. Mutta saitpa haukutuksi monta kirjoittajaa ihan nikillään. Tosin eipä ne taida sinun haukuista viis veisata, ehkä itseäsi helpotti. Sinun eniten mollaamasi kirjoittaja k sieltä kuuskymppisistä tulleena on oikein sopiva tänne ja kaikki tykkää hänestä. Ketuttaako ?

        2leskelle tiedoksi vaan, alkoholin aivoja tuhoavasta vaikutuksesta! Pitkäaikainen käyttö alkaa näkyä käsityskyvyssä lopulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2leskelle tiedoksi vaan, alkoholin aivoja tuhoavasta vaikutuksesta! Pitkäaikainen käyttö alkaa näkyä käsityskyvyssä lopulta.

        Sinullako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2leskelle tiedoksi vaan, alkoholin aivoja tuhoavasta vaikutuksesta! Pitkäaikainen käyttö alkaa näkyä käsityskyvyssä lopulta.

        Onpa ilkeys ja piiloveetuilu taas huipussaan sinulla!
        Ano 19:55


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa ilkeys ja piiloveetuilu taas huipussaan sinulla!
        Ano 19:55

        Kommentti tarkoitettu tälle ano 19:55.


      • Anonyymi

        Viina vie ?! Yhdellä vie aina viina. Ei mitään muuta syytä löydä koskaan
        muitten ongelmiin kuin omansa -viinan. Oisit ollut juomati,
        ettei tartte olla katkera nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2leskelle tiedoksi vaan, alkoholin aivoja tuhoavasta vaikutuksesta! Pitkäaikainen käyttö alkaa näkyä käsityskyvyssä lopulta.

        Sinähän sen todistat ano 19:55.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2leskelle tiedoksi vaan, alkoholin aivoja tuhoavasta vaikutuksesta! Pitkäaikainen käyttö alkaa näkyä käsityskyvyssä lopulta.

        Ano 19:55 palstan alkoholisti, oma kokemus puhuu.


      • Olen varmaankin kuvailemasi, paskat tansseista, hommaa vaikka moottoripyörä 🛵


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano
        Näihin vuokrarivareihin pääsee asumaan kuka tahansa. Vanha nimitys on jäänyt voimaan.
        Yli puolet kävelevät ja hoitavat asiansa itsenäisesti.
        Osalle tuodaan ruoka ja jotkut tarvitsevat enemmän apua.
        Hyvä täällä on asua.
        Kun olen juomisen jättänyt, niin mitä jälkiä se on mielestäsi jättänyt minuun

        Ethän ole kosksaan tuntenut minua.

        Oletko itse tuntenut niitä, joita olet palstoilla haukkunut ja jahdannut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viinan viemänä. Keitin pontikkaa 1970 ALKOn lakosta alkaen 1988 vuoden alkpuolelle.
        Myös kotiviinejä marjoista ja uuteoluita.
        Oli kulutusta ja kavereita.

        57v ikäisestä kuukautta vaille 6-kymppiseksi ryyppäämiseni oli päivittäistä lukuun ottamatta satunnaisia vaimoni kuljetuksia.

        Koko etuaikaiseläkeikäni olen pitänyt kahdesti vuodessa 4 - 6:n viikon päivittäisiä putkia.
        Noiden lisäksi vuosittain muutamia viikon mittaisia repäisyjä.
        Yhtenä esimerkkinä 74v ikäisenä eräs vaimoni kanssa tehty viikon täysihoitoristeily. Laivalla rannekkeeseeni kirjaantui 65 alkoholiannosta. Satamapaikoissa noin 30kpl lisää mutta ne olivat suurelta osin olutta.
        Nyt 77v lähestyessä ovat sisäkaluni moitteettomassa kunnossa. Veriarvot hyvät eikä ilmeisesti tämän ikäisen ukon tarvitse hävetä kahta päivittäistä pilleriä jotka eturauhasen tarvitsee takaakseen minulle keskeytymättömän yöunen.

        Antaa siis viinan viedä kunhan joukossa on myös olutta ja hieman viiniä!

        Mites ne rokulipäivät töistä, kun ryypiskelit tai saitko peräti kalossia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko lesken itse 80 v täyttänyt, kun täällä riehut ? 70kymppiset on jo selittäneet, miksi täällä ovat. Mutta saitpa haukutuksi monta kirjoittajaa ihan nikillään. Tosin eipä ne taida sinun haukuista viis veisata, ehkä itseäsi helpotti. Sinun eniten mollaamasi kirjoittaja k sieltä kuuskymppisistä tulleena on oikein sopiva tänne ja kaikki tykkää hänestä. Ketuttaako ?

        Ano 18.07 19.36
        Selasin tätä ketjua ja ihmettelen esim. tätä kirjoitusta.
        Kenet minä olen haukkunut omalla nikillään?
        Kuka ihmeen eniten mollaamani?
        Nämä kaikki suomi 24:set ovat täysin avoimia palstoja.
        Kuka tahansa voi lukea kaikkien tekstit
        En ymmärrä jotain teinimäistä tykkäämistä ja ketutusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        2leskelle tiedoksi vaan, alkoholin aivoja tuhoavasta vaikutuksesta! Pitkäaikainen käyttö alkaa näkyä käsityskyvyssä lopulta.

        Ano 18.07 19.55
        Lopeta sitten ihmeessä ryyppääminen.
        Ennenkuin olet kuola valuvana dementiaosastolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viina vie ?! Yhdellä vie aina viina. Ei mitään muuta syytä löydä koskaan
        muitten ongelmiin kuin omansa -viinan. Oisit ollut juomati,
        ettei tartte olla katkera nyt.

        Ano 18.07 21.33
        Kenellä yhdellä vie viina?
        Kerrohan tarkemmin mitenkä se viina oikein vie?
        Tuntuu olevan varmaa tietoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse tuntenut niitä, joita olet palstoilla haukkunut ja jahdannut ?

        Ano eilen 11.01
        Olen siis jahdannut palstoilla jotain ja haukkunut pystyyn.
        Ole hyvä ja todista väitteesi.
        Pengo arkistoasi ja liitä teksiä tänne.
        Olet taitava netin käyttäjä.
        Pystyt helposti näkemään mistä niitä viestejä tulee.
        Kerro se yp:oon.
        Haluan väitteillesi totuuden.
        Heti


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mites ne rokulipäivät töistä, kun ryypiskelit tai saitko peräti kalossia?

        Ano Eilen 11.33
        En ryypiskellyt työpaikalla.
        Ei ollut rokulipäiviä vaan puhtaasti sairaslomaa.
        Alkoholismi on sairaus.
        Suoranaisesti on koskaan saanut fuduja.
        Lähdin itse hyvän sään aikana.
        Pidin lomaa ja menin seuraavaan työpaikkaan.
        Tämä kaikki siis Helsingissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Joskus on vaan niin, että epäonni kohtaa, vaikka kuinka eläisi säntillisesti." ??

        Kerro lisää, kuinka se olisi mahdollista, jos elää säntillisesti, muuta kuin sairaus ja sekin hoidetaan Suomessa hyvin ja korvaukset tulee..

        Tietenkin, jos alkoholi vie jo nuorena, kuten monia sen aikaisia, ainakin poikia ja sitten tuli hieman "rötösteltyä" ja jokunen vuosi katsellen kaltereita, niin eihän sellaisille edes töitä ollut.

        Itse elin säntillisesti ja töitä löytyi aina, lapsen piiasta alkaen 12-v, mutta siitä eteenpäin jatkoin.

        Muistan vuodet, kun minut vihittiin -63 ja palkkatuloilla elimme vuokra-asunnossa, mutta sitten ns. "onni potkaisi", kun saimme ostaa tontin silloisella 30,000,- mk , jossa oli rakennettu Kuorma-auto tallista asunto, tosi vaatimaton.

        Nyt tämän kyseisen tontin ja sinne rakennetun talon arvo hipaisee jo ainakin 300.000,-€

        Mielestäni kaikki oli mahdollista silloin meidän ikäluokassa, koska minullakin oli, tyhjästä lähteneenä tyttönä-.

        Onnellinen olet, jos epäonni ei ole koskaan kohdannut, vzan säntillinen elämä on kantanut elämän ehtooseen asti. Älä kuitenkaan katso nenäsi vartta pitkin niitä, jotka yrityksistään huolimatta ovat epäonnistuneet tavoitteissaan.


    • Anonyymi

      No johan. Just olin tulossa kehumaan vilkasta keskustelua, mitä on ollut kiva lukea ja sitten alettiinkin käydä henkilöön käsiksi. Minusta 2lesken on aina ollut rehellinen ja hyvä kirjoittaja, tyylistä tuntee.

      Kärjistykset, yleistykset ja pikku provot saavat aina keskustelua aikaiseksi niinkuin tästä ja edellisestä ketjusta on nähty. Se ei minusta ole kovin mukavaa, että ihmisen avoimuus käännetään häntä vastaan silloinkin kun hän ei kaunistele, eikä säästä itseään. Niitä synnittömiä, ensimmäisen kiven heittäjiä löytyy aina.

      No. 2lesken pärjää kyllä hyveellisten kanssa joten jatkoon vaan..))

      demeter1

      • Anonyymi

        Samaa mieltä kuin demeter, jatkoon!🙋‍♀️👍


      • Anonyymi

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        Ei korppiskaan mikään puhdas pulmunen ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        Aiheesta pilkattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiheesta pilkattu.

        Sitä saa mitä tilaa. Se puhuu miesystävänsä kodeista kuin omistaan ja mollaa vuokrayksiössä asuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        Demeter on aina kompannut korpin vastustajia, (yleisellä tasolla) kuten hän ajatuksensa pukee. Joku roolihan Demeterillä juonessa on. Takarivin Tyyne ja Eturivin Elsa on hänen tuoma nimitys kun noja-tuoleja jaetaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        En yleensä jaksa seurata näitä riitaketjuja ja vielä vastenmielisempää on asettua jonkun puolelle ellei henkilöitä ja historiaa tunne kuin palstakirjoittelun pohjalta ja heiveröisesti siltäkin.
        Minusta molemmat mainitut kirjoittajat ovat tasavertaisia ja sanavalmiita ja tuovat väriä ja dynamiikkaa keskusteluun, jos sitten riitasointujakin, mutta olen ymmärtänyt, että nekin ovat monien mielestä hyväksi, tai ainakin siedettäviä, siinä missä seesteisyys ja samanmielisyyskin. Ihmisiä ollaan ja "elämä on" - ainakin DNA:n mukaan..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Demeter on aina kompannut korpin vastustajia, (yleisellä tasolla) kuten hän ajatuksensa pukee. Joku roolihan Demeterillä juonessa on. Takarivin Tyyne ja Eturivin Elsa on hänen tuoma nimitys kun noja-tuoleja jaetaan.

        En mielestäni toimi noin suoraviivaisesti vaan tilanteen mukaan, Anonyymi (?) 9.34.
        Mutta ehkä sinä tunnet minut paremmin kuin minä itse..)) Sattuuhan sitä.

        Että oikein juonessa mukana ?..)) Kyllä nuo eturivin elsat ja takarivin tyynet ovat alunperin jonkun muun tuotantoa. Otin ne kyllä itsekin käyttöön niiden iskevyyden vuoksi. Kuvaavat mielestäni hyvin erilaisten ihmisten tapaa ottaa paikkansa, omaksua tietty rooli yhteisössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        Ei ole synti jos kiusaajalle vastaa samalla mitalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        Ano 18.07 23.01
        Siis että mitä?
        Luin tuon väittämän korppiksen pilkkaamisesta.
        "Donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja"
        Täysin älyttömiä väittämiä minun kirjoittamaksi.
        Onpa sopivasti poistettu, mutta mistä?
        Kaikki säilyy.

        Korppis on uskotellut itselleen vuosikaudet, että olen friidu-nikki.
        Paitsi että kuulemma friidu on raitis, hänellä on poika, eikä ilmeisesti ole leskikään
        Eli täysin eri persoona.
        Se on tätä täällä nettimaailmassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtaako demeter, että lesken on pilkannut rumasti korppista ? Niitä donna huutaa parvekkeella ja petse juttuja esimerkiksi? Ne poistettiin mutta paha maku jäi . Onko sellainen vain pientä provoa ?

        Ei ole tarpeen vetää framille vanhoja jo poistettuja heittoja. Eiköhän Korppis selviä omin avuin. Keitä miellyttää nämä tölväisyt, joiden taustoja kukaan ei tiedä? Moni meistä jo nauttii huonosta muistista, joka turvaa hyvän mieĺen. Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Demeter on aina kompannut korpin vastustajia, (yleisellä tasolla) kuten hän ajatuksensa pukee. Joku roolihan Demeterillä juonessa on. Takarivin Tyyne ja Eturivin Elsa on hänen tuoma nimitys kun noja-tuoleja jaetaan.

        Voi hyvänen aika! Tämä on keskustelupalsta. Ei tämä ole mikään kepin nokkaan nostetun korppiksen palsta jossa jakaudutaan hänen kannattajiin ja vastustajiin.

        Luin tämän ketjun ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä kuin korppis (taas?) anonyyminä hehkuttaisi itseään.


    • Anonyymi

      No ei tosiaankaan sanoi Ohisalo, todellakaan. Nythän Lauri Marin kuoli, Sanna Marinin isä ja Sannalle tulee suuret miljoona perinnöt varmaankin.

    • Anonyymi

      Olen syntynyt 1943 joten minulla ei vielä ole "äänivaltaa" täällä mutta ennekoin tulevaa.
      Liittyen aloitukseen ovat tekemämme kiertomatkat terveellisiä muistuttajia.
      Osanottajien köyhyydestä en tiedä enkä heidän sairauksistaan mutta suuri osa on hiivatin huonosti liikkuvia.
      Likimain ainoat sosiaaliset kontaktini liittyvät puntti- / kuntosaliympäristöön jossa olen vuosikaudet ollut reilusti vanhin treenaaja.
      En ole kokenut vähäisintäkään ikäsyrjintää ja vaistomainen vertaaminen kanssakiertelijöihin on rauhoittavaa.
      Romupolveni ja -olkapääni haitat ovat kuitenkin mitättömiä.

      • Anonyymi

        Täällä ei sotu tunnuksia kysellä. Kaikilla on äänivalta. Krempat ja vaivat ei ikää kysy, nuorissa on tosi paljon nykyään lihavia, ennustaa nivelrikkoja ja rollaattoreita ja jopa pyörätuoleja yhä nuoremmilla.
        On olemassa erityiset sairauspalstat, niille voi mennä vertaistukea hakemaan. Turha täällä on sina valittaa, kivempi muidenkin lukea iloisempaa tarinaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ei sotu tunnuksia kysellä. Kaikilla on äänivalta. Krempat ja vaivat ei ikää kysy, nuorissa on tosi paljon nykyään lihavia, ennustaa nivelrikkoja ja rollaattoreita ja jopa pyörätuoleja yhä nuoremmilla.
        On olemassa erityiset sairauspalstat, niille voi mennä vertaistukea hakemaan. Turha täällä on sina valittaa, kivempi muidenkin lukea iloisempaa tarinaa .

        Minä olen vähän toista mieltä. Mielestäni tulisi nähdä todellisuus eikä lakaista niitä vähemmän kauniita asioita maton alle. Tämähän on keskustelupalsta ja välillä keskustelut rönsyilevät aloituksen aiheen ulkopuolelle. Niinhän tapahtuu "livessäkin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen vähän toista mieltä. Mielestäni tulisi nähdä todellisuus eikä lakaista niitä vähemmän kauniita asioita maton alle. Tämähän on keskustelupalsta ja välillä keskustelut rönsyilevät aloituksen aiheen ulkopuolelle. Niinhän tapahtuu "livessäkin".

        Kyllä se ole jokkaisen omassa vallassa, mitä omasta elämästään tällaselle juorupalstalle avaa. Onhan tuo nähty, että jos niitä nurjapuolia paljon kertoo, niistä saa kuulla koko ikänsä vit--luna. Niitä tuodaan esiin joka ikäryhmään, tuolta 60 plussassa uskouduttuja kertailee eräs nyt täällä. Eikä kaikilla 70-80 vuotiailla mene huonosti, vaan suurimmalla osalla ihan hyvin. On toimintakykyä, rakastavia jälkeläisiä, ystäviä, harrastuksia, riittävä eläke ja asuntokin jo säästettynä työvuosina. Kyllä siinä pärjää vaikka kuolemaan asti, apuja aina saa vaikka ostamalla ja niistä verovähennykset. Hyvät puolet voittaa ne huonot, miksi huonoista aina valittamaan, varsinkaan jos ei voi vaikuttaa niihin asioihin. Monelle tämä eläkeikä on kultaista ikää, kun on kerrankin paljon aikaa nauttia siitä mitä elämä on antanut ja antaa yhä. Voi täällä kertoa kohdanneista suruista ja vastoinkäymisistä, osaa ottavaa tukeakin saa. Valitettavasti vaan on se puoli. että myös pilkataan ja hierotaan suolaa haavoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ei sotu tunnuksia kysellä. Kaikilla on äänivalta. Krempat ja vaivat ei ikää kysy, nuorissa on tosi paljon nykyään lihavia, ennustaa nivelrikkoja ja rollaattoreita ja jopa pyörätuoleja yhä nuoremmilla.
        On olemassa erityiset sairauspalstat, niille voi mennä vertaistukea hakemaan. Turha täällä on sina valittaa, kivempi muidenkin lukea iloisempaa tarinaa .

        Kukin tukitsee tavallaan. Viitaukseni kiertomatkoihin sisälsi peitetyn sanomani siitä, että olen kuitenkin hiivatin hyvässä kunnossa liikkumista ajatellen.
        Polvi ja olkapää osion sanoma on se, että treeneissä nuo nivelet rajoittavat tietyissä liikkeissä maksimiin menemistä.
        Olkapää ei haittaa "apinamaisia" harjoitteita kuten leuanvetoja.
        Polvi hyväksyy hack-kyykyn maksimiin mutta maastaveto on päivästä kiinni.
        Nämä termit eivät sano valtaosalle palstalaisia mitään mutta mainitsen kuitenkin maastaveto ykkösen olevan yli 2 x oma paino.
        Eikös tämä ole iloinen asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ole jokkaisen omassa vallassa, mitä omasta elämästään tällaselle juorupalstalle avaa. Onhan tuo nähty, että jos niitä nurjapuolia paljon kertoo, niistä saa kuulla koko ikänsä vit--luna. Niitä tuodaan esiin joka ikäryhmään, tuolta 60 plussassa uskouduttuja kertailee eräs nyt täällä. Eikä kaikilla 70-80 vuotiailla mene huonosti, vaan suurimmalla osalla ihan hyvin. On toimintakykyä, rakastavia jälkeläisiä, ystäviä, harrastuksia, riittävä eläke ja asuntokin jo säästettynä työvuosina. Kyllä siinä pärjää vaikka kuolemaan asti, apuja aina saa vaikka ostamalla ja niistä verovähennykset. Hyvät puolet voittaa ne huonot, miksi huonoista aina valittamaan, varsinkaan jos ei voi vaikuttaa niihin asioihin. Monelle tämä eläkeikä on kultaista ikää, kun on kerrankin paljon aikaa nauttia siitä mitä elämä on antanut ja antaa yhä. Voi täällä kertoa kohdanneista suruista ja vastoinkäymisistä, osaa ottavaa tukeakin saa. Valitettavasti vaan on se puoli. että myös pilkataan ja hierotaan suolaa haavoihin.

        Kumma juttu, ikää tulee ja remppaa, mutta torailu vaan lisääntyy täällä kasikymppisissä.
        2 Lesken tuli kuuskymppisistä vilkaseen ikurien eloa, niin sai likasangolliset sontaa niskaansa, vaan ei juuri paremmin kohdeltu viisasta demeteriä.
        Taisin saada päivän annoksen ikuria, palaan alempaan kerrokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukin tukitsee tavallaan. Viitaukseni kiertomatkoihin sisälsi peitetyn sanomani siitä, että olen kuitenkin hiivatin hyvässä kunnossa liikkumista ajatellen.
        Polvi ja olkapää osion sanoma on se, että treeneissä nuo nivelet rajoittavat tietyissä liikkeissä maksimiin menemistä.
        Olkapää ei haittaa "apinamaisia" harjoitteita kuten leuanvetoja.
        Polvi hyväksyy hack-kyykyn maksimiin mutta maastaveto on päivästä kiinni.
        Nämä termit eivät sano valtaosalle palstalaisia mitään mutta mainitsen kuitenkin maastaveto ykkösen olevan yli 2 x oma paino.
        Eikös tämä ole iloinen asia?

        On se sulle iloinen asia. Muuta mainsotettavaa sulla ei olekaan palstalla kuin palstalla.
        Mitä järkeä tänne 80 palstallekin on tulla sitä mainostamaan.
        Tunnetko itsesi supermieheksi täällä 80:sten joukossa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ole jokkaisen omassa vallassa, mitä omasta elämästään tällaselle juorupalstalle avaa. Onhan tuo nähty, että jos niitä nurjapuolia paljon kertoo, niistä saa kuulla koko ikänsä vit--luna. Niitä tuodaan esiin joka ikäryhmään, tuolta 60 plussassa uskouduttuja kertailee eräs nyt täällä. Eikä kaikilla 70-80 vuotiailla mene huonosti, vaan suurimmalla osalla ihan hyvin. On toimintakykyä, rakastavia jälkeläisiä, ystäviä, harrastuksia, riittävä eläke ja asuntokin jo säästettynä työvuosina. Kyllä siinä pärjää vaikka kuolemaan asti, apuja aina saa vaikka ostamalla ja niistä verovähennykset. Hyvät puolet voittaa ne huonot, miksi huonoista aina valittamaan, varsinkaan jos ei voi vaikuttaa niihin asioihin. Monelle tämä eläkeikä on kultaista ikää, kun on kerrankin paljon aikaa nauttia siitä mitä elämä on antanut ja antaa yhä. Voi täällä kertoa kohdanneista suruista ja vastoinkäymisistä, osaa ottavaa tukeakin saa. Valitettavasti vaan on se puoli. että myös pilkataan ja hierotaan suolaa haavoihin.

        Minä olen sitä mieltä, että parempi on kun pitää hajurakoa niihin , jotka utelevat ja juoruilevat kuulemiaan asioita jopa toisilla palstoilla. Omista asioistaan jos kertoilee henkilökohtaista huonommuuttaan taikka paremmuuttaan, kumpikaan ei ole hyvä, joutuu heti jonkun silmätikuksi. Kummallisia vanhuksia, painaako jo ikä vai ilkeily muuten vaan?
        Valitettavasti kirjoitushalut jäävät pieniksi, vaikka lukijoita on paljon. Näin on näreet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että parempi on kun pitää hajurakoa niihin , jotka utelevat ja juoruilevat kuulemiaan asioita jopa toisilla palstoilla. Omista asioistaan jos kertoilee henkilökohtaista huonommuuttaan taikka paremmuuttaan, kumpikaan ei ole hyvä, joutuu heti jonkun silmätikuksi. Kummallisia vanhuksia, painaako jo ikä vai ilkeily muuten vaan?
        Valitettavasti kirjoitushalut jäävät pieniksi, vaikka lukijoita on paljon. Näin on näreet!

        Mitään huonommuuksia tai paremmuuksia ei ole siinä kun kertoo omasta elämästään, johon kuuluu koti ja läheiset, oma elämäntilanne kaikkineen. Ne ovat erilaiset eri ihmisillä eläkeiässäkin, se on ihan luonnollista. Kummasti tehdään luonneanalyysejä tuntematta ihmisiä, vetämällä kirjoituksista tiettyjä puolia esiin. Ei kenenkään tarvitse hävetä tai pimittää taustaansa, voi puhua talosta, autosta ja kesämökistä, matkoista ja harrastuksista, vaikka kaikille eivät olisi mahdollisia. voi puhua lapsenlapsistaan ja jos joku sellainen jolla niitä ei ole, loukkaantuu, se on oma vikansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään huonommuuksia tai paremmuuksia ei ole siinä kun kertoo omasta elämästään, johon kuuluu koti ja läheiset, oma elämäntilanne kaikkineen. Ne ovat erilaiset eri ihmisillä eläkeiässäkin, se on ihan luonnollista. Kummasti tehdään luonneanalyysejä tuntematta ihmisiä, vetämällä kirjoituksista tiettyjä puolia esiin. Ei kenenkään tarvitse hävetä tai pimittää taustaansa, voi puhua talosta, autosta ja kesämökistä, matkoista ja harrastuksista, vaikka kaikille eivät olisi mahdollisia. voi puhua lapsenlapsistaan ja jos joku sellainen jolla niitä ei ole, loukkaantuu, se on oma vikansa.

        Kirjoitat täyttä asiaa! Mieluummin kuvauksia elämän kokemuksista, vaiheista, nykyhetken ja lähimenneisyyden tilanteesta jne. kuin ympäripyöreää, mitään sanomatonta lepsutusta.
        Tosiasioiden toteaminen ei ole kehumista. Ei omasta olemisestaan eikä silloinkaan kun se kohdistuu kanssaihmisiin tai omaisiin.

        Olisi muistettava avainsana: Minun mielestäni! Oma mielipide ei merkitse sitä, että kenelläkään toisella olisi sama arvomaailma. Harvoin on mikäli ei ole jonkin sortin aivopesun uhri. Sekään ei ole harvinaista. Vetoaminen toisten aivoilla ajatteluun on eräs keino myydä tavaroita ja palveluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se sulle iloinen asia. Muuta mainsotettavaa sulla ei olekaan palstalla kuin palstalla.
        Mitä järkeä tänne 80 palstallekin on tulla sitä mainostamaan.
        Tunnetko itsesi supermieheksi täällä 80:sten joukossa ?

        Yritin kuvata tilannetta jossa sairaus, vamma tai liikkumisen rajoitus ovat suhteellisia asioita riippuen henkilöstä itsestään.
        Minua haittaavat nuo mainitsemani nivelvauriot koska ne rajoittavat harrastustani.
        Halusin konkretisoida asiaa mainitsemalla tuon maastavedon.
        Jos menisin täsmällisiin kilolukuihin niin sitä saattaisi joku pitää mainostamisena mitä se ei olisi. Mainostamiseen liittyy aina joitakin hyötymistavoitteita.
        Kilojen mainitseminenei myöskään olisi kehumista koska tosiasian toteaminen ei ole kehumista.
        Joku saattaisi pitää lukujani säälittävinä.

        Ylipäätään kaipaisin vallitsevan mitäänsanomattomuuksia pyörittelevän tavan lisäksi konkretiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen sitä mieltä, että parempi on kun pitää hajurakoa niihin , jotka utelevat ja juoruilevat kuulemiaan asioita jopa toisilla palstoilla. Omista asioistaan jos kertoilee henkilökohtaista huonommuuttaan taikka paremmuuttaan, kumpikaan ei ole hyvä, joutuu heti jonkun silmätikuksi. Kummallisia vanhuksia, painaako jo ikä vai ilkeily muuten vaan?
        Valitettavasti kirjoitushalut jäävät pieniksi, vaikka lukijoita on paljon. Näin on näreet!

        Mitäpä se itseä haittaa jos joku haluaa työntää tikun silmäänsä?
        Konkreettisten tietojen perusteella tapahtuva ikävien asioiden pyörittely on kanssaihmisten ystävällistä varoittelua.
        Myönteisten asioiden pyörittely asiatietojen perusteella on mielestäni kanssaihmisten kannustamista.


    • Anonyymi

      Hyvinvointi on subjektiivinen asia.
      Köyhempi, henkisesti rikas voi voida paremmin
      kuin "yläluokkaiset" kirjoittajat - - - täälläkin,
      jotka haluavat pitää yllä jotain auvoista onnentunnetta täydellisyydestään.

      • Anonyymi

        Kohta sinäkin pääset yläluokalle, kunhan suoritat alaluokkasi ensin edes välttävästi.
        Kaikki on tosiaan subjektiivista. Joku on onnellinen kun saa leipäjonosta lihapaketinkin, joku siitä että onkii omalta laiturilta kalan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta sinäkin pääset yläluokalle, kunhan suoritat alaluokkasi ensin edes välttävästi.
        Kaikki on tosiaan subjektiivista. Joku on onnellinen kun saa leipäjonosta lihapaketinkin, joku siitä että onkii omalta laiturilta kalan.

        Itseään yläluokkaiseksi luulevat ihmiset siiskö halveksuvat leipäjonossa käyviä ihmisiä.
        Onpa ylevät ajatukset "yläluokalla".........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseään yläluokkaiseksi luulevat ihmiset siiskö halveksuvat leipäjonossa käyviä ihmisiä.
        Onpa ylevät ajatukset "yläluokalla".........

        Justjoo, kun joku heittää vitsin, siitä yleistetään koko ”yhteiskuntaluokan ”
        käytös. Nuo luokitukset on omsaa päässäsi.


      • Anonyymi

        No voi voi. Uskotaan että olet hyvinvoiva, kun noin sen alleviivaat ja erikseen tulit tänne kertomaan.


    • Anonyymi

      Kellä on oikeus sanoa kuka on parempi ihminen kuin toinen ?
      Ei kai yhteiskuntaluokalla ole siihen mitään merkitystä,
      vaikka "yläluokkaiset" niin haluaisivat uskoa ?
      "Yläluokka" saattaa olla varakkaampi "luokka",
      muttei "yläluokkaisuus" takaa mitään paremmuutta ihmisenä tai viisautta,
      sen he ovat täälläkin todistaneet itse.

      • Anonyymi

        ”Alaluokkakaan” ei aina merkitse, että on jotenkin huonompi tai tyhmempi. Heissäkin on helmiä. Siis kaikissa ”luokissa” on kaikenlaisia. Matujakaan ei saa yleistää samaan massaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Alaluokkakaan” ei aina merkitse, että on jotenkin huonompi tai tyhmempi. Heissäkin on helmiä. Siis kaikissa ”luokissa” on kaikenlaisia. Matujakaan ei saa yleistää samaan massaan.

        Pysytään edelleen 80 plus ikäisissä.
        Heiltä olisi mukava saada lisää vastauksia.
        Kun tällä palstalla edelleen olen.

        Tarkoitan jaksamista mökki-talo-jälkikasvulinjalla.
        Kait jokaisella tuohon ikään mennessä on joitain sairauksia, jotka asettavat rajoituksia.
        Ja kipuja sekä kolotuksia.

        Onko se todella niin, että kun ihminen on tehnyt elämässään kaiken "oikein", sitä niittää mitä kylvää.
        Ei nuorena hurvitteluja, ei ole mennyt vanhanaikaiseen, ei ole tehnyt mitään mitä jälkipolville ei voisi kertoa.

        Raatanut ja ollut aviossa yhden ja saman henkilön kanssa ikuisuuden.

        Säästänyt, paikannut, parsinut ja kouluttanut jälkikasvunsa, ja kasvattanut herran nuhteessa.

        Tällainen ihminen on täydellisyyttä hipova ja jaksaa edelleen hyvin. Niinkö se on?

        Ehkä elämän tasaisuus ja varmuus tekee ihmisestä tervehenkisen ja pitkäikäisen.
        Sitkeän ja vahvan.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Pysytään edelleen 80 plus ikäisissä.
        Heiltä olisi mukava saada lisää vastauksia.
        Kun tällä palstalla edelleen olen.

        Tarkoitan jaksamista mökki-talo-jälkikasvulinjalla.
        Kait jokaisella tuohon ikään mennessä on joitain sairauksia, jotka asettavat rajoituksia.
        Ja kipuja sekä kolotuksia.

        Onko se todella niin, että kun ihminen on tehnyt elämässään kaiken "oikein", sitä niittää mitä kylvää.
        Ei nuorena hurvitteluja, ei ole mennyt vanhanaikaiseen, ei ole tehnyt mitään mitä jälkipolville ei voisi kertoa.

        Raatanut ja ollut aviossa yhden ja saman henkilön kanssa ikuisuuden.

        Säästänyt, paikannut, parsinut ja kouluttanut jälkikasvunsa, ja kasvattanut herran nuhteessa.

        Tällainen ihminen on täydellisyyttä hipova ja jaksaa edelleen hyvin. Niinkö se on?

        Ehkä elämän tasaisuus ja varmuus tekee ihmisestä tervehenkisen ja pitkäikäisen.
        Sitkeän ja vahvan.

        Kaipaisit varmaankin hyvinkin yksityiskohtaisia kertomuksia nuorena hurvitteluista tai elämässä sattuneista mokailuista. Eipä niitä viitsi sinulle kertoa ainakaan rekatulla nimellä.
        Käy vielä niinkuin korppikselle, että alat vainota täyspäiväisesti perässä ilkkuen anonyymina ja nimitellen törkeyksillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaipaisit varmaankin hyvinkin yksityiskohtaisia kertomuksia nuorena hurvitteluista tai elämässä sattuneista mokailuista. Eipä niitä viitsi sinulle kertoa ainakaan rekatulla nimellä.
        Käy vielä niinkuin korppikselle, että alat vainota täyspäiväisesti perässä ilkkuen anonyymina ja nimitellen törkeyksillä.

        Ano tänään 14.40
        Se on sinulle moro


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Pysytään edelleen 80 plus ikäisissä.
        Heiltä olisi mukava saada lisää vastauksia.
        Kun tällä palstalla edelleen olen.

        Tarkoitan jaksamista mökki-talo-jälkikasvulinjalla.
        Kait jokaisella tuohon ikään mennessä on joitain sairauksia, jotka asettavat rajoituksia.
        Ja kipuja sekä kolotuksia.

        Onko se todella niin, että kun ihminen on tehnyt elämässään kaiken "oikein", sitä niittää mitä kylvää.
        Ei nuorena hurvitteluja, ei ole mennyt vanhanaikaiseen, ei ole tehnyt mitään mitä jälkipolville ei voisi kertoa.

        Raatanut ja ollut aviossa yhden ja saman henkilön kanssa ikuisuuden.

        Säästänyt, paikannut, parsinut ja kouluttanut jälkikasvunsa, ja kasvattanut herran nuhteessa.

        Tällainen ihminen on täydellisyyttä hipova ja jaksaa edelleen hyvin. Niinkö se on?

        Ehkä elämän tasaisuus ja varmuus tekee ihmisestä tervehenkisen ja pitkäikäisen.
        Sitkeän ja vahvan.

        Empä ole nähnyt tuollaisia raatamis/kituuttamis/avioliittokertomuksia täällä enkä ainakaan paheksuntaa siviilisäädyn perusteella. Mistä sen tietää kun miehestään joku puhuu, monesko on eikä se edes muille kuulu. Tulkaa nyt 80 täyttäneet kertomaan, kai niitäkin täällä jokunen liikkuu, että saat mielenrauhan. Onhan se kamalaa jos jopa 80kymppisillä menee liian hyvin ja on jäänyt vaikka joku sairaus tulittämättä palstalle !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Empä ole nähnyt tuollaisia raatamis/kituuttamis/avioliittokertomuksia täällä enkä ainakaan paheksuntaa siviilisäädyn perusteella. Mistä sen tietää kun miehestään joku puhuu, monesko on eikä se edes muille kuulu. Tulkaa nyt 80 täyttäneet kertomaan, kai niitäkin täällä jokunen liikkuu, että saat mielenrauhan. Onhan se kamalaa jos jopa 80kymppisillä menee liian hyvin ja on jäänyt vaikka joku sairaus tulittämättä palstalle !

        Ano eilen 15.06

        Jotenkin ymmärrät minut väärin.
        Tulin hetken mielijohteesta 80 plus palstalle lukemaan tekstejä.
        Nämähän ovat täysin avoimia palstoja.

        Jäin ihmettelemään ensimmäiseksi senioreiden sujuvaa tietokoneen käyttöä.
        Itse olen 66-vee ja nuorena tulivat ikäisilleni työelämään tietokoneet.

        Minua vanhemmat, jotka tunnen, eivät tiedä mitään tietokoneista eikä älypuhelimista.
        He eivät edes halua.

        Ei ollut tarkoitukseni udella kenenkään sairauksia tai muuta sellaista.
        Olin vain kiinnostunut lähinnä siitä, miten ihmeessä iäkkäät ihmiset vielä jaksavat pyörittää montaa asiaa.

        Kun kaikki muuttuu yhteiskunnassa kokoajan.
        Tuntuu ettei tahdo perässä pysyä.

        Mutta minusta tulikin tunkeilija.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Ano eilen 15.06

        Jotenkin ymmärrät minut väärin.
        Tulin hetken mielijohteesta 80 plus palstalle lukemaan tekstejä.
        Nämähän ovat täysin avoimia palstoja.

        Jäin ihmettelemään ensimmäiseksi senioreiden sujuvaa tietokoneen käyttöä.
        Itse olen 66-vee ja nuorena tulivat ikäisilleni työelämään tietokoneet.

        Minua vanhemmat, jotka tunnen, eivät tiedä mitään tietokoneista eikä älypuhelimista.
        He eivät edes halua.

        Ei ollut tarkoitukseni udella kenenkään sairauksia tai muuta sellaista.
        Olin vain kiinnostunut lähinnä siitä, miten ihmeessä iäkkäät ihmiset vielä jaksavat pyörittää montaa asiaa.

        Kun kaikki muuttuu yhteiskunnassa kokoajan.
        Tuntuu ettei tahdo perässä pysyä.

        Mutta minusta tulikin tunkeilija.

        Olet pörrännyt korppiksen perässä niin kauan ja ivannut ja mitätöinyt häntä, että ihan varmasti tiedät tuon monilahjakkaan ja erittäin työteliään naisen aikaansaannoksista , matkoistaa ja kansainvälisestä seurapiireistä. Lisäksi hänellä on rittäin läheiset välit lapsiinsa. Mikseivät siin muutkin pysty samaan, tai ainakin lähes samaan. Hänen miesystävänsä on ihailtava myös, reilusti yli 80 ja vielä kaukomailla matkustanut, harrastanut liikuntaa ja monipuolisesti kulttuuria. Olet nyt siirtämässä kateuttasi ja ajojahtiasi kaikkiin yli 70vuotiaisiin. Heidän kuuluisi olla köyhiä ja kipeitä, siltä juttusi vaikuttavat.


      • 2lesken kirjoitti:

        Ano eilen 15.06

        Jotenkin ymmärrät minut väärin.
        Tulin hetken mielijohteesta 80 plus palstalle lukemaan tekstejä.
        Nämähän ovat täysin avoimia palstoja.

        Jäin ihmettelemään ensimmäiseksi senioreiden sujuvaa tietokoneen käyttöä.
        Itse olen 66-vee ja nuorena tulivat ikäisilleni työelämään tietokoneet.

        Minua vanhemmat, jotka tunnen, eivät tiedä mitään tietokoneista eikä älypuhelimista.
        He eivät edes halua.

        Ei ollut tarkoitukseni udella kenenkään sairauksia tai muuta sellaista.
        Olin vain kiinnostunut lähinnä siitä, miten ihmeessä iäkkäät ihmiset vielä jaksavat pyörittää montaa asiaa.

        Kun kaikki muuttuu yhteiskunnassa kokoajan.
        Tuntuu ettei tahdo perässä pysyä.

        Mutta minusta tulikin tunkeilija.

        En puutu kirjoittajien välisiin mielipide-eroavaisuuksiin millään tavalla, mutta takerrun 2Lesken ihmettelyyn senioreiden tietokoneen käyttötaidosta. Miksi emme olisi yhtä oppivaisia kuin nuoremmatkin aikuiset? Lapset ovat erikseen. Heille tietokone on jo koulussa tullut tutuksi. He opettavat meitä vanhempia.

        Me ikääntyneet olemme monet opetelleet yksin ja ilman ohjausta tietokoneen käytön, ja siksi joudumme monta kertaa pulaan, mutta ei se johdu iästä, vaan perustietojen puuttumisesta. Tietokoneen käyttökielikin on meille outo.
        Työpaikalla ihmiset voivat olla toistensa tukena ja opastajana, jos ongelmia tulee, mutta me eläkeläiset ihmettelemme yksinämme vikaa, joka olisi ehkä helppokin korjata. Pahinta on, että saatamme tehdä saman virheen aina uudestaan, koska emme tiedä sitä virheeksi.
        Mutta olemme oppivaisia.

        Sukulaiseni joutui kerran suorastaan riitaan naapurinsa kanssa. Hän asuu Keski-Euroopassa ja oli kertonut naapurilleen, että viestittelee yli 80-vuotiaan tätinsä kanssa, johon naapuri oli kilahtanut, että täysin mahdoton ajatus, eikä takapajuisessa Suomessa eläkeläinen edes pystyy hankkimaan tietokonetta, saati oppia käyttämään sitä. Ennakkoluulot ovat maailmanlaajuiset.

        Ikä ei vie ihmiseltä oppimiskykyä. Kun jätämme laskuista pois muistisairaudet, oppimiskyky säilyy elämän loppuun asti..
        Esimerkkinä ihmisen toimintakyvystä voi ottaa esimerkiksi poliitikoista. Ympäri maailman on vallassa miehiä, joiden ikä on pitkälti yli 70v. Usein he asettuvat uudelleen ehdokkaiksi toimikautensa päätyttyä. Tuorein esimerkki USA.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        En puutu kirjoittajien välisiin mielipide-eroavaisuuksiin millään tavalla, mutta takerrun 2Lesken ihmettelyyn senioreiden tietokoneen käyttötaidosta. Miksi emme olisi yhtä oppivaisia kuin nuoremmatkin aikuiset? Lapset ovat erikseen. Heille tietokone on jo koulussa tullut tutuksi. He opettavat meitä vanhempia.

        Me ikääntyneet olemme monet opetelleet yksin ja ilman ohjausta tietokoneen käytön, ja siksi joudumme monta kertaa pulaan, mutta ei se johdu iästä, vaan perustietojen puuttumisesta. Tietokoneen käyttökielikin on meille outo.
        Työpaikalla ihmiset voivat olla toistensa tukena ja opastajana, jos ongelmia tulee, mutta me eläkeläiset ihmettelemme yksinämme vikaa, joka olisi ehkä helppokin korjata. Pahinta on, että saatamme tehdä saman virheen aina uudestaan, koska emme tiedä sitä virheeksi.
        Mutta olemme oppivaisia.

        Sukulaiseni joutui kerran suorastaan riitaan naapurinsa kanssa. Hän asuu Keski-Euroopassa ja oli kertonut naapurilleen, että viestittelee yli 80-vuotiaan tätinsä kanssa, johon naapuri oli kilahtanut, että täysin mahdoton ajatus, eikä takapajuisessa Suomessa eläkeläinen edes pystyy hankkimaan tietokonetta, saati oppia käyttämään sitä. Ennakkoluulot ovat maailmanlaajuiset.

        Ikä ei vie ihmiseltä oppimiskykyä. Kun jätämme laskuista pois muistisairaudet, oppimiskyky säilyy elämän loppuun asti..
        Esimerkkinä ihmisen toimintakyvystä voi ottaa esimerkiksi poliitikoista. Ympäri maailman on vallassa miehiä, joiden ikä on pitkälti yli 70v. Usein he asettuvat uudelleen ehdokkaiksi toimikautensa päätyttyä. Tuorein esimerkki USA.

        Oma presidenttimme on samaa ikäluokkaa kuin minä, mutta ajan hermolla asioissa, etuna valtava elämänkokemus. Myös mieskuntoisuus on säilynyt, onhan hän pienen taaperon isä.


      • Makriina2 kirjoitti:

        En puutu kirjoittajien välisiin mielipide-eroavaisuuksiin millään tavalla, mutta takerrun 2Lesken ihmettelyyn senioreiden tietokoneen käyttötaidosta. Miksi emme olisi yhtä oppivaisia kuin nuoremmatkin aikuiset? Lapset ovat erikseen. Heille tietokone on jo koulussa tullut tutuksi. He opettavat meitä vanhempia.

        Me ikääntyneet olemme monet opetelleet yksin ja ilman ohjausta tietokoneen käytön, ja siksi joudumme monta kertaa pulaan, mutta ei se johdu iästä, vaan perustietojen puuttumisesta. Tietokoneen käyttökielikin on meille outo.
        Työpaikalla ihmiset voivat olla toistensa tukena ja opastajana, jos ongelmia tulee, mutta me eläkeläiset ihmettelemme yksinämme vikaa, joka olisi ehkä helppokin korjata. Pahinta on, että saatamme tehdä saman virheen aina uudestaan, koska emme tiedä sitä virheeksi.
        Mutta olemme oppivaisia.

        Sukulaiseni joutui kerran suorastaan riitaan naapurinsa kanssa. Hän asuu Keski-Euroopassa ja oli kertonut naapurilleen, että viestittelee yli 80-vuotiaan tätinsä kanssa, johon naapuri oli kilahtanut, että täysin mahdoton ajatus, eikä takapajuisessa Suomessa eläkeläinen edes pystyy hankkimaan tietokonetta, saati oppia käyttämään sitä. Ennakkoluulot ovat maailmanlaajuiset.

        Ikä ei vie ihmiseltä oppimiskykyä. Kun jätämme laskuista pois muistisairaudet, oppimiskyky säilyy elämän loppuun asti..
        Esimerkkinä ihmisen toimintakyvystä voi ottaa esimerkiksi poliitikoista. Ympäri maailman on vallassa miehiä, joiden ikä on pitkälti yli 70v. Usein he asettuvat uudelleen ehdokkaiksi toimikautensa päätyttyä. Tuorein esimerkki USA.

        Makriinalle hieman piristystä, toivottavasti?

        Tietsikka jouduin käyttämään jo ani varhain (-v60-70), koska oli kirjanpito- ja laskenta ohjelmat ja h...vetin suuri keskusyksikkö, jota opin käyttämään siis aina iltaisin, koska sinne piti "jotain" tallentaa, mutta kaikki on unohtunut ja koneet uusiutuneet.

        Tilastokeskus oli eka, jossa oli hienot koneet ja hyvä Help-desk, mutta nekin taidot ovat unohtuneet, mutta saihan siitä käsitystä, mitä kaikkea koneella voi tehdä, muutakin, kuin työtä. Nyt en pyydä edes sukulaisilta apua, koska jos kone tiltta, niin haen uuden.

        Tässä siis se kevennys. Tyttäreni oli autonsa ajanut puuhun kotipihallaan ja minähän moittimaan, että kuinka sinä voit noin ajaa "päin honkia", johon hän "hieman krapulaisena" aamulla sanoi, että se on m ä n t y! Ja minä viisas lisäsin, että oliko sittenkin petäjä, ja siitähän nauru repesi.

        Mutta pakko lisätä tämä mainio tositapaus kahvilassa kuultuna. Siellä joku kertoi vitsin, kuinka ornitologi oli ollut savossa metsästämässä ja hänen yrittäessä ampua, oli isäntä huutanut, "älä ammu, se on kaakana", mutta tälle ampujalle se oli jäänyt silloin epäselväksi, että mikä, kunnes hän kuuli myöhemmin laulun "Kukkuu, kukkuu, kaakana kukku"ja hoksasi, että käkihän se oli!.

        Voi, että naurusta ei meinannut tulla loppua, kun eräs Hesan juppi sanoi, että en minäkään olisi tiennyt?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Makriinalle hieman piristystä, toivottavasti?

        Tietsikka jouduin käyttämään jo ani varhain (-v60-70), koska oli kirjanpito- ja laskenta ohjelmat ja h...vetin suuri keskusyksikkö, jota opin käyttämään siis aina iltaisin, koska sinne piti "jotain" tallentaa, mutta kaikki on unohtunut ja koneet uusiutuneet.

        Tilastokeskus oli eka, jossa oli hienot koneet ja hyvä Help-desk, mutta nekin taidot ovat unohtuneet, mutta saihan siitä käsitystä, mitä kaikkea koneella voi tehdä, muutakin, kuin työtä. Nyt en pyydä edes sukulaisilta apua, koska jos kone tiltta, niin haen uuden.

        Tässä siis se kevennys. Tyttäreni oli autonsa ajanut puuhun kotipihallaan ja minähän moittimaan, että kuinka sinä voit noin ajaa "päin honkia", johon hän "hieman krapulaisena" aamulla sanoi, että se on m ä n t y! Ja minä viisas lisäsin, että oliko sittenkin petäjä, ja siitähän nauru repesi.

        Mutta pakko lisätä tämä mainio tositapaus kahvilassa kuultuna. Siellä joku kertoi vitsin, kuinka ornitologi oli ollut savossa metsästämässä ja hänen yrittäessä ampua, oli isäntä huutanut, "älä ammu, se on kaakana", mutta tälle ampujalle se oli jäänyt silloin epäselväksi, että mikä, kunnes hän kuuli myöhemmin laulun "Kukkuu, kukkuu, kaakana kukku"ja hoksasi, että käkihän se oli!.

        Voi, että naurusta ei meinannut tulla loppua, kun eräs Hesan juppi sanoi, että en minäkään olisi tiennyt?

        Minäkin olin työssä isossa talossa 70-luvulla, ja siellä tietokone oli valtava rakennelma omassa isossa tilassa, jossa lämpötilan piti olla 18 C. Laitetta hoitivat arvonsa tuntevat miehet. Ei toki ensimmäistäkään naisihmistä kaikkein pyhimpään. Sen sijaan naiset olivat lävistäjiä. Kokonainen osasto oli palvelemassa tietokonetta, lävistäjiä oli toistakymmentä. He naputtivat laitetta, joka reijitti kortit tietokoneen käytettäväksi.
        Siitäkin ajasta on kohta puoli vuosisataa. Ohhoh.


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Minäkin olin työssä isossa talossa 70-luvulla, ja siellä tietokone oli valtava rakennelma omassa isossa tilassa, jossa lämpötilan piti olla 18 C. Laitetta hoitivat arvonsa tuntevat miehet. Ei toki ensimmäistäkään naisihmistä kaikkein pyhimpään. Sen sijaan naiset olivat lävistäjiä. Kokonainen osasto oli palvelemassa tietokonetta, lävistäjiä oli toistakymmentä. He naputtivat laitetta, joka reijitti kortit tietokoneen käytettäväksi.
        Siitäkin ajasta on kohta puoli vuosisataa. Ohhoh.

        Meitähän tyttösiä 50-60 luvun puolelta on täällä näköjään monta, jotka joutuivat käyttämään noita aatamin aikaisia "tietokoneita", suuria rumiluksia, jotka nopeuttivat silloin kirjanpidon ja laskutuksen työvaiheet. Hassulta tuntuu nyt, kun muistelee niitten kokoa!
        Minä aloitin työni palkanlaskijana ja käytössä oli alkuun veivattava Facit, kunnes saatiin oikein sähköllä toimiva laskukone, johon joutui vaihtamaan paperirullan, kun entinen loppui.
        Eipä lapsenlapsemme voisi kuvitella niitä työvälineitä!
        Hauskan muisteluajan saitte aikaan kristiina ja makriina, oli mukava lukea.
        Tervehtien vanha konttorirotta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitähän tyttösiä 50-60 luvun puolelta on täällä näköjään monta, jotka joutuivat käyttämään noita aatamin aikaisia "tietokoneita", suuria rumiluksia, jotka nopeuttivat silloin kirjanpidon ja laskutuksen työvaiheet. Hassulta tuntuu nyt, kun muistelee niitten kokoa!
        Minä aloitin työni palkanlaskijana ja käytössä oli alkuun veivattava Facit, kunnes saatiin oikein sähköllä toimiva laskukone, johon joutui vaihtamaan paperirullan, kun entinen loppui.
        Eipä lapsenlapsemme voisi kuvitella niitä työvälineitä!
        Hauskan muisteluajan saitte aikaan kristiina ja makriina, oli mukava lukea.
        Tervehtien vanha konttorirotta!

        Tietsikkaa karkuun. 1991 vuoteen saakka onnistuin suojautumaan tietsikalta koska sihteerikköni hoiti ja valmisteli asiat.
        Jouduin valmiin järjestelmän käyttäksi kyseisenä vuotena ja selvisin sillä 1996 vuoteen saakka.
        Olisin voinut laiskistua mutta luonto ei antanut periksi kun, yhden välikäden kautta minua pyydettiin rakentamaan kustannusstandardeja kanadalaiselle XXX yritykselle.
        En ollut saanut mitään koulutusta ja päivittäisen tiedonkeruun jälkeen oli iltaisin opeteltava rakentamaan laskentataulukot exelille ja käytössä oli mustavalkoinen läppäri ja järjestelmänä muistaakseni joku Windows 11?
        Järjestelmästä tuli 7-tasoinen ja puuha kesti 7kk.
        Laskenta kattoi kaiken valmistuksen pienestä tekijästä kuten esimerkiksi suojakaasusta tuotteen päämittojen ja tyypin vaikutukseen.

        "Osaamiseni" jäi hyvin yksipuoliseksi ja esimerkiksi jokunen rouvashenkilö ei voinut ymmärtää, että käytän tekstin tuottamiseen exeliä enkä wordia.


    • Anonyymi

      Tärkeä asia elämässä selviytymiseen on tuki.
      Jos on tuki ja turva rinnalla, jaksaa taistella.
      Yhdessä jaksaa.
      Yksikin ihminen riittää tueksi.
      Jos ei ole ketään, voi mennä usko omaan selviytymiseen
      ja jaksamiseen.
      Antaahan se paljon, jos on toinen, joka sanoo,
      että kyllä me yhdessä tästä selviydymme.

      Yksinoleva saa puskea itseään eteenpäin:
      Jaksa, jaksa, sinun on jaksettava, kukaan ei auta,
      kukaan ei luo uskoa sinuun.

      • Ano
        Hyvin kirjoitettu.
        Olen samaa mieltä kanssasi.


      • 2lesken kirjoitti:

        Ano
        Hyvin kirjoitettu.
        Olen samaa mieltä kanssasi.

        Huomenta 2lesken. Tässä lukiessani 2 avaustasi, tuli mieleeni miten noin kiinnostunut olet 80 ihmisistä ? Näkyi olevan mielipiteissä luokkajakoakin ilmassa,... miten se vuonna 2020 voisi pohjimmiltaan vaikuttaa kanssakäymiseen palstalla?

        Eihän kaikki korkeasti koulutetutkaan ole sujuvasti tai mukaansa tempaavasti kommunikoivia ? Vähemmän opiskelleet taas voi olla hauskasti kansanomaisen estottomia jutuissaan. Onhan se koettu täällä ja pitkän elämän aikana 😊))

        Miten minusta on omituista hakea vikoja tai hyveitä palstan ihmisistä ???
        Eihän tämä ole koko maailma monine tapahtumineen, vain *pienen piirin yhdessäoloa* ! Miksi sitä ruotia ja tonkia kuin possut savea😀)))
        Kokea kanssakäyminen mukavaksi olla ja kirjoittaa, uskoisi olevan kaikikkien päämäärä!


      • sinisiru kirjoitti:

        Huomenta 2lesken. Tässä lukiessani 2 avaustasi, tuli mieleeni miten noin kiinnostunut olet 80 ihmisistä ? Näkyi olevan mielipiteissä luokkajakoakin ilmassa,... miten se vuonna 2020 voisi pohjimmiltaan vaikuttaa kanssakäymiseen palstalla?

        Eihän kaikki korkeasti koulutetutkaan ole sujuvasti tai mukaansa tempaavasti kommunikoivia ? Vähemmän opiskelleet taas voi olla hauskasti kansanomaisen estottomia jutuissaan. Onhan se koettu täällä ja pitkän elämän aikana 😊))

        Miten minusta on omituista hakea vikoja tai hyveitä palstan ihmisistä ???
        Eihän tämä ole koko maailma monine tapahtumineen, vain *pienen piirin yhdessäoloa* ! Miksi sitä ruotia ja tonkia kuin possut savea😀)))
        Kokea kanssakäyminen mukavaksi olla ja kirjoittaa, uskoisi olevan kaikikkien päämäärä!

        sini
        Olen ylipäätään kiinnostunut kaikenlaisista asioista.
        Miksi 80 plus?
        Olen paljon netissä ja kuulun moneen ryhmään.
        Lueskelin myös aikani kuluksi tätä palstaa.
        Nikkini on mainittu muutaman kerran ja luin tarkemmin.

        Parasta siirtyä ikäisiini ja muihin ryhmiini.
        Tulen sitten 14 vuoden päästä tänne uudelleen.

        Päätän osaltani keskustelun tähän


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        sini
        Olen ylipäätään kiinnostunut kaikenlaisista asioista.
        Miksi 80 plus?
        Olen paljon netissä ja kuulun moneen ryhmään.
        Lueskelin myös aikani kuluksi tätä palstaa.
        Nikkini on mainittu muutaman kerran ja luin tarkemmin.

        Parasta siirtyä ikäisiini ja muihin ryhmiini.
        Tulen sitten 14 vuoden päästä tänne uudelleen.

        Päätän osaltani keskustelun tähän

        Sitten täällä on väki vaihtunut, ja tulet sen aikaisten kavereittesi kanssa tänne. Toivottavasti on sopu säilynyt. Meistä ei kukaan sinua häiritse.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        sini
        Olen ylipäätään kiinnostunut kaikenlaisista asioista.
        Miksi 80 plus?
        Olen paljon netissä ja kuulun moneen ryhmään.
        Lueskelin myös aikani kuluksi tätä palstaa.
        Nikkini on mainittu muutaman kerran ja luin tarkemmin.

        Parasta siirtyä ikäisiini ja muihin ryhmiini.
        Tulen sitten 14 vuoden päästä tänne uudelleen.

        Päätän osaltani keskustelun tähän

        2lesken
        tule useammin kirjoittelemaaan sillä olet hyvä, rehellinen kirjoittaja ja sinusta pidetään.
        Palsta on näivettynyt muutaman kilpailevan naisen parkkipaikaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        2lesken
        tule useammin kirjoittelemaaan sillä olet hyvä, rehellinen kirjoittaja ja sinusta pidetään.
        Palsta on näivettynyt muutaman kilpailevan naisen parkkipaikaksi.

        Hei anonyymi
        Olipa mukavaa tekstiä. mieltä lämmitti kovasti.
        Olen tämä päivän petipotilaana,kun pienoinen flunssa jäytää.
        Me naiset osaamme olla ihania, mutta myös oikeita kiusankappaleita.
        Viikonloppuja👍


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        Hei anonyymi
        Olipa mukavaa tekstiä. mieltä lämmitti kovasti.
        Olen tämä päivän petipotilaana,kun pienoinen flunssa jäytää.
        Me naiset osaamme olla ihania, mutta myös oikeita kiusankappaleita.
        Viikonloppuja👍

        Kyllähän se varmaan lämmittää kun itse itseään pyytää kirjoittelemaan. Hehheehh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se varmaan lämmittää kun itse itseään pyytää kirjoittelemaan. Hehheehh

        Turhaan luulottelet ,minä pyysin 2leskeniä palaamaan koska hän on hyvä kirjoittaja.
        Hehheehh vain sinulle joka toisia vainoat, oletkohan korvesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan luulottelet ,minä pyysin 2leskeniä palaamaan koska hän on hyvä kirjoittaja.
        Hehheehh vain sinulle joka toisia vainoat, oletkohan korvesta?

        Aivan ihana raikas tuulahdus tämä 2lesken korpitympiäiseen verrattuna. Ei täällä ikärajat muutenkaan toteudu, tänne vaan mukaan tuulettelemaan 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan ihana raikas tuulahdus tämä 2lesken korpitympiäiseen verrattuna. Ei täällä ikärajat muutenkaan toteudu, tänne vaan mukaan tuulettelemaan 👍

        Samaa mieltä Anonyymit 21,29 ja 21.59/eilen.
        Minusta 2lesken on selkeäsanainen ja mutkaton kirjoittaja. Ei itseihailua, ei oman elämän hehkutusta vaan valpasta elämäntarkkailua ja -kuvausta. Jos jotakin mieltä on, sen sanoo kaunistelmatta, mikä tietysti herättää myös vastaansanomisia, mutta eikö niin saa ollakin ?
        Ei kai meillä kenelläkään ehdotonta totuutta ole hallussa vaan sitä etsitään ja haetaan yhdessä, kuka mitenkin.
        Se, että "ensi yrittämällä" pystyy aloittamaan ja ylläpitämään näinkin vilkasta ja monipuolista keskustelua on jo saavutus sinänsä. Hyvä hän..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Samaa mieltä Anonyymit 21,29 ja 21.59/eilen.
        Minusta 2lesken on selkeäsanainen ja mutkaton kirjoittaja. Ei itseihailua, ei oman elämän hehkutusta vaan valpasta elämäntarkkailua ja -kuvausta. Jos jotakin mieltä on, sen sanoo kaunistelmatta, mikä tietysti herättää myös vastaansanomisia, mutta eikö niin saa ollakin ?
        Ei kai meillä kenelläkään ehdotonta totuutta ole hallussa vaan sitä etsitään ja haetaan yhdessä, kuka mitenkin.
        Se, että "ensi yrittämällä" pystyy aloittamaan ja ylläpitämään näinkin vilkasta ja monipuolista keskustelua on jo saavutus sinänsä. Hyvä hän..))

        Kyllä kuka tahansa saa aikaan vilkkaan keskustelun aikaan, kun alkaa ivaamaan muitten tapaa kertoa elämästään. Varsinkaan ei saa mennä hyvin tai edes kohtalaisesti. Onhan se niin väärin että jotkut on tyytyväisempiä elämäänsä kuin toiset, jopa vanhoina. Demeterinkin mielestä on siis rehellistä tehdä ilkeitä huomioita muista ja laukoa niitä julkisesti päin naamaa. Ilman että tuntee lainkaan kyseistä henkilöä, vain kevyen palstakirjottelun perusteella.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Samaa mieltä Anonyymit 21,29 ja 21.59/eilen.
        Minusta 2lesken on selkeäsanainen ja mutkaton kirjoittaja. Ei itseihailua, ei oman elämän hehkutusta vaan valpasta elämäntarkkailua ja -kuvausta. Jos jotakin mieltä on, sen sanoo kaunistelmatta, mikä tietysti herättää myös vastaansanomisia, mutta eikö niin saa ollakin ?
        Ei kai meillä kenelläkään ehdotonta totuutta ole hallussa vaan sitä etsitään ja haetaan yhdessä, kuka mitenkin.
        Se, että "ensi yrittämällä" pystyy aloittamaan ja ylläpitämään näinkin vilkasta ja monipuolista keskustelua on jo saavutus sinänsä. Hyvä hän..))

        Ei taida korppis tykätä, kun kehut hänen arvostelijansa rehellisyyttä ja tarkkanäköisyyttä.
        Nikkisi on aika suureellinen, tarkoittaa kasvillisuuden jumalatarta. Hieno nikki, eipä silti. Olet hyvä ja oivaltava kirjoittaja, mutta miten sinä nyt jo vanhentunut 80kymppiseksi ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kuka tahansa saa aikaan vilkkaan keskustelun aikaan, kun alkaa ivaamaan muitten tapaa kertoa elämästään. Varsinkaan ei saa mennä hyvin tai edes kohtalaisesti. Onhan se niin väärin että jotkut on tyytyväisempiä elämäänsä kuin toiset, jopa vanhoina. Demeterinkin mielestä on siis rehellistä tehdä ilkeitä huomioita muista ja laukoa niitä julkisesti päin naamaa. Ilman että tuntee lainkaan kyseistä henkilöä, vain kevyen palstakirjottelun perusteella.

        Niin, Anonyymi 12.58, "mutku" minä en nähnyt tuossa aloituksessa ivaa. lievää provoa vain, mutta voihan minulla olla sokea piste. Ja hyvinhän aloitukseen vastailtiin, tarkennettiin tai oikaistiin aloittajan käsityksiä vanhuudesta niinkuin hyvä olikin, mielestäni.
        Kuten sanoin, ne "ilkeät huomiot" otin huumorin kannalta ja nimenomaan kärjistyksinä ja provoina. Esittihän aloittaja myöhemmin, millaisissa yhteyksissä hän oli omat havaintonsa tehnyt.
        Itse en näe asioita samalla tavalla kuin aloittaja, mutta ei kai tarvitsekaan nähdä ?

        Minusta ihminen voi olla tyytyväinen, mutta silti nähdä myös epäkohtia ja parannettavaa omassa elämässään. Yleensä niistä ei kerrota, ettei leimauduta, mutta kai ne silti ovat olemassa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida korppis tykätä, kun kehut hänen arvostelijansa rehellisyyttä ja tarkkanäköisyyttä.
        Nikkisi on aika suureellinen, tarkoittaa kasvillisuuden jumalatarta. Hieno nikki, eipä silti. Olet hyvä ja oivaltava kirjoittaja, mutta miten sinä nyt jo vanhentunut 80kymppiseksi ?

        En puutu tuohon eka kommenttiisi, Anonyymi 13.37, kun en oikein tykkää noista vastakkainasetteluista.
        Olen monesti joutunut tilille tuosta nimimerkistäni. Suurellinenhan se on. Kirjoitan sen itse pienellä, jolloin se viittaa tuotemerkkiin, ei jumalattareen, mutta sitähän eivät kaikki voi tietää. Kun otin nimimerkin, tarjosin lukuisin kotoisia, mutta kun mikään ei kelvannut, tuo tuotemerkki tuli mieleeni - sieltä "entisen elämän" ajoilta.
        Siinäkin olet oikeassa, että ali-ikäisenä kirjoittelen nyt täällä. Aika pitkään pysyin 60 :lla, mutta kun siellä alettiin muistuttaa yli-ikäisyydestä tulin 70 ;iin ja sieltä tänne. Ja taas väärässä paikassa..))


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe